Eerste Blad Firma Johan de Mol Dames- en Kindermanlels Firms Man de Mol - neusden vMchtc gamine Mantels en Jassen Firma JOHAN DE MOL Pima j émde JMef HET GOEDKOOPSTE ADRES Garen, Band, Saletten en Wol Uitgave: Firma L* J, VEERMAN, Heusden* No4351, Vrijdag 30 November 1923, Het weggeld in Noord-Brabant. 2 el breed f2.45 per el, flensden. IS EN BLIJFT ^nd van altena Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525. 6 25-6 75-9 75-13 50 HEUSDEN. Dit blad verschijnt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden ƒ1.25, en franco per post beschikt ƒ1.40. Afzonderlijke nummers 6 cent. Advertentiën van 1 6 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. VEEREN BEDDEN 45.00-55.00 65 00 MOLTON DEKENS KAPOK BEDDEN 19.50-29.50 39 50 WOLLEN DEKENS Alle BEDDEN worden geleverd in prima tijk en vulling en groot 2 persoons. HEUSDEN. Er zijn weinig zaken, die den menschen zooveel belang inboezemen als belasting zaken en zulks behoeft niet te verwon deren als men bedenkt, dat de doorsnee- Nederlander geen gevoeliger plek heeft dan de beurs in zijn zak Nu is dit be grijpelijk, want de laatste jaren heeft de fiscus ons tengevolge van de tijdsom standigheden geplukt op een wijze, waar van we vóór den oorlog zelfs niet kon den droomen. Dat dus elke nieuwe be lasting met zorg vervult, ligt voor de hand, want zoo langzamerhand gaan we ons zei ven vergelijken bij een uitgekne pen citroen, van welke het sap, waarom het toch te doen is, geheel is verdwenen en slechts de schil over is. In tegenstelling met de Rijks- en Gemeentebelastingen hebben de Provin ciale belastingen over het algemeen weinig gedeeld in de belangstelling van de zijde van het belasting betalend pu bliek. En dit is een gevolg eensdeels van de mindere belangrijkheid dier be lastingen en anderdeels van haar aard. In vergelijking met Rijk en Gemeente kost de provinciale huishouding weinig en stelt dus ook veel minder eischen aan hen, die de kosten dier huishouding hebben te betalen. En wat haar aard betreft bestaan de Provinciale belastingen voornamelijk uit opcenten, welke tot een betrekkelijk gering getal mogen worden geheven op de Personeele, Grond-, In komsten- en Vermogensbelasting Zoo heft de provincie Noordbrabant op deze belastingen respectievelijk 24, 28, 6 en 6 opcenten, wat haar ruim 11 ton in het laatje brengt. Zooals alles heeft ook de opcenten-heffing hare licht- en schaduw zijden, maar daarover wenschen we niet uit te weiden, omdat we dan te veel op economisch terrein verzeild raken, wat onze bedoeling niet is. Zeker is dat eigen belastingen duidelijker tot de belasting plichtigen doordringen dan opcenten op bestaande belastingen en dat zij eerder nopen tot contröle en critiek. Naast opcenten mag de provincie nog andere belastingen heffen en zco heft de pnoviucie Noordbrabant o a. het zooge naamde „weggeld". Voor zoover ons be kend wordt „weggeld" alleen geheven in de provinciën Noordbrabant en Gronin gen. Dit „weggeld" heeft al heel wat dis cussie in het leven geroepen en het laatste woord is daarover zeker nog niet gesproken. Het wordt beschouwd als een retributie d.w.z. dat niet alle ingezetenen behooren mede te betalen, maar alleen zij die met een of ander voertuig van de provinciale wegen gebruik maken. De vraag of het „weggeld" niet kan verdwijnen en vervangen kan worden door andere belastingen, hebben we al dikwijls hooren stellen Laten we deze vraag nu trachten te beantwoorden. De provincie Noordbrabant heeft wegen te onderhouden, die te zamen ongeveer 850 KM. lengte hebben en waarvoor jaarlijks ruim f850,000 noodig is. Gel derland daarentegen heeft siechts het onderhoud van één provincialen weg, nl. van Arnhem naar Apeldoorn, welke weg zeker niet langer is dan 35 K.M. Andere provinciën zijn wel rijker dan Gelderland met wegen gezegend, waar van zij het onderhoud hebben, maar zóó rijk als Noordbrabant is er toch geen. Wat daarvan de oorzaak is weten we niet, maar zeker is dat een en ander wortelt in de historie. Feit is dat Noordbrabant een zeer groot wegencomplex heeft te onderhouden en dat de onderhoudslast op