Verkeersplan tijdens hoorzitting door inwoners uitvoerig besproken Het vulkanisch deel van de wereld wAALwrjkse en UnqstRAAtse couRant Stad in verkeerstechnisch opzicht één geheel maken een pruikje IN HET VERLEDEN IS ER IN WAALWIJK NOOIT REKENING GEHOUDEN MET ONTWIKKELING VAN HET VERKEER I Geef Moeder maar voor Moederdag 1RIIIIIIIIIP Eénrichting-verkeer Verkeerslichten Realisatie Niet meer dan 40 leerlingen per klas In Zuid-Afrika be gint het tij te keren Veel belangstelling voor hearing in Lido Verleden Maatregelen Busdiensten Sun Set Kwartet De problemen rond militaire oefenterreinen daar is ze in ieder geval blij mee Enorme sortering. Eerste kwaliteit KUNSTVEZELPRUIKJES Echt haren PRUIKJES vanaf vanaf DE GROOTSTE HAARBOETIEK VAN NEDERLAND Coiffures - Salon de Beauté Grotestraat 174, WAALWIJK Telefoon 04160 - 2623 in dit el van rd- en isoires, waar de we len, onder- e Van op die "oorne- touw wereld lit St. s volgt 20 48; 71 81; g 5 29 >3; Fr. 3 9; J. sen 11 v. Geel Groots- 16 74 79; Fr. Wan- Gebr. auwers 53 78; 34; A. n Hel- 42 43; 84; H. ïot 51; Pijnen- 63 72; lan 73; i; Gëbr '0 92. oor M. Froost- 3,- H. - vanaf M. de Beers, insdag- voorde rond 1 i partij jolitiek 22 jaar le Par- erswijk sn ter den. Gast- ihvoor asse is Kroon, sse na Steen- ijn bij- esdhik- jranje- ielclub e prijs fraaie u door mooie d door on op beker G. van ng van lij "De r door te ver- de rit moge- t reeds msdag- at van angen- Opgericht 1878 Bureaus: Waalwijk, Grotestraat 205, Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel, Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 Telegram-adres: „Echo" Uitgever: Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur: JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Losse nummers 20 cent Zuid- en Midden-Amerika hebben altijd al de naam gehad dat deel van de wereld te zijn waar de grootst denkbare politieke instatiliteit heerst. Revoluties zijn daar als het ware aan de orde van de 'dag, het enige nare er van is, dat blijkt, dat de landen in kwestie er steeds weer bitter mee opschieten. Op Cuba, het grote suikereiland heerst nu Fidel Castro met zijn com munisme, een ,vorm overigens, die bijzonder moeilijk 'blijkt te kunnen worden geëxporteerd, want om be paalde redenen Slaat het Castro- communisme in de r est van Midden - en Zuid-Amerika niet aan. Dat is ook de grote zorg van de Sowj et- Unie. Aanvankelijk was Moskou ge weldig verheugd over de aanhan kelijkheid van Castro, maar toen bleek, dat dit in de loop der jaren niet leidde tot de gewenste politieke successen in Midden- en Zuid-Aime- rika, terwijl de Sowjets kapitalen in Cuba moesten investeren om het land boven water te houden, toen luwde het aanvankelijk enthousias me in Moskou wel. In wezen voelen de Sowjets Castro als een blok aan het been. Er zijn momenteel andere ont wikkelingen gaande in dit deel van de wereld waar zij meer belangstel ling voor hebben. In zeer veel landen daar komen nationalistische aktiviteiten voor aie wel socialistisch zijn, maar af wijzend staan tegenover het com munisme. We zien dit bijvoorbeeld in de links georiënteerde militaire regiems in Peru en Bolivia. Deze re. giems wensten hun streven tot gro tere onafhankelijkheid van de Ver enigde Staten niet te ruilen voor in vloed door de So wj et-Unie zoals dat in Cuba het geval werd. Zij willen baas blijven in eigen huis en daarbij een Socialistisch bewind uitoefenen. De Verenigde Staten; die overi gens elders in de wereld de handen al vol hebben en een les trokken uit de problemen, die zij met Cuba kre gen, houden ziah op de achtergrond en laten de ontwikkelingen in be paalde delen van Zuid-Amerika voorlopig gaan, waarbij ze een en ander uiteraard goed in het oog houden. De Sowjets proberen heel voor zichtig bij de nieuw regiems wat invloed te krijgen en wel door het aanbieden van economische en tech nische hulp. Zo 'bieden zij Bolivia hulp aan om de tinproduktie, die in dit land bijzonder belangrijk is te stimuleren en op te voeren. Politiek trachten ze geen enkele invloed uit te oefenen. Tevens proberen ze de Boliviaanse