No. 541.
Woensdag 15 December.
1886.
FELJ1LI .ETON
De Tweelingzusters.
f 1
v
lil
1
mi
v mi
U'
i
Uitgever: L. J. VEERMAN Heusden.
Het Amerikaansche
Spoorwegleven.
jT
Bpgsa
ta.. «O
VOOR
Dit blad verschijnt eiken WOENSDAG
en Z AT ERDAG
Franco per post zonder prijs-
L
Amerika spant alle krachten in om den
handel met de tropische landen van Azië
door zijn gebied te leiden. De Vereenigde
Staten laten daartoe niets onbeproefd. Ze
zijn zich bewust op den handelsweg met
China op Europa een grooten sprong voor
te hebben en hun ondernemingszucht heeft
binnen enkele jaren verkeersmiddelen tus-
schen het oosten en westen geschapen, die
bewondering afdwingen. Met de opening
der Union is een nieuw tijdvak in 't spoor
wezen geopend. Sedert dat tijdstip heeft de
Amerikaansche energie een geheele reeks
pacificbanen ontworpen en uitgevoerd, en niet
slechts de Vereenigde Staten van den At-
lantischen tot den Stillen Oceaan dwars
doorsneden maar ook Mexico in het net
opgenomen en tot de hoofdstad directe ver
binding geopend.
Geen der pacificbanen heeft haar uit
gangspunt in New York, Boston of een der
andere havensteden van het Oosten, maar,
met uitzondering der zuidelijke baan, die
in New Orleans aanvangt, in den regel
daar, waar het z g. West-Atnerika begint.
Het geheele oosten is met zoo'n dicht net.
van spoorwegen overtrokken, dat den rei
ziger alle denkbare gelegenheden open staan,
zich met een der groote wegen in verbin
ding te brengen.
Er zijn in de Vereenigde Staten zeven
groote spoorwegkoninkrijken. Deze soliede
corporaties maken geen groot alarm op de
beurs, haar papieren zijn in zekere handen
en worden weinig verhandeld, doch haar
ijzeren netten zijn verspreid in alle rich
tingen.
Gelijk een geweldig groote poliep om
armt de Baltimore-Ohio-Compagnie, kort
Advertentiën 16 regels 60 ct. Elke regel meer 10 ct. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden ingewacht tot Maandag- en Donderdagavond 10 uur. Ingezonden
stukken tot Maandag- en Donderdagavond 8 uur.
weg B. O. genaamd het halve land, hare
vangarmen met zuignappen naar alle rich
tingen uitstrekkend.
De ziel der Amerikaansche spoorwegen
en der B. O. in 't bijzonder is Albert
Fink, een Duitscher van geboorte, de uit
vinder van het poolsysteem. Pool heet een
vereeniging tusschen spoorwegondernemers,
speculanten en industriëelen om concurrentie
onderling tegen te gaan.
De Pensylvania-spoorweg (P. R. R. Co.)
omvat een baan van 10584 KM. en bezit
eigen stoomschepen op Europa. Zijn stoom-
rossen loopen tot Mexico en door en over
de bergen. Nergens ter wereld heeft de
wetenschap der spoorweg-ingenieurs meer
wonderen gewrocht dan op,deze baan. Haar
eiken liggers en gegoten stalen rails zijn
zoo solied gelegd, dat de Kon. Pruisische
spoorwegonderneming zich van hetzelfde
systeem bedient.
Om de vele sneltreinen geen onnoodig
oponthoud te veroorzaken heeft, men op dezen
spoorweg tusschen Pittsburg en Altona z g.
f/track tan ts" aangelegd, waaruit de machinist
het noodige water voor de locomotief kan
opnemen zonder in 't minst gedwongen te
zijn den gang te vertragen. Deze tracktants
zijn 300 M. lange bakken tusschen de rails
aangebracht, die steeds vol water gehouden
worden, 't welk in den winter door stoom
verwarmd wordt. Door een uitgeworpen
slang kan de locomotief daaruit in een oogen-
blik zich van het noodige voorzien.
Aan de spits van het derde rijk staan de
erfgenamen van William van der Bilt, van
wiens rijkdommen dit jaar do bladen druk
gesproken hebben.
Jay Gould is de vierde spoorwegkoning.
Zijn Missouri Pacific Railroad-System heeft
de aanzienlijke lengte van 16000 KM. en
beheerscht niet minder dan zeventien staten.
Gould is een oertype van 't Amerikaan-
sche ras, die, nadat hij zijn eerste millioen
dollars binnen had, kocht wat koopbaar was
om zich monopolie te verschaffen. Thans,
nu hij op 150 millioen geschat wordt, koopt
hij spoorwegen, kolenmijnen, bruggen, graan
schepen, molens en met James Gordon
Bennet, den eigenaar der „New-York He
raid,/' (welk blad in '83 een winst van
850.000 dollars opbracht) heeft hij een te
legraafkabel gelegd van Amerika naar En
geland, speciaal voor dit blad.