geen ander orgaan kan worden afgewenteld. De voor dat onderhoud benoodigde gelden kun nen op geene andere wijze gevonden worden dan door eene bijzondere be lasting, wijl het bedrag dier gelden te hoog is om door de gewone provinciale belastingen, d. z. de boven genoemde opcenten, te kunnen worden gedekt. De Provinciale Wet laat voor de provincie eene heffing aan opcenten toe van ten hoogste 50 op de hoofdsommen der Grond- en Personeele belasting en van ten hoogste 20 op de Inkomsten- en Vermogensbelasting. Let men nu op de Onze sorteering HANDSCHOENEN, WOLLEN DASSEN en MUTSEN is mooi en goedkoop «Jumperwol in alle kleuren 43 cent per knot. bedragen, welke thans geheven worden en die ik hierboven noemde, en waar van de opbrengst ruim 11 ton bedraagt, dan zal men moeten erkennen dat wan neer het volle bedrag, dat aan opcenten mag geheven worden, inderdaad geheven werd, men misschien de benoodigde gel den voor wegenonderhoud zou krijgen, maar dan ook geen cent over zou heb ben voor allerlei andere behoeften, die zich in de toekomst kunnen opdoen en zich wellicht ook zullen opdoen. En zulks zou toch zeker een hoogst verkeerd fin ancieel beleid zijn. Eene bijzondere belasting voor wegen- onderhoud moet in de provincie Noord- Brabant dus wel worden geheven en het is alleen maar de vraag welke belasting daarvoor het meest geschikt en daarbij het meest billijk is. Vroeger had men de zgn. Paardenbelasting, die in het geheel niet in den smaak viel, daar zij tot tal van moeilijkheden aanleiding gaf. In 1907 werd zij dan ook vervangen door het thans geheven wordende „Weg geld". En dat de toestand daarmede in orde is gekomen, zal zeker niemand beweren. Evenwel er is niets volmaakts onder de zon. Het weggeld heeft zijne groote schaduwzijde doordat het wel als hoogst moeilijk moet worden beschouwd om alle daarvoor in aanmerking komende belastingobjecten aan een strikt eerlijk recht te onderwerpen. Zoo wordt van deskundige zijde be weerd dat het bedrag, waarvoor de auto's worden belast, niet evenredig is aan de slijtage, die zij aan de wegen veroor zaken. Dit bedrag wordt afgemeten naar het aantal personen, waarvoor de auto plaats biedt en nu zegt men dat daar door alleen rekening wordt gehouden met de carrosserie en niet met het chassis. Een gevolg hiervan is dat een lichte Ford voor vier personen hooger wordt aangeslagen dan b.v. een groote Fransche wagen voor twee personen. Nu zegt men dat zulks niet deugt en dat men eene formule moet vinden, waardoor de belasting bepaald kan wor den in verband met het gewicht van den wagen en het aantal P.Khetwelk de machine kan ontwikkelen. Anderen voeren hiertegen aan dat het aantal zit plaatsen van een automobiel een van de meest in het oog loopende aanwij zingen is, dat onmiddellijk kan worden geconstateerd en dat ook verband houdt met het nadeel, dat een wagen door gewicht en snelheid aan den weg toe brengt. Wie gelijk heeft, wij weten het niet, maar met het oog op de praktijk is het aantal zitplaatsen stellig nog wel het beste criterium. Dat de autobussen een achtste deel van het bedrag, hetwelk voor gewone auto's wordt betaald, verschuldigd zijn, is eene fout, die spoedig dient te worden gecorrigeerd. De praktijk toch hei ft reeds geleerd dat deze voertuigen door hun veelvuldig rijden en hunne dikwijls zware belasting heel wat meer schade aan de wegen berokkenen dan zware auto's, die niet dagelijks onderweg zijn, zoodat het o. i. billijk is dat zij heel wat meer betalen dan thans het geval is. Met de kostelooze kaarten voor niet- inwoners der provincie Noordbrabant wordt dusdanig geknoeid, dat eene wijzi ging der betrekkelijke verordening op dit punt alleszins noodzakelijk is. Dat de kleine kooplieden van den zoogenaamden Bovendijk voor een kar retje met hit, dat ze uitsluitend gebruiken om er den kost mede te verdienen, f15.00 per jaar aan Weggeld moeten betalen, is in vergelijking met andere voertuigen, waarvoor Weggeld verschul digd is, wel wat kras. En zoo zou er nog heel wat te noemen zijn dat in de verordening op het Weggeld gewijzigd dient te worden. Maar hoe