Veel variatie bij
modeshow van Modehuis
Scholten-Suisse uit Waalwijk
DRUNEN
Nieuws van 't spoor
Stassar
Voor al uw
schoonmaakwerk
Schoenindustrie ondervindt de
loon- en prijsstijgingen aan den lijve
E. BROUWERS
10
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN DONDERDAGAVOND 17 SEPTEMBER 1970
Toch gebrek
aan personeel
fVBini, midi en maxi
bieden veel keus
Combinaties
Elshout
Loon op Zand
VERTEGENWOORDIGING SNCF
IN NEDERLAND
Vergaderingen
Kamer van
Koophandel
te Waalwijk
Schoonmaakbedrijf
10
(Van onze verslaggever)
UTRECHT Vanmorgen vond in 't
Beatrixgebouw van de Jaarbeurs te
Utrecht een persconferentie plaats.
De heer W. Soeterboek, lid van
het presidium van de Federatie van
Nederlandse Schoenfabrikanten,
bracht daarin een aantal keiharde
feiten ter tafel.
Op de eerste plaats kampt de schoen,
industrie met een groot tekort aan
personeel.
In 't algemeen kunnen bij fabrieks-
sluitingen de werknemers overgeno
men worden door andere „schoenbe-
drijven".
Vervolgens ondervindt de arbeids
intensieve schoenindustrie steeds
meer gevolgen van de sterke stij
ging van de lonen en kosten, welke
uitgroeien boven het niveau van
concurerende landen.
Bovendien heeft een struktuuron-
derzoek uitgewezen dat samenwer
king tussen schoenproduktiebedrij-
ven het devies voor de dag van
„morgen en overmorgen" is.
De heer Soeterboek hoopte ook dat
schoenwinkeliers de Schoenenexpo
te Utrecht zullen bezoeken om een
zo breed mogelijke informatie op te
doen.
De heer Th. Engelen, voorzitter van
de Federatie van Schoenwinkeliers
verenigingen in Nederland, stelde
in zijn inleiding o.a. dat er i.v.m. de
volksgezondheid meer aandacht op
de schoenverkoop, zeker die voor
kinderen, gevestigd moet worden.
De eisen van de vestigingswet voor
detaillisten, moeten daarom ver
sterkt worden, aldus de heer Enge
len.
Op de maandag te openen Schoen-
expo zullen 122 firma's, waaronder
verscheidene Langstraatse onderne
mingen, exposeren.
Inzake het modebeeld werd geop
perd, dat de behoefte aan rijglaar
zen onder de „doorwerkende" midi-
mode toeneemt.
In onze editie van a.s. maandag zul
len wij hierop nader terugkomen.
(Van een mode-medewerkster)
WAALWIJK - We schreven al eerder, dat de aanstaande winter het
meest interessante mode-seizoen wordt sinds jaren. Die verwachting werd
dinsdag nog eens duidelijk onderstreept tijdens de modeshow die het Waal-
wijkse Modehuis Scholten-Suisse in een goed bezette Lido-zaal hield. Een
gevarieerde mode maakt de keus voor iedereen groot. De vrouw kan deze
winter naar eigen smaak gekleed gaan.
Hoewel de mode langer zal zijn; het
straatbeeld is daar nu al duidelijk in,
toonde Modehuis Scholten nog mini-
creaties. Dat werd in de zaal% vooral
door het jeugdige publiek gewaar
deerd. Overigens, de nieuwe langere
mode brengt consequenties met zich
mee. Vooral midi zal 'in' zijn.
De mannequins toonden mide-jassen
in Russische stijl, die een applaus bij
de aanwezigen ontlokten. Ook de al
lernieuwste modesnufjes ontbraken
dinsdag niet. Er viel te genieten van
de sportieve "pof-'broek" met laars.
De nieuwe schoenenmode blijkt uit
stekend afgestemd te zijn op de kle-
dingmode voor deze winter.
Hebben de dames met maat 42 e.d.
wel eens moeite om hip gekleed te
gaan, Scholten-Suisse had er wat op
gevonden. De mannequins toonden 'n
creatie van Johnny Lion en Soipïiie
van Kleef: een maxi-japon. Wie wat
klassieker gekleed wil gaan, kan een
keuze maken uit prachtige zuiver wol
len mantels, leuke tuniekpakken of
bijvoorbeeld een wollen mantelpakje.
