Ruinpaard, verkoopen niet zal varen. i II Ijzergieterij enz. """advërtëntien. iris NE te Gorinchem -s Bosch Heusden' s ii De LingeJ GORINCHEM. INGEZONDEN. LAND- EN TUINBOUW. Gemengd Nieuws en Allerlei. MARKTBERICHTEN. Door sterfgeval te koop: Een steonen WIND-KOREN MOLEN met WOON HUIS, STALLING, ERF en TUIN, gelegen tt Wou- drichemgroot 5.69 Aren. De Directie der STOOM BOOT „STAD HEUSDEN maakt bekend, dat de boot op de beide Kerstdagen M TJLLERJIS KOOT. STOOMTABAKSFABRIEK Veen bij Heusden. Houthandel. Stoom Houtzagerij en Sohaverij kerknieuws. Georg Dueaij ClE., Nkoeul. Herv. Gemeente. Alle Werkdagen: Extra Diensten: een stoomgraanmolen met woonhuis afgebrand. Zeven varkens kwamen er bij om. Aan den Zuidwellerweg te Noordwell zijn een schuur en twee hooibergen een prooi der vlammen gewor den. Vijf koeien, een paard en twee kalveren verbrandden er. Door het uitschieten van den vaarboom had te Leiden zekere Van E. het on geluk van een kleischuit in het Galgewater te vallen en te verdrinken. Hij laat een vrouw met kinderen na. Een kind van vier jaren, dat eenige oogenblikken alleen was gelaten, is leven loos uit een leemkuil, dicht bij de ouderlijke woning te Wierden opgehaald. De passagiers- trein die Zaterdagmorgen te 10.15 van het Cen- traal-station te Amsterdam naar Winterswijk ver trok, kwam even buiten het station in botsing met de stoomtramHilversum. De tram ont spoorde en van den trein bekwamen drie wag gons belangrijke uitwendige schade. Persoonlijke ongelukken zijn niet te betreuren, maar aan on derscheidene passagiers moest hulp worden ver- leeud, daar ze door de gevolgen van den hevi- gen schok in zwijm waren gevallen. KANTONGERECHT TE HEUSDEN. Uitspraak in strafzaken van den 15n Dec. 1883. Veroordeeld wegens dronkenschap: M. J. v. H. te Heusden, 5, snbs. 3 dagenJ. V. te idem ƒ3, snbs. 2 dagen; J. G. te idem 2 maal 5, snbs. 2 m. 3 dagen J. v. T. te Wijk, 5, snbs. 3 dagenW. v. W. te Aalbnrg, 3, snbs. 2 dagen; J. de J. te Wondrichem, 12, snbs. 7 dagen; P. S. te idem, 2 maal ƒ15, snbs. 2 m. 7 dagen. Veroordeeld wegens het gaan over een anders grond, zonder recht van door- of overgang te hebben L. B. J. te Hensden, 3, snbs. 2 dagen. Veroordeeld wegens overtreding op de jacht J. v. B. te Hedikhuizen, 2 maal 10, snbs. 2 m. 2 dagen; J. C. te De Werken c. a. ƒ12, snbs. 7 dagen. Veroordeeld wegens overtreding op de visscherij P. v. E. te onbekend, 2 maal f 3. snbs. 2 m. 2 dagen M. v. T. te Giessen, 2 maal 0.50, snbs, 2 m. 1 dag. Beklaagd wegens overtreding op de visscherij W. B. en A. K. te Wourdichem, zijn vrijgesproken. Mijnheer de Redacteur! Onder de verschillende beweegredenen in uw blad en in andere bladen en geschriften opgesomd, die Heusden en zijne omstreken het recht geven bij de Regeering op een vaste brug in de onmidde- lijke nabijheid van Heusden aau te dringen, vind ik van eene reden geen gewag gemaakt, hoewel die naar mijne meening toch ook wel eenig gewicht in de schaal zou leggen. De laatste storm in de voorgaande week bracht mij op de volgende gedachte. Indien kort na de daarstelling van het nieuwe werk, de Maas, zich een storm uit het westen liet gevoelen, gelijk aan dien, zonden dan de nieuwe dijken tegen dit zoo sterk element bestand zijn? De vorige week toch bezweek te Raamsdonksveer een gedeelte van den nieuwen spoorwegdijk en word te Zwaluwe het water tot een ongekende hoogte opgevoerd, zoodat het zich op vele plaatsen over de kruin der zee dijken stortte. Zonder nu bezwaren te gaan opzoe ken, zal u mij toch toestemmen, dat onder dezelfde omstandigheden een doorbraak van de nieuwe dij ken niet tot de onmogelijkheden zou behooren. Toen in den winter 1880/81 een doorbraak het Land van Heusden teisterde, kwam de bevolking van alle zijden te