No. 302 1883 Iets over luchtreizen. FEUILLETON. Uitgever: L. J. VEERMAN Ileusdcn. VOOR Si Dit blad verschijnt eiken W O 1'! N S D A G en Z A T E R D A G. A b o n n e m e n t s p r ij s per 3 maanden 1Franco per post zonder verhooging. prijs- Advertentiën 1O regels (iü et. Elke regel meer 10 et. Groote lotte» naar plaatsruimte. Advertentiën worden ingewacht tot Maandag- en Donderdagavond 10 uur. Ingezonden stukken tot Maandag- en Donderdagavond 8 uur. Aangaande de indrukkon ou gevaren eenor lucht reis heerschon over 't algemeen zoor scheve voor- stollingou. Dat is een gevolg van hare zeldzaamheid. Ons land tolt geen enkelen luchtreiziger van beroep, Dnitschland heeft or eonigo, doch hunne ballons zijn zoo klein dat zo op z'u hoogst slechts één man kunnon meonomen, dlo dan nog altijd minder moet wogen dan 75 KG. De Duitschers uoeraon oen bal lon van 800 M3 roods oon reuzenballon,* waarom de Franschou hartelijk lachen, liet moerondeel dor 64 hallons, die tijdons het beleg van Parijs opstegen had een inhoud van 2000 M3 en de ballon waarmee Nadar in 1864 vau Parijs naar Hannover reisde mat 6000 M3. De ballon waarmoe l'Hoste to Am sterdam dit jaar oenige malen opsteeg, la villc de Boulogne sur merhad 1300 M3 ruimte. Men kau dus door de zoldzame gelegenheid om een luchtrois te maken, do reizigers die er aan deelnamen, ge- makkolijk tellen. Vandaar dat de gevaren aau zoo'n reis verbondon voolal overschat worden. Zelfs man non, wier moed boven alle bedenking verheven is, trekken een leelijk gezicht, wauueor hun gevraagd wordt van de partij te zijn. Mon vreest in zwijm to zullen vallou door do beweging van den ballon, meent dat de schorpe lucht in do hoogte schadou zal, enz. enz. Wio daarentegen maar eens aan oen luchtreis deel genomen hooft, woot dat al deze moeningen slechts op onkunde bernsten. Er is nauwelijks iets aango- numors te bedenken dan eeu luchtvaart. Een bewijs daarvoor ia wol het feit dat in 't bijzonder dames eeu zekere hartstochtelijke voorliefde voor zulke roizou opvatten. Eugéuo Godard heeft in den loop dos tijds meer dan honderd dames in zijn mand vervoerd ou geen enkele beeft, verzekert hij, uadat do rois was aangevangen, angst geloond of is on wel gewordon. Op dou toeschouwer maken steeds do laatste voorbereidingen tot de reis, de laatste oogeublikken vóór hot opstijgen oen meor of min der pijnlijken indruk, waarvan ook do passagier in deu gondel niet verschoond blijft, vooral wanneer hij voor do eerste maal moogaat. De ballon is dan geheel mot gus govuld en poogt zich to verhelfen. Slechts mot mouito, terwijl hij onrustig hoon en woor wiegelt, wordt hij dan vastgehouden, terwijl do gondel er aan bevestigd wordt. Nu weegt de luchtreiziger zijn ballon af, d. w. z. hij bepaalt hoe- vool hallast (kleine zakken met zand gevuld) bij mot zich nemen kau, zonder hot opstijgen te be- lemmoron. Hoe minder vlug hij en zijne helpers daarmee te werk gaan, des te pijnlijker zijn de mi nuten, daaraan bcstood, voor deu passagier. Einde lijk is alles vaardig, het kommaudo »los!