m ZATERDAG 18 JANUARI. m ipii fel Bij Uitgever: L. J. VETERMAN, Heusden. dit nummer behoort een bijvoegsel. De Vastentijd en Pasehen in het duurde hij de geheele week, van »Fliisk- Noorden, 1500 n. Chi\ VOOK Dit blad verschijnt WOENSDAG en ZATERDAG. A bonnementsprijs: per 3 maanden f 1.00. Franco per post zonder prijs- verhooging. Advertentiën 16 regels 60 ct. Elke regel meer 10 ct. Groote letters Daar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen ingewacht. Agent voor Frankrijk: Wester Co., 20 Rue Hérold, Parijs. dan wij ons leven lang kunnen volbren gen* enz. enz. Maar als wereldsch feest beschouwd, bleef de vasten-maaltijd zijn ouden naam hand haven. Omstreeks het jaar vijftienhonderd Omstreeks midden tusschen Kerstmis en Paschen werd een groot feest gevierd. Zooals de naam reeds aanduidde was het eene voor bereiding tot de lange vasten, die veertien dagen, tot Paschen, moesten duren. De Duitsche naam hiervoor was »Fas1elabend«, die in deplat-Duitsche wijziging »Fastelauen« in het Noorden werd binnengesmokkeld, terwijl het woord in Duitscliland in Fust- nacht* overging. Intusschen was men evenmin in Zweden als in Denemarken genegen het vreemde woord op de juiste wijze uit te leggen. »De avond vóór de vasten* werd eenvoudig ver anderd inHet vroolijk feestmaal voor de vasten »Fastelauen,« in »Fast< daget,» en »laget« is het Zweedsche woord voor gast maal of feestmaal. Dit feest had volstrekt geen godsdienstig karakter. De heidensche plechtigheid, ter eere van lente en vruchtbaarheid gevierd, die voorheen eene eerste plaats bekleedde in de rij der feesten, was sedert lang ver geten en de overoude gebruiken hieromtrent hadden allengs zin en bcteekenis verloren. Toch waren deze gretig door de christenen als eene erfenis der heidenen aanvaard en in de gedaante van een christelijken feest maaltijd behouden, die niet anders was dan een, door de kerk geoorloofd, feest met op tochten, een »maskarade« zouden wij thans zeggen; eene schavergoeding voor de vroc- lijkheid, die daarna, in de stille weken als het ware was opgesloten en zich dan niet mocht uiten. De »Hervorming« hief het gebruik der vasten* op. De nieuwe leer hechtte geen waarde aan dergelijke boetedoeningen en de misbruiken, die daarbij waren ingeslopen werden meedoogenloos ten toon gesteld. Het gebruik iemand anders voor zijne rekening te laten vasten, werd thans in zjjn ge heeleongerijmdheid en bespottelijkheid open baar. »Zijne Genade, de Vorst* dit vindt men in eene oude verhandeling over een Deenschen Hertog, kort voor de Reformatie vastte des Vrijdags en de Hertogin des Zaterdags, of lieten de armen hier in de gemeente voor hen vasten en betaalden dezen daarvoor Zoo viel dus de vastentijd vóór Paschen als eene uiterlijke voorbereiding tot het kerkelijk feest, weg. Tegen degenen, die nog uit de dagen van het katholicisme meenden door de eenmaal afgelegde belofte tot vasten verplicht te zijn, predikte men in de kern achtige, ruwe taal van dien tijd, met krach tige woorden »Maar, zoo zegt gij misschien, ik heb de gelofte tot vasten gedaan en moet woord houden, anders mocht God mij straf fen Mijn vriendHet is niet noodig eene vloo in een robbevel te brengen zij komt er vanzelf in. Wij behoeven volstrekt geen aanleiding tot zondigen meer te maken ieder van ons zondigt reeds overvloedig tegen de tien geboden. Wij hebben reeds te veel beloofd, toen wij werden gedooptveel meer söndagen* (den Spekzondag) af, acht dagen lang. De Zondag vóór de vasten werd in de middeleeuwen >Spekzondag« genoemd. Hij die op dezen dag geen spek eet, heeft het geheele jaar door pijn in zijn rug; dit geloof heerschte onder de Deensche boeren nog in het jaar 1700. De op den Spek zondag volgende dag wordt in het plat- Duitsch »Blau Mandag« genoemd. Dinsdag daaraanvolgende noemde men Hvit-tisdag(Witten Dinsdag) omdat men dan melk en wit, of weitbrood at. De naam »Fet-tisdag«, die in Zweden de meest