waalwijkse en LanqstRAAtse couraiu
Nieuwe overdekte manege te Drunen
is voorzien van moderne snufjes
Heropening
Suezkanaal?
<Qx©>
Stassxir
Memoire
„Hanko
van manege-eigenaar:
was mijn beste paard"
HEUSDENAAR A. NIEUWKOOP VERWEZENLIJKTE KANS VAN ZIJN LEVEN
TOENEMENDE BELANGSTELLING VOOR PAARDESPORT
DONDERDAGAVOND 12 NOVEMBER 1970
93e JAARGANG No. 91
Uitgever: Waalwijksche
Stoomdrukkerij Antoon Tielen
Hoofdredakteur: JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Losse nummers 20 cent
Opgericht 1878
Bureaus: Waalwijk, Grotestraat 205, Tel. 04160-32621-32746 - Kaatsheuvel, Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002
Abonnement
p. week (0,33 2 ct. inc.k.) 0 v,
p. kwrt. (3,95 10 ct. inc.k.) ƒ4..:
p. mnd. (1,45 10 ct. inc.k.) ƒ1",'
o. kwrt. p.post 4,75 bij girobetali. 0
Advertentieprijs: 15 cent per mm
Contractadvertenties: speciaal tar.c.'
Brieven onder nummer 50 ct. extra
Telegram-adres: „Ecl
Er zou vrede komen in het Mid
den-Oosten, indien het Suezkanaal
heropend zou worden voor schepen
van alle naties, met inbegrip van
Israël. Bovendien zou het kanaal
moeten worden uitgediept, om su
pertankers door te laten.
Egyptische en buitenlandse zaken
lieden bestuderen voorstellen, om
het kanaal op te ruimen en het voer
de scheepvaart te heropenen. Dit
zou de wapenstilstand over het hui
dige dode punt kunnen helpen en
leiden tot demilitarisatie van de ka
naaloevers. De Sowjet-Unie is even
als ieder ander handeldrijvend land
zeer gebaat bij heropening en een
internationale aktie tot herstel en
verbetering van het kanaal zou ont
spanning tussen Oost en West kun
nen teweegbrengen. Het plan is
twee jaar geleden opgesteld en thans
naar Washington gezonden voor
overleg tussen de grote mogendhe
den en met VN-bemiddelaar Jarring.
De auteur is Ma'hnoud Younis, een
vroegere vice-premier van Egypte
en daarvoor voorzitter van de be
heersraad van het Suezkanaal en
thans raadgevend ingenieur in Bei
roet.
Younis meent, dat het Suezkanaal
in vier tot vijf jaar van 40 voet tot
75 voet uitgediept kan worden. Dan
kunnen er schepen van 67 voet diep
gang en 250.000 ton door het kanaal.
De kosten zouden tussen dë 700 en
800 miljoen bedragen, waarvan on
geveer de helft in vreemde valuta.
De financiering zou over vier of
vijf jaar kunnen worden verdeeld.
De Wereldbank zou het initiatief
moeten nemen en de rest van dat
geld zou moeten komen van speciale
leningen. Voor het werk zou een in
ternationaal consortium gevormd
kunnen worden.
De uitvoering van dit plan zou we
reldwijde gevolgen hebben. Indien
schepen onder Israëlische vlag even
eens van het Suezkanaal gebruik
zouden mogen maken, dan zou Is
raël geen reden meeh hebben tot
blokkade. Nasser heeft dit indertijd
geaccepteerd en minister Dayan
suggereerde, dat ook Israël ermee
akkoord zou gaan. President Sadat
van Egypte verklaarde op 19 okto
ber, dat hij nog één verlanging van
het 90 dagen-akkoord zou willen
toestaan, mits er serieus begonnen
werd met politieke onderhandelin
gen over uitvoering van de resolu
tie van de Veiligheidsraad.
Fawzi, die thans premier is gewor
den, besprak met president Nixon
de mogelijkheid van heropening van
het Suezkanaal, toen hij indertijd
de begrafenis van president Eisen-
houwer bijwoonde. McNamare be
sprak met Mashur, de voorzitter
van de beheersraad van het Suez
kanaal de mogelijkheid voor ver
betering van het kanaal. Younis
heeft de uitvoeringsfasen opgesteld.