De speaker deed zijn best om het op
modebewuste publiek er vooral van te
overtuigen dat de collectie veel bood
dat geschikt was voor een1 party.
Daarvoor zijn natuurlijk de maxi-ja-
ponnen bij uitstek geschikt. Wie wil
combineren heeft veel mogelijkheden
met rokken, blouses, pantalons en
en chasubles (lange vesten). Het viel
ons overigens op dat Modehuis Schol-
ten-Suisse weinig met accessoires
werkte. Dat deed overigens geen af
breuk aan de uitstekende show, waar
in een zeer gevarieerd modepakket
werd gepresenteerd.
R.G.-o.d.W.
DOKTERSDI ENST
Vanaf zaterdagmorgen 11 uur tot en
met maandagmorgen 8 uur, uitslui
tend voor spoedgevallen: Dr. Over-
gaag, Grotestraat 89, tel. 2589.
NAJAARSRIT HUNENRIJDERS
Op zondag 27 september organiseert
AC Hunenrijders de traditionele na-
jaarsrit. Het zal een leuke niet te
zware rit worden van ca. 60 km ge
middelde snelheid 24 km per uur. El
ke equipe ontvangt een prijs. Deel
nemende Hunenrijders en Hunenrak-
kers rijden buiten mededinging. Zij
ontvangen geen prijs. Startbureau is
café De Sport, Grotestraat 78, Dru-
nen, tel. 04163-2403. Geopend van
af 12.00 uur. Start le equipe 13.31
uur. Het inschrijfgeld bedraagt 10
gulden per equipe. De prijsuitreiking
is ca. 1 uur na binnenkomst van het
laatste equipe, ca. 18.15 uur. Er zijn
prachtige prijzen beschikbaar.
GOEDE PRESTATIES VAN
DRUNENSE ATLETEN
Het afgelopen weekend is voor de
Drunense Atletiekclub weer zeer suc
cesvol geweest. In de eerste plaats
voor de lange afstandloper Willy van
de Lee. Moest hij zaterdag op de 10
mijl zijn meerdere erkennen in Harm
Hendriks. Zondag nam hij revanche
op de 10 km te Etten-Leur in de goe
de tijd van 34 min 28,6 sec., waarmee
hij z'n naaste rivaal J. Smits van Hol
land, die ruim 38 sec. achter zich liet.
Eveneens in Etten-Leur liep Henk
Smits als B-junior tussen de senioren
mee en bereikte een 25e plaats in de
tijd van 1 uur 5min. en 7 sec.
In Vught werden ook nog enkele
mooie resultaten bereikt. Ton Dirven
won de 100 m bij de heren in 12 sec.
Op de 800 m sneuvelde twee club
records .Bert van Dal stelde het re
cord bij de heren scherper met 'n tijd
van 2 min. 5,9 sec. en Henk Schro-
ver liet bij de junioren A een tijd af
drukken van 2 min. 11,8. Ad v. Rooij
zette jammergenoeg op de 3000 me
ter zijn slotaanval iets te laat in en
werd daardoor derde in 9 min. 42,2
S6C.
K.V.O. DRUNEN-ELSHOUT
Het win terprogramma van de KVO
zal deze keer met de traditie om met
Moederdagviering te beginnen breken
De eerste ledenvergadering van de
KVO is reeds op dinsdag 22 septem
ber gepland. Het ligt in de bedoeling
dat op deze avond, die om 20.00 uur
zal aanvangen in café Klerks, een in
leiding wordt gehouden door de heer
i Nico de Gouw over het ontstaan van
Drunen. Na afloop van deze onge
twijfeld interessante lezing zullen de
dames, leden van de Kath. Vrouwen
Organisatie deze avond besluiten met
een gezellig kienspel.
HANDBALVER. AVANTI
Het programma voor het a.s. week
end ziet er als volgt uit:
Zaterdag 19 septemb. SVVB-Avanti
meisjes asp., 15 uur; Avanti-Dongen,
meisjes pup., 15 uur.
