Over sparen. FEUILLETON. WOENSDAG 2 SEPTEMBER. Uitgever: L. J. YEERMAS, Heusden. 1024. Slavernij en Slavenhandel. lSfll. YOOE Dit blad verschjjnt WOENSDAG en ZATERDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden 1.00. Franco per post zonder prjjs- rerhooging. Afzonderlijke nummers 5 cent. Advertentiën 16 regels 60 ct. Elke regel meer 10 ct. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen ingewacht. »Wat de een er van doet en waar de ander 't laat« is ten allen tijde een raadsel geweest. Er is hier natuurlijk sprake van geld, van rondkomen met een bepaalde jaarljjksche som. A en B leven van onge veer hetzelfde inkomen. Spreekt ge den eerste, dan is het leven een doorgaand ont beren geregeld te kortin huis spookt de zorgde toekomst is in droeve schemering gehuld. De tweede daarentegen schijnt voor den wind te zeilenhjj leeft er behoorlijk van, gaat op zijn tjjd eens uitdoet .zelfs in den zomer een pleizierreisje. Die B is op 't punt van sparen een waar genie, die terecht de bewondering opwekt van al die zjjn finantieele omstandigheden kennen. De theorie van 't sparen is zoo'n eenvou dige wetenschap en in al haar eenvoud zoo hoogst moeilijk in toepassing te brengen. Een werkman, die er zich niet mee inlaat, kunt ge in één half uur de theorie leeren. Reken hun voor 365 maal 5 ct. maakt per jaar 18 gulden 25 ct., ongeveer een win terprovisie, aardappelen of een winterjas of een paar maanden vrij brood. Eenvoudiger kan het niet. Iedereen begrijpt het en velen volgen de les op. Voor hoelang? Tot de pot enkele zilverlingen rjjk is, waarin in den regel een of andere omstandigheden 't gespaarde in één slok opslorpt. De zaak is dat het iedereen, die niet van jongs af geleerd heeft op de kleintjes passen, in later tijd hoogst moeiljjk, soms onmogelijk is, te sparen. Men kan het den kinderen op 't hart drukken in de school hoe weldadig de deugd van sparen werkt in 't leven, doch ook dat zal nog weinig om 't ljjf hebben, indien de jonge patiënten niet van de wieg af in vader en moeder De ouders moeten inzien dat ze hun kin deren een schat van geluk en tevredenheic mee op den levensweg geven, wanneer ze hen van jongs af leeren gewennen aan orde in de uitgaven aan sparen van geld en tjjd wanneer ze hun leeren dat de grootste vrij heid van den mensch zelfbeperking is. Wie het geluk heeft onder de leiding eener spaarzame moeder en van een op passende vader op. te wassen, zal leeren, de hooge waarde van het bezit op prjjs te stellende zoodanige is, zelfs wanneer zjjn later levenslot niet schitterend is, rjjk te noemen. Het is ontegenzeggelijk dat nog vele menschen veel te licht met het woorc »schuld« rondspringen. Men trouwt tegen woordig met een huis vol meubelen »op afbetaling* gekocht. Dat men daardoor een zware schuld op zich laadt, schjjnt voor de meesten moeiljjk te begrjjpen. Ze meenen dat een aard van sparen is en de leverancier de goedheid heeft, wekeljjks de gespaarde guldens op te halen en de nog grooter goedheid op voorbaat daarvoor meubelen te leveren. Alsof zoo'n man leven kan, a goedheid bewijzende aan zjjn medemenschen 't Is niet te verwachten dat een huwelijk, aldus ingezet, eenmaal uit de schuld zal geraken. De gemakkelijke manier zich daar bij herhaling in te dompelen is te verleidend Slechts bjj hen nu, die terugdeinzen voor het begrip in 't woord schuld omvat, kan men met grond verwachten dat de aan prijzing van 't sparen eenig gevolg hebben zal. Zjj, die in schalden niets ongewoons zien, zullen schulden afdoen als een vorm van sparen opvatten en niet aarzelen voort ;e gaan met het onbereikbare te koopen, met belofte van afbetaling. Het is duideljjk dat de jeugd, opgroeiend in een atmosfeer van lekker leven en schulden 't geen ze thuis zien een afschrik krijgt en niet. Dat komt omdat ieder, die over haardrieten, want lang leven gaat boven geld. de tegengestelden goeden weg opgaat, wat schrijft, spreekt van trekken en nog eens Ten tweede kan het kind vóór zijn niet zelden gezien wordt. trekken en nog eens trekken. En een maat- 20ste jaar sterven. Deze kans nu is niet Die wil probeeren te sparen en daaraan schappij, die allen laat winst behalen, is j groot. De sterfte tusschen 5 en 20 jaar is nog nimmer gedacht of gedaan