Hij gelooft, dat oliemaatschappijen
•n andere grote vervoermaatschap
pijen bij de aflossing van de lening
zouden willen helpen. Al zouden
tankers van meer dan 250.000 ton
niet door het kanaal kunnen, dan
nog zou het Suezkanaal de goed
koopste route zijn voor volbeladen
schepen van elke tonage. Grotere
tankers zouden de olie bij Suez m
een pijpleiding naarAlexandrië kun
nen pompen, vanwaar deze olie door
andere tankers over de Middelland
se Zee vervoerd zou worden. Plan
nen voor een dergelijke pijpleiding
zijn ontworpen door een Arabisch-
Europees consortium, onder leiding
van een Franse groep, maar nog niet
voltooid.
Indien een en ander inderdaad zou
kunnen worden gerealiseerd, dan
zou dit de doorbreking van de im
passe in de onderhandelingen kun-,
nen betekenen, aangezien Israël dan
geen belang meer zou kunnen heb
ben bij blokkade van het kanaal en
bezetting van de oosterlij ke oever.
Samen met een erkenning van het
bestaansrecht van Israël, zou dit
kunnen leiden tot een afsluiting
van de Midden - Oosten - kwestie,
waarbij Israël ongetwijfeld bereid
zou zijn de bezette Arabische gebie
den te ontruimen.-
(Van onze verslaggever)
DRUNEN - Een bekend ruiter, die op menig concours
hippique succes oogstte, heeft eens ter illustrering van
de voor de paardenspringsport benodigde moed het ge
zegde gebruikt: "Werp je hart over de hindernis en
Spring het na". Een andere paardenmande heer A.
Nieuwkoop uit Heusden, eigenaar van een in december
officieel te openen nieuwe, moderne manege annex
paardenpension te Drunen, onderschreef deze uitspraak
helemaal, maar voegde daar meteen aan toe dat het be
ter is als ruiter met de wedstrijdspringsport te stoppen
als men de leeftijd van 50 jaar bereikt heeft. Hoewel de
thans 56-jarige Heusdenaar derhalve sinds 1965 niet
meer als berijder van een of andere "volbloed" aan con
coursen deelneemt, draagt hij de paardensport nog
Steeds een warm hart toe. Zo zeer zelfs, dat hij momen
teel "de kans van zijn leven" nagenoeg verwezenlijkt
heeft. Op de plaats waar de voormalige kistenloods van
de oude groenten- en fruitveiling te Drunen gestaan
heeft, bevindt zich nu een manege die er waarlijk wezen
mag.
Nevel-installatie en
tribune uniek
Evenals sporthallen borg staan voor
een grotere en bredere sportbeoefe
ning, zo moeten maneges uitgangs
punten vormen voor de steeds popu
lairder wordende paardesport. Door
een ontzaglijke toename in de laat
ste jaren zijn er nu al zeker 70.000
mensen in Nederland die deze zowel
voor lichaam als geest gezonde sport
beoefenen.
Deze uitbreiding juicht de heer A.
Nieuwkoop van harte toe en omdat
hij zelf zo graag aan paardensport
doet en tegelijkertijd paardenkenner
genoemd kan worden, heeft hij zich
volledig ingezet voor de realisering
van deze tweede Drunense overdekte
manege.
Oude veiling
Toen veilingvereniging De Langstraat
begin vorig jaar zijn intrek nam in 't
nieuwe gebouwencomplex aan d'Oul-
tremontweg te Drunen, werden het
vrijgekomen veilinggebouw, de koel
ruimte en de kistenopslagloods over
genomen door de Heusdense aardap
pelhandelaar Nieuwkoop. Daar de
kistenloods aan een zijde helemaal
open was en er aan alle kanten wind
doorheen waaide, bleek deze onge
schikt te zijn voor de opslag van aard
appelen. Toen kwam bij de heer A.
Nieuwkoop de gedachte op om 't ge
heel dicht te bouwen en geschikt te
maken voor de paardensportbeoefe-
ning. Dat daarbij aan het "onderdak"
van zowel dier als mens gedacht is,
moge spoedig duidelijk worden.
