vAAlwiikse en UnqstRAAtse couR&nt
Gemeentebestuur houdt hearing over
verkeerscirculatieplannen in Waalwijk
Guerilla en
gijzeling
Plan van verkeersdeskundigen
maandag in de raad
I
GROTESTRAAT WORDT GERECONSTRUEERD
EENRICHTINGVERKEER IN DE STATIONSSTRAAT
van c17lierlo
IllüHliBIIIH
Maatregelen worden
periodiek uitgevoerd
.V-"'
Voorrangswegen
Verkeerslichten
Grotestraat
Eénrichtingverkeer
Haarboetiek
COR VAN DE WIEL
Andere straten
Voetgangers
Parkeer-
maatregelen
Eenvoudige
reconstructies
DONDERDAGAVOND 9 APRIL '70
93e JAARGANG No. 29
De Echo van het Zuióen
Uitgever: Waal wij ksche
Stoomdrukkerij Antoon Tielen
Hoofdredakteur: JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Losse nummers 20 cent
Opgericht 1878
Abonnement
p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,35
p. mnd. (1,45 lOct. inc.k.) ƒ1,55
p. kwrt. (3,95 10 ct. inc.k.) ƒ4,05
p.kwrt. p.post ƒ4,75 bij girobetaling
Advertentieprijs: 15 cent per mm
Contractadvertenties: speciaal tarief
Brieven onder nummer 50 ct. extra
Bureaus: Waalwijk, Grotestraat 205, Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel, Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002
Telegram-adres: „Echo"
Het ontvoeren van diplomaten en
consuls schijnt in Latijns Amerika
mode te worden. In het ene land na
het andere grijpen de revolutionai
ren naar dit nieuwe middel, dat in
de meeste landen waar het werd
toegepast tot het doel heeft geleid,
namelijk de vrijlating van aantal
len door de regering gevangen geno_
men revolutionaire medestrijders.
Het ziet er echter naar uit, dat de
glorietijd van de gijzeling alweer
voorbij is, want er zijn Zuidameri-
kaanse regeringen, die overwegen
het voorbeeld van Argentinië te
volgen. Toen daar de consul van Pa
raguay qntvoerd werd door revolu
tionairen, weigerde de Argentijnse
regering zonder meer de uitlevering
van de verlangde gevangenen in
ruil voor de consul. Men zou nu
verwachten, dat de revolutienairen
de consul gedood zouden hebben.
Onder normale omstandigheden zou
dat ook gebeurd zijn, maar op een
onverwacht moment kreeg de Ar
gentijnse regering steun van een ge
heimzinnige rechtse organisatie in
Argentinië, die mededeelde, dat
wanneer de Paraguaysë consul
slechts een haar zou worden ge
krenkt, zonder vorm van proces een
twintigtal familieleden en aanhan
gers van de revolutionaire beweging
zouden worden vermoord. Om een
voorbeeld te steHen werd één per
soon reeds „terechtgesteld". De re
volutionairen hebben toen de con
sul van Paraguay vrij gelaten.
Dit bracht enige regeringen op 't
idee, om niet in te -gaan op de eisen
van ontvoerders, doch hen te dwin
gen door bedreiging met de dood
van een fors aantal aanhangers e.d
Wanneer we deze ontwikkeling
bezien, dan is het duidelijk, dat
men in Latijns Amerika op hol is.
Dat er sprake is van een escalatie
in strijdmiddelen, die slechts uitlo
pen op moord en doodslag.
Velen zullen zich afvragen, waarom
deze akties en waarom de revolu
tionairen in Zuid-Amerika zo wei
nig succes hebben.
De oorzaak s eenvoudiger dan men
zou denken. De revolutionairen
hebben geen kontakt met de groe
pen op de laagste sport van de
maatschappelijke ladder, die zij wil
len bevrijden.
Toen de guerilla van de revolutio
nairen nog een jungleguerilla was,
zoals die van Ghe Guevara, misten
de strijders ook het kontakt met de
bevolking van het platteland, die
voornamelijk uit indianen bestaat.
Deze zagen in de revolutionairen
vreemde figuren, die zij niet ver
trouwden en die zij rustig aangaven
bij de regeringstroepen. Men miste
net kontakt, de relatie tot elkaar.