Zondag 20 septemb. DESK-Avanti,
heren sen., 14 uur; Were Di 2-Avan-
ti, dames sen., 12.15 uur; Were Dit 2
-Avanti, dames jun., 13.20 uur;
Stokhasse-Avanti, heren jun. 13 uur.
RUITERFEEST IN DRUNEN
Hoewel de benaming Agrarische dag
voor de oostelijke Langstraat luidt,
zullen de bezoekers zondag wel mer
ken dat het hoofdzakelijk een paar-
denfestijn zal wezen, waaraan onge
veer 130 paarden en pony's zullen
deelnemen uit alle omliggende plaat
sen, n.l. St. Norbertus, Vlijmen; Ju
liana, Haarsteeg; De Echo Drunen/
Elshout; Rijvereniging Heusden; Rij-
vereniging Ammerzoden; De Duin
rakkertjes, Drunen; Paardenvriend,
Waalwijk; De Favorietjes, Haarsteeg
't Hoekske, Kaatsheuvel en De Gel
derse Boys, Ammerzoden.
Hoewel pas om 13.30 uur door bur
gemeester Stieger de officiële ope
ning verricht zal worden, zal er van
af 10 uur het nodige te zien zijn. De
dag begint met de pony-achttallen, de
pony-vieretallen en de paarden-vier-
gouden dameshorloge,
klassieke uitvoering 159,-
(andere gouden dameshorloges
reeds va. 129,-
JUWELIER
STATIONSSTRAAT 88 WAALWIJK
tallen. Vervolgens voorziet het pro
gramma in individuele dressuren voor
zowel pony's als paarden in diverse
categorieën. Hiema zullen de pony's
hun springkunsten vertonen, waarna
de officiële opening zal plaatsvinden.
Het gedeelte na de middag wordt ge
vuld door het springen van de paar
den en aangespannen pony's en paar
den een stoelendans voor de respec
tievelijke categorieën pony's.
Drunen en Elshout zullen op dit tour-
nooi vanzelfsprekend vertegenwoor
digd worden door de Rijvereniging de
Echo en de ponyclub de Duinrakker
tjes. Bij de paarden zal de Haarsteeg-
se heer Sj. van Beurden de arbitrage
voor zijn rekening nemen, terwijl de
Drunenaar de heer C. Verhoeven de
beslissingen zal nemen bij de pony's.
Behalve het vervullen van de scheids-
rechterstaak hebben deze beide heren
ook zorg gedragen voor de bouw van
het parcours. Door de aanwezigheid
van de Elshoutse fa. Klijn en de heer
A. Falier uit Haarsteeg zullen even
tuele problemen aan hoeven van po
ny's en paarden snel opgelost zijn. De
taak van ringmeester is toegedacht
aan de heer J. Vissers, terwijl door
de microfoon de stem van de heer Th.
Ruisbroek te horen zal zijn. Dit
grote paardenfestijn zal gehouden
worden achter het pand Grotestraat
200 en tegenover het Fina benzine
station.
SC ELSHOUT
Het le elftal van SC Elshout speelt
zondag a.s. tegen Waspik 4 op eigen
terrein om 14.30 uur.
SC Elshout 2 gaat op bezoek naar
het sportpark Drunen en speelt te-
RKDVC 7.
De junioren A spelen zaterdag te
gen RKC 10 om 15.30 uur en junio
ren B tegen Wit Zwart 7 om 14.30
uur.
RIKCONCOURSEN N.K.V.
Op zaterdag 26 sept. za lin café Pul
les een begin worden gemaakt met
een drietal rikconcoursen, die ge
organiseerd worden door het NKV.
Er zijn weer mooie prijzen te ver
dienen.
JAARLIJKSE STATIEDAG
O.L. VROUWE SCHUTS
Zaterdag a.s. viert het O.L. Vrouwe
Schuts haar jaarlijkse statiedag. De
dag begint met een eucharistievie
ring om 9 uur, waarna ontbijt, ver
volgens zal er die dag geducht ge
schoten worden en zal de avond in
feestelijke stemming worden door
gebracht.
IN GEBRUIKNAME
SPORTZAAL
De sportzaal is gebruiksklaar.
Dinsdag is de zaal door de onder
wijsinspectie gekeurd en vrijgege
ven voor het geven van de school-
gymnastieklessen.
