waalwijkse en LanqstRAAtse couraiu Nieuwe overdekte manege te Drunen is voorzien van moderne snufjes Heropening Suezkanaal? <Qx©> Stassxir Memoire „Hanko van manege-eigenaar: was mijn beste paard" HEUSDENAAR A. NIEUWKOOP VERWEZENLIJKTE KANS VAN ZIJN LEVEN TOENEMENDE BELANGSTELLING VOOR PAARDESPORT DONDERDAGAVOND 12 NOVEMBER 1970 93e JAARGANG No. 91 Uitgever: Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur: JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Losse nummers 20 cent Opgericht 1878 Bureaus: Waalwijk, Grotestraat 205, Tel. 04160-32621-32746 - Kaatsheuvel, Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 Abonnement p. week (0,33 2 ct. inc.k.) 0 v, p. kwrt. (3,95 10 ct. inc.k.) ƒ4..: p. mnd. (1,45 10 ct. inc.k.) ƒ1",' o. kwrt. p.post 4,75 bij girobetali. 0 Advertentieprijs: 15 cent per mm Contractadvertenties: speciaal tar.c.' Brieven onder nummer 50 ct. extra Telegram-adres: „Ecl Er zou vrede komen in het Mid den-Oosten, indien het Suezkanaal heropend zou worden voor schepen van alle naties, met inbegrip van Israël. Bovendien zou het kanaal moeten worden uitgediept, om su pertankers door te laten. Egyptische en buitenlandse zaken lieden bestuderen voorstellen, om het kanaal op te ruimen en het voer de scheepvaart te heropenen. Dit zou de wapenstilstand over het hui dige dode punt kunnen helpen en leiden tot demilitarisatie van de ka naaloevers. De Sowjet-Unie is even als ieder ander handeldrijvend land zeer gebaat bij heropening en een internationale aktie tot herstel en verbetering van het kanaal zou ont spanning tussen Oost en West kun nen teweegbrengen. Het plan is twee jaar geleden opgesteld en thans naar Washington gezonden voor overleg tussen de grote mogendhe den en met VN-bemiddelaar Jarring. De auteur is Ma'hnoud Younis, een vroegere vice-premier van Egypte en daarvoor voorzitter van de be heersraad van het Suezkanaal en thans raadgevend ingenieur in Bei roet. Younis meent, dat het Suezkanaal in vier tot vijf jaar van 40 voet tot 75 voet uitgediept kan worden. Dan kunnen er schepen van 67 voet diep gang en 250.000 ton door het kanaal. De kosten zouden tussen dë 700 en 800 miljoen bedragen, waarvan on geveer de helft in vreemde valuta. De financiering zou over vier of vijf jaar kunnen worden verdeeld. De Wereldbank zou het initiatief moeten nemen en de rest van dat geld zou moeten komen van speciale leningen. Voor het werk zou een in ternationaal consortium gevormd kunnen worden. De uitvoering van dit plan zou we reldwijde gevolgen hebben. Indien schepen onder Israëlische vlag even eens van het Suezkanaal gebruik zouden mogen maken, dan zou Is raël geen reden meeh hebben tot blokkade. Nasser heeft dit indertijd geaccepteerd en minister Dayan suggereerde, dat ook Israël ermee akkoord zou gaan. President Sadat van Egypte verklaarde op 19 okto ber, dat hij nog één verlanging van het 90 dagen-akkoord zou willen toestaan, mits er serieus begonnen werd met politieke onderhandelin gen over uitvoering van de resolu tie van de Veiligheidsraad. Fawzi, die thans premier is gewor den, besprak met president Nixon de mogelijkheid van heropening van het Suezkanaal, toen hij indertijd de begrafenis van president Eisen- houwer bijwoonde. McNamare be sprak met Mashur, de voorzitter van de beheersraad van het Suez kanaal de mogelijkheid voor ver betering van het kanaal. Younis heeft de uitvoeringsfasen opgesteld. Hij gelooft, dat oliemaatschappijen •n andere grote vervoermaatschap pijen bij de aflossing van de lening zouden willen helpen. Al zouden tankers van meer