wAAlwqkse en LAnqstRAAtse couRAnt Moskou heeft het te bont gemaakt Nu 80 scholen aangesloten bij Schooladministratie De Langstraat STICHTING SCHOOLBELANGEN IN DRUNEN HEEFT GROTE TOEKOMSTPLANNEN OPEN OOG School in Vennen Oost Paulusschool Br. Th. v. Lammeren vervult veel bestuursfunkties in het onderwijs Wachtlijst Samenwerken Plannen in Drunen Kleuterscholen DONDERDAGAVOND 8 JANUARI 1970 93e JAARGANG No. 3 het Uitgever: Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur: JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) 0,35 p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) 1,55 p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4.05 p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling Advertentieprijs: 15 cent per mm Contractadvertenties: speciaal tarief Brieven onder nummer 50 ct. extra Opgericht 1878 Bureaus: Waalwijk, Grotestraat 205, Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel, Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 Telegram-adres: „ECHO" Ir- Th. v. Lammeren«Schoolbesturen moeten gaan samenwerken In het geschil in het Midden-Oos ten heeft Moskou zich solidair met Nasser verklaard. De Arabische lan den en in het bijzonder het belang rijkste land in deze kring, Egypte, werd door de Sowjets op zijn wen ken bediend. De prettige samenwerking met de Arabische landen, bracht voor de Russen voor het eerst in de ge schiedenis de mogelijkheid, om de marine uit haar isolement te ver lossen. Sinds de Sowjetinvloed in de Arabische landen van Noord-Af- rika toenam, nam ook de invloed en aanwezigheid van de Rusissche vloot in de Middellandse Zee toe. Nasser bleek overigens een wat onhandig relatie, want in weerwil van de geweldige steun die hij van Moskou kreeg, bleek hij niet in staat te zijn, samen met zijn part ners de Israëli's te weerstaan. En kele malen moesten de Arabieren het onderspit delven in korte oorlo gen, waarbij zeer veel van het prachtige materiaal verloren ging. Ook na de laatste nederlaag heeft Moskou weer de hand over het hart gestreken en werden aan Egypte en zijn bondgenoten opnieuw wapens e.d. geleverd en wel tot een bedrag van ongeveer 5 tot 6 miljard gulden. Een deel zou volgens Nasser gratis zijn geleverd en een "ander deel op langlopende leningen. De Russen, materialistische com munisten als zij zijn, menen dat zij doormiddel van geld, wapenen e.d. in staat zijn de Arabieren aan zich te binden. Het Kremlin houdt ech ter te weinig rekening met de Ara bische mentaliteit. Om te beginnen is Nasser beslist geen communist en hij komt de Sowjets op ideologisch gebied dan beslist niet tegemoet. Daarnaast is het de Arabieren 'n doorn in het oog, dat zij de nu on geveer 4000 Russische militaire des kundigen in Egypte moeten aan vaarden engehoorzamen. Alle zware wapens staan onder controle van deze adviseurs en een deel van de marine mag niet zonder hun toe stemming worden gebruikt. Hier mede houden de Russen juist een vinger in de pap waar het gaat om het duurste en belangrijkste mate riaal. Het is Nasser ook een doorn in het oog, dat de Sowjets hem ge weigerd hebben bepaalde soorten raketten te leveren. Op bevel van Moskou en de advi seurs zijn er diepingrijpende reorga nisaties in het Egyptische leger doorgevoerd, die veel 'kwaad bloed hebben gezet. Het bevalt hoge Egyptische militairen ook niet, dat zij zondermeer en voetstoots de be velen van Russische adviseurs, die lager in rang zijn moeten opvolgen. Het feit, dat er in Alexandrie de len in de haven zijn, die geheel door de Russen worden beheerst en waar