UW MENING
I "0Ü
M>
LIJST 6
fkChristofle
BRILLENMODE VOOR U
Stassar
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN DONDERDAGAVOND 28 MEI 1970
11
Een begrip
voor
stijlvolle disgenoten.
i MODIEUZE DAMESBRIL
1 model Sascia 52,90
HERENBRIL in moderne kleuren.
model Grande 56,75
BOUWEN IN BLOEMENOORD -
BLUNDEREN IN BLOEMENOORD!
katholieke volkspartij
FAK-PROGRAMMA voor
VERKIEZINGEN
Het programma van het PAK voor
de komende gemeenteraadsverkie-
zjng is als volgt:
1. Het kiezen en het 'herkiezen
van de burgemeester door de
bevolking.
2. Meer openheid in het gemeen
telijk bestuur en geheim tot uit
zondering te maken, tevens
openbaarheid van adviezen, en
pré-adviezen door niet ambte
lijke instanties aan het gemeen
tebestuur uitgebracht.
3. De bevolking inspraak te ge
ven bij het bepalen van het ge
meentelijk beleid, met name
door hearings voor stedenbouw
kundige en andere voor de bur
gers essentiële plannen vanaf
het eerste planstadium, zo mo
gelijk in alternatieve vorm, ter
discussie te stellen en de defi
nitieve plannen af te stemmen
op de wensen van de bevolking.
4. Een volledige verantwoordings
plicht van de burgemeester en
wethouders tegenover de ge
meenteraad, onder meer bij het
verruimen en vooral het be
houden van werkgelegenheid.
5. Een planmatige aanpak van het
beleid door het stellen van prio
riteiten en het opstellen van
meer j arenplannen.
6. Een werkelijke vernieuwing en
democratisering van het on
derwijs door:
a. Het onderwijs niet te richten
op het bijbrengen van kennis
-alleen, maar ook op het vermo
gen tot oordeelsvorming en de
vorming tot mens en mede
mens, de zogenaamde kritische
vorming.
b. Ouders en personeel meer in
spraak en verantwoording te ge
ven in het beheren van ge
meentescholen en de leerlingen
inspraak te geven en in te
schakelen bij het beleid van de
scholen van' voortgezet onder
wijs.
c. Doeltreffende zorg voor on
derwijs en vorming voor wer
kende jongeren
7. Een stedebouwkundig- en huis
vestingsbeleid gericht op het
beëindigen van de woningnood
en op leefbaarheid voor ieder
een door;
a. Het voeren van een vooruit
ziende woningbeleid, dat erop
geridht is op zo kort mogelijke
termijn bestemmingsplannen
vast te stellen, die de hele ge
meente omvatten, dit ter wille
van 'het scheppen en bewaren
van voldoende ruimte voor wo
nen, werken en REKREATIE.
'b. Er van uit gaan dat ieder ge
zin redht heeft op een behoor
lijk huis, evenals alleenstaan
den van 30 jaar en ouder.
c. Versnelling van de krotop
ruiming en van de verbetering
van woningen en woonomge
ving, met vooral SPEELRUIM
TE VOOR DE JEUGD.
d. Het bouwen van woningen
voor de lagere inkomensgroe
pen die geen hoge huren kun
nen betalen, en het subsidie-
ëren van de huurder en niet op
de woningen zelf.
c. Het voeren van een sociaal
'doorstromingsbeleid o.m. door
het verlenen van aanvullende
inviduele huursubsidies aan wo
ningzoekende met lage inko
mens, en door een juiste plan
ning van de toekomstige wo
ningbouw afgestemd op de be
hoefte.
f. Inschakeling van kunstenaars,
o.m bij de vormgeving van
stadscentra en woonwijken.
g. Het bestrijden van geluids
hinder door betere isolatie van
b.v. de nieuw te bouwen hui
zen, het bestrijden van lucht
en water- en; bodemverontreini
ging, en de verkeersveiligheid
vergroten.
