wAAlwqkse en LAnqstRAAtse couRAnt
Moskou heeft
het te bont
gemaakt
Nu 80 scholen aangesloten bij
Schooladministratie De Langstraat
STICHTING SCHOOLBELANGEN IN
DRUNEN HEEFT GROTE TOEKOMSTPLANNEN
OPEN OOG
School in
Vennen Oost
Paulusschool
Br. Th. v. Lammeren
vervult veel
bestuursfunkties
in het onderwijs
Wachtlijst
Samenwerken
Plannen in Drunen
Kleuterscholen
DONDERDAGAVOND 8 JANUARI 1970
93e JAARGANG No. 3
het
Uitgever: Waalwijksche
Stoomdrukkerij Antoon Tielen
Hoofdredakteur: JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) 0,35
p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) 1,55
p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4.05
p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling
Advertentieprijs: 15 cent per mm
Contractadvertenties: speciaal tarief
Brieven onder nummer 50 ct. extra
Opgericht 1878
Bureaus: Waalwijk, Grotestraat 205, Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel, Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002
Telegram-adres: „ECHO"
Ir- Th. v. Lammeren«Schoolbesturen
moeten gaan samenwerken
In het geschil in het Midden-Oos
ten heeft Moskou zich solidair met
Nasser verklaard. De Arabische lan
den en in het bijzonder het belang
rijkste land in deze kring, Egypte,
werd door de Sowjets op zijn wen
ken bediend.
De prettige samenwerking met de
Arabische landen, bracht voor de
Russen voor het eerst in de ge
schiedenis de mogelijkheid, om de
marine uit haar isolement te ver
lossen. Sinds de Sowjetinvloed in
de Arabische landen van Noord-Af-
rika toenam, nam ook de invloed en
aanwezigheid van de Rusissche
vloot in de Middellandse Zee toe.
Nasser bleek overigens een wat
onhandig relatie, want in weerwil
van de geweldige steun die hij van
Moskou kreeg, bleek hij niet in
staat te zijn, samen met zijn part
ners de Israëli's te weerstaan. En
kele malen moesten de Arabieren
het onderspit delven in korte oorlo
gen, waarbij zeer veel van het
prachtige materiaal verloren ging.
Ook na de laatste nederlaag heeft
Moskou weer de hand over het hart
gestreken en werden aan Egypte en
zijn bondgenoten opnieuw wapens
e.d. geleverd en wel tot een bedrag
van ongeveer 5 tot 6 miljard gulden.
Een deel zou volgens Nasser gratis
zijn geleverd en een "ander deel op
langlopende leningen.
De Russen, materialistische com
munisten als zij zijn, menen dat zij
doormiddel van geld, wapenen e.d.
in staat zijn de Arabieren aan zich
te binden. Het Kremlin houdt ech
ter te weinig rekening met de Ara
bische mentaliteit. Om te beginnen
is Nasser beslist geen communist en
hij komt de Sowjets op ideologisch
gebied dan beslist niet tegemoet.
Daarnaast is het de Arabieren 'n
doorn in het oog, dat zij de nu on
geveer 4000 Russische militaire des
kundigen in Egypte moeten aan
vaarden engehoorzamen. Alle
zware wapens staan onder controle
van deze adviseurs en een deel van
de marine mag niet zonder hun toe
stemming worden gebruikt. Hier
mede houden de Russen juist een
vinger in de pap waar het gaat om
het duurste en belangrijkste mate
riaal. Het is Nasser ook een doorn
in het oog, dat de Sowjets hem ge
weigerd hebben bepaalde soorten
raketten te leveren.
Op bevel van Moskou en de advi
seurs zijn er diepingrijpende reorga
nisaties in het Egyptische leger
doorgevoerd, die veel 'kwaad bloed
hebben gezet. Het bevalt hoge
Egyptische militairen ook niet, dat
zij zondermeer en voetstoots de be
velen van Russische adviseurs, die
lager in rang zijn moeten opvolgen.
Het feit, dat er in Alexandrie de
len in de haven zijn, die geheel door
de Russen worden beheerst en waar
geen Arabier mag komen, geven de
Egyptenaren het idee weer tot een
koloniale status te zijn terugge
bracht.
