UW MENING I "0Ü M> LIJST 6 fkChristofle BRILLENMODE VOOR U Stassar DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN DONDERDAGAVOND 28 MEI 1970 11 Een begrip voor stijlvolle disgenoten. i MODIEUZE DAMESBRIL 1 model Sascia 52,90 HERENBRIL in moderne kleuren. model Grande 56,75 BOUWEN IN BLOEMENOORD - BLUNDEREN IN BLOEMENOORD! katholieke volkspartij FAK-PROGRAMMA voor VERKIEZINGEN Het programma van het PAK voor de komende gemeenteraadsverkie- zjng is als volgt: 1. Het kiezen en het 'herkiezen van de burgemeester door de bevolking. 2. Meer openheid in het gemeen telijk bestuur en geheim tot uit zondering te maken, tevens openbaarheid van adviezen, en pré-adviezen door niet ambte lijke instanties aan het gemeen tebestuur uitgebracht. 3. De bevolking inspraak te ge ven bij het bepalen van het ge meentelijk beleid, met name door hearings voor stedenbouw kundige en andere voor de bur gers essentiële plannen vanaf het eerste planstadium, zo mo gelijk in alternatieve vorm, ter discussie te stellen en de defi nitieve plannen af te stemmen op de wensen van de bevolking. 4. Een volledige verantwoordings plicht van de burgemeester en wethouders tegenover de ge meenteraad, onder meer bij het verruimen en vooral het be houden van werkgelegenheid. 5. Een planmatige aanpak van het beleid door het stellen van prio riteiten en het opstellen van meer j arenplannen. 6. Een werkelijke vernieuwing en democratisering van het on derwijs door: a. Het onderwijs niet te richten op het bijbrengen van kennis -alleen, maar ook op het vermo gen tot oordeelsvorming en de vorming tot mens en mede mens, de zogenaamde kritische vorming. b. Ouders en personeel meer in spraak en verantwoording te ge ven in het beheren van ge meentescholen en de leerlingen inspraak te geven en in te schakelen bij het beleid van de scholen van' voortgezet onder wijs. c. Doeltreffende zorg voor on derwijs en vorming voor wer kende jongeren 7. Een stedebouwkundig- en huis vestingsbeleid gericht op het beëindigen van de woningnood en op leefbaarheid voor ieder een door; a. Het voeren van een vooruit ziende woningbeleid, dat erop geridht is op zo kort mogelijke termijn bestemmingsplannen vast te stellen, die de hele ge meente omvatten, dit ter wille van 'het scheppen en bewaren van voldoende ruimte voor wo nen, werken en REKREATIE. 'b. Er van uit gaan dat ieder ge zin redht heeft op een behoor lijk huis, evenals alleenstaan den van 30 jaar en ouder. c. Versnelling van de krotop ruiming en van de verbetering van woningen en woonomge ving, met vooral SPEELRUIM TE VOOR DE JEUGD. d. Het bouwen van woningen voor de lagere inkomensgroe pen die geen hoge huren kun nen betalen, en het subsidie- ëren van de huurder en niet op de woningen zelf. c. Het voeren van een sociaal 'doorstromingsbeleid o.m. door het verlenen van aanvullende inviduele huursubsidies aan wo ningzoekende met lage inko mens, en door een juiste plan ning van de toekomstige wo ningbouw afgestemd op de be hoefte. f. Inschakeling van kunstenaars, o.m bij de vormgeving van stadscentra en woonwijken. g. Het bestrijden van geluids hinder door betere isolatie van b.v. de nieuw te bouwen hui zen, het bestrijden van lucht en water- en; bodemverontreini ging, en de verkeersveiligheid vergroten. 8. Het nemen van maatregelen en het treffen van voorzienin gen, nodig om zoveel mogelijk VOOR IEDEREEN mogelijk heden te scheppen voor die vrijetijdsbesteding, zelfontplooi ing, kreativiteeit en zelfwerk zaamheid, die hij wenst door: a. Bescherming van bestaande rekreatie. en natuurgebieden en het aanleggen van rekreatie- ve voorzieningen voor alge meen gebruik zoals b.v. oude leegstaande panden die voor afbraak bestemd zijn daarvoor ter beschikking te stellen. b. Het tot stand brengen van deze ruimte voor inviduele- en verenigingsaktiviteiten voor ak- tieve en passieve kultuurbele- ving. c. Het aanleggen van VEILIGE speelgelegenheden voor de jeugd, zowel binnenshuis (flats), als buitenshuis, en van rekreatieve voorzieningen in de wijken. 