BUITENLAND.
Offieiëele Berichten.
PLAATSELIJK NIEUWS.
BINNENLAND.
Burgerlijke Standen.
van vulling of opening geene sprake is en
dat alle moeite zich bepaalt, tot het gedu
rende een kwartier verwarmen in het ko
kend water.
Met het oog op de gezondheid en vei
ligheid heeft deze uitvinding, al bedreigt
zij ook een erfstuk der voorvaderen, alle
aanspraak op belangstelling.
Wie zal ontkennen dat de gezondheid er
mede gebaat zal worden. Het moge waar
zijn dat de (jloria in onze stoven bij het
toenemend gebruik van andere verwarmings
middelen uit vele huiskamers verdwenen is,
in de kerken voert zij nog onbeperkt heer
schappij, maar die heerschappij wordt ge
kocht met beklemde ademhaling, zware
hoofdpijn en bleeke aangezichten. Zij is dan
ook gewoonlijk eene vergiftiging in het
groot; te kort om onmiddelijk doodelijk te
zijn maar weer lang genoeg om bij herha
ling hare nadeelige werking zeker te doen
gevoelen.
Wat de veiligheid betreft, die kan niet
anders dan door de nieuwe uilvinding, als
zij namelijk toegepast wordt, gehaat wor-
taw. \mwVY>\-waden door stoven behooren
\naa\\yJvv w\et tot de zeldzaamheden.
"De wetenschap d\e geene genade kent,
spaart dns ook haar niet, die sedert eeuwen
in onze huiskamers onaangevochten ten troon
zat. Laat ze verdwijnen zooals zooveel ver
dwenen is. Als er maar wat beters voor in
de plaats komt dan zullen ook zij, die er
het meest aan gehecht zijn, leeren berus
ten en misschien nog getuigen dat in dat
nieuwe toch ook nog wel iets gevonden
wordt, dat goed is.
O O
HEUSDEN, 7 November.
t Even als de rijksontvangers zijn ook de ambte
naren van de post- en telegraafkantoren aange
schreven om de op hunne kantoren ontvangen
oude centen niet meer in betaling te geven, maar
te verzamelen ten einde deze in hunne stortingen
te begrijpen en alzoo buiten circulatie te brengen.
t NEDERIIEMERT, G Oct. Tot ons genoegen
vernemen wij dat G. Kuipers, zoon van den over
leden postbode, als opvolger van zijn vader is
aangesteld.
t ZUILICHEM. In bare vergadering van 1
Nov. j.l. beeft de raad dezer gemeente met
algemeene stemmen tot onderwijzeres benoemd
mej. A. J. C. Groeneweg, thans in gelijke be
trekking werkzaam te Woubrugge.
t NIEUW AAL. Tot president-kerkvoogd alhier
is benoemd de beer A. van de Werken, in plaats
van wijlen den beer A. G. Lenselink.
t MEEUWEN, 81 Oct. In gunstige beschik
king op het recpiest der beide Hoofdonderwijzers
heeft de raad dezer gemeente beden besloten
onder voorbehoud van goedkeuring door H.H.
Ged. St. met ingang van pr. Januari 1883
de jaarwedde van elk hunner met f 100 te ver-
hoogen; onder verband van daarvoor Ilerbalings-
onderwijs te geven met insluiting tevens van de
beginselen der Fransche taal aan de kinderen
van ingezetenen, die zich daartoe bij het dage-
lijksch bestuur of de plaatselijke school C zullen
aanmelden.
t DRUNEN, 3 Nov. De voordracht voor de
betrekking van hoofd der school is als volgt:
1. ,1. W. Smijers te Waalwijk2. II. G. Clerkx
te Hilversum3. G. Goossens te Vlijmen4.
II. Prinsen tc Nijmegen.
t HAARSTEEG, Gein. Hedikhuizen. Voorhoofd
der school alhier is na gehouden examen de vol
gende voordracht opgemaakt, bestaande in volgorde
uit de heeren J. W. Smijers, II. Prinsen, G.