Heusden een toevlucht zoeken, die zij er dan ook vond. Maar waar zich heen te wenden, wanneer dit treurig feit zich mocht her halen na het gereed komen van het nieuwe werk. Heusden zal dan alleen met een stoompont te be reiken zijn, die bij zwaren storm niet zal kunnen varen, evenmin bij ijsgang. En gesteld zij kon wel werken, zou zij dan mensehen en vee tijdig in vei lige haven kunnen brengen? Ook om deze reden zou het n. m. o. hoog noodig zijn, dat. bij de behandeling der onteigeningswetten ook werde bepaald, dat de verbinding van Heusden met het te scheiden gedtelte niet door een stoom- bootenveor, maar door een vaste brug in de onmiddelijke nabjjheid van Heusden worde verkregen. Door de opname van het bovenstaande zult u, M. d. R. ten zeerste vorplichten, Een bewoner van het Land van Heusden. Dezer dagen werd te Roosendaal de jaarlijksche algemeene vergadering gehouden van het Bond van Beetwortelsuikerfabrikanten in Nederland. Met het oog op de buitengewoon lage suikerprij zen, is de prijs der beetwortelen voor het aanstaande seizoen met één gulden verlaagd en gebracht op tien gulden per 1000 kilo. Verder is ook het belangrijk besluit genomen, (dat wel de aandacht verdient van grondeigenaren en landbouwers) dat met het oog op de grove misbruiken, met het zaad gepleegd in do gemeenten Oude-Tonge (Z.-H.) en Bokhoven (N.-B.), in welke beide plaatsen dat euvel het meest voorkwarp, in het volgend jaar geen beetwortelen zullen worden aangekochte WAALWIJK, 17 Dec. Bij eene vorige gelegenheid reeds gaven wij onze verwondering te kennen, dat de landbouwers hun vee niet verzekerden. De treu rige ondervinding van den laatsten tijd schijnt de betrokken personen wakker te hebben geschud. Te Tilburg o. a. is men van plan eene onderlinge vee verzekering op te richteneene vergadering tot bespreking van dit onderwerp wordt heden aldaar gehouden. Ook in onze gemeente wenscht men een derge lijke maatschappij op te richten. Wij kunnen niet anders dan dit plan ten zeerste toejuichen. In den loop van de laatste maanden toch stierven hier acht, meestal puike koeien, waardoor groote schade berokkend werd. Wjj noodigen alle veehonders van Waalwijk, Baardwijk en Bezooijen dringend uit de uitgeschre ven vergadering bij te wonen, om te trachten door onderling oyerleg het beoogde doel te bereiken. Beroepen naar Watergang, dr. Eelkema van der Tuuk te Kimswerd (Fr.): Rijnsaterwoude, H. E. Gravemeijer te Elberg; naar AkkerwoudeMnrmerwoude, P. G. Siemens te den Andel. Bedankt voor Abkoude E. A. Lasonder te Zegveld c. a. voor Oudega c. a., J. Baijema cand. (e Utrecht; voor Lollnm, W. van Sloten cand. te Tjamsweer. Over tram-menschen schrijft het Handelsblad* (Avondbl, v 15 Dec.): Er zijn passagiers die met voorbedachten rade de achterdeur van den tramwagen uitgaan als ze vlak bij de voordeur zitten. Anderen, vooral dames, wenken den conducteur, houden dan een praatje en verlaten den wagen alsof 't hun equipage was. Dan zijn er die vóór in gaan als achter de meeste ruimte is en omgekeerd. Vervolgens heeft men er die op de trede blijven staan en daardoor lastig worden, en anderen, die na hun verzoek om te «toppen, het stilstaan niet afwachten en onder het rijden verdwijnen. Voorts vindt men menschen die voor geen prijs anders uitstijgen dan aan den kant waar het tweede spoor ligt, dat gevaarlijk kan zijn. Soms zit men in eene tram waar de groote meer derheid elk voor zich een punt tot halten aangeeft, hetgeen veel minder aanbevelenswaardig is| dan eene waarschuwing als het oogenblik van scheiden is gekomen. Velen blijven op een wissel in den wagen wachten om twee huizen verder te laten ophouden. Lieden die vallen bij het afspringen, kijken altijd boos naar den conducteur die 't niet helpen kan. Oude