vAAlwrjkse en UnqstRAAtse cour An t Problemen door steeds hoger stijgende premies van sociale verzekeringen Bewoners Laageinde 1 bezorgden J.G. van Dinther raadszetel Ook dit jaar weer boottochten vanuit Waalwijk naar de Biesbosch ,WE WILLEN ONZE MOOIE SOCIALE VOORZIENINGEN NIET KWIJT" BRADERIE LID ALGEMENE WERKNEMERSLIJST van^YYlierlo Aantal toeristen dat Waalwijk bezoekt neemt jaarlijks toe Krasse maatregelen van siaatcommissie Medische hulp Pluspunt Gevolgen Vrijwillige verzekering Algemeen belang Met voorkeurstemmen in de gemeenteraad Gezellig winkelen voor VADERDAG Jaarverslag van VVV-Waalwijks Belang over 1969 Geschenkenbon Evenementen kalender Kindercrèche Waal wijk-zuid vergaderde Excursies Informaties WAALWIJK - DRUNEN CARBONADE 2.98 ANDIJVIE GEHAKT 1.79 RABARBER SLAVINKEN WORTELTJES De Uitgever: Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur: JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Losse nummers 20 cent MAANDAG 8 JUNI 1970 93e JAARGANG No. 46 v An het Zuióen Abonnement p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,35 p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55 p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05 p.kwrt. p.post ƒ4,75 bij girobetaling Advertentieprijs: 15 cent per mm Contractadvertenties: speciaal tarief Brieven onder nummer 50 ct. extra Opgericht 1878 Bureaus: Waalwijk, Grotestraat 205, Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel, Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 Telegram-adres: „Echo" Het rapport van de staatscommissie-Vos is als een bom ingeslagen en heeft velen verontrust. De Staatscommissie-Vos heeft een onderzoek ingesteld naar de steeds verder stijgende premies van onze sociale verzekeringen. Premies die langzamerhand een hoogte gaan bereiken die te dwaas gaat worden en waar iets aan zal moeten worden gedaan, omdat de verhoudin gen scheef komen te liggen. De Staatscommissie-V os is wel wat rigoureus te werk gegaan. Naast een aantal maatregelenzoals geen kinderbijslag meer voor het eerste kind, waardoor de premie voor de kinderbijslag lager zou kunnen, het door de werkgever geheel betalen van premies voor ziektewet, werkloosheidswet en de arbeidsongeschiktheidswet, om maar enkele voorbeelden te noemen, werd ook voorgesteld de verplichte ziekenfondsverzekering af te schaf fen. De hulp van artsen, apotheek en specialisten zou men zelf moeten gaan betalen, tenzij men zich vrijwillig verzekert. Verpleging in een zie kenhuis e.d. zou rechtstreeks voor rekening moeten komen van de Alge mene Wet Bijzondere Ziektekosten, waar iedereen onder valt. Het zijn wel erg krasse maatregelen, die de Staatscommissie-V os voor stelf, maatregelen die in wezen een belangrijk deel van onze zo mooie so ciale voorzieningen om hals brengen. We moeten wel hoge premies betalen en daar wordt uiteraard wel eens over gemopperd, maar dat neemt niet weg dat zonder enige twijfel het grootste deel van ons volk toch blij is met de voortreffelijke sociale voorzieningen die we in ons land kennen 'en het staat ook wel vast dat we van deze sociale voorzieningen liever niets wil len missen. Toch moeten we rekening gaan hou den met het feit, dat er in de toe komst toch iets zal moeten gaan ge beuren. De kosten, die gepaard gaan aan het in stand houden van de ge zondheid van ons volk, worden steeds hoger. Dat zit niet alleen in Ket feit, dat de honoraria van artsen en ver plegend personeel stijgen, maar ook in een aantal andere faktoren. Een daarvan, die een belangrijke rol speelt is wel, dat de medici tegen woordig in staat zijn patiënten te ge nezen, die voorheen niet geholpen konden worden en ten dode waren opgeschreven. De moeilijkheid daar bij is échter, dat om dit resultaat te bereiken voor een patiënt, er zeer ho ge kosten moeten worden gemaakt, die voornamelijk het gevolg zijn van de noodzakelijke aanschaf van enorm dure apparaten, terwijl daarnaast ook een