8. Het nemen van maatregelen
en het treffen van voorzienin
gen, nodig om zoveel mogelijk
VOOR IEDEREEN mogelijk
heden te scheppen voor die
vrijetijdsbesteding, zelfontplooi
ing, kreativiteeit en zelfwerk
zaamheid, die hij wenst door:
a. Bescherming van bestaande
rekreatie. en natuurgebieden
en het aanleggen van rekreatie-
ve voorzieningen voor alge
meen gebruik zoals b.v. oude
leegstaande panden die voor
afbraak bestemd zijn daarvoor
ter beschikking te stellen.
b. Het tot stand brengen van
deze ruimte voor inviduele- en
verenigingsaktiviteiten voor ak-
tieve en passieve kultuurbele-
ving.
c. Het aanleggen van VEILIGE
speelgelegenheden voor de
jeugd, zowel binnenshuis
(flats), als buitenshuis, en van
rekreatieve voorzieningen in de
wijken.
9. Een modern maatschappelijk
beleid, dat erop gericht is naar
een sterk veranderd gezinspa
troon, waarbij ook de vrouw in
staat gesteld wordt haar recht
op beroepsarbeid te benutten.
10. a 'n Modern sociaal beleid dat
erop gericht is verbetering aan
te brengen voor ieder die aan
of rondom het sociaal minimum
leeft.
b. Het scheppen van een ge
heel van verzorgingsmogelijk
heden voor de bejaarden door
de bouw van bejaardenwonin-
gen in de woonwijken, met ge
meenschappelijke voorzienin
gen, verzorgings- en verpleeg
tehuizen en een op deze instel
lingen afgestemd opnamebeleid,
tevens het inrichten van diens
tencentra voor bejaarden met
de mogelijkheid van huishoude
lijke hulp e.d.
c. Verbetering van de levens
omstandigheden en begeleiding
van de gastarbeiders b.v. ter
voorkoming van uitbuiting.
11. Democratisering van de ge
zondheidszorg door:
a. Het uitbreiden van polikli
nieken teneinde lange wachttij
den te voorkomen.
b. Het ijveren voor het instellen
van consulten volgens afspraak
om onnodig tijdverlies te ver
mijden.
Aktie-programma voor verkiezin
gen! Enwel van de Katholieke Unie.
Ik geloof, dat we het hoofd zoals in
De Echo van 19 mei j.l. gebruikt
werd, heel erg letterlijk moeten ne
men. Het is mijns inziens inderdaad
een verkiezingsprogramma, dat na
de verkiezingen met spoed de ijs
kast ingewerkt zal worden omdat
het (jammer genoeg) onmogelijk is
met de beschikbare geldmiddelen.
De heer van Eijl als lijstaanvoer
der/wethouder zou het -beter moe
ten weten! Waarom strooit de K.U.
de Waalwij kse bevolking zoveel
zand in de ogen, wat een onfrisse
stemmentrekkerij, die met eerlijke
politiek zeer weinig van doen heeft!
Het werkelijke probleem „de finan
ciële situatie van de gemeente" vin
den we voor geen cent terug in de
krantenreklame van de K.Ü. Ook
kunnen wef daar niet lezen dat de
K.U. de laatste acht jaar eraan mee
geholpen heeft om financiëel slecht
te komen zitten. Het is daarom ook
niet vreemd dat nieuwe partijen in
Waalwijk, zoals D'66 niet met grote
beloften komen maar vooral met 'n
beleid dat aangepast is aan de mo
gelijkheden van de gemeente Waal
wijk en.dit in het bijzonder op fi
nancieel gebied.
Het is best mogelijk dat dé K.U. al-
te beloften na kan komen, maar dan
zou het zeer wenselijk zijn dat de
K.U. in een openbare vergadering
haar standpunten nader uiteen zou
zetten.
Deze vergadering kan dan eventueel
gehouden worden onder het motto:
„Wie zal dat betalen". Ongetwijfeld
zullen veel mensen met belangstel
ling uitzien naar de mededeling van
de K.U. waarin zij bekend zullen
maken de datum waarop zo'n ver
gadering gehouden zal worden.