geen Arabier mag komen, geven de Egyptenaren het idee weer tot een koloniale status te zijn terugge bracht. Het is dus niet zo verwonderlijk, dat Nasser zich graag wat losser wil maken van Moskou. Frankrijk biedt hem deze mogelijkheid nu. Als enige in het westerse kamp heeft Frankrijk indertijd gemeend zich los te moeten maken van Is raël. Er kwam een wapenembargo en De Gaulle trachtte met de Ara bische landen tot een betere ver standhouding te komen. Volgens hem moest het juist Frankrijk zijn dat dit deed, omdat dit land nog oude relaties in Noord-Afrika en de Mohammedaanse wereld heeft. Ge- ruime tijd 'heeft de relatie op een laag pitje gestaan, maar nu blijkt het toch zin te hebben. Het bood Nasser een alternatie! voor Moskou en hij maakt er nu dapkbaar gebruik van. In hoeverre de Egyptische president zich zal kunnen losmaken uit de netten van Moskou waarin hij zich heeft ver strikt, zal nog moeten blijken. Maar vast staat, dat Nassers ver zoek aan Parijs om wapens te leve ren, iniplaats dat hij die aan Mos kou vraagt, is in wezen een succes voor het westen. (Van onze DRUNEN - Vanuit zijn werkkamer, in het direktie- gebouw van de N.V. Lips heeft de heer Th. van Lam meren een uitstekend zicht op de gemeente Drunen. Een gemeente die hem na aan hei hart ligt. We kunnen ons dan ook goed voorstellen dat ir. van Lammeren zo nu en dan eens peinzend voor het raam staat en zijn ge dachten laat uitgaan over dit industriële Langstraatse dorp. De heer Van Lammeren is namelijk nauw betrok ken bij het wel en wee van Drunen. In het gemeen schapsleven vervult hij tientallen funkties. Dat brengt verslaggever) hem in kontakt met jeugdige en oudere inwoners. De jeugd heeft zijn voortdurende interesse. Vandaar dat hij met veel enthousiasme als voorzitter de Stichting Schoolbelangen Drunen leidt. De heer Van Lammeren is "thuis" in de onderwijs-wereld. Hij is ook voorzitter van de Stichting Schooladministratie De Langstraat en van enkele andere onderwijsinstellingen. Deze week hadden wij met deze "particuliere onderwijsman" een gesprek over de scholenbouw in Drunen en over de ont wikkelingen van het scholenbureau. "Werken voor het onderwijs is een plezierige zaak. Je werkt immers mee aan de toekomst van de jeugd. Wij, als ouderen, zijn jaloers op de oplei dingen die de meisjes en jongens mo menteel krijgen. Dat was in mijn tijd (zo'n 55 jaar geleden) onvoorstelbaar. In de vooroorlogse jaren was het aan tal leerlingen dat verder ging stude ren ook bijzonder gering. Na de ver plichte lagere school was het voor de meesten met studeren gedaan. Een enkeling ging verder. Nu liggen de zaken heel anders. Voortgezet onder wijs is een normale zaak. Daar mo gen we gelukkig mee zijn", zegt ir. Th. van Lammeren. De tijd die de heer Van Lammeren naast zijn drukke werkkring als di- rektie-lid van de N.V. Lips 'beschik- baar heeft, besteedt hij graag aan het onderwijs. "Ook bij het onderwijs moeten wij denken aan samenwer king. Daarom is het verheugend dat veel schoolbesturen zich in één stich ting hebben verenigd. In het dorp Drunen is dat al enige jaren het ge val. Daar is de Stichting Schoolbe langen Drunen. Eén bestuur behar tigt hier de belangen van alle scholen. Daar is iedereen mee gediend. Ook in regionaal verband is er een vorm van samenwerking". Ir. van Lammeren doelt hier op de Stichting Schooladministratie "De Langstraat". Ongeveer twee jaar ge leden kwam deze stichting tot stand. De initiatiefnemers wilden het bureau van de stichting (gevestigd in 't vroe gere ziekenhuis aan de Grotestraat