heeren zijn er die eene tram naloopen. Als de wagen eindelijk stilstaat, kunnen ze niet meer voort. Ook zijn er die mee moeten en dood bedaard zich voortbewegen als de wagen al lang stil staat. Zijn er zes achter en springt er nog een bij, dan vindt men onder die zes gewoonlijk drie die geen ruimte maken om den indringer naar binnen te laten gaan. Schippers en buitenlui gaan meestal, als ze 't niet noodig oordeelen te laten ophouden, in tegen overgestelde richting van den wagen. Dan vallen ze of springen een halve straat door om het even wicht te bewaren. Menschen met handbagage blijven met de koffers buiten, om op de koffers te passen, die vreeselijk worden geschopt. Vrouwen met kleine kinderen smeeken met blik ken harer schoone oogen om de deuren niet beide op te laten. Zoo doen ook anderen van beider ge slacht. Dames voor wie galante heeren de deur open schuiven, bedanken niet. Het afstaan van eene plaats binnen wordt met eene buiging, een lach, een lonkje, naar gelang van den persoon die buigt, lacht of lonkt, beloond. Daarentegen zijn er nog altoos heeren, die hun zitplaats voor geen geld ter wereld aan eene dame zouden afstaan. Men heeft tram-kennissen, menschen die elkan der alle dagen ontmoeten op de tram. Daaruit zijn huwelijken ontstaan, als anderzins. Er zijn die altijd 'n praatje houden met den conducteur en anderen die in een diep zwijgen volharden. Zoowel habitués van het voor-balkon als van de achterzijde worden gevonden. Voor geen geld ruilen ze. Men vindt er die alléén dan rijden als 't mooi weêr is en bij leelijk weör wandelen. De ware habitué zegt niet waar hij wezen moet. De conducteur weet 't en laat stoppen. Niet-rookers houden er tram-sigaren op na voor conducteur of koetsier. Tantes die nichtjes en moedei s die dochtersnaar de tram begeleiden, of omgekeerd, nemen afscheid alsof 't eene reis naar Amerika gold. Die er meer van weet schrijve nog een hoofdstuk. In het »IIbl.« van 17 Dec. vindt men: Hoofdstuk II. Men ontmoet zoo nu en dan eene jonge dame, die wel hare portemonnaie bij zich heeft, maar als het op betalen aankomt, ontdekt dat ze den inhoud thuis liet liggen. En steeds zijn er welwillende medepassagiers of passagieressen die haar op de allervriendelijkste wijze uit de verlegenheid helpen. Of een jongmensch dat bij het begin van den rit, b. v. ljjn DamPlantage, zijne portefeuille voor den dag en eenige munt- of bankbiljetten er uithaalt. Met veel 'drukte en bereddering worden die papiertjes geteld, glad gestreken en gevouwen, terwijl hij ze zoo nauwkeurig van alle kanten in oogenschouw neemt, alsof hij aan de echtheid er van twijfelt. Denkelijk verkeert zoo iemand in den waan dat de overige passagiers nog nooit zooveel rijkdom bij elkander gezien hebbenmaar menig een komt in groote verzoeking te vragen of het eigen werk is dat met zooveel ingenomenheid wordt behandeld. Bij aankomst voor de Mniderpoort is onze vriend juist zoo verre klaar, dat de schatten zoo haastig mogelijk geborgen worden ter plaatse waar ze behooren. Ten minste gedurende een tram rit is het niet noodig ze in hunne rust te storen. Ook ontelbare voor 't meerendeel jongere heeren, die zich vast en zeker schijnen ingebeeld te hebben dat het tot den bon-ton behoort om bij tusschenpoozen op vrij merkbare wijze te geeuwen. Zeer waarschijnlijk is hnnne bedoeling negen-en- negentig van de honderd keer om op duidelijke wijze te toonen dat ze evenals de onsterfelijke Ro- bertus Nurks over het reisgezelschap denken. Zon der woorden zeggen ze toch verstaanbaar genoeg: >niet veel zaak!