VAK LEEUWEN Co.,
J. C. GO KT HALS, Fotograaf,
Irouw-
Veilovino'sriiio'cii
J. J. MEIJER,
's- Bosch-Heusden- Wij k
Stroohoeden
Jan Worm,
zijn Godin's Keukenfornuizen.
rit
pijnloos.
CdfflissMDÉs in Effecten,
Eind Langendijk, GORINCHEM.
7 Albumportretten a f 1.50.
Wsiif met scffriftele larantie.
Sportpetten, Gekleurdepverhemden, Gummi Fronts,
Boorden en Manchetten.
Heusden-Dordrecht-Rotterdam vice-versa.
Heusden-Utrecht-Amsterdam-Zaanstreek vice-versa.
W er cldberoemd
Groote Sorteeriui GeimailMe Foren,
N. V. Heusdensche
Stoomboot-Maatschappij
Ververstraat 25, 's Hertogenbosch.
7 Albumportretten f 1.--, 4 Albumportretten f 1.-, 7 Fotokaarten f 1.-
K. O O 2P "JCTJ
Groote sorteering. Eigen werkplaats voor reparatiën.
Tandheslkundige behandeling
Oppert 156, Rotterdam.
in de nieuwste modellen
en uitvoering.
1 erzenili en fint vangt
Uwe Goederen met de Trambooten
Gegoten, Geëmailleerd en Vernikkeld,
Hoek's Gasovens en Gasfornuizen,
I-. Mortier Zonen,
Hoogstraat, Gorinchem.
J. Th. COUWENBERG Heusden.
KOOPT steeds iu den Bosch's Goedkoopste Manufacturen
en Beddenmagazijn
„DE K R O O N
DEN BOSCH.
Ten slotte werden voorloopig 2 lig-
hallen gebouwdj
Het hoofdgebouw is bestemd voor 70
kinderen, het ziekenhuisje voor 10
patiënten.
Het bestuur van het hoefijzer verbond
hoopt nog zooveel medewerking tot de
hoefijzerweek (18 Augustus) te krijgen,
dat 15 Augustus het geld bijeen is.
De aanbesteding is daq op 1 Sep
tember a.s. bepaald.
Tot 4 Juli kwam in f 66.669.
In aansluiting op ons vorig bericht
melden wij nog het volgende:
Zaterdagavond is te Hoek van Holland
een spoorweg-ongeluk gebeurd, dat
buitengewoon goed is afgeloopen.
Trein 9 van Amsterdam, die op de
Harwich-boot loopt, bestaande uit rij
tuigen le en 2e klasse, kreeg in Schie
dam een nienwe locomotief voor den
Hoek. Bij gebrek aan een draaischijf,
kwam die machine er daar achterste
voren vóór te staan. Met 'n tien mi
nuten vertraging verliet deze trein
Zaterdagavond te 11 uur 17 Schiedam.
Tijd van aankomst aan den Hoek is
11.27, maar dat zal nu dus eveneens
enkele minuten later geweest zijn.
Volgens de verklaring van den machi
nist A. Teeuw en den machinist-leerling
Mijnhorst heeft eerstgenoemde toen bij
het binnenloopen in het station op
dezelfde plaats, waar dit altijd gebeurt,
getracht te remmen, eer9t metdeWes-
tinghouserem, die bleek niet te werken,
toen met de handrem, en met den zand-
strooier, alles zonder dat de snelheid
van den trein, die een 75 K.M. vaart
had, vertraagd werd.
De trein pleegt hier te stoppen op
dood spoor de Hoek is immers een
kopstation en wel op de rails aan
den linkerkant van het perron, van
Schiedam af gerekend dat zijn die, 't
dichtst aan den Waterweg gelegen. In
het verlengde van dit spoor ligt het
stationsgebouw. Vlak vóór dit gebouw
zijn toen machinist en leerling van de
doorrijdende locomotief gesprongen, en
wonder boven wonder bij deze groote
vaart, volkomen ongedeerd beland.
