vAAlwrjkse en UnqstRAAtse cour An t
Problemen door steeds hoger stijgende
premies van sociale verzekeringen
Bewoners Laageinde 1 bezorgden
J.G. van Dinther raadszetel
Ook dit jaar weer boottochten
vanuit Waalwijk naar de Biesbosch
,WE WILLEN ONZE MOOIE SOCIALE
VOORZIENINGEN NIET KWIJT"
BRADERIE
LID ALGEMENE WERKNEMERSLIJST
van^YYlierlo
Aantal toeristen dat Waalwijk bezoekt neemt jaarlijks toe
Krasse maatregelen
van siaatcommissie
Medische hulp
Pluspunt
Gevolgen
Vrijwillige
verzekering
Algemeen belang
Met voorkeurstemmen in
de gemeenteraad
Gezellig winkelen voor VADERDAG
Jaarverslag van
VVV-Waalwijks
Belang over 1969
Geschenkenbon
Evenementen
kalender
Kindercrèche Waal
wijk-zuid vergaderde
Excursies
Informaties
WAALWIJK - DRUNEN
CARBONADE
2.98
ANDIJVIE
GEHAKT 1.79
RABARBER
SLAVINKEN
WORTELTJES
De
Uitgever: Waalwijksche
Stoomdrukkerij Antoon Tielen
Hoofdredakteur: JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Losse nummers 20 cent
MAANDAG 8 JUNI 1970
93e JAARGANG No. 46
v An het Zuióen
Abonnement
p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,35
p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55
p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05
p.kwrt. p.post ƒ4,75 bij girobetaling
Advertentieprijs: 15 cent per mm
Contractadvertenties: speciaal tarief
Brieven onder nummer 50 ct. extra
Opgericht 1878
Bureaus: Waalwijk, Grotestraat 205, Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel, Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002
Telegram-adres: „Echo"
Het rapport van de staatscommissie-Vos is als een bom ingeslagen en heeft
velen verontrust. De Staatscommissie-Vos heeft een onderzoek ingesteld
naar de steeds verder stijgende premies van onze sociale verzekeringen.
Premies die langzamerhand een hoogte gaan bereiken die te dwaas gaat
worden en waar iets aan zal moeten worden gedaan, omdat de verhoudin
gen scheef komen te liggen.
De Staatscommissie-V os is wel wat rigoureus te werk gegaan. Naast een
aantal maatregelenzoals geen kinderbijslag meer voor het eerste kind,
waardoor de premie voor de kinderbijslag lager zou kunnen, het door de
werkgever geheel betalen van premies voor ziektewet, werkloosheidswet
en de arbeidsongeschiktheidswet, om maar enkele voorbeelden te noemen,
werd ook voorgesteld de verplichte ziekenfondsverzekering af te schaf
fen. De hulp van artsen, apotheek en specialisten zou men zelf moeten
gaan betalen, tenzij men zich vrijwillig verzekert. Verpleging in een zie
kenhuis e.d. zou rechtstreeks voor rekening moeten komen van de Alge
mene Wet Bijzondere Ziektekosten, waar iedereen onder valt.
Het zijn wel erg krasse maatregelen,
die de Staatscommissie-V os voor
stelf, maatregelen die in wezen een
belangrijk deel van onze zo mooie so
ciale voorzieningen om hals brengen.
We moeten wel hoge premies betalen
en daar wordt uiteraard wel eens over
gemopperd, maar dat neemt niet weg
dat zonder enige twijfel het grootste
deel van ons volk toch blij is met de
voortreffelijke sociale voorzieningen
die we in ons land kennen 'en het
staat ook wel vast dat we van deze
sociale voorzieningen liever niets wil
len missen.
Toch moeten we rekening gaan hou
den met het feit, dat er in de toe
komst toch iets zal moeten gaan ge
beuren. De kosten, die gepaard gaan
aan het in stand houden van de ge
zondheid van ons volk, worden steeds
hoger. Dat zit niet alleen in Ket feit,
dat de honoraria van artsen en ver
plegend personeel stijgen, maar ook
in een aantal andere faktoren.
