ïisr kit Land van Hetisdei si AlttuieLaiistriit en ii Beiielerwaard
Eerste Blad
Ik.
O. DE KEMP
S. D. LANRHUYZEN Go's BANK
Rij den bij mist.
Raamsdonksveer.
Uitgave: Firma L, J. VEERMAN, Heugden.
No, 4579. Vrijdag 19 Februari 1926
FMJILLE
„Het Kasteel van Kerlor".
Bultenlandsch Overzicht.
Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525.
DROGISTERIJ
m
Enptraat HEIJSDEN.
T. BOONSTRA.
^nd van altenA
Dit blad verschijnt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG.
Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.25, en
franco per post beschikt f i.40. Afzonderlijke
nummers 6 cent.
Advertentiën van 1—6 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.
Een van de meest gevaarlijke na-
tuurtafereelen voor een automobi
list is stellig wel de mist en 'tis te
begrijpen dat noch de bestuurder
van een grooten of kleinen wagen,
noch iemand, die achter, het stuur
van een motorrijwiel is gezeten, iets
moet hebben van een rit als alles
op velden en wegen achter een dik,
ondoordringbaar mistgordijn verbor
gen ligt. Begrijpelijk is een en ander
zeer zeker, want waarlijk in den mist
rijden is geen pretje en waar we
juist leven in dagen, waarin we ruim
schoots onze portie mist toebedeeld
krijgen, heeft menigeen achter het
stuur van zijn wagen zich kunnen
overtuigen van de moeilijkheden,die
aan het rijden in een dikken nevel
onafscheidelijk zijn verbonden. En
die moeilijkheden zijn vooral in on
ze omgeving, met hare vele en dik
wijls smalle dijken zeer groot en
leveren niet zelden groot gevaar op.
We hebben het dezer dagen nog
kunnen zien toen een auto, welker
bestuurder alleen door den mist het
spoor bijster was geworden, te Rijs
wijk van den dijk reed.
De meeste automobilisten rijden
nog liever met sneeuw of met ij zei
dan in den mist en wij kunnen hen
slechts gelijk geven. Weliswaar is
een gladde weg allesbehalve aange-
naam, en dikwijls, vooral op dijken,
hoogst gevaarlijk, maar men ziet ten
minste waar men rijdt en alles komt
feitelijk aan op het zooveel moge
lijk uitschakelen van het gebruik der
remmen om slippen van den wagen
te voorkomen.
In zooverre komt het chauffeeren
bij ij zei overeen met een autorit bij
mist, dat in beide gevallen het rij -
Hoek-Wittebroodstraat, HEUSDEN.
D. D. D. Sloans's Limiment
Levertraan Dr. Lamers en
Dr. Indemans Ingenverf
Foster's Maagpillen Laxeer
pillen Apoth, Boom.
204
En anders is Fadart er ook nog,
zeide Mulot op veelbeteekenendcn
toon
Er werd plotseling luid op de deur
geklopt. De drie booswichten keken
elkander aan. Wie zou er zoo laat
bij hen komen?
Binnen, riep de Slak.
De deur ging open en graaf de
Kerlor stond op den drempel.
Alle duivels, ontviel de Slak.
Bleek en met somber gezicht en
volkomen kalm trad de Kerlor bin
nen.
Met één oogopslag had hij het sme
rige vertrek overzien, dat maar flauw
verlicht was met een klein lampje
met een rooden papieren kap.
Hij nam de drie mannen op, wier
uiterlijk allesbehalve geruststellend
was, en deed de deur achter zich toe.
Je verwachttet me niet, naar 't
schijnt, zeide hij zich tot de Slak
wendend.
Neen, dat is ook zoo, antwoord
de de schelm, die dadelijk zijn wel
bespraaktheid weer terug 'had, en
toch sprak ik juist met deze twee
heeren over u.
Met een breed gebaar wees hij
op zijn kornuiten die een buiging
maakten.
den met groote snelheden uit den
booze is; in het eerste geval omdat
de snelheid nooil zoo groot mag zijn
dat plotseling remmen om eene even-
tueele aanrijding te voorkomen, noo-
dig .s, in het tweede geval omdat
men éénvoudig zoo wat niets ziet
en met het oog op plotseling uit
den mist opdoemende voorwerpen
zelfs eene matige snelheid als onver
antwoordelijk zou zijn. Iemand, die
in den mist eene auto bestuurt heeft
dan ook in de allereerste plaats 3
punten in het oog te houden n.l.
Ie. Te zorgen dat men zooveel
mogelijk ziet;
2e. Te zorgen voor de zekerheid
dat men door anderen gezien wordt;
3e. Langzaam te rijden.