Tevens kunnen de kiezers dan ken
nis nemen van de openheid en dui
delijkheid van de K.U
Philip Peters
Mr. Luybenstraat 84
Waalwijk
Ingezonden stukken zijn vooral de
laatste tijd aan de orde van de dag,
dat wijst er op, dat mensen die dit
schrijven het met bepaalde zaken
wel en niet eens zijn, wat op zich
zelf een gezond verschijnsel is. Nu
de gemeenteraadsverkiezingen weer
voor de deur staan, is het vooral de
phcht dat men de NIET-KIEZERS
datgeene voor ogen houdt, waarze in
het dagelijks leven ternauwernood
bij stilstaan. Men gelooft het jam-
mergenoeg wel, hoe de zaak reilt en
zeilt. Kommentaar pleegt men dan
v/el te geven, wanneer het dan al te
laat is. Daarom zou ik d.m.v. dit in.
gezonden stukje enkele punten on
der de aandacht van onze kiezers
willen brengen. In de eerste plaats
het raadslidmaatschap met inspraak
van de bevolking der gemeente. Als
één van de voornaamste eigenschap
pen van het gemeentelijk bestuurs
niveau, noemt men vaak de moge
lijkheden die er zijn voor een goed
kontakt tussen bestuurders en in
gezetenen. Het persoonlijk niet ver.
vreemde karakter van het gemeen
telijk bestuur wordt vaak aan an
dere bestuursvormen ten voorbeeld
gesteld. Opvallend is echter, dat er
i'n feite betrekkelijk weinig kontakt
is tussen raadsleden en de gemeen
telijke bevolking, laat staan een re
gelmatig terugkerende konfrontatie
tussen kiezers en gekozenen om
trent het gemeentelijk beleid. Zeker
Brillenspecialist Stationsstraat 54 Waalwijk Tel. 2648
J.K.VERHULST (Uw juwelier met het klokkenspel)
Grotestraat 260 - WAALWIJK - tel. 4681
als burgers zich in incidentele ge
vallen met problemen tot fracties of
raadsleden wenden dan krijgen ze
aandacht. Van een systematisch
overleg over gemeentepolitiek is
vaak zelfs in partijverband geen
sprake. Bestmmingsplannen, kul-
turele voorzieningen, gemeentelijke
verordeningen, sportalkkommodaties
en woningbouwkundige aangelegen
heden worden soms met een zekere
vorm van voorlichting afgedaan,
zonder diegene te raadsplegen,
waar vooral deze maatregelen be
doeld zijn. We hebben de mond vol
van het betrekken van de burgers
bij het bestuur en over het geven
van meer inspraak, maar tot nu toe
wordt daar weinig van gerealiseerd.
We zullen moeten nagaan experi
menteren met nieuwe vormen en
methoden, waardoor de diskussie
over het te voeren beleid tussen
raad en burgers op gang kan komen.
Immers de beslissende diskussie
over een bepaald voorstel van het
college van B. en W. heeft vaak in
commissie plaatsgevonden, waar
door raadsdebatten vaak meer ver
hullen dan openbaar maken. Wat de
algemene bijstandswet - betreft,
heerst er in onze socialistische be
weging P. v.d. A. reeds lange tijd
de opvatting, dat de overheid de
plicht heeft om financiële bijstand
te geven aan hen, die opéén of an
dere wijze niet kunnen beschikken
over de middelen om te voorzien
in hun bestaan. Het is wel eens ge
bleken dat in naast elkaar liggende
gemeenten spanningen ontstaan,
over de normen die in de ene ge
meente hoger zijn dan in de andere
gemeente. Daarom zijn wij ervoor,
dat een dergelijk argument pleit
■voor het openbaar maken, omdat
hiermede een eind kan komen aan
ongemotiveerde verschillen, die
vanuit het beginsel van rechtsgelijk-
ihfeid onaanvaardbaar zouden zijn.