Aanpassing
Een stevige stalen dakspantencon
structie overkapt het 80 meter lange
gebouw. De helft van de vloeropper
vlakte (breedte 20 m.) wordt in be
slag genomen door de rijbaan. Aan
de zijkanten daarvan zijn tegen de 5
m. hoge muren schuinopstaande
"schotten" aangebracht, die moeten
voorkomen dat het paard de berijder
tegen de muur klemt of zichzelf ver
wondt aan de stenen wanden. Aan
(Van onze verslaggever)
DRUNEN - Speciaal de belevenissen van paardenman A. Nieuw
koop met zijn paard Hanko (een Duitse Holsteiner) vormen een ver
haal apart. Toen de Heusdenaar 19 jaar was moest hij in militaire
dienst bij de cavalerie en vanaf dat jaar is zijn liefde voor paard en
paardesport gegroeid. In 1932 immersin de tijd van ritmeester De
Kruyf en luitenant Voortvanzijp, kreeg hij de eerste rijlessen. Tijdens
de oorlogsjaren kwam er weinig van paardrijden terecht, maar met
een erna begon de heer Nieuwkoop te Heusden weer met een paard
waarvoor hij in een wei in de buurt een buitenmanege gemaakt had.
Naast zijn drukke werkzaamheden vond hij toch nog tijd voor paard
en accommodatie en van 1955 tot 1965 was hij regelmatig te zien
op nationale concoursen in Nederland. Omdat het springwerk ech
ter te spectaculair werd en de ruiter al 50 jaar geworden was, vond
hij het 5 jaar geleden beter met het wedstrijdspringen te stoppen.
Daar heb ik echter ervaring opgedaan. Elk parcours is anders en
elke bouwer brengt gewoonlijk wel variaties aan in de aard van hin
dernissen en wendingen. Ook leer je altijd van de bouw en opstel
ling van het parcours. Daarbij vergeleken doe je in feite thuis maar
wat paarde gymnastiek"verduidelijkt hij.
"Mijn beste paard was Hanko, die in het voorjaar van 1956 tezamen
met Abendglanz door de Nederlandse Hippische Sportbond uit de
Duitse stal Thiedermann aangekocht was. Het paard moest door
ruiter Rijks jr., in die tijd zeer bekend, klaargemaakt worden voor
de Olympiade te Stockholm, welke in september 1956 plaats zou
vinden. De voorbereiding verliep echter niet naar wens en mede
omdat de Holsteiner een moeilijk paard was, ging het Olympische
feest voor hem nie tdoor. De Bond ga fhet tóen 9 jaar oude paard
aan Bertie Uitendaal, e enbekend springruiter uit manege Uitendaal
te Breda. Deze combinatie lukte echter ook niet, waarna de Hip
pische Bond het besluit nam het paard te Den Haag met inschrijving
te verkopen. In december 1956 werd ik op die manier eigenaar van
het voor velen ongemakkelijke paard. De eerste maanden trainde
ik ermee in manege Van Loon aan de Piushaven te Tilburg. Het was
een machtig maar inderdaad vrij moeilijk paard. Ik sukkelde er wat
meevlotte niet erg, maar ging er toch mee naar nationale concour
sen, waar ik telkens een ervaring rijker werd en me steeds beter bij
het paard kon aanpassen. Zozeer zelfs dat Hanko in 1957 bij de
5 beste toppaarden van Nederland behoorde en wij o.a. een Parijs
springconcours van 1.80 meter te Amsterdam wonnen. Hanko was
toen in onze combinatie geschikt voor internationale wedstrijden,
maar door mijn drukke werk kwam ik daar niet toe. Hanko verkocht
ik daarom aan Uitendaal, die hem al na een half jaar doorverkocht
naar België. Daar kon men er ook weinig mee doen en 2 jaar later
besloot ik het paard weer terug te kopen. Daarna heb ik Hanko net
zo lang gehouden, totdat hij in 1968 totaal versleten weggedaan
moest worden. In al die tijd was hij gewoonweg een lid van onze
familie geworden", memoreerde de manegehouder, die evenwel ook
met andere paarden verdienstelijke successen geboekt heeft.