Voor wat punt 1 betreft is wel
een eerste vereischte „de voorruit
weg", want het rijden met het hoofd
buiten den wagen, gaat voor een
tijdje wel goed, maar is op den duur
te vermoeiend. In de tweede plaats
make men een handig gebruik van
de lichten. In vele gevallen zal blij
ken, dat het gebruik van de groote
lampen den in den mist verzeild
geraakten automobilist meer kwaad
kwaad dan goed doet. Juist het schit
terend witte licht is in een dikken
mist een strop, want de nevelmuur
die den wagen aan alle kanten om
ringt, kaatst dat witte licht terug en
in het gunstigste geval slaan de stra
lenbundels vlak voor den wagen bij
na loodrecht omhoog het luchtruim
in.
Dit wetende tracht dan ook menig
automobilist en motorrijder zijne
kansen op veilig rijden te verbeteren
door het uittreden van de verblin
dende witte stralen zooveel moge
lijk te voorkomen. Drie methoden
treden daarbij in hoofdzaak op den
voorgrond, alle drie gebaseerd op
het veranderen van het uittredende
witte licht in geel licht. De eerste
bestaat in het omwikkelen van beide
lampen met een stuk gele of oranje
zijde, de tweede in het aanbrengen
van een geel of oranje papier achter
de lens der lampen en de derde in
het gebruik van een oranje gekleurd
lampje van hoogstens 25 k. in de
koplampen. Werkelijk krijgt men op
deze wijze al een beter uitzicht in
het rijk der nevelen. Een ander hulp
middel, dat dikwijls goede diensten
komt bewijzen, is liet afdekken van
de lampen ,door het aanbrengen van
stukken karton, b.v. die door middel
van ijzerdraad of desnoods koord
aan de lampen worden vastgebon-
Maar hoe heeft u me gevonden,
vroeg de Slak.
Je hol gevonden? Door Claudinet
weet ik je adres.
En is u alleen hierheen gekomen,
vroeg de Slak verder, verbaasd over
het vertrouwen dat jde Kerlor in hem
stelde.
Neen, ziede de Kerlor, terwijl hij
een revolver uit zijn zak haalde en
hem onder den neus van den schurk
hield, die verschrikt achteruit trad,
ik heb gezelschap zooals je ziet.
Maar graaf, onder vrienden zulke
voorzorgen te nemen, antwoordde de
Slak op een gekerenkten toon.
Daarna wees hij op een stoel, en
zeide gaat u toch zitten.
De Kerlor deed dit, terwijl hij zijn
revolver weer in zijn zak borg èn
rechtstreeks op zijn doel afgaande,
zeide hij
Je hebt me bedrogen. Je hebt me een
kind verkocht dat niet van mij is,
en mij voor dertigduizend francs
opgelicht. Waarom heb je dat ge
daan?
Wel, om ze te hebben, antwoordde
de kerel brutaal. De andere jongen
was er juist van doorgegaan, en toen
heb ik u het kind gegeven, dat ik
juist bij de hand had. Mijn eigen neef
nog wel. Ik wilde het later ruilen,
als ik den ander terughad.
Dus je hebt dat kind laten ont
snappen?
Ja, maar we zijn hem alweer op
het spoor We waren er juist zoo
meieen over bezig en vannacht zui
den. Het voordeel van dit afdekken
is, dat uit de lamp tredende stralen,
die hemelwaarts gericht zijn, nu
worden onderschept. Dit is een be
langrijk voordeel, want juist deze
stralen zijn het ,die oorzaak zijn van
liet stekende verblindingsverschijnsel
dat op den weg den bestuurder van
een tegemoet komenden, wagen hét
leven zoo onaangenaam maakt. Bij
dikken mist echter, wordt de man
achter het stuur, door het terug
kaatsen van zijn lichtbundels tegen
den mistmuur, zelf het slachtoffer
van zijn verblindend licht. Afdekken
is daarom goed, vrijwel het zelfde
resultaat kan ook worden verkregen
door de onderste helft van de lens
met papier b.v. te beplakken. Im
mers het zijn juist de stralen, die,
van het onderste gedeelte van den
reflector komend, in hemelwaart-
sche richting uittreden, die het ver
blindingsverschijnsel veroorzaken.
Wat ons tweede punt betreft, n.l.