Ook de bejaardenzorg heeft onze
grote aandacht, en wij prijzen ons
gelukkig dat ook in onze gemeente
op zo'n voorbeeldige wijze gestalte
is gegeven aan het „open bejaarden-
werk" Dit punt heeft door de ja
ren heen op ons programma ge
staan, en het is daarom, dat wij alles
in het werk* willen stellen, om de
ouden vandagen een zo prettig mo
gelijk oude dag te bezorgen. Daar
om zijn wij blij dat hieraan door
ons daadwerkelijk wordt meegehol
pen. Wat de ontspanning betreft
zouden wij graag zien dat ook op
zondag het zwembad opengesteld
werd, omdat iedereen kan profite
ren van het bad wanneer hij dat wil.
Nu wordt ons door de Christelijke
groeperingen dit belet, en de wil
opgelegd, om zondags elders een
badgelegenheid te bezoeken. Dit is
verre van democratisch. Men moet
goed begrijpen, dat tegenwoordig
de jeugd hiervan niet gediend is, en
dus terecht een ander bad opzoekt
in naburige gemeenten. Zou ook het
Cultureel Centrum niet meer aan de
eisen van de jeugd moeten voldoen?
Men jaagt nu de jeugd van Sprang-
Capelle uit Sprang-Capelle. Laat
cok de raad van deze gemeente
hier eens bij stilstaan Men moet met
de tijd meegaan, en de klok iets
vooruit zetten op dit gebied.
Het zou te ver voeren, om al on
ze punten, die wij in ons verkie
zingsprogram hebben opgenomen
op te noemen. Men verwijt ons wei
eens, jullie als P. v.d. A., doen ook
niet vepl om aan bepaalde verlan
gens van de bevolking te voldoen.
Wij zouden het wel graag willen,
maar dan moet de bevolking zorgen,
idat wij de kans krijgen om dit waar
te maken.
J. de Vries
lijstaanvoerder P.v.d.A.
Sprang-Capelle
KRITIEK
Het gaat slecht en allemaal ver
keerd in Waalwijk! Dit zou men
kunnen concluderen uit vele inge
zonden stukken en andere perspu-
publikaties van de laatste tijd. De
„hete hangijzers" zijn (tegen de ver
kiezingen) vooral: het jeugdbeleid,
het sociaal- en cultureelcentrum, de
wijkverwarming, het cityplan e.a.
Op al deze punten wordt veel (ne
gatieve) kritiek geleverd en ook
vaak door mensen, die terzake niet
of niet genoeg bekend of geïnfor
meerd zijn en geen achtergronden
van de zaken kennen, waarbij ook
vooral de kritieke financiële positie
van Waalwijk en de gebondenheid
aan provinciale- en rijksoverheid
uit het oog worden verloren. Met
name zou ik in dit verband willen
wijzen op de vele kritieken en com
mentaren van de „deskundige" de
heer G. Hovenier, die naar het
schijnt kost wat kost in de gemeen
teraad wil komen. Hij kan namelijk
met een gerust hart tégen alle
schenen schoppen, aangezien hij
(en „zijn" KVP-Waalwijk) in de ge
meenteraad niets te verliezen heeft,
maar of hij zich met deze negatieve
houding (zonder alternatieven) po
pulair maakt, waag ik te betwijfe
len. De drang van de Heer Hovenier
naar een (persoonlijke) zetel in de
gemeenteraad merkte ik ook sterk op
tijdens de vergadering van de KVP
op 20 april jl. Daar wist de heer Ho
venier namelijk geen afdoende ant
woord te geven op de vraag, waar
om. de samenwerkihg tussen KVP
en K.U. (waarvan diverse kandida
ten KVP-lid en zelfs -bestuurslid
zijn!) op het laatste nippertje door
de KVP werd afgewezen, zonder
opgaaf van reden aan de K.U. (lijst
1). Ik kreeg de indruk, dat de heer
Hovenier - voor eigen belang - de
KVP en haar voorzitter de goed
willende heer Trommelen ge(mis)-
bruikte voor zijn ambities voor een
gemeenteraadszetel, waarmee hij
echter mijns inziens de KVP-Waal
wijk geen goed doet. Had de KVP
zich namelijk een betere „come
back" kunnen wensen, dan in sa
menwerking met de K.U. (lijst 1) in
de gemeenteraad na 8 jaar terug te
komen met 7 a 8 zetels? Jammer dat
één man (of misschien nog enkele
achter de schermen, hetgeen niet
zou pleiten voor de openheid van
de KVP) dit heeft kunnen tegen
houden!
