Verkeersplan tijdens hoorzitting
door inwoners uitvoerig besproken
Het vulkanisch
deel van
de wereld
wAALwrjkse en UnqstRAAtse couRant
Stad in verkeerstechnisch
opzicht één geheel maken
een pruikje
IN HET VERLEDEN IS ER IN WAALWIJK NOOIT
REKENING GEHOUDEN MET ONTWIKKELING VAN HET VERKEER
I
Geef Moeder maar
voor Moederdag
1RIIIIIIIIIP
Eénrichting-verkeer
Verkeerslichten
Realisatie
Niet meer dan
40 leerlingen
per klas
In Zuid-Afrika be
gint het tij te keren
Veel belangstelling
voor hearing in
Lido
Verleden
Maatregelen
Busdiensten
Sun Set Kwartet
De problemen rond
militaire
oefenterreinen
daar is ze in ieder geval blij mee
Enorme sortering.
Eerste kwaliteit KUNSTVEZELPRUIKJES
Echt haren PRUIKJES
vanaf
vanaf
DE GROOTSTE HAARBOETIEK VAN NEDERLAND
Coiffures - Salon de Beauté
Grotestraat 174, WAALWIJK Telefoon 04160 - 2623
in dit
el van
rd- en
isoires,
waar
de we
len,
onder-
e Van
op die
"oorne-
touw
wereld
lit St.
s volgt
20 48;
71 81;
g 5 29
>3; Fr.
3 9; J.
sen 11
v. Geel
Groots-
16 74
79; Fr.
Wan-
Gebr.
auwers
53 78;
34; A.
n Hel-
42 43;
84; H.
ïot 51;
Pijnen-
63 72;
lan 73;
i; Gëbr
'0 92.
oor M.
Froost-
3,- H.
- vanaf
M. de
Beers,
insdag-
voorde
rond 1
i partij
jolitiek
22 jaar
le Par-
erswijk
sn ter
den.
Gast-
ihvoor
asse is
Kroon,
sse na
Steen-
ijn bij-
esdhik-
jranje-
ielclub
e prijs
fraaie
u door
mooie
d door
on op
beker
G. van
ng van
lij "De
r door
te ver-
de rit
moge-
t reeds
msdag-
at van
angen-
Opgericht 1878 Bureaus: Waalwijk, Grotestraat 205, Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel, Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 Telegram-adres: „Echo"
Uitgever: Waal wij ksche
Stoomdrukkerij Antoon Tielen
Hoofdredakteur: JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Losse nummers 20 cent
Zuid- en Midden-Amerika hebben
altijd al de naam gehad dat deel van
de wereld te zijn waar de grootst
denkbare politieke instatiliteit
heerst. Revoluties zijn daar als het
ware aan de orde van de 'dag, het
enige nare er van is, dat blijkt, dat
de landen in kwestie er steeds weer
bitter mee opschieten.
Op Cuba, het grote suikereiland
heerst nu Fidel Castro met zijn com
munisme, een ,vorm overigens, die
bijzonder moeilijk 'blijkt te kunnen
worden geëxporteerd, want om be
paalde redenen Slaat het Castro-
communisme in de r est van Midden -
en Zuid-Amerika niet aan. Dat is
ook de grote zorg van de Sowj et-
Unie. Aanvankelijk was Moskou ge
weldig verheugd over de aanhan
kelijkheid van Castro, maar toen
bleek, dat dit in de loop der jaren
niet leidde tot de gewenste politieke
successen in Midden- en Zuid-Aime-
rika, terwijl de Sowjets kapitalen in
Cuba moesten investeren om het
land boven water te houden, toen
luwde het aanvankelijk enthousias
me in Moskou wel. In wezen voelen
de Sowjets Castro als een blok aan
het been.
Er zijn momenteel andere ont
wikkelingen gaande in dit deel van
de wereld waar zij meer belangstel
ling voor hebben.