9. Een modern maatschappelijk beleid, dat erop gericht is naar een sterk veranderd gezinspa troon, waarbij ook de vrouw in staat gesteld wordt haar recht op beroepsarbeid te benutten. 10. a 'n Modern sociaal beleid dat erop gericht is verbetering aan te brengen voor ieder die aan of rondom het sociaal minimum leeft. b. Het scheppen van een ge heel van verzorgingsmogelijk heden voor de bejaarden door de bouw van bejaardenwonin- gen in de woonwijken, met ge meenschappelijke voorzienin gen, verzorgings- en verpleeg tehuizen en een op deze instel lingen afgestemd opnamebeleid, tevens het inrichten van diens tencentra voor bejaarden met de mogelijkheid van huishoude lijke hulp e.d. c. Verbetering van de levens omstandigheden en begeleiding van de gastarbeiders b.v. ter voorkoming van uitbuiting. 11. Democratisering van de ge zondheidszorg door: a. Het uitbreiden van polikli nieken teneinde lange wachttij den te voorkomen. b. Het ijveren voor het instellen van consulten volgens afspraak om onnodig tijdverlies te ver mijden. Aktie-programma voor verkiezin gen! Enwel van de Katholieke Unie. Ik geloof, dat we het hoofd zoals in De Echo van 19 mei j.l. gebruikt werd, heel erg letterlijk moeten ne men. Het is mijns inziens inderdaad een verkiezingsprogramma, dat na de verkiezingen met spoed de ijs kast ingewerkt zal worden omdat het (jammer genoeg) onmogelijk is met de beschikbare geldmiddelen. De heer van Eijl als lijstaanvoer der/wethouder zou het -beter moe ten weten! Waarom strooit de K.U. de Waalwij kse bevolking zoveel zand in de ogen, wat een onfrisse stemmentrekkerij, die met eerlijke politiek zeer weinig van doen heeft! Het werkelijke probleem „de finan ciële situatie van de gemeente" vin den we voor geen cent terug in de krantenreklame van de K.Ü. Ook kunnen wef daar niet lezen dat de K.U. de laatste acht jaar eraan mee geholpen heeft om financiëel slecht te komen zitten. Het is daarom ook niet vreemd dat nieuwe partijen in Waalwijk, zoals D'66 niet met grote beloften komen maar vooral met 'n beleid dat aangepast is aan de mo gelijkheden van de gemeente Waal wijk en.dit in het bijzonder op fi nancieel gebied. Het is best mogelijk dat dé K.U. al- te beloften na kan komen, maar dan zou het zeer wenselijk zijn dat de K.U. in een openbare vergadering haar standpunten nader uiteen zou zetten. Deze vergadering kan dan eventueel gehouden worden onder het motto: „Wie zal dat betalen". Ongetwijfeld zullen veel mensen met belangstel ling uitzien naar de mededeling van de K.U. waarin zij bekend zullen maken de datum waarop zo'n ver gadering gehouden zal worden. Tevens kunnen de kiezers dan ken nis nemen van de openheid en dui delijkheid van de K.U Philip Peters Mr. Luybenstraat 84 Waalwijk Ingezonden stukken zijn vooral de laatste tijd aan de orde van de dag, dat wijst er op, dat mensen die dit schrijven het met bepaalde zaken wel en niet eens zijn, wat op zich zelf een gezond verschijnsel is. Nu de gemeenteraadsverkiezingen weer voor de deur staan, is het vooral de phcht dat men de NIET-KIEZERS datgeene voor ogen houdt, waarze in het dagelijks leven ternauwernood bij stilstaan. Men gelooft het jam- mergenoeg wel, hoe de zaak reilt en zeilt. Kommentaar pleegt men dan v/el te geven, wanneer het dan al te laat is. Daarom zou ik d.m.v. dit in. gezonden stukje enkele punten on der de aandacht van onze kiezers willen brengen. In de eerste plaats het raadslidmaatschap met inspraak van de bevolking der gemeente. Als één van de voornaamste eigenschap pen van het gemeentelijk bestuurs niveau, noemt men vaak de moge lijkheden die er zijn