één kant van de rijhal is op die schui
ne benedenwand een 80 cm breed pla
teau, waarboven alle hindernismateri
alen, voldoende voor een nationaal
concours hippique, opgeborgen kun
nen worden. In elke dakzijde de
nok ligt op 7,5 m. hoogte - bevin
den zich in de lengterichting twee
door doorzichtige dakplaten gevorm
de lichtbanen. En omdat er tijdens
duisternis buiten boven de rijbaan
binnen 32 TL-buizen te ontsteken zijn
kent de manege noch overdag noch
's avonds schaduwen, welke immers
een nadelige invloed op het paardrij
den hebben. Bij twee grote spiegels
aan de korte zijwand van de rijbaan
kunnen ruiters en amazones zelf hun
zit kontroleren.
Rij bodem
De moderne outillage van 't manege
complex uit zich echter pas in de aan
de dakspanten opgehangen nevelin
stallatie, welke uit 7 buizen banen
van elk 40 m lengte bestaat. Eén druk
op de knop van de electrische water
pomp en in een mum van tijd daalt
de door de door de sproeibuizen uit
geperste nevel op de rijbodem neer.
Hierdoor wordt voorkomen dat de
grond te droog wordt en gaat stoffen.
De rijbodem bestaat immers uit ge
woon zand, waar om de 3 a 4 maan
den houtkrullen gevoegd worden om
de grond soepel te houden.
Deze bodemstruktuur is bovendien
enigszins "verend", dat in tegenstel
ling tot Éeigrondwelke geleidelijk-
aan te hard wordt en enkel zand,
waarin het paard te diep wegzakt. De
heer Nieuwkoop heeft zijn manege
bodem, waar geen steen of beton
meer onderzit, dus bewust gekozen.
Stallen
Veertien ruime boxen zijn beschik
baar als stallingsmogelijkheid voor de
paarden. Deze tot een hoogte van
1.20 m dichtgebouwde stallen hebben
daarboven zowel aan de voor- als zij
kant een spijlen-afscheiding, zodat de
paarden niet bij elkaar kunnen komen
maar elkaar wel allemaal kunnen
zien. Iedere box is voorzien van een
stalen voerbak en een automatische
door de paarden zelf te bedienen
drinkbak. Op de houten zoldering bo
ven de stallen is één grote hooi- en
strozolder, waar het hele jaar door 'n
voorraad op te slaan is. Manege-hou
der A. Nieuwkoop koopt dat hooi en
stro rechtstreeks van het, veld van de
landbouwer. Ondanks het dichte pla
fond boven de paarden en de tocht-
Aan de hand van de met de verzorging en afrijden van de paarden
belaste E. van Delden uit Heusden, stapt het 10-jarige springpaard
"Compagnon" de manege-ring uit, op weg naar de stallen. Onder
het spits toelopende dak hangen de buizen die voor de nevel moeten
zorgen. Op de voorgrond bevindt zich links van de rijbaan-toegang
de foyer, terwijl rechts nog juist een gedeelte van de uitsparing voor
de entree tot de tribune zichtbaar is. In de achterwand zijn de twee
spiegels en een nooduitgang gemaakt. De riante rijbaan heeft een
lengte van 40 en een breedte van 20 meter.
vrije zijwanden staan de dieren niet
te warm.
Theorie
Tussen deze stallen en de rijbaan in
bevindt zich de accommodatie voor
'de mens'. Allereerst de foyer, 20 m2
groot, welke door middel van 'n gla
zen wand uitziet over de rijbaan. An
tiekhouten tafel, stoelen en wand
kastjes en een oude petroleumlamp
maken de foyer huiselijk, hetgeen de
bedoeling is. "Voor en na het rijden
moeten de mensen bij een kopje kof
fie over de lessen kunnen praten.
Niet alleen de praktijk, maar ook de
theorie van het paardrijden is zeer
belangrijk" vindt de heer Nieuwkoop.
Daarom ook heeft hij de mogelijkheid
gecreëerd om boven de foyer en de
daarnaast liggende verwarmde zadel
kamer, waar de zadels, dekens en de
hoofdstellen voor de paarden keurig
opgeborgen en opgehangen zijn, als
uitbreiding op eenvoudige wijze een
behoorlijk lokaal te maken dat o.a.
gebruikt kan worden voor het geven
van cursussen.
Aan de andere zijde van de draai
deuren-entree tot de manegebaan is 'n
trapsgewijs oplopende tribune ge
bouwd met 100 gerieflijke zitplaatsen.