Goossen, II. G. Clerkx en Joh. van Mierlo.
t ALMKERK, 9 Nov. In de 4 geldleening
van f 8000, is ingeschreven door mej. de wed.
Van Dongen te Waalwijk, tegen den koers van
98 aan wie de inschrijving is gegund.
t DALEM. Bij besluit van Ged.-Staten van 25
Oct. j.l. no. 72, zijn de ontvangsten in de reke
ning der gemeente Vuren over den dienst 1881
vastgesteld op een bedrag van ƒ6,583.04 en de
uitgaven op eene som van f 5,758.87', zoodat
het batig slot bedraagt f 824.165.
t Het aanhoudend natte en gure weder zal
de veehouders alhier in de noodzakelijkheid bren
gen om de koeien minstens 3 weken voor den
gewonen tijd te stallen behalve toch dat de dieren
veel kou en ongemak beginnen te lijden, neemt
het gras buitengewoon af.
t Door den hoogen waterstand wordt liet
bazalt-werk aan een gedeelte dijk hoven het fort
Vuren zeer vertraagd, althans het is nu, 14 dagen
na bepaalden tijd, nog niet gereed.
GORINCHEM, 3 Nov. De heden alhier ge
houden St. Huibertsmarkt muntte uit door een
ruimen aanvoer van vee. Men schat die op onge
veer 5000 stuks. Evenals verleden jaar waren ook
thans een aantal straten en stegen met eene dub
bele rij vee dicht bezet. De handel beantwoordde
echter niet aan de verwachting der opkoopers, die
de laatste weken hooge prijzen besteed hadden en
nu met verlies moesten verkoopen. De prijzen
varieerden overigens niet veel met de noteering
der laatste gewone weekmarkt.
4 Nov. Gisterenavond ten 7 uur hoorden
eenige personen buiten de Waterpoort alhier het
geroep om hulp. Onmiddelijk toegesneld, zag men
nog even in den feilen stroom een man spartelen
die door de duisternis niet was te herkennen.
Hoewel nog gepoogd werd den drenkeling te red
den was dit door den hevige» stroom en den fei
len wind die op den wal beukte, niet mogelijk. Men
vermoedt dat het een vreemdeling is geweest die de
veemarkt alhier bezocht hebbende, niet bekend was
met de aanlegplaats en alzoo in het water is ge-
loopen, hoewel op de plaats waar het ongeluk
plaats had een brandende lantaarn is geplaatst.
Tot heden is zijn lijk nog niet gevonden.
7 Nov. Heden wordt hier een niet alledaagsch
feest gevierd, en wel de diamanten bruiloft (60-jarig
huwelijksfeest) door den heer-Joh. Waltheer, oud
86 jaar en mej. Dirkje van Arkel, oud 78 jaren.
WAALWIJK. Terwijl Donderdag avond alhier
eenige kinderen van 8 a 12 jaar op de straat,
tegenover het kerkpad, speelden, werd ilit de richting
van dit pad een geweer of pistool afgeschoten,
met het gevolg dat een jongen van 10 jaren in
zijn wang en tong is gekwetst. De dader is tot
nog toe onbekend; men weet dus niet of dit geval
aan boos opzet of wel aan eene onvoorzichtigheid
moet worden toegeschreven.
RAAMSDON KSVEER. Voor de betrekking van
hoofd der openbare school alhier hebben zich, tegen
een jaarwedde van f 1000, slechts 5 sollicitanten
aangemeld.
ELST, 3 Nov. Nu sedert 1 Nov. jl. de spoor
weg EistGeldermalsen voor het publiek ver
keer geopend is, kan het zijn nut hebben eenige
nadere bijzonderheden omtrent dien spoorweg mede
te deelen.