voor een goed kontakt tussen bestuurders en in gezetenen. Het persoonlijk niet ver. vreemde karakter van het gemeen telijk bestuur wordt vaak aan an dere bestuursvormen ten voorbeeld gesteld. Opvallend is echter, dat er i'n feite betrekkelijk weinig kontakt is tussen raadsleden en de gemeen telijke bevolking, laat staan een re gelmatig terugkerende konfrontatie tussen kiezers en gekozenen om trent het gemeentelijk beleid. Zeker Brillenspecialist Stationsstraat 54 Waalwijk Tel. 2648 J.K.VERHULST (Uw juwelier met het klokkenspel) Grotestraat 260 - WAALWIJK - tel. 4681 als burgers zich in incidentele ge vallen met problemen tot fracties of raadsleden wenden dan krijgen ze aandacht. Van een systematisch overleg over gemeentepolitiek is vaak zelfs in partijverband geen sprake. Bestmmingsplannen, kul- turele voorzieningen, gemeentelijke verordeningen, sportalkkommodaties en woningbouwkundige aangelegen heden worden soms met een zekere vorm van voorlichting afgedaan, zonder diegene te raadsplegen, waar vooral deze maatregelen be doeld zijn. We hebben de mond vol van het betrekken van de burgers bij het bestuur en over het geven van meer inspraak, maar tot nu toe wordt daar weinig van gerealiseerd. We zullen moeten nagaan experi menteren met nieuwe vormen en methoden, waardoor de diskussie over het te voeren beleid tussen raad en burgers op gang kan komen. Immers de beslissende diskussie over een bepaald voorstel van het college van B. en W. heeft vaak in commissie plaatsgevonden, waar door raadsdebatten vaak meer ver hullen dan openbaar maken. Wat de algemene bijstandswet - betreft, heerst er in onze socialistische be weging P. v.d. A. reeds lange tijd de opvatting, dat de overheid de plicht heeft om financiële bijstand te geven aan hen, die opéén of an dere wijze niet kunnen beschikken over de middelen om te voorzien in hun bestaan. Het is wel eens ge bleken dat in naast elkaar liggende gemeenten spanningen ontstaan, over de normen die in de ene ge meente hoger zijn dan in de andere gemeente. Daarom zijn wij ervoor, dat een dergelijk argument pleit ■voor het openbaar maken, omdat hiermede een eind kan komen aan ongemotiveerde verschillen, die vanuit het beginsel van rechtsgelijk- ihfeid onaanvaardbaar zouden zijn. Ook de bejaardenzorg heeft onze grote aandacht, en wij prijzen ons gelukkig dat ook in onze gemeente op zo'n voorbeeldige wijze gestalte is gegeven aan het „open bejaarden- werk" Dit punt heeft door de ja ren heen op ons programma ge staan, en het is daarom, dat wij alles in het werk* willen stellen, om de ouden vandagen een zo prettig mo gelijk oude dag te bezorgen. Daar om zijn wij blij dat hieraan door ons daadwerkelijk wordt meegehol pen. Wat de ontspanning betreft zouden wij graag zien dat ook op zondag het zwembad opengesteld werd, omdat iedereen kan profite ren van het bad wanneer hij dat wil. Nu wordt ons door de Christelijke groeperingen dit belet, en de wil opgelegd, om zondags elders een badgelegenheid te bezoeken. Dit is verre van democratisch. Men moet goed begrijpen, dat tegenwoordig de jeugd hiervan niet gediend is, en dus terecht een ander bad opzoekt in naburige gemeenten. Zou ook het Cultureel Centrum niet meer aan de eisen van de jeugd moeten voldoen? Men jaagt nu de jeugd van Sprang- Capelle uit Sprang-Capelle. Laat cok de raad van deze gemeente hier eens bij stilstaan Men moet met de tijd meegaan, en de klok iets vooruit zetten op dit gebied. Het zou te ver voeren, om al on ze punten, die wij in ons verkie zingsprogram hebben opgenomen op te noemen. Men verwijt ons wei eens, jullie als P. v.d. A., doen ook niet vepl om aan bepaalde verlan gens van de bevolking te voldoen. Wij zouden het wel graag willen, maar dan moet de bevolking zorgen, idat wij de kans krijgen om dit waar te maken. J. de Vries