olieafzet te stimuleren door Cuba te interesseren deze olie af te nemen. Dat bespaart de Rus- en geweldige kapitalen, want tot nu toe was Cuba door de Amerikaanse boydot, geheel afhankelijk van de verre aanvoer van Russische ruwe olie. Op deze wijze proberen de Russen zichzelf te ontlasten van de kosten, die Castro voor hen meebrengt, ter wijl zij tevens proberen Bolivia eco nomisch wat sterker te maken. Uiteraard gebeurt dit alles niet be langeloos Ook al houden de Russen zich in Bolivia momenteel verre van politieke aktiviteiten, op den duur zullen zij na het tot stand ko men van goede relaties toch trach ten ook politiek invloed te krijgen. Deze kans is echter zeer klein, want de huidige regiems volgen een streng nationale lijn en wensen geen enkele afhankelijkheid van wie dan ook. Meer zorgen maken de Amerika nen zich om de extreem ongecon troleerde opstandige aktiviteiten van bepaalde groepen in het Cari bische gebied, zoals op Trinidad, waar de Black Power zich ernstig roerde, in Haïti, de Dominicaanse Republiek, Guatemala en waar al niet meer in Midden-Amerika, waar niemand voorlopig kan voor spellen wat de komende ontwikke lingen zullen zijn. Abonnement p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,35 p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55 p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05 p.kwrt. p.post ƒ4,75 bij girobetaling Advertentieprijs: 15 cent per mm Contractadvertenties: speciaal tarief Brieven onder nummer 50 ct. extra WAALWIJK Door het Gemeentebestuur van Waalwijk werd maandagavond naar aanleiding van het te realiseren verkeerscirculatieplan een hearing gerouden in Lido te Waalwijk. Naast het voltallige College van B. en W. was ook nagenoeg de gehele gemeenteraad aanwezig. Bovendien hadden een aantal instellingen en or ganisaties een uitnodiging gekregen. Met nog 'n aantal andere personen was de zaal goed bezet. Burgemeester J. Teyssen memoreerde in zijn openingswoord, dat allereerst een plan was op gezet, dat onderwerp van bespreking was ge weest in het College van B. en W. en later voor gelegd werd aan de gemeenteraad in de vergade ring van 13 april j.l. Het doel van de hearing was om de bevolking wezenlijk betrokken te la ten zijn bij de gedachtengang omtrent het ver keerscirculatieplan. VRIJDAG 1 MEI 1970 Wanneer men komt tot de instel ling van éénrichtingsverkeer in een bepaalde straat of meerdere stra ten, zoals nu zal gaan gebeuren ten aanzien van het noordelijk ge deelte van de Stationsstraat, is er ook sprake van een bijkomende problematiek. De bewoners van een stad zullen gauw genoeg bekend zijn met veranderde verkeerssitua ties, maar dit zal niet zijn bij ande ren, niet woonachtig in een star, die lang moeten zoeken en nogal eens, in verband met de onbekendheid van de verkeerssituatie, voor stag natie kunnen zorgen. Een maatregel, die men ook kan nemen zijn het plaatsen van ver keerslichten, vroeger ook wel stop lichten genoemd. Maar bovenal zullen we moeten komen tot een aantal voorrangswegen. Voor wat Waalwijk betreft zullen deze niet allen moeten lopen van west naar oost, maar ook van noord naar zuid. Hierdoor zal een netwerk ontstaan, hetgeen de verkeerscircu- latie zeer zal bevorderen. In dit al les moeten we niet vergeten, dat er naast automobilisten en voetgan gers ook nog fietsers en bromfiet sers zijn, die evenveel rechten heb ben om aan het verkeer deel te ne men dan welke andere categorieën dan ook. In het centrum van een gemeente zoals Waalwijk is rust en dan speciaal met betrekking tot de verkeersrust een eerste vereiste. Een probleem dat met de gehele materie ten nauwste samenhang vertoont is het parkeren van vrachtwagens. Het is nodig om hier de nodige aandacht aan te schen ken en vooral wat betreft de nau were straten in de gemeente. Een openbaar vervoerssysteem kan toe komst hebben en ook in Waalwijk. In het plan zoals dat door het bu reau is opgesteld zijn ook voorstel len in dezen vervat. Na de uiteen zetting van de heer van Dijk wer den er dia's vertoond van de ver schillende situaties zoals men zich die in