Het genoemde gedeelte van de lijn Dordrecht
Eist, of liever EistDordrecht, (bij de indee
ling van den spoorweg is Eist als uitgangspunt
aangenomen) verbindt de volgende plaatsen Eist,
Valburg, Hemmen, Kesteren, Echteld, Tiel, Wa-
denoijen en Geldermalsen.
De baan is aangelegd voor dubbel sp;»or
voorloopig is slechts enkel gelegd. De bovenbouw
ligt in zoogenaamd inundatie- of overlaatprofil.
Behalve de vaste brug over het Tielsche militaire
inundatie kanaal, komen in dit gedeelte geen be
langrijke kunstwerken voor; met het oog op
inundatie zijn er verscheidene bruggen van 10 M.
dagwijdte in de baan gemaakt.
De overweg afsluitingen zijn zoodanig gemaakt,
dal wanneer door den wachter de eene wipboom
gesloten of geopend wordt de/,e beweging op het-
zelfde oogenblik ook aan den anderen wordt ine-
degedeeld, en hij alzoo het spoor niet behoeft te
passeeren, hetgeen in spoed vereischende gevallen
zijn nut kan hebben.
Over de geheele lengte zijn stalen spoorstaven
gelegd, waarvan de lasschen zwevend zijn aange
bracht, terwijl de omwendbare puntstukken in
wissels van gegoten staal zijn vervaardigd.
Langs de binnenzijde der spoorstaven zijn in
de overwegen geen contrarails aangebracht.
liet aansluitingstation van dit gedeelte, doch
tevens krnisstation van de lijn EistDordrecht,
Geldermalsen, telt ongeveer 50 wissels, waar
onder gewone, kruis- en Engelsohe wissels. Men
vindt daar eene locomotievenloods met smederij,
eene water bezorging, eene goederenloods met vee
lading, braridstoffenloods, kolen park, aanlegsteigers
voor schepen enz., terwijl het oude stationsge
bouw zoolang gebruikt zal worden tot het nieuwe
gereed is. Het laatste, een zoogenaamd eiland
station, zal eerlang, met eene gedeeltelijke over
dekking der sporen worden aanbesteed.
Eene kleine opheldering, wat betreft een eiland
station. Wanneer twee elkander kruisende lijnen
op dat kruispunt een gemeenschappelijk station
hebben, [is het wenschelijk, ten einde den dienst
zoo geregeld mogelijk te doen plaats hebben, dat
de treinen van iedere lijn over een bepaald ge
deelte van het emplacement rijden en het stati
onsgebouw daartusschen geplaatst is. De toegang
is dan ook tusschen de sporen van de twee lijnen
gelegen en begint te Geldermalsen ongeveer in
het midden van den overweg. Aan weerszijden
van het gebouw worden perrons gemaakt. Moet
men nu bijv. in de richting van Utrecht of Box
tel, dan gaat men aan de ééne zijde van uit de
wachtkamer op het perron en in den trein, en
daarentegen in de richting van Eist of Dordrecht
aan de tegenovergestelde zijde. Hierdoor wordt
tevens ook voorkomen, dat men bij vergissing zich
in den trein van een //verkeerde7' lijn begeve.
(N. Rott. Crt.)
Te Groningen is in hechtenis genomen een zangeres
van eene der, aldaar tegenwoordig talrijke, enfe-
chantants, beschuldigd van valschheid in geschrift
en het gebruik maken van een valsch stuk. Om
een nieuwe verbintenis te kunnen sluiten werd
vereischt een bewijs van den laatsten ondernemer,
bij wicn zij was verbonden, dat aan alle verplich
tingen ten zijnen opzichte door haar was voldaan.
Bij gebrek aan dusdanig bewijs, vond de beschul
digde het gewenscht zich zelve een dergelijk stuk
te vervaardigen en daarop een engagement te
sluiten, wat haar gelukte.