lijstaanvoerder P.v.d.A. Sprang-Capelle KRITIEK Het gaat slecht en allemaal ver keerd in Waalwijk! Dit zou men kunnen concluderen uit vele inge zonden stukken en andere perspu- publikaties van de laatste tijd. De „hete hangijzers" zijn (tegen de ver kiezingen) vooral: het jeugdbeleid, het sociaal- en cultureelcentrum, de wijkverwarming, het cityplan e.a. Op al deze punten wordt veel (ne gatieve) kritiek geleverd en ook vaak door mensen, die terzake niet of niet genoeg bekend of geïnfor meerd zijn en geen achtergronden van de zaken kennen, waarbij ook vooral de kritieke financiële positie van Waalwijk en de gebondenheid aan provinciale- en rijksoverheid uit het oog worden verloren. Met name zou ik in dit verband willen wijzen op de vele kritieken en com mentaren van de „deskundige" de heer G. Hovenier, die naar het schijnt kost wat kost in de gemeen teraad wil komen. Hij kan namelijk met een gerust hart tégen alle schenen schoppen, aangezien hij (en „zijn" KVP-Waalwijk) in de ge meenteraad niets te verliezen heeft, maar of hij zich met deze negatieve houding (zonder alternatieven) po pulair maakt, waag ik te betwijfe len. De drang van de Heer Hovenier naar een (persoonlijke) zetel in de gemeenteraad merkte ik ook sterk op tijdens de vergadering van de KVP op 20 april jl. Daar wist de heer Ho venier namelijk geen afdoende ant woord te geven op de vraag, waar om. de samenwerkihg tussen KVP en K.U. (waarvan diverse kandida ten KVP-lid en zelfs -bestuurslid zijn!) op het laatste nippertje door de KVP werd afgewezen, zonder opgaaf van reden aan de K.U. (lijst 1). Ik kreeg de indruk, dat de heer Hovenier - voor eigen belang - de KVP en haar voorzitter de goed willende heer Trommelen ge(mis)- bruikte voor zijn ambities voor een gemeenteraadszetel, waarmee hij echter mijns inziens de KVP-Waal wijk geen goed doet. Had de KVP zich namelijk een betere „come back" kunnen wensen, dan in sa menwerking met de K.U. (lijst 1) in de gemeenteraad na 8 jaar terug te komen met 7 a 8 zetels? Jammer dat één man (of misschien nog enkele achter de schermen, hetgeen niet zou pleiten voor de openheid van de KVP) dit heeft kunnen tegen houden! Overigens lijkt het wel uit de arti kelen van de heer Hovenier alsof Waalwijk in de komende 4 jaar ge heel anders en beter bestuurd zou worden als de heer Hovenier ge meenteraadslid zou zijn! Ik betwij fel het, aangezien 'hij dan ook be ter in de materie thuis zou raken en de moeilijkheden beter zou kennen, hetgeen een geheel andere kijk zou geen on de „feitelijkheden". De heer HOVENIER schijnt zijn naam eer te willen aandoen door „Waalwijks politieke tuin aan te harken en er het onkruid te wieden". Een hoffe lijk en goed streven, maar dan zal hij toch met andereen moeten sa menwerken en niet iedereen tegen zich in het 'harnas moeten jagen! Ik kan als één van de 8 nieuwe kan didaten van de K.U. (lijst 1) niet verder op details ingaan, aangezien ik - en dat beken ik eerlijk - ook (nog) niet voldoende van de belang rijke zaken op de hoogte ben, waar. mee ik overigens niet wil stellen, het overal mee eens te zijn en het maar zo te laten, integendeel. Juist daarom heb ik mij (naast vele an deren) beschikbaar gesteld als kan didaat voor een groep met een gro te (de grootste) fraktie in de huidi ge raad ((Katholieke Unie). Het gaat ons om inbreng en in spraak uit alle wijken en geledingen van de Waalwijkse bevolking te krijgen bij de fraktie, die na de verkiezingen voor 4 jaar Waalwijk weer mee gaat besturen. Ik (en U) weet, dat uiteraard niet alle 18 K.U.- kandidaten in de gemeenteraad zul len komen, maar ik weet ook, dat de niet-gekozen kandidaten in de komende 4 jaar als „achterban" hun inbreng zuilen en kunnen hébben bij de K.U.