heeft, late niet te vertrouwen. Men moet de levens- zeer klein. Doch geschiedt dit, dan zijn de betaalde contributiën voor de verzekering. Ieder ziet wel in dat, wanneer honderd vaders hunne dochters verzekeren, en van de spaarpenningen niet onder zijn bereik j verzekering beschouwen als een spaarbank, rusten. Daar is groot gevaar aan verbonden, die onze centen beheert en heel wat van Een schjjnreden is soms genoeg om ons de ons krijgt indien we lang leven, meer dan hand te doen uitsteken naar 't geen we ze gecontracteerd heeft uit te betalen. Van J de eersten sterft een groot deel vóór de 15 wilden bewaren. »'t Is mjjn eigen verdiend dat te veel nu, 't welk ze ontvangt bjj ons jaren verstreken zjjn, terwijl geen enkel geld en ik kan er mee doen wat me lust* lang leven, betaalt ze een ander uit, die J kind sterft, dat 't dan een verzekering on- daarmee wordt dan 't geweten gepaaid en niet genoeg jaren contributie betaalde. Het mogelijk is, te blijven voortgaan met uit een dag later zijn we even arm. Neen armer,eene vult het ander aan. betalen. Daarom wordt de betaling der want we hebben dan 't vertrouwen in ons J Een vader van 45 jaren oud wil dat zijn premie geregeld naar sterftetafels, zoowel zeiven tevens verspeeld. j kind, thans 5 jaren tellende, op een ouder-van de betalende vaders, als van de ont- Niemand behoeft tegenwoordig verlegen dom van 20 jaren een som van f2500 in'vangende kinderen. Van den een trekt ze te zitten waarheen hij met zijn gespaarde handen krijgt, bij wjjze van bruidschat. te veel, van den ander te weinig en de penningen heen zal. Spaarbanken allerwege Wat kan hij nu doen? Hjj kan beginnen verzekering heeft te zorgen dat bet eerste en bovendien do nog meer vertrouwbare met elk jaar zekere som weg te leggen, moer bedraagt dan het laatste, ter wille post. j Laten we zeggen het 15de deel van f 2500, van haar eigen voordeel en tot geruststelling Toch zjjn de spaarbanken, zelfs niet die dus rond f160. De som op de spaarbank van alle deelnemers. van de post in alle omstandigheden aan gedeponeerd brengt met den intrest rjjk de verlangde som op. Maar is de vader nu zeker dat zjjn dochter op haar 20sten verjaardag dit geld zal ontvangen Jöuitenland. te bevelen. De beste wjjze van sparen is wel de levensverzekering. Hij die spaart om op zekeren tijd in 't bezit te zijn van zekere som, handelt on verantwoordelijk, wanneer hjj dit doet in'de kans om vóór de bepaalde 15 jaren omhaalt nu een aardige vergissing. De burgemeester van een klein dorp van Ook in Frankrijk is men met toebe reidselen voor het maken van militaire In geenen deele. De man is 45 jaar en manoeuvres begonnen. Een der bladen ver een spaarbank of in zelfbeheer. Even on- zjjn, te sterven, is groot. Sterft hjj voor verantwoordeljjk als zeker landbouwer, die dien tjjd dan is zijn doel verijdeld. levende voorbeelden zien op het pad dezer deugd. (i Het is een bekend feit, dat in de geheele natuur het recht van den sterkste over- heescher is. Zjj, die door den geest lichameljjk de meerdere zjjn, hebben altjjc het beste deel weten te verwerven. Zoo merken wjj in het planteleven op dat in een bosch van Adansonien of van kolossale Eriodendrons andere boomen niet groeien, of althans slechts spaarzaam zich kunnen ontwikkelen; zjj worden verdrukt door den reusachtigen omvang van de kronen dier gewassen. Het recht van den sterkste zien wp vooral in de dierenwereldja, wjj kennen ook diertjes, die, hoe klein ze ook zjjn, zich door groote intelligentie onderscheiden en zelfs slaven houden. Volgens Darwin nam Pierre Huber slavenhoudende mieren waar. Darwin heeft later evenzeer waarnemingen gedaan en dat volkomen bevestigd gezien. Deze mier bouwt niet zelve haar nest, vergadert niet zelve het voeder en kan niet alleen eten; zjj is absoluut afhankeljjk van hare talrjjke slaven. Hierbjj denkt men aan den Madaki van Udje, welke sultan van de Bassa-negers is. Hjj is zoo lui, dat hjj volstrekt niets uitvoert het eten en drinken wordt hem in den mond gestokenhjj loopt nooit, maar laat zich dragen; hjj spreekt niet, maar zijne slaven Aioeten op hun buik naar hem toekruipen en dan lispt hjj hun zjjn bevelen toe. Is dit niet het evenbeeld van bovengenoemde mierenslaven maken, niet