De brievenbesteller B., te Smilde, wordt be
schuldigd, brieven, welke hem ter bezorging waren
toevertrouwd, geopend te hebben. Hij ontkent voor
den rechter van instructie alle schuld, hoewel z:jn
voormalige huishoudster, met wie hij om zekere rede
nen tegenwoordig op een slechten voet staat, moet
verklaard hebben dat zij heeft gezien, dat B. boven
een met heet water gevulden ketel brieven open
maakte, ze las, daarna weer sloot en ze vervolgens
aan zeker meisje, op wie hij verliefd was, doch
die niets van hem wilde weten, ter hand stelde.
Bedoelde brieven, zoo blijkt thans, waren van
den minnaar van het meisje, en minnenijd moet
bij B. de drijfveer geweest zijn. B. moet den inhoud
der brieven aan zijne huishoudster voorgelezen
hebben, en de geadresseerde moet verklaard heb
ben, dat de brieven werkelijk inhielden wat die
vrouw opgaf.
Bij vonnis der rechtbank te Haarlem van 2
November is Dirk Pleging, tuinier te Wijk aan
Duin, veroordeeld tot 21 dagen gevangenisstraf
en daarna opzending naar Oinmerschans, wegens
aanhoudende veroordeeling ter zake van dron
kenschap.
Een koopman in vodden en oud ijzer, wiens
zaken achteruit gingen, heeft zich te Amsterdam
opgehangen. Door de Gooische stoomtram is
Zaterdag nabij Diemerbrug een 3-jarig meisje over
reden. Het arme kind was als T ware vermorzeld.
De locomotief moest door middel van domme
krachten opgewonden worden om het lijkje er
onderuit te krijgen. Een brik is Zaterdagavond
in de Noordergroiulen bij den Helder gestrand.
Te Geldersch-Veenendaal is de zoon van een
molenaar in den molen door dc opening gevallen,
die voor het neerlaten der zakken graan dient.
Hij werd, zwaar gekneusd, voor dood weggedragen.
Ds. Groeneveld te Hoog-Blokland, bekend door
zijn onaangenaamheden met de onderscheidene
voorlezers en hoofdonderwijzers te Hoornaar, Hoog-
Blokland en Arkel, heeft j.l. Zondag ook verschil
gekregen met den tegenwoordigen, door hem zeiven
aangestelde» voorlezer. Bovendien heeft genoemde
predikant per deurwaardersexploit de kerkvoogden
te Hoog-Blokland gesommeerd, hem binnen 24
uren een afschrift te bezorgen van hun reglement
op 't beheer der kerkelijke goederen.
Uit goede bron verneemt de Echo, dat Engels
voor ruim 14 dagen te New-York gezien is. Hij
moet zich toen in gezelschap bevonden hebben
van den kapitein van een stoomschip dat thans te
Amsterdam aan de Handelskade gemeerd ligt.
Het gerucht dat E. zich naar Buenos-Ayres
begeven zou hebben, is dus onjuist.
Aan hen, die haar op haar 70sten veijaardag
eerdeu, schreef mevronw Bosboom—Tonssaint den
volgenden brief
»Ouze wensch is vervuld. Uw zeventigste ver
jaardag is gewijd tot eene nationale gebeurtenis*,
zoo sprak dr. J. Ten Brink in zijn slotwoord op
bet feest, dat mij den 16 September jl. was bereid
en dat bet »iu waarheid een feest was, zooals ineu
er in Nederland ter eere van een levenden kunste
naar slechts zeldeu aanschouwde* (mr. Vosmaer),
dunk ik iu de eerste plaats aan hen die het plan
daartoe ontwierpen, die er de uitvoeriug vau leid
den en vorder aau allen die door hnnne gaven eu
talenten, het dus glansrijk hielpen verwezenlijken.
Daarvoor bied ik u, die aau het Album uwe
zeer gewaardeerde medewerking hebt geschonken,
of op eenige wijze uwe deelneming in de feestviering
hebt betoond en daardoor blijk hebt gegeven van
uwe sympathie voor mijn werk en persoon de be
tuiging van mijn oprechten dank en de verzekering,
dat de herinnering aan dit eenig feest ounitwisch-
baar voor mij zal blijven, geduroude mijne verdere
levensdagen.