-fraktie, zodat de dienst niet alleen door de zittende raads leden wordt uitgemaakt, maar door ALLE kandidaten en sympathisan ten van de K.U. (lijst 1). Daarom wil ik me nu ook onthou den van ongemotiveerde kritiek, maar wel in de komende 4 jaar mijn steuntje bijgedragen aan de bevordering van de leefbaarheid en het welzijn van Waalwijk. J. A. J. van Lier, kandidaat K.U. (lijst 1) DE GEMEENTERAADS VERKIEZINGEN II Als reactie op een ingezonden stuk in de Echo van maandag jl. graag enige opmerkingen: „Een abonnee" vraagt zich af waar om er van de kant van het publiek zo weinig belangstelling bestaat voor de verkiezingen van 3 juni. Volgens schrijver zouden hiervoor drie oorzaken zijn: 1. Dat de partijen in de gemeente raad nog nooit een programma hebben bekend gemaakt. Elke serieuze fractiei heeft in 't verleden, en ook dit jaar weer, zowel via pers, huis aan huis folder, verkiezingskrant of op vergaderingen en bijeenkomsten haar programma bekend ge maakt Zie o.a. hét programma van de Katholieke Unie in De Echo van het Zuiden van 19 mei Nog deze week ontvangt ieder een een verkiezingskrant van de K.U., bevattende haar hele pro gramma. Wilt U op de hoogte blijven, dan moet U natuurlijk wel de moeite nemen om de in de pers gepubliceerde program ma's lezen. 2. Omdat de gemeenteraadsleden tussen de verkiezingen door geen verdere informatie meer ver strekken aan de bevolking. Gemeenteraadsvergaderingen zijn openbaar, zelfs wordt de agenda uitvoerig in de krant vermeid Tevens komt er na de vergadering weer een verslag hiervoor in de krant Tevens houden de meeste frac ties hun leden zowel mondeling als schriftelijk on de hoogte voor de gang van zaken. Dit gebeurt in elk geval bij de Katholieke Unie. Mij is ook bekend dat le den van andere fracties steeds met liefde en plezier informaties geven aan ieder die hierom vraagt. De beste manier om in formatie te krijgen is gebruik te maken van de gelegenheid öm openbare raadsvergaderingen bij te wonen. Het is bedroevend hoe weinig hiervan gebruik gemaakt wordt. Iedereen heeft de mond vol over rechten, inspraak en in formatie. Wanneer deze echter gegeven worden (ook naar mijn mening nog steeds te weinig) maakt men er geen gebruik van. Dit is ook het geval met het recht te mogen kiezen 3. Punt 3 van de bewijsvoering doet de deur helemaal dicht. Meneer schrijft letterlijk „Dat de weini ge geïnteresseerden die in de ge meenteraad gekozen worden, misschien wel het overgrote deel, nooit meer opleiding heb ben genoten dan de lagere school en daardoor niet opge wassen zijn tegen 'het college B. en W. U beweert dus dat de geïnteres seerde mensen in de raad (wei nig in aantal) alleen maar lagere school hebben gehad. Nog steeds onder punt 3 geeft U een alterna tieven oplossing. Door het presentiegeld van de leden te verhogen, zijn wij al een heel eind in de goede richting; misschien worden er dan mensen wakker ge schud die gezien hun opleiding voor een taak in de gemeenteraad wel bekwaam zijn. Dit staat lijn recht tegenover el kaar Zulke bewijsvoering zou het nog best doen in de Fabeltjeskrant. Uit het feit dat mensen zich beschik baar stellen voor de gemeenteraad blijkt reeds dat ze geïnteresseerd zijn. Geïnteresseerd zijn heeft met opleiding niets te maken. De leden van de fracties moeten de bevolking vertegenwoordigen in de gemeente, raad. Als zodanig moeten ze een re presentatieve afspiegeling zijn van de bevolking. Ze worden ook door de bevolking gekozen. Zijn ze niet goed dan zijn het de kiezers die 'n fout gemaakt hebben. Mensen die via ingezonden stukken niets an ders doen dan kankeren moeten zelf zorgen via de partij van hun keuze in de raad te komen Lukt dit niet dan kan ieder nog met een eigen lijst komen. Wanneer ze het zelf dan zo goed weten zal het hun aan stemmen niet ontbreken en kunnen ze bewijzen in de eerste 4 jaar óf het geen ze zelf presenteren hun eigen kritiek