Ruinpaard,
verkoopen
niet zal varen.
i
II
Ijzergieterij enz.
"""advërtëntien.
iris
NE te
Gorinchem -s Bosch
Heusden' s
ii De LingeJ
GORINCHEM.
INGEZONDEN.
LAND- EN TUINBOUW.
Gemengd Nieuws en Allerlei.
MARKTBERICHTEN.
Door sterfgeval te koop:
Een steonen WIND-KOREN
MOLEN met WOON
HUIS, STALLING, ERF
en TUIN, gelegen tt Wou-
drichemgroot 5.69 Aren.
De Directie der STOOM
BOOT „STAD HEUSDEN
maakt bekend, dat de boot
op de beide Kerstdagen
M TJLLERJIS KOOT.
STOOMTABAKSFABRIEK
Veen bij Heusden.
Houthandel.
Stoom Houtzagerij en Sohaverij
kerknieuws.
Georg Dueaij ClE.,
Nkoeul. Herv. Gemeente.
Alle Werkdagen:
Extra Diensten:
een stoomgraanmolen met woonhuis afgebrand.
Zeven varkens kwamen er bij om. Aan den
Zuidwellerweg te Noordwell zijn een schuur en
twee hooibergen een prooi der vlammen gewor
den. Vijf koeien, een paard en twee kalveren
verbrandden er. Door het uitschieten van den
vaarboom had te Leiden zekere Van E. het on
geluk van een kleischuit in het Galgewater te
vallen en te verdrinken. Hij laat een vrouw met
kinderen na. Een kind van vier jaren, dat
eenige oogenblikken alleen was gelaten, is leven
loos uit een leemkuil, dicht bij de ouderlijke
woning te Wierden opgehaald. De passagiers-
trein die Zaterdagmorgen te 10.15 van het Cen-
traal-station te Amsterdam naar Winterswijk ver
trok, kwam even buiten het station in botsing
met de stoomtramHilversum. De tram ont
spoorde en van den trein bekwamen drie wag
gons belangrijke uitwendige schade. Persoonlijke
ongelukken zijn niet te betreuren, maar aan on
derscheidene passagiers moest hulp worden ver-
leeud, daar ze door de gevolgen van den hevi-
gen schok in zwijm waren gevallen.
KANTONGERECHT TE HEUSDEN.
Uitspraak in strafzaken van den 15n Dec. 1883.
Veroordeeld wegens dronkenschap:
M. J. v. H. te Heusden, 5, snbs. 3 dagenJ.
V. te idem ƒ3, snbs. 2 dagen; J. G. te idem 2
maal 5, snbs. 2 m. 3 dagen J. v. T. te Wijk,
5, snbs. 3 dagenW. v. W. te Aalbnrg, 3,
snbs. 2 dagen; J. de J. te Wondrichem, 12, snbs.
7 dagen; P. S. te idem, 2 maal ƒ15, snbs. 2 m.
7 dagen.
Veroordeeld wegens het gaan over een anders grond,
zonder recht van door- of overgang te hebben
L. B. J. te Hensden, 3, snbs. 2 dagen.
Veroordeeld wegens overtreding op de jacht
J. v. B. te Hedikhuizen, 2 maal 10, snbs. 2 m.
2 dagen; J. C. te De Werken c. a. ƒ12, snbs. 7
dagen.
Veroordeeld wegens overtreding op de visscherij
P. v. E. te onbekend, 2 maal f 3. snbs. 2 m. 2
dagen M. v. T. te Giessen, 2 maal 0.50, snbs, 2
m. 1 dag.
Beklaagd wegens overtreding op de visscherij
W. B. en A. K. te Wourdichem, zijn vrijgesproken.
Mijnheer de Redacteur!
Onder de verschillende beweegredenen in uw blad
en in andere bladen en geschriften opgesomd, die
Heusden en zijne omstreken het recht geven bij de
Regeering op een vaste brug in de onmidde-
lijke nabijheid van Heusden aau te dringen, vind
ik van eene reden geen gewag gemaakt, hoewel
die naar mijne meening toch ook wel eenig gewicht
in de schaal zou leggen.