« klinkt ou onder do hoera's dor toeschouwers stijgt do bal lon snel do lucht iu. liet is cchtor ook een algemeen waargenomon feit dat van dit oogeuhlik af, zelfs do meest ang stige passagior elke onaangeuamo gewaarwording terstond vergeet. Zoolang de ballon nog op do aarde vastgehouden werd, maakte do gondel den indruk van te zijn een zeer schommelend on gebrekkig vervoermiddel; thans bij 't opstijgou hangt hij, door zijn eigen zwaarte zoo vast en stil als do aarde zelf. Buitendien gevoelt men in den gondel vol strekt niet dat men stijgt; hot is alsof de ballon onveranderlijk op dczolfdo plaats blijft on do aarde mot do jubelende menschenmassa, mot huizen en hoornen onder dozen verzinkt. Wanneer mon zich in eeu stilstaanden trein bevindt, terwijl een andero trein in volle vaart voorbij ijlt, zoo schijnt 't ons toe alsof de trein waarin wij zitten, zich voort spoedt. Een dergelijk zinsbedrog, maar juist tegen gesteld, neomt men steeds bij een luchtreis waar. Men ziot de naar boven gokoerdo gozichton dor toeschouwers in den aanvang zocr duidelijk, ze worden echter al kloiuor, op 't laatst schijnt 't landschap als een schoon, prachtig geweven tapijt, waarop zich hier en daar nog 't oen en ander be weegtmen zon denken, hot zijn vlinders, echter zijn 't menschon, nit een vogulporspoctiof gezien. Eindelijk verdwjjnen do kleurou meer en moer en de aarde hult zich in eeu grauwen nevel, wanneer zo niet reeds door een wolkenlaag aan do oogeu onttrokken is. De ballon heeft nu oen zeer beduidende hoogte bereikt, doch de reizigers hebben van het stijgen niets gemorkt; zij zijn alloen vorrukt van het won- dorschoone beeld, 't welk het onder hou uitgesproide landschap aanbood. Het is oen afwisselend schouw spel, en dat wel te meer, naarmate de ballon sneller door dou luchtstroom bij het opstijgen zijwaarts gevoerd wordt. Ook van deze zijwaartscho beweging wordt mon niets gewaar; do wind kau den ballon met groote snolheid per uur volo mijlen wijd weg dragen en in den gondel kan men een veortjo of een vlokje wol op de vlakke haud leggen ze zullen rustig blijven liggen, want de ballon met het lucht- schocpje heeft dezelfde snolheid als do wind on vindt nergens tegenstand. Slechts dan voelt men dou wind wanneer do ballon verhinderd wordt voort i» Uit welk land zijt gij, Senor Pépé-Pépé vroeg ik hem. Uit Macao, Uwe Edelheid wik zou u eer voor een inwoner van Peking hebben gehouden. Het citroengeel gelaat van Pépé-Pépé werd groen achtig. Dat was waarschijnlijk zoo zijne manier van kleuren. Dat is een lasterlijke aantijging,riep hij met een ontroerde stem, uitgestrooid door lieden die me bena derden willen. Men geeft zelfs voor, dat ik mijn vrouw en mijn schoonvader vermoord heb, en dat ik, veroordeeld om den buik te worden opengesneden, er in geslaagd ben te ontsnappen, daags voor mijne strafoefening.* Ik moet hierbij voegen, dat ik later de ware ge schiedenis van Pépé-Pépé vernam. Zij geleek als twee droppelen water op den laster waarover hij zich be klaagde, of 't moest wezen dat er bij de moorden ook een was op zijn schoonbroeder. Pépé-Pépé was, toen hij op die manier met zijne familie een beetje had afgerekend, er in geslaagd den geduchten muur over te trekken en zich in te schepen op een Engelsch schip, dat hem naar Mazatlan bracht. Overigens wat er de reizigers ook van zeggen mogen, ik zag in 't vervolg te Mazatlan verscheidene Chineezen, die wel degelijk uit de binnenlanden van het Hemclschc rijk kwamen. Welnu,* zeidc hij tot mij, «waartoe besluit Uwe Edelheid?* »Tot mij te laten scheren, licht gij een scheer mes bij u?