Huntingdon is de vijfde vorst. Zijn wegen
strekken zich uit tot den Grooten Oceaan
en verschillende Atlantische zeehavens. Hij
is een man van ongemeene energie en st mt
ter beurze hooger aangeschreven dan Gould.
Het zesde koningrijk staat niet onder een
eenhoofdig bestuur, maar wordt geregeerd
uit Boston en concurreert tegen de Union-
baan door een lijn, evenals deze, dwars
dgor Amerika.
Het zevende heerscht in het noordwesten
der V. S. en omvat in het oosten tal van
lijnen, die daar heen leiden.
Met de ongehoorde uitbreiding der spoor
wegen heeft de luxe en de zorg voor het
gemak der reizigers gelijken tred gehou
den. De Amerikaansche waggons der eer
ste klasse voldoen in alle opzichten aan de
strengste eischen, die met het oog op een
dagenlange reis gesteld kunnen worden.
Zij hebben 56 zitplaatsen, die naar be
lieven kunnen gedraaid worden en zijn
veel hooger dan onze waggons; door jaloe
zieën zijn ze tegen de zonnestralen beschut.
De verlichting en verwarming laat niets te
wenschen over. Elke wagen is voorzien van
water, bezit een apart deel voor dames en
heeren als toilet-kamer en een buffet, voor
zien van alle ververschingen.
De locomotieven der Amerikaansche spo
ren zijn prachtstukken van techniek. Voor
elk der reusachtige machines is oen soort
VIII.
Toen beiden in den trein stapten, waar zij, door
eene handvulling aan den conducteur, door geen verder
gezelschap gestoord werden, dachten beiden aan de
vorige reis, die zij ook met Clara samen gemaakt had
den. Hoe vroolijk en welgemoed was Marie op reis
gegaan, de heele wereld lachtte haar tegen en nu
was zij met de grootste zorg voor haar ouders ver
vuld. Philip keerde ook een oogenblik tot zich zelve
en moest bekennen dat hij tot vóór zijne kennismaking
met Marie, een wat al te vroolijk leven had geleid en
nu schaamde hij zich, als hij dacht aan zijne houding
tegenover de dames Sterk in den trein en dat zij
getuige van zijne luidruchtigheid waren geweest. Hij
nam zich nu met allen ernst voor, om zich wat meer
op de studie toe te leggen en vele vrienden, die het
alleen op zijne beurs hadden gemunt, te laten varen.
Hij bejammerde nu den verbeuzelden tijd en zou zoo
gaarne de twee laatst verioopen jaren terug wenschen
hij troostte zich nochtans met de spreuk: het is be
ter ten halve gekeerd dan ten heele gedwaald,» en
nam zich stellig voor zijne studiën spoedig te volein
den, om zich als advocaat ergens te gaan vestigen.
Hij maakte Marie deelgenoot van zijn genomen besluit,
die hem hartelijk geluk wenschte met zijne goede
plannen.
«Dus stelt gij eenig belang in mij, Marie, dat gij
u daarin zoo hartelijk verheugt?» vraagde hij.
«Natuurlijk, Philip, en het zal uwe ouders ook een
groot genoegen doen, te zien dat gij u met ijver op
de studie toelegt.
Ik zou echter nog nicer geprikkeld worden tot
studie, indien ik het vooruitzicht op eene belooning
had,» vervolgde hij.
«Wel de belooning zult gij in u zeiven vinden.
Gij zult veel meer voldaan over u zeiven zijn en te
vens uw ouders de grootste vreugde verschaffen.»
«En zou zich niemand anders er in verheugen als
ik een nuttig lid van de maatschappij was geworden
«Wel zeker, ik geloof dat Anna trotsch op haar
neef zou zijn, en in haar gesprekken altijd «mijn neef
de advocaat,» zou laten doorvloeien.
Marie, wilt gij mij dan niet begrijpen dat het alles
mij bijna onverschillig is, maar dat gij alleen mijn lot
in uwe handen hebt? Zoo ik slechts wist, dat ik tot prijs
uw hart en uwe hand kon verwerven, dan zou ik
alle hinderpalen overwinnen en niets zou mij onmoge
lijk zijn om dien prijs te veroveren. Hij nam hare hand
die zij niet terugtrok en vraagde zacht, terwijl hij haar
smeekend aanzag, Marie mag ik hopen? gij alleen
zijt in staat mij tot het goede aan te sporen, blijf
dan steeds mijn getrouwe schutsengel en ik zal staande
blijven.
Marie was zeer ontroerd geworden op het hooren
van zijne woorden. Zij had wel gemerkt dat Philip
altijd haar gezelschap zocht, doch dit aan eene gril
van hem toegeschreven en er niet veel over nagedacht.
«Als ik maar eenmaal vertrokken ben, dan is hij mij
spoedig weer vergeten,» had zij herhaaldelijk tot zich
zelve gezegd, «eene logee wordt gewoonlijk door de
zoons van den huize gefêteerd.» Toen hij niet dadelijk
antwoord kreeg, herhaalde hij zijn verzoek en vraagde
de gunst van haar om nu en dan briefwisseling met
haar te mogen houden. Dit wilde zij echter niet toe
staan.