bepaald op de beste school is om zin in sparen te krjjgen. Tenzjj ze door Genoeg om aan te toonen, dat de slavernj in de gansche natuur heerscht; in de oud heid en bjj alle zoogenaamde onbeschaafde volken werd zij aangetroffen. Met den godsdienst heeft de slavernjj even min maken als de slavenhandel. Men weet, dat tot in de vorige eeuw door christelijke naties slaven verkocht werden; ja, nog in de eerste helft dezer eeuw vinden we slaver njj als instelling bjj christeljjke volken. In Brazilië werd zjj alsnog enkele jaren geleden aangetroffen. Al de volkeren der aarde hebben slaven handel gedreven en bezaten slavenwant de lijfeigenschap der middeleeuwen en ook van den jongsten tjjd was eigenlijk slechts een veranderde naam voor eene en dezelfde instelling. Men herinnere zich, dat in Rusland eerst in 1861 tot de emancipatie der ljjfeigenen werd overgegaan, terwjjl in Turkjje nog altjjd slavernjj bestaat en ook slaven verkocht worden. De groote verdienste kan de christelijke godsdienst zich toekennen, dat alleen in de volkeren, die hem belijden, de groote huma nitaire begrippen konden rjjpen, welke heden alle beschaafde volkeren beheerschen. Waar heen we ons wenden, tot de bewoners van Azië, Afrika, Amerika, en Australië, welke niet het christendom beljjden, bjj geen hun ner vinden wjj de grondstelling: Heb u naaste lief als u zeivenDat dit beginsel zegevierend doordrong, is een gevolg vau den christeljjken godsdienst; in dit opzicht zijn wij niet de erfgenamen van de Grieken en Romeinen. Deze hoogbeschaafde volken toch behandelden hunne slaven zeer hard; zjj beschouwden den slaaf als een voorwerp, een dier, waaraan zij zelfs na den dood geen geljjkheid met den mensch toekenden, maar zes jaren geleden begon met elk kwartaal '10 weg te leggen, ten einde bjj mogeljjk ongeval daaruit de onkosten te bestrjjden. lezen zomer is zjjn gansche oogst ver- ïageld en zjjn spaarpot van f 240 is nog ^een tiende part van de scha, die hjj ljjdt. ndien hjj bjj een brand waarborg-maat- schappjj zijn oogst verzekerd had, zou hjj op dit oogenblik het volle verlies terugbe- aald krjjgen. De levensverzekering geniet nog niet die algemeene liefde, als waarop ze aanspraak mag maken. De menschen zien haar aan voor iets als toovenarjj en vertrouwen ze nog geen duizend inwoners, Thorigny in Nu komt de levensverzekering en zegt: het dep. Seine-et-Marne, kreegaanschrjjving, betaal injj elk jaar f140 en ik verzeker dat hjj 1200 man nog wel bereden troepen uw dochter op haar 20ste jaar f 2500. moest ontvangen en onder dak brengen. Mocht ge komen te sterven, dan houdt de Radeloosheid van den burgemeester met het contributie op, doch ik betaal u niettemin uit. oog op dien inval van zooveel menscheljjke Zie, dat klinkt raadselachtig. Doch men insectenDe man schreef terug, dat zjjn houde de volgende zaken goed in 't oog. dorp maar klein en arm was en hjj hoege- Yooreerst bestaat er goede kans dat de(naamd geen kans zag om die 1200 ruiters man de 60 haalt. Hjj toch wordt eerst door behoorljjk onder dak te brengen. Het ant- een deskundige onderzocht en gekeurd.woord bleef echter uit en toen een tweede Wordt hij zoo oud, dan brengen 15 jaarljjk-j brief al evenveel uitwerking had, sloegen verbljjf aanwezen. Trouwens, in de oudheid was de slavernij een maatschappelijke noodwendigheid. Reeds bjj de Assyriërs en Babyloniërs vinden wjj haar bjj hen schjjnt het aantal slaven enorm groot te zjjn geweest; geheele volkeren ge raakten in gevangenschap, evenals de Israëlieten. Bjj dezen waren de meeste slaven en slavinnen zonder t wjj fel niet van de Hebreeuwsche afkomst, maar ook geboren Israëlieten konden in lijfeigenschap geraken. Men verkocht zich zeiven en zjjn gansche familie aan gegoeden. Ook werden over eenkomstig de wet dieven, die niet in staat waren om de verschuldigde schadever goeding te betalen, gerechteljjk als slaven verkocht. Evenzeer kwam het voor, dat onbemiddelde Israëlieten hunne dochters verkochten, wanneer zjj die anders niet vermochten te onderhouden. De wjjze, waarop de oude Romeinen lunne slaven behandelden, was zeer wreed }jj de Arabieren is de slavernjj tot lang voor het begin onzer jaartelling terug te jrengen. In Zanzibar, dat men tegenwoordig als iet centrum van