In zeer veel landen daar komen
nationalistische aktiviteiten voor
aie wel socialistisch zijn, maar af
wijzend staan tegenover het com
munisme. We zien dit bijvoorbeeld
in de links georiënteerde militaire
regiems in Peru en Bolivia. Deze re.
giems wensten hun streven tot gro
tere onafhankelijkheid van de Ver
enigde Staten niet te ruilen voor in
vloed door de So wj et-Unie zoals dat
in Cuba het geval werd. Zij willen
baas blijven in eigen huis en daarbij
een Socialistisch bewind uitoefenen.
De Verenigde Staten; die overi
gens elders in de wereld de handen
al vol hebben en een les trokken uit
de problemen, die zij met Cuba kre
gen, houden ziah op de achtergrond
en laten de ontwikkelingen in be
paalde delen van Zuid-Amerika
voorlopig gaan, waarbij ze een en
ander uiteraard goed in het oog
houden.
De Sowjets proberen heel voor
zichtig bij de nieuw regiems wat
invloed te krijgen en wel door het
aanbieden van economische en tech
nische hulp. Zo 'bieden zij Bolivia
hulp aan om de tinproduktie, die in
dit land bijzonder belangrijk is te
stimuleren en op te voeren. Politiek
trachten ze geen enkele invloed uit
te oefenen. Tevens proberen ze de
Boliviaanse olieafzet te stimuleren
door Cuba te interesseren deze olie
af te nemen. Dat bespaart de Rus-
en geweldige kapitalen, want tot nu
toe was Cuba door de Amerikaanse
boydot, geheel afhankelijk van de
verre aanvoer van Russische ruwe
olie.
Op deze wijze proberen de Russen
zichzelf te ontlasten van de kosten,
die Castro voor hen meebrengt, ter
wijl zij tevens proberen Bolivia eco
nomisch wat sterker te maken.
Uiteraard gebeurt dit alles niet be
langeloos Ook al houden de Russen
zich in Bolivia momenteel verre
van politieke aktiviteiten, op den
duur zullen zij na het tot stand ko
men van goede relaties toch trach
ten ook politiek invloed te krijgen.
Deze kans is echter zeer klein, want
de huidige regiems volgen een
streng nationale lijn en wensen
geen enkele afhankelijkheid van
wie dan ook.
Meer zorgen maken de Amerika
nen zich om de extreem ongecon
troleerde opstandige aktiviteiten
van bepaalde groepen in het Cari
bische gebied, zoals op Trinidad,
waar de Black Power zich ernstig
roerde, in Haïti, de Dominicaanse
Republiek, Guatemala en waar al
niet meer in Midden-Amerika,
waar niemand voorlopig kan voor
spellen wat de komende ontwikke
lingen zullen zijn.
Abonnement
p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,35
p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55
p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05
p.kwrt. p.post ƒ4,75 bij girobetaling
Advertentieprijs: 15 cent per mm
Contractadvertenties: speciaal tarief
Brieven onder nummer 50 ct. extra
WAALWIJK Door het Gemeentebestuur van
Waalwijk werd maandagavond naar aanleiding
van het te realiseren verkeerscirculatieplan een
hearing gerouden in Lido te Waalwijk.
Naast het voltallige College van B. en W. was
ook nagenoeg de gehele gemeenteraad aanwezig.
Bovendien hadden een aantal instellingen en or
ganisaties een uitnodiging gekregen. Met nog 'n
aantal andere personen was de zaal goed bezet.
Burgemeester J. Teyssen memoreerde in zijn
openingswoord, dat allereerst een plan was op
gezet, dat onderwerp van bespreking was ge
weest in het College van B. en W. en later voor
gelegd werd aan de gemeenteraad in de vergade
ring van 13 april j.l. Het doel van de hearing
was om de bevolking wezenlijk betrokken te la
ten zijn bij de gedachtengang omtrent het ver
keerscirculatieplan.