Nu de jungleguerilla is mislukt
en men is overgeschakeld tot de
stedelijke guerilla, pogen de revolu
tionairen, die hoofdzakelijk voort
komen uit studenten en gegoede
middenstanders de massa's achter
zich te krijgen uit de krotten- en
sloppenwijken van de grote steden.
Het merkwaardige is echter, dat de
ze apathische massa's zich niet in
beweging laten brengen. Zij wan
trouwen de revolutionairen en zien
door het verschil in maatschappelij
ke stand in hen niets anders dan
nieuwe heersers, die trachten mis
bruik van hen te maken. De revolu
tionairen komen niet voort uit de
kringen waarvoor zij strijden en
daarom worden zij gewantrouwd.
De mensen uit de sloppen- en
krottenwijken staan ook niet achter
de methoden, die door de revolu
tionairen worden toegepast, zoals
aanslagen op fabrieken, openbare
gebouwen, supermarkten, televisie
stations, spoorwegen en wat al niet
meer, want dergelijke aanslagen
dragen slechts bij tot ontwrichting
van het maatschappelijk verkeer en
dat is juist de druppel, die de ellen
voor deze mensen doet overlo-
de
'Pen. Zij, die leven aan de rand yan
een bestaansminiurn zijn niet gebaat
verstoring van de gang van za-
Zo vormen de Zuidaimerikaanse
revolutionairen slechts kleine groe-
Pen, die strijden voor een illusie,
die niet is waar te maken door ge
brek aan medewerking van hen
waarvoor zij strijden.
(Van onze verslaggever)
WAALWIJK - De verkeersproblematiek in Waalwijk verdient alle aandacht. Om een vlotte afwerking van
het wegverkeer te waarborgen moeten verschillende verkeersmaatregelen worden genomen. Het gemeentebe
stuur heeft vorig jaar dan ook het Ingenieursbureau voor Verkeerskunde uit Den Haag opdracht gegeven een
verkeersplan op te stelten. Dit verkeerscirculatieplan is nu gereed en zal maandag door de gemeenteraad wor
den behandeld. De in het plan geschetste maatregelen zijn gebaseerd op een grondplan van - mede met
het oog op de finaciële aspecten - realiseerbare voorz ieningen. Dit integenstelling tot eerdere plannen die
grote financiële offers vroegenHet college van b. en w. wil, als de raad zich met het verkeerscirculatieplan
kan verenigenperiodiek een aantal kredieten vragen voor de realisatie van de diverse onderdelen. De kern
van Waalwijk (Grotestraat-Stationsstraat) vormt het hoofdobject in dit ontwerp-plan. Omdat het plan van grote
betekenis is voor de toekomstige verkeersconstellatie in Waalwijk houdt het gemeentebestuur binnenkort een
hoorzitting. Na deze hearing zal het plan definitief worden vastgesteld.
De samenstellers van dit verkeerscir
culatieplan voor Waalwijk schrijven
dat door de voortgaande toeneming
van het gemotoriseerde verkeer er
steeds meer moeilijkheden ontstaan
bij de verkeersafwikkeling, doordat
de bestaande verkeersvoorzieningen
te gering van capaciteit zijn. De be
nodigde capaciteit wordt op twee ma
nieren verhoogd, te weten door de
hogere intensiteiten van het rijdend
verkeer en door de toenemende hoe
veelheid rustend verkeer. Bij het ne
men van verkeersmaatregelen is met
beide groepen rekening gehouden.
Ook is men niet voorbij gegaan aan
de ontwikelingen die op langere ter
mijn zijn te verwachten. Vooral de in
stelling van een eenrichting verkeer
moet ingepast worden in de toekom
stige circulatiemogelijkheden.
Een belangrijke plaats in het rapport
neemt de voorrangsregeling in, die
de veiligheid in belangrijke mate kan
verhogen. Vooral bij kruisingen zal
i
o
■Qxcluóieue
ctyerenkleding
f .w v- 'Vv/t 'f'i+
WAALWIJK
het aangeven van de onderlinge hi
ërarchische verhouding de veiligheid
zowel als de capaciteit gunstig be-
invloeden. Een voorrangsroute zal 't
verkeer van de andere wegen afzui
gen. Door het installeren van voor
rangsregelingen op steeds meer kruis
punten in de Grotestraat is een voor
rangsroute ontstaan. Ook in de St.
