Eerste Blad iteo per Autobus, Spoor of Boot fiorincl Bezoekt onze Magazijnen, Langendijk B 192,193,194 ^and van altena Grootste Voorraad. Ulsters vanaf f 3.90 Winterjekkers Kinderjasjes Broeken tot in de beste kwaliteiten. Grootste en Goedkoopste Kleedinghuis voor eiken stand en leeftiji Int. Telefoon no. 19. Postrekening no 61525. Dit blad verschijnt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden 1.25, en franco per post beschikt ƒ1.40. Afzonderlijke nummers 6 cent. Uitgave: Firma L. J, VEERMAN, Heusden. No4450 Vrijdag 14 November 1924 Advertentiën van 1 6 regels 90 cent. Elke regel tneer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur er. Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. Verharding van den Hoogen Maasdijk onder Veen. Op 13 Juni 1924, richtte het Gemeente bestuur van Veen zich met het volgende adres tot de Staten van Noordbrabant. „In verband met de openstelling van den Hoogen Maasdijk voor het verkeer met motorrijtuigen op meer dan twee wielen, waardoor dat verkeer op dien weg meer is toegenomen, spreekt het van zelf, dat het onderhoud van dien dijk voor de gemeentekas belangrijk zwaarder weegt dan voorheen. En daar de gemeente toch reeds een zwaren strijd heeft om in hare uitgaven te voorzien, waartoe niet het minst de jaarlijksche aflossingen en rentebetalingen van schul den bijdragen, leek het ons niet onrede lijk Uwe Vergadering eerbiedig te ver zoeken het daarheen te willen leiden, dat aan deze gemeente voor éénmaal een subsidie wordt toegekend ter verharding van het gedeelte van den Hoogen Maasdijk dat ten laste dezer gemeente komt," Ter zake van dit adres geven Ged. Staten aan de Staten in overweging afwijzend op het daarin vervat verzoek te beschikken en zij doen zulks op grond van een door hen ontvangen schrijven van den Hoofdingenieur van den Provin cialen Waterstaat hetwelk aldus luidt „Onder terugzending van het bij Uwe terzijde aangehaalde kantbeschikking ontvangen adres van het gemeentebe stuur van Veen, houdende verzoek om subsidie in de verharding van den Hoo gen Maasdijk heb ik de eer het volgende te berichten. In den aanleg van den weg over den Hoogen Maasdijk, voor zoover gelegen in de gemeenten Wijk c. a. en Veen is bij Statenbesluit van 9 Juli 1851 een subsidie uit de provinciale kas toegekend van 1/3 der kosten ook het Rijk heeft voor 1/3 gedeelte in de aanlegkosten bij gedragen. De weg is als grintweg aan gelegd en onderhouden en heeft op het grondgebied van de gemeente Veen eene lengte van 2.5 K M. De Hooge Maasdijk is langen tijd af gesloten geweest voor het verkeer met motorrijtuigen op meer dan twee wielen vanaf de zuidoostzijde van de kom der gemeente Andel tot aan den afrit naar de Aalburgsche Steeg, derhalve o.m. op het grondgebied van Veen. Deze af sluiting is opgeheven bij besluit van Uw College van 18 April 1923. Hoewel reeds voor de ontsluiting op ruime schaal ontheffing van het rijver bod werd verleend, mag worden aange nomen, dat door de openstelling het autoverkeer over den Hoogen Maasdijk niet onbelangrijk is toegenomen. Deze verkeerstoename is mede bewerkstelligd door eenige autobusondernemingen, welke den laatsten tijd eeu geregelden dienst langs den Hoogen Maasdijk onderhouden. Het ligt voor de hand, dat de toe neming van het verkeer haren invloed op de verharding van den Hoogen Maas dijk doet gelden. De weg onder de ge meente Veen bevindt zich echter niet in bepaald ongunstigen toestand en toont oogênschijnlijk weinig teekenen van ver vat? Evenwel worden eenige zwakke plekken aangetroffen, w elke er op wij zen dat de grintlaag nog slechts eene geringe dikte heeft en eene behoorlijke fundeering ontbreekt. Hoewel alzoo eene versterking van den weg zeer zeker gewenscht is, schijnt het mij niet on mogelijk om den weg door het regel matig aanbrengen van eene flinke hoe veelheid grint in behoorlijken staat te onderhouden. Naar mijne .meening zal daarvoor jaarlijks noodig zijn 125 Ms, zoodat (de prijs per Ms grint in het werk stellende op t 6.het onderhoud van de gemeente een jaarlij ksch offer zal vergen van f 750. De gemeente schijnt het voornemen te koesteren om steenslag tot een vrij groot quantum aan te brengen en vindt in haren financieelen toestand aanleiding de provincie om een subsidie in de pos ten van die verharding te verzoeken^ Nu is steenslag ontegenzeggelijk een beter