Overigens lijkt het wel uit de arti
kelen van de heer Hovenier alsof
Waalwijk in de komende 4 jaar ge
heel anders en beter bestuurd zou
worden als de heer Hovenier ge
meenteraadslid zou zijn! Ik betwij
fel het, aangezien 'hij dan ook be
ter in de materie thuis zou raken en
de moeilijkheden beter zou kennen,
hetgeen een geheel andere kijk zou
geen on de „feitelijkheden". De heer
HOVENIER schijnt zijn naam eer
te willen aandoen door „Waalwijks
politieke tuin aan te harken en er
het onkruid te wieden". Een hoffe
lijk en goed streven, maar dan zal
hij toch met andereen moeten sa
menwerken en niet iedereen tegen
zich in het 'harnas moeten jagen!
Ik kan als één van de 8 nieuwe kan
didaten van de K.U. (lijst 1) niet
verder op details ingaan, aangezien
ik - en dat beken ik eerlijk - ook
(nog) niet voldoende van de belang
rijke zaken op de hoogte ben, waar.
mee ik overigens niet wil stellen,
het overal mee eens te zijn en het
maar zo te laten, integendeel. Juist
daarom heb ik mij (naast vele an
deren) beschikbaar gesteld als kan
didaat voor een groep met een gro
te (de grootste) fraktie in de huidi
ge raad ((Katholieke Unie).
Het gaat ons om inbreng en in
spraak uit alle wijken en geledingen
van de Waalwijkse bevolking te
krijgen bij de fraktie, die na de
verkiezingen voor 4 jaar Waalwijk
weer mee gaat besturen. Ik (en U)
weet, dat uiteraard niet alle 18 K.U.-
kandidaten in de gemeenteraad zul
len komen, maar ik weet ook, dat
de niet-gekozen kandidaten in de
komende 4 jaar als „achterban" hun
inbreng zuilen en kunnen hébben
bij de K.U.-fraktie, zodat de dienst
niet alleen door de zittende raads
leden wordt uitgemaakt, maar door
ALLE kandidaten en sympathisan
ten van de K.U. (lijst 1).
Daarom wil ik me nu ook onthou
den van ongemotiveerde kritiek,
maar wel in de komende 4 jaar
mijn steuntje bijgedragen aan de
bevordering van de leefbaarheid en
het welzijn van Waalwijk.
J. A. J. van Lier,
kandidaat K.U. (lijst 1)
DE GEMEENTERAADS
VERKIEZINGEN II
Als reactie op een ingezonden stuk
in de Echo van maandag jl. graag
enige opmerkingen:
„Een abonnee" vraagt zich af waar
om er van de kant van het publiek
zo weinig belangstelling bestaat
voor de verkiezingen van 3 juni.
Volgens schrijver zouden hiervoor
drie oorzaken zijn:
1. Dat de partijen in de gemeente
raad nog nooit een programma
hebben bekend gemaakt.
Elke serieuze fractiei heeft in 't
verleden, en ook dit jaar weer,
zowel via pers, huis aan huis
folder, verkiezingskrant of op
vergaderingen en bijeenkomsten
haar programma bekend ge
maakt Zie o.a. hét programma
van de Katholieke Unie in De
Echo van het Zuiden van 19 mei
Nog deze week ontvangt ieder
een een verkiezingskrant van de
K.U., bevattende haar hele pro
gramma. Wilt U op de hoogte
blijven, dan moet U natuurlijk
wel de moeite nemen om de in
de pers gepubliceerde program
ma's lezen.
2. Omdat de gemeenteraadsleden
tussen de verkiezingen door geen
verdere informatie meer ver
strekken aan de bevolking.