ge wone is, komt van het oude gebruik, op dien Dinsdag een klont boter in den weitebol te leggen. In Frankrijk wordt hij nog »mardi-gras, in Engeland »Pancake tues- dag* genoemd. De Woensdag kreeg den naam »Askons- dag* (Aschdag). Deze is afkomstig uit den tijd der Roomsch-Katholieken, toen op dien Woensdag alle gemeenteleden in de kerk kwamen en met houtskoolasch een zwart kruisje op het voorhoofd ontvingen. Deze asch behoorde, stipt genomen, te zijn van op den Palmzondag van het vorige jaar verbrande palmtakken. Bij het teekenen van het kruisje werd het formulier gespro ken »Mensch bedenk, dat gij stof en asch zijt en tot stof zult wederkeeren.* Een Duitsch schrijver uit de zestiende eeuw schildert een Asch-Woensdag aldus: Reeds vroeg in den morgen snellen de menschen naar de kerk, waar een geestelijke voor eeu penning een weinig asch op ieders hoofd strooit. Hierna wordt plechtig feest gevierd met groot gelag en op schandelijk overdadige wijze. Eenigen loopen bij helder lichten dag met brandende fakkels weekla gend door de straten. Zij roepen»Wie heeft iets van het feestmaal gezien An deren dragen een haring aan een stok ge bonden voor zich uit, roepende: Haring, haring! Geen broodkorf meer!» (Sill, sill! Ingen korf mera!«) Met allerlei vreemd soortige gebaren loopen zelfs eenige naakte menschen door de stadZoo houdt men vol tot den Zondag toe. Dan wordt van den vasten-maaltijd afscheid genomen men verkleedt zich, drinkt zich dronken, speelt en schertst voor de laatste maal. Thans volgt de sombere vasten-tijd. In enkele landstreken is de naam van Askonsdag, zonder gegronde reden uit de week voor de vasten overgebracht tot een boetedag vóór Paschen. De overige dagen dier »vasten-week« heetten eenvoudig Donderdag, Vrijdag, Zaterdag van de wittebroods-week.« In bijna elke wijze van vastenavond-vieren is nog een spoor van de lang verleden feesten ter eere der vruchtbaarheid te vinden. Onder die oude gebruiken willen wij enkelen noe men, die zich nog tot in onze dagen heb ben gehandhaafd; zooals dit van »fastlags- ris« en de gewoonte om elkander op den Dinsdagmorgen met die takjes te slaan. De mannen der kerk hebben hierin eene toe speling willen vinden op het lijden van Christus en eene vermaning tot kastijding des vleesches. Maar, men sloeg nooit zich zelf en dan werden die klapjes bepaaldelijk op de vrouwen toegepast. In enkele ge deelten van Denemarken heerschte het ge bruik dat mannen, die in de vastenavonds- week vrouwen op de straat tegenkwamen, zonder iets te zeggen deze ferm met de roede sloegen.* Dit gebruik verkrijgt een eigenaardige opheldering als men zich her innert, hoe reeds bij de romeinsche luper- caliën, die ter eere van Pan of Lupercus in Februari werden gevierd, de vrouwen zich door mannen met de roede lieten slaan, in het vertrouwen dat dit hare vruchtbaar heid zou bevorderen. In Skane bestond nog lang de »vasten- avonds-grap« in den wedloop van eenige halfnaakte vrouwen met één man. Linnaeus spreekt van dit zonderling gebruik uit het jaar 1751 »Een man loopt met eenige meisjes om het hardst; hij is sterker, maar zij zijn lichter, daar zij slechts in haar on dergoed loopen.* De overwinnaar wordt in triomf rondgedragen en met een keurig feestmaal, te zijner eer gevierd, wordt hij geëerd. In Engeland en Schotland is het nog gebruikelijk op den St. Valentinsdag, den 14den Februari, in een beker de opgeschre- De werkstaking der mijnwerkers in het ven namen van jonge meisjes en knapen kolendistrict van Charleroi is, gelijk de dende stukjes houtskool (»trollkiiringar« (tooverheksen) en vuurbollen. Dien Zondag en Maandag vermaakte de adel zich met wedrennen en volgens den aartsbisschop Olaus Magnus, was het in Zweden gebraikefijk op vastenavond een zwaarddans uit te voeren, dien men lang vooruit had ingeoefend. De dans begon daar mede, dat men met uitgetrokken zwaard in een kring liepdit zwaard werd op de maat der