ïisr kit Land van Hetisdei si AlttuieLaiistriit en ii Beiielerwaard Eerste Blad Ik. O. DE KEMP S. D. LANRHUYZEN Go's BANK Rij den bij mist. Raamsdonksveer. Uitgave: Firma L, J. VEERMAN, Heugden. No, 4579. Vrijdag 19 Februari 1926 FMJILLE „Het Kasteel van Kerlor". Bultenlandsch Overzicht. Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525. DROGISTERIJ m Enptraat HEIJSDEN. T. BOONSTRA. ^nd van altenA Dit blad verschijnt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.25, en franco per post beschikt f i.40. Afzonderlijke nummers 6 cent. Advertentiën van 1—6 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. Een van de meest gevaarlijke na- tuurtafereelen voor een automobi list is stellig wel de mist en 'tis te begrijpen dat noch de bestuurder van een grooten of kleinen wagen, noch iemand, die achter, het stuur van een motorrijwiel is gezeten, iets moet hebben van een rit als alles op velden en wegen achter een dik, ondoordringbaar mistgordijn verbor gen ligt. Begrijpelijk is een en ander zeer zeker, want waarlijk in den mist rijden is geen pretje en waar we juist leven in dagen, waarin we ruim schoots onze portie mist toebedeeld krijgen, heeft menigeen achter het stuur van zijn wagen zich kunnen overtuigen van de moeilijkheden,die aan het rijden in een dikken nevel onafscheidelijk zijn verbonden. En die moeilijkheden zijn vooral in on ze omgeving, met hare vele en dik wijls smalle dijken zeer groot en leveren niet zelden groot gevaar op. We hebben het dezer dagen nog kunnen zien toen een auto, welker bestuurder alleen door den mist het spoor bijster was geworden, te Rijs wijk van den dijk reed. De meeste automobilisten rijden nog liever met sneeuw of met ij zei dan in den mist en wij kunnen hen slechts gelijk geven. Weliswaar is een gladde weg allesbehalve aange- naam, en dikwijls, vooral op dijken, hoogst gevaarlijk, maar men ziet ten minste waar men rijdt en alles komt feitelijk aan op het zooveel moge lijk uitschakelen van het gebruik der remmen om slippen van den wagen te voorkomen. In zooverre komt het chauffeeren bij ij zei overeen met een autorit bij mist, dat in beide gevallen het rij - Hoek-Wittebroodstraat, HEUSDEN. D. D. D. Sloans's Limiment Levertraan Dr. Lamers en Dr. Indemans Ingenverf Foster's Maagpillen Laxeer pillen Apoth, Boom. 204 En anders is Fadart er ook nog, zeide Mulot op veelbeteekenendcn toon Er werd plotseling luid op de deur geklopt. De drie booswichten keken elkander aan. Wie zou er zoo laat bij hen komen? Binnen, riep de Slak. De deur ging open en graaf de Kerlor stond op den drempel. Alle duivels, ontviel de Slak. Bleek en met somber gezicht en volkomen kalm trad de Kerlor bin nen. Met één oogopslag had hij het sme rige vertrek overzien, dat maar flauw verlicht was met een klein lampje met een rooden papieren kap. Hij nam de drie mannen op, wier uiterlijk allesbehalve geruststellend was, en deed de deur achter zich toe. Je verwachttet me niet, naar 't schijnt, zeide hij zich tot de Slak wendend. Neen, dat is ook zoo, antwoord de de schelm, die dadelijk zijn wel bespraaktheid weer terug 'had, en toch sprak ik juist met deze twee heeren over u. Met een breed gebaar wees hij op zijn kornuiten die een buiging maakten. den met groote snelheden uit den booze is; in het eerste geval omdat de snelheid nooil zoo groot mag zijn dat plotseling remmen om eene even- tueele aanrijding te voorkomen, noo- dig .s, in het tweede geval omdat men éénvoudig zoo wat niets ziet en met het oog op plotseling uit den mist opdoemende voorwerpen zelfs eene matige snelheid als onver antwoordelijk zou zijn. Iemand, die in den mist eene auto bestuurt heeft dan ook in de allereerste plaats 3 punten in het oog te houden n.l. Ie. Te zorgen dat men zooveel mogelijk ziet; 2e. Te zorgen voor de zekerheid dat men door anderen gezien wordt; 3e. Langzaam te rijden. Voor wat punt 