IAXEERTABLETTEN
"MIJNHARDT'?
BINNENLAND.
De molenaar R. te Zalt-Bommel had te
Rotterdam 30.000 K.G. mais gekocht.
Voor het vervoer naar Zalt-Bommel werd
een schipper aangenomen. Nadat de lading
was in ontvangst genomen is de schipper
uit Rotterdam vertrokken, doch heeft zijn
lading te IJsselmonde en te Rotterdam van
de hand gedaan. Groote voorraden van die
lading zijn in beslag genomen. Het ledige
schip is teruggevonden te St. Anthonie-
polder, in Zeeland. De schipper is voort
vluchtig. Zijn aanhouding wordt verzocht.
Vit een vliegmachine gevallen.
Te Steenbergen is een monteur uit Brus
sel, die aan een vliegtuig werkte, dat daar
was verongelukt, bij den storm uit de
machine gevallen. Hy is in het ziekenhuis
opgenomen, waar hij is overleden. Hy laat
te Brussel een weduwe met zeven kinderen
achter.
o
Geen spelen, maar brood.
Te Arnhem heeft zich een comité ge
vormd voor ontspanning der werkloozen.
In Musis werd een muziekmiddag gegeven,
maar twee derden van de aanwezigen ver
lieten na het openingswoord van den voor
zitter van het comité de zaal onder het
roepen »Wij willen geen muziek, maar
eischen brood k Een honderdtal werkloozen
bleef in de zaal.
Brand.
Zondagmorgen heeft op den Kattenburg
te Amsterdam een felle brand gewoed.
De fabriek van suiker- en chocoladewerken
der firma H. Cohen is grootendecls uit
gebrand.
Gestikt.
In het kamertje van den stalwacht der
infanteriekazerne te Amersfoort is de soldaat
v. E. uit Epen des nachts gestikt door het
uitstroomen van gas, uit een defecte gasbuis.
Er is een commissie van onderzoek in
gesteld, om na te gaan, wie hier schuld
heeft.
Een oude begraafplaats.
Arbeiders, die graafwerk verrichtten aan
de zuidzijde van stavoren in de nabijheid
van den zeedijk, stieten op twee doodkisten,
een van eikenhout, nagenoeg vergaan, de
andere van vurenhout, die vrijwel nog gaaf
was.
Geraamtedeelen lieten zich goed onder
scheiden. De kisten stonden Oost-West.
Het hoofdeinde verloor zich in den zeedijk
reden waarom werd afgezien van verdere
ontgraving.
Zeer waarschijnlijk heeft men hier te
doen met het kerkhof van het St. Odulf-
klooster, dan in 't begin der 14e eeuw
naar de zuidzijde van de stad werd over
gebracht, vanwaar het nog in dezelfde eeuw
verplaatst werd naar Hemelum. De kisten
zouden dan reeds enkele eeuwen getrotseerd
hebben.
Nog kwam ter plaatse aan het licht een
goed gemodelleerd satyr-beeldje, blijkbaar
afkomstig van eenig bouwwerk niet onwaar
schijnlijk in verband met bovenstaande,
van het St. Odulfklooster.
Een griezelige outdekkiug.
Het te IJmuiden van Dantzig binnenge
komen stoomschip »Ino« rapporteerde, op
zee te hebben opgepikt een scheepsboot,
waarin de lijken van 3 zeelieden. De boot
was gemerkt Klampenborg Kopenhagen.
Wegens den vergevorderden staat van
ontbinding zijn de lyken in zee overboord
gezet. De scheepsboot was reeds voor
Nieuwjaar opgevischt, vermoedelijk is het
stoomschip Klampenborg verongelukt.
—o
De Gele Rijders verdunnen.
Bij doorvoering van de nieuwe leger-
organisatie zal het corps rijdende artillerie,
beter bekend onder den naam ïgele rij
ders^ worden omgevormd tot een afdeelirig
veldartillerie.
o
Een ontploffing op de „Atlantico".
Aan boord van het Italiaansche stoom
schip Atlantico, op weg naar Rotterdam,
bewesten het vuurschip Maas, heeft een
ketelontploffing plaats gehad. Er zijn 2
dooden en 5 gewonden. Het schip is door
een sleepboot den Waterweg binnengesleept.
