Eerste Blad C. DE KEMP S. D. LANKRÜYZEN Go's BANK A. Verschuur-Baert, Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden. 4609. Vrijdag 4 Juni 1926, OVERZICHT. Binnenland Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61535. Engstraat HEESDEN. T. BOONSTRA. land van altena Dit blad verschijnt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden 1.25, en franco per post beschikt ƒ1.40. Afzonderlijke nummers 6 cent. Advertentiën van 1—-6 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur «n Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. De weg van Vlijmen via Haarsteeg en Herpt naar Heusden. I. Bij brief van 13 Februari 1925 hebben Burgemeester en Wethouders der ge meente Hedikhuizen zich gewend tot de Staten der provincie Noordbrabant met het verzoek den verkeersweg Vlijmen— Haarsteeg—Herpt—Heusden voor zoover die onder hunne gemeente valt, gratis te willen overnemen. Naar aanleiding van dat verzoek heeft een correspondentie plaats gehad tusschen Burgemeester en Wethouders van Hedikhuizen en Gede puteerde Staten van Noordbrabant, 't Zou inderdaad interressant zijn om de corres pondentie in haar geheel op te nemen, maar we zullen dit toch niet doen, omdat ons artikel dan te. uitvoerig zou worden. We willen slechts de voornaamste argu menten, die van beide zijden zijn aan gevoerd, naar voren brengen. Burgemeester en Wethouders van Hedik huizen beginnen met te zeggen dat hunne gemeente tot voor enkele jaren den weg behoorlijk heeft kunnen onderhouden, daar hij toen hoofdzakelijk werd gebruikt door karren, rijwielen en enkele particuliere auto's, terwijl het hoofdverkeer tusschen het Land van Heusden en Altena en de Meijerij algemeen over den provincialen weg Heusden—Oudheusden Elsho/ut Drunen plaats vond. De laatste jaren ech ter is daarin groote verandering gekomen. Immers wordt de laatste jaren dagelijks door een veertigtal en op sommige dagen der week nog een veel grooter getal au tobussen van de route via Haarsteeg ge bruik gemaakt om nog te zwijgen van de vele zware vrachtauto's, tractors en par ticuliere auto's, die den weg als hun domein beschouwen. Dit drukke en zware verkeer "brengt uit den aard der zaak groote schade toe aan den weg en het is voor de gemeente Hedikhuizen abso luut onmogelijk geworden den weg zoo danig te onderhouden, laat staan te her stellen, dat hij bestand is tegen het heden- daagsch modern snelverkeer. Ook is ge noemde weg de laatste jaren een drukke verkeersweg geworden tusschen het Land van Heusden en Altena en de Meijerij, zoodat niet meer het belang van de ge meente Hedikhuizen, maar het algemeen belang eischt, dat de weg in behoorlijken staat worde gebracht en gehouden. De Hoofdingenieur van den Provincialen Waterstaat, die Gedeputeerde Staten van advies diende, kan zich niet vereenigen met meerdere der beschouwingen van Bur gemeester en Wethouders van Hedikhui zen en dit blijkt uit zijn schrijven aan Gedeputeerde Staten d.d. 8 Mei 1925, waarin als volgt wordt geredeneerd: De onderhavige weg maakt deel uit van den weg van Heusden naar Vlijmen en is alzoo een schakel in den kortsten verbindingsweg tusschen de streek ten Noorden van de Bergsche Maas en 's Her togenbosch. Ook voor het inter-provinci- ale verkeer is de weg van Heusden naar Vlijmen niet zonder beteekenis. Sedert de ontsluiting van den Hoogen Maasdijk voor het motorrijtuigen verkeer (April 1923) be staat toch via Gorinchem en Heusden eene goede verbinding tusschen Zuidholland en 's Hertogenbosch met de Meijerij. De belangrijke verkeerstoename welke op bedoelden weg heeft plaats gevonden is echter grootendeels veroorzaakt door een vijftal autobusondernemingen (thans een zevental. Red.), die den laatsten tijd de gemeenschap onderhouden tusschen het Patentolie Slaolie Provincie- hout Houtzeep Creoline Brandspiritus Muizentarwe Zuiveringszout Fosters Rugpijn Nieren Pillen Fosters Maagpillen. DROGISTERIJ HEUSDEN. Land van Heusden en Altena en 's Herto genbosch. Het kan dan ook niet worden ontkend ,dat de weg meer een interlocaal dan wel een locaal karakter draagt. Aan den andejen kant mag weer de beteekenis voor het interlocale verkeer niet worden overschat. Immers