DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN DONDERDAGAVOND 26 NOVEMBER 1970
Dit is de ploeg van Kees Buys. Acht man sterk. Acht man met verschil
lende karakters, ideeën en hobbies. Maar ook acht man die het over een
paar belangrijke punten samen eens zijn. Zij willen afwisselend werk.
Zij willen niet tussen vier muren. En ze hebben de pest aan kapsones.
Kees Buys en zijn ploeg kregen zo'n 8 jaar geleden wat ze wilden. Ze
gingen werken in de Rotterdamse haven. Bij Quick Dispatch.
Quick Dispatch. Wat is dat voor een bedrijf?
Quick Dispatch (zeg maar gewoon 'kwik dispets') is een stuwadoors-
bedrijf. Een van de grote in de Rotterdamse haven. Ons voornaamste
werk is het laden en lossen van schepen. Dat doen we op moderne ter
reinen aan de Prinses Beatrixhaven. We kunnen daar met de ruimte
goed uit de voeten: het totale oppervlak is 30 hectare en als het moet
pakken we 16 grote zeeschepen tegelijk. Quick Dispatch is aangeslo
ten bij de Nederlandse Scheepvaart Unie. In totaal werken daar
=fc 15.000 mensen. En hoewel wij de conjunctuur ook niet in de hand
hebben dachten wij toch, dat dit meer zekerheden bood dan een of
ander haasje-over firma.
We krijgen steeds meer werk.
Ieder jaar wordt het drukker. Komen er meer schepen. Daarom vragen
wij nu aan 100 man of ze bij ons willen komen. En ploegen vormen als
die van Kees Buys. We zoeken daarvoor ervaren mensen en ongeschool
den die bij ons in het bedrijf het havenvak tot in de finesses krijgen
aangemeten. Want iedere ploeg hoort bij wijze van spreken in de
eredivisie.
Havenwerk is vakwerk.
Wie bij ons als ongeschoolde komt wordt opgeleid. Daar tillen we nogal
zwaar aan. Het havenwerk is de laatste jaren sterk gemechaniseerd.
Wie in deze omgeving mee wil komen moet gewoon een hoop leren.
Net als voor ieder ander vak. Onze opleiding (de officiële van de Haven
vakschool) duurt een jaar. Alle lessen praktijk en theorie worden in
bedrijfstijd gegeven. Na dat jaar krijgt hijals zichtbaar bewijs van
die vakbekwaamheid een certificaat. Nog één ding. Havenwerk zal nooit
druk-op-de-knop-werk worden. De mechanisatie gaat steeds verder,
maar kan lang niet alles. Wie in de haven komt mag dan ook niet bang
zijn voor vuile handen of een natte rug. Hij mag niet bang zijn voor
30 graden zon of 15 graden vorst, want ook het weer is niet te mechani
seren. En hij moet er tegen kunnen als we met zijn allen eens mis
kleunen. Havenwerk blijft mensenwerk. Al blijft het ook altijd
mannenwerk. Dat wel.
Wat het betaalt en wat erbij komt.
De hieronder staande lonen zijn gebaseerd op de nomale werkcyclus
van twee weken dagdienst, 1 week avonddienst en 1 zaterdag per
3 weken en gelden voor 21 jaar en ouder.
Per week
Netto voor gehuwd
gemiddeld, bruto
met 2 kinderen
Ongeschoold
f 299.97'
f216.01
(indien op zaterdag niet
te werk gesteld)
(f290.37)
(f210.17)
Geschoold
f312.38
f223.66
(indien op zaterdag niet
te werk gesteld)
(f302.77)
(f 217.82)
Verder: 18 werkdagen vakantie
Vakantietoeslag plus 3 weken, extra gratifikatie,
samen voor beginners: f 1780.- per jaar bruto.
Direkte opname in het pensioenfonds.
1. Jan van Laarhoven
2. Jaap den Hollander
3. Kees Buys
4. Jaap van Dam
Stuwer le Mas 5. Frans van Emden Stuwer le klas
Stuwer le Mas 6. Joop van der Giesen Stuwer le Mas
Ploegleider 7. Bastiaan de Gast Stuwer le klas
Stuwer-Dek 8. Daan van Dam Kraanmachinist
Vorktruckchauffeur
Quick Dispatch: dichterbij dan u denkt.
We zeiden al dat onze terreinen liggen aan de Prinses Beatrixhaven.
Dat is in Rotterdam-Zuid. Voor de mensen van buiten Rotterdam
zijn er pendelbussen. Vaste bussen met vaste chauffeurs. Dat zijn:
M. J. Schoondermark, Wijnruitstraat 29, Waalwijk.
P. van Vught, Korte Hoogstraat 50, Oosterhout.
P. H. de Ronde, Wilhelminakanaal Noord 62, Oosterhout.
(rijtijd tussen 35 en 55 minuten)
Dat lijkt onwaarschijnlijk snel. Daarom hebben we de namen en
adressen er maar even bijgezet. Voor wie het zelf wil navragen.
Praten met Ouick Dispatch. Waar en hoe?
We hebben in deze advertentie iets verteld over werken in de haven.
We hebben geen grote woorden gebruikt. Het niet mooier voorgesteld
dan het is. Als u dat reëel vindt, kom dan eens praten (en breng
al uw vragen mee). Kies daarvoor de manier die u het beste uitkomt:
1. Kom naar de voorlichtingsavond in:
Café J. de Nijs, Grotestraat 202, Waalwijk,
vrijdag 27 november 1970 -19.00-20.00 uur.
Café-Restaurant "De Kanonnier", St. Jansstraat 22, Oosterhout,
vrijdag 27 november 1970 -19.00-20.00 uur.
2. Wanneer u verhinderd bent de voorlichtingsavond te bezoeken
kunt u kontakt opnemen met een van onze chauffeurs
(zie bovenstaande adressen).
3. U kunt daarna naar Rotterdam komen, bij voorkeur met een van
onze personeelsbussen en komen kijken en praten. Als dit niet
mogelijk is en u komt op eigen gelegenheid, dan worden uw
reiskosten natuurlijk vergoed.
Dit is de ploeg van Kees Buys.
Zo zoeken wij er nog twaalf.
QUICK DISPATCH