De laatste storm in de voorgaande week bracht
mij op de volgende gedachte. Indien kort na de
daarstelling van het nieuwe werk, de Maas, zich
een storm uit het westen liet gevoelen, gelijk aan
dien, zonden dan de nieuwe dijken tegen dit zoo
sterk element bestand zijn? De vorige week toch
bezweek te Raamsdonksveer een gedeelte van den
nieuwen spoorwegdijk en word te Zwaluwe het
water tot een ongekende hoogte opgevoerd, zoodat
het zich op vele plaatsen over de kruin der zee
dijken stortte. Zonder nu bezwaren te gaan opzoe
ken, zal u mij toch toestemmen, dat onder dezelfde
omstandigheden een doorbraak van de nieuwe dij
ken niet tot de onmogelijkheden zou behooren.
Toen in den winter 1880/81 een doorbraak het
Land van Heusden teisterde, kwam de bevolking
van alle zijden te Heusden een toevlucht zoeken,
die zij er dan ook vond. Maar waar zich heen te
wenden, wanneer dit treurig feit zich mocht her
halen na het gereed komen van het nieuwe werk.
Heusden zal dan alleen met een stoompont te be
reiken zijn, die bij zwaren storm niet zal kunnen
varen, evenmin bij ijsgang. En gesteld zij kon wel
werken, zou zij dan mensehen en vee tijdig in vei
lige haven kunnen brengen?
Ook om deze reden zou het n. m. o. hoog noodig
zijn, dat. bij de behandeling der onteigeningswetten
ook werde bepaald, dat de verbinding van Heusden
met het te scheiden gedtelte niet door een stoom-
bootenveor, maar door een vaste brug in de
onmiddelijke nabjjheid van Heusden
worde verkregen.
Door de opname van het bovenstaande zult u,
M. d. R. ten zeerste vorplichten,
Een bewoner van het Land van Heusden.
Dezer dagen werd te Roosendaal de jaarlijksche
algemeene vergadering gehouden van het Bond van
Beetwortelsuikerfabrikanten in Nederland.
Met het oog op de buitengewoon lage suikerprij
zen, is de prijs der beetwortelen voor het aanstaande
seizoen met één gulden verlaagd en gebracht op tien
gulden per 1000 kilo. Verder is ook het belangrijk
besluit genomen, (dat wel de aandacht verdient van
grondeigenaren en landbouwers) dat met het oog
op de grove misbruiken, met het zaad gepleegd
in do gemeenten Oude-Tonge (Z.-H.) en Bokhoven
(N.-B.), in welke beide plaatsen dat euvel het meest
voorkwarp, in het volgend jaar geen beetwortelen
zullen worden aangekochte
WAALWIJK, 17 Dec. Bij eene vorige gelegenheid
reeds gaven wij onze verwondering te kennen, dat
de landbouwers hun vee niet verzekerden. De treu
rige ondervinding van den laatsten tijd schijnt de
betrokken personen wakker te hebben geschud. Te
Tilburg o. a. is men van plan eene onderlinge vee
verzekering op te richteneene vergadering tot
bespreking van dit onderwerp wordt heden aldaar
gehouden.
Ook in onze gemeente wenscht men een derge
lijke maatschappij op te richten. Wij kunnen niet
anders dan dit plan ten zeerste toejuichen.
In den loop van de laatste maanden toch stierven
hier acht, meestal puike koeien, waardoor groote
schade berokkend werd.
Wjj noodigen alle veehonders van Waalwijk,
Baardwijk en Bezooijen dringend uit de uitgeschre
ven vergadering bij te wonen, om te trachten door
onderling oyerleg het beoogde doel te bereiken.