te Waalwijk) de gehele administratie van de scholen laten verrichten. Dat is een succes gebleken. Momenteel zijn er 80 scholen bij de stichting aangesloten. Van al deze scholen wordt de gehele salarisadministratie verzorgd. Hierbij gaat het om zo'n 800 leerkrachten. Van de meeste scholen wordt ook de verdere admi nistratie bijgehouden. Het werkgebied van de stichting om vat zelfs meer dan alleen de Lang straatse gemeenten. Sinds kort ma ken ook scholen uit b.v. Zaltbommel en het Land van Heusden en Altena hier deel van uit. De heer Van Lam meren zou het ideaal vinden als alle scholen van de Rijksinspektie Waal wijk (die zo'n 150 scholen omvat) hun administratie door 't bureau lie ten verzorgen. Overigens is er nu al een wachtlijst. De vijf personeelsle den hebben geen ruimte om er nog scholen bij te nemen. Men verwacht in 1971 weer een aantal scholen te kunnen verwelkomen. Komen er tien scholen bij, dan kan hier een admini strateur voor worden aangetrokken. "Het is verstandig van de schoolbe sturen als zij zich bij het bureau aan sluiten. De hoofden van scholen wor den dan van een zware taak ontlast. Een schoolhoofd moet bovenal leer kracht zijn en geen administrateur. De aangesloten scholen ontvangen ieder kwartaal een balans. Men kan zo regelmatig alle uitgaven terugvin den. Vroeger was dat in de meeste gevallen nauwelijks het geval. Ook le veren wij vergelijkingsmateriaal en 'n gemiddelde kostenbegroting die be trekking heeft op een gemiddelde school, waardoor men goede richtlij nen heeft", aldus de heer Van Lam meren. Deze maand komen de vertegenwoor digers van de 80 schoolbesturen bij een om het afgelopen jaar te over zien en over plannen voor de toe komst te praten. "Wij als stichtings bestuur gaan beslist niet op de stoel van het schoolbestuur zitten. We zul len alleen suggesties doen en zéker ook plaatselijke of regionale samen voeging van de besturen stimuleren. Gezamenlijk komt men immers tot be tere resultaten", vindt de stichtings voorzitter. Hij wijst er ook op dat men samen al enkele aktiviteiten ontplooid heeft. Zo wordt er gezamenlijk olie inge kocht. Men streeft er ook naar om bij de scholen een ondeihoudspost te cre- eren. Schoolbelangen in Drunen kent zo'n post. Van het door de gemeente te verlenen "(bedrag per leerling" wordt 20% in een apart onderhouds- fonds gestort. Op deze wijze kunnen bepaalde vernieuwingen en verbete ringen worden uitgevoerd zonder dat daar een krediet of goedkeuring voor nodig is. AI dit soort zaken wil de heer Van Lammeren via de stichting Schooladministratie De Langstraat bij de aangesloten scholen stimuleren. Ook voor de gemeente Dru)rien heeft ir. van Lammeren plannen genoeg. "Binnen enkele jaren moeten we een onderwijs-accommodatie in het dorp Drunen hebben voor 1600 kinderen. Dat lijkt me dan voor de komende tijd voldoende". Hoe denkt de heer Van Lammeren dat te realiseren? "Wel, de nieuwe 6-klassige school in Ven nen Oost die deze week in gebruik is genomen wordt zo snel mogelijk uit gebreid 'tot een 12-klassige school. Dat gebeurt ook met de Paulusschool in plan Noord. De twee centrumscho len die nu 10 en 9 klassen omvatten, worden volgend jaar - organisato risch - samengevoegd tot 'n gecom bineerde 18-klassige school, verdeeld over twee gebouwen. Daarmee is dan een accommodatie voor 1600 kinde ren bereikt". De trots van de stichting schoolbe langen Drunen is wel de nieuwe school (De Wegwijzer) in plan Ven nen Oost. Het gebouw is deze week door de leerlingen betrokken. Oud- oiiderwijsinspekteur Wamars noemde