waalwijkse en lAnqstRAAtse couRAnt
Ook Nederl. Spoorwegen moet in
Wegvervoer vertegenwoordigd
Commissie
worden
STADSGEWESTVOORZITTER BURGEMEESTER J. TEIJSSEN
VERRICHTTE OFFICIËLE OPENING DÉPENDANCE LTS
het mooiste
cadeau»,
'n Prisma horloge!
Direkteur Pedagogische Academie
pleitte voor uitstel beroepskeuze
<0X0>
Stassar
IN VERGADERING KAMER VAN KOOPHANDEL TE WAALWIJK:
Nieuwbouw straks
enige oplossing
P, T en ITO
Slechte image
j
Uitbreiding
!•-
Vorming
Middenschool
Streekfunktie
Nieuwe opzet
Prov. Bureau
bediscussieerd
Bezwaren
Doelstelling
WAALWIJK - DRUNEN
CARBONADE
2.78
ANDIJVIE
GEHAKT 1.79
TARTAAR
RODE KOOL
SLAVINKEN
SAVOOI E KOOL
MAANDAG 23 NVEMBER 1970
93e JAARGANG No. 94
De tcho van het Zuièen
Uitgever: Waalwijksche
Stoomdrukkerij Antoon Tielen
Hoofdredakteur: JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p. week (0,33 -f 2 ct. inc.k.) 0,35
p. mnd. *1,45 10 ct. inc.k.) 1,55
p. kwrt. (3,95 10 ct. inc.k.) 4,05
p. kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling
Advertentieprijs: 15 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Brieven onder nummer 50 ct. extra
Opgericht 1878
Bureaus: Waalwijk, Grotestraat 205, Tel. 04160-32621-32746 - Kaatsheuvel, Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167 -2002
Telegram-adres: „Echo"
Technische Schooi te Waalwijk
is geen ambachtschool meer
Van onze verslaggever)
WAALWIJK - Burgemeester J. Teijssen heeft donderdagmiddag op offi
ciële wijze de dépendance van de Technische School voor Waalwijk en om
streken aan de Burg. van de Klokkenlaan te Waalwijk geopend. Hij deed
dat door staande achter een aan een lessenaar gekoppeld instrumenten pa
neel een knop in te drukken waardoor boven het schoolbord in het over
blijflokaal van de dépendance het woord GEOPEND zichtbaar werd. In
aanwezigheid van een groot aantal genodigden - waaronder de inspekteur
van het technisch beroepsonderwijs ir. Van Dalen, de voorzitter en de se
cretaris van de Kamer van Koophandel, de direkteur van het Gew. Ar
beidsbureau, het Stichtingsbestuur en de leerkrachten van de LTS - had de
heer JA. F. de Kortvoorzitter van het Stichtingsbestuur, vooraf reeds
gewezen op de streekfunktie die de school vervult, zodat het schoolbestuur
de heer Teijssen als voorzitter van het Sadsgewest Waalwijk uitgnodigd
had de opening te verrichten.
De heer De Kort memoreerde dat
70% van de leerlingen van de Tech
nische School van buiten de plaats
Waalwijk komt, waardoor terecht van
een streekschool te spreken is. Als
bijzonderheid haalde hij echter aan
dat het publiek de Technische School
te veel vereenzelvigt met de oude
Ambachtschool, 'en te vaak ziet als de
school voor jongelui die niet verder
kunnen en willen studeren aan een
middelbare school en hun leerplicht
dan maar uitdienen aan de zgn. Am
bachtschool.
"Het kan niet duidelijk genoeg ge
steld v/orden", aldus de Stichtings
voorzitter, "dat de Technische School
in het nieuwe onderwijsbestel een zeer
belangrijke plaats inneemt. Het Lager
Beroepsonderwijs leidt niet meer op
voor een bepaald vak, het wordt
steeds meer algemeen industrieel ge
richt, terwijl aan algemene ontwikke
ling en aan vorming eveneens steeds
meer aandacht geschonken wordt".