Men krijgt nu volop de kans eens
wat meer aandacht te besteden aan
een programma-onderdeel dat altijd
duidelijk in de verdrukking heeft
gezeten. Overigens begrijpelijk,
want er was geen geschikte ruimte.
De eerste klassen zullen IVz uur
per week gymles krijgen; de leer
jaren 2 t.m. 6: 2 uur. Als 't in een
bepaalde week zwemles is vervalt
één gymles. Nu er in een goede ge
legenheid met uitstekende materia
len gewerkt kan worden, is het na
tuurlijk ook wenselijk dat de kle
ding aangepast wordt aan deze gym
lessen. Een sportcostuumpje is vol
doende voorlopig. De vloer wordt
pas over enkele maanden door een
schuurbeurt definitief afgewerkt.
Tot zolang is het vloeroppervlak
nog wat aan de ruwe kant. Daarom
zullen de gymlessen geven worden
met gymschoenen aan.
Gelukkig is het plan werkelijkheid
geworden waarnaar niet alleen de
jeugd, maar vooral het onderwij
zend personeel, zo lang heeft uitge
zien. De Lichamelijke opvoeding -
waartoe de gymnastiek behoort -
kan nu ten volle ontplooid worden.
De officiële opening van de sport
zaal volgt later.
JONGERENSOOS „KICK-OFF"
ALS GASTHEER
Dezer dagen was de Loonse Soos
Kick-Off de gastheer voor de leden
van de Soos voor jongeren van
ROBOT-TREINEN IN CANADA
De „Canadian Pacific" ziet zich
geplaatst voor de opdracht in de ko
mende jaren 51 miljoen toen steen
kool te vervoeren van de mijnen
bij Sparwood naar de nieuwe haven
van Roberts Bank in de buurt van
Vancouver. De kolen zijn bestemd
voor Japan. Dit gigantische tran
sport zal worden uitgevoerd door
drie speciale teinen, die elk uit 88
wagens bestaan.
Iedee wagen heeft een laadvemogen
van 103 ton. Niet minde dan elf lo
comotieven zijn er nodig voor elke
trein. Zij zorgen voor een totaal ver
mogen van 33.00C' pk. De samenstel
ling van deze treinen ziet er als
volgt uit: vier locomotieven, 39 wa
gens, vier op afstand bediende loco
motieven, 34 wagens, drie locs (met
machinisten), 15 wagens en een ge
sloten wagen.
Elke trein heeft voor de heen- en
terugreis, een totale afstand van
1130 km, inclusief de overslag 72 u.
nodig. Dat betekent dat elke dag
éen trein de haven bereikt. Als het
nodig mocht zijn, zullen zes in plaats
van drie terreinen kunnen worden
ingezet.
GRILLIGE ONTWIKKELING
IN CONTAINERVERVOER
De ontwikkeling van het contai
nervervoer via Nederlandse en
Westduitse zeehavens verliep in het
eerste kwartaal van dit jaar in vqr-
De Kinderpostzegels 1970 van de
Nederlandse Antillen zullen van 16
november 1970 t.m. 15 februari 71
verkrijgbaar zijn. Evenals voorgaan
de jaren bestaat de serie uit vier
waarden met toeslag ten bate van
het behoeftige 'kind. Op de zegels
is het kind in zijn doen en laten af
gebeeld. Het ontwerp verzorgd door
Oscar Ravelo Nadal uit Willemstad/
Curacao.
Bij de juwelen-handel Rossi in
de Kalverstraat te Amsterdam is
voor 610.000 aan juwelen gesto
len.
-— Het Volksfront voor de bevrij
ding van Palestina heeft de 2e Ne
derlandse gijzelaar, de heer Swin
kels, die steward was op een ge
kaapt vliegtuig, vrijgelaten. Over de
rest wil het Volksfront niet meer
onderhandelen voor de gevangen
Palestijnen zijn vrijgelaten.
Een vliegtuig van een Roemeen
se maatschappij werd op weg van
Boekarest naar Praag door 6 Hon
garen gedwongen naar München te
vliegen. Dat gebeurde, maar daar
werden ze direct door de politie ge
arresteerd en konden de 60 passa
giers naar Praag verder reizen.