VRIJDAG 1 MEI 1970
Wanneer men komt tot de instel
ling van éénrichtingsverkeer in een
bepaalde straat of meerdere stra
ten, zoals nu zal gaan gebeuren
ten aanzien van het noordelijk ge
deelte van de Stationsstraat, is er
ook sprake van een bijkomende
problematiek. De bewoners van een
stad zullen gauw genoeg bekend
zijn met veranderde verkeerssitua
ties, maar dit zal niet zijn bij ande
ren, niet woonachtig in een star, die
lang moeten zoeken en nogal eens,
in verband met de onbekendheid
van de verkeerssituatie, voor stag
natie kunnen zorgen.
Een maatregel, die men ook kan
nemen zijn het plaatsen van ver
keerslichten, vroeger ook wel stop
lichten genoemd. Maar bovenal
zullen we moeten komen tot een
aantal voorrangswegen. Voor wat
Waalwijk betreft zullen deze niet
allen moeten lopen van west naar
oost, maar ook van noord naar
zuid. Hierdoor zal een netwerk
ontstaan, hetgeen de verkeerscircu-
latie zeer zal bevorderen. In dit al
les moeten we niet vergeten, dat er
naast automobilisten en voetgan
gers ook nog fietsers en bromfiet
sers zijn, die evenveel rechten heb
ben om aan het verkeer deel te ne
men dan welke andere categorieën
dan ook. In het centrum van een
gemeente zoals Waalwijk is rust en
dan speciaal met betrekking tot de
verkeersrust een eerste vereiste.
Een probleem dat met de gehele
materie ten nauwste samenhang
vertoont is het parkeren van
vrachtwagens. Het is nodig om hier
de nodige aandacht aan te schen
ken en vooral wat betreft de nau
were straten in de gemeente. Een
openbaar vervoerssysteem kan toe
komst hebben en ook in Waalwijk.
In het plan zoals dat door het bu
reau is opgesteld zijn ook voorstel
len in dezen vervat. Na de uiteen
zetting van de heer van Dijk wer
den er dia's vertoond van de ver
schillende situaties zoals men zich
die in de toekomst in de gemeente
Waalwijk denkt. De toelichting
hieribij werd gegeven door Ir. de
Regt. Hierna vond een discussie
plaats, die onder leiding stond van
wethouder van Eyl speciaal belast
ook met de verkeersproblematiek
in de Gemeente Waalwijk.
Allereerst werden de voorrangs
regelingen onder de loep genomen
en verschillende aanwezigen gre
pen de mogelijkheid aan tot het
stellen van vragen, die meestal be
trekking hadden op incentele pun
ten in het verkeerscirculatieplan.
Gesproken werd er over de realise
ring van de eerste en de tweede
fase. Uit het gehoor kwam een
vraag wanneer de gemeente denkt
deze fasen gerealiseerd te hebben
en wanneer men denkt er mee te
kunnen beginnen. Het antwoord
van wethouder van Eijl kon kort en
krachtig zijn; namelijk dat alles
afhangt van de financiële positie
van de gemeente, die op het ogen
blik niet rooskleurig genoemd kan
worden.
Zo snel mogelijk wil men be
ginnen met de realisatie van het
In het verkeersplan worden tal van maatregelen voorgesteld. Op de foto
boven: de kruising Putstraat-Ambrosiusweg, waar stoplichten komen. In
het rapport wordt niet gesproken over de onoverzichtelijke situatie op het
kruispunt Kruisstraat-N oordstraat. Het verkeer heeft hier vooral bij avond
moeite de juiste weg te vinden.
Geruime tijd heeft ons onderwijs
moeten tobben met het probleem
van de grote, overbezette klassen.
Het gevolg hiervan was, dat het on
derwijs kwalitatief in de knel
kwam, want het is voor onderwij
zers en leraren bijzonder moeilijk
goed onderwijs te geven aan derge
lijke overbezette klassen.
