Aan de wieg van de automobiel Duits merk van wereldklasse De oude Spijker van Opa De olieman heeft een Fordje opgedaan Leuk om te lm Rolls pe au}0 y00r sn0|)s e„ r|i|(aal Koyce Museum vol oude auto's Panhard Levwi Speelgoed voor vaders Rook- en stoommonster De eerste Franse auto Er zijn nogal wat namen te noemen van mensen, die gerekend kunnen worden tot de „vaders van de auto" Zoals bij zoveel technische dingen het geval is heeft ook de auto een aantal voorlopers gehad en hebben meerdere mensen, elk met hun eigen vindingen, bijgedragen tot de ontwikkeling van de auto, zoals wij die nu kennen Een zekere Ferdinand Verbiest liet een latijnse beschrijving na van een stoom wagen, die hij in het midden van de zeventiende eeuw had gemaakt Maar twee eeuwen daarvoor had de genia le Leonardo da Vinei al een voertuig ontworpen, dat door menselijke kracht werd voortbewogen. De Franse officier Cugnot maakte zijn technische kennis ten nutte voor het leger. Hij construeerde een stoomtrac- tor, die hij in 1770 bestuurde met een snelheid van vier kilometer. Deze nu belachelijke snelheid was echter wel de oorzaak van een ongeluk. De trac tor sloeg om en werd helemaal ver nield. Een tweede en grotere werd ge bouwd en deze is nog te zien in het Technisch Museum in Parijs. Robert Trevithick bouwde in 1801 een stoomlocomobiel, die vier personen kon vervoeren. De machine vloog uit de bocht en daarna in brand. De Fransman Joseph Jean Etienne Le noir had echter al acht jaar eerder een patent gekregen op een motor met in wendige verbranding En het was de ze op vloeistof lopende motor, die de eerste echte automobiel liet rijden. Toch waren het nog de stoomwagen en d- elektrische wagen die voorlo pig aan de top van de wereldsnel heidslijst stonden. Typisch is wel, dat aan het eind van de vorige eeuw Europa een goed af zetgebied was voor de paardloze voer tuigen Amerika volgde slechts aarze lend en wilde er in het begin hele maal niet aan De gebroeders Stude- bakei oorspronkelijk fabrikanten van rijtuigen gingen er toe over om stoomwagens te maken Later gaf vooral Crapo Durant. door de oprich ting van de General Motors, de stoot tol een betere en grotere fabricage Du rant kan beschouwd worden als de eer ste die de auto als een industrieel produkt zag. Het was Henry Ford die in de Verenig de Staten later gevolgd door Euro pa het fabriceren van auto's ratio naliseerde Belangrijk voor de ontwikkeling van de auto was de uitvinding van de luchtband De tot dan gebruikte ban den waren meestal massief of zij wa ren gevuld met stro, gelatine of een ander produkt De massieve banden ondervonden veel weerstand op de weg. Het gevolg was, dat de snelheid van de auto niet hoog genoeg opgevoerd kon worden. De Schotse veearts John Dunlop ver vaardigde in 1888 de eerste luchtband voor de fiets van zijn zoontje. Het werd direct een succes alhoewel de autopioniers aanvankelijk wat argwa nend tegen dit nieuwigheidje aanke ken Het „rijden op lucht" werd voor de rijwielindustrie een succes. De Fransman Michelin ging dit toen ook toepassen voor autobanden Door de ze ontwikkeling werd het mogelijk om hogere snelheden met de auto's te be halen. De benzineauto met luchtban den was zijn glorieuze opmars met een niet te stuiten vaart begonnen En die opmars duurt nog steeds voortl L In het Leidschendamse automuseum, waarin tegenwoordig ook alle stukken van het voormalige automuseum in Driebergen staan, zullen auto-enthou siastelingen grote ogen opzetten Tien tallen oude auto's staan daar in hun volle antieke glorie te pronk Men kan ei een Spijker zien. waarover op deze pagina al een en ander te lezen valt Ei staat een Peugeot uit 1917 en een Panhard uit 1912 Een Benz Velo uit 1893 vormt een van de mooiste stuk ken in de kostbare verzameling van antieke automobielen. Deze eencilin der heeft nog houten spatborden en een stuur, dat op de zwengel van een oude koffiemolen uit grootmoeders tijd