Het is dus niet zo verwonderlijk,
dat Nasser zich graag wat losser wil
maken van Moskou. Frankrijk biedt
hem deze mogelijkheid nu.
Als enige in het westerse kamp
heeft Frankrijk indertijd gemeend
zich los te moeten maken van Is
raël. Er kwam een wapenembargo
en De Gaulle trachtte met de Ara
bische landen tot een betere ver
standhouding te komen. Volgens
hem moest het juist Frankrijk zijn
dat dit deed, omdat dit land nog
oude relaties in Noord-Afrika en de
Mohammedaanse wereld heeft. Ge-
ruime tijd 'heeft de relatie op een
laag pitje gestaan, maar nu blijkt
het toch zin te hebben.
Het bood Nasser een alternatie!
voor Moskou en hij maakt er nu
dapkbaar gebruik van. In hoeverre
de Egyptische president zich zal
kunnen losmaken uit de netten van
Moskou waarin hij zich heeft ver
strikt, zal nog moeten blijken.
Maar vast staat, dat Nassers ver
zoek aan Parijs om wapens te leve
ren, iniplaats dat hij die aan Mos
kou vraagt, is in wezen een succes
voor het westen.
(Van onze
DRUNEN - Vanuit zijn werkkamer, in het direktie-
gebouw van de N.V. Lips heeft de heer Th. van Lam
meren een uitstekend zicht op de gemeente Drunen.
Een gemeente die hem na aan hei hart ligt. We kunnen
ons dan ook goed voorstellen dat ir. van Lammeren zo
nu en dan eens peinzend voor het raam staat en zijn ge
dachten laat uitgaan over dit industriële Langstraatse
dorp. De heer Van Lammeren is namelijk nauw betrok
ken bij het wel en wee van Drunen. In het gemeen
schapsleven vervult hij tientallen funkties. Dat brengt
verslaggever)
hem in kontakt met jeugdige en oudere inwoners. De
jeugd heeft zijn voortdurende interesse. Vandaar dat hij
met veel enthousiasme als voorzitter de Stichting
Schoolbelangen Drunen leidt. De heer Van Lammeren
is "thuis" in de onderwijs-wereld. Hij is ook voorzitter
van de Stichting Schooladministratie De Langstraat en
van enkele andere onderwijsinstellingen. Deze week
hadden wij met deze "particuliere onderwijsman" een
gesprek over de scholenbouw in Drunen en over de ont
wikkelingen van het scholenbureau.
"Werken voor het onderwijs is een
plezierige zaak. Je werkt immers mee
aan de toekomst van de jeugd. Wij,
als ouderen, zijn jaloers op de oplei
dingen die de meisjes en jongens mo
menteel krijgen. Dat was in mijn tijd
(zo'n 55 jaar geleden) onvoorstelbaar.
In de vooroorlogse jaren was het aan
tal leerlingen dat verder ging stude
ren ook bijzonder gering. Na de ver
plichte lagere school was het voor de
meesten met studeren gedaan. Een
enkeling ging verder. Nu liggen de
zaken heel anders. Voortgezet onder
wijs is een normale zaak. Daar mo
gen we gelukkig mee zijn", zegt ir.
Th. van Lammeren.
De tijd die de heer Van Lammeren
naast zijn drukke werkkring als di-
rektie-lid van de N.V. Lips 'beschik-
baar heeft, besteedt hij graag aan het
onderwijs. "Ook bij het onderwijs
moeten wij denken aan samenwer
king. Daarom is het verheugend dat
veel schoolbesturen zich in één stich
ting hebben verenigd. In het dorp
Drunen is dat al enige jaren het ge
val. Daar is de Stichting Schoolbe
langen Drunen. Eén bestuur behar
tigt hier de belangen van alle scholen.
Daar is iedereen mee gediend. Ook
in regionaal verband is er een vorm
van samenwerking".
Ir. van Lammeren doelt hier op de
Stichting Schooladministratie "De
Langstraat". Ongeveer twee jaar ge
leden kwam deze stichting tot stand.