Het kabinet heeft nu besloten het
maximum aantal leerlingen per lo
kaal bij het basisonderwijs Van 48
tot 40 te verlagen, Dat betekent een
goed vooruitgang, want naar schat
ting zijn er in ons land niet minder
dan zo'n 300G' klassen met meer dan
40 leerlingen. De leerlingenschaal is
hierbij van 45 naar 37 verplaatst,
hetgeen ook een vooruitgang mag
worden genoemd. Scholen zijn nu
eerder in staat een extra leerkracht
aan te trekken, om op die manier
overbevolkte klasen te voorkomen.
Het tij begint in Zuid-Afrika te
keren. Dat werd wel bewezen uit de
verkiezingsuitslagen van verleden
week, waarbij de Nationale Partij
van premier Vorster wel een ruime
meerderheid heeft behouden, maar
toch heeft moeten zien, hoe deze
meerderheid aanzienlijk kleiner
werd, waarbij meer zetels toevie
len aan de Verenigde Partij, een
groep, die een zeer gematigde apart
heid voorstaat en winst voor de
progressieve Partij, die gelijkheid
van blanken en negers propagan-
deert.
Vooral in de steden constateert
men een forse ruk naar links De
uiterst rechtse partij van Hertzog,
die voorheen nog vier zetels had,
kreeg nu geen enkele zetel. In we
zen. draaide in deze verkiezingsstrijd
alles om de apartheidpolitiek en
waarhij we zien, dat de Afrikaan-
ders toch steeds meer de ogen open
gaan en bereid zijn tot matiging, ja,
hier en daar zelfs tot gelijkberechti
ging
93e JAARGANG No. 35
De inleiding werd gehouden
door Ir. van Dijk van het Bu
reau voor Verkeerskunde. Deze
stelde in zijn eerste woorden,
dat het een bijzondere uitzonde
ring genoemd mocht worden,
dat er reeds op zo'n korte ter
mijn gelegenheid bestond om
zich uit te spreken in een open
bare hoorzitting omtrent het
verkeerscirculatieplan. Het doel
van een dergelijk plan noemde
hij het voorkomen van verkeers
opstoppingen. In zijn algemeen
heid worden de maatregelen op
zeer lange termijn genomen, die
wel passen in het geheel, maar
niet leiden tot een regelrechte
afdoede oplossing van de ver
keersproblematiek. De bedoeling
is om van de stad in verkeers
technisch opzicht één geheel te
maken.
Een vraag die zich hierbij laat
stellen is of een gemeente een der
gelijk plan in feite zelf niet kan re
aliseren in samenwerking met de
gehele bevolking en zonder inmeng
ing van derden. Dit blijft voor ons
steeds de moeilijkheid die te over
winnen valt, gezien de subjectivi
teit, die er automatisch aan ten
grondslag ligt. Het doel van het op
stellen van een verkeerscirculatie
plan in zijn algemeenheid is niet
alleen om het verkeer beter te la
ten verlopen, maar ook vooral om
het veiliger te maken voor alle ca
tegorieën van deelnemers aan het
verkeer. Wat betreft de situatie in
Waalwijk: deze is als zeer moeilijk
te kenschetsen en vooral dan met
betrekking tot het centrum van de
gemeente.
Waalwijk is namelijk gebouwd in
de tijd dat er geen verkeer was en
bovendien ligt er het feit, dat men
in het verleden nooit of te nimmer
rekening heeft gehouden met de
ontwikkeling van het verkeer.
Daardoor bestaat het, dat de Gro
testraat, die toch als een grote ver
bindingsweg fungeert zo smal is.
