VAK LEEUWEN Co., J. C. GO KT HALS, Fotograaf, Irouw- Veilovino'sriiio'cii J. J. MEIJER, 's- Bosch-Heusden- Wij k Stroohoeden Jan Worm, zijn Godin's Keukenfornuizen. rit pijnloos. CdfflissMDÉs in Effecten, Eind Langendijk, GORINCHEM. 7 Albumportretten a f 1.50. Wsiif met scffriftele larantie. Sportpetten, Gekleurdepverhemden, Gummi Fronts, Boorden en Manchetten. Heusden-Dordrecht-Rotterdam vice-versa. Heusden-Utrecht-Amsterdam-Zaanstreek vice-versa. W er cldberoemd Groote Sorteeriui GeimailMe Foren, N. V. Heusdensche Stoomboot-Maatschappij Ververstraat 25, 's Hertogenbosch. 7 Albumportretten f 1.--, 4 Albumportretten f 1.-, 7 Fotokaarten f 1.- K. O O 2P "JCTJ Groote sorteering. Eigen werkplaats voor reparatiën. Tandheslkundige behandeling Oppert 156, Rotterdam. in de nieuwste modellen en uitvoering. 1 erzenili en fint vangt Uwe Goederen met de Trambooten Gegoten, Geëmailleerd en Vernikkeld, Hoek's Gasovens en Gasfornuizen, I-. Mortier Zonen, Hoogstraat, Gorinchem. J. Th. COUWENBERG Heusden. KOOPT steeds iu den Bosch's Goedkoopste Manufacturen en Beddenmagazijn „DE K R O O N DEN BOSCH. Ten slotte werden voorloopig 2 lig- hallen gebouwdj Het hoofdgebouw is bestemd voor 70 kinderen, het ziekenhuisje voor 10 patiënten. Het bestuur van het hoefijzer verbond hoopt nog zooveel medewerking tot de hoefijzerweek (18 Augustus) te krijgen, dat 15 Augustus het geld bijeen is. De aanbesteding is daq op 1 Sep tember a.s. bepaald. Tot 4 Juli kwam in f 66.669. In aansluiting op ons vorig bericht melden wij nog het volgende: Zaterdagavond is te Hoek van Holland een spoorweg-ongeluk gebeurd, dat buitengewoon goed is afgeloopen. Trein 9 van Amsterdam, die op de Harwich-boot loopt, bestaande uit rij tuigen le en 2e klasse, kreeg in Schie dam een nienwe locomotief voor den Hoek. Bij gebrek aan een draaischijf, kwam die machine er daar achterste voren vóór te staan. Met 'n tien mi nuten vertraging verliet deze trein Zaterdagavond te 11 uur 17 Schiedam. Tijd van aankomst aan den Hoek is 11.27, maar dat zal nu dus eveneens enkele minuten later geweest zijn. Volgens de verklaring van den machi nist A. Teeuw en den machinist-leerling Mijnhorst heeft eerstgenoemde toen bij het binnenloopen in het station op dezelfde plaats, waar dit altijd gebeurt, getracht te remmen, eer9t metdeWes- tinghouserem, die bleek niet te werken, toen met de handrem, en met den zand- strooier, alles zonder dat de snelheid van den trein, die een 75 K.M. vaart had, vertraagd werd. De trein pleegt hier te stoppen op dood spoor de Hoek is immers een kopstation en wel op de rails aan den linkerkant van het perron, van Schiedam af gerekend dat zijn die, 't dichtst aan den Waterweg gelegen. In het verlengde van dit spoor ligt het stationsgebouw. Vlak vóór dit gebouw zijn toen machinist en leerling van de doorrijdende locomotief gesprongen, en wonder boven wonder bij deze groote vaart, volkomen ongedeerd beland. Onmiddellijk daarna reed de machine door het stootjuk heen, over een eind straat en brak toen door den zijmuur het gebouw binnen, waar eerst het bureau afgifte bagage, en daarachter het plaatsbureau is gevestigd. Na ook den scheidensmuur tusschen deze beide kantoren doorgeramd te zijn, kwam de locomotief in brokken metselwerk en puin tot staan, aan den linkerkant letterlijk in den steenwand gevat, en wat opzij gezakt in den vloer. Behalve het personeel van de H. S. M., bevonden zich, met het oog op de pas sagiers voor de Harwichboot, ook twee bedienden van de firma Hudig Pieters in het plaatsbureau. Zij allen zijn door de binnenkomende machine gedeerd. De heer L. v. d. Sande van Hudig Pieters, heeft ernstige kneuzingen ge kregen zijn collega Aalderson is licht gekwetst. Onbelangrijke kwetsuren kre gen ook de commies van de H. S. M. Avegaart, de klerk Geerling en de hoofd conducteur van den