«Ik wil u wel bekennen,» zeide zei, «dat het mij
genoegen doet, dut gij zulke vaste voornemens voor uwe
studie hebt, maar wij moeten beiden vrij blijven, tot uwe
studie voltooid is. Zijt gij dan Rog met dezelfde ge
voelens omtrent mij bezield, wend u dan tot mijne
ouders en als gij hunne toestemming hebt verworven,
zult gij van de mijne ook verzekerd zijn,» zeide zij
blozend.
«Dank, Marie, voor die woorden, gij opent mij een
hemel in het verschiet. Maar ik mag u toch zeker
wel eens komen bezoeken, als ik u niet schrijven mag
«Het huis van ons zal altijd voor u en de uwen
geopend zijn, gij zult er altijd een welkome gast zijn.
Beproef echter wel u zelve, misschien hebt gij u door
uw gevoel laten medeslepen en woorden gesproken die
gij later gaarne herroepen zoudt, dus laat ons het ge
sprokene als vergeten beschouwen en toch als vrienden
scheiden.
Zij brak het onderwerp van haar gesprek af door le
hark van dikke, houten staven aangebracht,
waardoor niet al te zware voorwerpen van
de rails op zijde geschoven worden. Voor
hindernissen door sneeuw dienen bijzon
dere, kunstig ingerichte sneeuwploegen. Tot
beschutting voor sneeuwvallen zijn op ge
vaarlijke punten daken gemaakt uit zware
boomstammen, waaronder de trein door
rijdt. Elke trein voert een electrische bat
terij mee, door een telegrafist bediend, die
het verkeer met de stations onderhoudt. De
koppeling der wagens is zóó kort genomen,
dat men zonder gevaar van de eene op de
andere stappen kan, ook in de snelste vaart.
Dat is op lange reizen voor de passagiers
zeer aangenaam. Elke trein voert met zich
een paleiswagen, met groote luxe en com
fort ingericht, een leunstoel wagen, een res
tauratiewagen en een rook wagen.
De trots der Amerikaners is do sleeping-
car, thans ook bij ons bekend op de route
AmsterdamParijs. Deze hebben in 't mid
den een gang; aan beide zijden bevinden
zich zitplaatsen, twee nevens elkaar. Hooge
spiegelruiten, den ganschen wand beslaande,
verleenen een onbelemmerd uitzicht, een
gemakkelijke tafel veroorlooft gedurende de
reis te lezen en te schrijven; de grond is
bedekt met een zwaar tapijt. Tegen 10 of
11 uur in den avond worden alle afdee-
lingen door een neger in twee tegenover
elkander liggende, breede en gemakkelijke
slaapplaatsen herschapen, van welke de on
derste om begrijpelijke redenen door de
dames in beslag genomen wordt. De res
tauratiewagens gelijken veel op de slaap
wagens, zooals die er over dag uitzien, be
halve dat zo op den achtergrond een keu
ken bezitten. Ze hebben dubbele bodems,
waartusschen ijs en allerlei spijzen en dran
ken bewaard wordt. Men betaalt voor een
maaltijd circa 2 gulden, behalve den wijn.
vragen hoe lang het nog zou duren vóór zij te Haarlem
aankwamen? Toen hij begreep dat haar besluit vast
stond wilde hij haar ook niet dwingen om verder naar
hem te luisteren, maar vleide zich met de hoop haar
spoedig een bezoek te brengen.
Eindelijk kregen zij Haarlem in het gezicht en daar
hij het een ongelegen tijd vond om nu voor het eerst ken
nis met de familie te maken, sprak hij met Marie af dat
hij zijne reis naar Utrecht zou ondernemen en zich niet
langer op zou houden. Het kwam uit zooals zij ge
dacht hadden. Julian stond aan den trein en na eene
hartelijke begroeting van broeder en zuster werd Phi
lip voorgesteld. Op de vraag hoe het met den zieke
was antwoordde Juhan dat de eene koorts op de andere
volgde en de zieke zeer verzwakt was, zoodat de groot
ste rust was aanbevolen.
«Maar waar is Clara.dat gij alleen terug komt?»
vraagde Johan. Nu verhaalde Philip het ongeval met
het rijtuig en de raad van den dokter dat Clara eenige
dagen rust moest hebben. Hij sprak nog met Johan af,
die zich zoo vereerd gevoelde door den amicalen om
gang met een student, dal deze hem binnen enkele
dagen den toestand der zieken en gezonden zou mede-
deelen, waarop hij dan wederkeerig op antwoord kon
rekenen.
Het werd tijd voor Philip dat hij in den trein stapte,
en na nog eenige bemoedigende woorden tot Marie ge
sproken en hare hand stevig gedrukt te hebben, ver
trok hij, na Johan aan zijne belofte nog eens herinnerd
te hebben. (Wordt vervolgd).
Abonnementsprijs per 3 maanden f 1
verhooging.
J. X J. U II i/ XX u
ec-nycme-j-iuna
tSiiBPü -
10)