Gemeenteraadsvergaderingen
zijn openbaar, zelfs wordt de
agenda uitvoerig in de krant
vermeid Tevens komt er na de
vergadering weer een verslag
hiervoor in de krant
Tevens houden de meeste frac
ties hun leden zowel mondeling
als schriftelijk on de hoogte voor
de gang van zaken. Dit gebeurt
in elk geval bij de Katholieke
Unie. Mij is ook bekend dat le
den van andere fracties steeds
met liefde en plezier informaties
geven aan ieder die hierom
vraagt. De beste manier om in
formatie te krijgen is gebruik te
maken van de gelegenheid öm
openbare raadsvergaderingen bij
te wonen. Het is bedroevend hoe
weinig hiervan gebruik gemaakt
wordt. Iedereen heeft de mond
vol over rechten, inspraak en in
formatie. Wanneer deze echter
gegeven worden (ook naar mijn
mening nog steeds te weinig)
maakt men er geen gebruik van.
Dit is ook het geval met het recht
te mogen kiezen
3. Punt 3 van de bewijsvoering doet
de deur helemaal dicht. Meneer
schrijft letterlijk „Dat de weini
ge geïnteresseerden die in de ge
meenteraad gekozen worden,
misschien wel het overgrote
deel, nooit meer opleiding heb
ben genoten dan de lagere
school en daardoor niet opge
wassen zijn tegen 'het college
B. en W.
U beweert dus dat de geïnteres
seerde mensen in de raad (wei
nig in aantal) alleen maar lagere
school hebben gehad. Nog steeds
onder punt 3 geeft U een alterna
tieven oplossing.
Door het presentiegeld van de leden
te verhogen, zijn wij al een heel
eind in de goede richting; misschien
worden er dan mensen wakker ge
schud die gezien hun opleiding voor
een taak in de gemeenteraad wel
bekwaam zijn.
Dit staat lijn recht tegenover el
kaar Zulke bewijsvoering zou het
nog best doen in de Fabeltjeskrant.
Uit het feit dat mensen zich beschik
baar stellen voor de gemeenteraad
blijkt reeds dat ze geïnteresseerd
zijn. Geïnteresseerd zijn heeft met
opleiding niets te maken. De leden
van de fracties moeten de bevolking
vertegenwoordigen in de gemeente,
raad. Als zodanig moeten ze een re
presentatieve afspiegeling zijn van
de bevolking. Ze worden ook door
de bevolking gekozen. Zijn ze niet
goed dan zijn het de kiezers die 'n
fout gemaakt hebben. Mensen die
via ingezonden stukken niets an
ders doen dan kankeren moeten zelf
zorgen via de partij van hun keuze
in de raad te komen Lukt dit niet
dan kan ieder nog met een eigen
lijst komen. Wanneer ze het zelf
dan zo goed weten zal het hun aan
stemmen niet ontbreken en kunnen
ze bewijzen in de eerste 4 jaar óf
het geen ze zelf presenteren hun
eigen kritiek kan doorstaan. Doen ze
dit niet dan moeten ze ook geen
kritiek uitoefenen en zeker geen on
gefundeerde kritiek.
Iedereen met een gezond verstand
en de intentie iets te willen doen
voor de kiezers die hem gekozen
hebben, kan een goed raadslid zijn.
Er bestaat voor ieder raadslid vol
doende informatie-mogelijkheid
wanneer dit bij bestudering van de
problemen noodzakelijk kan zijn.
Voor het geld zal een raadslid het
evenmin doen. Wanneer hij zijn
werk naar behore doet, komt hij
misschien aan een uurloon van 1 of
2 gulden.
Moet ik uit Uw betoog opmaken
dat U graag in de gemeenteraad
mensen ziet met meer en veel meer
dan alleen lagere school, dan geef
ik U dit advies: „Bekijk de candida-
tenlijst van de Katholieke Unie en
Uw keuze zal niet moeilijk zijn.
Met dank voor de plaatsing.
J. Lardinois
Grotestraat 211
Waalwijk
P.S. Gaarne zou ik van „abonnee"
via dit medium een reactie op dit
schrijven ontvangen. Lieft natuur
lijk ook met vermelding van naam
en adres.