het een van de mooiste scholen in de Inspektie Waalwijk. De school - die nu 6 klassen omvat - is in goed zeven maanden gebouwd. Een snel bouwtempo dat mogelijk werd, omdat architekt Loonen de plannen al had klaar liggen. Een school van hetzelf de type - maar dan alleen 5 klassen staat in 's-Gravenmoer. De school vergde een investering van ruim een half miljoen. IJS EIS -BREKEN OP ZONDAG 1 FEBRUARI Eijsbreken wordt een "gebeuren", een soort happening, als u wilt; een feest, zoals grasduinen dat al vier jaat lang voor werkende jon geren is, en bosbomen dat in oktober j.l. voor volwassenen is ge worden. Eijsbreken moet een feest worden van mensen, die ont dooien uit het ijs van een eigen kleine wereld, en een brug durven slaan naar een medemens. Bij grasduinen en bosbomen ging het om een wandeltocht door de bossen en duinen van Waalwijks natuurschoon. Maar Eijsbreken speelt in hartje winter. Daarom is er nu een heel ander programma gepland; een programma waarbij de gezelligheid binnenskamers ge zocht wordt, bij de kachel, daar waar het warm is. In plaats van wandelen gaan de deelnemers nu met elkaar praten rond de tafel bij iemand thuis in de huiskamer. Wel is er een gezamelijke start zoals bij grasduinen en bosbomen; het trefpunt daartoe is weer Dukdalf, het protestants jeugdcentrum aan de Blijde Incomstelaan. Daar wor den de groepen samengesteld. En dat begint om half vier. Om zeven uur worden de groepen van hun privé-adressen weer terug verwacht. Dan begint in Dukdalf een soort verbroederingsfeest, dat zal duren tot uiterlijk elf uur; een feest echter, dat op een heel eigen wijze gevierd zal worden: met een broodje uit het vuistje, een kop koffie en een kop soep, en ondertussen aktief bezig zijn. We gaan niet breedvoerig discussiëren met dit grote gezelschapom te komen tot eensluidende conclusies. Dat lijkt ons te hoog gegrepen voor dit verscheiden publiek van jongeren en volwassenen uit allerlei groe peringen. We willen de avond creatief doorbrengen, waarop iedereen op zijn eigen wijze zich kan uitleven, niet zozeer met woorden, maar meer met beelden; b.v. ,in tekenen of schilderen, met plakwerk of rollenspel. Daarbij moet u niet schrikken, want het zou wel eens een verade ming kunnen zijn om uw gedachten weer te geven, b.v. met een tekst die u ergens uitknipt of een figuur waaronder u een eigen woord zet, of misschien met een stukje toneel dat u met uw eigen groep speelt. Het gaat daarbij helemaal niet om mooie resultaten. Het zijn allemaal maar middelen. Het doel is om zó goed mogelijk tegenover elkaar uit te drukken, wie we eigenlijk zijn en wat we denken en voelen. En de ervaring wijst uit, dat men dat vaak gemakkelijker doet op een stuk papier dan met prachtige volzinnen. Kijkt u maar eens naar de kleine kinderen, die dikwijls veel meer te "vertellen" heb ben met een tekening dart met een verhaal. Wij menen, dat wij met het projekt eijsbreken 'een dienst bewijzen aan onze samenleving; vooral die samenleving, waarin men welis waar door zijn werk op elkaar is aangewezen, maar anderzijds als persoon volledig naast elkaar heen leeft. Waar onze maatschappij zwanger loopt van communicatie-functionarissen op velerlei terrei nen, daar staat de mens juist als mens vaak nog in de kou. Waar wij technisch steeds dichter op elkaar komen te leven, daar groeit de vereenzaming met de dag. Grasduinen en bosbomen 'en nu eijsbreken zijn eenvoudige pogingen om menselijke personen elkaar beter te laten verstaan in een groter wederzijds begrip en respect. Wij hopen en vertrouwen, dat