(VERKRIJGB. BIJ APQTH.eii PROGISTEh]
Vergadering van de Bijzondere Commissie
als bedoeld in artikel 431 der Ge
meentewet, belast met het uitbrengen
van haar oordeel over het wetsont-
l werp vereeniging van de gemeenten
Meeuwen, Genderen en Drongelen«.
Tegenwoordig de leden A. J. Lankhaar,
A. Bax, A. Lankhaar Czn., W. de Graaf,
C. de Graaf, H. Redeker en L. A. v. Andel.
Voorzitter de EdelAchtb. heer D. F.
Brune, Burgemeester.
De Voorzitter opent de vergadering er»
zegt in de eerste plaats, dat de Gem.wet
er niet van spreekt, of dat deze vergadering
al of niet openbaar zal zijn, de beoordee
ling daarover is dus aan de commissie.
Hij stelt mitsdien voor deze vergadering in
het openbaar te houden, en vraagt of dat
daarover iemand het woord verlangt. Wijl
hierover niemand het woord verlangt,
wordt aangenomen dat dit voorstel met
algemeene stemmen is aangenomen.
In de tweede plaats, zegt de Voorzitter,
zullen er van deze verg. notulen moeten
worden gehouden, en stelt mitsdien voor
den Gemeentesecretaris als secretaris der
commissie aan te wijzen. Wordt eveneens
met algemeene stemmen aangenomen.
Verder wordt met algemeene stemmen
bepaald, dat het Reglement van orde voor
de Raadsvergaderingen ook op deze ver
gadering van toepassing zal zijn.
De Voorzitter zegt verder, dat aan alle
leden een wetsontwerp is thuisgezonden,
zoodat een en ander genoegzaam bekend
zal zijn. Het spijt hem hieraan te moeten
toevoegen, dat het hem gebleken is, dat
de leden reeds eenige malen vergaderd
hebben zonder zijn voorkennis. Hij had
zulks niet verwacht en acht dit misgedaan.
De commissie behoorde te worden samen
geroepen door den Voorzitter. Alle andere
vergaderingen zijn onwettig. Het voorzit
terschap berust enkel en alleen bij den
Voorzitter, niettemin heeft de commissie
toch vergaderd, zy het meer of minder
officieel. Hy had dat niet verwacht, en
oordeelt dat zulks niet te pas kwam. Had
men inlichtingen noodig, dan had men
hedenavond kunnen besluiten om desnoods
inlichtingen in te winnen. Thans is dit
geschied op een onwettige manier. Er is
een eenzijdig oordeel gevormd. De leden
komen waarschijnlijk ter vergadering reeds
met het vaststaand besluit zoo of zoo te
stemmen. Dit beantwoordt niet aan het
doel der commissie. Het doel van de
commissie is behartiging van de belangen
der gemeente. Men moet niet bevooroor
deeld hier komen, doch het hoor en we
derhoor toepassen. Spreker vindt het
jammer, 't mooie is er af, nu er reeds
onwettige voorvergaderingeu hebben plaats
gehad. Het wetsontwerp geeft de meening
van Ged. Staten en de Regeering weer,
om niet altijd bij het oude te blijven en
te zeggen, het is altijd zoo geweest, en
daarom zal 't wel goed zijn. Gemeenten
die klein zijn kunnen geen levensvatbaar
heid hebben. In vereeniging ligt in de
naaste toekomst voordeel. En niet alleen
in de gemeente zelf, maar ook op andere
plaatsen, 't Gevolg van combinatie zal zijn
minder ambtenaren in de gemeente, op de
Provinciale Griffie en ook op de Departe
menten. Alles roept tegenwoordig om
bezuiniging. Door vereeniging kan thans
getoond worden dat men werkelijk mede
wil werken om tot bezuiniging te komen.
Het doel der hoogere autoriteiten is de
kleine gemeenten op te ruimen en door
combinatie nieuwe gemeenten te vormen,
van zoo mogelijk 5000 inwoners. Voor
deze streek zal dit evenwel bezwaarlijk
gaan, en daarom is dit wetsontwerp dan
ook beperkt tot de gemeente Meeuwen,
Genderen en Drongelen.
