IAXEERTABLETTEN "MIJNHARDT'? BINNENLAND. De molenaar R. te Zalt-Bommel had te Rotterdam 30.000 K.G. mais gekocht. Voor het vervoer naar Zalt-Bommel werd een schipper aangenomen. Nadat de lading was in ontvangst genomen is de schipper uit Rotterdam vertrokken, doch heeft zijn lading te IJsselmonde en te Rotterdam van de hand gedaan. Groote voorraden van die lading zijn in beslag genomen. Het ledige schip is teruggevonden te St. Anthonie- polder, in Zeeland. De schipper is voort vluchtig. Zijn aanhouding wordt verzocht. Vit een vliegmachine gevallen. Te Steenbergen is een monteur uit Brus sel, die aan een vliegtuig werkte, dat daar was verongelukt, bij den storm uit de machine gevallen. Hy is in het ziekenhuis opgenomen, waar hij is overleden. Hy laat te Brussel een weduwe met zeven kinderen achter. o Geen spelen, maar brood. Te Arnhem heeft zich een comité ge vormd voor ontspanning der werkloozen. In Musis werd een muziekmiddag gegeven, maar twee derden van de aanwezigen ver lieten na het openingswoord van den voor zitter van het comité de zaal onder het roepen »Wij willen geen muziek, maar eischen brood k Een honderdtal werkloozen bleef in de zaal. Brand. Zondagmorgen heeft op den Kattenburg te Amsterdam een felle brand gewoed. De fabriek van suiker- en chocoladewerken der firma H. Cohen is grootendecls uit gebrand. Gestikt. In het kamertje van den stalwacht der infanteriekazerne te Amersfoort is de soldaat v. E. uit Epen des nachts gestikt door het uitstroomen van gas, uit een defecte gasbuis. Er is een commissie van onderzoek in gesteld, om na te gaan, wie hier schuld heeft. Een oude begraafplaats. Arbeiders, die graafwerk verrichtten aan de zuidzijde van stavoren in de nabijheid van den zeedijk, stieten op twee doodkisten, een van eikenhout, nagenoeg vergaan, de andere van vurenhout, die vrijwel nog gaaf was. Geraamtedeelen lieten zich goed onder scheiden. De kisten stonden Oost-West. Het hoofdeinde verloor zich in den zeedijk reden waarom werd afgezien van verdere ontgraving. Zeer waarschijnlijk heeft men hier te doen met het kerkhof van het St. Odulf- klooster, dan in 't begin der 14e eeuw naar de zuidzijde van de stad werd over gebracht, vanwaar het nog in dezelfde eeuw verplaatst werd naar Hemelum. De kisten zouden dan reeds enkele eeuwen getrotseerd hebben. Nog kwam ter plaatse aan het licht een goed gemodelleerd satyr-beeldje, blijkbaar afkomstig van eenig bouwwerk niet onwaar schijnlijk in verband met bovenstaande, van het St. Odulfklooster. Een griezelige outdekkiug. Het te IJmuiden van Dantzig binnenge komen stoomschip »Ino« rapporteerde, op zee te hebben opgepikt een scheepsboot, waarin de lijken van 3 zeelieden. De boot was gemerkt Klampenborg Kopenhagen. Wegens den vergevorderden staat van ontbinding zijn de lyken in zee overboord gezet. De scheepsboot was reeds voor Nieuwjaar opgevischt, vermoedelijk is het stoomschip Klampenborg verongelukt. —o De Gele Rijders verdunnen. Bij doorvoering van de nieuwe leger- organisatie zal het corps rijdende artillerie, beter bekend onder den naam ïgele rij ders^ worden omgevormd tot een afdeelirig veldartillerie. o Een ontploffing op de „Atlantico". Aan boord van het Italiaansche stoom schip Atlantico, op weg naar Rotterdam, bewesten het vuurschip Maas, heeft een ketelontploffing plaats gehad. Er zijn 2 dooden en 5 gewonden. Het schip is door een sleepboot den Waterweg binnengesleept. (VERKRIJGB. BIJ APQTH.eii PROGISTEh] Vergadering van de Bijzondere Commissie als bedoeld in artikel 431 der Ge meentewet, belast met het uitbrengen van haar oordeel over