lijkt. Pronkstuk van het museum is een auto. waarvan niemand het merk weet. Waarschijnlijk is het een produkt van een technisch zeer knappe fietsenma ker uit het einde van de vorige eeuw. Er wordt tenminste met kettingover brenging gewerkt Andere oudgedien den van het vroegere wegtransport, toen alles nog zoveel rustiger op de weg was dan thans, zijn een Panhard uit 1908 met een klapstoel voor de vrouwelijke bijrijdster met lange rok ken en een uit 1909 stammende Gre- goire. een reiswagen met gecapitonneer de banken Ook staat er in het mu seum een elektrische auto uit 1904. Men kan dit door accu's voortbewo gen exemplaar beschouwen als de voorloper van de z.g. elektrische hon den", die de bakker en de melkman tegenwoordig gebruiken. Behalve oude auto's is er ook een prachtige verzameling affiches, die al lemaal de auto als onderwerp hebben. Accessoires van vroeger, die nu wat lachwekkend aandoen, zoals koperen carbidlantaarns en grote toeters staan in glazen vitrines te kijk. Elektrische spoorbanen zijn al in veel huisgezinnen ingeburgerd. De dirigent van het Residentie-orkest, Willem van Otterloo, heeft hiervoor zelfs een spe ciale zolder ingericht. Ook modellen van auto's zijn al ja renlang bekend Verscheidene mer ken als Dinkey-toy en Corgi-toy bren gen verkleinde modellen uit, die tot in details verantwoord zijn Oude auto modellen komen nu ook meer en meer oo de markt. Norev heeft twee modellen in de han del Een Panhard uit 1927 en een Ci troen uit 1933 Elektrische autobanen vooral in de rensfeer gaan de plaats innemen van de traditionele spoorbanen. Wilt u meer weten over deze hobby? Er is een maandblad, dat hieraan is gewijd en dat veel tips geeft. o Wilt u meer weten over oude aul Er zijn enkele boekjes in de hu die waard zijn om gekocht te wor Er> niet eens zo gek duur. De Alk-serie heeft een drietal bi jes onder de titel Automerken, heel goed boek, met zeer veel aft dingen in kleur van oude auto' Automobielen, vroeger en nu Be geschreven door J D Scheel. Ve is in de zogenaamde Dishoeckboe een deel verschenen met als titel O Auto's. In Rüsselsheim had Adam Opel een fietsenfabnek De man geloofde fana tiek in de ontwikkeling van de tech niek Hij was in 1837 geboren als zoon van een slotenmaker Zijn vader zag niet zoveel in die rare liefhebberijen van zoon Adam Maar dat weerhield Adam met om naar Parijs te gaan om daar de stand van zaken in de techniek eens op te gaan nemen. Toen Adam Opel weer terug kwam in het ouder lijk huis wilde hij naaimachines gaan fabriceren. Dat lukte en ondanks tegen stand van zijn vader richtte Adam Opel in een oude koeienstal een naaima- cbinefabriek in. Ondertussen was Adam Opel getrouwd en zijn nakomelingschap groeide uit tot vijf zonen. Zij hadden allemaal een aardje naar hun vaartje. De vijf ge broeders begonnen in eendrachtige sa menwerking een fietsenfabriek, die op naam stond van Adam. Wat later maakten de vijf gebroeders kennis met de auto. Op slag waren zij gefascineerd door dit nieuwe vervoer middel. In 1898 komt de eerste auto van het merk Opel gereed. Vader Adam Opel, die zoveel had bijgedra gen tot die ontwikkeling mocht dit heugelijke feit niet meer beleven Drie jaai daarvoor was hij overleden Die eerste Opel was het begin van een onafzienbare reeks auto's, die alle het klassemerk Opel droegen en nog dra gen. Door de sterke concurrentie en de toen in Duitsland heersende inflatie kon de Opel-fabriek de concurrentie Opel: Duits merk van wereldklasse Autorijden in grootvaders tijd In 1907 werd voor het eerst een mon sterrit voor automobielen gehouden. Een eerste ralley De route liep van Parijs naar Peking Voorwaar geen af stand om lopend af te leggen! Als tweede in die ralley kwam een auto aan van oer-Nederlands fabri kaat Een Spijker. Gereden door een Fransman sloeg deze auto, gefabri ceerd aan de boorden van de Amstel, geen slecht figuur in het gezelschap van de andere automerken, die