No. 300. W oensdag 3 October. Zondagsrust. FEUILLETON. VOOR UitgeverL. J. VEERMAN Hcusdcn. Dit blad verschijnt eiken WOENSDAG en Z ATERDA G. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.Franco per post zonder verhooging. prijs- Advertentiën 16 regels 60 et. Elke regel meer 10 ct. Groote letten ir plaatsruimte, Ingezonden Advertentiën worden ingewacht tot Maandag- en Donderdagavond 10 uur stukken tot Maandag- en Donderdagavond 8 uur. Sedert eenigen tijd hoort men verschil lende stemmen opgaan die er op aandrin gen dat de Zondag, de eerste dag van de week, meer aan zijne oorspronkelijke be stemming behoort te beantwoorden en weer werkelijk een rustdag zal worden. Het is niet te ontkennen dat in onze dagen de Zondag voor velen heel wat anders is dan een rustdag dat het integendeel een dag voor hen wordt van meer dan gewone in spanning. Wij behoeven slechts te denken aan hetgene van spoorwegambtenaars op don Zondag wordt gevorderd, hoe vele stoombooten des Zondags overladen zijn met reizigers, om te begrijpen, dat de per sonen, die dienst doen bij de algemeene vervoermiddelen, den Zondag voor alles, behalve voor een rustdag zullen houden. En toch hebben zij evengoed behoefte aan een dag van ontspanning als al die lieden, te wier gerieve zooveel meer van licn wordt gevorderd. Er zijn er die den Zondag als rustdag weer in eere willen horstellen, grootendeels daarom, dewijl zij oordeelen dat de mensch er werkelijk groote behoefte aan heeft zich soms te verpoozen van den dikwijls lichaam en geest beide afmattenden arbeid dat de mensch, wil lvij niet voor zijn tijd versleten zijn, per week minstens een dag moet hebben, dat hij alle zorgen op zij kan zetten. Er zijn er ook die van den Zondag weer zouden willen maken den ouden Sabbath van de Israëlieten, een dag dus, waarop het verboden zal zijn eenigen lichamelijken arbeid te doen, om zich geheel en onverdeeld te kunnen wijden aan de zorg voor zijne ziel. Zij beschouwen eiken arbeid op den Zondag gedaan als eène zonde en zouden willen hebben dat de Staat tusschen beide trad, om dien arbeid in eens af te verbie den. Er zijn betrekkelijk maar weinig men- schen die weten dat er werkelijk eene Zondagswet bestaat, die, als zij gehandhaafd werd, aan dat doel ongeveer zou beant woorden. De pas benoemde burgemeester van Amersfoort, lid van de Tweede Kamer, heeft dezer dagen beproefd om die wet weer te doen herleven. Hij heeft daarvoor in zijne gemeente bevolen, dat aan de handhaving der Zondagswet beter de hand moet worden gehouden, en de winkeliers niet mogen verkoopen, dan met dichte deuren en zonder uitstallingen te houden. De beide categorieën, zij, die slechts Zondagsrust verlangen, zonder meer, en zij, die Zondagsheiliging verlangen, hebben in zooverre een zelfde doel dat zij van den Zondag weer een rustdag willen maken, maar hunne beginselen loopen zooverre uit een, dat er tusschen hen geene samenwer king schijnt mogelijk te zijn. De geschie denis in Rotterdam toont het ten duide lijkste aan. In die stad werd een veertien dagen geleden eene v«rgadering gehouden van de vereeniging tot bevordering dor Zondagsrust. De vereeniging is, naar hare jeugd gerekend, reeds vrij sterkzij telt namelijk 850 leden. Het plan bestaat bij die vereeniging om door middel van de pers propaganda te maken en dus de open bare meening te bewerken. Maar de geld middelen laten het nog niet toe. Er werd op die vergadering besloten een onderzoek in te stellen naar middelen om de Zon dagsrust te bevorderen bij de beambten der Staats-spoorwegen. Een van degenen die tot lid was be noemd van het Hoofdbestuur, stelde tot voorwaarde der aanneming dat de vergade ring zou verklaren //dat zij door haar stre ->) jt Deze vraag die de heer King tot mij richtte, ves tigde de aandacht van Ramirez op mij. «Kijk! Ik heb nog de eer niet gehad mijnheer te zien,» zeide hij. »'tls mogelijk, waarschijnlijk zelfs, want ik ben sinds een uur te Mazatlan aangekomen,antwoordde ik hem. «Wat nu het voorstel aangaat, dat gij de beleefdheid hebt mij te docn,« voegde ik, tot den Engclschen koopman gekeerd, er hij, dat neem ik met genoegen aan. Misschien geeft het mij stof om een blaadje in mijn reisboek te vullen.» «Dat blijft dan afgesprokenNu voorshands vraag ik u wel zeer excuus, dat ik me voor heden van 't gc- i oegen berooven moet om met u te dineerenmaar ik heb al mijne cognossementen af te maken, en ik ou een heel vervelend gastheer zijn. Heb de goed- ieid slechts mij te doen weten waar gij