het wetsont- l werp vereeniging van de gemeenten Meeuwen, Genderen en Drongelen«. Tegenwoordig de leden A. J. Lankhaar, A. Bax, A. Lankhaar Czn., W. de Graaf, C. de Graaf, H. Redeker en L. A. v. Andel. Voorzitter de EdelAchtb. heer D. F. Brune, Burgemeester. De Voorzitter opent de vergadering er» zegt in de eerste plaats, dat de Gem.wet er niet van spreekt, of dat deze vergadering al of niet openbaar zal zijn, de beoordee ling daarover is dus aan de commissie. Hij stelt mitsdien voor deze vergadering in het openbaar te houden, en vraagt of dat daarover iemand het woord verlangt. Wijl hierover niemand het woord verlangt, wordt aangenomen dat dit voorstel met algemeene stemmen is aangenomen. In de tweede plaats, zegt de Voorzitter, zullen er van deze verg. notulen moeten worden gehouden, en stelt mitsdien voor den Gemeentesecretaris als secretaris der commissie aan te wijzen. Wordt eveneens met algemeene stemmen aangenomen. Verder wordt met algemeene stemmen bepaald, dat het Reglement van orde voor de Raadsvergaderingen ook op deze ver gadering van toepassing zal zijn. De Voorzitter zegt verder, dat aan alle leden een wetsontwerp is thuisgezonden, zoodat een en ander genoegzaam bekend zal zijn. Het spijt hem hieraan te moeten toevoegen, dat het hem gebleken is, dat de leden reeds eenige malen vergaderd hebben zonder zijn voorkennis. Hij had zulks niet verwacht en acht dit misgedaan. De commissie behoorde te worden samen geroepen door den Voorzitter. Alle andere vergaderingen zijn onwettig. Het voorzit terschap berust enkel en alleen bij den Voorzitter, niettemin heeft de commissie toch vergaderd, zy het meer of minder officieel. Hy had dat niet verwacht, en oordeelt dat zulks niet te pas kwam. Had men inlichtingen noodig, dan had men hedenavond kunnen besluiten om desnoods inlichtingen in te winnen. Thans is dit geschied op een onwettige manier. Er is een eenzijdig oordeel gevormd. De leden komen waarschijnlijk ter vergadering reeds met het vaststaand besluit zoo of zoo te stemmen. Dit beantwoordt niet aan het doel der commissie. Het doel van de commissie is behartiging van de belangen der gemeente. Men moet niet bevooroor deeld hier komen, doch het hoor en we derhoor toepassen. Spreker vindt het jammer, 't mooie is er af, nu er reeds onwettige voorvergaderingeu hebben plaats gehad. Het wetsontwerp geeft de meening van Ged. Staten en de Regeering weer, om niet altijd bij het oude te blijven en te zeggen, het is altijd zoo geweest, en daarom zal 't wel goed zijn. Gemeenten die klein zijn kunnen geen levensvatbaar heid hebben. In vereeniging ligt in de naaste toekomst voordeel. En niet alleen in de gemeente zelf, maar ook op andere plaatsen, 't Gevolg van combinatie zal zijn minder ambtenaren in de gemeente, op de Provinciale Griffie en ook op de Departe menten. Alles roept tegenwoordig om bezuiniging. Door vereeniging kan thans getoond worden dat men werkelijk mede wil werken om tot bezuiniging te komen. Het doel der hoogere autoriteiten is de kleine gemeenten op te ruimen en door combinatie nieuwe gemeenten te vormen, van zoo mogelijk 5000 inwoners. Voor deze streek zal dit evenwel bezwaarlijk gaan, en daarom is dit wetsontwerp dan ook beperkt tot de gemeente Meeuwen, Genderen en Drongelen. De ervaring in de laatste dagen opge daan heeft spreker geleerd dat er veel menschen zijn die steeds maar zeggen, ja maar »dit en dat,a hoe zal dat terecht komen. Hij zou de besprekingen zoo zakelijk mogelijk willen doen zijn en alle ïdit en data achterwege willen laten. De Regeering en Gedeputeerde Staten willen door