Nog voordat hij inging op de voort
varendheid waarmee de nieuwe afde-
linf van de school te Waalwijk gerea
liseerd was, schetste hij met enkele
woorden de drie grote groepen in de
opleidingen. Daarbij werd de normale
P-opleiding met een afsluitend exa
men na 3 jaar en na 4 jaar voor elek-
tro- en autotechniek als eerste ge
noemd. De jongens die deze P-stroom
volgen kunnen zich via leerlingenstél-
sels verder bekwamen. Vervolgens
kwam de T-stroom ter sprake waarin
leerlingen kunnen worden opgenomen
die verder willen studeren aan een
MTS. De sinds 2 jaar aan de Techni
sche School verbonden ITO-opleiding
werd het laatst aangehaald- Hierin
wordt aan de praktijk meer, aan theo
rie minder en aan maatschappelijke
en culturele vorming grote aandacht
geschonken.
"Door de invoering van het ITO",
besloot de schoolbestuurvoorzitter
zijn welkomstrede.
Op deze vraagstelling ging de heer
A. J. van 't Hof, direkteur van de Pe
dagogische Academie te Tilburg, na
der in. In zijn uiteenzetting over het
huidige en toekomstige beeld van het
beroepsonderwijs in een scholenge
meenschap zei hij dat het image van
het Lager Beroepsonderwijs er niet zo
goed voor staat en dat dit de eerste
50 jaar beslist niet op te lossen is-
concrete aspekt vorming nog niet zo
erg leeft In de Technische Scholen
omdat het niet te meten is en men èr
niet voor klaar te stomen is.
"Ik vind het jammer, maar de lan
delijke examens op Technisch Scho
len zijn een stap terug, waarbij weer
gemeten wordt wat bijkomstig is",
luidde zijn visie. Hij noemde een aan
tal waarden die het maatschappelijk
leven kunnen participeren: gemeen
schapsgevoel, vrijheid, toekomst, 'be
werken'. solidariteit, betrokkenheid,
onafhankelijkheid, kritische houding
en democratisch inzicht. Deze gesteld
gouden herenhorloge, automatisch
met datum 285,- (gouden heren
horloges v a. 215,-)
JUWELIER
Stationsstr. 88, Waalwijk
telefoon 04160 - 33037
Tijdens onze St. Nicolaas-
actie ontvangt U gratis
W.M.F.-geschenken
verklaarde de heer De Kort, "werd
het ruimtegebrek wel erg accuut". Hij
dankte derhalve alle personen, firma's
en instanties die aan de totstandko
ming van de dépendance meegewerkt
hebben.
Toch realiseert het bestuur zich dat
de nieuwe lokaliteiten slechts een
voorlopige oplossing aan het ruimte
gebrek geven en dat alleen een ge
heel nieuwe school nu als ideaal ge
steld moet worden.
Het bestuur gaat aan de plannen
daartoe werken en hoopt op mede
werking van de daarbij bevoegda in
stanties.
"Gezien de toekomst, de prognose
cijfers van de toename van het aantal
leerlingen en de w'ens om aan onze
school een afdeling fijnmetaal en aan
de bestaande afdeling bouw een af
deling weg- en waterbouw toe te voe
gen, kan de opzet van een nieuwe
school de enige juiste oplossing bren
gen. Of dat nu een scholengemeen
schap of een middenschool moet zijn,
heeft nog de nodige vraagtekens",
"Immers we werken in Nederland in
een gevestigde situatie", konkludeer-
de hij, "waarbij we zoals bijvoorbeeld
ten opzichte van Frankrijk en Enge
land ver achter lopen en waarbij in
Nederland de gedachten aan de Mid
denschool nog niet uitgewerkt wor
den". Hij wees nog op 'het verleden
waarin het bedrijfsleven in feite het
schoolprogramma van de Technische
Scholen bepaalde, omdat dit bedrijfs
leven de grootste "afnemer" van de
leerlingen was. "De zaken zijn echter
omgedraaid", zei de kweekschooldi-
rekteur, "en nu staat de vraag cen
traal wat in het belang van de leerlin
gen is".