's-Graveukage, A. L. G. Bosboom
October 1882. Tonssaint.
Het met velo honderdeu haudteekeuiugen voor
ziene adres aan den Koning, betrekkelijk den aanleg
van eeu systematisch net van stoomtramwegen,
luidt als volgt
De oudergeteekondeu, voorzitters van Kamers
vau koophandel en fabrieken eu voorzitters van
maatschappijen of vereenigingen van laudbonw eu
nijverheid, alleu ingezetenen van Nederland, uaderen
Uwe Majesteit met het oerbiedig verzoek, een groot
volksbelang te willen bevorderen door het daarheen
te leiden, dat Uwer Majesteits Regeering aan de
Staten-Generaal oen wetsontwerp auubiede, tot. liet
aanleggen, althans subsidieeren van Staatswege,
van een systematisch net vau stoomtramwegen.
Hoezeer deze middelou van verkeer aan eene al
gemeeno behoefte beantwoorden, blijkt wel het beste
hieruit, dat in het hart des lands, daar waar een
dichte eu rijke bevolking woont eu waar de andere
middelen van verkeer hot. talrijkst ziju, stoomtram
wegen iu dezelfde richting van den spoorweg zijn
aangelegd en voortdurend nieuwe worden voorbereid.
De stoomtramweg tusschen Haarlem eu Leiden,
die parallel loopt aau den Hollandschen spoorweg,
en do ontworpen van een dergelijk verbindings
middel tusschen Amsterdam en Utrecht, tusschen
Utrecht en Arnhem, mogen daarvan tot bewijs
strekken.
Het ligt dan ook voor de band, dat juist deze
middelen van vervoer, vooral met het oog op de
uitgaven, de gelukkigste oplossing bieden ter vol
doening aan de eischen van het verkeer ton plat-
telande.
De ondergeteekenden zijn zich ten volle bewnst,
dat niet elke gemeente van eenige beteekeuis, niet
elke welvarende streek van enkele uren, aanspraak
op eene kostbare spoorwegverbinding kan maken.
Toch laat ook daar de behoefte aan sneller en beter
verkeer zich meer en meer gevooleu, en de Staat
zal voorzeker binnen een niet zeer ver verwijderd
verschiet met die behoefte rekening hebben te houden.
De mogelijkheid, om bijna overal de gewone harde
wegen met betrekkelijk geringe kosten tot den aan
leg van stoomtramwegen ook ten aanzien van
gebouwen, materiëel, bediening enz. zoo belangrijk
goedkoopor dan spoorwegen te bezigen, schijnt
gelegenheid te geven om binnen de grenzen van
het mogelijke, aau dozeu eisch te voldoen. De lijnen
DokkumVeenwouden, Sueek—Bolsward, Jouro—
Heeronveeu en andere lijnen leveren daarvan vol
doend bewijs.
Eeu der belangrijkste redenen waarom, naar der
adressanten bescheiden meeuing, de Staat zich wel
deze zaak zal moeten aantrekken, is, dat bijzondere
personen of gemeentebesturen zeer dikwijls buiten
staat zullen zijn, om de moeielijkheden, aan het
verkrijgen van beschikking over do wogen verbon
den, te boven te komen. Alleen het centraal gezag
schijnt sterk genoeg te zijn, om bij gemis aan me
dewerking van concessionarissen van wegen, van
polderbesturen onz. toch de zaak door te zetten.
Dwalen de ondergeteekenden niet in het begrip,
dat de openbare meeuiug den Staat binnen kort,
om zoo te zeggen, op dozeu weg zal drijven, dan
behoeft het geen betoog, dat bet Staatsbelang me
debrengt, om deze zaak zelfs zeer spoedig ter hand
te nemen.