dit wetsontwerp bezuiniging en vragen dus eigenlijk slechts, wilt ge bezuiniging, ja dan neen. Het is zeer goed mogelijk dat de commissie geen voordeel in vereenging ziet. Zij behoeft evenwel dan niet aan te komen met adviezen. Zij heeft dus slechts te behandelen de vraag, is de vereeniging al of niet gewenscht en zoo neen, welke bezwaren zijn er. De heer A. J. Lankhaar meent iets te moeten zeggen omtrent artrikel 2. De Voorzitter zegt dat dit op 't oogen- blik overbodig is. De heer Redeker acht vereeniging niet wenschelijk. Blijkens het wetsontwerp wor den de voordeelen gezocht in vermindering van administratiekosten. Hij acht deze voor deelen zeer klein, combinatie zal meer last dan voordeel opleveren. Daar zal noodig zijn een nieuw raadhuis, wachtgelden zullen betaald moeten worden. Een en ander zal veel geld kosten. Verder is er weinig bezuiniging mogelijk. De toren, de scholen, de wegen, blijven allen waar zij zijn en behoeven^het gewone onderhoud en dezelfde kosten als bij combinatie. Er is dus alleen te bezuinigen op de tractementen van Burgemeester, Secretaris en Ontvanger. Daartegenover staan evenwel de bouw van een nieuw raadhuis en de wachtgelden. Z. i. zal een en ander slechts ongemak opleveren en veel geld kosten. De Voorzitter zegt dat er uitsluitend over Meeuwen wordt gesproken. De inwoners van Babiloniënbroek kunnen even gemak kelijk naar Eethen als naar Meeuwen. Men is hier verwend. In groote steden zooals den Bosch wonen de menschen wel een half uur ver van de secretarie. De menschen hebben tegenwoordig weinig zaken meer op de secretarie. Wanneer op den duur voordeel kan worden verkregen, dan moet de meerdere afstand vooral met het veel vuldig gebruik van fietsen tegenwoordig geen bezwaar zijn. In 't dorp Eethen be hoort de secretarie te komen maar wat voor een secretarie en ofdat daar de secretarie zal komen, ofdat men een woning daarvoor zal kunnen koopen ofwel dat men zal moeten bouwen, ofwel dat de school te Eethen daarvoor zal zijn te gebruiken, dat is nn nog niet bekend, wijl de nieuwe Raad daar over zal hebben te beslissen. In verband met de prijsvermindering van bouwmaterialen kan worden aangenomen dat men voor f 15000 reeds een net raadhuisje kan bouwen. Inzake de wachtgelden, zegt spreker, begrijp ik dat dit iets is, waartegen erg wordt opgezien. Het is evenwel niet aan te nemen dat bij vereeniging alle ambte naren op wachtgeld zullen blijven gedurende 10 jaren. Door sterfte, vertrek, benoeming in een andere betrekking kan men spoedig daarvan af zijn. Na 10 jaren is men daar in ieder geval van af. Men moet niet verwachten dat bij combinatie in 1923 reeds belastingvermindering zal plaats heb ben. Dat moet langzaam komen. Thans heeft men huur van secretarieën, kosten van verwarming, verlichting, gedrukte stuk ken, allerlei verplichte uitgaven te doen, voor elk der drie gemeenten. Spreker ver gelijkt den toestand bij een oud huis, waaraan men telken jare een belangrijk bedrag aan reperatie uitgeeft, en ten slotte toch altijd nog een oud huis met gebreken blijft houden. Wat de wachtgelden be treft, daar is spreker niet bang voor. Wij zien dit nu pas in Besoijen-Baardwijk, waar alle ambtenaren zooals spreker zoo even hoorde, reeds in andere betrekkingen bonoemd zijn. De heer Bax zegt tegen den Voorzitter, dat wanneer deze als Burgemeester af treedt, men dan toch een nieuwen Burge meester zal noodig hebben, en vraagt of dat dit dan vooruitgang of teruggang is. De Voorzitter zegt dat men op een niet herbenoeming niet moet rekenen. De heer Bax zegt dat men hiermede zeer zeker rekening