Eerste Blad iGELAAR's DIEREN GENEESMIDDELEN, A. VERSCHUUR-BAERT S. D. LANKHUYZEN Co's E«n avontuur in Zwitserland Uitgave: Firma L. J. VEESMAN, Heusden. No. 4657. Vrijdag 19 November 1926. Jets uit de geschiedenis der Hederlandsche Spoorwegen. FEUILLETON. BAVC liiiiiienliiiid Haamsdon: 'eer. ^ND VAN ALTEN* Dit blad verschijnt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG, Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.25, en franco per post beschikt ƒ1,40. Afzonderlijk® nummers 6 cent. 1 Int. Telefoon no. in. Postrekening no. 61535. Advertentiën van 1—6 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag i uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. i. VB-V'cï.S&të'' te volgen. De steeds betere resultaten van de proefnemingen van Stephensón deden de Directie besluiten een proef te ne men met drie locomotieven uit de fa;- De uitvinding van Stephenson, wiens naam onafscheidelijk aan de spoorwegen is verbonden, had geen betrekking op de( „ijzeren wegen", maar betrof uitsluitend het middel van vervoer: de locomotief. Wegen van sporen voorzien waren reeds lang bekend. Terwijl mftri in den aanvang tiet vervoer van wagens trachtte te ver gemakkelijken door een aanleg van gleuven in de steenen bekleeding der wegen, waar voor later houten balken, in evenwijdige rijen opgesteld, in de plaats kwamen, be gon men in 1650 in de Engelsche erts en kolenmijnen gebruik te maken van hou ten met ijzer beslagen sporen, waarlangs de wagens werden voortbewogen op rol len van gegoten ijzer van uitstekende ran den voorzien. Reeds een eeuw vroeger, warén die in meer primitieven vorm in gebruik bij de bergwerken in den Harz en Tirol, vanwaar zij tijdens de regeering van koningin Elisabeth hun weg vonden naar Engeland. In 1767 waren de ijzer- prijzen in Engeland zoo laag, dat men in de ijzerwerken van Colebrook Dale op liet denkbeeld kwam, de spoorwegen ge heel te bedekken met ijzeren platen, aan den binnenkant voorzien van een opstaan- den rand, om de karren in het spoor te houden. Zoo konden ook gewone karren wordeti gebruikt. Opeenhoping van vuil in de sporen, was oorzaak, dat men weer tot het oude systeem terug ging, de sporen in staafvorrn bleef vervaardigen, terwijl de wielen van flenzen werden voorzien. Geleidelijk werden nog verbeteringen aan gebracht tot de moderne spoorstaaf uit het ontwikkelingsproces te voorschijn kwam. Voor de toepassing van den stoom be diende men zich voor beweegkracht, uit sluitend van den wind en de spierkracht van menschen en dieren. Talrijk waren de pogingen oin den stoom dienstbaar te maken aan de voortbeweging. Eerst aan George Stephenson mocht liet gelukken de machines zóó te verbeteren, dat ze voor geregeld vervoer konden worden gebruikt. Waar is het, dat hem de eer toekojnvt de eerste bruikbare machine te hebben ver vaardigd, die hoezeer ook veranderd en verbeterd nog is het type van de tegen woordige locomotief. Stephenson, geboren 1781, eerst rem mer in eeri kolenmijn, later machinist bij een spinnerij in Schotland, vervolgens inge- gejiieur bij den aan te leggen spoorweg .van Stockton .naar Darlington. Ook hier was men eerst van plan het oude systeenv O In December, cenige jaren geleden, had ik de invitatie van een oud vriend aange nomen om bij hem te komen logeereii. Hij woonde in Lugano en daar ik reeds eenige dagen in Montreux bij kennissen had doorgebracht, vond ik, dat het nu tijd werd, naar hem toe te gaan en stapte dtensvolgens op zekercii morgen in den trein. j 1 Ik had plaats genomen in een der klei ne, elegante doorloopcnde wagens en ik maakte het me daar gemakkelijk, terwijl de trein door dalen ging of steile hellin gen beklom en zoo nu en dan in een tun nel verdween. Het was prachtig liet sneuuwlandschap met zijn achtergrond van donkere pijnboomen te beschouwen en droomerig zat ik naar buiten te kijken. I Aan een der tussclienstations kwam er' een heel gezelschap Engelsche' touristen en ski-ers uit den trein stormen, zoo dat ook mijn coupé en bijna de geheele wagon leegliepen. In de plaats van de reis genooten, die mij hadden