« oilier zijn ze,« antwoordde hij, terwijl hij uit een schede, die aan zijn gordel hing, twee oude lemmetten haalde, half dolken, half messen, o Wat is dat?* vroeg ik hem. «Wel, dat zijn mijne scheermessen!* oZoo! zijn dat uwe scheermessen! Wees dan zoo goed niet aan mijn kin te rakenknip mij alleen maar het haar.* Pépé-Pépé sloeg mij dadelijk een vuil servet om den hals, vervolgens nam hij een verroeste schaar en begon mijn haar te maaien in 't wilde, met een onge looflijke woede. Dio verwenschte Chinees had zeker, buiten en behalve zijne familiegevalletjes, het martelen van verscheidene zendelingen op zijn geweten, 't Eind van het lied was, dat toen ik uit zijn handen kwam, ik er afschuwelijk uitzag. o'tls vier realen (f 1.25) die Uwe Edelheid mij schuldig is,zcide hij. En nu, wilt gij mij dadelijk uw middageten bestellen, want ik heb nog een klant, dien ik aderlaten moet, in do stad.* Ilcbt gij nooit iemand gedood, dien gij ccnc ader lating doen wildot, Pépé-Pépé?* OhUwe Edelheid... dat wil zeggen, ja toch, een enkele maal. Maar ik kon 't niet helpen, zoo als u wel denkon kunt. Ik had dien dag een ge weldige hoofdpijn. »En zeg me eens, hoe komt het dat gij klanten hebt in uwe drie takken van nijverheid?* «Dat is doodeenvoudig, Uwe Edelheid, ik ben dc cenige te Mazatlan, die ze uitoefent.* »0 zoo, heel goed, dat maakt een verschil. Daar, hier zijn uwe vier realen; breng mij schielijk ctcnl* to gaan, doch nooit wanneer hij geheel vrijgelaten is. Men behoeft daarom in den ballon voor kou vatton door trek nimmer hang to zijn en zij schijnbare onbeweeglijkheid heeft ook dit gevolg, dat zelfs zoor tot bezwijming geneigde personen daarvan nooit last hebben. Hoe hooger do ballon stijgt, dos te minder dui delijk wordt natuurlijk voor den reiziger het onder hem voortgobrachte geluid; de lucht plant het ge luid veel klaarder voort van beneden naar hoven, dan omgekeerd. Dikwijls hoort men in do hoogte muziek, hondengeblaf, gezang of gejuich van vroolijko lieden, zonder dat van dozen iets mot de oogou kan waargenomen worden. Daalt de ballon om te landen, dan ijlt het volk toe om oen hand te helpen en de roizigers verstaan dc roepende menigte veel vroeger en duidelijker, dau deze hen verstaan. Mon heeft eons getracht eon telophouischo verbinding te maken tnsschen do reizigers in oen hallou-captief (oen ballon met oen kabel aan do aarde verbonden) en do bouodouhlijvenden. Bij verkenningen iu oorlogstijd kou znlk ecu verbinding groot nut heb ben, doch de uitkomst was oubovredigoud. De te- lephoon werkte wol goed naar hoven, doch gaf beueden onverstaanbare geluiden. Bij stille wind hoort men in do hoogte het ge- ruisch op do aardoppervlakte alsof er een hevige wind waait. Is mon eenmaal in de hoogero lucht lagen gekomen, waar 't oor de hovvogiug op aarde niet meer kau vernomen, het oog heneden niets moer zien kau, dan hoorscht rondom do diepsto stilte, die 't gemoed ernstig stemt. Do oneiudigo woroldrnimte ligt open voor des reizigers blik en deze ondervindt hoe klein de aarde met al haar vreugde en loed, hoe nietig de mensch, hoe onbe duidend al datgene is, wat wij menschelijko groot heid noemen. Toch vindt men op deze hoogte, waar nimmer oenig aardsch geluid gehoord wordt, soms schepse len verdwaald, die hoewel door de