1 betreft is wel een eerste vereischte „de voorruit weg", want het rijden met het hoofd buiten den wagen, gaat voor een tijdje wel goed, maar is op den duur te vermoeiend. In de tweede plaats make men een handig gebruik van de lichten. In vele gevallen zal blij ken, dat het gebruik van de groote lampen den in den mist verzeild geraakten automobilist meer kwaad kwaad dan goed doet. Juist het schit terend witte licht is in een dikken mist een strop, want de nevelmuur die den wagen aan alle kanten om ringt, kaatst dat witte licht terug en in het gunstigste geval slaan de stra lenbundels vlak voor den wagen bij na loodrecht omhoog het luchtruim in. Dit wetende tracht dan ook menig automobilist en motorrijder zijne kansen op veilig rijden te verbeteren door het uittreden van de verblin dende witte stralen zooveel moge lijk te voorkomen. Drie methoden treden daarbij in hoofdzaak op den voorgrond, alle drie gebaseerd op het veranderen van het uittredende witte licht in geel licht. De eerste bestaat in het omwikkelen van beide lampen met een stuk gele of oranje zijde, de tweede in het aanbrengen van een geel of oranje papier achter de lens der lampen en de derde in het gebruik van een oranje gekleurd lampje van hoogstens 25 k. in de koplampen. Werkelijk krijgt men op deze wijze al een beter uitzicht in het rijk der nevelen. Een ander hulp middel, dat dikwijls goede diensten komt bewijzen, is liet afdekken van de lampen ,door het aanbrengen van stukken karton, b.v. die door middel van ijzerdraad of desnoods koord aan de lampen worden vastgebon- Maar hoe heeft u me gevonden, vroeg de Slak. Je hol gevonden? Door Claudinet weet ik je adres. En is u alleen hierheen gekomen, vroeg de Slak verder, verbaasd over het vertrouwen dat jde Kerlor in hem stelde. Neen, ziede de Kerlor, terwijl hij een revolver uit zijn zak haalde en hem onder den neus van den schurk hield, die verschrikt achteruit trad, ik heb gezelschap zooals je ziet. Maar graaf, onder vrienden zulke voorzorgen te nemen, antwoordde de Slak op een gekerenkten toon. Daarna wees hij op een stoel, en zeide gaat u toch zitten. De Kerlor deed dit, terwijl hij zijn revolver weer in zijn zak borg èn rechtstreeks op zijn doel afgaande, zeide hij Je hebt me bedrogen. Je hebt me een kind verkocht dat niet van mij is, en mij voor dertigduizend francs opgelicht. Waarom heb je dat ge daan? Wel, om ze te hebben, antwoordde de kerel brutaal. De andere jongen was er juist van doorgegaan, en toen heb ik u het kind gegeven, dat ik juist bij de hand had. Mijn eigen neef nog wel. Ik wilde het later ruilen, als ik den ander terughad. Dus je hebt dat kind laten ont snappen? Ja, maar we zijn hem alweer op het spoor We waren er juist zoo meieen over bezig en vannacht zui den. Het voordeel van dit afdekken is, dat uit de lamp tredende stralen, die hemelwaarts gericht zijn, nu worden onderschept. Dit is een be langrijk voordeel, want juist deze stralen zijn het ,die oorzaak zijn van liet stekende verblindingsverschijnsel dat op den weg den bestuurder van een tegemoet komenden, wagen hét leven zoo onaangenaam maakt. Bij dikken mist echter, wordt de man achter het stuur, door het terug kaatsen van zijn lichtbundels tegen den mistmuur, zelf het slachtoffer van zijn verblindend licht. Afdekken is daarom goed, vrijwel het zelfde resultaat kan ook worden verkregen door de onderste helft van de lens met papier b.v. te beplakken. Im mers het zijn juist de stralen, die, van het onderste gedeelte van den reflector komend, in hemelwaart- sche richting uittreden, die het ver blindingsverschijnsel veroorzaken. Wat ons tweede punt betreft, n.l. „Te zorgen voor de zekerheid dat men door anderen gezien wordt", zij gezegd dat naast de voorlampen, vooral ook de achterlamp de aan dacht verdient. Het helder branden van de achterlamp is daarom van zoo groot belang, omdat, vooral in