„Te zorgen voor de zekerheid dat
men door anderen gezien wordt",
zij gezegd dat naast de voorlampen,
vooral ook de achterlamp de aan
dacht verdient. Het helder branden
van de achterlamp is daarom van
zoo groot belang, omdat, vooral in
den mist ,de snelheid van voortbe
wegen absoluut afhankelijk is van
de meerdere of mindere mate van
uitzicht. De bestuurder moet in allen
gevalle zoo rijden, dat hij in de ge
legenheid is te stoppen als iets bin
nen zijn gezichtskring opdoemt, voor
dat hij het aanrijdt. Liefst moet dat
stoppen geleidelijk gebeuren omniet
zelf door een achterrijdend voertuig
te worden aangereden. Hier komt de
achterlamp naar voren. Iedereen, die
wel eens in het duister heeft gere
den, weet, dat ook zonder mist, de
afstand, waarop een licht zich voor
ons bevindt, uiterst moeilijk is te
schatten en bij mist wordt dit nog
veel moeilijker. Het achterlicht van
een voor ons rijdende auto lijkt altijd
verder af dan het werkelijk is. Hóe
helderder licht zoö'n lamp uitstraalt,
hoe minder kans er bestaat, dat eene
GOUD, ZILVER, UURWERKEN.
Ruime keuze in
FANTASIE- enTROUWRINGEN.
Eigen Reparatie-inrichting.
ten we hem denkelijk wel weer in
handen krijgen. Als u er nog altijd
zoo over denkt als vroeger, kom dan
morgen vroeg terug, dan lean u hem
meenemen.
Ik heb geen reden om je te geloo-
ven, je hebt me al eens bedrogen.
L kan er toch gerust op zijn, mijn
eigenbelang is er immers mee ge
moeid, want voegde hij er zacht bij
het spreekt vanzelf dat u nog een
kleinigheid bij de som zou moeten
leggen.
Dus wil je me voor den tweeden
keer laten betalen?
Ik doe er toch mijn moeite voor
en dan de onkosten...
Hoeveel dan? Gauw toch.
Honderd duizend francs.
De Kerlor maakte een beweging,
waaruit duidelijk bleek, hoe veront
waardigd hij was over die schaamte-
looze afpersing. Maar.de Slak voegde
er op spottenden toon bij
Nummer twee kost u wat meer,
dan nummer een, maar u zal er ook
meer pleizier van hebben.
De Kerlor fronste de wenkbrau
wen en aarzelde een oogenblik.
Ja, n zal die som wel biet bij u
hebben.
De graaf keek hem een oogenblik
scherp aan, nam toen plotseling een
chèque-boek voor den dag.
Heeft u dus maar vast voorzor
gen genomen, greinsd^ de schelm,
terwijl hij zich haastte pen en inkt
te halen.
Ik weet nog wat beters. Dateert
9B
AGENTSCHAP VAN DE AMSTERDAMSCHE BANK A'DAM
TELEFOON No. 15. Kantooruren van 9-4. Zaterdags van 9—12.
Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden.
Opent rekening-courant met rentevergoeding.
Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen.
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden a Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst.
Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK. Spaarboekjes gratis bij eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
aanrijding van achteren, duur .onjuist
beoordeelen van den afstand van Lid
achterlicht, plaats heeft.
Als steun en aanvulling van de
verlichting, zoowel om te zien, als
om gezien te worden, vermelden we
het „spot-light". Bevestigd opzij van
de voorruit, of desnoods voor- en
uitwaarts van de carrosserie, kan het
spotlight vooral prachtige diensten
bewijzen bij het „rijden op den weg
kant", door het verlichten van de
zich daar bevindende hoornen, heg
gen, graskanten etc. Daarnaast is
zoo'n spotlight zijn aankoopsom dub
bel en dwars waard, voor b.v. het
vaststellen van de plaats van weg
wijzers het lezen van ,het opschrift,
voor het gebruik als looplamp bij
het verwisselen van een wiel, of het
verrichten van reparaties langs den
kant van den weg, enz. enz.
Enkele wagens, die zijn uitgerust
met draaibare lampen, genieten ook
bij het 'rijden in den mist daarvan
voordeel. Het handigst kan men idan
de lamp'aan de rechterzijde zijwaarts
licht laten uitstralen om den weg
kant te belichten, terwijl de andere
lamp haar stralenbundel recht voor
uit blijft werpen.
Eenige dagen geleden reden <we des
avonds laat door een zwanen mist
op den Hoogen -Maasdijk tussclien
Veen en Heusden. Daar de .zijkant
van den dijk moeilijk of niet te zien
was, stond op elke treeplank een
passagier, die onmiddellijk waar
schuwde als ook maar de geringste
neiging werd vertoond om met den
wagen den dijk af te rijden. Inder
daad kan de passagier bij' mist uit
stekende diensten bewijzen. Scherp
mee uitkijken en oogen en ooren
wijd openzetten, is zijn eerste taak.