Een daarvan, die een belangrijke rol
speelt is wel, dat de medici tegen
woordig in staat zijn patiënten te ge
nezen, die voorheen niet geholpen
konden worden en ten dode waren
opgeschreven. De moeilijkheid daar
bij is échter, dat om dit resultaat te
bereiken voor een patiënt, er zeer ho
ge kosten moeten worden gemaakt,
die voornamelijk het gevolg zijn van
de noodzakelijke aanschaf van enorm
dure apparaten, terwijl daarnaast ook
een groot aantal dure arbeidsuren van
een behandelende groep een rol spe
len. De 'behandeling van zo'n patiënt
gaat bijvoorbeeld het ziekenfonds
enorme bedragen kosten. Toch heeft
iedere verzekerde het recht op zo'n
kostbare behandeling. Met het voort
schrijden van de medische ontwikke
ling en de nieuwe mogelijkheden
neemt het aantal gevallen dat behan
deld kan en moet worden op een der
gelijke wijze, snel toe. Willen de zie
kenfondsen deze kosten kunnen be
talen, dan zal er geld moeten zijn,
geld dat moet komen uit de door ons
allen opgebrachte premies. Die pre
mies zullen in de toekomst zonder
enige twijfel nog stijgen.
Het voorstel van de Staatscommissie-
Vos om al deze dure ziekenhuisbe
handelingen meteen vanaf de eerste
dag voor rekening te laten komen van
de Algemene Wet Bijzondere Ziekte
kosten is daarom toe te juichen. Het
zou een belangrijke verlichting bete
kenen van de financiële druk op de
Ziekenfondsen en zou bij kunnen
dragen tot het verlagen van de pre
mies. Er is echter in het totaal geen
noodzaak om de verplichte zieken
fondsverzekering af te schaffen, want
de premies voor arts, apotheker en
specialist kan men heus wel opbren
gen. Het afschaffen van de verplichte
verzekering zou trouwens een ernsti
ge terugslag betekenen en het zou de
algehele volksgezondheid in ons land
zeker niet ten goede komen.
Wanneer het publiek niet meer ver
plicht verzekerd zou zijn, dan bete
kent dit, dat een groot deel van de
patiënten in de toekomst zelf de re
keningen moet gaan betalen van dok
ter en apotheker, om nog niet te spre
ken over de rekeningen voor specia
listische hulp. Men zou weer verval
len in de oude toestand. De medici
berekenen rijk en arm dezelfde tarie
ven en zullen bij de patiënten, dieniet
zo draagkrachtig zijn misschien lang
op hun geld moeten wachten. Voor
de medici dus in het geheel geen aan
trekkelijke zaak.
Aan de andere kant zullen veel min
der draagkrachtigen (en ook meer
draagkrachtigen) trachten de kosten
van dokter 'en apotheker zo laag mo
gelijk te houden, duszo min mo
gelijk naar de dokter gaan! Dat kan
uiteraard zeer ernstige gevolgen heb
ben. De leek is niet in staat ziekte
verschijnselen op hun ware aard te
beoordelen. Toch zullen leken dat
dan gaan doen, omdat ze zich gaan
afvragen of ze wel of geen medische
hulp inroepen
Onder de huidige regeling, waarbij
er voor de patiënt geen extra kosten
verbonden zijn aan het bezoek aan de
arts, heeft men het grote voordeel dat
de medici dikwijls in staat zijn tijdig
in te grijpen bij een ernstige ziekte,
omdat zij er snel mee worden gecon
fronteerd, omdat men niet schroomt
om de dokter te roepenof te bezoe
ken.
Voor een belangrijk deel is de redelij
ke gezondheidstoestand van ons volk
te danken aan de uitstekende medi
sche voorzieningen. Wanneer we die
zouden gaan verliezen, betekent dit
een ernstige achteruitgang.
Nu wordt wel voorgesteld, dat men
zich vrijwillig kan verzekeren tegen
de gevolgen van ziekte en de daar
uit voortvloeiende rekeningen finan
ciële konsekwenties. maar aan die
vorm van verzekeren kleeft ook een
ernstig nadeel. De vrijwillige verze
kering kent bijdragen die vast zijn en
niet afhankelijk zijn van de draag
kracht, zoals dat met de premiebij-
drage voor de ziekenfondsen wel het
geval is. 'Het gevolg hiervan is een
sociale onredelijkheid, want voor wie
de bijdrage aan de vrijwillige verze
kering geen bezwaar is, omdat hij het
financieel kan dragen, zijn er geen
problemen, die kan zich verzekeren,
maar de mensen die een dergelijke
bijdrage voor de vrijwillige, ziektever
zekering moeilijk kunnen opbrengen,
kunnen zidh niet verzekeren en zij
kunnen t.z.t. opdraaien voor de re
keningen die er kunnen komen. Het
is een sociale onbillijkheid, die nie
mand zal willen accepteren.
Als de ziektekosten zo hoog oplopen,
dat de Ziekenfondsen een zo hoge
premie moeten vragen dat het een be
zwaar gaat worden, dan is er nog
maar een goede oplossing, een volks
verzekering uitgaande van de staat.