Antoniusstraat en de Loeffstraat kan
deze ontwikkeling worden waargeno
men.
Er ontstaan echter gevaarlijke situ
aties wanneer op enkele kruispunten
van een route geen voorrangsregeling
van kracht is. Dit kan aanleiding ge
ven tot ongelukken. Om dit te voor
komen is het wenselijk de gehele rou
te als voorrangsweg te wijzigen. Om
tot voorrangsweg te woéden aange
wezen komen wegen in aanmerking
welke relatief veel "doorgaand" ver
keer aantrekken. Daarnaast kunnen
wegen, welke door hun royale pro
filering met hoge snelheden worden
hereden en welke soms kruisingen
helblben met slechte uitzidhtmogelijk-
heden een voorrangsregeling krijgen
over hun gehele route,
Men stelt voor als voorrangsweg aan
te wijzen: 1. Altenaweg; 2. Westein
de, Grotestraat-Groen van Prinsterer-
laan; 3. Floris V-laan, Burg. van de
Klokkenlaan, N. Parallelweg, Ambro-
siusweg, Baaédwijksestraat; 4. Groe-
newoudlaan; 5. Kruisstraat, Besoyen-
sestraat, Sprangseweg; 6. Burg. Ver-
wielstraat; 7. Kerkstraat; 8. Mr. van
Coothstraat; 9. Wilhelminastraat; 10
Putstraat; 11. Teisterbantlaan, v. Lo-
venlaan, Loeffstr., Hoogeinde, Hoog-
eindse Rondweg; 12. St. Antonius-
straat-Kloosterweg; 13. Burg. Smee-
lelaan; 14. Akkerlaan. Verder wijst
men twee kruispunten aan voor een
voorrangsregeling: Prof. Nolenslaan-
Dr. Schaepmanlaan (is reeds voor
rangskruising) en Stationsstraat-Ire-
nestraat.
Vooral op punten waar doorgaande
voorrangsroutes elkaar kruisen dient
de voorrangsregeling zeer duidelijk
te worden aangegeven. Men noemt
hier de kruispunten Putstraat-N. Pa
rallelweg en de Burg. Smeelelaan-
Groenewoudlaan. Een bijzondere be-
bakening in de vorm van verlichte
waarschuwingsborden of van 'n knip
perlichtinstallatie is hier wenselijk.
Om een lange rij wachtende voertui
gen te voorkomen is het plaatsen van
verkeerslichten wenselijk.
De kruispunten die voor het plaatsen
van verkeerslichten in aanmerking
komen zijn: 1. Putstraat-N. Parallel
weg; 2. Grotestraat-Hertog Janstraat-
Wilhelminastraat, hiervoor zal eerst
de Grotestraat moeten worden gere
construeerd; 3. Stationsstraat-N. Pa
rallelroute; 4. St. Antoniusstraat-
Blijde Incomsten'laan; 5. Stations
straat, tussen de Markt en de Bern-
hardstraat moet hier een voetgangers
oversteekplaats met verkeerslichten
komen.
Ook een aantal straten worden nader
besproken. In de bestaande verkeers-
struktuur vervult de Grotestraat een
zeer belangrijke funktie. Het ver
keer dat op de bestaande rijbaan ge
durende korte of lange tijd stil staat,
belemmert het doorrijden soms zeer
aanzienlijk. De mogelijkheden om uit
het geschetste moeilijkheden te ko
men zijn beperkt. Hoewel de Taxan-
driaweg op dit moment niet geschikt
is om de stroomfunktie van de Gro
testraat over te nemen zal voor de
toekomst hier toch aan gedacht moe
ten worden. Men denkt aan een ver
breding van de Grotestraat met even
tueel op sommige plaatsen parkeer
vakken.
Ten aanzien van de Noorder Para'l-
lelroute merkt men op ook hier par
keerhavens aangelegd moeten wor
den. Zo spoedig mogelijk moet ook
het gehele trajekt worden aangepast.
