Land van Heiisden en Aliens, dc Langstraat en de Door den Oceaan. De Klippen van Kitty Hawk. FEUILLETON. Uitgever: L.. J. VEERMAN, Heusden. ZATERDAG 20 MAART. 1S97. VOOR Dit blad verschjjnt WOENSDAG en ZATERDAG. Abonnementsprgs: per 3 maanden f 1.00. Franco per post zonder prjjsve.» hooging. Afzonderlijke nnoimera 5 cent. J\$. 1574. Advertentiën van 16 regelt 30 ct. Elke regel meer 71/, ct. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdag- en Vrijdagavond ingewacht. Een van de grootste wonderen, die zich dageljjks aan onze oogen vertoonen, doch jaist daardoor als iets zeer gewoons gepas seerd worden, is, dat de groote handelsbladen in Enropa telken morgen uit Amerika marktberichten en nienws pnbliceeren, den nacht te voren versch uit de nieuwe wereld ontvangen. Amerika, hoe ver ook vooruit ons, komt in één ding steeds te laat, in den tijd n.l. Wanneer wjj 's nachts 12 uur den dag vaarwel zeggen en een nieuwen ingaan, is daar de oude dag nog op zijn schoonst, wordt drnk zaken gedaan en de berichten tegen den avond afgezonden, komen in den vroegen morgen in Europa aan en liggen te 8 unr op de ontbjjttafel. Het heeft schatten van geld gekost de nieuwe wereld met de oude telegrafisch te verbinden. Op 't oogen blik liggen op den bodem des Atlantischen Oceaans niet minder dan 19 kabels, waarvan er tien werkeloos zjjn en zich niet meer uit hun sluimer laten opwekken, dus verloren zjjn. Zjj vertegen woordigen een verloren kapitaal van 72 millioen galden Welk een reuzenarbeid vereischt werd om de Oceaan-telegrafie op de tegenwoordige hoogte te brengen, is moeilijk zich thans nog voor te stellen hare geschiedenis om vat reeds een tijdruimte van c. een halve eeuw. De eerste proeven, genomen door Engel- ■che en Amerikaansche ingenieurs, mis lukten totaal. Eerst nadat men den draad door gutta-percha omgaf, bleek hjj genoeg zaam van het zeewater afgesloten te zijn. In 1850 werd een kabel, aldus samengesteld, gelegd tusschen Dover en Calais. De twee plaatsen waren telegrafisch verbonden, maar 't duurde niet langeen paar uren later was de verbinding verbroken en niemand begreep de oorzaak. Eerst veel later kwam men te weten dat een visscher den onbe- sckutten draad in zjjn sleepnet opgehaald en stuk gesneden had. Hjj bracht er een deel van op de markt, als een merkwaardig goud bevattend soort zeegras. De Engelschman John Brett herhaalde een jaar later de proef met gunstig gevolg, de draad werd na echter door metaal om geven; hierop volgden kabelleggingen tus schen Italië en Corsica, Italië en Sicilië en aangemoedigd door 't resultaat, begon men weer het plan te vormen Amerika met Europa te verbinden. Eerst werd nu de bodem des Oceaans onderzocht. Tusschen Ierland en New- Foundland bevindt zich tot geluk der onderneming, een met grjjs zand bedekte vlakte. Deze leent zich uitstekend voor 't opnemen van den kabel. In 1857 werd de eerste proef gewaagd. Spoedig na de afvaart brak de kabel; 't ge lukte echter hem te rinden en te lasschen en de reis werd voortgezet. Een paar dagen later brak hij opnieuw en de onderneming moest opgegeven worden. Reeds het volgende jaar lagen weer twee kabels gereed, op twee booten, die naar het midden van den oceaan voeren, daar de einden vereenigden en in tegengestelde richting terugvoeren, de een naar de nieuwe, de ander naar de oude wereld. Het gelukte nu alle zwarigheden te overwinnen. De uit legging gelukte. Maar de vreugde was kort van duur. Op 1 September weigerde de kabel en het is niet galukt hem weer in di«nst te stellen. Beide kabels, van 57 en 58 rusten nog op den bodem des