Beroepen
naar Watergang, dr. Eelkema van der Tuuk te
Kimswerd (Fr.): Rijnsaterwoude, H. E. Gravemeijer
te Elberg; naar AkkerwoudeMnrmerwoude, P. G.
Siemens te den Andel.
Bedankt
voor Abkoude E. A. Lasonder te Zegveld c. a.
voor Oudega c. a., J. Baijema cand. (e Utrecht;
voor Lollnm, W. van Sloten cand. te Tjamsweer.
Over tram-menschen schrijft het Handelsblad*
(Avondbl, v 15 Dec.):
Er zijn passagiers die met voorbedachten rade
de achterdeur van den tramwagen uitgaan als ze
vlak bij de voordeur zitten.
Anderen, vooral dames, wenken den conducteur,
houden dan een praatje en verlaten den wagen alsof
't hun equipage was.
Dan zijn er die vóór in gaan als achter de meeste
ruimte is en omgekeerd.
Vervolgens heeft men er die op de trede blijven
staan en daardoor lastig worden, en anderen, die
na hun verzoek om te «toppen, het stilstaan niet
afwachten en onder het rijden verdwijnen.
Voorts vindt men menschen die voor geen prijs
anders uitstijgen dan aan den kant waar het tweede
spoor ligt, dat gevaarlijk kan zijn.
Soms zit men in eene tram waar de groote meer
derheid elk voor zich een punt tot halten aangeeft,
hetgeen veel minder aanbevelenswaardig is| dan
eene waarschuwing als het oogenblik van scheiden
is gekomen.
Velen blijven op een wissel in den wagen wachten
om twee huizen verder te laten ophouden.
Lieden die vallen bij het afspringen, kijken altijd
boos naar den conducteur die 't niet helpen kan.
Oude heeren zijn er die eene tram naloopen. Als
de wagen eindelijk stilstaat, kunnen ze niet meer
voort.
Ook zijn er die mee moeten en dood bedaard
zich voortbewegen als de wagen al lang stil staat.
Zijn er zes achter en springt er nog een bij, dan
vindt men onder die zes gewoonlijk drie die geen
ruimte maken om den indringer naar binnen te
laten gaan.
Schippers en buitenlui gaan meestal, als ze 't
niet noodig oordeelen te laten ophouden, in tegen
overgestelde richting van den wagen. Dan vallen
ze of springen een halve straat door om het even
wicht te bewaren.
Menschen met handbagage blijven met de koffers
buiten, om op de koffers te passen, die vreeselijk
worden geschopt.
Vrouwen met kleine kinderen smeeken met blik
ken harer schoone oogen om de deuren niet beide
op te laten. Zoo doen ook anderen van beider ge
slacht.
Dames voor wie galante heeren de deur open
schuiven, bedanken niet. Het afstaan van eene
plaats binnen wordt met eene buiging, een lach,
een lonkje, naar gelang van den persoon die buigt,
lacht of lonkt, beloond. Daarentegen zijn er nog
altoos heeren, die hun zitplaats voor geen geld ter
wereld aan eene dame zouden afstaan.
Men heeft tram-kennissen, menschen die elkan
der alle dagen ontmoeten op de tram. Daaruit zijn
huwelijken ontstaan, als anderzins.
Er zijn die altijd 'n praatje houden met den
conducteur en anderen die in een diep zwijgen
volharden.
Zoowel habitués van het voor-balkon als van
de achterzijde worden gevonden. Voor geen geld
ruilen ze.
Men vindt er die alléén dan rijden als 't mooi
weêr is en bij leelijk weör wandelen.
De ware habitué zegt niet waar hij wezen moet.
De conducteur weet 't en laat stoppen.
Niet-rookers houden er tram-sigaren op na voor
conducteur of koetsier.
Tantes die nichtjes en moedei s die dochtersnaar
de tram begeleiden, of omgekeerd, nemen afscheid
alsof 't eene reis naar Amerika gold.
Die er meer van weet schrijve nog een hoofdstuk.