De ondernemingsgeest, die zich in den laatstou
tijd krachtig in deze richting opeubaart, werpt zich
uit den aard der zaak op de meest winstgevende
lijnen, zooals uit nevensgaande staat kan blijken,
terwijl de gemeeuteu, waar de aanleg minder winst
gevend zou zijn ofschoon hoogst noodzakelijk wegens
gebrek aau een ander publiek middel van verkeer,
van een tramweg verstoken zou blijven.
Niet lang zou het duren, of voor den Staat blijven
alléén deze minder voordeelige lijnen over. Met de
stoomtramwegen staat dan de herhaling voor de
deur van hetgeen men met den spoorwegaanleg heeft
zien gebeuren en voorkomen zou zijn, indien de
regeering onder koning Willem I haar wetsontwerp
tot aanleg van een systematisch spoorwegnet niet
had zien verwerpen.
De oudorgeteekeuden vertrouwen, Sire! op uwer
Majesteits gunstige beschikking; opdat, op het
voetspoor van Haren Doorluchtigeu Grootvader,
doch met beter gevolg dan Dieus veruitziend initia
tief destijds bij de vertegenwoordiging had, worde
gewaakt voor de gelegenheid, om, door den aauleg
der productieve lijnen, de minder voordeelige te
dekken en op doze wijze alle doelen des lands,
ook de minder begunstigde, zonder groote offers
uit de schatkist, te doen doelen in de weldaden
van eeu verbeterd verkeer.
Het behoeft eindelijk slechts to worden aange
stipt, dat de stoomtramwegen een groote toekomst
tegemoet gaan, omdat het belang van hut geheele
Nederlandsche volk daarbij zoo belangrijk is be
trokken. Neemt de Staat deze aangelegenheid ter
hand, dan zal zijn invloed op d» tarieven en op
do veiligheid der wegen het publiek tegen wille
keurige handelingen van particuliere ondernemers
krachtdadig kunnen beschermen en ook in dit op
zicht het volksbelang beter waarborgen, dan bij
bestendiging van den huidigen toestand.
t GIESSEN.
Van 1—31 Oct.
Geboren: Aart, z. v. J. Spiering en A. Schot
man; Hardina Maria, d. v. G. Westerlakon en C.
de Cloe; Alida, d. v. A. Smits Kant en A. Roza.
Overleden: Leveul. kind, manl. gosl. van A.
de Zeeuw en H. van der Vliet.
Te Berlijn ziet men tegenwoordig overal plioto-
grapbische afbeeldingen van straten en pleinen der
stad te koop, photograpkie-instautanée's, die ook
van de toevallig daar wandelende personen in den
regel getrouwe portretten Ioveron. Dezer dagen
keek ceuo dame voor oen plaatwinkel naar zulke
pholographieën en herkende op eene dezer bet por
tret barer dochter, die in vertrouwelijk gesprek
met een hoer door de Leipzigerstrasse liep. Dc
dame ging den winkel in, kocht de photographie
en een uurtje later onderging de dochter een schorp
verhoor. »Ik weet het zeker!« riep mama dreigend.
Emma bleef hajstarrig ontkennen, totdat haar ein
delijk de verraderlijke photographic vertoond werd.
Do muziekonderwijzer des huizes ontving bericht,
dat hij zijne lessen niet behoefde voort te zetten.
Volgens offfciëele opgaven, gebruikt de Algemeeno
Omnibus-Maatschappij te Parijs 14.000 paardeu,
welke dagelijks meer dan 30,000 frs. aan voedsel
kosten en voorts 900 wagens, welke te zameu dage
lijks 80,000 kilometers afleggen, d. i. omstreeks^
tweemaal den omtrek der geheele aarde. In 1881 zijn
194 millioen reizigers vervoerd, d. i. bet dubbele
van het getal personen, die door de gezamenlijke
fransche spoorwegen vervoord werden. Do gebouwen
der maatschappij hebben 51 millioen frs. gekost, de
paarden 15 millioen, de wagens en tuigen 11 milli
oen, bet overige materiëel 1,700,000 en de tram
wagens lB^/g millioen. Hierbij komt nog een en
ander waardoor men komt tot een geheel bedrag
van 100 millioen.
