No. 541. Woensdag 15 December. 1886. FELJ1LI .ETON De Tweelingzusters. f 1 v lil 1 mi v mi U' i Uitgever: L. J. VEERMAN Heusden. Het Amerikaansche Spoorwegleven. jT Bpgsa ta.. «O VOOR Dit blad verschijnt eiken WOENSDAG en Z AT ERDAG Franco per post zonder prijs- L Amerika spant alle krachten in om den handel met de tropische landen van Azië door zijn gebied te leiden. De Vereenigde Staten laten daartoe niets onbeproefd. Ze zijn zich bewust op den handelsweg met China op Europa een grooten sprong voor te hebben en hun ondernemingszucht heeft binnen enkele jaren verkeersmiddelen tus- schen het oosten en westen geschapen, die bewondering afdwingen. Met de opening der Union is een nieuw tijdvak in 't spoor wezen geopend. Sedert dat tijdstip heeft de Amerikaansche energie een geheele reeks pacificbanen ontworpen en uitgevoerd, en niet slechts de Vereenigde Staten van den At- lantischen tot den Stillen Oceaan dwars doorsneden maar ook Mexico in het net opgenomen en tot de hoofdstad directe ver binding geopend. Geen der pacificbanen heeft haar uit gangspunt in New York, Boston of een der andere havensteden van het Oosten, maar, met uitzondering der zuidelijke baan, die in New Orleans aanvangt, in den regel daar, waar het z g. West-Atnerika begint. Het geheele oosten is met zoo'n dicht net. van spoorwegen overtrokken, dat den rei ziger alle denkbare gelegenheden open staan, zich met een der groote wegen in verbin ding te brengen. Er zijn in de Vereenigde Staten zeven groote spoorwegkoninkrijken. Deze soliede corporaties maken geen groot alarm op de beurs, haar papieren zijn in zekere handen en worden weinig verhandeld, doch haar ijzeren netten zijn verspreid in alle rich tingen. Gelijk een geweldig groote poliep om armt de Baltimore-Ohio-Compagnie, kort Advertentiën 16 regels 60 ct. Elke regel meer 10 ct. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden ingewacht tot Maandag- en Donderdagavond 10 uur. Ingezonden stukken tot Maandag- en Donderdagavond 8 uur. weg B. O. genaamd het halve land, hare vangarmen met zuignappen naar alle rich tingen uitstrekkend. De ziel der Amerikaansche spoorwegen en der B. O. in 't bijzonder is Albert Fink, een Duitscher van geboorte, de uit vinder van het poolsysteem. Pool heet een vereeniging tusschen spoorwegondernemers, speculanten en industriëelen om concurrentie onderling tegen te gaan. De Pensylvania-spoorweg (P. R. R. Co.) omvat een baan van 10584 KM. en bezit eigen stoomschepen op Europa. Zijn stoom- rossen loopen tot Mexico en door en over de bergen. Nergens ter wereld heeft de wetenschap der spoorweg-ingenieurs meer wonderen gewrocht dan op,deze baan. Haar eiken liggers en gegoten stalen rails zijn zoo solied gelegd, dat de Kon. Pruisische spoorwegonderneming zich van hetzelfde systeem bedient. Om de vele sneltreinen geen onnoodig oponthoud te veroorzaken heeft, men op dezen spoorweg tusschen Pittsburg en Altona z g. f/track tan ts" aangelegd, waaruit de machinist het noodige water voor de locomotief kan opnemen zonder in 't minst gedwongen te zijn den gang te vertragen. Deze tracktants zijn 300 M. lange bakken tusschen de rails aangebracht, die steeds vol water gehouden worden, 't welk in den winter door stoom verwarmd wordt. Door een uitgeworpen slang kan de locomotief daaruit in een oogen- blik zich van het noodige voorzien. Aan de spits van het derde rijk staan de erfgenamen van William van der Bilt, van wiens rijkdommen dit jaar do bladen druk gesproken hebben. Jay Gould is de vierde spoorwegkoning. Zijn Missouri Pacific Railroad-System heeft de aanzienlijke lengte van 16000 KM. en beheerscht niet minder dan zeventien staten. Gould is een oertype van 't Amerikaan- sche ras, die, nadat hij zijn eerste millioen dollars binnen had, kocht wat koopbaar was om zich monopolie te verschaffen. Thans, nu hij op 150 millioen geschat wordt, koopt hij spoorwegen, kolenmijnen, bruggen, graan schepen, molens en met James Gordon Bennet, den eigenaar der „New-York He raid,/' (welk blad in '83 een winst van 850.000 dollars opbracht) heeft hij een te legraafkabel gelegd van Amerika naar En geland, speciaal voor dit blad. Huntingdon is de vijfde vorst. Zijn wegen strekken zich uit tot den Grooten Oceaan en verschillende Atlantische zeehavens. Hij is een man