verhardingsmateriaal dan grint, doch bij groote hoeveelheden over den weg ge spreid, is dit materiaal zeer hinderlijk en schadelijk voor het verkeer, zoodat de toepassing ervan welhaast de nood zakelijkheid medebrengt om de steen- slaglaag in te walsen. Aldus opgevat zou de verharding vorderen eene uitgave van f 4.per M1 of in totaal f 1Ü000.Eene zoodanige versterking treedt te meer op den voorgrond om reden alleen daardoor eene belangrijke verbetering van den weg en eene niet onbeduidende financieele ontlasting van de gemeente kan worden verkregen. Het spreekt echter van zelf dat het de provincie maar weinig aantrekken kan om subsidie te verleenen in de ver sterking van bestaande wegen Wanneer eenmaal een stap in die richting wordt gedaan, kan zeer zeker een aanval op de provinciale kas wor den verwacht en zijn de fiancieele ge volgen niet te overzien. Slechts bij hooge uitzondering en wanneer de financieele onmacht ten eenenmale vaststond is de provincie er toe overgegaan om hulp te verleenen en dan nog wel door overname van den weg onder verplichting van de betrokken gemeente om in het onder houd bij te dragen. Hoewel mij de financieele draagkracht van de gemeente Veen niet bekend is, kan voorhands niet worden aangenomen, dat zij niet in staat zou zijn om den weg naar behooren te onderhouden. Ik meen alzoo Uw college in overweging te moeten geven om te bevorderen, dat op het adres afwijzend wordt beschik." In dit schrijven van den Hoofdinge nieur hebben Ged. Staten aanleiding ge vonden om het Gemeentebestuur van Veen op te merken dat ingevolge Staten besluit van 13 December 1911 slechts provinciaal subsidie kan worden ver leend in de kosten van aanleg van ge meente-, polder-en andere wegen, zoodat zij het Gemeentebestuur van Veen ad- viseeren hun verzoek in te trekken. Aan dit advies heeft het Gemeente bestuur van Veen blijkens zijn schrijven van 10 October 1924 o. i. zeer terecht niet willen voldoen. Het is zeker merkwaardig dat de Gep. Staten van Noordbrahant zoo met hand en tand vastgehouden wenschen te zien aan het verouderde Statenbesluit van 1911, Immers, wat zijn de toestandgjr op de wegen sinds dien veranderd en wie had die verandering in 1911 kunnen voorzien I o. i. doen Ged. Staten dan ook verkeerd, daar met de tegenwoor dige enorme ontwikkeling van het weg verkeer, er wel geen aangelegenheid is die meer steun verdient dan een behoor- lij k onderhoud van verkeerswegen te land. De kosten van onderhoud der provinci ale wegen worden voor een zeer groot gedeelte door de opbrengst van het weg geld gedekt, zoodat de provinciale kas best wat meer kan afdragen om, waar strikt noodig, het onderhoud van ge meente- of polderwegen te bevorderen. Door het enorme wegverkeer hebben de wegen sterk te lijden en nu zitten vele gemeentebesturen met de handen in het haar. Veen b. v. is eene weinig draag krachtige gemeente, die een eenigszins degelijk onderhoud van haar wegen- comolex onmogelijk kan bekostigen en is het dan niet alleszins gerechtvaardigd dat de provincie de gemeente Veen steunt bij het onderhoud van den grooten en drukken verkeersweg, den Hoogen Maas dijk, die over 2/5 K.M. over het grond gebied van Veen loopt? En zou een en ander ook niet gelden voor den drukken weg van Herpt naar Haarsteeg, dien de gemeente Hedikhui- zen heeft te onderhouden? Laat de provincie wat minder subsi- die's geven aan allerlei, mogelijk wel nuttige, maar zeker toch niet alle strikt noodige instellingen, en wat meer sub- sidie's toekennen voor het onderhoud van wegen. Ongetwijfeld wordt haar geld dan op nog nuttiger wijze besteed dan thans het geval is. Het wegverkeer, zooals dat zich ontwikkelt, maakt het voor vele gemeenten onmogelijk om haar wegen in behoorlijken staat te houden en daarom 1 naar GOOCHEM. WIJ VERGOEDEN aan iederen kooper, die boven 'n bedrag van f 15. aan kleeding koopt, de Spoor of Boot (Heen en terug) (Ingaande ZATERDAG 8 NOV. tot en met WOENS DAG 31 DEC.) moeten zij daarin worden geholpen. En voor dat helpen is de provincie in de eerste plaats het aangewezen lichaam, Vergete men toch niet dat de gemeenten geen compensatie vinden in het heflen van een of andere vergoeding voor het gebruik harer wegen, gelijk de provincie die geniet uit het weggeld. Mogen de Staten in de onderhavige aangelegenheid een ruimeren blik hebben dan Ged. Staten en mogen zij dat toonen door het Statenbesluit van 13 December 1911 ten spoedigste in te trekken en gemeenten als Veen, Hedikhuizen enz. gedeeltelijk te helpen aan de benoodigde gelden voor haar wegenonderhoud. 