trein Riem Vis. De gemeentearts dr. Rijken, weldra bijgestaan door den per auto uit 's-Gra- venzande gekomen spoorwegdokter Ten Cate, hebben aan de gewonden de eerste zorgen verleend. Zij zijn daarop naar huis vervoerd. Want een ziekenhuis is er nog niet aan Hoek van Holland. Inmiddels is deze catastrophe voor de menschen wel gezegend afgeloopen. Al de internationale passagiers voor den overtocht met de nachtboot zijn achter de vernielende en in de muren vast- geloopen locomotief volkomen onge deerd gebleven. Het eerste rijtuig ach ter den bagagewagen, die tegen de ma chine stond opgesteigerd, is een eind- weegs in dien wagen gedrongen. Twee reizigers zaten er in dit doorloopende rijtuig „van den Belgischen staat, no. 16257". In de tweede klasse een heer en in de eerste een andere, een Ameri kaan. Diens stroohoed was wat gedeukt; hij zelf kwam er, evenals zijn mede passagiers in dit rijtuig, zoo heelemaal zonder letsel af, dat hij, na uitgestapt te zijn, zelf zijn koffer is gaan halen uit den gehavenden bagagowagen. Later is hij nog eens even gaan kijken naar de plaats, waar zijn leven zóó'n groot gevaar als door een wonder was ont komen. En met al de andere natuur lijk wel zeer geschrikte en zenuwach tige passagiers, heeft hij zich toen aan boord van de nachtboot begeven, die op tijd kon vertrekken. Maar 't kan zoo vermoed worden, dat daar nog wel een glas champagne zal zijn gedronken op den wonderbaarlijken afloop van een ongeluk, dat evengoed talrijke slacht offers had kunnen maken. Wat de oorzaak van het ongeluk aan gaat, daarvoor werden verschillende mogelijkheden geopperd. Zoo zou het kunnen zijn, dat in Schiedam, bij het voorbrengen van de nieuwe locomotief, de rem niet doorverbonden is gewor den. Het personeel aan dat station, met het controleeren hiervan belast, ver klaart echter, dat dit wél het geval is geweest. Een tweede mogelijkheid is, dat door eenigerlei gebrek de rem heeft gewei gerd. En in de derde plaats zou het kunnen wezen, dat de machinist, door welke oorzaak dan ook, pas te laat heeft geremd. Deze machinist staat echter zeer goed aangeschreven. Hij is een ervaren en voorzichtig man. Uit al de veronderstellingen omtrent de oorzaken is echter uiteraard niet of ficieel de juiste toedracht te bepalen, zoolang het onderzoek voortduurt. De machinist is bij het springen van de locomotief in het gras terecht ge komen. De stoker en de hoofdconduc teur sprongen op de steenen te pal, waarbij Riem Vis, die uit den bagage wagen kwam, zich deerlijk aan het ge zicht gewond moet hebben, en onder andere zijn kinnebak gebroken heeft. Dienstregeling 1 Mei1 October 1914, Bosch - Heusden- Gorinchem- Dordrecht-Rotterdam. Heusden-Gorinchem. Van Heusden naar Gorinchem; Zondag, vin. 8,nm 3,uur. Maandag, vm. 1,30, 4,5.30, 6.30, nm. 1.4,15 uur. Overige dagen vm. 6.30, nm. 1.uur. Van Gorinchem naar Heusden Zondag, vm. 10,15*, nm. 6,30* uur. Maandag, v.m. 11.12.n.m. 1. 3.45, 6.30 uur. Vrijdag, vm. 8,30, nm. 3,45, 6.30 uur. Overige dagen vm. 9.nm. 3.45,6,30 u, De dienst op Zondag vangt aan vanaf 15 Juli tot 15 September. Hosch-Gorinchem. (1 April1 November). Maandag. Van Gorinchem nm. 12.;van Heusden nm. 2.uur. Dinsdag, Donderdag en Vrijdag van Gorin chem v.m. 6.van Heusden v.m. 7.45 u. Zaterdag, van Gorinchem vm. 6.nm. 3.30; van Heusden vm. 7.45, nm. 5.15. Maandag. Van Bosch vm. 4.nm. S. van Heusden vm. 5.30, nm. 4.15 uur. Dinsdag, Donderdag en Vrydag. Van Bosch nm. 1.van Heusden nm. 2.15 uur. Woensdag en Zaterdag, van 's-Bosch 12. uur; van Heusden nm. 1.15 uur. Goede Vrijdag en Hemelvaartsdag geen dienst. B\ThA VEKD1KSST t Woensdag: van Andel naar Bosch vm. 3.30 uur; van Heusden naar Bosch vm. 5 uur. Van Bosch naar Gorcum, nm. 12 uur; van Heusden naar Gorcum nm. 1,15 uur. Heusden-Rotterdam. Van Beusden t Maandag en Dinsdag 's nachts circa 1.30 uur. Overige dagen (behalve Zondag) vm. 4.30 uur. Van Rotterdam: dagelijks (behalve Zon dag) nm. 12.45 uur. AGENTEN te HeusdenJ. H.Tupker; teDordt, P. Arenout; te Rotterdam, I. D. A. Schuddeboom. Gevraagd f 500 4 pCt. 