Ook voor de Baaédwijksestraat dringt
men aan op reconstruktieverbreding
van de rijbaan, aanleg van parkeer
havens aan één zijde. Als de Stations
straat eenrichtingverkeer krijgt (waar
we nog op terugkomen) zal het ver
keer zich meer over de Mr. van
Coothstraat afwikkelen. Het aanleg
gen van parkeerstroken of havens
aan de oostzijde is, zo blijkt uit het
rapport, aan te bevelen.
In eerste instantie kan worden vol
staan met het trajekt Grotestraat-
Moonenlaan. Ook de Mark zal wor
den gereconstrueerd en het aantal
paikeervakken op 35 gebracht wor
den. In eerste instantie wordt de
Markt bereikbaar zowel van de Gro
testraat als de Stationsstraat.
In het rapport noemt men de bedie
ning van de gemeente door 't open
baar vervoer niet ongunstig. Vooral
de busverbindinen in de richtingen
Den Bosch en Tilburg worden zeer
frequent verreden. Men vindt 't wen
selijk de route van lijn 36 niet meer
via de Wilhelminastraat, maar via de
Putstraat te laten verlopen. Ook wil
men de ALAD-lijnen (naar Heusden)
niet meer op het Raadhuisplein maar
ook op het Vredesplein laten eindi
gen. In plaats van over de N. Paral
lelweg zullen de meeste lijnen straks
via de nieuwe Margrietstraat lopen.
In deze straat zullen dan speciale
haltehavens worden aangelegd.
De invoering van eenrichtingverkeer
leidt tot een verhoging van de veilig
heid, terwijl ook de capaciteit van het
trajekt wordt verhoogd. De invoering
van eenrichtingsverkeer in de Stati
onsstraat van de Julianastraat tot de
Grotestraat loopt vooruit op verdere
maatregelen, welke pas genomen kun-
menwofden als andere wegen zijn aan
gelegd of gereconstrueerd. Na aanleg
van de Margrietstraat (nieuwe weg
Het doet ons een groot genoegen dat wij nu klaar zijn
met de verbouwing van onze
Door de geweldige toeloop die de venkoop van HAAKWERKEN
in onze zaak meebracht, was het in enkele maanden tijd veel
te klein geworden om alle cliëntèle goed te kunnen ontvangen.
Wij hebben nu op de eerste étage onze Dames HAARBOETIEK
ingericht met tevens een geheel aparte afdeling voor HEREN-
HAARWERKEN.
Het geheel bevat een oppervlakte van honderd vierkante meter
en is dan ook de grootste HAARBOETIEK van Nederland.
Onze gedachten en dank gaan in deze op de eerste plaats uit
naar de Dames van Waalwijk en de gehele verre omgeving, die
zo modebewust zijn, dat het vooral daardoor voor ons mogehjk
was om dit te verwezenlijken.
Wij, van onze kant, zullen ons best blijven doen om U steeds
met het allernieuwste (van eerste kwaliteit) op het gebied van
haarwerken van dienst te zijn.
ty COIFFURES SALON DE BEAUTÉ
Grotestraat 174, WAALWIJK Tel. 04160 - 2623
tussen Mr. van Coothstraat en Sta
tionsstraat, ter hoogte van de Moo-
nenlaan) kan de eenrichtingsregeling
worden uitgebreid tot het kruispunt
Irenestraat-Stationsstraat. Na recon-
straat van de N. Parallelweg( trajekt
Wilhelminastraat-Stationsstr.) en de
Wilhelminastraat (trajekt Irenestraat-
N. Parallelroute) kan de gehele Sta
tionsstraat een eenrichtingsregeling
krijgen.
Deze regeling heeft een aantal voor
delen. Op de Grotestraat ontstaan
minder stagnatie door afslaande voer
tuigen. Ook parkeermanoeuvres in de
Stationsstraat hinderen het verkeer
minder. Aan eenrichtingverkeer denkt
men ook in de smalle Bernhardstraat
en de Hooisteeg. Ook in het oude
woongedeelte van het centrum moe
ten veel straten eenrichtingverkeer
krijgen. Dit hoofdzakelijk om de par
keerders ten gerieve te zijn.