Atlan tischen Oceaans. Tot 1865 bleef nu 't plan rusten. In dien tusschcntjjd werd door een commissie van vakmannen een derde proef overwogen en tal van specialiteiten gehoord, o.a. Siemens, die een uitmuntende methode aan de hand deed, welke echter door zjjn Engelsche vak- genooten humbug gescholden werd. Ein delijk werd in genoemd jaar de Great Eastern belast met een kabellegging, doch ook deze gelukte niet. Nu begon de heele wereld te twjjfelen aan de mogeljjkheid, In den kring der spe cialiteiten wist men echter zeer wel waar de schoen wrong en toen in Juli 1866 de Great Eastern ten tweeden male zjjn vaart begon had men de aanwijzingen van Sie mens tronw gevolgd. Den 27sten Juli lag de kabel en de humbug zegevierde. Na dien tjjd is 't meermalen gelakt, 't laatst nog in 1895, toen een voor dit werk gebouwd stoomschip, de >Faraday«, de uit legging volbracht in den tjjd van tien dagen. Terwjjl deze boot op zee was en tele grafisch gemeenschap met Ierland onder hield, kreeg de ingenieur Siemens bericht dat de -hertog van York een zoon geboren was. Daarop heeft hij een telegram gezonden dat, de plaats van afzending in aanmerking geDomen, wel eenig in zijn soort zijn zal. Het luidde: »Atlantsche Ocoaan, 50°, 16A breedte, 39°, 20' lengte. Verzoeke HH. I K.K. H.H. de harteljjke gelnkwenschen over •te brengen van de bemanning der »Faraday« Idie voor de >Commercial cable company* ;een derde Atlantische kabel legt.* Op het j kabelscbip werd ook een dankbetuiging als antwoord ontvangen. Naar de jongste opgaven bedraagt de gezamenlijke lengte van alle onderzeesche kabels thans 250.000 l£.M., een kapitaal van 500 mill, gekost hebbende. Op dit ROMA IN FRIEDRICH ZIMMERMANN. 42) Deu revolver in de linker-, den sabel in rechterhand stelde de jon^e officier zich te weer cm zjjn leven zoo dnur mogeljjk te verkoopen. Daar klonk in de verte een krachtig hoera* uit matrozenkelen. >Velt geweer! marschhoorde men dni- deljjk boven het tumult een ruwe stem kommandeeren. Een panische schrik beving de smokke laars, zi; üia binnengedrongen waren vlogen naar buiten en onder het geschreeuw der beangstigde vrouwen stoof alles in wilde vlucht uit elkaar. »Halt,« klonk het kommando. >Laat die schurken loopen, jongens. Geweer over en op den drempel verscheen, den sabel in de vuist, kapitein Morris. Achter hem, met geweren gewapend, een schaar matrozen van de Mosquito. >Net precies op tjjd, niet?* vroeg de kapitein, Frank over den puinhoop der barrikade de hand reikend. >Ze hadden u anders kleia gehakt, de schoften! Ik ver moedde cr iets van, daarom heb ik ter stond na het stranden der Hagedis de groote boot laten uitzetten en ben u met twintig nijjner brave jongens te hulp ge komen. Toen we de vuurpjjlen zagen, waren we reeds onderweg.* >Ik dank u, kapitein* antwoordde Frank, de toegestoken hand drukkend, >het was hoog tjjd.* Morris klauterde over de overblijselen vun deur en kast been. >VVien hebt ge daar, vroeg hij, op Konks wjjzend. Op dit oogen blik richtte zich Bell Konks met een ruk half op. Op zijn gelaat lag reeds de vale bleekheid des doods. Vorschend gleed zjjn oog over de omstanders en bleef daarna op Frank rasten. ^Het is uit met mij,* zei hij met moeite, »ü0 schurk heeft goed getroffen.* >Oom« snikte Maggy, hem omhelzend. >Geef u geen moeite, meisje, het helpt toch niets en 't is goed zoo ook. Andere tjjden zjjn gekomen en een ander geslacht laffe schurken, die hun aanvoerder in den rug neerschieten.* Oom, ge moogt niet sterven, ge moogt me niet verlaten.