dan 250.000 ton niet door het kanaal kunnen, dan nog zou het Suezkanaal de goed koopste route zijn voor volbeladen schepen van elke tonage. Grotere tankers zouden de olie bij Suez m een pijpleiding naarAlexandrië kun nen pompen, vanwaar deze olie door andere tankers over de Middelland se Zee vervoerd zou worden. Plan nen voor een dergelijke pijpleiding zijn ontworpen door een Arabisch- Europees consortium, onder leiding van een Franse groep, maar nog niet voltooid. Indien een en ander inderdaad zou kunnen worden gerealiseerd, dan zou dit de doorbreking van de im passe in de onderhandelingen kun-, nen betekenen, aangezien Israël dan geen belang meer zou kunnen heb ben bij blokkade van het kanaal en bezetting van de oosterlij ke oever. Samen met een erkenning van het bestaansrecht van Israël, zou dit kunnen leiden tot een afsluiting van de Midden - Oosten - kwestie, waarbij Israël ongetwijfeld bereid zou zijn de bezette Arabische gebie den te ontruimen.- (Van onze verslaggever) DRUNEN - Een bekend ruiter, die op menig concours hippique succes oogstte, heeft eens ter illustrering van de voor de paardenspringsport benodigde moed het ge zegde gebruikt: "Werp je hart over de hindernis en Spring het na". Een andere paardenmande heer A. Nieuwkoop uit Heusden, eigenaar van een in december officieel te openen nieuwe, moderne manege annex paardenpension te Drunen, onderschreef deze uitspraak helemaal, maar voegde daar meteen aan toe dat het be ter is als ruiter met de wedstrijdspringsport te stoppen als men de leeftijd van 50 jaar bereikt heeft. Hoewel de thans 56-jarige Heusdenaar derhalve sinds 1965 niet meer als berijder van een of andere "volbloed" aan con coursen deelneemt, draagt hij de paardensport nog Steeds een warm hart toe. Zo zeer zelfs, dat hij momen teel "de kans van zijn leven" nagenoeg verwezenlijkt heeft. Op de plaats waar de voormalige kistenloods van de oude groenten- en fruitveiling te Drunen gestaan heeft, bevindt zich nu een manege die er waarlijk wezen mag. Nevel-installatie en tribune uniek Evenals sporthallen borg staan voor een grotere en bredere sportbeoefe ning, zo moeten maneges uitgangs punten vormen voor de steeds popu lairder wordende paardesport. Door een ontzaglijke toename in de laat ste jaren zijn er nu al zeker 70.000 mensen in Nederland die deze zowel voor lichaam als geest gezonde sport beoefenen. Deze uitbreiding juicht de heer A. Nieuwkoop van harte toe en omdat hij zelf zo graag aan paardensport doet en tegelijkertijd paardenkenner genoemd kan worden, heeft hij zich volledig ingezet voor de realisering van deze tweede Drunense overdekte manege. Oude veiling Toen veilingvereniging De Langstraat begin vorig jaar zijn intrek nam in 't nieuwe gebouwencomplex aan d'Oul- tremontweg te Drunen, werden het vrijgekomen veilinggebouw, de koel ruimte en de kistenopslagloods over genomen door de Heusdense aardap pelhandelaar Nieuwkoop. Daar de kistenloods aan een zijde helemaal open was en er aan alle kanten wind doorheen waaide, bleek deze onge schikt te zijn voor de opslag van aard appelen. Toen kwam bij de heer A. Nieuwkoop de gedachte op om 't ge heel dicht te bouwen en geschikt te maken voor de paardensportbeoefe- ning. Dat daarbij aan het "onderdak" van zowel dier als mens gedacht is, moge spoedig duidelijk worden. Aanpassing Een stevige stalen dakspantencon structie overkapt het 80 meter lange gebouw. De helft van de vloeropper vlakte (breedte 20 m.) wordt in be slag genomen door de rijbaan. Aan de zijkanten daarvan zijn tegen de 5 m. hoge muren schuinopstaande "schotten" aangebracht, die moeten voorkomen dat het paard de berijder tegen de muur klemt of zichzelf ver wondt aan de stenen wanden. Aan (Van onze verslaggever) DRUNEN - Speciaal de belevenissen van paardenman A. Nieuw koop met zijn paard Hanko (een Duitse Holsteiner) vormen een ver haal apart. Toen de Heusdenaar 19 jaar was moest hij in militaire dienst bij de cavalerie en vanaf dat jaar is zijn liefde voor paard en paardesport gegroeid. In 1932 immersin de tijd van ritmeester De Kruyf en luitenant Voortvanzijp, kreeg hij de eerste rijlessen. Tijdens de oorlogsjaren kwam er weinig van paardrijden terecht, maar met een erna begon de heer Nieuwkoop te Heusden weer met een paard waarvoor hij in een wei in de buurt een buitenmanege gemaakt had. Naast zijn drukke werkzaamheden vond hij toch nog tijd voor paard en accommodatie en van 1955 tot 1965 was hij regelmatig te zien op nationale concoursen in Nederland. Omdat het springwerk ech ter te spectaculair werd en de ruiter al 50 jaar geworden was, vond hij het 5 jaar geleden beter met het wedstrijdspringen te stoppen. Daar heb ik echter ervaring opgedaan. Elk parcours is anders en elke bouwer brengt gewoonlijk wel variaties aan in de aard van hin dernissen en wendingen. Ook leer je altijd van de bouw en opstel ling van het parcours. Daarbij vergeleken doe je in feite thuis maar wat paarde gymnastiek"verduidelijkt hij. "Mijn beste paard was Hanko, die in het voorjaar van 1956 tezamen met Abendglanz door de Nederlandse Hippische Sportbond uit de Duitse stal Thiedermann aangekocht was. Het paard moest door ruiter Rijks jr., in die tijd zeer bekend, klaargemaakt worden voor de Olympiade te Stockholm, welke in september 1956 plaats zou vinden. De voorbereiding verliep echter niet naar wens en mede omdat de Holsteiner een moeilijk paard was, ging het Olympische feest voor hem nie tdoor. De Bond ga fhet tóen 9 jaar oude paard aan Bertie Uitendaal, e enbekend springruiter uit manege Uitendaal te Breda. Deze combinatie lukte echter ook niet, waarna de Hip pische Bond het besluit nam het paard te Den Haag met inschrijving te verkopen. In december 1956 werd ik op die manier eigenaar van het voor velen ongemakkelijke paard. De eerste maanden trainde ik ermee in manege Van Loon aan de Piushaven te Tilburg. Het was een machtig maar inderdaad vrij moeilijk paard. Ik sukkelde er wat meevlotte niet erg, maar ging er toch mee naar nationale concour sen, waar ik telkens een ervaring rijker werd en me steeds beter bij het paard kon aanpassen. Zozeer zelfs dat Hanko in 1957 bij de 5 beste toppaarden van Nederland behoorde en wij o.a. een Parijs springconcours van 1.80 meter te Amsterdam wonnen. Hanko was toen in onze combinatie geschikt voor internationale wedstrijden, maar door mijn drukke werk kwam ik daar niet toe. Hanko verkocht ik daarom aan Uitendaal, die hem al na een half jaar doorverkocht naar België. Daar kon men er ook weinig mee doen en 2 jaar later besloot ik het paard weer terug te kopen. Daarna heb ik Hanko net zo lang gehouden, totdat hij in 1968 totaal versleten weggedaan moest worden. In al die tijd was hij gewoonweg een lid van onze familie geworden", memoreerde de manegehouder, die evenwel ook met andere paarden verdienstelijke successen geboekt heeft. één kant van de rijhal is op die schui ne benedenwand een 80 cm breed pla teau, waarboven alle hindernismateri alen, voldoende voor een nationaal concours hippique, opgeborgen kun nen worden. In elke dakzijde de nok ligt op 7,5 m. hoogte - bevin den zich in de lengterichting twee