den mist ,de snelheid van voortbe wegen absoluut afhankelijk is van de meerdere of mindere mate van uitzicht. De bestuurder moet in allen gevalle zoo rijden, dat hij in de ge legenheid is te stoppen als iets bin nen zijn gezichtskring opdoemt, voor dat hij het aanrijdt. Liefst moet dat stoppen geleidelijk gebeuren omniet zelf door een achterrijdend voertuig te worden aangereden. Hier komt de achterlamp naar voren. Iedereen, die wel eens in het duister heeft gere den, weet, dat ook zonder mist, de afstand, waarop een licht zich voor ons bevindt, uiterst moeilijk is te schatten en bij mist wordt dit nog veel moeilijker. Het achterlicht van een voor ons rijdende auto lijkt altijd verder af dan het werkelijk is. Hóe helderder licht zoö'n lamp uitstraalt, hoe minder kans er bestaat, dat eene GOUD, ZILVER, UURWERKEN. Ruime keuze in FANTASIE- enTROUWRINGEN. Eigen Reparatie-inrichting. ten we hem denkelijk wel weer in handen krijgen. Als u er nog altijd zoo over denkt als vroeger, kom dan morgen vroeg terug, dan lean u hem meenemen. Ik heb geen reden om je te geloo- ven, je hebt me al eens bedrogen. L kan er toch gerust op zijn, mijn eigenbelang is er immers mee ge moeid, want voegde hij er zacht bij het spreekt vanzelf dat u nog een kleinigheid bij de som zou moeten leggen. Dus wil je me voor den tweeden keer laten betalen? Ik doe er toch mijn moeite voor en dan de onkosten... Hoeveel dan? Gauw toch. Honderd duizend francs. De Kerlor maakte een beweging, waaruit duidelijk bleek, hoe veront waardigd hij was over die schaamte- looze afpersing. Maar.de Slak voegde er op spottenden toon bij Nummer twee kost u wat meer, dan nummer een, maar u zal er ook meer pleizier van hebben. De Kerlor fronste de wenkbrau wen en aarzelde een oogenblik. Ja, n zal die som wel biet bij u hebben. De graaf keek hem een oogenblik scherp aan, nam toen plotseling een chèque-boek voor den dag. Heeft u dus maar vast voorzor gen genomen, greinsd^ de schelm, terwijl hij zich haastte pen en inkt te halen. Ik weet nog wat beters. Dateert 9B AGENTSCHAP VAN DE AMSTERDAMSCHE BANK A'DAM TELEFOON No. 15. Kantooruren van 9-4. Zaterdags van 9—12. Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden. Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen. Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden a Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst. Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. Spaarboekjes gratis bij eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie aanrijding van achteren, duur .onjuist beoordeelen van den afstand van Lid achterlicht, plaats heeft. Als steun en aanvulling van de verlichting, zoowel om te zien, als om gezien te worden, vermelden we het „spot-light". Bevestigd opzij van de voorruit, of desnoods voor- en uitwaarts van de carrosserie, kan het spotlight vooral prachtige diensten bewijzen bij het „rijden op den weg kant", door het verlichten van de zich daar bevindende hoornen, heg gen, graskanten etc. Daarnaast is zoo'n spotlight zijn aankoopsom dub bel en dwars waard, voor b.v. het vaststellen van de plaats van weg wijzers het lezen van ,het opschrift, voor het gebruik als looplamp bij het verwisselen van een wiel, of het verrichten van reparaties langs den kant van den weg, enz. enz. Enkele wagens, die zijn uitgerust met draaibare lampen, genieten ook bij het 'rijden in den mist daarvan voordeel. Het handigst kan men idan de lamp'aan de rechterzijde zijwaarts licht laten uitstralen om den weg kant te belichten, terwijl de andere lamp haar stralenbundel recht voor uit blijft werpen. Eenige dagen geleden reden <we des avonds laat door een zwanen mist op den Hoogen -Maasdijk tussclien Veen en Heusden. Daar de .zijkant van den dijk moeilijk of niet te zien was, stond op elke treeplank een passagier, die onmiddellijk waar schuwde als ook maar de geringste neiging