H.M. de Koningin heeft 1.1. dins
dag met de gebruikelijke ceremone-
lies de zitting der Staten-Generaal
onder veel belangstelling geopend.
Er hebben zich in Den Haag geen
incidenten voorgedaan.
Minister Luns is gisteren onder
sterk politie-geleide naar het vlieg
veld vertrokken, waarmee hij naar
New-York reist voor de zitting der
Veenigde Naties. De procureur-ge
neraal in Den Haag en hijzelf had
den dreigbrieven ontvangen.
Naar verluidt zouden de Centra
le Boerenleenbank en de Centrale
Raiffeisen Banken willen samen
gaan.
President Nixon komt naar Eu
ropa en bezoekt Italië, Spanje, En
geland en Joegoslavië.
De P.T.T. gaat haar tarieven in
het a.s. jaar weer verhogen, speciaal
drukwerk en postpaketten, het
plaatselijke tarief komt van 7 op 10
cent, 's avonds en weekends wordt
goedkoper, maandgeld f 1,- hoger
en toch is de winst van de P,T,T, in
1969 liefst 261 miljoen gulden.
In Amsterdam is een raadslid
kabouter gearresteerd, die hasjies
zat te roken in de vergadering.
Voor de Nederlandse topvoetbal
was het gisteren een trieste dag nl.
Feijenoord speelde in Rotterdam
gelijk 11 tegen Ut Arad uit Roe
menië, Ajax 22 tegen Tirana uit
Albanië en P.S.V. verloor met 21
van Gottwaldoff uit Tsjechoslowa-
kije.
Op de rondweg bij Breda vloog
bij een auto-botsing een auto in
brand, waarbij 3 personen om het
leven kwamen.
Zwaagdijk NH. De gasten werden
hartelijk welkom geheten door de
voorzitter van de Loonopzandss
soos, dhr. Peter van Vught, waarna
allen aan een koffietafel aanzaten.
Dit had plaats in het Cultureel Cen
trum.
Tijdens de toespraak zei de voorzit
ter iets over „vriendschapsbanden"
vielke in de wereld 'heel dikwijls
nog worden verbroken, althans niet
worden aangeknoopt of versterkt.
Hij hoopte dat deze hier in elk ge
val wel bestendigd zouden blijven.
Na de maaltijd werd kennis ge
maakt met de ouders van de Loon
se leden, waar de nacht werd door
gebracht. In een flink bal werd d"
muziek aangevuld van popmuziek
met carnavalsmuziek is bijzonder
in de smaak gevallen. De volgen
de dag werd in het Cultureel Cen
trum een jongerenmis opgedragen
door pastoor Simons, waaronder
cok een vriendschapspredikatie
werd gehouden.
In de middag werd een bosloop ge
houden in de fraaie natuur waarvan
Loonopzand de meerdere werd van
Zwaagdijk. Na terugkomst verzorg
de Tiny van Hooren een quiz. Ook
hier weer een overwinning voor
Kick-Off. 's Avonds een gezamen
lijk diner en voor dat werd afge
reisd bracht de voorzitter van
Zwaagdijk Soos, dhr. Hans Karets,
hartelijk dank voor de gastvrijheid
in Loonopzand, en nodigde Kick-Off
uit voor een spoedig tegenbezoek.
gelijking met het laatste kwartaal
van 1969 nogal grillig.
In de Nederlandse havens bijvoor
beeld liep de omslag van het aantal
geladen containers van 54.785 terug
naar 47.791 terwijl dat aantal in de
Duitse havens van 24938 steeg tot
27.040. Het aandeel van de via de
spoarwegen aan- en afgevoerde
transcontainers daalde in ons land
van 29,6 tot 28,5%, te wijl het in de
Bondsrepubliek toenam van 44.3 tot
49,5%.
In de Nederlandse havens werden
vorig jaar in totaal 168.754 geraden
transcontainers overgeladen en in
de Duitse 83.825. Het aandeel van de
spoorwegen lag in ons land op 29,7
tegen 42,8% in West-Duitsland.