* >Wees kalm, kind! het is na eenmaal oogenblik is een kabelon lerneming iu voor bereiding, die alle vorige in lengte over treffen zal. Het yeldt thans Engeland met Australië te verbinden en een kabel door den Grooten Oceaan te leygen ter lengte van 7340 zeemjjlen en ter waarde van 20 mill, yulden. En 't allerjongste nienws, dat tevens ver blijdend nieuws is, luidt, dat het den chef der Engelsche telegrafenafdeeüng, rur. Precce, gelukt is op een afstand van acht K.M. zonder kabel door de zee te telegrafeeren. jOok heeft men op een meer buiten Berlijn 't zelfde beproefd met yoeden uitslag. Onze tjjd staat nergens voor. 't Zal zeker eenmaal gelukken van vastland tot vastland te schrij ven en te spreken rechtstreeks door het water, zonder hulp van ontzettend dure kabels. program trad de moedige leeuwentemster voor het publiek en riep >1000 Mrk. voor dengene, die het waagt in het leeuwenhok te gaan.* Nadat zjj deze aanbieding voor de tweede maal afgekondigd had, stond uit een der achterste rijen een boer op en zeide >Ick slagen en is toen teruggeslagen, zonder aan het kanon zelf veel schade toe te brengen. De zijwanden van den toren staan nog, maar hier en daar ziet men groote gaten. Het gansebe massieve dak, bestaande uit acht groote stalen platen, werd in twee stukken de lucht ingeslingerd, waarvan het dau et.« (Ik doe het). Algemeens verstom-eene in zee viel, terwijl 't tweede over den ming. De leeuwe itemster, waarscbijnljjk niet fokkemast werd geslingerd, den mast mid - Bnitenland. De suikerfabrikanten in België bieden zulke lage prjjzea voor de beetwortelen, dat de meeste landbouwers weigeren con tracten te sluiten. In vele streken zjjn de boeren voornemens de bietenteelt in te krimpen en voor eigen rekening slechts een kleine hoeveelheid beetwortelen te zaaien, om deze desnoods aan het vee te kunnen voederen, als de fabrikanten niet beter uit den hoek komen. Uit de officieele cjjfers van de Fransche bevolkingsstatistiek over 1895 blijkt, dat het aantal geboorten was 834.173, dat der sterfgevallen 851.986. In 1893 '94 over troffen de geboorten de sterfgevallen, maar in 1891 en '92 had het omgekeerde plaats. De vermindering in het aantal geboorten strekte zich over geheel Frankrjjk uitslechts 9 departementen van de 87 maakten daarop een uitzondering. Keizer Wilhelm heeft de aanvrage om ontslag van admiraal Hollmann geweigerd. Men weet, dat de heer Hollmann zjjn ont slag had gevraagd, omdat de begrootings- eommissie de twee nieuwe kruisers heeft geweigerd, welke hij misschien zou het duideljjker zjju te zeggen: welke de keizer voor de Duitsche marine noodzakelijk acht. De weigering der commissie is vermoedelijk meer geschiedt, omdat de afgevaardigden óf de noodzakelijkheid van dien bouw niet heb ben ingezien, óf vreezen «lat de bevolking te zwaar zal worden belast. Want een per- soonljjke veete tegen den heer Hollmann mag daarin niet gezocht worden, daar deze staatssecretaris bjj alle leden zeer gezien was. In een voor eenigen tjjd te Buekebnrg vertoevend leeuwentheater deed zich onlangs het volgende voorval voorNa het laatste erg genegen de voor zoovele getuigen uitge loofde 1000 Mrk. fe betalen, beduidde deu man, dat de onderneming hoogste gevaar lijk was. ik doe het, antwoordde de boer rustig. Maar bedenk u toch, leeuwen zjjn zeer wild, gij begeeft u iu groot gevaar. Ik doe het, was het halsstarrige antwoord. Zjjt gij getrouwd Ja, maar ik doe het toch. Heeft u kinderen Ja maar toch doe ik het. Nu, wanneer gjj dan niet hooren wilt, kom, dan zal ik u in de kooi laten. Ja, ik doe het, laat u het beest er maar vast uit. De >Herald« ontvangt uit New-York bericht, dat