Hij verduidelijkte dat dit voor al
len konsekwenties heeft. Immers de
techniek is niet meer primair, maar
de vorming van de leerlingen. De vak
opleiding zal in het bedrijfsleven zelf
moeten gebeuren.De techniek is een
middel tot vorming geworden. Over
het begrip vorming zijn echter zelfs
vakpedagogen het niet eensDe heer
Van 't Hof meende dat het minder
tegenover hun componenten hoort dat
bij het aspekt vorming en "moet in de
school opgenomen worden", aldus de
direkteur van de Pedagogische Aca
demie te Tilburg.
Met de rechterhand op de knop en de wijsvinger van de linkerhand "peda
gogisch" omhoog verrichtte burgemeester J. Teijssen (links) de openings
daad. Rechtsboven het bord is vaag het woord GEOPEND zichtbaar-
Verder v.l.n.r.: schoolbestuurslid J. van Huiten, oud-secretaris J. Thijssen,
bestuurslid A. Tielen, inspekteur Van Dalen, Stichtingsvoorzitter J. de
Kort en secretaris van Nijnatten-
De gedachte van de Middenschool
leeft sterk in het lager beroepsonder
wijs, dat daarin te zijner tijd zeer
waarschijnlijk opgenomen zal worden.
Bij de Middenschool gaan alle leer
lingen na de basisschool daar 3 jaai
lang naar toe om dan pas een keuze
te maken in welke richting men ver
der wil. Bij een scholengemeenschap
moet de scheiding tussen Algemeen
Vormend en Beroepsonderwijs opge
heven worden- De heer Van 't Hof
pleitte dan ook dat LTS'ers hun be
roepskeuze ook uit mogen stellen tot
dat zij enkele jaren op de Technische
School doorgebracht hebben. "Het is
niet goed meer om leerlingen van 12,
13 jaar de beroepskeuze te laten ma
ken. Dat is niet meer verantwoord en
ook voor de leraren is het moeilijk
daarbij advies te geven. In feite be
palen Mavo- en Havo-leerlingen na
respektievelijk 4 en 5 jaar pas hun
keuze. Eenzelfde recht komt LTS'ers
toe. Ik hoop evenwel dat dit niet al te
lang toekomstmuziek zal zijn. Bij een
nieuwe school te Waalwijk moet daar
niet alleen dit beroepsonderwijs maai
een onderwijscombinatie komen. We
moeten ons immers afvragen waar het
belang van de kinderen het meest ge
diend wordt" zei de direkteur aan het
einde van zijn uiteenzetting waarna
wegens de openingsplechtigheid geen
discussie gehouden werd-
Voordat burgemeester Teijssen uit
Waalwijk zijn officiële daad verricht
te, attendeerde hij vooral op de ITO-
afdeling, welke veel betekent voor het
maatschappelijk leven in stad en
streek. Trouwens, zo stelde hij, bij de
voortdurende onderwijsontwikkeling
is ook de Technische School betrok
ken, en het zal goed zijn alle geuite
gedachten nog eens nader en dan in
ruimere kring te bespreken. De stads
gewestvoorzitter zei ook dat meteen
na deze opening van de LTS diens ka
rakter van streekschool bewaarheid
was. Hij hoopte dat de Technische
School in de ruimste zin van het
woord welzijn zal brengen. Daarna
opende hij de dépendance.
(Van onze verslaggever)
WAALWIJK - De Commissie Wegvervoer van de
Vereniging van Kamers van Koophandel en Fabrieken
in Nederland heeft, op verzoek van het bestuur van de
ze V.V.K-, een rapport opgesteld over de samenwerking
tussen Nederlandse Spoorwegen en busondernemin
gen. Daartoe heeft de Commissie Wegvervoer in maart
van dit jaar een onderzoek ingesteld en is nu met een
aantal uitspraken en aanbevelingen gekomen welke de
Kamer van Koophandel en Fabrieken van Noordelijk
Noord-Brabant te Waalwijk woensdagmiddag tijdens
een vergadering waarin behalve het Bestuur een twaalf
tal leden aanwezig waren ter onderschrijving voorge
schoteld kreeg.