Dezer dagen kwam te Arboga in Zweden een
boer uit den omtrok, die zeide, dat bij vreesde van
honger te sterven, omdat hem iets in den mond
mankeerde, zoodat hij niet eten kou. Een paar
weken geleden was bij, naar do markt gaande,
overreden, hoe en door wien wist hij niethij was
in zwijm gevalleu, maar weer bijgekomen en had
toen zijne reis voortgezet. Sedert had bij pijn in
den mond gevoeld, en daar het niet boter werd,
zocht hij na verloop van 9 dagen een dokter op.
Deze bevond, naar hetgeen de boer mot verwonde
ring verleide, dat de onderkaak geheel gebroken
was. ȕ)o dokter sloeg een ijzerdraad om de kiezen
en plakte de stukken weer aan elkaar. De kaak
zat toen weer zoo vast als van te voreu,« ver
klaarde hij. De geneesheer had hem verzocht terug
te komen. Nu, hij moest den volgenden Zaterdag
toch met een vracht haver naar do stad; voor zoo'n
bagatel als een gebroken kaak vond hij de moeite
niet waard eene afzonderlijke reis te doen.
Eenige dagen geleden is Moskou door een gelukkig
toeval bewaard gebleven voor een ontzettend onheil,
dat aan duizenden inwoners der stad hot leven zou
hebben gekost, indien liet niet verijdeld ware ge
worden. In den grooten schouwburg werd do laatsto
repetitie gehouden van een stuk, dat dien zelfden
avond zou worden opgevoerd.
Terwijl de tooneelspclors zich daarmee bezig hielden,
sloop een onbekende het gebouw in, begaf zich naar
een der benedenlokalen ouder het tooneel en verborg
onder eeu plank verscheiden huizon of cilinders in
den vorm van raketten.
Toevalligerwijze had iemand hem bemerkt; hij
volgde hem in stilte en bespeurde, dat hij op een
trap eenige voorwerpen had geborgen. Toen do
vreemde zich wilde verwijderen, verzekerde men
zich vau ziju persoon, deed onderzoek naar 'tgeen
bij had uitgevoerd, en hierbij kwam men tot de
volgende ontdekking: onder de plank had hij eenige
cylinders neergelegd, govuld met dynamiet, en aau
het eene uiteinde voorzien van oen sas. Tegen den
laten avond, wanneer de schouwburgen vermoedelijk
vol zijn de aangebrachte sassen konden eenige
uren voorismeulcn, alvorens de dynamiet, te doen
ontploffen moest het gansche gebouw, met al
wat er in was, in de lucht springen. Dat bierbij
tevens brand zou ontstaan en ook de belendende
huizen zouden worden vernield, mocht als eeu uit
gemaakte zaak worden beschouwd.
Burgemeester en Wethouders van Ileusdeu
Gelet op art. 1 der wet van 28 Juni 1881 (Stbl. no. 102),
brengen ter openbare keunis, dat bet suppletoir-kohier van den
hoofdelijken omslag dienst 1882, goedgekeurd bij besluit van
Ged. Staten van 2 Nov. 1882, G. no. 35, aan den gemeente
ontvanger ter invorderiug is toegezonden en te rekenen van 8
Nov. a. s. gedurende 5 maanden ter secretarie dezer gemeente
ter inzage uedergelegd
dat ieder aangeslagen* biunen 3 maanden nadedagteekening
der uitreiking van bet aanslagbiljet zieh met zijne bezwaren
tegen den aanslag op ongezegeld ]>apier tot den gemeeuteraad
kan wenden, van wiens beslissing binnen 30 dagen na de mede-
deeling daarvan in beroep kan worden cekoiuen bij Ged Staten.
Heusden, 0 November 1882.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Burgemeester, De Secretaris,
HONCOOP. SPRENGEKS.