In het »IIbl.« van 17 Dec. vindt men:
Hoofdstuk II.
Men ontmoet zoo nu en dan eene jonge dame,
die wel hare portemonnaie bij zich heeft, maar als
het op betalen aankomt, ontdekt dat ze den inhoud
thuis liet liggen. En steeds zijn er welwillende
medepassagiers of passagieressen die haar op de
allervriendelijkste wijze uit de verlegenheid helpen.
Of een jongmensch dat bij het begin van den
rit, b. v. ljjn DamPlantage, zijne portefeuille
voor den dag en eenige munt- of bankbiljetten er
uithaalt. Met veel 'drukte en bereddering worden
die papiertjes geteld, glad gestreken en gevouwen,
terwijl hij ze zoo nauwkeurig van alle kanten in
oogenschouw neemt, alsof hij aan de echtheid er
van twijfelt. Denkelijk verkeert zoo iemand in den
waan dat de overige passagiers nog nooit zooveel
rijkdom bij elkander gezien hebbenmaar menig
een komt in groote verzoeking te vragen of het
eigen werk is dat met zooveel ingenomenheid wordt
behandeld. Bij aankomst voor de Mniderpoort is
onze vriend juist zoo verre klaar, dat de schatten
zoo haastig mogelijk geborgen worden ter plaatse
waar ze behooren. Ten minste gedurende een tram
rit is het niet noodig ze in hunne rust te storen.
Ook ontelbare voor 't meerendeel jongere
heeren, die zich vast en zeker schijnen ingebeeld
te hebben dat het tot den bon-ton behoort om bij
tusschenpoozen op vrij merkbare wijze te geeuwen.
Zeer waarschijnlijk is hnnne bedoeling negen-en-
negentig van de honderd keer om op duidelijke
wijze te toonen dat ze evenals de onsterfelijke Ro-
bertus Nurks over het reisgezelschap denken. Zon
der woorden zeggen ze toch verstaanbaar genoeg:
>niet veel zaak!* Verder een groot aantal erg on
verstandige bejaarde en onnadenkende jonge dames,
die gedurende den ganschen tocht aan een stuk door
zitten babbelen. Kakelen zou men het beter kunnen
noemen. Bij voorkeur kiezen ze, vooral als het ge
sprek, wat niet zelden het geval is, over intieme
familie-aangelegenheden gaat, de Fransche taal,
overtuigd dat slechts zij de babbelaarsters
op zulk eenen trap van ontwikkeling staan, en
niemand er verder een woord van begrijpt. Nu wil
ik gaarne toegeven dat een geboren Franschman in
zulke gevallen zijne moedertaal niet direct volko
men verstaan zou. Maar een Hollander heeft er zoo
veel moeite niet mee, al kan men soms een glim
lach by het hooren van do grappigste fouten en
vergissingen niet geheel en al onderdrukken.
Ook moeders die erg praatziek en kinderen die
veel te vrijpostig zijn. De wagens Dam- Sarphati-
straat bevatten dikwyls van die passagieressen. Eene
grootere of kleinere zuigeling die ze meevoeren,
lijdt meestal aan de tandjes ziet uwé meneer! of
aan stuipen, en de bezorgde moeder aanvaardt als
laatste redmiddel een tocht naar het Kinder-Zie-
kenhui8. Soms en dit is een verschijnsel dat aan
zulke moeders tot eer verstrekt zijn ze nog daar
enboven vergezeld van twee of drie grootere huwe-
lgkssprniten. Men kan ze toch niet alleen thuis
laten zog ik maar! Nee juffrouw, wat zeit uwé?
Gewooniyk zijn die groote apostels voor de moeder
en de overige passagiers vrij wat lastiger dan het
zieke kind. Ze blijven geen minuut op hun plaats,
trappen de andere reizigers gedurig op de teenen,
schuiven op de bank heen en weer, en brengen
hunne dikwyls bemodderde schoenen menigmaal in
ongewenschte aanraking met de keurigste toiletjes,
tot niet geringe ergernis der gelukkige bezitters.