woont, om a dan te kunnen laten halen, van avond als wij zul- en opbreken.» «Dat is een zeer bezwarende vraag, want ik woon 'og nergens. Overigens zal ik mij dadelijk er mede ezighouden om huisvesting te vinden. Zoodra ik daarin nslaagd zal zijn, zal ik mij haasten u er kennis van geven. Tk heb juist een huisje te huur, dat u uitmuntend *zou,» zeide Ramirez. «Indien uwe Excellentie het wil bezichtigen, dan kan ik u daar terstond heen geleiden. Dit voorstel klonk me erg onaangenaam in de ooren, en ik zou het dadelijk hebben afgeslagen, toen de heer King, mijn besluit voorkomende, mij in 't Engelsch toevoegde «Neem 't zonder vrees aan; in uwe hoedanigheid als huurder van dezen man hebt ge niets van hem te duchten.terwijl hij u, in uwe positie van nieuws gierig tourist, zeer nuttig wezen kan.» «Laat ons dan uw huis eens zien gaan, Senor, zeide ik tot den Capataz. Wij gingen 't eerst naar beneden, de heer King, zijn kantoorbediende en ik, daar Ramirez ons met alle geweld den voorrang had willen afstaan. «Ah! Ramirez,zeide de heer King, terwijl hij den »buen muchuco« tegenhield, want zoo was toch de bijnaam van den beroemden Capataz, «kom toch. eens even hier op mijn bureauik zal u vast een baar goud geven, die ge dan, wanneer er zich een goede gelegenheid in den loop van den dag voordoet, met een dadelijk scheep kunt brengen. Waarachtig, eenige seconden later kwam Ramirez, dien ik bij de deur wachtte, met de staaf goud terug, die hij zorgvuldig in zijn zarapé 1) gerold vasthield. »'t Is een mooi brokje,zeide hij, »'t is op zijn minst wel 4000 piasters waard. Het gedrag van den heer King, die zulk eene waarde toevertrouwde aan een man dien hij op heeterdaad van ven den Christel ijken Zondag niet wil ver dringen, maar haar naaste doel is de rust, om later te komen tot heiliging van den Zondag." Dan zouden, zoo meende de spre ker, meerderen tot leden worden gewon nen, die nu vreczen dat enkel de rustdag de dag der menschen en niet de dag des Heeren bedoeld wordt. De vergadering oordeelde echter anders en meende dat zij zich moest bepalen tot het verkrijgen van rust, en dat ieder dan op zijne eigene wijze kon werkzaam zijn ten opzichte van het besteden van den dag. Over de motie werd niet gestemd, en het benoemde lid van het Hoofdbestuur trok zich daarom terug. Wij voor ons zouden meenen dat de vergadering het bij het rechte einde heeft. Wanneer het er toe komen mocht dat de Regecring er zich werkelijk mede ging be moeien, dan zou het toch moeilijk gaan de menschen voor te schrijven zich op den Zondag alleen met louter geestelijke zaken bezig te houden. Zoo iets laat zich natuur lijk niet gebieden. Niemand toch zal de tijden terug wenschen dat de menschen gedwongen worden tot kerkgaan, tot niets doen, als hun innerlijk er hen niet toe drijft.. Want dan kweekt men huichelaars in plaats van vromen. Nie mand zal wenschen dat b. v. het zitten slapen voor de ramen onder kerktijd met boete wordt gestraft, dan zou men hoogst waarschijnlijk op dekerkcrekeningenook weer de post te lezen krijgen //zoo en zooveel voor den jongen, die de slapenden in de kerk wakker maakt." Een Eldorado voor hen, die van den Zon dag weer den Sabbath willen maken, is Engeland en Schotland. Maar daar is in beide landen toch nog veel verschil. In beide landen is Zondagsheiliging verplichtend, maar in Schotland komt zij overeen met het 1) De Zarapé is een wollen deken van inlandsch maaksel, dien de Mexicanen in de plaats van een mantel gebruiken. De Mexicaan verlaat nooit zijn Zarapé, en 't is bijna een oneer in zijne oogen, er geen te bezitten. De prijs der Zarapé's verschilt van 25 fr. tot 1000 frs. diefstal betrapt had, kwam mij onverklaarbaar voor en wekte groote verbazing bij mij op; ik was nog niet op de hoogte van 's lands zeden en gebruiken. Wij vonden op het plein mijn bediende Tabaco, ernstig bezig, met hijvoeging van de noodige variaties, den laatsten Fandango van de mode te fluiten, 't Was overigens niet dan nadat hij dien geheel ten einde had gebracht, dat hij zich verwaardigde mijne tegen woordigheid op te merken. Tabaco en Ramirez wisselden een snellen blik, een ongehoorde zaak, die ik tot dusverre onmogelijk zou hebben geacht. De menschenhater Tabaco lachte den «bucn muchuco« oolijk toe. Ik had reeds dikwijls mij nen bediende verdacht, dat hij vreemde lotsverwisseling ondergaan had. De vriendschappelijke glimlach tegen Ramirez deed mijne vermoedens in zekerheid overgaan. 