groot aantal dure arbeidsuren van een behandelende groep een rol spe len. De 'behandeling van zo'n patiënt gaat bijvoorbeeld het ziekenfonds enorme bedragen kosten. Toch heeft iedere verzekerde het recht op zo'n kostbare behandeling. Met het voort schrijden van de medische ontwikke ling en de nieuwe mogelijkheden neemt het aantal gevallen dat behan deld kan en moet worden op een der gelijke wijze, snel toe. Willen de zie kenfondsen deze kosten kunnen be talen, dan zal er geld moeten zijn, geld dat moet komen uit de door ons allen opgebrachte premies. Die pre mies zullen in de toekomst zonder enige twijfel nog stijgen. Het voorstel van de Staatscommissie- Vos om al deze dure ziekenhuisbe handelingen meteen vanaf de eerste dag voor rekening te laten komen van de Algemene Wet Bijzondere Ziekte kosten is daarom toe te juichen. Het zou een belangrijke verlichting bete kenen van de financiële druk op de Ziekenfondsen en zou bij kunnen dragen tot het verlagen van de pre mies. Er is echter in het totaal geen noodzaak om de verplichte zieken fondsverzekering af te schaffen, want de premies voor arts, apotheker en specialist kan men heus wel opbren gen. Het afschaffen van de verplichte verzekering zou trouwens een ernsti ge terugslag betekenen en het zou de algehele volksgezondheid in ons land zeker niet ten goede komen. Wanneer het publiek niet meer ver plicht verzekerd zou zijn, dan bete kent dit, dat een groot deel van de patiënten in de toekomst zelf de re keningen moet gaan betalen van dok ter en apotheker, om nog niet te spre ken over de rekeningen voor specia listische hulp. Men zou weer verval len in de oude toestand. De medici berekenen rijk en arm dezelfde tarie ven en zullen bij de patiënten, dieniet zo draagkrachtig zijn misschien lang op hun geld moeten wachten. Voor de medici dus in het geheel geen aan trekkelijke zaak. Aan de andere kant zullen veel min der draagkrachtigen (en ook meer draagkrachtigen) trachten de kosten van dokter 'en apotheker zo laag mo gelijk te houden, duszo min mo gelijk naar de dokter gaan! Dat kan uiteraard zeer ernstige gevolgen heb ben. De leek is niet in staat ziekte verschijnselen op hun ware aard te beoordelen. Toch zullen leken dat dan gaan doen, omdat ze zich gaan afvragen of ze wel of geen medische hulp inroepen Onder de huidige regeling, waarbij er voor de patiënt geen extra kosten verbonden zijn aan het bezoek aan de arts, heeft men het grote voordeel dat de medici dikwijls in staat zijn tijdig in te grijpen bij een ernstige ziekte, omdat zij er snel mee worden gecon fronteerd, omdat men niet schroomt om de dokter te roepenof te bezoe ken. Voor een belangrijk deel is de redelij ke gezondheidstoestand van ons volk te danken aan de uitstekende medi sche voorzieningen. Wanneer we die zouden gaan verliezen, betekent dit een ernstige achteruitgang. Nu wordt wel voorgesteld, dat men zich vrijwillig kan verzekeren tegen de gevolgen van ziekte en de daar uit voortvloeiende rekeningen finan ciële konsekwenties. maar aan die vorm van verzekeren kleeft ook een ernstig nadeel. De vrijwillige verze kering kent bijdragen die vast zijn en niet afhankelijk zijn van de draag kracht, zoals dat met de premiebij- drage voor de ziekenfondsen wel het geval is. 'Het gevolg hiervan is een sociale onredelijkheid, want voor wie de bijdrage aan de vrijwillige verze kering geen bezwaar is, omdat hij het financieel kan dragen, zijn er geen problemen, die kan zich verzekeren, maar de mensen die een dergelijke bijdrage voor de vrijwillige, ziektever zekering moeilijk kunnen opbrengen, kunnen zidh niet verzekeren en zij kunnen t.z.t. opdraaien voor de re keningen die er kunnen komen. Het is een sociale onbillijkheid, die nie mand zal willen accepteren. Als de ziektekosten zo hoog oplopen, dat de Ziekenfondsen een zo hoge premie moeten vragen dat het een be zwaar gaat worden, dan is er nog maar een goede oplossing, een volks