den Arabischen slaven- landel kan beschouwen, worden dageljjks slaven verhuurd, ook aan Europeanendeze aatsten zijn wel gedwongen om hiervan gebruik te. maken, bjj gebrek aan vrije arbeiders. Hoezeer men thans, in onzen verlichten tjjd, van slavernij moge gruwen, men kan toch niet verhelen dat die slavernjj eerst in onze eeuw iets afschuwwekkends geworden is en men mag aannemen, dat het heden- daazsch standpunt een der merkwaardigste voorbeelden van den ommekeer der moreele sche betalingen van f 140 veel meer dan t 2500 op en wint de verzekering dus een sommetje op hem. Dit nu zal hem niet ver jongsten tjjd opgeheven werd, had men in de middeleeuwen feiteljjk in Frankrijk Italië en Engeland publieke slavenmarkten waar vreemde handelaars, geroofde of ge kochte menschen te koop aanboden. En vermelding verdient in dit opzicht, da leden der Society for propagating Chris tianity,» ten deele tot de hoogste geestelijk heid behoorende, in de achttiende eeuw eigenaars van slaven in VVest-Indië waren en een groot deel van hun inkomsten daarvan bezigden tot uitbreiding van het Christen dom wel een merkwaardig voorbeeld, hoe zonderling het met de moraal in die tijden gesteld was. De slavenhandel der Europeanen heef; naar eene matige schatting in vroeger tjjd jaarljjks 150,000 menschen aan Afrika onttrokken. Moreau De Jonnes berekent, dat Amerika gedurende de laatste jaren tot aan de af schaffing der slavernij aldaar twaalf millioen negers aanvoerde. Dat iedere krjjg in Afrika tusschen in boorlingen, slavernjj tengevolge heeft, is bekend, en de slaven worden dan aan de Arabieren verkocht. Op hun verantwoording komen tegenwoordig dan ook de slaven jachten en de slavenhandelwant alleen om aan de groote aanvragen te kunnen voldoen, organiseerden negerstammen en negerstaten slaven-oorlogen. Het heet, dat de Arabieren hun slaven niet onmenseheljjk behandelen. Zoodra deze een gebieder gevonden hebben, laat dit minder te wenschen over, want dan vormen de slaven een deel van zjjn kapitaal; maar de wijze, waarop zjj gevangen en getrans porteerd worden, i3 ook thans nog gruweljjk. Scheepstransport moge schrikkeljjk ge- begrippen is. Gansch afgezien van de ljjf- j noeg zjjn voor de ongelukkigen, maar dit dat zij in het leven hier naraaals een bijzonder eigenschap, die in vele landen eerst in den is niets in vergeljjking met de verschrik- de achtbare burgervader en zjjn raadsleden de handen aan 't werk om, het mocht dan kosten wat het wilde, de noodige lokalen kingen en gevaren van het slaventransport door de groote woestjjn. Heeft reeds de ge wone Arabier veelal ondraagljjke pijnigingen in de heete, eindelooze vlakte te doorstaan, men kan zich voorstellen, hoe groot het lijden moet zijn van de ongelukkige schep selen, die niets hebben om hun onuitsprekelijk ljjden te verzachten. Zoo bewoog zich, verhaalt een reiziger, eene lange, zeer lange karavaan van onge lukkigen in de Sahara: zjj was nog een dagmarsch van de groote oase Fezzan ver- wjjderd. De karavaan was van lieverlede twee uren gaans lang geworden; de sterkeren liepen vooraan, terwjjl de zwakkeren en kleinen, meest kinderen van vjjf tot zeven jaar, langzaam en met inspanning van hun laatste krachten zich voortsleepten. Onder onophoudeljjk vloeken en schreeuwen werden deze allen door drie of vier Arabieren voort gedreven. De slaveu-karavaan was juist een der vreeseljjkste gedeelten der groote woestjjn doorgegaanhet geheel van plantengroei ontbloot district tusschen de oase Bilma en fezzan, eene uitgestrektheid van 500 kilo meter; de streek is hier zoo ontbloot van eenig gewas, dat tot voeder dienen kan, dat men zelfs dadels tot kameelenvoer moet medenemen; ook hierdoor worden de on matig beladen dieren, die evenmin meer runnen voortkomen, nog zwaarder belast. De laatste dagreis was de ontzettendste van allen. Ter sterkte van ongeveer 700 slaven, allen jonge meisjes en knapen van jjf tot vjjftien jaren, hadden zjj de groote stad Koeba aan het Tschadmeer krachtig en wel verlaten, maar reeds in Ngigmi, aan de noordwestelijke punt van dit meer ge- egen, waren velen al uitgeput. r Land ran Hensden en Altena. [Ie Langstraat en de Slot volgt.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1891 | | pagina 1