De initiatiefnemers wilden het bureau
van de stichting (gevestigd in 't vroe
gere ziekenhuis aan de Grotestraat te
Waalwijk) de gehele administratie
van de scholen laten verrichten. Dat
is een succes gebleken. Momenteel
zijn er 80 scholen bij de stichting
aangesloten. Van al deze scholen
wordt de gehele salarisadministratie
verzorgd. Hierbij gaat het om zo'n
800 leerkrachten. Van de meeste
scholen wordt ook de verdere admi
nistratie bijgehouden.
Het werkgebied van de stichting om
vat zelfs meer dan alleen de Lang
straatse gemeenten. Sinds kort ma
ken ook scholen uit b.v. Zaltbommel
en het Land van Heusden en Altena
hier deel van uit. De heer Van Lam
meren zou het ideaal vinden als alle
scholen van de Rijksinspektie Waal
wijk (die zo'n 150 scholen omvat)
hun administratie door 't bureau lie
ten verzorgen. Overigens is er nu al
een wachtlijst. De vijf personeelsle
den hebben geen ruimte om er nog
scholen bij te nemen. Men verwacht
in 1971 weer een aantal scholen te
kunnen verwelkomen. Komen er tien
scholen bij, dan kan hier een admini
strateur voor worden aangetrokken.
"Het is verstandig van de schoolbe
sturen als zij zich bij het bureau aan
sluiten. De hoofden van scholen wor
den dan van een zware taak ontlast.
Een schoolhoofd moet bovenal leer
kracht zijn en geen administrateur.
De aangesloten scholen ontvangen
ieder kwartaal een balans. Men kan
zo regelmatig alle uitgaven terugvin
den. Vroeger was dat in de meeste
gevallen nauwelijks het geval. Ook le
veren wij vergelijkingsmateriaal en 'n
gemiddelde kostenbegroting die be
trekking heeft op een gemiddelde
school, waardoor men goede richtlij
nen heeft", aldus de heer Van Lam
meren.
Deze maand komen de vertegenwoor
digers van de 80 schoolbesturen bij
een om het afgelopen jaar te over
zien en over plannen voor de toe
komst te praten. "Wij als stichtings
bestuur gaan beslist niet op de stoel
van het schoolbestuur zitten. We zul
len alleen suggesties doen en zéker
ook plaatselijke of regionale samen
voeging van de besturen stimuleren.
Gezamenlijk komt men immers tot be
tere resultaten", vindt de stichtings
voorzitter.
Hij wijst er ook op dat men samen
al enkele aktiviteiten ontplooid heeft.
Zo wordt er gezamenlijk olie inge
kocht. Men streeft er ook naar om bij
de scholen een ondeihoudspost te cre-
eren. Schoolbelangen in Drunen kent
zo'n post. Van het door de gemeente
te verlenen "(bedrag per leerling"
wordt 20% in een apart onderhouds-
fonds gestort. Op deze wijze kunnen
bepaalde vernieuwingen en verbete
ringen worden uitgevoerd zonder dat
daar een krediet of goedkeuring voor
nodig is. AI dit soort zaken wil de
heer Van Lammeren via de stichting
Schooladministratie De Langstraat
bij de aangesloten scholen stimuleren.
Ook voor de gemeente Dru)rien heeft
ir. van Lammeren plannen genoeg.
"Binnen enkele jaren moeten we een
onderwijs-accommodatie in het dorp
Drunen hebben voor 1600 kinderen.
Dat lijkt me dan voor de komende tijd
voldoende". Hoe denkt de heer Van
Lammeren dat te realiseren? "Wel,
de nieuwe 6-klassige school in Ven
nen Oost die deze week in gebruik is
genomen wordt zo snel mogelijk uit
gebreid 'tot een 12-klassige school.
Dat gebeurt ook met de Paulusschool
in plan Noord. De twee centrumscho
len die nu 10 en 9 klassen omvatten,
worden volgend jaar - organisato
risch - samengevoegd tot 'n gecom
bineerde 18-klassige school, verdeeld
over twee gebouwen. Daarmee is dan
een accommodatie voor 1600 kinde
ren bereikt".