bestaat er nog eene goede verbind/ng tusschen Heusden en 's Hertogenbosch en wel langs den plm. 3 K.M. langeren provincialen weg over Drunen. De totale lengte van den weg Heusden- Vlijmen bedraagt plm. 8 K.M., waarvan plm. 5 K.M. in beheer is bij de gemeente Hedikhuizen. Vanaf Haarsteeg tot den zij weg naar Hedikhuizen is de weg met subsidie uit de provinciale kas in 1863 aangelegd. Het behoeft wel geen nader betoog, dat het toegenomen snelverkeer niet heeft na gelaten zijnen invloed op het wegvak te doen gelden en dat in het bijzonder de grintweg welke bovendien gedeeltelijk op een slappen grondslag is aangelegd een intensief onderhoud eischt. Aan den weg is echter niet steeds de noodige zorg besteed, waardoor hij min of meer in verval is geraakt, ja zelfs in het voorjaar van 1924 plaatselijk bijna niet meer be rijdbaar was. Wel wordt den laatsten tijd weer meer aan het onderhoud ten koste gelegd, doch de grintweg heeft nog steeds een oneffen oppervlak en verkeert over het algemeen in zwakken toestand. Nu is het onderhoud van dezen weg voor een kleine gemeente als Hedikhuizen ontegenzeggelijk vrij bezwaarlijk. Volgens globale raming zal een behoorlijk onder houd vorderen eene jaarlijksche uitgave van plm. f 2500. Het is echter moeilijk te beoordeelen in hoeverre de gemeente financiëel bij machte is aan den weg het noodige bedrag ten koste te leggen. Eene vergelijking van begrootingscijfers van He dikhuizen met die van andere kleine ge meenten zal mogelijk in het licht kunnen stellen in welke mate het wegenonderhoud in Hedikhuizen abnormaal zwaar op het gemeentelijk budget drukt. Eerst wanneer de pvnmacht van de gemeente met zeker heid vast staat zal er aanleiding kunnen zijn om helpend op te treden. Het spreekt toch van zelf dat zorgvuldig dient te worden gewaakt voor het stellen van een praecedent, Voor tal van gemeenten is het onderhoud van de wegen een drukkende last en wanneer de provincie zou aan vangen hierin ontlastend op te treden, de financiëele gevolgen niet te overzien zou den zijn. In. de enkele bijzondere gevallen, waarin de provincie is overgegaan tot het over nemen van wegen is bovendien nog eene billijke vergoeding voor het onderhoud geëischt, zoodat wel geen reden zal kun nen worden gevonden om de gemeente Hedikhuizen geheel te ontslaan van de zorg voor den weg. Ook op practische gronden bestaat be zwaar tegen de overname van den weg. Deze toch ligt opgesloten tusschen weg- vakken welke niet bij de provincie in beheer zijn, zoodat het karakter van den verbindingsweg Heusden—Vlijmen niet door de provincie zou kunnen worden beheerscht. (Wordt vervolgd.) De Fransche Kamer heeft direct in zyn eerste bijeenkomst gestemd over de inge diende interpellatie over de financieele politiek der regeering. Voordat de Kamer vergadering zou aanvangen, is de minister raad byeen geweest, die nadrukkelijk het beleid van Briand heeft goedgekeurd en tevens voorop stelde dat de regeering geen debat over de financieele kwestie's zou toelaten. De natie heeft al haar tjjd noodig voor de maatregelen tot het herstel van den frank zelve. Een discussie daarover zou de openbare meening slechts zenuwachtig maken en op het buitenland evenmin een gunstige uitwerking hebben. Hierop en op de noodzakelyke eendracht in het land om aan de moeilijkheden van het oogenblik het hoofd te bieden heeft Briand gewezen in een rede die, naar het oordeel van degenen die haar hebben aangehoord, tot de meest indrukwekkende en welsprekende behoorde, die hy ooit gehouden heeft. De regeering, aldus de premier, heeft voor het leiden van het herstel van den franc haar geheele autoriteit noodig en niets wekt zooveel ongerustheid als de in druk van broosheid der regeering. Een regeering, welker bestaan aan een z|jden draad hangt is onmachtig de ernstige pro blemen van het oogenblik op te lossen. Bijvalsbetuigingen, zoowel van links als rechts, volgden op deze woorden. Briand heeft vervolgens opgemerkt, dat er nog andere dingen te doen waren dan Financieele leerstellingen tegenover elkaar te plaatsen en hy heeft tenslotte een beroep gedaan op een stelselmatige samenwerking van parlement en regeering, teneinde