De ervaring in de laatste dagen opge
daan heeft spreker geleerd dat er veel
menschen zijn die steeds maar zeggen, ja
maar »dit en dat,a hoe zal dat terecht
komen. Hij zou de besprekingen zoo zakelijk
mogelijk willen doen zijn en alle ïdit en
data achterwege willen laten. De Regeering
en Gedeputeerde Staten willen door dit
wetsontwerp bezuiniging en vragen dus
eigenlijk slechts, wilt ge bezuiniging, ja
dan neen. Het is zeer goed mogelijk dat de
commissie geen voordeel in vereenging ziet.
Zij behoeft evenwel dan niet aan te komen
met adviezen. Zij heeft dus slechts te
behandelen de vraag, is de vereeniging
al of niet gewenscht en zoo neen, welke
bezwaren zijn er.
De heer A. J. Lankhaar meent iets te
moeten zeggen omtrent artrikel 2.
De Voorzitter zegt dat dit op 't oogen-
blik overbodig is.
De heer Redeker acht vereeniging niet
wenschelijk. Blijkens het wetsontwerp wor
den de voordeelen gezocht in vermindering
van administratiekosten. Hij acht deze voor
deelen zeer klein, combinatie zal meer last
dan voordeel opleveren. Daar zal noodig
zijn een nieuw raadhuis, wachtgelden zullen
betaald moeten worden. Een en ander
zal veel geld kosten. Verder is er weinig
bezuiniging mogelijk. De toren, de scholen,
de wegen, blijven allen waar zij zijn en
behoeven^het gewone onderhoud en dezelfde
kosten als bij combinatie. Er is dus alleen
te bezuinigen op de tractementen van
Burgemeester, Secretaris en Ontvanger.
Daartegenover staan evenwel de bouw van
een nieuw raadhuis en de wachtgelden.
Z. i. zal een en ander slechts ongemak
opleveren en veel geld kosten.
De Voorzitter zegt dat er uitsluitend over
Meeuwen wordt gesproken. De inwoners
van Babiloniënbroek kunnen even gemak
kelijk naar Eethen als naar Meeuwen. Men
is hier verwend. In groote steden zooals
den Bosch wonen de menschen wel een
half uur ver van de secretarie. De menschen
hebben tegenwoordig weinig zaken meer
op de secretarie. Wanneer op den duur
voordeel kan worden verkregen, dan moet
de meerdere afstand vooral met het veel
vuldig gebruik van fietsen tegenwoordig
geen bezwaar zijn. In 't dorp Eethen be
hoort de secretarie te komen maar wat
voor een secretarie en ofdat daar de secretarie
zal komen, ofdat men een woning daarvoor
zal kunnen koopen ofwel dat men zal moeten
bouwen, ofwel dat de school te Eethen
daarvoor zal zijn te gebruiken, dat is nn
nog niet bekend, wijl de nieuwe Raad daar
over zal hebben te beslissen. In verband
met de prijsvermindering van bouwmaterialen
kan worden aangenomen dat men voor
f 15000 reeds een net raadhuisje kan bouwen.
Inzake de wachtgelden, zegt spreker,
begrijp ik dat dit iets is, waartegen erg
wordt opgezien. Het is evenwel niet aan
te nemen dat bij vereeniging alle ambte
naren op wachtgeld zullen blijven gedurende
10 jaren. Door sterfte, vertrek, benoeming
in een andere betrekking kan men spoedig
daarvan af zijn. Na 10 jaren is men daar
in ieder geval van af. Men moet niet
verwachten dat bij combinatie in 1923
reeds belastingvermindering zal plaats heb
ben. Dat moet langzaam komen. Thans
heeft men huur van secretarieën, kosten
van verwarming, verlichting, gedrukte stuk
ken, allerlei verplichte uitgaven te doen,
voor elk der drie gemeenten. Spreker ver
gelijkt den toestand bij een oud huis,
waaraan men telken jare een belangrijk
bedrag aan reperatie uitgeeft, en ten slotte
toch altijd nog een oud huis met gebreken
blijft houden. Wat de wachtgelden be
treft, daar is spreker niet bang voor. Wij
zien dit nu pas in Besoijen-Baardwijk,
waar alle ambtenaren zooals spreker zoo
even hoorde, reeds in andere betrekkingen
bonoemd zijn.
De heer Bax zegt tegen den Voorzitter,
dat wanneer deze als Burgemeester af
treedt, men dan toch een nieuwen Burge
meester zal noodig hebben, en vraagt of
dat dit dan vooruitgang of teruggang is.