verlaten, stapte er een jonge man in, met een tamelijk smal gelaat, donker van baar en in een f In brieken van Stephenson te New Castle althans voor liet goederenvervoer. Voor personenvervoer werden voorloopig rijtui gen en paarden gebruikt. Na den aanleg van de lijn Stockton-Darlington werd Ste phenson belast met den bouw van den spoorweg Manchester-Liverpool. De machines bij de eerste lijn voldeden niet erg in het gebruik, door de geringe, snelheid en het herhaaldelijk voorkomen van gebreken. Daarom was men eerst van plan op vaste afstanden stoommachines te plaatsen, die door middel van ket tingen de rijtuigen vooruit moesten trek ken. Ter elfder ure begloot men echter een prijsvraag uit te schrijven voor de beste locomotief. Vier inzendingen kwa men. Stephenson kreeg den prijs op zijn nieuwe machine de Rocket. Door toeh passingen van v lampijpen en het gebruik van den afgevverkten stoom om de trek te vermeerderen, had Jiij een snelheid kunnen bereiken van gemiddeld 14 Eng. mijlen: in maximum 29 Eng. mijlen. September 1830 werd de lijn geopejid. Van de Roc ket, die thans in het Kensington Museum de eeuwige rust geniet ging de victorie uit over alle landen der aarde. 1 8 3 0 1 845. De vraag of het gewenscht was ook in costuum van grijs tweed gekleed. Hij'werd vergezeld door een meisje met een eenigs- zins donker uiterlijk en erg knap. Beiden keken even naar mij, als wilden zij ieens zien wat voor soort mensch ik was en dat maakte mijn opmerkzaamheid gaande. Niemand sprak, totdat de trein weer in beweging was en toen merkte ik, tot mijn verbazing op, dat zij er beiden erg ver reisd en ongesoigneerd uitzagen. De man was zeker in twee, drie dagen niet gescho ren, terwijl het haar van het meisje in de war was en de kleereri er de sporen van vertoonden, dat zij er in geslapen had. Zoodra de trein het station verlaten had, haalde de man een brief uit zijn zak. Deze brief droeg een Iiollaudsch poststempel. Terstond ging het meisje naast hem zitten en las hem over den schouder van den man. Beider gelaat werd zoo bleek als een doek. Zij wisselden blik ken, maar geen enkel woord ontsnapte hen. Wat het ook voor bericht mocht zijn, dat de brief behelsde, zij waren er zeer van onder den indruk. Ik kon zien dat zij er erg zenuwachtig over waren en ik vroeg me af, waarom zij dien brief niet opengemaakt hadden alvorens in den trein te stappen. Als hij hem in het hotel gekregen had dan was er toch tijd genoeg voor geweest, dacht mij. En plotseling kreeg ik een idee. Ik ons land spoorwegen aan te leggen, was na 1825 het onderwerp van breedvoeri ge besprekingen in tal. van dagbladen en iugschriften. Enthousiasten zagen een ide ale toekomst in het verschiet „waarin de nevelen van dwaling, vooroordeel en dom heid zullen verdwijnen en een algemeene wereldvrede de tweespalt tusschen de vol keren zal vervangen." Tegenstanders za gen niets dan schade en gevaar, schade aan de ondernemers der postwagendiens ten, schippers, voerlieden, landbouwers, paardenfokkers, steeafabrikanten, aandeel houders in straatwegen, en nog zoovele anderen. Gevaar voor de reizigers, die door de snelheid zouden stikken, door het geraas een hersenziekte zouden krijgen, wanneer zij niet het leven verloren door ontploffingen of ontsporingen, de huizen zouden door de vonken der locomotieven in brand vliegen, in één woord de ram pen waren niet te overzien. Geprotesteerd diende te worden tegen het drijven van hen, die als Icarus lust in het vliegen hadden gekregen. Grauw is alle theorie en men was in die dagen theoretisch en mogelijk waren onze voorvaderen in de trekschuit aan het bespiegelen gebleven, wanneer niet van over de grenzen een belangrijk feit tot handelen bad genoopt. INBRAKEN. Maandagnacht heeft een zwerver een ruit ingeslagen van den juwelierswinkel van j. Hoeting aan het Koningsplein te Amsterdam. Hij haalde vier ringen weg en vertrok naar de Kalverstraat, waar bij hetzelfde kunstje beproefde bij een bont zaak. Ditmaal slaagde hij minder, want een agent pakte hem bij den kraag. De ge stolen ringen werden op hem bevonden. Hij