natuur de ge schiktheid tot vliegen verkregen licbbondo, zich echter niet licht vrijwillig hooger dau een gewonen boom zullen verheffen. Daar boven, waar men slechts een of anderen roofvogel zon verwachten te zien, die met zijn geweldige vleugels de luchtzco door kruist, daar zoekt menigmaal een verdwaalde kleine vlinder op don ballon ecu rustplaats. Op 10 Juni 1867 werd do ballon, waarmee Camillo Flammasion te Fontaiuebleau 's morgens vroeg opgestegen was om metoreologiscbe waarnemingen hij zonsopgang te doen, op een hoogte van duizend meters van een gausche schaar koolwitjes (Piercis braosicae) omgeven. «Wat verlangt Uwe Edelheid?* •"«Dat gij mij niet vergiftigt, onder voorwendsel van schele hoofdpijn; dc rest kan me niet schelen.* «Ik zal u dan drie schotels opdissehen: visch, wild e.n zwaluwnestjes.* «Kijk, waarachtig, dat is een idéc. Ik zal dc twee andere schotels opeten en bekijken de zwaluwnestjes 't is al lang dat ik er van hoor spreken en dat ik ze verlang te zien. Komaan, haast u. Ik ben van twee uur in den morgen af nuchter.* Een uur later was dc nijvere Pépé-Pépé weerom en haalde met een plechtig dralen, uit een oud tafel laken, zoodanig met bloed bevlekt dat het zekerlijk wel gediend had om al de baarden van de heele stad af tc vegen, den beruchlen, zoo ongeduldig verwachten maaltijd tc voorschijn. «Ziellier wat niet falen kan Uwe Edelheid tevreden te stellen,* zeidc hij tot mij met een voorkomen van zelfvoldoening, terwijl hij zijne schalen op een kreupele tafel neerzette. «Waar zijn de zwaluwnestjosvroeg ik. «Laat Uwe Edelheid dc moeite nemen liet tc zien. Ilun goed uiterlijk en hun heerlijke geur zullen ze u doen kennen. Ik lichtte terstond do deksels opmaar ik beken liet hier tot mijne schaamte, liet was me onmogelijk tegenover drie ragouts, die een en dezelfde lucht uit wasemden, en ook eene en dezelfde kleur afgaven, namelijk die van schoensmeer van den man uit dc Stoofsteeg, te raden wat dc Chincesche kost was. «Komaan, geen fratsen, antwoord dadelijk; waar zijn dc zwaluwnestjes?* riep ik ongeduldig opnieuw uit. «Mijn v.oord, Uwe Edelheid, nu dat alles gereed gemaakt is, zou ik 't u niet meer weten te zeggen die saus doet alles ontaarden, 't Is drie piasters die UEd. mij schuldig is. Hoo kwamen, cn dat wel zoo vroog, dezo zwakke kapelletjes zóó hoog 'l Daar is maar ééne vorklaring voor zo waren daags te voren door oen opstijgenden luchtstroom meegovoerd. Wanneer mon van benodon do wolken beschouwt, ontwaart men dikwijls dat de ecno laag zich in oon richting howoegt tegengesteld aan die eenor andere laag. Zoo kau ook het ongewapend oog zich over- tnigen van hot bestaan van verschillende lucht- stroomingen. Passeert de ballon de grens dier stroo- rningon, dan wendt hij zich hij den ovorgaug van do eene in do andere. Op dit oogeuhlik gevoelt do reiziger do beweging der lucht oen oogeuhlik, waar van hij andors niets merkt. Bij zoor ras stijgen of vallon echtor gevoelt men ook eenigon trok, maar in veel geringer mate dan zij mccuen, die nog nimmer een luchtreis meegemaakt hebben. Do snel heid van 't stijgen of dalen laat zich volstrekt niet door 't gevoel bepalen, doch is slechts door waar neming van deu barometer vast te stellen. Do ballon valt b.v. schijubaar mot oouo geringe snelheid werpt de reiziger dan echtor