het Fransche stoomschip Ville de Saint Nazaire* 8 Maart op de hoogte van Kaap Hatteras is vergaan. Van de 80 opvarenden zijn slechts 4 levend terug gevonden. Vier booten werden t«gen het schip verbrijzeldvier andere slaagden er in te vertrekken, doch drie daarvan zijn op zee verloren gegaan. Van de 35 personen die zich in de achterste boot bevonden, zijn 31 gestorven aan uitputting, na eerst krankzinnig te zjjn geworden. De vier over- bljjvenden werden 14 Maart door een zeil schip opgenomen, Omtrent een ramp aan boord van het Rnssisehe oorlogsschip te Kanea wordt ge meld, dat eene ontploffing Maandagmiddag plaats had, tusschen Retimo en Soendabaai. De bedekking van den pantsertoren, waarin 't kanon was geplaatst, dat sehoten lostte, een deksel van 6000 kilo zwaarte sprong in tweeënde eene helft sloeg over boord, de andere viel op dek en verpletterde 15 personen, waaronder 9 officieren. In deD den doorbrekende. De gaffel vifl op het dek midscheeps, waarin eeu groep der bemanning de «chietoefening stond gale te slaan; een enorme staalmassa, ongeveer dertig voet lang en tien voet breed, sloeg door het tusschendsk, twintig man met zich sleurend, van wie veertien onmiddelljjk gedood werden. Groote moeiljjkheid ondervond men bij het ter hulp komen van degenen, die nog leefden en het te voorschjjn halen der licha men en ledematen der gedooden. Van de acht man in den toren, waar onder ook de luitenant, die met het stellen van het kanon belast was, bleef slechts één op de plaats dood; de officier is evenwel spoedig aan zija verwondingen overleden. Onmiddelljjk na de ontploffing geraakte het houtwerk van den toren in brand en door den sterk ge haver, den vloer heen dreigde het vuur zich in verbinding te stellen met het kruitmagazjjn. In minder dan twee minuten tijds werd het vuur evenwel gebluscht en konden de gewonden te voorschijn gehaald worden, sommigen treurig verminkt. Toen ik het schip bezocht, zegt de be richtgever van de >Standard«, bedroeg het aantal dooden een en twintig, doch nog meer gewonden zullen de ontploffing met den dood moeten bekoopen. Slechts drie of vier van de dertig manschappen, die bij dit onheil betrokken zjjn, hebben eenige kans om er het leven af te brengen. Dinsdagmorgen had aan boord van de »Sissoy Weliky* een plechtige godsdienst oefening plaats; de lijkkisten stonden op een rij achter den geschuttoren en waren bedekt met een reusachtig lijkkleed, waarop Ij een blauw Russisch kruis geschilderd. Met ontdekten hoofde lazen de zeelieden toren werden 15 anderen gekwetst; de offi cieren van gezondheid van al de vreemde j de gebeden en zeer groot was het aantal oorlogsbodems snelden te hulp. De lijken i kransen, die op het dek verspreid lagen, waren bijna onherkenbaar. Nader meldt men: De verwoesting door het springen van den kulas van een kanon aan boord van de >Sissoy Weliky* moet verschrikkeljjk zjjn geweest. Het inwendige van den toren, waarin het kanon zich bevond, is totaal vernietigd. De kulas is met reusachtige kracht tegen den achterwand van den toren terecht gekomen, heeft daarin een groote deuk ge niet anders, ieder mensch ondergaat zijn lot. Het mjjne was door de hand rnjjper eigen manschappen te sterven Kate's vloek heeft het mjj voorspeld.* >Mjjn moeder!* riep Frank, des grijsaards hand vattend. >Spreek, wat hebt ge mijn arme moeder gedaan, dat ze als een bede lares naar den vreemde getrokken is. »Niet ik het noodlot deed het,* rochelde hjj. »Dat schip dat zjj redden wilde en dat hier op de klip liep was de Mary Janewaarop uw vader zich bevond.