De Voorzitter zegt dat men op een niet
herbenoeming niet moet rekenen.
De heer Bax zegt dat men hiermede
zeer zeker rekening moet houden. De
mogelijkheid bestaat.
De Voorzitter heeft wel gewezen op
Besoijen-Baardwijk, maar dat zal misschien
niet altijd zoo gaan, en waar moeten dan
alle overtollige ambtenaren ten slotte blijven.
De heer A. J. Lankhaar zegt dat de
afstand van Babiloniënbroek naar Eethen
voor verschillende menschen aldaar, niet
een half uur, maar wel 1| uur bedraagt.
De Voorzitter zegt er zijn fietsen, zeker,
maar volgens spreker zal het voordeel van
combinatie dubbel aan fietsenbanden ver
sleten worden.
De heer W. de Graaf zegt dat de Voor
zitter heeft gesproken van inkrimping van
ambtenarij op alle gebied. Hij vraagt of
dat ook is ter wille van de bezuini
ging. Z.i. is dat moeilijk te verstaan met
het feit dat de Voorzitter zelf getoond heeft
een voorstander te zijn van hoog opvoeren
van de traktementen, tot zelfs van de
straatvegers toe. Tevens zal aan de be
trokken ambtenaren een grooter last wor
den aangedaan, wat zeer te betreuren zal
zijn.
De Voorzitter zegt dat de jaarwedden
grootendeels worden vastgesteld door Ged.
Staten. Daar is zelfs een staatscommissie
in het leven geroepen om voorstellen te
doen inzake de salarissen van alle ambte
naren. Hij memoreert dat de toestanden
voor de ambtenaren anders zijn dan vroeger.
Voor den oorlog waren de salarissen voor
de gemeente-ambtenaren treurig laag en
ook thans nog zal verhooging niet onbillijk
zyn. Evenwel, men had daarmede eerder
moeten komen, de tractementen zijn te
laat in de hoogte gevoerd.
De heer W. de Graaf stemt dit toe.
De heer A. J. Lankhaar ziet nog maar
steeds geen voordeel in vereeniging. Hij
vreest dat het wel een deeling in de schuld
maar niet in eenig voordeel zal zijn. De
belasting zal, nu we van nieuwe crisis
schulden af zijn, zonder combinatie gaan
dalen.
De Voorzitter zegt, dat de schulden geen
gewicht in de schaal leggen. Meeuwen
heeft 5000 gulden en Genderen 8000
gulden schuld. Drongelen heeft belangrijk
meer schuld, doch heeft daartegenover be
zittingen, n.I. 10 H. A. land.
De heer A. J. Lankhaar zegt, dat Dron
gelen met 400 inwoners f13000 schuld
heeft, wat zeer belangrijk is. Omtrent de
bezittingen van Drongelen vraagt hij, of
dat ze wel van de gemeente Drongelen
zijn. Dat land is z. i. van de ingezetenen
en niet van de gemeente, hierover is reeds
vroeger een rechtzaak aanhangig geweest.
De Voorzitter zegt, dat dit reeds 30 of
35 jaar geleden is. Sedert dien heeft de
gemeente Drongelen daarvan het ongestoord
bezit gehad. Een en ander is dus verjaard.
Lankhaar zegt, dat het land wel is
toegekend aan de gemeente, doch niet in
eigendom. Volgens inwoners van Dron
gelen zal dat niet zoo gemakkelyk gaan.
Hij vreest daarom dat bij combinatie
daarover een rechtzaak zal volgen en de
opbrengst, inplaats van in de gemeentekas,
in den Bosch zal terecht komen. Verder
vraagt spr. inlichtingen over burgerlijke
armbesturen, of dat die al of niet zullen
blijven bestaan ten voordeele van de af
deelingen waarvoor zij thans gelden. Zijn
daar bewijzen van, dat zij zullen blyven
waarvoor zij thans bestemd zijn, en wordt
dit door iemand bevestigd.
De Voorzitter zegt, dat hij daaromtrent
een brief heeft ontvangen uit den Bosch,
waaruit blijkt, dat het de bedoeling is de
burg. armbesturen te blyven bestemmen
voor de afdeelingen waarvoor zij thans
gelden. De nieuwe gemeenteraad heeft
daarover evenwel de bevoegdheid.