Deze zijn afkomstig uit het voormali
ge veilinglokaal van veiling Drunen,
waar zij dienst deden als veilingban-
ken.
Exploitatie
Alles staat echter nog wat in de kin
derschoenen en hoewel het geheel nu
reeds een keurig verzorgde indruk
maakt zal de officiële opening pas in
december plaatsvinden als een en an
der organisatorisch geregeld is. De
heer Nieuwkoop wil zijn manege
uiteraard rendabel maken. Dat doet
hij niet door er een paardensport
vereniging bij op te richten. "De ma
nege is gebouwd ter bevordering van
de paardensport in het algemeen. Spe
ciaal voor de scholing van ruiters en
amazones is het goed dat deze mane
ge er bij gëkomen is. De instruktie
verzorg ik nu zelf nog maar ovei
enige tijd hoop ik een instrukteur te
krijgen, opgeleid in het Hippisch
Centrum te Deurne. Er is evenwel
nog een groot tekort aan dergelijke
vaklieden. Nu zijn we nog met eer.
klein groepje mensen, die op de eer
ste plaats de paarden aan het klaar
maken zijn voor de rijschool. De paar
den moeten vertrouwd en gemakkelijk
gemaakt worden, zodat iedereen er
mee kan rijden. Dan krijgt eenieder
ook de gelegenheid om zich in de
paardensport te bekwamen. Duur
hoeft dat helemaal niet te zijn. Mijn
rijlessen kosten minder dan autorij
lessen. Bovendien kunnen alle paar
densportvereniging uit de omgeving
na overleg bepaalde uren over de ma
nege beschikken", aldus de heer A.
Nieuwkoop, die zijn manege dus, be
grijpelijkerwijze tegen vergoeding,
ten dienste van de rijsport in de om
geving wil stellen.
r- 1
De paarden worden "gestald" in veertien tochtvrije boxen, die van elkaar
gescheiden zijn maar waarin de dieren elkaar door de 'tralies' heen wel
kunnen zien. Boven deze stallen bevindt zich de hooi- en strozolder.
Paardrijden „in"
En het paardrijden is vooral op hel
platteland 'in'. Er is bijna geen agra
riër meer of hij heeft een pony oj
jong paard, waar o.a. de kinderen
mee naar de ponyclub gaan. Nu is
daarvoor een mogelijkheid bijgeko
men om ook in de winterdag les te
krijgen. Een vast programma is norr
niet opgesteld, zodat men nog ver
schillende kansen heeft. Ook zijn ei-
boxen beschikbaar waarin paarden ah
"pensiongasten" ondergebracht kun
nen worden. In het huidige manege
gebouw is nog voldoende ruimte on
deze stallings'-mogelijkheid aanzien
lijk uit te breiden. Nu dient die ruim
te voor de gasten die er met hun autc
of andersoortig vervoermiddel in kun
nen rijden, waardoor zij geen koud
of natte kleding op hoeven te lopen.
Dressuur
De manege heeft op dit moment 7
paarden, die met uitzondering van 2
springpaarden, betrekkelijk jong zijn.
De Heusdenaar E. van Delden is da
gelijks bezig met verzorging en inrij
den van het 'paardenpark', waarbij hij
dankbaar gebruik kan maken van du
ervaring van de heer Nieuwkoop.
Ook volgt hij een cursus om zich ver
der te bekwamen in de paardensport
In de nieuwe Drunense manege za"
het zwaartepunt op dressuur komen
te liggen. Mochten daarna vergevor
derde leerlingen belangstelling en fee
ling hebben om verder te gaan, dar.
kan men zich eveneens op het sprin
gen toeleggen. Gewoonlijk zijn voor
de verschillende ruitersportonderde
len ook andere paarden nodig. Z<
zijn in het algemeen gesproken Ierse
paarden uitermate geëigend voor hun
ting in het jachtterrein. Behalve dc
reeds genoemde dressuur en spring-
sport onderscheidt men nog militar
en draf- en rensport. Internationaal
treden weinig Nederlandse combina
ties op de voorgrond. Misschien da'
nieuwe maneges hierin verandering
kunnen brengen.
De tcho c\n het Zuióen
Stationsstraat 88
Telefoon 04160-33037
Waalwijk