muziek boven het hoofd gezwaaid. Na die afleiding wierp men de wapenen in de hoogte en greep bij het vallen elkanders zwaard, terwijl de dansenden fraaie figuren vormden, bij voorkeur de beroemde »roos«. De muziek was in den aanvang langzaam en plechtig; de maat nam echter voortdu rend in snelheid toe en tevens werden de bewegingen der dansers steeds wilder en hartstochtelijker. (Slot volgt.) Buitenland. dooreen te mengen en het aan het lot over te laten welke twee voor elkander bestemd zijn. Het Engelsch volksgeloof laat op dien dag ieder vogel zijn gaaike kiezen. St. Va- lentijn is de beschermer der jeugdige liefde. Men wil, dat bovengenoemd gebruik van de oude feesten voor leute en vruchtbaar heid te herleiden is. Iu het jaar 1700 wordt in Denemarken voor het eerst van »Fastlagsbullar« (vasten- avonds-bollen) gewaagd. In Holstein noemde men die broodjes »Heetwege« (heisse wecken) warme of heete weitebollen, waarvan de Zweedsche benaming »hetwiigg« waarschijn lijk afkomstig zal zijn. Wij zeiden reeds, dat die Dinsdag in Engeland de »panne- koeksdag* wordt genoemd. Eén kerkklok, de »pannekoeksklok« werd in oude tijden geluid op het uur, dat men met het bakken beginnen moest, en zij werd opnieuw geluid als de laatste pannekoek moest worden op gegeten. Toen een bisschop in York aan het einde der zeventiende eeuw dit gebruik van het klokkeluiden wilde afschaffen, had dit hem bijna het leven gekost. Eene toespeling op het lentefeest gaf het oud Deensch gebruik om op »fastlagen« twee personen, waarvan één den winter, de andere den zomer voorstelde, met elkander in het strijdperk te doen treden. De strijd werd met veel plechtigheid gevoerd: beide hoofdpersonen van het tweegevecht waren te paard gezeten en werden door eene schare van vrienden, eveneens te paard, vergezelden allen waren op eene wijze, die met hunne rol overeenstemd, gekleed. Ter wille van het klimaat werd in Zweden dit tournooi tot verder in het voorjaar uit gesteld, tot op den eersten Mei. Zelfs dan kostte het den zomer nog vaak groote moeite de overwinning te behalen. Volgens eene schildering van Olaus Magnus, waren bij een dergelijken kampstrijd de winter en de schare zijner ruiters in bont gekleed en stortten over de tegenpartij een hagel v«n sneeuwballen en stukjes ijs uit. De zomergeadviseerd hebbeiQi en zijn gevolg zwaaiden als zegeteeken uit- w telegraaf reeds gemeld heeft, gelukkig ge ëindigd. De vergadering der bestuurders en gedelegeerden van besturen van de verschil lende mijnen heeft, na zeer langdurige be raadslagingen, en dank zij ook de tusschen- komst van den heer Sabatier, een invloedrijk industriëel en lid der Kamer voor Charleroi, de voorwaarden der werkstakenden aange nomen, en dus toegestemd in eene vermin dering der werkuren tot 10 per dag en tot eene loonsverhooging, aanvankelijk met 10 pet. en geleidelijk stijgende in verhou ding met de gemiddelde steenkoolprijzen. winst per week voorspiegelden en die enorme kapitalen van lichtgeloovige lieden op die wijze in handen kregen, er waren lieden die hen 10.000 fr. zonden om de 600 pCt. rente, 1250 fr. per week, te genieten! zijn voor een paar dagen met 600.000 fr., 3000 door hen opgelichte personen, van met de Noorderzon verdwenen. De Belgische correctioneele kamer van het hof van appèl zal den 27sten dezer maand uitspraak doen in het hooger be roep van Corvilain tegen het vonnis van de rechtbank van Antwerpen van den 27 November, die hem tot 4 jaar en 7 maan den gevangenisstraf en 476 francs boete veroordeelde. Zooals bekend, heeft de ingenieur Dalaunay geen appèl geteekend. Te Parijs is de influenza bijna geheel geweken, en is het aantal sterfgevallen bijna weder tot zijn gewone peil gedaald. In de provinciën blijft zij echter steeds nog heerschen. Te Lyon en Marseille is het aantal sterfgevallen nog altijd aanzienlijk. Te Brest wordt de telegraafdienst door infan teristen onderhouden, terwijl het aantal