de toekomst in de gemeente Waalwijk denkt. De toelichting hieribij werd gegeven door Ir. de Regt. Hierna vond een discussie plaats, die onder leiding stond van wethouder van Eyl speciaal belast ook met de verkeersproblematiek in de Gemeente Waalwijk. Allereerst werden de voorrangs regelingen onder de loep genomen en verschillende aanwezigen gre pen de mogelijkheid aan tot het stellen van vragen, die meestal be trekking hadden op incentele pun ten in het verkeerscirculatieplan. Gesproken werd er over de realise ring van de eerste en de tweede fase. Uit het gehoor kwam een vraag wanneer de gemeente denkt deze fasen gerealiseerd te hebben en wanneer men denkt er mee te kunnen beginnen. Het antwoord van wethouder van Eijl kon kort en krachtig zijn; namelijk dat alles afhangt van de financiële positie van de gemeente, die op het ogen blik niet rooskleurig genoemd kan worden. Zo snel mogelijk wil men be ginnen met de realisatie van het In het verkeersplan worden tal van maatregelen voorgesteld. Op de foto boven: de kruising Putstraat-Ambrosiusweg, waar stoplichten komen. In het rapport wordt niet gesproken over de onoverzichtelijke situatie op het kruispunt Kruisstraat-N oordstraat. Het verkeer heeft hier vooral bij avond moeite de juiste weg te vinden. Geruime tijd heeft ons onderwijs moeten tobben met het probleem van de grote, overbezette klassen. Het gevolg hiervan was, dat het on derwijs kwalitatief in de knel kwam, want het is voor onderwij zers en leraren bijzonder moeilijk goed onderwijs te geven aan derge lijke overbezette klassen. Het kabinet heeft nu besloten het maximum aantal leerlingen per lo kaal bij het basisonderwijs Van 48 tot 40 te verlagen, Dat betekent een goed vooruitgang, want naar schat ting zijn er in ons land niet minder dan zo'n 300G' klassen met meer dan 40 leerlingen. De leerlingenschaal is hierbij van 45 naar 37 verplaatst, hetgeen ook een vooruitgang mag worden genoemd. Scholen zijn nu eerder in staat een extra leerkracht aan te trekken, om op die manier overbevolkte klasen te voorkomen. Het tij begint in Zuid-Afrika te keren. Dat werd wel bewezen uit de verkiezingsuitslagen van verleden week, waarbij de Nationale Partij van premier Vorster wel een ruime meerderheid heeft behouden, maar toch heeft moeten zien, hoe deze meerderheid aanzienlijk kleiner werd, waarbij meer zetels toevie len aan de Verenigde Partij, een groep, die een zeer gematigde apart heid voorstaat en winst voor de progressieve Partij, die gelijkheid van blanken en negers propagan- deert. Vooral in de steden constateert men een forse ruk naar links De uiterst rechtse partij van Hertzog, die voorheen nog vier zetels had, kreeg nu geen enkele zetel. In we zen. draaide in deze verkiezingsstrijd alles om de apartheidpolitiek en waarhij we zien, dat de Afrikaan- ders toch steeds meer de ogen open gaan en bereid zijn tot matiging, ja, hier en daar zelfs tot gelijkberechti ging 93e JAARGANG No. 35 De inleiding werd gehouden door Ir. van Dijk van het Bu reau voor Verkeerskunde. Deze stelde in zijn eerste woorden, dat het een bijzondere uitzonde ring genoemd mocht worden, dat er reeds op zo'n korte ter mijn gelegenheid bestond om zich uit te spreken in een open bare hoorzitting omtrent het verkeerscirculatieplan. Het doel van een dergelijk plan noemde hij het voorkomen van verkeers opstoppingen. In zijn algemeen heid worden de maatregelen op zeer lange termijn genomen, die wel passen in het geheel, maar niet leiden tot een regelrechte afdoede oplossing van de ver keersproblematiek. De bedoeling is om van de stad in verkeers technisch opzicht één geheel te maken. Een vraag die zich hierbij laat stellen is of een gemeente een der gelijk plan in feite zelf niet kan re aliseren in samenwerking met de gehele bevolking en zonder inmeng ing van derden. Dit blijft voor ons steeds de moeilijkheid die te over winnen valt, gezien de subjectivi teit, die er automatisch aan ten grondslag ligt. Het doel van het op stellen van een verkeerscirculatie plan in zijn algemeenheid is niet alleen om het verkeer beter te la ten