't Waren twee gelijkgestemde zielen, die elkaar waar deerden en op 't eerste gezicht elkander begrepen. liet huis, dat Ramirez mij voorgesteld had, indien men ten minste vier muren van gedroogde modder, ongelijk neergezet in 't zand, zonder fundeering en ge dekt met een dak van palmbladen, waar 't daglicht doorheen scheen, een huis kan noemen, was aan de overzijde van het plein gelegen, nagenoeg tegenover het paleis van Master King, op eenige passen afstands verder van den oever, 't Was in twee vertrekken ver deeld, of, om beter te spreken, in tweeën afgeschoten. Achter 't huis bevond zich een klein lapje grond, onbebouwd, en omringd door palissaden dat was de stal. «Gij ziet, Excellentie, dat ik u niet bedrogen had, toen ik u mijn huis aanprees,» zeide Ramirez met trots, «gij zoudt in de geheele haven niets beters vinden.» Aangezien dit laatste deel van den volzin ongelukkig waar was, begon ik met den vermaarden Ramirez de zaak af te maken. Wij kwamen overeen voor 20 pias ters of circa vijftig gulden in de maand. mm gevoel en het karakter der bevolking <n En geland niet, ten minste in 'e groote stedee niet. In Schotland zou de groote meer derheid het zelf niet anders willen, daar geeft dus de wet eenvoudig wat iedereen of nagenoeg iedereen wil. Daar is dus werkelijk de wet wat zij behoort te zijn, do uitdrukking van den wil des volks. En in hoe verre de bevolking in Schotland geneigd is aan de wet de hand te houden, is nog on langs gebleken met de haringgeschiedenis. De haring die in groote massa des Zater dags avonds aan land werd gebracht, om des nachts in spoorwegwaggons te wordon geladen, opdat hij in verschen toestand in het zuiden kon worden gebruikt, moest blij ven liggen om te bederven, omdat de be volking niet toestond dat er op den //Sab bath" werd gewerkt. Wij mogen deze han delwijze als overdreven afkeuren, wij moeton toch zeggen dat Zondagsheiliging daar bij het volk geworteld is. In Engeland is het daarentegen heel iets anders. Men moet in de groote steden, voor namelijk in Londen, eene Zondaor hebben o bijgewoond om een denkbeeld te hebben van den droefgeestigen indruk, die daar zoo'n dag maakt. Te vergeefs beproeven allerlei vereenigingen om verandering in dien toestand te brengen. De vrouwen vereeni ging wil liefde voor bloemen aankweeken, en de inrichting bevorderen van tuinen, ge lijk die, waarin op andere plaatsen de werk man met vrouw en kinderen des avonds bij eenkomt om onder het genot van een glas bier naar muziek te luisteren. De vereeni ging kan, als zoo menige andere, niet slagen; zij wil biertuinen zonder bier. En dan daarbij, de eenige dag, dat van die tuinen een ruim gebruik kan gemaakt worden, is de Zondag. Maar de overgeërfde Zondagviering verbiedt het op dien dag. Men zou kunnen zeggen, dat die Zondagviering voor de groote ste- lllli ..li'ljULWlg hier is de sleutel «En nu Senor,» zei hij tot mij, van uw huis.» «Dank u wel; maar deze sleutel weegt minstens tien pond. Ik kan dien niet hij mij dragen. Houd hém zelf maar.» «Maar dat kan ik niet. dat is te zep en, dan zal ik zedelijk verantwoordelijk zijn voor uwe goederen riep Ramirez uit, over wiens voorhoofd een wolk trok» «Een mooi ongeluk!» «Wat? Een mooi ongeluk? Weet gij wel dat ik dadelijk de huur wel met vijf piasters 12.50) in de maand mag opslaan, als ik mijn kosten goed ma ken wil?» «Ik begrijp dat niet al te best, maar dat doet er niet toe. Laat ons besluiten tot 25 piasters.» «Dat noem ik nog eens spreken, Excellentie,» ant woordde Ramirez, weer vrooiijk geworden. «Wanneer gij verlangt uit te gaan, behoeft gij slechts uwen sleutel door het gat te werpen, dat ge daar ziet op mans hoogte, in den muur; liet komt uit ii 't huis iikr- naast, waar ik woon. Wanneer gij wilt binnenkomen, dan zult gij den sleutel bij mij op den grond vinden liggen, want ik laat altoos mijn deur open. Ik!» voegde Ramirez er met hoogmoed bij. 't Is een koop als goud, dien uwe Excellentie daar gesloten heeft,» zeide mij Tabaco op zalvcnden toon, terwijl hij Ramirez met zwier groette, alsof hij hem bedanken wou. De Capataz gaf aan Tabaco een niet minder hoof- schcn knik terug, die evenzeer door overlevering nog uit den tijd der regeering van Karei den Vijfden scheen af te stammen, als de twee kannonnetjes, geplaatst voor 't fort van Mazatlan. Mijn bediende ging eerst de paarden afzadelen, ont pakte daarna dood op zijn gemak de muilezels en ver waardigde zich vervolgens zich te, hevinn uen dat lin DE

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1883 | | pagina 1