In heel moeilijke gevallen kon hst
zelfs wenschelijk zijn, dat hij uil-
stijgt en op eenige passen van oen
wagen gaat loopen en hierdoor
wordt wel bewaarheid ons derde ge-
nomde punt n.l. „Langzaam rijden,
vooral hij mist".
Mist btijft voor den motormenscli
een bron van gevaren en waar wij
hier wonen in een streek van vele
autobestuurders en motorrijders,
van vele dijken, dikwijls door wa
ter begrensd en van veel mist, daar
hebben wij gemeend het bovenstaan
de onder de oogen onzer lezers te
moeten brengen.
u de,n wissel op morgen. Als u het
kind vannacht om twee uur niet in
handen heeft, dan heeft u nog allen
tijd, om ons te laten gevangen; nemen
als wij het geld aan de Bank ko
men innen.
Terwijl de Slak dit voorstel deed,
was Fadart als een adder achter de
Kerlor gegeleden en had met de be
hendigheid van een aap de revolver
uit zijn zak gehaald.
Kerlor had de pen al genomen,
om te teekenen, toen Mulot hem toe
voegde:
Neem me niet kwalijk mijnheer,
onze vriend heeft nu wel voor zich
zelf condities gemaakt, maar hij is
vergeten ons voor te stellen, wij zijn
zijne compagnons.
Wat wou je dan, vroeg de Kerlor,
die wel begreep dat hij in de macht
der schurken was. Voor den dag er
mee.
L1 zou ons toch niet bij onzen
compagnon willen laten achterstaan,
hernam Mulot. Wij frioeten alle 2
evenveel hebben als hij.
Driehonderd duizend francs. Kerel
je bent razend.
Als de prijs u te hoog is, houden
wij onze waar. Zie dan maar ergens
anders terecht te komen, antwoord
de de kolos brutaal.
Zeker, ik zal de politie waarschu
wen, riep de Kerlor uit, terwijl hij
met zijn hand in zijn zak tastte.
Fadart die deze beweging bemerk
te, grijnsde boosaardig.
Zoek maar naar je pistool, terwijl
Nog steeds zijn het de financieele vraag
stukken die de Fransche regeeringen groote
moeilijkheden opleveren. Doumer de Minister
van financiën, kan in de Fransche Kamer
niet op een groote mate van welwillendheid
rekenen.
De regeering leed dan ook meer dan
eens de nederlaag, doch aangezien in deze
gevallen de kwestie van vertrouwen niet
was gesteld, had de uitspraak der Kamer
geen politieke gevolgen.
Toen het er echter, na de debatten van
Maandag, die tot diep in den nacht voort
duurden en zelfs Dinsdagochtend tot een
uur of zeven werden voortgezet, op aan
kwam over de voorstellen betreffende de
middelen in hun geheel te stemmen, stelde
hij den graaf den revolver voor
hield. Ik heb je je tanden uitgetrok
ken, nu kun je niet meer bijten.
Ellendelingen, riep de Kerlor uit,
die nu begreep, dat hij geheel in de
macht van de bandieten was.
Wees verstandig, graaf, zeide Mu
lot op sissenden toon, en betaal,
Schrijf den wissel. Morgen om negen
uur we brengen we liet kind bij uw
vrouw en om tien uur zoodra de
Bank geopend is, incasseeren wij
den wissel.
Voor Kerlor s oogen vertoonden
zich de zachte trekken van IJélène,
Hélèna bitter schreiende, Iiélènedie
hem haar kind terugvroeg.
Wat kwam het middel er op aan.
De Kerlor nam de pen op en tee-
kende. Toen maakte hij het bladlos
en gaf het aan de Slak.
In orde, vroeg Mulot.
Ja, en nu opgepast, fluisterde de
Slak terwijl hij een blik van ver
standhouding wisselde met zijn bei
de makkers.
De 'Kerlor was opgestaan en liep
naar de deur.. Op hetzelfde oogen
blik versperden de Slak en Fadart
hem den weg en wierp Mulot hem
een lasso onLhet lichaam, waardoor
hij niet meer in staat was zijn arv
men te verroeren. Fadart had intus-
schen den leeren riem losgemaakt,
dien hij om zijn middel droeg, en
bond daar de Iverlor's beenen mee
aan elkaar, terwijl de Slak hem een
zakdoek in den mond stopte. -
(Wordt vervolgd,)
NIEUWSBLAD