Onmiddellijk daarna reed de machine
door het stootjuk heen, over een eind
straat en brak toen door den zijmuur
het gebouw binnen, waar eerst het
bureau afgifte bagage, en daarachter
het plaatsbureau is gevestigd. Na ook
den scheidensmuur tusschen deze beide
kantoren doorgeramd te zijn, kwam de
locomotief in brokken metselwerk en
puin tot staan, aan den linkerkant
letterlijk in den steenwand gevat, en
wat opzij gezakt in den vloer.
Behalve het personeel van de H. S. M.,
bevonden zich, met het oog op de pas
sagiers voor de Harwichboot, ook twee
bedienden van de firma Hudig Pieters
in het plaatsbureau. Zij allen zijn door
de binnenkomende machine gedeerd.
De heer L. v. d. Sande van Hudig
Pieters, heeft ernstige kneuzingen ge
kregen zijn collega Aalderson is licht
gekwetst. Onbelangrijke kwetsuren kre
gen ook de commies van de H. S. M.
Avegaart, de klerk Geerling en de hoofd
conducteur van den trein Riem Vis.
De gemeentearts dr. Rijken, weldra
bijgestaan door den per auto uit 's-Gra-
venzande gekomen spoorwegdokter Ten
Cate, hebben aan de gewonden de eerste
zorgen verleend. Zij zijn daarop naar
huis vervoerd. Want een ziekenhuis is
er nog niet aan Hoek van Holland.
Inmiddels is deze catastrophe voor
de menschen wel gezegend afgeloopen.
Al de internationale passagiers voor den
overtocht met de nachtboot zijn achter
de vernielende en in de muren vast-
geloopen locomotief volkomen onge
deerd gebleven. Het eerste rijtuig ach
ter den bagagewagen, die tegen de ma
chine stond opgesteigerd, is een eind-
weegs in dien wagen gedrongen. Twee
reizigers zaten er in dit doorloopende
rijtuig „van den Belgischen staat, no.
16257". In de tweede klasse een heer
en in de eerste een andere, een Ameri
kaan. Diens stroohoed was wat gedeukt;
hij zelf kwam er, evenals zijn mede
passagiers in dit rijtuig, zoo heelemaal
zonder letsel af, dat hij, na uitgestapt
te zijn, zelf zijn koffer is gaan halen
uit den gehavenden bagagowagen. Later
is hij nog eens even gaan kijken naar
de plaats, waar zijn leven zóó'n groot
gevaar als door een wonder was ont
komen. En met al de andere natuur
lijk wel zeer geschrikte en zenuwach
tige passagiers, heeft hij zich toen aan
boord van de nachtboot begeven, die
op tijd kon vertrekken. Maar 't kan
zoo vermoed worden, dat daar nog wel
een glas champagne zal zijn gedronken
op den wonderbaarlijken afloop van een
ongeluk, dat evengoed talrijke slacht
offers had kunnen maken.
Wat de oorzaak van het ongeluk aan
gaat, daarvoor werden verschillende
mogelijkheden geopperd. Zoo zou het
kunnen zijn, dat in Schiedam, bij het
voorbrengen van de nieuwe locomotief,
de rem niet doorverbonden is gewor
den. Het personeel aan dat station, met
het controleeren hiervan belast, ver
klaart echter, dat dit wél het geval is
geweest.
Een tweede mogelijkheid is, dat door
eenigerlei gebrek de rem heeft gewei
gerd. En in de derde plaats zou het
kunnen wezen, dat de machinist, door
welke oorzaak dan ook, pas te laat heeft
geremd.
Deze machinist staat echter zeer goed
aangeschreven. Hij is een ervaren en
voorzichtig man.
Uit al de veronderstellingen omtrent
de oorzaken is echter uiteraard niet of
ficieel de juiste toedracht te bepalen,
zoolang het onderzoek voortduurt.
De machinist is bij het springen van
de locomotief in het gras terecht ge
komen. De stoker en de hoofdconduc
teur sprongen op de steenen te pal,
waarbij Riem Vis, die uit den bagage
wagen kwam, zich deerlijk aan het ge
zicht gewond moet hebben, en onder
andere zijn kinnebak gebroken heeft.