eeu handvol papier snippers do lucht iu, dan worden dezo ongoloofelijk snel in de hoogte gedreven. Men bemerkt daaruit hoezeer mon zich ton op zichte dor valsnolhoid vergissen kan. En dau ver gist men zich ook, wanneer men meent dat do snippers omhoog gedreven zijn; die zijn bijna op dezelfde hoogte gebleven, ondorwijl do ballon vorbazond snel daalde. Dat is hetzelfde gezichts bedrog als in dou trein, diou een andere voorbijsuolt. Men doorkruist een wolkonlaag. Bestaat dezo nit stapel- of wol nit regenwolken, zoo krijgt men dezelfdo gewaarwording alsof men in storkon nevel of in motregen zich bevindt. Aau de andore zijde der laag kan do lucht heldor en klaar zijn, ofschoon het beneden misschion regent. Is dit wezenlijk hot. goval, dan wordt in dit moment, van den lucht reiziger de grootste opniorkzaamhoid gevraagd. Iu de wolkou n. 1. heeft zich hot gas iu don luchtbal aanmerkelijk afgekoeld, aan do andere zijde ochtor waar de zon hom beschijnt on verwarmt, zot zich hot gas sterk uit, de ballon wordt strak gespannen en loopt gevaar te scheuren, indien men niet intijds voor ontsnapping zorgt. Die verwarming ou uitzet ting des hallons bevordert tevens zeer de opstijging on drijft hem spoedig naar hooger strekon. Iu en hoven do wolken wachten don lnchtschip- per vele hoogst interessante luchtverschijnselen. Dikwijls geeft oen lichte wolkenlaag die door de zon hoschonen wordt en waarboven men zweeft, dou iudruk van oen golvondo zee, welker water als louter «Ziedaar, ongeluksvogel, daar zijn uwe drie piasters,* riep ik woedend. «En nu als die afschuwelijke kerel ooit weer een voet over mijn drempel zet,voegde ik er bij, terwijl ik me tot mijn bediende wendde en hem den neus van den Chinees aanduidde, die van schrik van sepia tot gamboche overging, «doe mij dan 't plcizier hem uw sabel door zijn lijf tc steken.* Tabaco, zichtbaar gevleid door deze toekomstige zending, fronste zijne wenkbrauwen op zulk een ont zagwekkende manier, dat de heer Pépé-Pépé zijn biczen pakte, zonder cr een woord bij te voegen, maar terwijl hij krachtig dc drie piasters aan zijn hart drukte, die ik hem gegeven had. Ik moet wel ergen honger hebben gehad om dat dinertje binnen te werken, cn toch kreeg ik het gedaan. Na die heldendaad te hebben verricht, nam ik mijn zarapé en ik ging uit, maar eerst nadat ik mijn trouwen Tabaco gewaarschuwd had, dat hij zijn tijd besteden kon zooals hij goed zou vinden tot aan den anderen dag 's morgens. Deze kennisgeving verzekerde mij tcn- zijnentwege eene gehoorzaamheid van nunstc van twaalf uren. Ik werd, voorbijging, verscheidene cargadoors gewaar, die bezig waren de laatste halen toen ik het paleis van den heer King van een nv halen. Sinds ik lot huisheer den beroemden Hamircz, hun opperhoofd, had, waren de cargadoors zeer belang wekkende personaadjes iu mijne oogen geworden, ook liet ik niet na te blijven staan om d zen te beschouwen. Ik was daarenboven niet rouwig om door mijzelven die brave lui te leeren kennen met wien ik over weinige uren op een smokkelaarstocht uit moest. Hel staaltje dat ik voor oogen had kwam mij voldoende voor om liet geheele gilde te beoordeclen, want zij geleken allen op elkaar. (Wordt vervolgd.) 3S" partij goederen in te O"

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1883 | | pagina 1