toen al een wereldnaam hadden. Spijker neemt in de geschiedenis van de auto een ereplaats in. Tientallen jaren vóór dat de DAF-fabrieken een Nederlandse auto fabriceerden, waren de gebroeders Spijker al op dat lumi neuze idee gekomen Immers het wa ren de Spijkers geweest, die de Gou den Koets, nu elk jaar nog op Prins jesdag in Den Haag te zien, in op dracht van de gemeente Amsterdam bouwden Amsterdam wilde deze Gou den Koets ten geschenke geven aan de jonge koningin Wilhelmina Dat de Spijkerfabrieken deze opdracht kregen was niet toevallig Het aantal koetsen dat deze fabriek had verlaten was zo indrukwekkend groot, dat het aantal niet te achterhalen viel. Het waren dan ook onverwoestbare exemplaren, die graag gekocht werden. Om hun afzetgebied te vergroten trokken de gebroeders Spijker een Belgisch inge nieur aan, die de zoetvloeiende naam Laviolette droeg. Uit die samenwer king ontstonden verschillende model len van wagens, die lang onze vader landse wegen hebben gesierd. Vier jaar na de monsterrit van Pa rijs naar Peking werd door de Spij- kerfabriek de eerste hofaüto afgele verd aan koningin Wilhelmina Een zware teruggang in de verkoop belem merde het ontwerpen van nieuwe mo dellen Deze teruggang werd nog ster ker toen een van de broers omkwam bij de ramp van de „Berlin", die bij Hoek van Holland verging Na de eer ste wereldoorlog werd nog gepoogd om door het maken van vliegtuigen nog iets van de fabriek te redden Maar in 1926 moesten de Spijkerfabrieken ge- likwideerd worden. Het voornaamste model, de eerste zescilinder auto ter wereld, heeft als model voor veel bui tenlandse auto-constructeurs gediend. De Franse fabriek van Panhard ei vassor is zeker de oudste fabriek benzine-auto's. P en L - ZOiis merkteken op de motorkap stoii bouwde het eerste voertuig, dat op auto leek. in 1899 Twee jaar I kwam het al tot geregelde prodii P en L bouwde zelf de auto's, maa motoren werden gemaakt naar pi ten van Daimler of van Benz. Ook ze namen vindt men in de autogesi denis terug als fabrikanten van n In 1918 begon de produktie van I L auto's pas goed op gang te koi Helaas hield de fabriek van Pm en Levassor het niet zo heel lang Momenteel zijn al de patenten ei trooien van P en L ondergebracl het Citroën-concern. De afbeelding toont een Panhard vassor uit het eerste begin. Over dere Franse autofabrieken zouden le boekdelen te schrijven zijn Noe we enkele namen. Renault en Cilr Twee Franse fabrieken, die nu oi beheer van de Franse staat staan „De olieman heeft een Fordje opgedaan" niet meer volhouden Het Amerikaanse concern van General Motors zocht in die tijd naar een goede autofabriek in Europa teneinde door Overname Ford, die een eigen fabriek in Duitsland was begonnen, t.e gaan beconcurreren Het oog viel op de nog steeds in Rüssels heim gevestigde fabriek van Opel. De eerste wagen, die deze Amerikaans- Duitse combinatie op de Europese markt bracht was de Olympia, later gevolgd door de Kapitan en de ver kleinde uitgave hiervan, de Kadett. De afbeelding laat een Opel zien uit 1908. Deze wagen had een viercilinder motor, 1 versnellingen en kon maxi maal 60 kilometer per uur rijden. De laatste tijd neemt de belangstelling voor de beginperiode van het „rook- en stoommonster" zoals men vroe ger de auto betitelde toe. Er is een club van bezitters van oude auto's, die elk jaar een betrouwbaar- heidsrit voor deze auto's uit grootva ders tijd organiseert. Het automuseum in Leidschendam ontvangt jaarlijks steeds meer bezoekers. Vooral nu het museummateriaal, dat vroeger in Drie bergen stond ook naar daar is overge bracht. In verschillende zaken waar het zoge naamde technische speelgoed verkocht wordt zijn de modellen van de „old timers" graag gekochte verzamelobjec ten. Wandplaten, onderzetters, tegels en sleutelhangers met daarop de model len van de eerste auto's zijn voor de heren der schepping geschenken, die bijzonder gewaardeerd worden. Vandaar, dat