Sedert enige tijd heeft er een grote
bouwactivieit in het centrum van
een gedeelte van Waalwijk, dat de
mooie naam „Bloemenoord" draagt.
Deze naam was oorspronkelijk wel
van toepassing op deze wijk, maar
nu kan hij gerust worden veran
derd in „Steenoord"!
Hoe een gemeentebestuur geld kan
uitgeven voor een planoloog met
dergelijke ideëen, is mij een raad
sel, flats bouwen tussen reeds ge
bouwde laagbouwwoningen! Wat
zullen de bewoners hiervan straks
een heerlijk uitzicht krijgen! Beton
en nog eens beton! Waarom werden
op deze plaats ,als er dan toch ge
bouwd moest worden, geen norma
le woningen gepland, zodat men,
zoals in een gewone straat, een
beetje uitzicht heeft.
Was er voor deze flats geen plaats
aan de zuidzijde van de Groene-
woudlaan. Of is deze grond bestemd
voor villa's en bungalows?
Ook aan de Wijnruitstraat worden
nu woningen gebouwd Dit is wel 't
toppunt van „kundige" planning!
Op een strook grasgrond, waar men
geen normale woningen kan zetten,
worden nu huizen aan doodlopende
straatjes gebouwd. Zoiets noemde
men vroeger sloppenbouw. In Waal
wijk is iets dergelijks in 1970 nog
mogelijk. (Maar ja, deze woningen
zullen wel nodig zijn voor de vele
arbeidskrachten voor de talrijke ar
beidsintensieve bedrijven, die dit
actieve gemeentebestuur de laatste
jaren voor Waalwijk heeft aange
trokken!)
Maar waar moet nu de steeds talrij
ker wordende kinderschare van
Bloemenoord haar vrije tijd door
brengen? Waar moet de opgroeien
de jeugd van 5 tot 10 jaar, welke
men toch graag zo kort mogelijk bij
huis houdt, nu een balletje trappen,
vliegers oplaten en ravotten? Op de
ze manier wordt de jeugd wel ge
dwongen van de straat, de parkeer
havens, en het beetje gazon, dat
hun nog rest, gebruik te maken.
Op tv., radio en in de pers wordt
steeds gepropageerd voor meer
groen in nieuwe woonwijken, maar
dit gemeentebestuur is hiervan
blijkbaar nog niet op de hoogte.
Maar waarom zouden zij zich over
dergelijke kleinigheden druk ma
ken, als zij 'hun dure geld willen
uitgeven aan een groots city-plan
en een cultureel centrum (wat op
zich heel loffelijk, maar voor Waal
wijk wat hoog gegrepen is.).
Maar zonder centen, die de failliete
gemeente niet heeft, gebeurt er toch
niets! Men kan zelfs een eenvoudig
verkeersplan niet laten doorgaan
bij gebrek aan financiën. Deze lig
gen allemaal in het water (haven!).
Het wordt tijd, dat dit gemeentebe
stuur, dat op alle fronten gefaald
heeft, verdwijnt. Laten we hopen,
dat met de nieuwe verkiezingen de
inwoners van Waalwijk andere per.
sonen in 'het gemeentebestuur bren
gen, die in staat zijn onze gemeen
te bewoon- en leefbaar te houden,
en financieel gezond te maken.
A. v.d. Reijen
DE KVP EN DE GEMEENTERAAD
Op 3 juni worden weer de Raads
verkiezingen gehouden. Voor het
eerst sinds 8 jaar staat dan de KVP
v/eer tussen de diverse lijsten.
Waarom is zij er na zo'n lange af
wezigheid weer bij?
De K.V.P. afd. Waalwijk bestaat
reeds zeer lang en heeft vanaf haar
oprichting steeds een gemeente-
raadsfraktie samengesteld. 8 Jaar
geleden is er bij de samenstelling
van de kandidatenlijst van de
K.V.P. een twistpunt ontstaan,
waardoor de K.V.P. voor het eerst
in haar geschiedenis in Waalwijk
niet is uitgekomen. De (oud) K.V.P.
kandidaten namen als twee aparte
groeperingen n.l. als Katholieke
Unie en Algemene Werknemerslij st
aan de verkiezingen deel. Deze si
tuatie heeft nu 8 jaar geduurd.