OOK WEST-DUITSLAND
KRIJGT INTERCITY-NET
Binnen een paar jaar zullen 72
steden in West-Duitsland door een
Irtercity-net met elkaar verbonden
worden. De treinen tussen deze ste
den gaan rijden met snelheden die
liggen tussen de 160 en 200 kilome
ter per uur. De treinen zelf krijgen
een nogal revolutionaire vormge
ving. De eerste drie prototypes zul
len al voor de Olympische Spelen
van 1972 kunnen worden ingezet
tussen München, Würzburg, Han
nover en Bremen.
De nieuwe sneltreinen die met de
naam ET 403 worden aangeduid,
zullen een topsnelheid van meer dan
200 km per uur kunnen halen. Voor
het eerst gaan de Duitse Spoorwe
gen op grote schaal elektrische in
plaats van dieseltractie gebruiken
als krachtbron voor sneltreinen. El
ke trein zal uit vier wagens bestaan.
Alle wagens worden afzonderlijk
aangedreven, zodat deze 16-assige
trein over 16 motoren moet beschik
ken. De nieuwe ET 403-treinstellen
zullen zich kenmerken door het
snelle optrekken. In anderhalve mi
nuut kan de top van 200 kilometer
al bereikt worden. In totaal heeft
deze trein een lengte van 108 meter.
Het comfort zal niet onderdoen
voor dat van een TEE-trein.
Er is plaats voor 160 passagiers.
Dankzij het gebruik van aluminium
zal de ET 403 niet meer dan 225 ton
wegen, dat komt neer op 'n asdruk
van tussen de 14 en 15 ton. De as-
druk van de meeste treinen die op
dit moment in Duitsland rijden, be
draagt rond 20 ton. De geringe as-
druk maakt het mogelijk om boch
ten met hogere snelheden te nemen.
En dit heeft weer tot gevolg dat niet
alleen de topsnelheid hoog ligt,
maar ook de gemiddelde snelheid.
Men is het nog niet eens over de
vraag welke kleur deze treinen
krijgen; het eerste prototype is
oranje met donkergroen. Met de
bouw van de treinen die voor het
Duitse Intercity-net nodig zijn, is
een bedrag van ongeveer 17 miljard
DM gemoeid.
AMBITIEUS PLAN:
9000 km „SNELSPOOR"
VOOR JAPAN
De verstedelijking van Japan vol
trekt zich in een duizelingwekkend
tempo. Binnen afzienbare tijd zal
80% van de gehele bevolking in
stedelijke gebieden wonen. Binnen
het gebied dat door de steden To-
kio-Yokohama, Nagoya en Kyoto en
Osaka-Kobe wordt omsloten, zullen
dan meer dan 84 miljoen mensen le
ven. Tokio zal uitgroeien tot een
stad met 36 milpoen inwoners.
Met het oog op de geweldige vraag
naar vervoer die deze ontwikkeling
teweg brengt, hebben de Japanse
Spoorwegen een plan opgesteld
voor een uitgebreid net van snelle
verbindingen. De Tokaïdo-lijn
vormt het eerste deel van dit net,
de San-Yo-lijn, waarvan de aanleg
in volle gang is, de tweede.
Het gehele project voorziet in de
bouw van ongeveer 9000 kilometer
„snelspoor", dwars door de vier
grootste eilanden van het land met
tunnels tussen de eilanden Honshu
en Kyushu in het westen en tussen
Honshu en Hokkaido in het noor
den.
Op deze manier wordt de verbin
ding tussen Tokio en de agglomera
ties in het noorden, zuiden en aan
de westkust tot stand gebracht. Op
het hele net zal met topsnelheden
van rond de 250 km per uur worden
gereden en met gemiddelde snelhe
den van ongeveer 200 km per uur.
De tijdwinst die op deze manier ge
maakt kan worden is groot. Een
paar voorbeelden illustreren dit:
Tokio-Hiroshima wordt 4 uur in
plaats van bijna 8 uur; Tokio-Haka-
ta vijf uur en tien minuten in
plaats van bijna twaalf uur. Maar
de verschillen kunnen nog groter
worden: Tokio-Asahigawa wordt
zes uur veertig, in plaats van de 19
uur en 35 minuten die nu nodig zijn.
Andere reuzen verschillen: Tokio-
Sapporo in 5 uur en 59 minuten te
gen 17 uur en een kwartier en To-
kio-Kagoshima in zes uur 40 in
plaats van 17 uur 20!