heeft in de laatste veertien dagen nog twee dergelijke nachtelijke aanslagen ge pleegd. Te Den Haag is ingebroken in de Zaan- landsche zilversmederij aan de Spuistraat Er is een partij tafelzilver gestolen ter waarde van f 260Ö. De dieven schijnen gestoord te zijn, althans een groot ge deelte van het aanwezige 'zilver is niet medegenomen. o—- De meest gevraagde van G. T. CAMPAGNE Jr. te Culem- borg zyn verkrijgbaar in de DROGISTERIJ van Wittebroodstraat W 52 HEUSDEN. haalde mijn spoorboekje voor den dag en, jawel! Ik zag, dat, als het paar met een vroegeren trein uit Montreux vertrok ken was, zij aan het station, dat wij zoo juist verlaten hadden, precies tien minu- tent 'ijd hadden gehad, vóór ide trein, waar in wij nu zaten, vertrok. In die tien mi nuten hadden zij naar het postkantoor kunnen rennen en dien brief aan de post- restante afdeeling kunnen halen. Maar waarom werd zoo'n belangrijke brief naar een klein bergstadje gestuurd, in plaats van naar de veel en veel grootere stad Montreux r De trein ging door een tunnel, terwijl zij zaten te praten en toen de tunnel plot seling ophield en de trein weer in de vrije natuur voortstoomde, hoorde ik, door het verminderde geraas, iets wat ik eerst niet opgemerkt had. Zij spraken Italiaansch. ik spitste mijn ooren en hoorde hem' zeggenDjavolo. Dat is pech. Maar, ca- ramia, wees niet bang. Pierina is te bang voor Hermans! Het meisje haalde haar schouders op en terwijl zij haar ongeschoeide hand be woog, zag ik aan haar vinger een schit terende nagaat, omringd door briljanten. Het overige gedeelte van hun gesprek kon ik niet verstaan, omdat zij fluisterend spraken, maar hun klaarblijkelijke angst voor mij verhoogde mijn belangstelling, totdat ik in mijn plaats van bestemming TELEF. No. 15 AGENTSCHAP VAN DE AMSTERDAMSGHE BANK A'DAM Verstrekt Handelscredieten tegen nader o^Jfeen te komen voorwaarden. Opent rekening-eourant^mex rentevergoeding. Incasseert Binnen- enXBuitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkptfp van Effecten en nazien van Üitiotingen Koopt en veï^oopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coppom en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst. Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK Spaarboekjes gratis bij eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie T. BOONSTRA MISHANDELING In den nacht van Zondag op Maandag hebben onverlaten te Roosendaal een zwer vend vrouwtje, dat een onderkomen ge zocht had in een keet op een voetbalveld op beestachtige wijze mishandeld. Over het geheele lichaam had de vrouw ver wondingen, terwijl de oogen bij'na uit de kassen lagen. Het vrouwtje vertoonde zich in den morgen op de Kade, waar een re chercheer zich over haar ontfermde en het jammerende menschje naar een dokter geleidde, die onmiddellijke overbrenging naar liet ziekenhuis noodzakelijk achtte. Door de politie werd op uitgebreide schaal een onderzoek ingesteld en spoedig vond zij uit, dat een troep belhamels, on der den invloed van sterken drank het vrouwtje hadden opgezocht. Twee hunner zouden de mishandelingen hebben ge pleegd. Zij zijn aangehouden die flinke kerels ()--« EEN RADIO-GEVECHT. Het gebeurde Zaterdagmiddag te Lis- se dat twee Radio-luistervinken, tevens Ra dio-handelaars, draadloos twist kregen, Zekere D. liet z'n draden zoo laag zakken dat de draden van luisteraar G. geraakt werden en deze niets meer kon opvangen. G. hierover, begrijpelijkerwijs, ontstemd, trok de draden van D. omlaag op z'n erf en zette er stroom op, zoodat de stoppen bij D. defect werden. Juist kwam echter de dienstbode van G. buiten en wilde voelen of de stroom sterk was. Ze vatte den draad, doch viel terstond neer en was bijna een half uur buiten be wustzijn. De politie heeft de zaak onder handen genomen. o VERBOD VAN UITVOER VAN SUIKER BIETEN UIT BELGIE Wij vernemen dat de Belgische regee ring dezer dagen heeft uitgevaardigd een verbod van uitvoer van suikerbieten. Nederlandsche fabrikanten ondervinden daarvan schade, omdat zij contracten had den afgesloten in België voor de levering aankwam en