door doorzichtige dakplaten gevorm de lichtbanen. En omdat er tijdens duisternis buiten boven de rijbaan binnen 32 TL-buizen te ontsteken zijn kent de manege noch overdag noch 's avonds schaduwen, welke immers een nadelige invloed op het paardrij den hebben. Bij twee grote spiegels aan de korte zijwand van de rijbaan kunnen ruiters en amazones zelf hun zit kontroleren. Rij bodem De moderne outillage van 't manege complex uit zich echter pas in de aan de dakspanten opgehangen nevelin stallatie, welke uit 7 buizen banen van elk 40 m lengte bestaat. Eén druk op de knop van de electrische water pomp en in een mum van tijd daalt de door de door de sproeibuizen uit geperste nevel op de rijbodem neer. Hierdoor wordt voorkomen dat de grond te droog wordt en gaat stoffen. De rijbodem bestaat immers uit ge woon zand, waar om de 3 a 4 maan den houtkrullen gevoegd worden om de grond soepel te houden. Deze bodemstruktuur is bovendien enigszins "verend", dat in tegenstel ling tot Éeigrondwelke geleidelijk- aan te hard wordt en enkel zand, waarin het paard te diep wegzakt. De heer Nieuwkoop heeft zijn manege bodem, waar geen steen of beton meer onderzit, dus bewust gekozen. Stallen Veertien ruime boxen zijn beschik baar als stallingsmogelijkheid voor de paarden. Deze tot een hoogte van 1.20 m dichtgebouwde stallen hebben daarboven zowel aan de voor- als zij kant een spijlen-afscheiding, zodat de paarden niet bij elkaar kunnen komen maar elkaar wel allemaal kunnen zien. Iedere box is voorzien van een stalen voerbak en een automatische door de paarden zelf te bedienen drinkbak. Op de houten zoldering bo ven de stallen is één grote hooi- en strozolder, waar het hele jaar door 'n voorraad op te slaan is. Manege-hou der A. Nieuwkoop koopt dat hooi en stro rechtstreeks van het, veld van de landbouwer. Ondanks het dichte pla fond boven de paarden en de tocht- Aan de hand van de met de verzorging en afrijden van de paarden belaste E. van Delden uit Heusden, stapt het 10-jarige springpaard "Compagnon" de manege-ring uit, op weg naar de stallen. Onder het spits toelopende dak hangen de buizen die voor de nevel moeten zorgen. Op de voorgrond bevindt zich links van de rijbaan-toegang de foyer, terwijl rechts nog juist een gedeelte van de uitsparing voor de entree tot de tribune zichtbaar is. In de achterwand zijn de twee spiegels en een nooduitgang gemaakt. De riante rijbaan heeft een lengte van 40 en een breedte van 20 meter. vrije zijwanden staan de dieren niet te warm. Theorie Tussen deze stallen en de rijbaan in bevindt zich de accommodatie voor 'de mens'. Allereerst de foyer, 20 m2 groot, welke door middel van 'n gla zen wand uitziet over de rijbaan. An tiekhouten tafel, stoelen en wand kastjes en een oude petroleumlamp maken de foyer huiselijk, hetgeen de bedoeling is. "Voor en na het rijden moeten de mensen bij een kopje kof fie over de lessen kunnen praten. Niet alleen de praktijk, maar ook de theorie van het paardrijden is zeer belangrijk" vindt de heer Nieuwkoop. Daarom ook heeft hij de mogelijkheid gecreëerd om boven de foyer en de daarnaast liggende verwarmde zadel kamer, waar de zadels, dekens en de hoofdstellen voor de paarden keurig opgeborgen en opgehangen zijn, als uitbreiding op eenvoudige wijze een behoorlijk lokaal te maken dat o.a. gebruikt kan worden voor het geven van cursussen. Aan de andere zijde van de draai deuren-entree tot de manegebaan is 'n trapsgewijs oplopende tribune ge bouwd met 100 gerieflijke zitplaatsen. Deze zijn afkomstig uit het voormali ge veilinglokaal van veiling