kan doorstaan. Doen ze dit niet dan moeten ze ook geen kritiek uitoefenen en zeker geen on gefundeerde kritiek. Iedereen met een gezond verstand en de intentie iets te willen doen voor de kiezers die hem gekozen hebben, kan een goed raadslid zijn. Er bestaat voor ieder raadslid vol doende informatie-mogelijkheid wanneer dit bij bestudering van de problemen noodzakelijk kan zijn. Voor het geld zal een raadslid het evenmin doen. Wanneer hij zijn werk naar behore doet, komt hij misschien aan een uurloon van 1 of 2 gulden. Moet ik uit Uw betoog opmaken dat U graag in de gemeenteraad mensen ziet met meer en veel meer dan alleen lagere school, dan geef ik U dit advies: „Bekijk de candida- tenlijst van de Katholieke Unie en Uw keuze zal niet moeilijk zijn. Met dank voor de plaatsing. J. Lardinois Grotestraat 211 Waalwijk P.S. Gaarne zou ik van „abonnee" via dit medium een reactie op dit schrijven ontvangen. Lieft natuur lijk ook met vermelding van naam en adres. Sedert enige tijd heeft er een grote bouwactivieit in het centrum van een gedeelte van Waalwijk, dat de mooie naam „Bloemenoord" draagt. Deze naam was oorspronkelijk wel van toepassing op deze wijk, maar nu kan hij gerust worden veran derd in „Steenoord"! Hoe een gemeentebestuur geld kan uitgeven voor een planoloog met dergelijke ideëen, is mij een raad sel, flats bouwen tussen reeds ge bouwde laagbouwwoningen! Wat zullen de bewoners hiervan straks een heerlijk uitzicht krijgen! Beton en nog eens beton! Waarom werden op deze plaats ,als er dan toch ge bouwd moest worden, geen norma le woningen gepland, zodat men, zoals in een gewone straat, een beetje uitzicht heeft. Was er voor deze flats geen plaats aan de zuidzijde van de Groene- woudlaan. Of is deze grond bestemd voor villa's en bungalows? Ook aan de Wijnruitstraat worden nu woningen gebouwd Dit is wel 't toppunt van „kundige" planning! Op een strook grasgrond, waar men geen normale woningen kan zetten, worden nu huizen aan doodlopende straatjes gebouwd. Zoiets noemde men vroeger sloppenbouw. In Waal wijk is iets dergelijks in 1970 nog mogelijk. (Maar ja, deze woningen zullen wel nodig zijn voor de vele arbeidskrachten voor de talrijke ar beidsintensieve bedrijven, die dit actieve gemeentebestuur de laatste jaren voor Waalwijk heeft aange trokken!) Maar waar moet nu de steeds talrij ker wordende kinderschare van Bloemenoord haar vrije tijd door brengen? Waar moet de opgroeien de jeugd van 5 tot 10 jaar, welke men toch graag zo kort mogelijk bij huis houdt, nu een balletje trappen, vliegers oplaten en ravotten? Op de ze manier wordt de jeugd wel ge dwongen van de straat, de parkeer havens, en het beetje gazon, dat hun nog rest, gebruik te maken. Op tv., radio en in de pers wordt steeds gepropageerd voor meer groen in nieuwe woonwijken, maar dit gemeentebestuur is hiervan blijkbaar nog niet op de hoogte. Maar waarom zouden zij zich over dergelijke kleinigheden druk ma ken, als zij 'hun dure geld willen uitgeven aan een groots city-plan en een cultureel centrum (wat op zich heel loffelijk, maar voor Waal wijk wat hoog gegrepen is.). Maar zonder centen, die de failliete gemeente niet heeft, gebeurt er toch niets! Men kan zelfs een eenvoudig verkeersplan niet laten doorgaan bij gebrek aan financiën. Deze lig gen allemaal in het water (haven!). Het wordt tijd, dat dit gemeentebe stuur, dat op alle fronten gefaald heeft, verdwijnt. Laten we hopen, dat met de nieuwe verkiezingen de inwoners van Waalwijk andere per. sonen in 'het gemeentebestuur bren gen, die in staat zijn onze gemeen te bewoon- en leefbaar te houden, en financieel gezond te maken. A. v.d. Reijen DE KVP EN DE GEMEENTERAAD Op 3 juni worden weer de Raads verkiezingen gehouden. Voor het eerst sinds 8 jaar staat dan de KVP v/eer tussen de diverse lijsten. Waarom is zij er na zo'n lange af wezigheid weer bij? De K.V.P. afd. Waalwijk bestaat reeds zeer lang en heeft vanaf haar oprichting steeds een gemeente- raadsfraktie samengesteld. 