moet houden. De mogelijkheid bestaat. De Voorzitter heeft wel gewezen op Besoijen-Baardwijk, maar dat zal misschien niet altijd zoo gaan, en waar moeten dan alle overtollige ambtenaren ten slotte blijven. De heer A. J. Lankhaar zegt dat de afstand van Babiloniënbroek naar Eethen voor verschillende menschen aldaar, niet een half uur, maar wel 1| uur bedraagt. De Voorzitter zegt er zijn fietsen, zeker, maar volgens spreker zal het voordeel van combinatie dubbel aan fietsenbanden ver sleten worden. De heer W. de Graaf zegt dat de Voor zitter heeft gesproken van inkrimping van ambtenarij op alle gebied. Hij vraagt of dat ook is ter wille van de bezuini ging. Z.i. is dat moeilijk te verstaan met het feit dat de Voorzitter zelf getoond heeft een voorstander te zijn van hoog opvoeren van de traktementen, tot zelfs van de straatvegers toe. Tevens zal aan de be trokken ambtenaren een grooter last wor den aangedaan, wat zeer te betreuren zal zijn. De Voorzitter zegt dat de jaarwedden grootendeels worden vastgesteld door Ged. Staten. Daar is zelfs een staatscommissie in het leven geroepen om voorstellen te doen inzake de salarissen van alle ambte naren. Hij memoreert dat de toestanden voor de ambtenaren anders zijn dan vroeger. Voor den oorlog waren de salarissen voor de gemeente-ambtenaren treurig laag en ook thans nog zal verhooging niet onbillijk zyn. Evenwel, men had daarmede eerder moeten komen, de tractementen zijn te laat in de hoogte gevoerd. De heer W. de Graaf stemt dit toe. De heer A. J. Lankhaar ziet nog maar steeds geen voordeel in vereeniging. Hij vreest dat het wel een deeling in de schuld maar niet in eenig voordeel zal zijn. De belasting zal, nu we van nieuwe crisis schulden af zijn, zonder combinatie gaan dalen. De Voorzitter zegt, dat de schulden geen gewicht in de schaal leggen. Meeuwen heeft 5000 gulden en Genderen 8000 gulden schuld. Drongelen heeft belangrijk meer schuld, doch heeft daartegenover be zittingen, n.I. 10 H. A. land. De heer A. J. Lankhaar zegt, dat Dron gelen met 400 inwoners f13000 schuld heeft, wat zeer belangrijk is. Omtrent de bezittingen van Drongelen vraagt hij, of dat ze wel van de gemeente Drongelen zijn. Dat land is z. i. van de ingezetenen en niet van de gemeente, hierover is reeds vroeger een rechtzaak aanhangig geweest. De Voorzitter zegt, dat dit reeds 30 of 35 jaar geleden is. Sedert dien heeft de gemeente Drongelen daarvan het ongestoord bezit gehad. Een en ander is dus verjaard. Lankhaar zegt, dat het land wel is toegekend aan de gemeente, doch niet in eigendom. Volgens inwoners van Dron gelen zal dat niet zoo gemakkelyk gaan. Hij vreest daarom dat bij combinatie daarover een rechtzaak zal volgen en de opbrengst, inplaats van in de gemeentekas, in den Bosch zal terecht komen. Verder vraagt spr. inlichtingen over burgerlijke armbesturen, of dat die al of niet zullen blijven bestaan ten voordeele van de af deelingen waarvoor zij thans gelden. Zijn daar bewijzen van, dat zij zullen blyven waarvoor zij thans bestemd zijn, en wordt dit door iemand bevestigd. De Voorzitter zegt, dat hij daaromtrent een brief heeft ontvangen uit den Bosch, waaruit blijkt, dat het de bedoeling is de burg. armbesturen te blyven bestemmen voor de afdeelingen waarvoor zij thans gelden. De nieuwe gemeenteraad heeft daarover evenwel de bevoegdheid. Daarvoor behoeft men echter niet be vreesd te zijn, want evenmin als het voorkomt, dat één der Raden thans een aanslag doet op die bezittingen, evenzoo denkt hij dat later van den nieuwen Raad denkbeeldig. Men behoeft niet bang te zijn dat Genderen