de crisis te overwinnen. Het resultaat van deze welsprekende rede is geweest, dat de Fransche Kamer met 313 tegen 147 stemmen, de verdediging der interpellatie over de financieele politiek de regeering goedkeurde en daarmede aan Briand dus een overwinning bezorgde. Niettegenstaande dit feit valt er toch over de stemming nog wei iets te zeggen, want daaruit is gebleken, dat de parlemen taire meerderheid voor Briand van links naar rechts is verplaatst, waarvan trouwens de stemming, die de vorige week in den Kamer is gehouden, in verband met dezelfde kwestie, al een voorproefje heeft geleverd. Voor het voorstel tot verdraging van de financieele debatten hebben het centrum en de geheele rechterzijde gestemd, terw|jl tsgen hebben gestemd 147 afge vaardigden, bestaande uit 98 socialisten, 29 commu nisten en 20 radicalen, en van de 140 leden tellende radicale partij er zich 115 van stemming onthielden. Daar tot voor kort het ministerie Briand steeds steunde op de radicale partij, is er voor den premier aan den uitslag der stemming dus wel een minder aangenaam bijsmaakje verbonden. Terecht wordt ge constateerd, dat hier geen sprake is van een stabiele meerderheid voor het kabinet. De meerderheid is voor een groot gedeelte te danken aan den steun van rechts, zoodat de positie der radicaal-socialistische leden van het kabinet er daardoor niet makke lijker op wordt. Met dé onderwerping van Aid el Krim, schynen de moeilijkheden in het Rifgebied van Frankrijk en Spanje nog niet te zijn opgelost. Deze moeilijkheden vloeien niet zoo zeer voort uit FranschSpaansch meeningsverschillen dan wel uit de toe stand in Rifgebied zelve. Het Rif, waarin tydelijk door Abd el Krim eenheid gebracht was, dreigt n.l. na diens capitulatie weer uiteen te vallen en zulk een anarchie zou een voortdurend gevaar voor den vrede beteekenen. Reeds thans beginner, de onder Abd el Krim werkzaam geweest zijnde hoofdlieden der stammen zich te roeren. Ze hebben zich naar de stammen begeven, welke zich nog niet overgegeven hebben, teneinde de leiding van het verzet tegen de Franschen en Spanjaarden op zich te nemen. Speciaal aan het Spaansche front bjj Tetuan is de gevechtsactie al weer begonnen. De vraag rijst nu, op welke wijze de eenheid van het Rif, even tueel onder een nieuw hoofd, tot stand te brengen is, zonder dat deze zich tegen Frankryk of Spanje keert, of dat zulk een eenheid van het Rif te bereiken is door de bezetting van het Rif door de Span jaarden. In Parijs is men er levendig voor geïnteresseerd, dat men een besluit over deze kwestie spoedig zal genomen GOUD, ZILVER, UURWERKEN. Ruime keuze in FANTASIE- enTROUWRINGEN. Eigen Reparatie-inrichting. telep. No. is Raamsdonksveer. AGENTSCHAP TAN DE AMSTERDAMSCHE BANK A'DAM Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden. Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst. Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. &ÊF Spaarboekjes gratis bij eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie 's Zaterdags in Juni, Juli en Augustus wegens benrsvacantie gesloten. worden en wel door directe besprekingen. Intusschen wijzen de jongste berichten uit Marokko erop, dat de toestand in het gebied van Tetuan critieker wordt. Niet minder dan de broeder van Abd el Krim moet zich aan het hoofd der Riffijnen hebben gesteld en de voorsteden van Tetutan moeten al zijn ingenomen. Hun tegen standers mogen dus wel bedenken dat de huid van een beer niet kan worden ver deeld, alvorens ze geschoten is. VERDRONKEN. Zondagmiddag is de schipper De Best oud 39 jaar van zijn schip „Antje" dat een melkdienst onderhoudt tusschen Am sterdam en Broek in Waterland onder de gemeente Landsmeer overboord gesla gen en verdronken. Het twee en een half-jarig dochtertje van den landbouwer W. B., te Wehl, is in een tobbe met water gevallen en verdron ken. i i Uit de rivier de Maas te Venlo is op gehaald het lijk van den sedert eenige da gen vermisten arbeider B. aan den Stal- bergerweg. De ongelukkige verdronkene was 46 jaar en ongehuwd. De oorzaak van het ongeval is onbekend. HET NEDERL. BELGISCH VERDRAG. De correspondent van de N. R. Ct. te Brussel meldt: Bij