Drunen, waar zij dienst deden als veilingban- ken. Exploitatie Alles staat echter nog wat in de kin derschoenen en hoewel het geheel nu reeds een keurig verzorgde indruk maakt zal de officiële opening pas in december plaatsvinden als een en an der organisatorisch geregeld is. De heer Nieuwkoop wil zijn manege uiteraard rendabel maken. Dat doet hij niet door er een paardensport vereniging bij op te richten. "De ma nege is gebouwd ter bevordering van de paardensport in het algemeen. Spe ciaal voor de scholing van ruiters en amazones is het goed dat deze mane ge er bij gëkomen is. De instruktie verzorg ik nu zelf nog maar ovei enige tijd hoop ik een instrukteur te krijgen, opgeleid in het Hippisch Centrum te Deurne. Er is evenwel nog een groot tekort aan dergelijke vaklieden. Nu zijn we nog met eer. klein groepje mensen, die op de eer ste plaats de paarden aan het klaar maken zijn voor de rijschool. De paar den moeten vertrouwd en gemakkelijk gemaakt worden, zodat iedereen er mee kan rijden. Dan krijgt eenieder ook de gelegenheid om zich in de paardensport te bekwamen. Duur hoeft dat helemaal niet te zijn. Mijn rijlessen kosten minder dan autorij lessen. Bovendien kunnen alle paar densportvereniging uit de omgeving na overleg bepaalde uren over de ma nege beschikken", aldus de heer A. Nieuwkoop, die zijn manege dus, be grijpelijkerwijze tegen vergoeding, ten dienste van de rijsport in de om geving wil stellen. r- 1 De paarden worden "gestald" in veertien tochtvrije boxen, die van elkaar gescheiden zijn maar waarin de dieren elkaar door de 'tralies' heen wel kunnen zien. Boven deze stallen bevindt zich de hooi- en strozolder. Paardrijden „in" En het paardrijden is vooral op hel platteland 'in'. Er is bijna geen agra riër meer of hij heeft een pony oj jong paard, waar o.a. de kinderen mee naar de ponyclub gaan. Nu is daarvoor een mogelijkheid bijgeko men om ook in de winterdag les te krijgen. Een vast programma is norr niet opgesteld, zodat men nog ver schillende kansen heeft. Ook zijn ei- boxen beschikbaar waarin paarden ah "pensiongasten" ondergebracht kun nen worden. In het huidige manege gebouw is nog voldoende ruimte on deze stallings'-mogelijkheid aanzien lijk uit te breiden. Nu dient die ruim te voor de gasten die er met hun autc of andersoortig vervoermiddel in kun nen rijden, waardoor zij geen koud of natte kleding op hoeven te lopen. Dressuur De manege heeft op dit moment 7 paarden, die met uitzondering van 2 springpaarden, betrekkelijk jong zijn. De Heusdenaar E. van Delden is da gelijks bezig met verzorging en inrij den van het 'paardenpark', waarbij hij dankbaar gebruik kan maken van du ervaring van de heer Nieuwkoop. Ook volgt hij een cursus om zich ver der te bekwamen in de paardensport In de nieuwe Drunense manege za" het zwaartepunt op dressuur komen te liggen. Mochten daarna vergevor derde leerlingen belangstelling en fee ling hebben om verder te gaan, dar. kan men zich eveneens op het sprin gen toeleggen. Gewoonlijk zijn voor de verschillende ruitersportonderde len ook andere paarden nodig. Z< zijn in het algemeen gesproken Ierse paarden uitermate geëigend voor hun ting in het jachtterrein. Behalve dc reeds genoemde dressuur en spring- sport onderscheidt men nog militar en draf- en rensport. Internationaal treden weinig Nederlandse combina ties op de voorgrond. Misschien da' nieuwe maneges hierin verandering kunnen brengen. De tcho c\n het Zuióen Stationsstraat 88 Telefoon 04160-33037 Waalwijk

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1970 | | pagina 1