b.v. een meerderheid zal hebben. Z. i, zal het blij zijn later 2 leden te hebben. Spreker vraagt, of dat verder iemand nog iets heeft voor deze vergadering. De heer L. A. van Andel zegt, dat de commissie gemeend heeft hare hoofdgedach ten te moeten vastleggen in een rapport. De Voorzitter vindt dit goed en meent, dat dit als bylage by de notulen gevoegd kan worden. De heer A. J. Lankhaar meent, dat voorlezing daarvan, ook met het oog op de aanwezige toehoorders, wenscheljjk is. De heer v. Andel leest daarop het rapport voor, met den navolgenden inhoud »Door de inwoners van Meeuwen geko zen als commissie bedoeld bij art. 131 der Gemeentewet en ten dien einde aangewe zen om ons oordeel uit te spreken over samenvoeging der gemeenten Genderen, Meeuwen en Drongelen, meenen wij als volgt te moeten verklaren Gezien de schulden en daaruit voort vloeiende lasten der gemeenten Genderen en Drongelen, zal deze combinatie voor Meeuwen een zeer nadeelige combinatie zijn. Gelet vooral op Drongelen wat de schulden betreft, en de zoo pas aangegane geldleening voor het G.E.B., en de groote tekorten die daaruit zullen voortkomen. Dat in dit verband gewezen kan worden op het feit, dat voor de 3 electriciteitsbe- drijven de navolgende sommen zijn geleend Drongelen met een zielental van pl.m. 400 f21.000.—. Genderen met een zielental van pl.m. 1000 f30.000.—. Meeuwen met een zielental van pl.m. 800 f24.000.—. Dat hieruit blijkt dat Drongelen (dat bovendien zijn net ook nog zal gaan uit breiden) buitengewoon zwaar belast zal zijn met het G.E.B., en dat het niet te ver wachten is dat dit bedrijf in de toekomst ooit rendabél zal kunnen zijn, dat bij sa menvoeging deze groote tekorten ook mede door onze bevolking zullen moeten gedekt worden. Dat wel in de memorie van toelichting wordt gezegd dat vereeniging wordt voor gesteld om het algemeen belang dat ver bonden is aan vereenvoudiging der drie administraties en besturen, aan de econo mische en sociale verzorging der betrokken gemeenten. Dat wel beschouwd van de zijde der regeering deze vereenvoudiging eenige besparing van moeite kan mede brengen, doch gezien de zijde der betrokken gemeentenaren, die zullen met groote na- deelen en ongemakken belast worden. Na- deelen als bovenbedoeld en verder om rede de inwoners van Meeuwen mede belast zullen worden in de zéér hooge kosten van een nieuw te bouwen raadhuis in het cen trum der gemeente, daar géén der bestaande raadhuizen geschikt kan worden geacht voor de nieuw te vormen gemeente. Van algemeen belang in deze kan dus geen sprake zijn. Om dan vervolgens te mogen wijzen op de wachtgelden, die voor een klein gedeelte door in dienst houden der ambtenaren kan worden ontgaan, doch voor het grootste deel de eerste jaren als zware lasten op de gemeentenaren zullen drukken. Dat de commissie als vorenbedoeld, na grondig onderzoek en becijfering geen voor deelen kan bespeuren, doch de bevolking onzer gemeente groote nadeelen staan te wachten. Te meer nog daar bij samen voeging van gemeenten is gebleken, alvorens samenvoeging wet is, men vele dingen ziet gebeuren aan verfraaiing enz. waarmede de lasten nog meerder worden. Dat ter verkrijging van betere economische en sociale verzorging de gemeenten te ver uit elkaar zijn gelegen, blijkt uit de memorie van toelichting, wijl Meeuwen eene opper vlakte beslaat van 1300 H.A. en de nieuw te vormen gemeente 3700 H.A. en dien tengevolge de belangen der gemeentenaren niet in die mate kunnen worden behartigd als thans het geval is. Dat dus het eenige voordeel in combinatie is te vinden in de vermindering