De trots van de stichting schoolbe
langen Drunen is wel de nieuwe
school (De Wegwijzer) in plan Ven
nen Oost. Het gebouw is deze week
door de leerlingen betrokken. Oud-
oiiderwijsinspekteur Wamars noemde
het een van de mooiste scholen in de
Inspektie Waalwijk. De school -
die nu 6 klassen omvat - is in goed
zeven maanden gebouwd. Een snel
bouwtempo dat mogelijk werd, omdat
architekt Loonen de plannen al had
klaar liggen. Een school van hetzelf
de type - maar dan alleen 5 klassen
staat in 's-Gravenmoer. De school
vergde een investering van ruim een
half miljoen.
IJS
EIS
-BREKEN OP ZONDAG 1 FEBRUARI
Eijsbreken wordt een "gebeuren", een soort happening, als u wilt;
een feest, zoals grasduinen dat al vier jaat lang voor werkende jon
geren is, en bosbomen dat in oktober j.l. voor volwassenen is ge
worden. Eijsbreken moet een feest worden van mensen, die ont
dooien uit het ijs van een eigen kleine wereld, en een brug durven
slaan naar een medemens.
Bij grasduinen en bosbomen ging het om een wandeltocht door de
bossen en duinen van Waalwijks natuurschoon. Maar Eijsbreken
speelt in hartje winter. Daarom is er nu een heel ander programma
gepland; een programma waarbij de gezelligheid binnenskamers ge
zocht wordt, bij de kachel, daar waar het warm is. In plaats van
wandelen gaan de deelnemers nu met elkaar praten rond de tafel bij
iemand thuis in de huiskamer. Wel is er een gezamelijke start zoals
bij grasduinen en bosbomen; het trefpunt daartoe is weer Dukdalf,
het protestants jeugdcentrum aan de Blijde Incomstelaan. Daar wor
den de groepen samengesteld. En dat begint om half vier. Om zeven
uur worden de groepen van hun privé-adressen weer terug verwacht.
Dan begint in Dukdalf een soort verbroederingsfeest, dat zal duren
tot uiterlijk elf uur; een feest echter, dat op een heel eigen wijze
gevierd zal worden: met een broodje uit het vuistje, een kop koffie
en een kop soep, en ondertussen aktief bezig zijn. We gaan niet
breedvoerig discussiëren met dit grote gezelschapom te komen tot
eensluidende conclusies. Dat lijkt ons te hoog gegrepen voor dit
verscheiden publiek van jongeren en volwassenen uit allerlei groe
peringen. We willen de avond creatief doorbrengen, waarop iedereen
op zijn eigen wijze zich kan uitleven, niet zozeer met woorden, maar
meer met beelden; b.v. ,in tekenen of schilderen, met plakwerk of
rollenspel.
Daarbij moet u niet schrikken, want het zou wel eens een verade
ming kunnen zijn om uw gedachten weer te geven, b.v. met een tekst
die u ergens uitknipt of een figuur waaronder u een eigen woord
zet, of misschien met een stukje toneel dat u met uw eigen groep
speelt. Het gaat daarbij helemaal niet om mooie resultaten. Het zijn
allemaal maar middelen. Het doel is om zó goed mogelijk tegenover
elkaar uit te drukken, wie we eigenlijk zijn en wat we denken en
voelen. En de ervaring wijst uit, dat men dat vaak gemakkelijker doet
op een stuk papier dan met prachtige volzinnen. Kijkt u maar eens
naar de kleine kinderen, die dikwijls veel meer te "vertellen" heb
ben met een tekening dart met een verhaal.
Wij menen, dat wij met het projekt eijsbreken 'een dienst bewijzen
aan onze samenleving; vooral die samenleving, waarin men welis
waar door zijn werk op elkaar is aangewezen, maar anderzijds als
persoon volledig naast elkaar heen leeft. Waar onze maatschappij
zwanger loopt van communicatie-functionarissen op velerlei terrei
nen, daar staat de mens juist als mens vaak nog in de kou. Waar wij
technisch steeds dichter op elkaar komen te leven, daar groeit de
vereenzaming met de dag. Grasduinen en bosbomen 'en nu eijsbreken
zijn eenvoudige pogingen om menselijke personen elkaar beter te
laten verstaan in een groter wederzijds begrip en respect. Wij hopen
en vertrouwen, dat eijsbreken slaagt en dat vele mensen uit allerlei
geledingen komen meedoen.