Midden 1969 werd door het K.V.P.-
bestuur het voornemen gemaakt de
partij weer aktief aan Waalwijks
politieke leven te laten deelnemen.
Voor dit voornemen waren enkele
motieven van doorslaggevende be
tekenis. Hierop kom ik straks terug.
Uitgangspunt was, dat als de K.V.P.
weer in de Gemeenteraad zitting
nam dat een sterke en duidelijke
K.V.P.-fraktie gevormd moest zijn.
Na de openbare ledenvergadering
van 16 oktober 1969 waarbij het be
stuursbesluit door de leden be
krachtigd werd, werden door KVP.
bestuurders besprekingen gevoerd,
teneinde te komen tot een bunde
ling van verschillende frakties, we
derom onder K.V.P.-vlag.
Helaas mislukten deze besprekin
gen De motieven van de Werkne
mers heeft U laatstelijk in de Echo
kunnen lezen en van samenwerking
met de Katholieke Unie meende
men te moeten afzien, daar te wei
nig basis gevonden werd om haar
uitgangspunt te kunnen handhaven.
Welke waren de redenen dat de
K.V.P. toen apart met een program
ma en kandidaten doorzette?
1. Allereerst was de K.V.P. het ver
stoppertje spelen meer dan beu.
Wanneer er een plaatselijke af
deling van een politieke partij
bestaat is een van de bestaans
redenen dat deze afdeling ook
plaatselijk aktief is.
2. Op de tweede plaats gold de re
den dat de Gemeenteraad steeds
meer uit politieke partijen gaat
bestaan (V.VJ>.-P.A.K.-D'66)
Het bestuur vond dat in deze si
tuatie de K.V.P. niet afzijdig
kon en mocht blijven.
3. Op de derde plaats was het
K.V.P.-bestuur van oordeel dat
de verantwoordelijkheden van
de Gemeenteraden in onze tijd
zó veelzijdig zijn geworden dat
deze raden niet meer gevormd
dienen te worden voornamelijk
door plaatselijke belanggengroe-
pen en/of standsorganisaties,
maar door partijen waarin alle
bevolkingsgroepen verenigd zijn.
De K.V.P. (odk de afd. Waal
wijk) voldoet aan deze gedach-
tengang.
4. Ten vierde kan een K.V.P.-frak
tie als onderdeel van de grootste
partij in Nederland ten alle tij
de beschikken over de enorme
kennis die deze partij bezit.
Waalwijk wordt snel groter, ver
schillende belangrijke vraag
stukken komen steeds sneller
aan de orde (werkgelegenheid,
onderwijs, jeugdzorg, enz.). De
grote 'deskundigheid die voor 'n
juist antwoord op deze proble
men nodig is, kan door de K.V.P..
fraktie snel en vanuit de prak
tijk worden aangeboord.
5. Aangezien de taken, bevoegdhe
den en verantwoording van de
Gemeenteraden steeds groter
worden, in groter verband be
langrijker worden (gewestelijke
ontwikkeling) is het onontbeer
lijk een snelle effektieve verbin
ding „naar boven" te hebben,
omgekeerd geldt dit ook. De ge
dachte dat de Gemeenteraad ge
heel los kan staan van de provin.
ciale en landelijke partijen is 'n
wijdverbreid en hardnekkig mis
verstand dat zeker tegenwoordig
niet meer opgaat.
Dit waren zo de belangrijkste rede
nen waarom de K.V.P. in Waalwijk
weer aktief mee gaat werken. Niet
de enige: de K.V.P. heeft 'b.v. een
ambitieus programma voor de ko
mende 4 jaar dat zij tesamen met U
wil verwezenlijken. De K.V.P. is er
trots op zich na 8 jaar weer duide
lijk, jong en sterk aan U te kunnen
presenteren. Zij vraagt op 3 juni
Uw steun het haar gestelde doel te
bereiken.
G. H. Hovenier,
secr. K.V.P.
3 juni: LIJST 6