dit ook zij, de provincie Noordbrabant heeft voor haar wegen- onderhoud veel geld noodig en naar onze meening kan dat alleen uit eene bijzondere belasting worden verkregen. Op het Weggeld hoort men maar al te dikwijls fulmineeren alsof er niets van deugt. Daar is niets tegen, mits men dan ook maar eene andere en betere wijze aangeeft, waarop de provincie zich de Gegaran deerd VOOR HEUSDEN. noodige gelden voor het onderhoud van haar wegencomplex kan verschaffen. Wie een gewenschte oplossing weet, zegge of melde dit eens aan een onzer Staten leden, die er stellig zeer dankbaar voor zal zijn. BUITENLANDS CH OVERZICHT Dr. Albert is er niet in geslaagd zyn kabinet byeen te krijgen en heeft dit reeds officieel aan den rijkspresident medegedeeld, nadat men had ingezien, dat hij slechts op tegenwerking van de verschillende politieke partijen had te rekenen. Woensdagochtend heeft dr. Scholz, de voorzitter van de parlementaire groep van de Duitsche volkspartij, aan de Duitsch- nationalen medegedeeld, op welke voor waarden de partyen der burgerlijke coalitie (volkspartij, centrum en democraten) bereid zijn een bondgenootschap met de Duitsch- nationalen te sluiten. Deze voorwaarden zijn erkenning van het verdrag van Ver sailles, van den republikeinschen staatsvorm en van de grondwet van Weimar, bestrij. ring van alle onwettige rechtsradicale or ganisaties, voortbestaan van de groote co alitie in Pruisen. Naar wij vernemen zouden de Duitsch-nationalen deze voorwaarden reeds van de hand hebben gewezen, zoodat alle besprekingen en onderhandelingen op een dood punt zijn aangeland. Indien dit juist is, zou Stegerwald, de gewezen Prui sische minister-president, die als candidaat- rijkskanselier in deze combinatie werd ge noemd, zooals er trouwens bij elke crisis van zyn candidaatschap sprake is, weer eens achter het net hebben gevischt. Nog een enkele uitweg schijnt mogelijk het kabinet-Stresemann blijft aan het be wind. Stesemann zou dan zijn derde kabinet samenstellen uit leden van de drie burger lijke coalitie-partyen en dan nogmaals in den Rijksdag verschijnen. Weigert het parlement weer, hem het noodige vertrouwen te schenken, dan zal hij, mits de rijks president hem daartoe de volmacht verleent, den Rijksdag ontbinden. Nadat wy het voren staand hadden geschreven kwam het bericht dat Rijkspresident Ebert heeft toegestemd in een coalitie der rechtsche partijen en den rijksafgevaardigde Stegerwald van het Centrum de vorming van een nieuw kabinet heeft opgedragen. Stegerwald heeft een lang durig onderhoud met Ebert gehad. Deze verzocht Stegerwald zich de medewerking van de democraten te verzekeren. Steger wald heeft reeds een voorloopige lijst op gesteld van ministers voor zijn kabinet, waartoe o.a. zouden behooren Helffrich voor financiën, Stresemann voor buitenland- sche zaken, Jarres voor binnenlandsche zaken, Gessier voor de rijksweer. Indien de democraten tot het kabinet toetreden, wordt Walhaft de nieuwe rijkskanselier zonder portefeuille. Stresemann is op ver zoek van alle partijen der rechtsche coalitie op zijn besluit teruggekomen en zal als minister van buitenlandsche zaken in het kabinet zitting nemen. De politiek van Poincaré heeft gezege vierd, nu de Ruhr-industrieelen bezweken zijn voor zijn dwang en de overeenkomst hebben geteekend, waarvan heel het wel en wee van de Ruhr gaat afhangen. Zelfs de Fransche bladen, die getwijfeld hebben aan het effect van de bezetting, geven nu toe, dat Poincaré het juiste raiddel heeft gevonden, en toegepast om den omvat baren Duitschen rijkdom ten bate van Frankrijk aan te wenden. Stinnes heeft geteekend, en die vertegenwoordigi 80 pet. van de Ruhr-industrie en de overige 20 pCt. was reeds bezweken. En de inhoud Dat alle mijnen zich verplichten te werken voor Frankrijk en België, dat de kolen- belasting van 1 Januari 1923 achterstallig, ten bedrage van 315 miilioen francs, als de wind zal worden betaald door de kolen- baronnen. Allo leveranties, die vrywiiiig en gedwongen gedaan zijn, zullen worden Praehtsorteering JEKKERS 1125-15 50. De nieuwste ULSTERJASSEN 