Dan behoeven er geen problemen
meer te bestaan. Natuurlijk zullen de
particuliere ziektekostenverzekeraars
daar ernstige bezwaren tegen hebben,
maar die vloeien voort uit eigen be
lang en niet uit het algemeen belang.
Soortgelijke bezwaren zou men even
tueel kunnen verwachten uit medi
sche kringen. De medici zouden in
dat geval bevreesd kunnen zijn hun
vrije beroep kwijt te raken. De moge
lijkheid bij zo'n algemene volksver
zekering van de staat zou dan bestaan
dat de medici gedegradeerd worden
tot een soort staatsambtenaren. Dit
neemt echter niet weg, dat er zonder
enige twijfel heus wel redelijke op
lossingen te vinden zijn, die voor alle
partijen aanvaardbaar zijn, zonder dat
men daarbij ernstige stappen achter
uit zou moeten doen, zoals door de
Staatscommissie-V os werd geadvi
seerd.
(van onze verslaggever)
WAALWIJK De wijkraad in het
plan Laageinde heeft succes gehad
met de aktie die men kort voor de
woensdag gehouden gemeenteraads
verkiezingen op touw heeft gezet,
om de heer J. G. van Dinther, lid
van deze wijkraad, met voorkeur
stemmen in de gemeenteraad te
krijgen. De heer Van Dinther maakt
deel uit van de fraktie van de Al
gemene Werknemerslijst.
Vrijdagmorgen tijdens de verga
dering van het Hoofdstembureau is
de officiële uitslag van de verkie
zingen bekendgemaakt. Loco-burge
meester J. v. Heeswijk deelde daar
bij mee, dat de heer v. Dinther met
voorkeurstemmen in de raad was
gekozen. De heer v. Dinther had
meer dan van de kiesdeler ge
haald en dat was voldoende voor 'n
plaats in de raad.
Deze uitslag- betekent, dat dhr.
J. A. Buys (nr. zes) plaats moet
maken voor de heer v. Dinther. Ook
de heer Buys komt echter in de
raad. De heer C. A. van Mosselveld
(nummer 3 op de lijst) stelt zijn
•0*c/ud ieue
^ierenkledlrug
WAALWIJK
op het schoolplein - achter de winkel
v.a. woensdag 10 juni
(Van onze verslaggever)
WAALWIJK - De V.V.V.-Waalwijks Belang heeft ten aanzien van de
plaatselijke evenementen in 1969 uitsluitend een representatieve rol ver
vuld, zo blijkt uit het deze week verschenen jaarverslag. In 1969 hebben
naast de algemeen informatieve funktie van het inlichtingenbureau voor
namelijk twee aktiviteiten de aandacht van het bestuur gevraagd, te weten
de uitgifte van een toeristische folder en de promotion en kaartverkoop
voor boottochten vanuit Waalwijk naar de Biesbosch. Volgende maand
gaat deze boot weer dagelijks varen.
Deze boottochten vormen een nieuwe
toeristische attraktie. In samenwer
king met de Rederij Van Straten uit
Woudrichem is ook voor de komende
maanden een attraktief programma
opgesteld naar en door de vaarten en
kreken van de Biesbosch en de plaat
sen Heusden en Nederhemert. Vorig
jaar werden bijna 2000 kaarten door
de VVV verkocht. In juli en augus
tus vaart de boot praktisch iedere dag.
Zoals in het verslag over het jaar
1968 was aangekondigd heeft de
VW de mogelijkheden onderzocht
om, in navolging van een aantal zus
terorganisaties in Nederland, te ko
men tot de uitgifte van een universele
geschenkenbon. De voornaamste doel
stelling hiervan was het dienstbetoon
voor het midden- en kleinbedrijf te
Waalwijk uit te breiden en te concre
tiseren.
Op initiatief van het bestuur van de
ANVV is 'besloten na te gaan in hoe
verre uitgifte van een universele ge
schenkenbon bij en door alle VVV's
hier den lande te verkiezen is 'boven
een uitbreiding van de uitgifte van
deze gescheniken'bonnen door steeds
meer VVV's afzonderlijk. Een werk
groep is met het vooronderzoek be
last, dat thans evenwel nog niet is
afgesloten. Het is aan geen twijfel
onderhevig, dat de uitgifte van een
landelijke universele geschenkenbon
veel voordelen biedt (eri niet uitslui
tend financiële) boven de uitgifte van
een groot aantal plaatselijke bonnen
met een eventuele coördinatie achter
af (gepaard gaande -met de nodige
moeilijkheden). De bovenaangegeven
ontwikkeling is voor het bestuur van
de VVV-Waalwijk aanleiding ge
weest de aktie "universele geschen
kenbon-Waalwijk" op te schorten tot
het tijdstip waarop nadere resultaten
van de studie van de betreffende
werkgroep bekend zijn; alsdan zal
worden beslist of de aktie zal wor
den voortgezet c.q. in hoeverre steun
zal worden verleend aan de totstand
koming van een landelijke geschen
kenbon van de hier bedoelde inhoud.