8 tJITEN LAND SCH OVERZICHT De verwachting, dat de Oostenrijksche spoorwegstaking van langen duur zou zijn, is niet bewaarheid, de berichten uit dit land melden dat de staking is opgeheven en dat monseigneur Seipel, tot dusverre bondskanselier, een nieuw ministerie zal samenstellen. De aanlei ding van het thans bijgelegde conflict mogen wij nog even in herinnering bren gen het spoorwegpersoneel meende, dat de nood der tijden het stellen van loon- eischen rechtvaardigdetoen hieraan niet in voldoende mate werd tegemoet gekomen, legden zij den arbeid neer. De president van de directie der bonds- spoorwegen alsmede de bondskanselier zelf legden daarop hun functies neer beiden motiveerden hun houding door er op te wijzen, dat zoowel het toestaan van hooger loon als de staking, waarmee werd gedreigd en die ook inderdaad uit brak, een gevaar zou beteekenen voor een succes belovende tenuitvoerlegging van den reconstructie-arbeid. De beweeg redenen, waardoor de bondskanselier zich liet leiden, waren dus van vaderlands- lievenden aard de beduchtheid zat bij dr. Seipel voor, dat inwilliging van wat het personeel vroeg het economisch en financieel gezond worden van Oostenrijk zou tegenhouden. Seipel wilde dus blijk baar door zijn houding te kennen geven, dat den bijstand dien Oostenrijk van de zijde van den Volkenbond geniet, door hem op prijs wordt gesteld en dat hij daarvoor dankbaar is. In den Nationalen Bond heeft Seipel zijn bereidheid te kennen gegeven om weer als kabinetsformateur op te treden en hoofd der regeering te worden, mits de staking is geëindigd en het resultaat der onderhandelingen tusschen spoorweg personeel en spoorwegdirectie niet zoo'n kostenuitbreiding zal meebrengen, dat de reconstrucfiearbeid er door wordt be dreigd of op de lange baan geschoven. Aan deze voorwaarden schijnt thans vol daan te zijn. Wel zijn de eischen van het personeel grootendeels of geheel in gewilligd, maar men schijnt het bedrag, dat met de salarisverhooging is gemoeid, te willen vinden door de personentarie- ven met een vierde te verhoogen. Over het algemeen krijgt men den indruk, dat de regeering bij het conflict zich zeer soepel heeft getoond. Volgens de laatste berichten uit Spanje zou de toestand iets verbeterd zijn. Uit de provincie worden nog wel vele arrestaties gemeld, doch men gelooft, dat deze preventief bedoeld zijn. In geheel Spanje heerscht thans weer rust en voor zoover te Madrid, in verband met de strenge censuur, kan worden nagegaan, zijn de autoriteiten den toe stand overal volkomen meester. Uit Madrid wordt nader vernomen, dat generaal Magaz een oproep tot alle pa triotten gericht heeft, om zich om het directorium te scharen en een ontbinding van het bestaande regiem te verhinderen. In dezen oproep wordt beweerd, dat de revolutionnaire beweging van zekere intellectueelen in samenwerking mei Catalonische separatisten en socialisten van over de Spaansche grenzen uitgaat Spanje heeft daarom reeds stappen te Parijs gedaan. Zes jaar zijn voorbijgegaan sinds de wa penstilstand werd onderteekend, doch de jaarlijksche herdenkingsdienst in Enge land bij den senotaaf in Whitehall is een heilige traditie geworden en heden was deze dienst misschien indrukwek kender dan ooit. Geschat wordt dat een kwart millioen personen bijeen ge komen waren om er aan deel te nemen. Toen het kanon in Hyde Park het begin van de twee minuten stilte aan kondigde, had zich een aanzienlijke menigte bij het gedenkteeken verzameld De koning in khaki-uniform stond daar blootshoofd en achter hem de prins van Wales en de hertog van York, de eerste in uniform van de garde en de laatste in de blauwe uniform van de luchtmacht. Baldwin en zijn kabinet stonden in twee rijen aan de westzijde gerangschikt er. aan de oostzijde bevond zich de bisschop van Londen, vergezeld van honderd koorzangers van de St. Paulus Kathe draal en Chapel Royal. Dertien honderd man troepen van alle wapens waren in een vierkant opgesteld. Zeer mooi lenteweer met stralenden zonneschijn voor hgt Land van Heusnen en AltBoajsLanostraat sn de Bonniielerwaar ij reizen per Autobus,

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1924 | | pagina 1