verlopen, maar ook vooral om het veiliger te maken voor alle ca tegorieën van deelnemers aan het verkeer. Wat betreft de situatie in Waalwijk: deze is als zeer moeilijk te kenschetsen en vooral dan met betrekking tot het centrum van de gemeente. Waalwijk is namelijk gebouwd in de tijd dat er geen verkeer was en bovendien ligt er het feit, dat men in het verleden nooit of te nimmer rekening heeft gehouden met de ontwikkeling van het verkeer. Daardoor bestaat het, dat de Gro testraat, die toch als een grote ver bindingsweg fungeert zo smal is. Hierdoor komt het ook dat er met name aan de Grotestraat weinig te verbreden valt. Zou men de straat wel op de gewenste breedte willen brengen, dan gaat men met het zeer grote euvel kampen dat er geen trottoirs zullen blijven; trot toirs die nu eenmaal onontbeerlijk zijn met betrekking tot de midden stand in het centrum van de ge meente Waalwijk. De gehele situa tie vraagt dan ook een grote mate van overleg en het verkeerspro bleem kan dan ook gezien worden als een schijnbaar onoplosbare ver keersproblematiek. Er zijn een aantal maatregelen, die getroffen kunnen worden. Er zijn gemeenten die de oplos sing gezocht hebben in het in stellen van éénrichtingsverkeer. Hieruit volgt logischerwijze dat men zal moeten beschikken over alternatieve straten en dan doet zich meestal het feit voor, dat er die doodeenvoudig niet zijn, al thans niet in de zeer directe om geving van de straat, die tot éénrichtingsstr. gepoogd wordt te maken. In feite kennnen we in Waalwijk eenzelfde situatie. Uit oogpunt van doorstroming zou de Grotestraat in deze rich ting een oplossing voor een aan tal problemen kunnen geven, maar tot op heden en ook voor de toekomst is er geen alterna tief voorhanden. Een bijkomend probleem is, dat men straten gaat belasten, die in feite woon straten zijn. Hun functie is niet gericht op het zijn van een ver keersstraat. plan, waarbij men voor ogen houdt dat ten aanzien van de voorrangsregelingen in alle de len van de gemeente conse quent gehandeld zal worden dit wil zeggen het tegelijkertijd de ze regeling van toepassing te la ten zijn in de gehele gemeente. Het plan, aldus de heer van Eijl, moet men zien als een compro mis ten aanzien van alle ver keersdeelnemers. In de Stationsstraat wil men komen tot éénrichtingsverkeer in zuid-noordrichting. Het par keren in de Stationstraat zal ge limiteerd worden met betrek king tot de duur van het parke ren. Een punt van discussie vormde ook het openbaar ver voer in de gemente. In de toe komst zal het zo zijn, dat de autobussen alleen nog maar via de Victoriestraat het Vredes- plein zullen bereiken en niet meer via Grotestraat en Wilhel- minastraat. Begin en eindpunt van de diensten van de ALAD zullen niet meer plaatsvinden op het Raadhuisplein, maar ook vanaf het Vredesplein. De auto bussen die vanaf het Vredes plein in westelijke richting gaan zullen na de aanleg van de Mar grietstraat voortaan via Irene- straat, Margrietstraat en Burg. Moonenlaan de Bug. Verwiel- straat bereiken om vandaar de huidige routes te volgen. BAR DANCING WAALWIJK Bekend in nachtclub in geheel Brabant, vrijdag - zaterdag - zondag Bevrijdingsdag 5 mei afgewisseld met Disco. Onder de 18 j. 'geen toegang Militair-oefenterrein en recreatie terrein, dat is in de Tweede Kamer op het ogenblik het grote probleem. On land heeft aan beide soorten een dringende behoefte. Algemeen is men in de Tweede Kamer van me ning, dat de Veluwe als recreatie terrein zo belangrijk is, dat het no dig wordt, dat daar de militaire ter reinen gaan verdwijnen. De vraag 'blijft, gezien de behoef te aan oefenmogelijkheid, waar ze dan wel naar toe moeten worden verplaatst. Volgens het pl'an-Kik- kert, denkt men aan oostelijk Gro ningen, alwaar men in verband met economische mogelijkheden ook wel zekere belangstelling heeft. Dan is er het nieuwe gebied van de Lau- wenzee dat men als militair-oefen terrein wil gaan gebruiken. Het Kuinderbos is een terrein dat vrij wel alle kamerleden willen sparen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1970 | | pagina 1