De collecte van particuliere pension
adressen heeft in het afgelopen jaar
weinig succes gehad. Slechts 'n zeer
bescheiden aantal nieuwe adressen is
het resultaat geweest van de via de
plaatselijke en regionale pers ver
spreide oproepen. De vraag naar pen
sions, zomerhuisjes en andere vakan
tieverblijven blijft sterk toenemen, zo
dat de kloof tussen aanbad en vraag
groter wordt. Het bestuur van de
VVV zal zich bezinnen op de moge
lijkheden, welke haar ten dienste
staan de bestaande kloof te versmal
len.
Eveneens weinig bevredigend is de
funktionering van de zogenaamde
"Evenementenkalender'' geweest; 'n
openbare agenda waarin alle te Waal
wijk en direkte omgeving te organise
ren evenementen, al of niet ten be
hoeve van de recreatie, kunnen wor
den genoteerd. Vooral gedurende het
toeristisch seizoen bestaat er een dui
delijke behoefte aan coördinatie op
dit gebied. Gebruikmaking (en dus
ook raadpleging) van de Evenemen
tenkalender" kan deze coördinatie op
eenvoudige wijze verschaffen; per-
J. G. van Dinther
zetel namelijk beschikbaar ten gun
ste van de heer Buys.
In de wijk Laageinde I reageerde
men vrijdagavond, na het bekend
worden van de officiële uitslag, bij
zonder enthousiast. Men ziet in de
heer v. Dinther een eigen recht
streeks gekozen vertegenwoordiger
in de gemeenteraad.
Voor de werkzaamheden, die ver
richt worden ten dienste van de kin-
derchrêche te Waalwijk-Zuid was
een groot aantal personen op de
vergadering maandagavond aanwe
zig.
Tijdens deze vergadering kwa.
men een aantal vragen los, zoals de
moeilijkheid tot het 's middags on
derbrengen van de kinderen ten ge
rieve van diegenen, die 's middags
naar het spreekuur van de specia
listen. Ook op nadere plaatsen hoopt
men reclame voor de chrêche te
kunnen maken.
Inlichtingen verder bij
Mevr. v. d. Mee, Acaciastraat 25, tel.
3593.
soonlijke of telefonische mededeling
aan het VW-informatiébureau is
hiervoor voldoende. Via de bestaande
culturele, sport-, vrijetijds- en andere
verenigingen te Waalwijk zal aan de
evenementenkalender grotere bekend
heid worden gegeven, opdat de ge
wenste coördinatie tot stand kan wor
den gebracht.
De belangstelling voor excursies naar
bedrijven, inzonderheid schoen- en le-
derbedrijven, blijft toenemen. Ook in
1969 was de belangstelling groot. In
nauwe samenwerking met het Natio
naal Museum voor schoenen, leder
en lederwaren zijn een groot aantal
bedrijfsbezoekenden kunnen worden
georganiseerd. De centralisatie van
van de organisatie der excursies bij
de VVV heeft bevredigend gewerkt,
hoewel moeilijk valt in te zien dat
deze optimaal zal kunnen blijven
funktioneren. Steeds minder bedrij
ven immers tonen zich bereid tot het
toestaan van bedrijfsbezoeken of mis
sen hiervoor de benodigde accommo
datie. Een stellig belangrijke trek
pleister voor de "dagjestoerist" gaat
hierdoor verloren; de gevolgen voor
de verblijfsrecreatie zijn uitsluitend
indirekt en moeilijk kwantificeerbaar.
De vraag naar informatie nam in het
verslagjaar me ruim 10 pet. toe ten
opzichte van 1968; werden in 1968
ca. 2250 inlichtingen verstrekt, in
1969 bedroeg dit aantal ca. 2500.
Opmerkelijk is 'het feit, dat de infor
maties meer dan voorheen betrekkng
hadden op Waalwijk en de direkte
omgeving. Mogelijk is dit een indica
tie van de groei naar een groter aan
tal gasten en een daling van het aan
tal "verlaters".
EM-TE supermarkt
DINSDAG
500 gram
panklaar, p. zak 49 ct.
WOENSDAG
500 gram
per kilo 39 ct.
DONDERDAG
per stuk 39 ct.
panklaar, p. zak 49 ct.