werd vertoond om met den wagen den dijk af te rijden. Inder daad kan de passagier bij' mist uit stekende diensten bewijzen. Scherp mee uitkijken en oogen en ooren wijd openzetten, is zijn eerste taak. In heel moeilijke gevallen kon hst zelfs wenschelijk zijn, dat hij uil- stijgt en op eenige passen van oen wagen gaat loopen en hierdoor wordt wel bewaarheid ons derde ge- nomde punt n.l. „Langzaam rijden, vooral hij mist". Mist btijft voor den motormenscli een bron van gevaren en waar wij hier wonen in een streek van vele autobestuurders en motorrijders, van vele dijken, dikwijls door wa ter begrensd en van veel mist, daar hebben wij gemeend het bovenstaan de onder de oogen onzer lezers te moeten brengen. u de,n wissel op morgen. Als u het kind vannacht om twee uur niet in handen heeft, dan heeft u nog allen tijd, om ons te laten gevangen; nemen als wij het geld aan de Bank ko men innen. Terwijl de Slak dit voorstel deed, was Fadart als een adder achter de Kerlor gegeleden en had met de be hendigheid van een aap de revolver uit zijn zak gehaald. Kerlor had de pen al genomen, om te teekenen, toen Mulot hem toe voegde: Neem me niet kwalijk mijnheer, onze vriend heeft nu wel voor zich zelf condities gemaakt, maar hij is vergeten ons voor te stellen, wij zijn zijne compagnons. Wat wou je dan, vroeg de Kerlor, die wel begreep dat hij in de macht der schurken was. Voor den dag er mee. L1 zou ons toch niet bij onzen compagnon willen laten achterstaan, hernam Mulot. Wij frioeten alle 2 evenveel hebben als hij. Driehonderd duizend francs. Kerel je bent razend. Als de prijs u te hoog is, houden wij onze waar. Zie dan maar ergens anders terecht te komen, antwoord de de kolos brutaal. Zeker, ik zal de politie waarschu wen, riep de Kerlor uit, terwijl hij met zijn hand in zijn zak tastte. Fadart die deze beweging bemerk te, grijnsde boosaardig. Zoek maar naar je pistool, terwijl Nog steeds zijn het de financieele vraag stukken die de Fransche regeeringen groote moeilijkheden opleveren. Doumer de Minister van financiën, kan in de Fransche Kamer niet op een groote mate van welwillendheid rekenen. De regeering leed dan ook meer dan eens de nederlaag, doch aangezien in deze gevallen de kwestie van vertrouwen niet was gesteld, had de uitspraak der Kamer geen politieke gevolgen. Toen het er echter, na de debatten van Maandag, die tot diep in den nacht voort duurden en zelfs Dinsdagochtend tot een uur of zeven werden voortgezet, op aan kwam over de voorstellen betreffende de middelen in hun geheel te stemmen, stelde hij den graaf den revolver voor hield. Ik heb je je tanden uitgetrok ken, nu kun je niet meer bijten. Ellendelingen, riep de Kerlor uit, die nu begreep, dat hij geheel in de macht van de bandieten was. Wees verstandig, graaf, zeide Mu lot op sissenden toon, en betaal, Schrijf den wissel. Morgen om negen uur we brengen we liet kind bij uw vrouw en om tien uur zoodra de Bank geopend is, incasseeren wij den wissel. Voor Kerlor s oogen vertoonden zich de zachte trekken van IJélène, Hélèna bitter schreiende, Iiélènedie hem haar kind terugvroeg. Wat kwam het middel er op aan. De Kerlor nam de pen op en tee- kende. Toen maakte hij het bladlos en gaf het aan de Slak. In orde, vroeg Mulot. Ja, en nu opgepast, fluisterde de Slak terwijl hij een blik van ver standhouding wisselde met zijn bei de makkers. De 'Kerlor was opgestaan en liep naar de deur.. Op hetzelfde oogen blik versperden de Slak en Fadart hem den weg en wierp Mulot hem een lasso onLhet lichaam, waardoor hij niet meer in staat was zijn arv men te verroeren. Fadart had intus- schen den leeren riem losgemaakt, dien hij om zijn middel droeg, en bond daar de Iverlor's beenen mee aan elkaar, terwijl de Slak hem een zakdoek in den mond stopte. - (Wordt vervolgd,) NIEUWSBLAD

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1926 | | pagina 1