10.50-12.50. PETTEN, OVERHEMDEN, BOORDEN, DASSEN, Voordeelige aanbiedingen In alle artikelen. overgeboekt op het schadevergoedingsconto. De militaire bezetting blijft, en de Duitschers zullen mooie kazernes bouwen voor de Fransche en Belgische troepen. De Ruhr heeft zich dus nu door middel van zijn magnaten tot Fransche protectoraat ver klaard, al wordt het op alle landkaarten als Duitsch grondgebied geteekend. BINNENLAND. Nood der Duitsche ziekenhuizen. Dezer dagen trok te Zevenaar een ver pleegster van het ziekenhuis te Dusseidorp langs de woningen om voedsel voor de zieken aldaar in te zamelen. Amerikaansch. De kommiezen hebben aan de grens te Ter Apel 3 zwaar bepakte smokkelaars van Duitsche spiritus achtervolgd. Een der mannen, die 20 L. bij zich had, kregen zij te pakken. Tijdens de achtervolging werd hun aan dacht echter getrokken door een hond, die met 2 varkensblazen op den rug ge bonden, de grens kwam oversnellen om op Nederlandsch gebied te verdwijnen. De varkensblazen zullen wel geen water bevat hebben merkt de Tel. op. Te Urk, een eiland met ruim 600 aan geslagene in de Rijksinkomstenbelasting, zijn over den dienst 19221923 ruim 500 dwangbevelen uitgereikt. o Een ontaarde zoon. De politierechter te 's Hertogenbosch heeft J. v. O. te Eindhoven veroordeeld tot 5 maanden gevangenisstraf wegens mishandeling van zijn moeder. Beklaagde 19 jaar oud, kreeg thuis zijn zin niet, waarop hij zijn moeder naar de keel vloog en haar sloeg. Gezellige familie. Reeds geruimen tijd leefden deUeden van de familie Pauw te Katwoude (Noord- Holiand) op zeer gespannen voet met elkaar. Maandag is het tot een uitbarsting gekomen. Vader Pauw heeft, geholpen door 'n 3-tal vrienden, zijn zoon P. Pauw en diens vrouw zoo ernstig mishandeld, dat de Rijkspolitie moest ingrijpen. Nader is gebleken aldus de Tel. dat J. Pauw, die bij zijn zoon Piet inwoont, een familiestuk aan zekeren W. H. had verkocht. Maandagavond zou deze zijn eigendom komen halen, doch hiertegen verzette de vrouw van J. P. zich. Haar man had hier echter op gerekend en 3 vrienden meegenomen, die gewapend met stukken hout en ijzer er flink op los sloegen. Vrouw P. Pauw kreeg een slag tegen het voorhoofd, waarna zij ineenzakte. Ook haar man werd duchtig bewerkt. Hij liep bloedende hoofdwonden op. Toen de politie ter plaatse kwam, was J, P. met zijn helpers verdwenen. Tegen hen i3 later proces-verbaal opgemaakt. o De spionnage-aifaire. Men schyft uit Maastrioht Ofschoon reeds in enkele bladen ver meld, heeft Ryken die nog altijd in het Huis van Bewaring alhier gevangen zit, nog niet bekend, hoewel de stukken weike bij de huiszoeking gevonden zijn, van dien aard zijn, dat ontkenning niet zal baten. In misschien geen enkele andere zaak is zoo schromelijk overdreven als in dit geval. Door het eerste elarmeerende artikel »het leger davert op zijn grondvestend heette het daarin, zou men gemeend hebben dat het geheele leger zich aan spionnage had schuldig gemaakt of ten minste in betrok ken was. Het geheele resultaat is, dat er een Belgisch agent-provocateur en één on derofficier nog gevangen zit wiens schuld tot nu toe nog niet vaststaand bewezen is en van wien men den indruk krijgt, dat hij, de sergeant-majoor eerder onvoorzich- VOOR JUMPERWOL in alle kleuren 50 gram zwaar 43 cent. 1 Ons Zwarte Sajet 39 cent. tig dan schuldig is. Ryken kwam in zijn hoedanigheid van reiziger, die goede stoffei voor kleedingstukken verkocht, veel met militairen en maréchaussées van allerlei rang en stand in aanraking en hoorde wel, dat terecht of ten onrechte, de geest onder de militairen niet zoo schitterend was. Als al de menschen, die zich nu op een of andere wyze hebben uitgelaten, wegens spionnage of iets dergelijks moesten ver volgd worden, dan was het Huis van Be waring veel te klein. Het is niet onwaar schijnlijk, als het tenminste zoover komt, dat de zaak hier voor de rechtbank te Maastricht wordt behandeld. NIEUWSBLAD ïoer kit Laid hi Heisdei en AiteiaJgLeigstraat en u Bimmelerwaard tie l Johan (te i

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1923 | | pagina 1