8 Jaar geleden is er bij de samenstelling van de kandidatenlijst van de K.V.P. een twistpunt ontstaan, waardoor de K.V.P. voor het eerst in haar geschiedenis in Waalwijk niet is uitgekomen. De (oud) K.V.P. kandidaten namen als twee aparte groeperingen n.l. als Katholieke Unie en Algemene Werknemerslij st aan de verkiezingen deel. Deze si tuatie heeft nu 8 jaar geduurd. Midden 1969 werd door het K.V.P.- bestuur het voornemen gemaakt de partij weer aktief aan Waalwijks politieke leven te laten deelnemen. Voor dit voornemen waren enkele motieven van doorslaggevende be tekenis. Hierop kom ik straks terug. Uitgangspunt was, dat als de K.V.P. weer in de Gemeenteraad zitting nam dat een sterke en duidelijke K.V.P.-fraktie gevormd moest zijn. Na de openbare ledenvergadering van 16 oktober 1969 waarbij het be stuursbesluit door de leden be krachtigd werd, werden door KVP. bestuurders besprekingen gevoerd, teneinde te komen tot een bunde ling van verschillende frakties, we derom onder K.V.P.-vlag. Helaas mislukten deze besprekin gen De motieven van de Werkne mers heeft U laatstelijk in de Echo kunnen lezen en van samenwerking met de Katholieke Unie meende men te moeten afzien, daar te wei nig basis gevonden werd om haar uitgangspunt te kunnen handhaven. Welke waren de redenen dat de K.V.P. toen apart met een program ma en kandidaten doorzette? 1. Allereerst was de K.V.P. het ver stoppertje spelen meer dan beu. Wanneer er een plaatselijke af deling van een politieke partij bestaat is een van de bestaans redenen dat deze afdeling ook plaatselijk aktief is. 2. Op de tweede plaats gold de re den dat de Gemeenteraad steeds meer uit politieke partijen gaat bestaan (V.VJ>.-P.A.K.-D'66) Het bestuur vond dat in deze si tuatie de K.V.P. niet afzijdig kon en mocht blijven. 3. Op de derde plaats was het K.V.P.-bestuur van oordeel dat de verantwoordelijkheden van de Gemeenteraden in onze tijd zó veelzijdig zijn geworden dat deze raden niet meer gevormd dienen te worden voornamelijk door plaatselijke belanggengroe- pen en/of standsorganisaties, maar door partijen waarin alle bevolkingsgroepen verenigd zijn. De K.V.P. (odk de afd. Waal wijk) voldoet aan deze gedach- tengang. 4. Ten vierde kan een K.V.P.-frak tie als onderdeel van de grootste partij in Nederland ten alle tij de beschikken over de enorme kennis die deze partij bezit. Waalwijk wordt snel groter, ver schillende belangrijke vraag stukken komen steeds sneller aan de orde (werkgelegenheid, onderwijs, jeugdzorg, enz.). De grote 'deskundigheid die voor 'n juist antwoord op deze proble men nodig is, kan door de K.V.P.. fraktie snel en vanuit de prak tijk worden aangeboord. 5. Aangezien de taken, bevoegdhe den en verantwoording van de Gemeenteraden steeds groter worden, in groter verband be langrijker worden (gewestelijke ontwikkeling) is het onontbeer lijk een snelle effektieve verbin ding „naar boven" te hebben, omgekeerd geldt dit ook. De ge dachte dat de Gemeenteraad ge heel los kan staan van de provin. ciale en landelijke partijen is 'n wijdverbreid en hardnekkig mis verstand dat zeker tegenwoordig niet meer opgaat. Dit waren zo de belangrijkste rede nen waarom de K.V.P. in Waalwijk weer aktief mee gaat werken. Niet de enige: de K.V.P. heeft 'b.v. een ambitieus programma voor de ko mende 4 jaar dat zij tesamen met U wil verwezenlijken. De K.V.P. is er trots op zich na 8 jaar weer duide lijk, jong en sterk aan U te kunnen presenteren. Zij vraagt op 3 juni Uw steun het haar gestelde doel te bereiken. G. H. Hovenier, secr. K.V.P. 3 juni: LIJST 6

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1970 | | pagina 11