Het oorspronkelijke plan voorzag
in een sneltreinen-net van 4.500 km,
maar dezer dagen heeft de regering
besloten dit aantal te verdubbelen,
al is men het nog niet eens over dé
vraag hoe het project moet worden
gefinancierd. De kosten worden ge
raamd op 32 miljoen dollar. Intus
sen overwegen de Japanse Spoorwe
gen de bouw van een tweede Tokaï
do-lijn, waardoor het aantal trein
verbindingen tussen Tokio en Osa
ka op drie gebracht zou worden.
Tijdens een druk bezochte recep
tie in restaurant Engels te Rotter
dam heeft de Heer J. Moynat, ver
tegenwoordiger van de Franse
Spoorwegen in de Maasstad, op 20
augustus j.l. afscheid genomen van
zijn vele vrienden en relaties in ons
land. Verscheidene sprekers gaven
uiting aan hun spijt, de Heer Moy
nat, die met een niet aflatende akti-
viteit de belangen van hel goederen
vervoer over de rail tussen Frank
rijk en Nederland heeft gediend, te
zien vertrekken.
De Heer Moynat die zijn functie van
chef goederenbureau van de SNCF
te Rotterdam verwisselt voor een
nieuwe functie in Basel, is opge
volgd door de Heer P. le Calvé.
De vertegenwoordiging van de
SNCF te Rotterdam is gevestigd
aan de Westerstraat 46, telefoon 010-
115363.
NEDERLANDS VOORBEELD
VINDT NAVOLGING
Ook in West-Duitsland krijgen de
treinen een fleuriger aanzien. Naar
het voorbeeld van NS breekt de
Deutsche Bundesbahn met het tra
ditionele kleurenprogramma, dat
slechts uit twee kleuren bestond:
groen en donkerblauw. De reizigers
treinen zullen voortaan licht me
taalgrijs worden geverfd; daarnaast
worden de eerste klasse rijtuigen
voor een deel oranje, de tweede
klasse en bagagewagens blauw en
de restauratie- en slaaprij tuigen
rood.
WEER REIZEN
VOOR 65+-KLANTEN
Evenals in februari b mei van
dit jaar zullen de houders van de
NS 65+-kaarten ook in september
twee dagen gratis mogen reizen. Zij
kunnen zelf kiezen uit elke dinsdag,
woensdag, donderdag en zaterdag.
Men kan ook eerste klas reizen,
maar dan moet de helft van het
prijsverschil tussen tweede en eer
ste klas worden bijbetaald.
Op dit moment zijn er meer dan
85.000 65+-kaarten in omloop. NS
verwacht dat dit aantal in septem
ber tot rond de 100.000 zal stijgen.
De agenda voor de openbare vergade
ring van de Kamer van Koophandel
en Fabrieken voor Noordelijk Noord
Brabant te Waalwijk, welke a.s. don
derdag 24 september 's middags om
half vier in het gebouw van de Kamer
te Waalwijk gehouden zal worden,
luidt:
1. Opening;
2. Vaststelling van de verslagen van
de vergaderingen van 24 februari en
20 maart 1970.
3. Mededelingen;
4. Talenpraktikum;
5. Gevolgen afsluiting Haringvliet;
6. Commissie werkgelegenheid;
7. Laad- en losplaatsen Langstraat
spoorlijn
8. Waterschappen;
9. Nadere regeling m.b.t. het -be
stuurslidmaatsohap der Kamer;
10. Financiën;
11. Rondvraag en sluiting.
De heer en mevrouw Winkelman
betuigen hiermede hun hartelijke dank aan allen
die hun medewerking hebben gegeven aan de
onvergetelijke dag, de prachtige geschenken en
de receptie welke zij ter gelegenheid van het
40-jarig ambtsjubileum mochten ontvangen.
Sprang-Capelle, september 1970
o.a. RAMEN WASSEN - SCHOONMAKEN
nieuwe huizen, kantoren, bedrijven.
Schoorsteen vegen, daklijsten reinigen en
onderhoud naar
Prins Mauritsstraat 11, DRUNEN
Telefoon 04163 - 2073