's Bosch95 pCt. f1000 34 pCt. N.-Brab. Mij. voor Gemeente Credietofferte. f1500 aand. Mij. tot Exploit, v. Bouwterrein 's Bosch 45 2 pCt. obl. Waterschap Groot Mijdrecht offerte. 34 pCt. obl. Bommelerwaard boven den Meidijkofferte. Aandeelen Katholieke Illustratie offerte Aangeboden 10 d f500 aand. Mij. tot Exploit. pCt. v. Bouwterrein 's Bosch 60 f 15.500 44 pCt. gem. Coevorden 1004 f 10.000 41/2 pCt. gem. Dordrecht §1014,, f 5000 44 pet. Gewest Pasoeroean 984 f 16.000 41/2 pCt. gem. Enkhuizen 1004 f2000 44 pCt. gem. Maastricht §1014» f1000 34 pCt. gem. Veendam 90 f3500 44 pCt. gem. Westerbork 1004 f1000 4 pCt. gem. Katwijk 964,, f4000 4 pCt. gem. Den Haag 974,, f50.000 4 pCt. prov. Zeeland p. 1 Aug. 964 f 50.000 44 pCt. gem. Amersfoort 1014 f 1000 4 pCt. gem. Hengelo 96 f 1000 4 pet. gem. Den Helder 96 f20.500 44 pet. gem. Velsen §1004,, 5 a. f500 4 pCt. gem. Harderwyk 96 f 9000 44 pCt. gem. Alkmaar 1014 28 A f 500 44 pCt. gem. Dockum 1004 20 f 500 44 pCt. gem. Roosendaal 1004 Vragen eu aanbiedingen worden KOSTELOOS geplaatst, slechts bij uitvoering wordt provisie in rekening gebracht. Coupons te Amsterdam betaalbaar. L. J. VEERMAN, Heusden. OOK VERKRIJGBAAR: in uitsluitend massief 14 karaats ge waarborgd goudvolgens gewicht, bij Molenstraat H 35 Gorinchem- GEVEiTIGD sinds 1.892. f 2.per tand. fit*- ge bit IVH. Bij ^laatsingvan 3 Kunsttanden vergoeding van reiskosten. Zondags consult alleen op aanvrage. MET DE Dagelijks behalve des Z4DNDAGS. Va» 's-lssch vm. 9.30, nm. 4.uur. leusdei 11.5.30 Te Wijk 11.30, 6.- Van Wijk vm. 6.nm. 12.30 uur. Keusdeu 6.15, 1. Te VBegch 8.2.30 i>p Bossche Marktdagen vertrekt de beet vai WIJK vm. circa 4.31, van IELSDKN vm. 5. en van 't-BBSCl nam. 12.nar. Retourkaarten, afgegeven op het traject WijkHrüsden'b-Bosoh en omge keerd, zijn op de Bossche booten geldig. Gasthuisstraat, hoek Arkelstraat Telephoon 75. GORINCHEM. ZIE HE ETALAGES. Inlichtingen verstrekken gaarne de Agenten te: Heusden (Kantoor Tramstation) J. J. F. Drost. Dordrecht Boomstraat) D. van Loon. Rotterdam Haringvliet Z.Z. H) J. W. F. Koola. Amsterdam en Zaanstreek (Kantoor Singel 5) G. Geelhuysen. Utrecht (Kantoor Leidschekade) E. J. Wij burg. VERKRIJGBAAR IN: ingericht voor Kolen en Gas. met en zonder décor. branden zuinig, geven geen aanslag. Bij het aangaan van een huwelijk, Stelt een goed paar zich de vraag: Hoe moet ik op juiste wijze sparen? Dan begint U eerst met in te koopen Bij J. Th. Couwenberg, Heusden. De man zijn gereedschap, De vrouw haar keukengerief. VLECHTWERK PUNTDRAAD - HEININGDRAAD. WALTER A. WOOD GRASM AAIM ACHINES, HOOISCHUDDER8 en HOOIHARKEN, Merk; Admiraal No. 1. Worden verkocht onder garantie van goede werking. Te zien in Magazijn. Overal persoonlijk te ontbieden. Hooge Steenweg 4, H. U8INK, Japonatoffen. Mousselines. Katoentjes. Overkemdendrills. Wit katoen. Graalinnen. Oogjes en Blokjes. Eagelschleer. Manchester. Dames Ondergoederen Corse tten. Handschoenen. Ceintuurs. Kanten kragen. Galons-Kantstof. Linten-Tressen. Kindermutscn. Garneering. Sporthemden. Boezeroens. Blauwe Jassen. Blauwe Broeken. Blauwe Kielen. Manch. Broeken. Baeverteen Broeken. BI. piqué Broeken. Schüderskielen. Bedden en Dekens. Matrassen. Ledikanten. Karpetten. Vloerzeil. Linoleum. Gordijnen. Cocosloopers. Matten. Vaste prijzen a Contant. Naar 's-Bosch. Naar Gorinchem. Directeur: L. DE BEER, Gorinchem. Information te bekomen: Te t-Bosch bij de ondernemers J. A. van der SCHUIJl en Heusden bij den Agent J. A. BOERENEngstraat, Heusden. j Minzaam aanbevelend, 1

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1914 | | pagina 6