Dan is menigeen dom genoeg in een verkeerden
wagen te stappen, en als zijne vergissing uitkomt,
dit den onschuldigeu conducteur te verwijten. Ik
heb opgemerkt, dat vooral dames in zulk een ge
val bijzonder woordenrijk zijn.
Het vervoer per tram is in onze goede stad zoo
uitmuntend geregeld, koetsiers en conducteurs zyn
zoo bekwaam en voorkomend als ergens ter wereld.
Maar het publiek dat er gebrnik van maakt is nog
alles behalve een ideaal publiek behoudens de
gelukkig vele gunstige uitzonderingen. Mogelijk
komen wij, ook door de vriendelijke medewerking
van het Handelsblad*, iu dit opzicht een beetje
meer der volmaaktheid nabij.
Dit is het gevraagde tweede hoofdstuk. Wie weet
meer Agnes.
De Meier. Ct.« verhaalt het volgende:
Een schoolbezoek in eene naburige gemeente. De
schoolcommissie nadert aan de eene zijde en een
haan met een half dozijn kippen aan de andere
zyde. 't Is ongeveer vier uur. Een jongen treedt
buiten de school en schreeuwt zoo hard een jongen
schreeuwen kan tot zyne makkers, die nog binnen
zyn: »Jongens 't is tijd, de kippen zyn daar.» De
gansche jeugd stormt naar buiten, de schoolcom
missie gevolgd door haan en kippen gaat binnen.
Of de heeren verwondert zyn, behoeft niet gevraagd
te worden. Niet het minst onthutst treedt de on
derwijzer nader en antwoordend op de vragende
blikkon der schoolcommissie: »Ja, ziet u heeren,*
spreekt hij, »ik heb zoo weinig plaats, dat mijne
kippen den nacht in de school moeten doorbren
gen eerst sliepen ze op mijn lessenaar, maar thans
hebben zij de warme kachelpijp tot roest gekozen.
Als de jongens naar buiten gaan, komen de kip
pen binnen.* (Tableau).
De »Fr. Crt.« deelt als een bijdrage van kin
derlijke naieveteit mede dat een der knapen, on
langs geraakt door den Engelschen kapitein van
het ploizierjacht Firefly» te Dokkum by zyne
ouders thuiskomende, huilende uitriep: Moeke!
moeke! ze hewwe me doodschoten.* En toen de
moeder het kind geruststelde met de verklaring
»Maar kynd, dou leefst ommers nog!* tot weder
antwoord moest hooren: »Nou! ze hewwe et toch
zeid, moeke!*
Te Weenen maken onder de Kerstfeest-verrassin
gen de muziekgevende sigaren grooten opgang. De
rooker behoeft dit kruid, dat de gewone tabak op
een haar gelijkt, slechts aan te steken om een zacht
klagend geluid te hooren. Elke sigaar heeft slechts
één toon, zoodat een heerengezelschap in staat is
om, al rookende, de fraaiste stukken nit ie voeren.
Vermoedelijk zal deze nieuwo uitvinding, die de
beide soorten van genot aldus weet te vereenigen,
ook op het gebied der toonkunst eene groote ver
andering brengen, daar er nu spoedig ook wel
rook-concerten zullen worden gegeven, of muziek
waar oen luchtje aan is.
Wat een aanbeveling waard is. De bediende
van een horlogemaker treedt het woonvertrek zijns
patroons binnen en meldt dat in den winkel een
heer staat die een zilveren cylinderhorloge verlangt.