Dit zijn: de Engelsestraat, van Vre
desplein naar Vi'ktoriestraat; de Ca-
nadesestraat van Viktoriestraat naar
N. Parallelweg; de Schotsestraat van
Canadesestraat naar Putstraat, Zijl-
mansstraat van Mgr. Zwijsenstraat
naar N. Parallelroute, de Pater v. d.
Elzenstraat van Mgr. Zwijsenstraat
naar Pieter Vreedestraat, Mgr. Luij-
benstraat van P. Vreedestraat naar 't
Oranjeplein en het Oranjeplein links
om.
Ook in de omgeving van P. Kruger-
straat moet in enkele straten eenrich
tingverkeer worden uitgevoerd en wel
BOVEN: De kruising Putstraat-Parallelweg-Smeelelaan. Hier zijn al ver
lichte waarschuwingsborden geplaatst. Binnenkort komen hier verkeers
lichten.
ONDER: Het plan gaat voorbij aan de nieuwe kruising bij de Kruisstraat.
De situatie is hier, zeker bij avond, bijzonder onduidelijk.
P. Krugerstraat van Past. Kuypers-
straat naar 2e Zeine 'en Pres. Steyn-
straat van 2e Zeine naar PastKuy-
persstraat. In verband met de grote
lengte van de straat wordt ook een
bijzondere regeling in de Crispijn-
straat voorgesteld, namelijk eenrich
tingverkeer van le Zeine tot de 2e
Zeine. Voor de invoering van een
richtingverkeer in de toekomst denkt
men aan de Sniederstraat, Rooden-
bachstraat, De Clerqstraat, Alberdink
Thijmstraat en Potgieterstraat.
Ook moeten er voetgangersoversteek
plaatsen worden aangelegd. Men
denkt hierbij aan de volgende krui
singen: 1. Markt; 2. Wilhelmïnastr.-
Hertog Janstraat-Grotestraat; 3. Sta
tionsstraat-N. Parallelweg; 4. Put
straat-N. Parallelweg; 5. Mr. van
Coothstraat-Grotestraat; 6. Stations-
straat-Bernhardstraat; 7. Stationsstr.-
Julianastraat; 8. Stationsstraat-Irene-
sraat en later Margrietstraat en 9.
Grotestraat-Besoyensestr. Men over
weegt opheffing van de oversteek
plaatsen op de kruisingen Hoogeinde-
Vooréinde en St. Antoniusstraat-St.
Antoniusplein.
Als in de Stationsstraat eenrichting
verkeer is ingevoerd kan men de trot
toirs verbreden tot wandelstroken.
Wanneer het centrumplan is gereali
seerd kan zelfs in overweging wor
den genomen het noordelijk deel van
de Stationsstraat tot voetgangersge
bied te verklaren.
Als de Grotestraat wordt gereconstru
eerd kunnen hier parkeerhavens wor
den aangelegd die plaats bieden aan
131 auto's. Deze parkeerhavens in de
Grotestraat zijn verdeeld over het ge
hele trajekt vanaf de Putstraat tot
aan de Tempelierstraat. De loopaf
standen bedragen zo maximaal 200
meter. Ook in de Stationsstraat ko
men parkeervakken. Omdat de par
keerhavens in hoofdzaak bestemd
zijn voor kort parkeerders zullen er
parkeermeters of andere paékeerres-
ricties moeten worden ingevoerd Men
denkt aan perioden van 30 en 15 [min.
Aanvankelijk denkt men aan borden
wanneer de parkeerbehoefte stéék
toeneemt kan men overgaan tot par
keermeters. In de meeste centrum
straten wordt een eenzijdig parkeer
verbod voorgesteld.
Aan het slot van het verkeerscircula
tieplan stelt men enkele eenvoudige
reconstructies voor. Men wil de plant
soenstroken langs de Kasteellaan bij
de Loondonk en de van Duvenvoorde-
straat doorbreken. Ook overweegt
men de inoordelijke rijbaan tussen de
Loondonk 'en Burg. Verurielstraat te
laten vervallen en het plantsoen te
vergroten. Nu het kruispunt Putstr.-
Mgr. Zwijsensraat steeds meer ver
keer krijgt te verwerken stelt men
voor de noordelijke rijbanen van de
straat, waarop eenrichtingverkeer is
toegestaan te sluiten van 't kruispunt.