zieken zich nog steeds uitbreidt. Te Evreux doen zich veel gevallen onder de militairen voor. De rechtbank te Parijs heeft den spion Paul Yanault, zich noemende graaf Mahl- berg, wegens poging om aan de Duitsche regeering stukken in handen te spelen welke de verdediging des lands betreffen, tot 5 jaren gevangenisstraf veroordeeld. Te Parijs is bericht ontvangen van de Panama-commissie. De president, Germain, moet officiéél tot voltooiing van het kanaal spruitende berketakjes boven hunne hoofden, maar slechts zelden konden die buiten wor den afgesneden, maar moesten binnenshuis voor die gelegenheid worden »gedreven.« Zij beantwoordden de aanvallers met bran- De bankiers K. en N., rue Turgot 11 te Parijs, die ongeveer een maand geleden in de dagbladen (ook de Hollandsche) voor een storting van 200 francs, gewaarborgd door bons van 't Créditfoncier, 25 francs De wijze, waarop Engeland het geschil met Portugal in zake Midden-Afrika heeft doorgehakt, moge vrij algemeen afkeuring vinden, voor de zaak der beschaving zullen de gevolgen daarvan slechts weldadig kunnen zijn. Wel beschouwt ook Engeland de vlag der beschaving in de meeste gevallen slechts als bedekking voor meer zelfzuchtige han delingen maar wat Portugal tot dusver in Afrika deed, is verre beneden middelmatig peil. Op meedoogenlooze wijze hebben de Portugeezen steeds de inlanders behandeld; waar zij den voet zetten was het hun slechts te doen om van de inboorlingen zooveel mogelijk profijt te trekken en van de Euro- peesche handelaars en reizigers cijns te heffen. Dat de Portugeesche regeering gezwicht is voor Engelands ultimatum is voor het oogenblik het geluk voor de Transvaal, want eene demonstratie der Britsche vloot in Afrika zou hoogst waarschijnlijk geleid hebben tot eene overrompeling der aan Portugal behoo- rende Delagoa-baai, den eenigen uitweg der Transvaal naar zee, waarop Engeland steeds een begeerig oog gevestigd heeft. Vrij al gemeen houdt men er voor dat Engeland met Duitschland een geheim verdrag heeft gesloten betreffende de verdeeling van Oost- Afrika, en daaraan schrijft men het dan ook toe dat het thans zoo barsch is durven op treden. Zooals ligt te begrijpen is, trachten de organen der republikeinsche partij munt te slaan uit de vernedering der monarchie, en sporen zij zelfs tot oproer aan. Tot dusver is die wenk echter niet opgevolgd; wel hebben te Lissabon en te Oporto straatschandalen plaats gehad, maar de politie wist die te onderdrukken. Het rumoerigst blijven nog de studenten. Zij begaven zich in optocht naar het gebouw der Kamer en eene com missie uit hun midden overhandigde den voorzitter een adres, waarin zij tegen het besluit der regeering protest aanteekenden. Voorts bestaat het plan om eene vader landslievende vereeniging te stichten, wier doel het zal zijn propaganda te maken voor het denkbeeld, om voor de buitenlandsche handelsartikelen niet meer ter markt te gaan bij Engeland; alzoo die handelsartikelen eenvoudig te »boycotten«. Dat deze gebeurtenissen te Madrid zeer de aandacht trekken, laat zich begrijpen. De gisting, welke daar in bijzonder sterke mate heerscht, mocht eens Spanjes grenzen overtrekken, en hoezeer Spanje geheel buiten het Engelsch-Portugeesche conflict staat, zullen de Spaansche garnizoenen langs de grens versterkt worden ter voorkoming van alle gevaar. Al de Spaansche bladen, zoo Carlistische als republikeinsche, laken overigens ten sterkste de handelwijze van Engeland en betuigen hunne sympathie voor Portugal, dat zij zelfs aanzetten om tot het uiterste weerstand te bieden. Het blijkt thans, waaraan de geruchten, dat keizer Frans Jozef voornemens zou zijn de kroon der Habsburgers neer te leggen, i V e Langstraat en de Boinnielerwaard. Het hier volgende is ontleend aan «De Geschiedenis van Noorwegen en Denemarken in de zestiende eeuw," van Troel Land.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1890 | | pagina 1