L. VAN BERKEL
P.S.: elders in dit blad leest u meer over die nieuwe projekt van
het bedrijfsapostolaat.
Deze foto toont de nieuwe 6-klassige school in Drunen-Zuid. Het is de bedoeling dat deze school wordt uit
gebreid tot een 12-klassige school.
De klaslokalen van de Wegwijzer zijn
op de eerste verdieping te vinden.
Beneden zijn gemeenschappelijke
ruimten. De heer Van Lammeren ver
telt dat 'het schoolbestuur er van uit
is gegaan dat het gebouw, als dat no
dig mocht zijn, 'ook een funktie in het
gemeenschapsleven van de wijk Dru-
nen-Zuid moet kunnen vervullen.
Vennen-Oost moet in de toekomst
plaats bieden aan zo'n 10.000 inwo
ners. Er komen namelijk 2400 wonin
gen. Momenteel is er geen enkele ac
commodatie of gemeenschapsruimte.
De aula van de school is daar geschikt
Voor. Men heeft naar een zo doelma
tig mogelijke benutting van de ruim
ten gestreefd. Zo kan b.v. de hoof
den- en lerarenkamer gébruikt wor
den als toneel. Alle voorzieningen die
nödi'g zijn, zoals toiletgroepen, gar
derobe, bergruimte, etc. zijn in de be
nedenverdieping te vinden. Men kan
dit gedeelte dus geheel gescheiden
houden van de leslokalen op de eer
ste etage.
De heer Van Lammeren hoopt dat de
tweede fase van deze school nog dit
jaar gereed komt. De tweede fase om
vat nog eens zes lokalen die in patio
achtige bouw gegroepeerd om een
binnenplein komen. In de school zijn
momenteel ook twee kleuterklassen
gehuisvest. Met ingang van het nieu
we schooljaar, in augustus, zijn deze
lokalen echter weer voor de lagere
school nodig. De uitbreiding tot zes
klassen is dus harde noodzaak. Wel
is er een tussenoplossing.
Men heeft namelijk de vergunning
binnen om in plan West een kleuter
school te bouwen, bovendien bestaan
er vergevorderde plannen voor een
kleuterschool in Zuid. Het schoolbe
stuur streeft er nu naar om de ver
gunning voor de school in West te
gebruiken in Zuid. In plan West
heeft men namelijk al een tijdelijke
huisvesting. Lukt dit niet dan zal er
niets anders opzitten dan dat er b.v.
twee woonhuizen in Vennen Oost ge
huurd worden, die dan ingericht wor
den als tijdelijke kleuterschool. De
nieuwe lagere school moet immers in
augustus optimaal te gébruiken zijn.
In de toekomst moeten er in plan
Zuid (Vennen Oost) twee kleuter
scholen kamen. Het plan voor een
tweede school komt op tafel zodra de
lagere school is uitgébreid tot een 12-
klassige school. Drunen omvat dan in
totaal 5 kleuterscholen. Ook zal de
Paulusschool in plan West, die nu in
een noodgébouw is ondergebracht, 'n
definitieve behuizing moeten krijgen.
Binnen vier jaar moet deze school ook
in een 12-klassig gebouw zijn onder
gebracht.
Over deze Paulusschool valt overi
gens nog wel iets te vertellen. Enke
le jaren geleden heeft men hier, als
een van de drie Nederlandse scholen
die hiertoe overgingen, het zgn. Jena-
plan betekent dat er geen klassikaal
onderwijs maar groepsonderwijs ge
geven wordt. De leerlingen worden
naar intelligêntie in verschillende
groepen ingedeeld. Men heeft met dit
nieuwe systeem al goede ervaring op
gedaan. Ook de ouders zijn enthou
siast. Op de Paulusschool kunnen
ook twee keer per jaar nieuwe leer
lingen worden toegelaten. De heer v.
Lammeren verwacht dat als over en
kele jaren de eerste leerlingen, die de
gehele Jena-plan-methode hebben ge
volgd, de school verlaten en de re
sultaten gunstig zijn, men ook op an
dere scholen tot deze onderwijsmetho
de overgaat.