* Verder een groot aantal erg on verstandige bejaarde en onnadenkende jonge dames, die gedurende den ganschen tocht aan een stuk door zitten babbelen. Kakelen zou men het beter kunnen noemen. Bij voorkeur kiezen ze, vooral als het ge sprek, wat niet zelden het geval is, over intieme familie-aangelegenheden gaat, de Fransche taal, overtuigd dat slechts zij de babbelaarsters op zulk eenen trap van ontwikkeling staan, en niemand er verder een woord van begrijpt. Nu wil ik gaarne toegeven dat een geboren Franschman in zulke gevallen zijne moedertaal niet direct volko men verstaan zou. Maar een Hollander heeft er zoo veel moeite niet mee, al kan men soms een glim lach by het hooren van do grappigste fouten en vergissingen niet geheel en al onderdrukken. Ook moeders die erg praatziek en kinderen die veel te vrijpostig zijn. De wagens Dam- Sarphati- straat bevatten dikwyls van die passagieressen. Eene grootere of kleinere zuigeling die ze meevoeren, lijdt meestal aan de tandjes ziet uwé meneer! of aan stuipen, en de bezorgde moeder aanvaardt als laatste redmiddel een tocht naar het Kinder-Zie- kenhui8. Soms en dit is een verschijnsel dat aan zulke moeders tot eer verstrekt zijn ze nog daar enboven vergezeld van twee of drie grootere huwe- lgkssprniten. Men kan ze toch niet alleen thuis laten zog ik maar! Nee juffrouw, wat zeit uwé? Gewooniyk zijn die groote apostels voor de moeder en de overige passagiers vrij wat lastiger dan het zieke kind. Ze blijven geen minuut op hun plaats, trappen de andere reizigers gedurig op de teenen, schuiven op de bank heen en weer, en brengen hunne dikwyls bemodderde schoenen menigmaal in ongewenschte aanraking met de keurigste toiletjes, tot niet geringe ergernis der gelukkige bezitters. Dan is menigeen dom genoeg in een verkeerden wagen te stappen, en als zijne vergissing uitkomt, dit den onschuldigeu conducteur te verwijten. Ik heb opgemerkt, dat vooral dames in zulk een ge val bijzonder woordenrijk zijn. Het vervoer per tram is in onze goede stad zoo uitmuntend geregeld, koetsiers en conducteurs zyn zoo bekwaam en voorkomend als ergens ter wereld. Maar het publiek dat er gebrnik van maakt is nog alles behalve een ideaal publiek behoudens de gelukkig vele gunstige uitzonderingen. Mogelijk komen wij, ook door de vriendelijke medewerking van het Handelsblad*, iu dit opzicht een beetje meer der volmaaktheid nabij. Dit is het gevraagde tweede hoofdstuk. Wie weet meer Agnes. De Meier. Ct.« verhaalt het volgende: Een schoolbezoek in eene naburige gemeente. De schoolcommissie nadert aan de eene zijde en een haan met een half dozijn kippen aan de andere zyde. 't Is ongeveer vier uur. Een jongen treedt buiten de school en schreeuwt zoo hard een jongen schreeuwen kan tot zyne makkers, die nog binnen zyn: »Jongens 't is tijd, de kippen zyn daar.» De gansche jeugd stormt naar buiten, de schoolcom missie gevolgd door haan en kippen gaat binnen. Of de heeren verwondert zyn, behoeft niet gevraagd te worden. Niet het minst onthutst treedt de on derwijzer nader en antwoordend op de vragende blikkon der schoolcommissie: »Ja, ziet u heeren,* spreekt hij, »ik heb zoo weinig plaats, dat mijne kippen den nacht in de school moeten doorbren gen eerst sliepen ze op mijn lessenaar, maar thans hebben zij de warme kachelpijp tot roest gekozen. Als de jongens naar buiten gaan, komen de kip pen binnen.* (Tableau). De »Fr. Crt.« deelt als een bijdrage van kin derlijke naieveteit mede dat een der knapen, on langs geraakt door den Engelschen kapitein van het ploizierjacht Firefly» te Dokkum by zyne ouders thuiskomende, huilende uitriep: Moeke! moeke! ze hewwe me doodschoten.* En toen de moeder het kind geruststelde met de verklaring »Maar kynd, dou leefst ommers nog!* tot weder antwoord moest hooren: »Nou! ze hewwe et toch zeid, moeke!