verzekering uitgaande van de staat. Dan behoeven er geen problemen meer te bestaan. Natuurlijk zullen de particuliere ziektekostenverzekeraars daar ernstige bezwaren tegen hebben, maar die vloeien voort uit eigen be lang en niet uit het algemeen belang. Soortgelijke bezwaren zou men even tueel kunnen verwachten uit medi sche kringen. De medici zouden in dat geval bevreesd kunnen zijn hun vrije beroep kwijt te raken. De moge lijkheid bij zo'n algemene volksver zekering van de staat zou dan bestaan dat de medici gedegradeerd worden tot een soort staatsambtenaren. Dit neemt echter niet weg, dat er zonder enige twijfel heus wel redelijke op lossingen te vinden zijn, die voor alle partijen aanvaardbaar zijn, zonder dat men daarbij ernstige stappen achter uit zou moeten doen, zoals door de Staatscommissie-V os werd geadvi seerd. (van onze verslaggever) WAALWIJK De wijkraad in het plan Laageinde heeft succes gehad met de aktie die men kort voor de woensdag gehouden gemeenteraads verkiezingen op touw heeft gezet, om de heer J. G. van Dinther, lid van deze wijkraad, met voorkeur stemmen in de gemeenteraad te krijgen. De heer Van Dinther maakt deel uit van de fraktie van de Al gemene Werknemerslijst. Vrijdagmorgen tijdens de verga dering van het Hoofdstembureau is de officiële uitslag van de verkie zingen bekendgemaakt. Loco-burge meester J. v. Heeswijk deelde daar bij mee, dat de heer v. Dinther met voorkeurstemmen in de raad was gekozen. De heer v. Dinther had meer dan van de kiesdeler ge haald en dat was voldoende voor 'n plaats in de raad. Deze uitslag- betekent, dat dhr. J. A. Buys (nr. zes) plaats moet maken voor de heer v. Dinther. Ook de heer Buys komt echter in de raad. De heer C. A. van Mosselveld (nummer 3 op de lijst) stelt zijn •0*c/ud ieue ^ierenkledlrug WAALWIJK op het schoolplein - achter de winkel v.a. woensdag 10 juni (Van onze verslaggever) WAALWIJK - De V.V.V.-Waalwijks Belang heeft ten aanzien van de plaatselijke evenementen in 1969 uitsluitend een representatieve rol ver vuld, zo blijkt uit het deze week verschenen jaarverslag. In 1969 hebben naast de algemeen informatieve funktie van het inlichtingenbureau voor namelijk twee aktiviteiten de aandacht van het bestuur gevraagd, te weten de uitgifte van een toeristische folder en de promotion en kaartverkoop voor boottochten vanuit Waalwijk naar de Biesbosch. Volgende maand gaat deze boot weer dagelijks varen. Deze boottochten vormen een nieuwe toeristische attraktie. In samenwer king met de Rederij Van Straten uit Woudrichem is ook voor de komende maanden een attraktief programma opgesteld naar en door de vaarten en kreken van de Biesbosch en de plaat sen Heusden en Nederhemert. Vorig jaar werden bijna 2000 kaarten door de VVV verkocht. In juli en augus tus vaart de boot praktisch iedere dag. Zoals in het verslag over het jaar 1968 was aangekondigd heeft de VW de mogelijkheden onderzocht om, in navolging van een aantal zus terorganisaties in Nederland, te ko men tot de uitgifte van een universele geschenkenbon. De voornaamste doel stelling hiervan was het dienstbetoon voor het midden- en kleinbedrijf te Waalwijk uit te breiden en te concre tiseren. Op initiatief van het bestuur van de ANVV is 'besloten na te gaan in hoe verre uitgifte van een universele ge schenkenbon bij en door alle VVV's hier den lande te verkiezen is 'boven een uitbreiding van de uitgifte van deze gescheniken'bonnen door steeds meer VVV's afzonderlijk. Een werk groep is met het vooronderzoek be last, dat thans evenwel nog niet is afgesloten. Het is aan geen twijfel onderhevig, dat de uitgifte van een landelijke universele geschenkenbon veel voordelen biedt (eri niet uitslui tend financiële) boven de uitgifte van een groot aantal plaatselijke bonnen met een eventuele coördinatie achter af (gepaard gaande -met de nodige moeilijkheden). De bovenaangegeven ontwikkeling is voor het bestuur van de VVV-Waalwijk