Dienstregeling 1 Mei1 October 1914,
Bosch - Heusden- Gorinchem-
Dordrecht-Rotterdam.
Heusden-Gorinchem.
Van Heusden naar Gorinchem;
Zondag, vin. 8,nm 3,uur.
Maandag, vm. 1,30, 4,5.30, 6.30, nm.
1.4,15 uur.
Overige dagen vm. 6.30, nm. 1.uur.
Van Gorinchem naar Heusden
Zondag, vm. 10,15*, nm. 6,30* uur.
Maandag, v.m. 11.12.n.m. 1.
3.45, 6.30 uur.
Vrijdag, vm. 8,30, nm. 3,45, 6.30 uur.
Overige dagen vm. 9.nm. 3.45,6,30 u,
De dienst op Zondag vangt aan vanaf
15 Juli tot 15 September.
Hosch-Gorinchem.
(1 April1 November).
Maandag. Van Gorinchem nm. 12.;van
Heusden nm. 2.uur.
Dinsdag, Donderdag en Vrijdag van Gorin
chem v.m. 6.van Heusden v.m. 7.45 u.
Zaterdag, van Gorinchem vm. 6.nm.
3.30; van Heusden vm. 7.45, nm. 5.15.
Maandag. Van Bosch vm. 4.nm. S.
van Heusden vm. 5.30, nm. 4.15 uur.
Dinsdag, Donderdag en Vrydag. Van Bosch
nm. 1.van Heusden nm. 2.15 uur.
Woensdag en Zaterdag, van 's-Bosch 12.
uur; van Heusden nm. 1.15 uur.
Goede Vrijdag en Hemelvaartsdag geen
dienst.
B\ThA VEKD1KSST t Woensdag: van Andel
naar Bosch vm. 3.30 uur; van Heusden
naar Bosch vm. 5 uur.
Van Bosch naar Gorcum, nm. 12 uur;
van Heusden naar Gorcum nm. 1,15 uur.
Heusden-Rotterdam.
Van Beusden t Maandag en Dinsdag 's nachts
circa 1.30 uur. Overige dagen (behalve
Zondag) vm. 4.30 uur.
Van Rotterdam: dagelijks (behalve Zon
dag) nm. 12.45 uur.
AGENTEN te HeusdenJ. H.Tupker; teDordt,
P. Arenout; te Rotterdam, I. D. A. Schuddeboom.
Gevraagd
f 500 4 pCt. 's Bosch95 pCt.
f1000 34 pCt. N.-Brab. Mij. voor
Gemeente Credietofferte.
f1500 aand. Mij. tot Exploit, v.
Bouwterrein 's Bosch 45
2 pCt. obl. Waterschap Groot
Mijdrecht offerte.
34 pCt. obl. Bommelerwaard boven
den Meidijkofferte.
Aandeelen Katholieke Illustratie offerte
Aangeboden
10 d f500 aand. Mij. tot Exploit. pCt.
v. Bouwterrein 's Bosch 60
f 15.500 44 pCt. gem. Coevorden 1004
f 10.000 41/2 pCt. gem. Dordrecht §1014,,
f 5000 44 pet. Gewest Pasoeroean 984
f 16.000 41/2 pCt. gem. Enkhuizen 1004
f2000 44 pCt. gem. Maastricht §1014»
f1000 34 pCt. gem. Veendam 90
f3500 44 pCt. gem. Westerbork 1004
f1000 4 pCt. gem. Katwijk 964,,
f4000 4 pCt. gem. Den Haag 974,,
f50.000 4 pCt. prov. Zeeland p. 1 Aug. 964
f 50.000 44 pCt. gem. Amersfoort 1014
f 1000 4 pCt. gem. Hengelo 96
f 1000 4 pet. gem. Den Helder 96
f20.500 44 pet. gem. Velsen §1004,,
5 a. f500 4 pCt. gem. Harderwyk 96
f 9000 44 pCt. gem. Alkmaar 1014
28 A f 500 44 pCt. gem. Dockum 1004
20 f 500 44 pCt. gem. Roosendaal 1004
Vragen eu aanbiedingen worden KOSTELOOS
geplaatst, slechts bij uitvoering wordt provisie
in rekening gebracht.