* Een stroom bloed oatliep zijn tnond ea zijn hoofd viel achterover. Bell Konks was dood. 17. Acht dagen waren verloopen. Op de nu kalme zeevlakte glinsterde de morgenzon, in welker purperen stralen de vensterruiten van het station gloeiden, alsof daarbinnen een vuur brandde. Doch het was slechts de weerkaatsing der opstijgende dagvorstin en het gezichtsbedrog verdween bij het doorbreken van den vollen dag. Vredige stilte heerschte op de klip en aan het strand en de teekens aan den signaalmast voor spelden >goed weer* Voor Kitly Hawk lagen twee schepen geankerd. Naast de Mosquito wiegde zich een slank gebouwd vaartuig, aan welks gaffel de sterren en strepen der Unie wap perden. Het was een dienstboot door de regeering onverwijld na ingekomen be richten omtrent het gebeurde, naar Nags- head afgezonden. Aan boord bevonden zich werklieden, ten einde de schade aan 't station toegebracht te herstellen, eenige beambten van het signaalkorps tot aflossing der tot hiertoe gestationeerden en politie. Wan neer de strijd uitgestreden en de stemmen der hartstocht tot zwjjgen gebracht zijn, dan komt de wrekende Gerechtigheid en onderzoekt met strengen blik de daden van overwinnaars en overwonnenen. Alleen de dooden zjjn aan haar macht onttrokken; de groene grafheuvel welft zich geljjkmatig over vriend en'vijand en bloe men bloeien op de graven der boozen en der goeden. Moeder natuur ouavat al hare kinderen met gelijke liefde, zjj kent geen recht en onrecht en wie tot haar schoot terugkeert, dien sluit ze aan haar groot hart, niet vragend of hjj iets misdaan heeft, dan of zjjn wandel het menschengeslacht tot een licht was. Haar warme zon lacht even vriendeljjk op de eenvoudige houten kruisen, die op een rij in bet eenzame dennenwoud van het Albemarle-eiland staan, als op het marmeren gedenkteeken, dat de rustplaats van een gevierd man tooit, wiens naam eens de wereld met bewondering en eerbied noemde. Koningin Victoria is bjj haar aankomst te Ciemiez aan een groot gevaar ontsnapt. Een der paarden van het geleide, dat haar rjjtuig omgaf, werd schichtig, wierp zijn berijder af en viel. Aanstonds was het dier weer op de been on verhief zich op zjjn achterpooten. Een oogenblik stonden do hoeven der voorpooten boven het hoofd van de Vorstin, doch dank zij de tegen- Aan het stationsgebouw bemerkte men geen spoor meer van verwoesting. Het huisje zag er weer uit als te voren. De nieuwe bewoners hadden er reeds bezit van genomen en het behaaglijk ingericht, van alle vrees bevrjjd dat hun een geljjk lot treffen kon als hun voorgangers. In Nagshead was 't eenzaam en stil geworden. De aanvoerders der stranclroovers en smok kelaars waren 6f gevallen öf nog voor de de aankomst der boot gevlucht, en van de weinigen, die gebleven waren en zich schuw in hunne hutten verscholen hielden, hadden de beambten niets meer te vreezen. Toen de politieagenten te Osceola kwamen, vonden zjj het nest leeg. De opkooper Twysten en de mooie Bob waren uitge vlogen waarschijnlijk naar Texas, het land der toevlucht, waarheen zich alle beang stigde gemoederen wendden, zjj het ook slechts om daar eenmaal de knosstige tak ken van een eeuwenouden eik op te sieren. 't Eenige wat de politie van haar expe ditie naar Osceola meebracht, was een brief, aldaar dienzelfden dag voor Frank aan gekomen. Deze bevatte van Ellens hand het geruststellend bericht dat zjjn vader buiten gevaar was en, hoewel ten deele beroofi van 't gebruik zjjner ledematen, hem nog eenmaal in welstand hoopte term* te zien komen. (Slot volgt} VAK

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1897 | | pagina 1