het debat over de regeeringsverkla- ring in den Senaat heeft Segers, katho liek Senator van Antwerpen, den wensch uitgesproken het Nederlandsch-Belgische- verdrag nog in den loop van dezen zit tijd te zien goedkeuren. Minister Vander- velde wenschte daarop Segers geluk met zijn werkzaam aandeel in het totstandbren- gen van het verdrag. o KIND UIT DEN TREIN GEVALLEN. Nabij den spooroverweg bij „De Vink" onder Woerden is Maandagavond een plm. 7-jarig knaapje uit den trein, welke uit Rotterdam kwam, gevallen. Onmiddellijk werd aan de noodrem getrokken en de trein tot stilstaan gebracht. Toen men het kind opnam, bleek het ernstig aan het gelaat gewond. Een in den trein aan wezig geneesheer hielp het kind en met denzelfden trein werd het medegenomen naar Utrecht naar de Rijkskliniek. Het knaapje reisde met zijn grootmoeder en was op weg naar Utrecht. De concurrentiestrijd tusschen trein en o— TREIN EN AUTOBUS, autobus op het traject IJmuiden—Haar lem wordt met den dag-verscherpt. Aan de onlangs opgerichte halte IJmuiden— Oost stoppen thans dagelijks reeds onge veer 70 treinen. Met ingang van 1 Juli a.s. worden door de Ned. Spoorwegen dagretours op dit traject uitgegeven, die belangrijk onder het tarief der autobussen zijn. De verschillende autobusondernemers zullen hun thans reeds zoo kostbaar ma teriaal wederom met een vijftal nieuwe wagens uitbreiden. Voor deze verschil lende diensten izijn dan, behalve de reserve wagens, een 14-tal moderne autobussen, die elk 7 maal het traject afleggen. Als deze wagens in dienst zijn, kan men on geveer 140 maal in heide richtingen ver trekken. —O— WATERTOEVOERBUIS GESPRONGEN. Zaterdagmiddag is in het ketelhuis op de staatsmijn „Wilhelmina" te ter Winse- len een watertoevoerbuis gesprongen. Het water stroomde den ketel binnen en spat te naar alle richtingen. Drie stokers lie pen brandwonden op. J. B. en W. H., bei den uit ter Winselen moesten naar het Ziekenhuis te Heerlen vervoerd worden. De derde stoker kon, na op de fabriek verbonden te zijn, naar huis gaan. o MIJNONGELUK. In de Domaniale mijn te Kerkrade is Maandag een gehuwde Duitsche mijnwer ker onder vallend gesteente geraakt en gedood. o— BAROMETERDIEF. Uit de vestibules van twee woningen te Delft, werden de barometers ont vreemd, hetgeen den laatsten tijd op ver scheidene plaatsen gebeurde. Een colpor teur in tijdschriften wordt hiervan verdacht Hij ziet den bewoner waar hij zijn slag denkt te slaan, te bewegen, zich naar de woonkamer of naar achteren te bege ven, door b.v. te zeggen, dat hij ant woord komt halen op een op zicht gegeven of toegezonden tijdschrift. Gelukt dit, dan verdwijnt intusschen de in de gang han gende barometer in de tasch van den colporteur, die bij de deur op antwoord wacht. o— UIT DEN TREIN GESPRONGEN. Maandagavond sprong een man uit den laatsten trein, welke te Woerden stopte en naar Den Haag moest. De man, een ze nuwpatiënt, reisde met zijn vader. On middellijk draafde de man de spoorbaan langs, achtervolgd door zijn vader en spoorwegmannen, doch hij verdween in de duisternis. Eerst laat in den nacht werd de man gevonden, toen door politie en spoorwegpersoneel de spoorlijn werd af gezocht, nabij een blokpost bij Oudewater. Gelukkig had de man geen letsel bekomen. o— DOODELIJK ONGELUK. In de Maaslandstraat te Den Bosch is een glazenwasscher van een ladder geval len. Hij kwam op het hoofd terneer, ten gevolge waarvan de dood onmiddellijk intrad. o— NOODLOTTIGE VERGISSING, De 67-jarige koetsier J. J. C. te Leiden die ziek te bed lag1, heeft denkende cas- cara in te nemen, uit een fleschje cre oline gedronken. Hij is bewusteloos gewor den en zonder tot bewustzijn te zijn te ruggekeerd, overleden. SMOKKELEN. De lage koers van het Belgische geld wakkert den grenssmokkelhandel begrijpe lijkerwijs weer terdege aan. De grenscom- miezen te Budel zijn er in geslaagd een zekeren v. D. aan te houden, die trachtte een groote hoeveelheid kleedingstoffen uit België ons land binnen te smokkelen. In beslagname en proces-verbaal volgden. voor let Land van Heusden en Altm,fieLangstraat i oinmelerwaaril

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1926 | | pagina 1