Coupons te Amsterdam betaalbaar.
L. J. VEERMAN,
Heusden.
OOK VERKRIJGBAAR:
in uitsluitend massief 14 karaats ge
waarborgd goudvolgens gewicht, bij
Molenstraat H 35 Gorinchem-
GEVEiTIGD
sinds 1.892.
f 2.per tand.
fit*- ge bit
IVH. Bij ^laatsingvan 3 Kunsttanden vergoeding van
reiskosten. Zondags consult alleen op aanvrage.
MET DE
Dagelijks behalve des Z4DNDAGS.
Va» 's-lssch vm. 9.30, nm. 4.uur.
leusdei 11.5.30
Te Wijk
11.30,
6.-
Van Wijk vm. 6.nm. 12.30 uur.
Keusdeu 6.15, 1.
Te VBegch 8.2.30
i>p Bossche Marktdagen vertrekt de beet vai WIJK vm. circa 4.31, van IELSDKN vm. 5.
en van 't-BBSCl nam. 12.nar.
Retourkaarten, afgegeven op het traject WijkHrüsden'b-Bosoh en omge
keerd, zijn op de Bossche booten geldig.
Gasthuisstraat, hoek Arkelstraat Telephoon 75. GORINCHEM.
ZIE HE ETALAGES.
Inlichtingen verstrekken gaarne de Agenten te:
Heusden (Kantoor Tramstation) J. J. F. Drost.
Dordrecht Boomstraat) D. van Loon.
Rotterdam Haringvliet Z.Z. H) J. W. F. Koola.
Amsterdam en Zaanstreek (Kantoor Singel 5) G. Geelhuysen.
Utrecht (Kantoor Leidschekade) E. J. Wij burg.
VERKRIJGBAAR IN:
ingericht voor Kolen en Gas.
met en zonder décor.
branden zuinig, geven geen aanslag.
Bij het aangaan van een huwelijk,
Stelt een goed paar zich de vraag:
Hoe moet ik op juiste wijze sparen?
Dan begint U eerst met in te koopen
Bij J. Th. Couwenberg, Heusden.
De man zijn gereedschap,
De vrouw haar keukengerief.
VLECHTWERK
PUNTDRAAD - HEININGDRAAD.
WALTER A. WOOD
GRASM AAIM ACHINES, HOOISCHUDDER8 en HOOIHARKEN,
Merk; Admiraal No. 1.
Worden verkocht onder garantie van goede werking.
Te zien in Magazijn. Overal persoonlijk te ontbieden.
Hooge Steenweg 4, H. U8INK,
Japonatoffen.
Mousselines.
Katoentjes.
Overkemdendrills.
Wit katoen.
Graalinnen.
Oogjes en Blokjes.
Eagelschleer.
Manchester.
Dames Ondergoederen
Corse tten.
Handschoenen.
Ceintuurs.
Kanten kragen.
Galons-Kantstof.
Linten-Tressen.
Kindermutscn.
Garneering.
Sporthemden.
Boezeroens.
Blauwe Jassen.
Blauwe Broeken.
Blauwe Kielen.
Manch. Broeken.
Baeverteen Broeken.
BI. piqué Broeken.
Schüderskielen.
Bedden en Dekens.
Matrassen.
Ledikanten.
Karpetten.
Vloerzeil.
Linoleum.
Gordijnen.
Cocosloopers.
Matten.
Vaste prijzen a Contant.
Naar 's-Bosch.
Naar Gorinchem.
Directeur: L. DE BEER, Gorinchem.
Information te bekomen: Te t-Bosch bij de ondernemers J. A. van der SCHUIJl
en Heusden bij den Agent J. A. BOERENEngstraat, Heusden.
j
Minzaam aanbevelend,
1