Na de officiële opening namen de genodigden een kijkje in de in de dé
pendance ondergebrachte lokalen. Daarbij bestond grote belangstelling
voor het meetlokaal, een van de modernste in Nederland. Op de foto le
raar en enkele leerlingen in gesprek over principes in de elektronica.
De 5 personen tellende werkgroep
"Wegverkeer" was tot de konklusie
gekomen dat er zeer zeker niet ge
sproken mag worden van een gebrek
aan samenwerking tussen het streek-
vervoerbedrijf en de N.V. Nederland
se Spoorwegen maar dat desondanks
in een enkel geval toch een betere co
ördinatie tussen stads- en streekver
voer mogelijk is.
Daar de oorzaken van de moeilijk
heden inzake de aansluitingen van
bus en terin. de inhoud van de rap
porten "Spoor naar '75", Mensen
Onderweg" en "Op weg van '80 naar
'80" en de taak der Kamers op het
betreffende gebied centraal stonden,
konkludeerde de werkgroep ook dat
deze drie rapporten waardevolle, el
kaar aanvullende bijdragen vormen
voor het tot stand komen van alge
mene normen ten aanzien van te stel
len eisen aan het openbare vervoer en
het hierop te baseren beleid. Voor dit
laatste ziet men het 'n het leven roe
pen van een goed verzorgingsniveau
en regionale vervoersautoriteiten als
uitgangspunten.
De Commissie Wegvervoer had er
bij de Kamer op aangedrongen zich
te realiseren wat er aan de hand is en
mee te werken bij de oprichting van
de regionale organen. De heer J-1 im
mermans, voorzitter van de Kamer
van Koophandel te Waalwijk vulde
daarop aan dat men regelmatig met
bezinning bezig is bijvoorbeeld wat
betreft de kwesties van de laad- en
losplaatsen en van de gehele Lang
straatspoorweg, welke zaken men in
de eerstvolgende vergadering van het
Provinciaal Bureau aan de orde wil
stellen om eventueel daarna aan Prov.
Bestuur en betrokken gemeenten
voor te leggen. Aan het Prov. Bureau
is inmiddels een verkeerscommissie
benoemd waarin de heer Chr. J. A.
Appels namens de "Waalwijkse Ka
mer zitting heeft gekregen en welke
donderdagmorgen voor de eerste keer
bij elkaar kwam.
De heer Appels bracht evenwel
woensdag reeds een aantal bezwaren
tegen de konklusies van de Commis
sie Wegvervoer naar voren die ge-
basseerd waren op zijn mening dat
wél een drietal busondernemingen
maar niét de Nederlandse Spoorwe
gen in de Commissie Wegvervoer ver
tegenwoordigd waren. Ook miste hij
een studie over het taxi-wezen: "In
de toekomst wordt het hele vervoers
wezen een gesubsidieerde aangele
genheid, maar de taxi's die toch ook
een belangrijke taak kunnen in de op
lossing van de problemen in het open
baar vervoer zijn daar niet bij en bo
vendien hebben ze nog te kampen met
allerlei vergunningen- en belasting
faciliteiten welke hen ontgaan."
De herstrukturering van het Pro
vinciaal Bureau, het overkoepelend
orgaan van de Kamer van Koophan
del en Fabrieken in Noord-Brabant,
waarover de vergadering een concept
reglement voorgelegd werd, onder
vond nogal wat kritiek- In het con
cept dat in de laatste vergadering van
(vervolg op pag. 3)
EM-TÉ supermarkt
DINSDAG
500 sram
panklaar, p. zak 39 ct.
WOENSDAG
500 gram
per stuk 63 Cti
panklaar, p. zak 39 ct.
DONDERDAG
per stuk 45 ct.
panklaar, p. zak 39 ct.