aanleiding ge weest de aktie "universele geschen kenbon-Waalwijk" op te schorten tot het tijdstip waarop nadere resultaten van de studie van de betreffende werkgroep bekend zijn; alsdan zal worden beslist of de aktie zal wor den voortgezet c.q. in hoeverre steun zal worden verleend aan de totstand koming van een landelijke geschen kenbon van de hier bedoelde inhoud. De collecte van particuliere pension adressen heeft in het afgelopen jaar weinig succes gehad. Slechts 'n zeer bescheiden aantal nieuwe adressen is het resultaat geweest van de via de plaatselijke en regionale pers ver spreide oproepen. De vraag naar pen sions, zomerhuisjes en andere vakan tieverblijven blijft sterk toenemen, zo dat de kloof tussen aanbad en vraag groter wordt. Het bestuur van de VVV zal zich bezinnen op de moge lijkheden, welke haar ten dienste staan de bestaande kloof te versmal len. Eveneens weinig bevredigend is de funktionering van de zogenaamde "Evenementenkalender'' geweest; 'n openbare agenda waarin alle te Waal wijk en direkte omgeving te organise ren evenementen, al of niet ten be hoeve van de recreatie, kunnen wor den genoteerd. Vooral gedurende het toeristisch seizoen bestaat er een dui delijke behoefte aan coördinatie op dit gebied. Gebruikmaking (en dus ook raadpleging) van de Evenemen tenkalender" kan deze coördinatie op eenvoudige wijze verschaffen; per- J. G. van Dinther zetel namelijk beschikbaar ten gun ste van de heer Buys. In de wijk Laageinde I reageerde men vrijdagavond, na het bekend worden van de officiële uitslag, bij zonder enthousiast. Men ziet in de heer v. Dinther een eigen recht streeks gekozen vertegenwoordiger in de gemeenteraad. Voor de werkzaamheden, die ver richt worden ten dienste van de kin- derchrêche te Waalwijk-Zuid was een groot aantal personen op de vergadering maandagavond aanwe zig. Tijdens deze vergadering kwa. men een aantal vragen los, zoals de moeilijkheid tot het 's middags on derbrengen van de kinderen ten ge rieve van diegenen, die 's middags naar het spreekuur van de specia listen. Ook op nadere plaatsen hoopt men reclame voor de chrêche te kunnen maken. Inlichtingen verder bij Mevr. v. d. Mee, Acaciastraat 25, tel. 3593. soonlijke of telefonische mededeling aan het VW-informatiébureau is hiervoor voldoende. Via de bestaande culturele, sport-, vrijetijds- en andere verenigingen te Waalwijk zal aan de evenementenkalender grotere bekend heid worden gegeven, opdat de ge wenste coördinatie tot stand kan wor den gebracht. De belangstelling voor excursies naar bedrijven, inzonderheid schoen- en le- derbedrijven, blijft toenemen. Ook in 1969 was de belangstelling groot. In nauwe samenwerking met het Natio naal Museum voor schoenen, leder en lederwaren zijn een groot aantal bedrijfsbezoekenden kunnen worden georganiseerd. De centralisatie van van de organisatie der excursies bij de VVV heeft bevredigend gewerkt, hoewel moeilijk valt in te zien dat deze optimaal zal kunnen blijven funktioneren. Steeds minder bedrij ven immers tonen zich bereid tot het toestaan van bedrijfsbezoeken of mis sen hiervoor de benodigde accommo datie. Een stellig belangrijke trek pleister voor de "dagjestoerist" gaat hierdoor verloren; de gevolgen voor de verblijfsrecreatie zijn uitsluitend indirekt en moeilijk kwantificeerbaar. De vraag naar informatie nam in het verslagjaar me ruim 10 pet. toe ten opzichte van 1968; werden in 1968 ca. 2250 inlichtingen verstrekt, in 1969 bedroeg dit aantal ca. 2500. Opmerkelijk is 'het feit, dat de infor maties meer dan voorheen betrekkng hadden op Waalwijk en de direkte omgeving. Mogelijk is dit een indica tie van de groei naar een groter aan tal gasten en een daling van het aan tal "verlaters". EM-TE supermarkt DINSDAG 500 gram panklaar, p. zak 49 ct. WOENSDAG 500 gram per kilo 39 ct. DONDERDAG per stuk 39 ct. panklaar, p. zak 49 ct.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1970 | | pagina 1