Daarvoor behoeft men echter niet be
vreesd te zijn, want evenmin als het
voorkomt, dat één der Raden thans een
aanslag doet op die bezittingen, evenzoo
denkt hij dat later van den nieuwen Raad
denkbeeldig. Men behoeft niet bang te
zijn dat Genderen b.v. een meerderheid
zal hebben. Z. i, zal het blij zijn later
2 leden te hebben. Spreker vraagt, of
dat verder iemand nog iets heeft voor deze
vergadering.
De heer L. A. van Andel zegt, dat de
commissie gemeend heeft hare hoofdgedach
ten te moeten vastleggen in een rapport.
De Voorzitter vindt dit goed en meent,
dat dit als bylage by de notulen gevoegd
kan worden.
De heer A. J. Lankhaar meent, dat
voorlezing daarvan, ook met het oog op
de aanwezige toehoorders, wenscheljjk is.
De heer v. Andel leest daarop het
rapport voor, met den navolgenden inhoud
»Door de inwoners van Meeuwen geko
zen als commissie bedoeld bij art. 131 der
Gemeentewet en ten dien einde aangewe
zen om ons oordeel uit te spreken over
samenvoeging der gemeenten Genderen,
Meeuwen en Drongelen, meenen wij als
volgt te moeten verklaren
Gezien de schulden en daaruit voort
vloeiende lasten der gemeenten Genderen
en Drongelen, zal deze combinatie voor
Meeuwen een zeer nadeelige combinatie
zijn. Gelet vooral op Drongelen wat de
schulden betreft, en de zoo pas aangegane
geldleening voor het G.E.B., en de groote
tekorten die daaruit zullen voortkomen.
Dat in dit verband gewezen kan worden
op het feit, dat voor de 3 electriciteitsbe-
drijven de navolgende sommen zijn geleend
Drongelen met een zielental van pl.m. 400
f21.000.—.
Genderen met een zielental van pl.m. 1000
f30.000.—.
Meeuwen met een zielental van pl.m. 800
f24.000.—.
Dat hieruit blijkt dat Drongelen (dat
bovendien zijn net ook nog zal gaan uit
breiden) buitengewoon zwaar belast zal zijn
met het G.E.B., en dat het niet te ver
wachten is dat dit bedrijf in de toekomst
ooit rendabél zal kunnen zijn, dat bij sa
menvoeging deze groote tekorten ook mede
door onze bevolking zullen moeten gedekt
worden.
Dat wel in de memorie van toelichting
wordt gezegd dat vereeniging wordt voor
gesteld om het algemeen belang dat ver
bonden is aan vereenvoudiging der drie
administraties en besturen, aan de econo
mische en sociale verzorging der betrokken
gemeenten. Dat wel beschouwd van de
zijde der regeering deze vereenvoudiging
eenige besparing van moeite kan mede
brengen, doch gezien de zijde der betrokken
gemeentenaren, die zullen met groote na-
deelen en ongemakken belast worden. Na-
deelen als bovenbedoeld en verder om rede
de inwoners van Meeuwen mede belast
zullen worden in de zéér hooge kosten van
een nieuw te bouwen raadhuis in het cen
trum der gemeente, daar géén der bestaande
raadhuizen geschikt kan worden geacht
voor de nieuw te vormen gemeente. Van
algemeen belang in deze kan dus geen
sprake zijn.
Om dan vervolgens te mogen wijzen op
de wachtgelden, die voor een klein gedeelte
door in dienst houden der ambtenaren kan
worden ontgaan, doch voor het grootste
deel de eerste jaren als zware lasten op
de gemeentenaren zullen drukken.
Dat de commissie als vorenbedoeld, na
grondig onderzoek en becijfering geen voor
deelen kan bespeuren, doch de bevolking
onzer gemeente groote nadeelen staan te
wachten. Te meer nog daar bij samen
voeging van gemeenten is gebleken, alvorens
samenvoeging wet is, men vele dingen ziet
gebeuren aan verfraaiing enz. waarmede de
lasten nog meerder worden.
Dat ter verkrijging van betere economische
en sociale verzorging de gemeenten te ver
uit elkaar zijn gelegen, blijkt uit de memorie
van toelichting, wijl Meeuwen eene opper
vlakte beslaat van 1300 H.A. en de nieuw
te vormen gemeente 3700 H.A. en dien
tengevolge de belangen der gemeentenaren
niet in die mate kunnen worden behartigd
als thans het geval is. Dat dus het eenige
voordeel in combinatie is te vinden in de
vermindering van het aantal ambtenaren.