Hierdoor komt het ook dat er met
name aan de Grotestraat weinig te
verbreden valt. Zou men de straat
wel op de gewenste breedte willen
brengen, dan gaat men met het
zeer grote euvel kampen dat er
geen trottoirs zullen blijven; trot
toirs die nu eenmaal onontbeerlijk
zijn met betrekking tot de midden
stand in het centrum van de ge
meente Waalwijk. De gehele situa
tie vraagt dan ook een grote mate
van overleg en het verkeerspro
bleem kan dan ook gezien worden
als een schijnbaar onoplosbare ver
keersproblematiek.
Er zijn een aantal maatregelen,
die getroffen kunnen worden.
Er zijn gemeenten die de oplos
sing gezocht hebben in het in
stellen van éénrichtingsverkeer.
Hieruit volgt logischerwijze dat
men zal moeten beschikken over
alternatieve straten en dan doet
zich meestal het feit voor, dat er
die doodeenvoudig niet zijn, al
thans niet in de zeer directe om
geving van de straat, die tot
éénrichtingsstr. gepoogd wordt
te maken. In feite kennnen we
in Waalwijk eenzelfde situatie.
Uit oogpunt van doorstroming
zou de Grotestraat in deze rich
ting een oplossing voor een aan
tal problemen kunnen geven,
maar tot op heden en ook voor
de toekomst is er geen alterna
tief voorhanden. Een bijkomend
probleem is, dat men straten
gaat belasten, die in feite woon
straten zijn. Hun functie is niet
gericht op het zijn van een ver
keersstraat.
plan, waarbij men voor ogen
houdt dat ten aanzien van de
voorrangsregelingen in alle de
len van de gemeente conse
quent gehandeld zal worden dit
wil zeggen het tegelijkertijd de
ze regeling van toepassing te la
ten zijn in de gehele gemeente.
Het plan, aldus de heer van Eijl,
moet men zien als een compro
mis ten aanzien van alle ver
keersdeelnemers.
In de Stationsstraat wil men
komen tot éénrichtingsverkeer
in zuid-noordrichting. Het par
keren in de Stationstraat zal ge
limiteerd worden met betrek
king tot de duur van het parke
ren. Een punt van discussie
vormde ook het openbaar ver
voer in de gemente. In de toe
komst zal het zo zijn, dat de
autobussen alleen nog maar via
de Victoriestraat het Vredes-
plein zullen bereiken en niet
meer via Grotestraat en Wilhel-
minastraat. Begin en eindpunt
van de diensten van de ALAD
zullen niet meer plaatsvinden
op het Raadhuisplein, maar ook
vanaf het Vredesplein. De auto
bussen die vanaf het Vredes
plein in westelijke richting gaan
zullen na de aanleg van de Mar
grietstraat voortaan via Irene-
straat, Margrietstraat en Burg.
Moonenlaan de Bug. Verwiel-
straat bereiken om vandaar de
huidige routes te volgen.
BAR DANCING
WAALWIJK
Bekend in nachtclub in
geheel Brabant,
vrijdag - zaterdag - zondag
Bevrijdingsdag 5 mei
afgewisseld met Disco.
Onder de 18 j. 'geen toegang
Militair-oefenterrein en recreatie
terrein, dat is in de Tweede Kamer
op het ogenblik het grote probleem.
On land heeft aan beide soorten een
dringende behoefte. Algemeen is
men in de Tweede Kamer van me
ning, dat de Veluwe als recreatie
terrein zo belangrijk is, dat het no
dig wordt, dat daar de militaire ter
reinen gaan verdwijnen.
De vraag 'blijft, gezien de behoef
te aan oefenmogelijkheid, waar ze
dan wel naar toe moeten worden
verplaatst. Volgens het pl'an-Kik-
kert, denkt men aan oostelijk Gro
ningen, alwaar men in verband met
economische mogelijkheden ook wel
zekere belangstelling heeft. Dan is
er het nieuwe gebied van de Lau-
wenzee dat men als militair-oefen
terrein wil gaan gebruiken. Het
Kuinderbos is een terrein dat vrij
wel alle kamerleden willen sparen.