we onze lezers vandaag een hele pagina met informatie over oude auto's aanbieden. „De olieman heeft een Fordje opge daan Daar rijdt hij mee als een vorst door de Jordaan. Maar 's-avonds om tien uur is het uit met de pret, "Want dan stopt z'n vrouw de slinger onder het bed." Het is de onsterfelijke Louis Davids geweest, die dit automerk op zijn wij ze heeft bezongen in het lied van de olieman uit de Jordaan, die met een klein beetje geld een dergelijk ver voermiddel aanschafte om er met zijn hele gezin mee naar Zandvoort te tuf fen. Alleen al uit dit lied van Neerlands grootste cabaretier uit de dertiger ia- ren kunnen we concluderen, dat Ford jarenlang het symbool is geweest van de goedkope auto. Meer dan enig andere autofabrikant droeg Henry Ford die in 1863 werd geboren en op 84 jarige leeftijd in 1947 stierf er toe bij, dat de auto als volksvervoermiddel werd gepopulari seerd. In het automobielmuseum te Greenfield Village in Amerika staat de eerste auto. die Ford aan de man bracht De mensen die er nu naar komen kij ken rijden in zoevende wagens voor en kijken met open monden van ver bazing naar de eerste Ford. Het „T"-model van Ford vormde de ruggegraat van het imponerende auto- ril k. dat deze gewiekste zakenman een fortuin van fabelachtige hoogte be zorgde. Ford was bezeten van het idee om een auto voor de massa te maken, die zo goedkoop mogelijk moest wor den dat iedereen er een zou kunnen aanschaffen. Het beroemde „T"-model kwam in 1908 on de markt en kostte toen slechts zeshonderd dollar. Meer dan twintig jaar heeft dit model de Amerikaanse en Europese wegen bereden. In al die jaren werden er geen belangrij ke wijzigingen in aangebracht. De „T" Ford is de wagen geweest, die grote groepen mensen als het ideale ver voermiddel beschouwden. Maar door weer anderen werd dit model ver guisd Zelfs de slechtste chauffeur kon er niets aan kapot krijgen. In 1928 werd het „T"-model uit de produktie genomen. De mensen gingen een wa gen verlangen met een moderner aan zien Als opvolger van dit legendari sche Ford-model kwam de „A"-Ford, die het echter minder lang uithield dan zijn voorganger. In de geschiedenis van de automobiel heeft geen wagen zozeer de aandacht getrokken als de Rolls Royce. In 1902 kocht Sir Henry Rolls een Franse auto. Hjj demonteerde deze wagen en bouw de er een voor die tijd revolutionaire nieuwe motor in. Ook het koetswerk veranderde hij naar eigen idee. De eer ste Rolls was geboren. Charles Royce was autorenner. In die kwaliteit maakte hij kennis met Rolls. Samen stichtten zij een fabriek, waar uit in 1905 de eerste echte Rolls Roy ce met de vierkante radiator kwam. Aanvankelijk was de Rolls Royce fabriek gevestigd in Manchester. Later werd de fabriek naar Derby overgebracht. De momentele produk tie van de fabriek bedraagt slechts twintig wagens per week Weinig zul len weten, dat Lenin grondlegger van de Sovjet Unie ook nog na de oktober-revolutie in een dergelijke su per kapitalistische wagen heeft gere den De auto staat nu nog in het Le-' nin-museum te Moskou. Het meest bekende model uit it wogen geschiedenis van de Rolls ce fabrieken is de „Silver Ghost' de Londense autotentoonstelling 1906 werd deze wagen voor het e getoond. Op enkele ondergesch wijzigingen na bleef de „Silver Gt tot 1926 in produktie. De met ea ciLndermotor uitgeruste wagen 1 de bijnaam van The best car of world Overigens niet ten onrechte De typisch vierkante vorm van d( diateur bleef tot vandaag gehandha. Alleen werd in 1933 de rode Jd van het RR lettermonogram geff in een zwarte kleur. Dat gebeurde de dood van Sir Henry Rolls te reren. Bestellingen voor een Rolls Royce" den uitgevoerd naar de eigen van de kopers Elke Rolls Royce is wat zijn carrosserie betreft, anders onverwoestbare motorische gedee i steeds hetzelfde. De oude Spijker van opa Pan hard-Levassor

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1970 | | pagina 6