Dat de voordeelen daaruit verkregen grooten
deels weder zulien noodig zijn tot dekking
van uitgaven voorvloeiende uit de combinatie,
aangezien het genoegzaam bekend is, dat
hoe grooter eene gemeente is, hoe grooter
hare uitgaven en hare schulden in ver
houding tot een kleine gemeente. In derge
lijke grootere gemeenten wordt steeds op
grooten voet geleefd, terwijl in een kleine
gemeente elk raadslid doordrongen is van
zuinig in eigen boezem te moeten leven.
Verder dat de gemeente Meeuwen slechts
een vaste schuld heeft van f 5000,
terwijl daarentegen Drongelen een schulden
last heeft van f 43000 en Genderen van
f 8000.
Dat ten slotte */6 der gemeentaren geen
samenvoeging wenscht, doch zelfstandig
wil blijven en onze plattelandsche bevol
king een rustige bevolking is en niet in
beroering gebracht wenscht te worden en
geven met dien in ernstige overweging
deze vereeniging niet tot stand te brengen.
Mocht evenuteel onverhoopt toch tot ver
eeniging worden overgegaan, dan zouden
wy in het ontwerp van wet willen opge
nomen zien een bepaling, dat de zetel der
nieuwe gemeente in ieder geval zal ge
vestigd worden te Eethen, als centrum dei-
nieuwe gemeente en nergens elders ineen
of andere afdeeling, dat dus in Eethen zal
worden ingericht het Gemeentehuis en al
daar de secretarie blijvend zal worden ge
vestigd zulks ter voorkoming dat een even-
tueele latere meerderheid in den Raad de
nieuwe secretarie naar een ander niet in
het centrum der gemeente gelegen afdee
ling zal kunnen verplaatsen en daardoor
bittere partijschap zou kunnen ontstaan.
Dat het recht en de billijkheid vordert
dat dit onomstootelijk in de wet zelf wordt
vastgelegd, opdat onze en andere afdeelingen
later niet de dupe worden van een zekere
meerderheid in den nieuwen raad.
Dit door alle leden geteekende rapport
wordt vervolgens in handen gesteld van den
Voorzitter ter overlegging bij de notulen.
De heer A. J. Lankhaar wil nog even
terugkomen op den bouw van een nieuw
raadhuis voor f 15.000.—. Hij vindt deze
som belachelijk klein. Z. i. zal dat een
zaakje worden van minstens f 25.000.
f30.000.Verder vreest hij, dat in
de gecombineerde gemeente nog noodig
zal zijn een gemeentebode, misschien zelfs
ook daarvoor nog een woning. Mede zal
men wellicht nog gaan denken over aan
schaffing van een stoombrandspuit en
verdere dure zaken, omdat dan waarschijn
lijk gezegd zal worden »de gemeente is
nu toch groot genoega.
De Voorzitter zegt, omtrent den bouw
van een raadhuis geen deskundige te zyn.
Hij heeft het cijfer van f 15000 slechts
genoemd op grond dat er te Genderen
een woning voor dien prijs gebouwd is, die
ruimte genoeg zou bieden voor een gem.
secretarie. Misschien is het niet noodig
een nieuw raadhuis te bouwen. Wellicht
kan aldaar een woning, die spreker ge
schikt toelijkt, overgenomen worden.
De heer A. J. Lankhaar meent, dat de
Voorzitter zoo straks gesproken heeft over
een oud huis met zijn vele reparatiën enz.
Z. i. zou men met den aankoop van be
doeld huis, juist in zoo iets komen. Veel
kosten van reparatie en ten slotte nog een
oud gebrekkig gebouw.
De Voorzitter oordeelt dat bedoeld huis
nog zeer goed is, en groot genoeg om allee
wat in een gemeentehuis vereischt wordt,
te bevatten.
Aangezien thans het voor en teger
voldoende onder de oogen gezien is, gaa
de Voorzitter over tot stemming. Daarbi
blijkt, dat alle leden zich tegen vereeniging
van de gemeente Meeuwen met Genderen
en Drongelen verklaren.
De Voorzitter sluit daarop de vergade-ring.