den trein verliet Ik' ging naar het hotel Majestic, knapte mij wat op en ging naar mijn vriend. Dien avond dineerde ik met hem en nadat wij een heelen tijd gezellig hadden zitten praten, gingen wij eens in de bal zaal kijken. Tot mijn verwondering zag ik daar te midden van de fox-trot.tende paren, mijn medereizigers van dien och tend. Het meisje droeg een keurigen japon van roode crêp-de-chine en een snoer paarlen, terwijl de man een keurig zittend rokcostuum aan had en een schitterenden ring aan zijn pink droeg. Zondefr dat ze mij zagen, hield ik hen eenigen tijd in het oog, maar daar het laat werd, ging ik naar mijn kamer. Den volgenden dag na de lunch, kwam ik van aangezicht tot aangezicht tegenover den jongen man te staan, toen wij in den gang van het hotel elkander wilden pas- seeren. Ik wenschte hem een goeden,dag. Hij schrok even op, glimlachte toen vrien delijk en beantwoordde mijn groet in het Fransch, hoewel ik Engelsch gesproken had. Dien avond brak ik het ijs, door er hen beiden aan te herinneren, dat wij me depassagiers geweest waren en door te vragen, of ik aan hen tafeltje mocht plaats nemen. Ik merkte echter op, dat mijn tegenwoordigheid hen tamelijk ze nuwachtig maakte. Waarom, dat kon ik van suikerbieten. Bovendien schijnt ook het transito-vervoer van suikerbieten van Staats-Vlaanderen uit over België naar Ne derland door het uitvoerverbod te worden getroffen. Ned. fabrikanten hebben des wege de bemiddeling ingeroepen van onze regeering, die zich, ten behoeve van onze industrie, reeds tot de Belgische regeering heeft gewend. o— EEN WERKENDE WERKLOOZE De schilder H. v. d. BI. uit Leiden stond voor de Haagsche rechtbank te recht wegens oplichting. Hij bekende. Hoe wel werk hebbende, heeft hij, voorge vende, dat hij werkloos was, vooir eenige dagen uitkeering los weten te krijgen van den penningm. van zijn vakvereeniging. Hij zou echter, naar hij zeide, een paar an dere dagen, toen hij werkelijk werkloos was, niet om ondersteuning zijn gaan vra gen. Eisch 3 m. gevangenisstraf. o ONGELUKKEN. Een 20-jarige bakkersgezel te Wervers- hoef, die met een zak meel van den zol der viel, verwondde zich zoodanig, dat hij na eenige uren overleed. De 75-jarige A. v. V. die op 6 Nov. j.l. in de Hoofdstraat te Schiedam werd I aangereden, is Zondag in het ziekenhuis aldaar aan de gevolgen overleden. Te Heemstede is de wed. R. Gomperls- Prins, die daar met haar moeder woont, door gasverstikking om het leven geko men. De dienstbode clie was uitgeweest, kwam des avonds 11 uur thuis en vond haar mevrouw dood in de badkamer, al waar, door een tot nu onopgehelderde ongelik, de gaskraan openstond. Maandag is uit de Catharijnesingel te Utrecht het lijk opgehaald van den sedert eenige dagen vermisten 20-jarigen student Joseph America uit-- Gulpen. niet begrijpen. Daarom verliet ik hen weer spoedig en zocht mijn vriend weer op. Den volgenden ochtend wandelde ik door de hoofdstraat van Lugano, op weg naar een anderen ouden vriend van me, den juwelier Ami, die daar een groote zaak heeft. Ik ging hem eens opzoeken en terwijl wij een oogenblik stonden te praten in den winkel, kwam er een briga dier van 'de politie binnen, die hem een papier overhandigde. Hm.! merkte hij óp, terwijl hij het pa pier op de toonbank uitspreidde. Weer een diefstal. Een waarschuwing van de Hollandsche politie, en hij reikte mij het papier toe. Daar stond in het Fransch in vermeld, dat om ongeveer één uur nam. van den 18en December, bij een der grootste ju weliers in Amsterdam een jongmensch, gewapend met twee revolvers binnen ge komen was, den bediende, die op den winkel moest letten, terwijl de anderen naar huis waren om koffie te drinken, met den dood had bedreigd en daarop kalm de brandkast had geplunderd. De bediende had getracht de telefoon te bereiken, waarop een jonge dame, die blijkbaar vlak in de buurt was geweest, binnen stapte en op hem schoot. hit let LsiMis Ueis^ei ei AitiBiisLiMStriat siie BissElervaari 6 A (Wordt vervolgd.) .T (Slot volgt.)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1926 | | pagina 1