»Zal ik hem van de goedkoopste soort een geven
voor ƒ21?* »Ja, doe dat maar*, is het ant
woord van den chef. »Doch«, hervat de bediende,
»wy zyn hem aanbevolen door dr. B., die hem
gezegd heeft hier zeer goedkoop terecht te kun
nen*. »0 zoo! neem hem dan 28 af en waar
schuw hem van den prijs niet te spreken, daar we
hem om den wille van dr. B. uiterst billijk be
handelen, tot een prys waarvoor hy nergens te
recht kan.*
En zoo geschiedde hot. Do aanbeveling des doc
tors kostte hem 7.
j- Waalwijk, 14 Dec. Vee. Aanvoer redelijk prijzen
vlug. Boter. Aangevoerd 1960 K.G. van 1.06 a 1.19.
's Bosch, 17 Dec. Op do heden gehouden markt
van vette kalveren waren aangevoerd 96 stuks.
De le kwal. gold van ƒ0.64 tot j 0.68, 2o kwal.
van 0.62 tot ƒ0.64, 3e kwal. van ƒ0.60 tot
0.62 per kilogr.
Al het aangevoerde werd aan de genoteerde pry
zen vlug verkocht.
Aangevoerd werden 336 vette varkens; de prys
was 0.40 a 0.44 per kg.
Nog nimmer zullen er zooveel vette varkens op
eene markt in eene gemeente van ons Rijk zyn
aangevoerd; ook hier kan men zich dit niet her
inneren.
De handel was echter gedrukt; veel omzet had
niet plaats omdat de aanvoerders aan die lage
pryzen niet wilden verkoopon en dus met hunne
waar wel weder naar huis zullen keeren; by zulk
een aanvoer is dit dan ook te wachten.
De prys der boter was 1.10 a 1.24.
f Gorinchem, 17 Dec. Bij een aanvoer van onge
veer 200 stuks vee, was de handel heden vooral
in kalfvee weder willig.
Prijzen: Enkele zware kalf kooien 270 a
325mindere qualiteit 160 a 250dito vaarzen
150 a ƒ200.
Melkkoeien 140 a 250.
Vare koeien 150 a 210.
Ossen 70 a 120.
Stieren 75 a 130.
Hokkeling Vaarzen ƒ125 a ƒ175.
Pinken a
Graskalveren 30 a 60.
Nuchtere kalveren 8.a ƒ17.
Varkens, zware vette van 150 a 160 KG. 50 a 52
ct., die van 90 a 110 KG. 44 a 46 ct. per KG.
Fokvarkens van 6 a 8 weken 6.a 9.
per stuk.
De prijs dar goêboter was 1.30 a 1.48 per KG.
der weiboter 1.10 a 1.20 per K.G.
Kipeieren golden J 1.70 a 1.80 de 26 stuks.
EEN ZWART
oud 4 jaar, zonder gebreken.
Te bevragen >Koornbeurs,« Heusden.
zal te W o u d r i c h e min het »Zwarte
Paard,* op Donderdag 27 December 1883,
fcjj des voormiddags ten 10 ure, finaal
EN
MET DE STOOMBOOTEN
Dienstregeling aangevangen 5 December 1883.
Van Gorinchem naar 's Bosch, 'smorgens 7 ure.
Wijk id. 9
(Maandag en Dinsdag, na aankomst der boot 5.30 uit
Dordt, en niet langs Sleeuwijk. Overige dagen wel
langs Sleeuwijk.)
Van 's Bosch naar Gorinchem's namiddags 1 ure.
Wijk id. 3
(In correspondentie op de boot 4.45 naar Dordt.)
Van Heusden naar 's Bosch, 's morgons 6.30 ure
's Bosch Heusden's namiddags 2.30
op den lsten en 3den Woensdag van elke maand
(Bossche markten.)
Van Andel a/d Rib naar 's Bosch, 's morg. 5 ure.
Heusden id. 5.30
's Bosch naar Heusden, 's nam. 12
id. id. 1
id. t> Andel a/d Rib 2.30
de Wapens van HEUSDEN en ALTEN A.
Noordwal, 's-BOSC II,
bevelen zich beleefdelijk aan tot het
leveren van alle mogelijke Gletstuk-
ken, met en zonder model.
Specialiteit in Stuwschroeven.