eijsbreken slaagt en dat vele mensen uit allerlei geledingen komen meedoen. L. VAN BERKEL P.S.: elders in dit blad leest u meer over die nieuwe projekt van het bedrijfsapostolaat. Deze foto toont de nieuwe 6-klassige school in Drunen-Zuid. Het is de bedoeling dat deze school wordt uit gebreid tot een 12-klassige school. De klaslokalen van de Wegwijzer zijn op de eerste verdieping te vinden. Beneden zijn gemeenschappelijke ruimten. De heer Van Lammeren ver telt dat 'het schoolbestuur er van uit is gegaan dat het gebouw, als dat no dig mocht zijn, 'ook een funktie in het gemeenschapsleven van de wijk Dru- nen-Zuid moet kunnen vervullen. Vennen-Oost moet in de toekomst plaats bieden aan zo'n 10.000 inwo ners. Er komen namelijk 2400 wonin gen. Momenteel is er geen enkele ac commodatie of gemeenschapsruimte. De aula van de school is daar geschikt Voor. Men heeft naar een zo doelma tig mogelijke benutting van de ruim ten gestreefd. Zo kan b.v. de hoof den- en lerarenkamer gébruikt wor den als toneel. Alle voorzieningen die nödi'g zijn, zoals toiletgroepen, gar derobe, bergruimte, etc. zijn in de be nedenverdieping te vinden. Men kan dit gedeelte dus geheel gescheiden houden van de leslokalen op de eer ste etage. De heer Van Lammeren hoopt dat de tweede fase van deze school nog dit jaar gereed komt. De tweede fase om vat nog eens zes lokalen die in patio achtige bouw gegroepeerd om een binnenplein komen. In de school zijn momenteel ook twee kleuterklassen gehuisvest. Met ingang van het nieu we schooljaar, in augustus, zijn deze lokalen echter weer voor de lagere school nodig. De uitbreiding tot zes klassen is dus harde noodzaak. Wel is er een tussenoplossing. Men heeft namelijk de vergunning binnen om in plan West een kleuter school te bouwen, bovendien bestaan er vergevorderde plannen voor een kleuterschool in Zuid. Het schoolbe stuur streeft er nu naar om de ver gunning voor de school in West te gebruiken in Zuid. In plan West heeft men namelijk al een tijdelijke huisvesting. Lukt dit niet dan zal er niets anders opzitten dan dat er b.v. twee woonhuizen in Vennen Oost ge huurd worden, die dan ingericht wor den als tijdelijke kleuterschool. De nieuwe lagere school moet immers in augustus optimaal te gébruiken zijn. In de toekomst moeten er in plan Zuid (Vennen Oost) twee kleuter scholen kamen. Het plan voor een tweede school komt op tafel zodra de lagere school is uitgébreid tot een 12- klassige school. Drunen omvat dan in totaal 5 kleuterscholen. Ook zal de Paulusschool in plan West, die nu in een noodgébouw is ondergebracht, 'n definitieve behuizing moeten krijgen. Binnen vier jaar moet deze school ook in een 12-klassig gebouw zijn onder gebracht. Over deze Paulusschool valt overi gens nog wel iets te vertellen. Enke le jaren geleden heeft men hier, als een van de drie Nederlandse scholen die hiertoe overgingen, het zgn. Jena- plan betekent dat er geen klassikaal onderwijs maar groepsonderwijs ge geven wordt. De leerlingen worden naar intelligêntie in verschillende groepen ingedeeld. Men heeft met dit nieuwe systeem al goede ervaring op gedaan. Ook de ouders zijn enthou siast. Op de Paulusschool kunnen ook twee keer per jaar nieuwe leer lingen worden toegelaten. De heer v. Lammeren verwacht dat als over en kele jaren de eerste leerlingen, die de gehele Jena-plan-methode hebben ge volgd, de school verlaten en de re sultaten gunstig zijn, men ook op an dere scholen tot deze onderwijsmetho de overgaat.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1970 | | pagina 1