van ongemeene energie en st mt ter beurze hooger aangeschreven dan Gould. Het zesde koningrijk staat niet onder een eenhoofdig bestuur, maar wordt geregeerd uit Boston en concurreert tegen de Union- baan door een lijn, evenals deze, dwars dgor Amerika. Het zevende heerscht in het noordwesten der V. S. en omvat in het oosten tal van lijnen, die daar heen leiden. Met de ongehoorde uitbreiding der spoor wegen heeft de luxe en de zorg voor het gemak der reizigers gelijken tred gehou den. De Amerikaansche waggons der eer ste klasse voldoen in alle opzichten aan de strengste eischen, die met het oog op een dagenlange reis gesteld kunnen worden. Zij hebben 56 zitplaatsen, die naar be lieven kunnen gedraaid worden en zijn veel hooger dan onze waggons; door jaloe zieën zijn ze tegen de zonnestralen beschut. De verlichting en verwarming laat niets te wenschen over. Elke wagen is voorzien van water, bezit een apart deel voor dames en heeren als toilet-kamer en een buffet, voor zien van alle ververschingen. De locomotieven der Amerikaansche spo ren zijn prachtstukken van techniek. Voor elk der reusachtige machines is oen soort VIII. Toen beiden in den trein stapten, waar zij, door eene handvulling aan den conducteur, door geen verder gezelschap gestoord werden, dachten beiden aan de vorige reis, die zij ook met Clara samen gemaakt had den. Hoe vroolijk en welgemoed was Marie op reis gegaan, de heele wereld lachtte haar tegen en nu was zij met de grootste zorg voor haar ouders ver vuld. Philip keerde ook een oogenblik tot zich zelve en moest bekennen dat hij tot vóór zijne kennismaking met Marie, een wat al te vroolijk leven had geleid en nu schaamde hij zich, als hij dacht aan zijne houding tegenover de dames Sterk in den trein en dat zij getuige van zijne luidruchtigheid waren geweest. Hij nam zich nu met allen ernst voor, om zich wat meer op de studie toe te leggen en vele vrienden, die het alleen op zijne beurs hadden gemunt, te laten varen. Hij bejammerde nu den verbeuzelden tijd en zou zoo gaarne de twee laatst verioopen jaren terug wenschen hij troostte zich nochtans met de spreuk: het is be ter ten halve gekeerd dan ten heele gedwaald,» en nam zich stellig voor zijne studiën spoedig te volein den, om zich als advocaat ergens te gaan vestigen. Hij maakte Marie deelgenoot van zijn genomen besluit, die hem hartelijk geluk wenschte met zijne goede plannen. «Dus stelt gij eenig belang in mij, Marie, dat gij u daarin zoo hartelijk verheugt?» vraagde hij. «Natuurlijk, Philip, en het zal uwe ouders ook een groot genoegen doen, te zien dat gij u met ijver op de studie toelegt. Ik zou echter nog nicer geprikkeld worden tot studie, indien ik het vooruitzicht op eene belooning had,» vervolgde hij. «Wel de belooning zult gij in u zeiven vinden. Gij zult veel meer voldaan over u zeiven zijn en te vens uw ouders de grootste vreugde verschaffen.» «En zou zich niemand anders er in verheugen als ik een nuttig lid van de maatschappij was geworden «Wel zeker, ik geloof dat Anna trotsch op haar neef zou zijn, en in haar gesprekken altijd «mijn neef de advocaat,» zou laten doorvloeien. Marie, wilt gij mij dan niet begrijpen dat het alles mij bijna onverschillig is, maar dat gij alleen mijn lot in uwe handen hebt? Zoo ik slechts wist, dat ik tot prijs uw hart en uwe hand kon verwerven, dan zou ik alle hinderpalen overwinnen en niets zou mij onmoge lijk zijn om dien prijs te veroveren. Hij nam hare hand die zij niet terugtrok en vraagde zacht, terwijl hij haar smeekend aanzag, Marie mag ik hopen? gij alleen zijt in staat mij tot het goede aan te sporen, blijf dan steeds mijn getrouwe schutsengel en ik zal staande blijven. Marie was zeer ontroerd geworden op het hooren van zijne woorden. Zij had wel gemerkt dat Philip altijd haar gezelschap zocht, doch dit aan eene gril van hem toegeschreven en er niet veel over nagedacht. «Als ik maar eenmaal vertrokken ben, dan is hij mij spoedig weer vergeten,» had zij herhaaldelijk tot zich zelve gezegd, «eene logee wordt gewoonlijk door de zoons van den huize gefêteerd.» Toen hij niet dadelijk antwoord kreeg, herhaalde hij zijn verzoek en vraagde de gunst van haar om nu en dan briefwisseling met haar te mogen houden. Dit wilde zij echter niet toe staan. «Ik wil u wel