* Te Weenen maken onder de Kerstfeest-verrassin gen de muziekgevende sigaren grooten opgang. De rooker behoeft dit kruid, dat de gewone tabak op een haar gelijkt, slechts aan te steken om een zacht klagend geluid te hooren. Elke sigaar heeft slechts één toon, zoodat een heerengezelschap in staat is om, al rookende, de fraaiste stukken nit ie voeren. Vermoedelijk zal deze nieuwo uitvinding, die de beide soorten van genot aldus weet te vereenigen, ook op het gebied der toonkunst eene groote ver andering brengen, daar er nu spoedig ook wel rook-concerten zullen worden gegeven, of muziek waar oen luchtje aan is. Wat een aanbeveling waard is. De bediende van een horlogemaker treedt het woonvertrek zijns patroons binnen en meldt dat in den winkel een heer staat die een zilveren cylinderhorloge verlangt. »Zal ik hem van de goedkoopste soort een geven voor ƒ21?* »Ja, doe dat maar*, is het ant woord van den chef. »Doch«, hervat de bediende, »wy zyn hem aanbevolen door dr. B., die hem gezegd heeft hier zeer goedkoop terecht te kun nen*. »0 zoo! neem hem dan 28 af en waar schuw hem van den prijs niet te spreken, daar we hem om den wille van dr. B. uiterst billijk be handelen, tot een prys waarvoor hy nergens te recht kan.* En zoo geschiedde hot. Do aanbeveling des doc tors kostte hem 7. j- Waalwijk, 14 Dec. Vee. Aanvoer redelijk prijzen vlug. Boter. Aangevoerd 1960 K.G. van 1.06 a 1.19. 's Bosch, 17 Dec. Op do heden gehouden markt van vette kalveren waren aangevoerd 96 stuks. De le kwal. gold van ƒ0.64 tot j 0.68, 2o kwal. van 0.62 tot ƒ0.64, 3e kwal. van ƒ0.60 tot 0.62 per kilogr. Al het aangevoerde werd aan de genoteerde pry zen vlug verkocht. Aangevoerd werden 336 vette varkens; de prys was 0.40 a 0.44 per kg. Nog nimmer zullen er zooveel vette varkens op eene markt in eene gemeente van ons Rijk zyn aangevoerd; ook hier kan men zich dit niet her inneren. De handel was echter gedrukt; veel omzet had niet plaats omdat de aanvoerders aan die lage pryzen niet wilden verkoopon en dus met hunne waar wel weder naar huis zullen keeren; by zulk een aanvoer is dit dan ook te wachten. De prys der boter was 1.10 a 1.24. f Gorinchem, 17 Dec. Bij een aanvoer van onge veer 200 stuks vee, was de handel heden vooral in kalfvee weder willig. Prijzen: Enkele zware kalf kooien 270 a 325mindere qualiteit 160 a 250dito vaarzen 150 a ƒ200. Melkkoeien 140 a 250. Vare koeien 150 a 210. Ossen 70 a 120. Stieren 75 a 130. Hokkeling Vaarzen ƒ125 a ƒ175. Pinken a Graskalveren 30 a 60. Nuchtere kalveren 8.a ƒ17. Varkens, zware vette van 150 a 160 KG. 50 a 52 ct., die van 90 a 110 KG. 44 a 46 ct. per KG. Fokvarkens van 6 a 8 weken 6.a 9. per stuk. De prijs dar goêboter was 1.30 a 1.48 per KG. der weiboter 1.10 a 1.20 per K.G. Kipeieren golden J 1.70 a 1.80 de 26 stuks. EEN ZWART oud 4 jaar, zonder gebreken. Te bevragen >Koornbeurs,« Heusden. zal te W o u d r i c h e min het »Zwarte Paard,* op Donderdag 27 December 1883, fcjj des voormiddags ten 10 ure, finaal EN MET DE STOOMBOOTEN Dienstregeling aangevangen 5 December 1883. Van Gorinchem naar 's Bosch, 'smorgens 7 ure. Wijk id. 9 (Maandag en Dinsdag, na aankomst der boot 5.30 uit Dordt, en niet langs Sleeuwijk. Overige dagen wel langs Sleeuwijk.) Van 's Bosch naar Gorinchem's namiddags 1 ure. Wijk id. 3 (In correspondentie op de boot 4.45 naar Dordt.) Van Heusden naar 's Bosch, 's morgons 6.30 ure 's Bosch Heusden's namiddags 2.30 op den lsten en 3den Woensdag van elke maand (Bossche markten.) Van Andel a/d Rib naar 's Bosch, 's morg. 5 ure. Heusden id. 5.30 's Bosch naar Heusden, 's nam. 12 id. id. 1 id. t> Andel a/d Rib 2.30 de Wapens van HEUSDEN en ALTEN A. Noordwal, 's-BOSC II, bevelen zich beleefdelijk aan tot het leveren van alle mogelijke Gletstuk- ken, met en zonder model. Specialiteit in Stuwschroeven.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1883 | | pagina 3