van het aantal ambtenaren. Dat de voordeelen daaruit verkregen grooten deels weder zulien noodig zijn tot dekking van uitgaven voorvloeiende uit de combinatie, aangezien het genoegzaam bekend is, dat hoe grooter eene gemeente is, hoe grooter hare uitgaven en hare schulden in ver houding tot een kleine gemeente. In derge lijke grootere gemeenten wordt steeds op grooten voet geleefd, terwijl in een kleine gemeente elk raadslid doordrongen is van zuinig in eigen boezem te moeten leven. Verder dat de gemeente Meeuwen slechts een vaste schuld heeft van f 5000, terwijl daarentegen Drongelen een schulden last heeft van f 43000 en Genderen van f 8000. Dat ten slotte */6 der gemeentaren geen samenvoeging wenscht, doch zelfstandig wil blijven en onze plattelandsche bevol king een rustige bevolking is en niet in beroering gebracht wenscht te worden en geven met dien in ernstige overweging deze vereeniging niet tot stand te brengen. Mocht evenuteel onverhoopt toch tot ver eeniging worden overgegaan, dan zouden wy in het ontwerp van wet willen opge nomen zien een bepaling, dat de zetel der nieuwe gemeente in ieder geval zal ge vestigd worden te Eethen, als centrum dei- nieuwe gemeente en nergens elders ineen of andere afdeeling, dat dus in Eethen zal worden ingericht het Gemeentehuis en al daar de secretarie blijvend zal worden ge vestigd zulks ter voorkoming dat een even- tueele latere meerderheid in den Raad de nieuwe secretarie naar een ander niet in het centrum der gemeente gelegen afdee ling zal kunnen verplaatsen en daardoor bittere partijschap zou kunnen ontstaan. Dat het recht en de billijkheid vordert dat dit onomstootelijk in de wet zelf wordt vastgelegd, opdat onze en andere afdeelingen later niet de dupe worden van een zekere meerderheid in den nieuwen raad. Dit door alle leden geteekende rapport wordt vervolgens in handen gesteld van den Voorzitter ter overlegging bij de notulen. De heer A. J. Lankhaar wil nog even terugkomen op den bouw van een nieuw raadhuis voor f 15.000.—. Hij vindt deze som belachelijk klein. Z. i. zal dat een zaakje worden van minstens f 25.000. f30.000.Verder vreest hij, dat in de gecombineerde gemeente nog noodig zal zijn een gemeentebode, misschien zelfs ook daarvoor nog een woning. Mede zal men wellicht nog gaan denken over aan schaffing van een stoombrandspuit en verdere dure zaken, omdat dan waarschijn lijk gezegd zal worden »de gemeente is nu toch groot genoega. De Voorzitter zegt, omtrent den bouw van een raadhuis geen deskundige te zyn. Hij heeft het cijfer van f 15000 slechts genoemd op grond dat er te Genderen een woning voor dien prijs gebouwd is, die ruimte genoeg zou bieden voor een gem. secretarie. Misschien is het niet noodig een nieuw raadhuis te bouwen. Wellicht kan aldaar een woning, die spreker ge schikt toelijkt, overgenomen worden. De heer A. J. Lankhaar meent, dat de Voorzitter zoo straks gesproken heeft over een oud huis met zijn vele reparatiën enz. Z. i. zou men met den aankoop van be doeld huis, juist in zoo iets komen. Veel kosten van reparatie en ten slotte nog een oud gebrekkig gebouw. De Voorzitter oordeelt dat bedoeld huis nog zeer goed is, en groot genoeg om allee wat in een gemeentehuis vereischt wordt, te bevatten. Aangezien thans het voor en teger voldoende onder de oogen gezien is, gaa de Voorzitter over tot stemming. Daarbi blijkt, dat alle leden zich tegen vereeniging van de gemeente Meeuwen met Genderen en Drongelen verklaren. De Voorzitter sluit daarop de vergade-ring.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1922 | | pagina 2