bekennen,» zeide zei, «dat het mij genoegen doet, dut gij zulke vaste voornemens voor uwe studie hebt, maar wij moeten beiden vrij blijven, tot uwe studie voltooid is. Zijt gij dan Rog met dezelfde ge voelens omtrent mij bezield, wend u dan tot mijne ouders en als gij hunne toestemming hebt verworven, zult gij van de mijne ook verzekerd zijn,» zeide zij blozend. «Dank, Marie, voor die woorden, gij opent mij een hemel in het verschiet. Maar ik mag u toch zeker wel eens komen bezoeken, als ik u niet schrijven mag «Het huis van ons zal altijd voor u en de uwen geopend zijn, gij zult er altijd een welkome gast zijn. Beproef echter wel u zelve, misschien hebt gij u door uw gevoel laten medeslepen en woorden gesproken die gij later gaarne herroepen zoudt, dus laat ons het ge sprokene als vergeten beschouwen en toch als vrienden scheiden. Zij brak het onderwerp van haar gesprek af door le hark van dikke, houten staven aangebracht, waardoor niet al te zware voorwerpen van de rails op zijde geschoven worden. Voor hindernissen door sneeuw dienen bijzon dere, kunstig ingerichte sneeuwploegen. Tot beschutting voor sneeuwvallen zijn op ge vaarlijke punten daken gemaakt uit zware boomstammen, waaronder de trein door rijdt. Elke trein voert een electrische bat terij mee, door een telegrafist bediend, die het verkeer met de stations onderhoudt. De koppeling der wagens is zóó kort genomen, dat men zonder gevaar van de eene op de andere stappen kan, ook in de snelste vaart. Dat is op lange reizen voor de passagiers zeer aangenaam. Elke trein voert met zich een paleiswagen, met groote luxe en com fort ingericht, een leunstoel wagen, een res tauratiewagen en een rook wagen. De trots der Amerikaners is do sleeping- car, thans ook bij ons bekend op de route AmsterdamParijs. Deze hebben in 't mid den een gang; aan beide zijden bevinden zich zitplaatsen, twee nevens elkaar. Hooge spiegelruiten, den ganschen wand beslaande, verleenen een onbelemmerd uitzicht, een gemakkelijke tafel veroorlooft gedurende de reis te lezen en te schrijven; de grond is bedekt met een zwaar tapijt. Tegen 10 of 11 uur in den avond worden alle afdee- lingen door een neger in twee tegenover elkander liggende, breede en gemakkelijke slaapplaatsen herschapen, van welke de on derste om begrijpelijke redenen door de dames in beslag genomen wordt. De res tauratiewagens gelijken veel op de slaap wagens, zooals die er over dag uitzien, be halve dat zo op den achtergrond een keu ken bezitten. Ze hebben dubbele bodems, waartusschen ijs en allerlei spijzen en dran ken bewaard wordt. Men betaalt voor een maaltijd circa 2 gulden, behalve den wijn. vragen hoe lang het nog zou duren vóór zij te Haarlem aankwamen? Toen hij begreep dat haar besluit vast stond wilde hij haar ook niet dwingen om verder naar hem te luisteren, maar vleide zich met de hoop haar spoedig een bezoek te brengen. Eindelijk kregen zij Haarlem in het gezicht en daar hij het een ongelegen tijd vond om nu voor het eerst ken nis met de familie te maken, sprak hij met Marie af dat hij zijne reis naar Utrecht zou ondernemen en zich niet langer op zou houden. Het kwam uit zooals zij ge dacht hadden. Julian stond aan den trein en na eene hartelijke begroeting van broeder en zuster werd Phi lip voorgesteld. Op de vraag hoe het met den zieke was antwoordde Juhan dat de eene koorts op de andere volgde en de zieke zeer verzwakt was, zoodat de groot ste rust was aanbevolen. «Maar waar is Clara.dat gij alleen terug komt?» vraagde Johan. Nu verhaalde Philip het ongeval met het rijtuig en de raad van den dokter dat Clara eenige dagen rust moest hebben. Hij sprak nog met Johan af, die zich zoo vereerd gevoelde door den amicalen om gang met een student, dal deze hem binnen enkele dagen den toestand der zieken en gezonden zou mede- deelen, waarop hij dan wederkeerig op antwoord kon rekenen. Het werd tijd voor Philip dat hij in den trein stapte, en na nog eenige bemoedigende woorden tot Marie ge sproken en hare hand stevig gedrukt te hebben, ver trok hij, na Johan aan zijne belofte nog eens herinnerd te hebben. (Wordt vervolgd). Abonnementsprijs per 3 maanden f 1 verhooging. J. X J. U II i/ XX u ec-nycme-j-iuna tSiiBPü - 10)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1886 | | pagina 1