MODERN FOTO O a g EIND B 119 Avondlicht GORKUM Eerste Blad Wegenplan voor Noord-Brabant. land van altera Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden. No. 4758. Woensdag 9 November 1927. TEL. 266 Dit biad verschynt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden /1.25, en franco per post beschikt fl.40. Afzonderlijke nummers 6 cent. Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. 'GT VERGROOTINGEN NAAR ELK PORTRET In het rapport van de Commissie van Rapporteurs betref fende het verhandelde in de zes Afdeelingen van de Staten vergadering van 25 October j.l., in zake het Wegenplan voor de provincie Noordbrabant lezen we o.m. het volgende dat meer in het bijzonder voor onze omgeving van belang is. „Zonder tegenspraak werd toegejuicht, dat Ged. St. er naar gestreefd hebben aan de provinciale wegen een belangrijke plaats op het provinciaal wegenplante geven, welke wegen uiteraard in den regel de meest belangrijke verbindingen vormen. Echter rees bij verschillende leden de principieele beden king, dat bij hun voorstel, de Ged. St. hier en daar het gel delijk belang der provincie te zwaar hadden laten wegen te genover het verkeersbelang. De plaatsing toch van een provincialen weg in engeren zin (d.i. een weg eigendom van of in beheer en eigen onder houd van de provincie) op het provinciaal wegenplan, moet voeren tot het resultaat, dat voor dien weg de Provincie ontvangt een evenredige uitkeering uit het Rijkswegenfonds, terwijl bovendien de onderhoudskosten tot heden voor den weg noodig, goeddeels zullen komen te vervallen. Dit op zich zeiven volkomen gerechtvaardigd resultaat mag volgens de leden, hier aan 't woord, niet bereikt worden, wan neer daardoor het verkeersbelang zou worden geschaad op een ernstige wijze en wel in die mate, dat dit niet opweegt te gen het geldelijk belang, hetwelk de provincie bij een andere oplossing hebben zou. Men wees daarbij, als op concrete voorbeelden, op de pro vinciale wegen Vught-St. Michielsgestel en Heusden-Drunen, die veel minder op het provinciaal wegenplan thuis behooren, dan de daarmede correspondeerende niet-provinciale wegen St. Michielsgestel-'s Bosch (de Pettelaarsche weg) en Heus- den-Herpt-Haarsteeg-VIijmen, die voor doorgaande verbinding veel meer dienen dan de beide bovengenoemde wegen en In zeer slechten toestand verkeeren. Het feit ook, dat van de provinciale wegen in engeren zin, ter totale lengte van 776 KM., er 458 KM. op het provinciaal wegenplan voorkwamen, d.i. ruim 90 pCt. van het totale aan tal hetwelk daarin is opgenomen, behalve de 85 KM. Provin ciale weg, op het Rijkswegenplan voorkomende, gaf, naar de meening van deze leden, ook wel grond aan hunne bedenking. Door enkele leden werd de opmerking gemaakt, dat bij het bepalen van de wegen, welke in aanmerking behooren te ko men lom deel uit te maken van het provinciaal wegenplan, blijk baar zonder reserve als factor heeft gegolden het aantal mo torrijtuigen, hetwelk gemiddeld per dag een weg passeert. Dit acht men niet juist. Immers het is een feit, dat sommige wegen juist door motorrijtuigen vermeden worden, omdat zij in slechten toestand verkeeren, zoodat die factor, zonder re serve toegepast, tot averechtsche resultaten zou voeren. Gewe zen werd ter adstructie hiervan op de wegen Tilburg-Waal- wijk, Heusden-Haarsteeg-Vlijmen en op den Pettelaarschen weg, welke wegen, zooals sommige leden uit eigen ondervin ding bevestigden, inderdaad vermeden worden in gevallen, dat zij de aangewezen verbinding voor een motorrijtuig zou den moeten zijn, zoodat de rijder, aangewezen om langs een van de wegen het doel van zijne reis te bereiken, zich een omweg getroost". Het rapport vermeldt ook het volgende „Ook oordeelt men nagenoeg algemeen het veel meer ge- wenscht, dat de weg Heusden-Herpt-Haarsteeg-Vlijmen op het plan werd gebracht, dan de weg Heusden-Drunen. Deze laatste verkeert in vrij goeden 'toestand en is zeer vol doende voor het lokale verkeer per motorrijtuig, terwijl de weg Heusden-Haarsteeg-Vlijmen de verbindingsweg vormt voor het geheel land van Heusden en Altena en van wat het veer te Sleeuwijk passeert met de provinciale hoofdstad, en, zooals den Statenleden uit het in hunne zittingen omgegane bekend is, in zeer slechten toestand verkeert. Vroeger hebben de gemeenten, belast met het onderhoud van den weg, hetwelk blijkbaar veel te veel van hare finanti- eele krachten vergde, getracht den weg over te doen aan de Provincie. Dit zou echter op deze een finantieelen last gelegd hebben, die toen niet gerechtvaardigd was, omdat langs een niet te grooten omweg van Heusden uit den Bosch bereikt kon worden. Het is duidelijk, dat thans de quaestie anders ligt. En de proef op de som, dat de weg Heusden-Haarsteeg- Vlijmen een verbindingsweg voor motorrijtuigen van groot belang is, wordt wel geleverd door het feit, dat blijkens de ter visie liggende kaart, gevende een overzicht van het gemiddel de motorverkeer per dag, juist ter plaatse waar bedoelde weg aan de Langstraat (weg Waalwijk-'s Bosch) aansluit, het mo torverkeer op het verdere gedeelte naar den Bosch van 150 per dag stijgt tot 200 en meer, en dit, ofschoon om den toe stand, waarin de weg zich bevindt, door menig motorrijtuig bestuurder de omweg over Drunen gèprefereerd wordt. Wordt de hier bedoelde weg op het Provinciaal wegenplan gebracht, dan zou de provinciale weg van Heusden naar Drunen kunnen vervallen. De eerste is lang 71/2,, de laatstgenoemde 5V2 KM. Ook gingen er meerdere stemmen op om den weg over den Maasdijk van Heusden naar Woudrichem of Sleeuwijk op het plan te brengen. Velen meenden echter, dat deze tot Sleeuwijk loopende, niet minder dan 22 KM. lange hier en daar zeer smalle weg, als verbindingsweg van niet zoo groot belang is en zeker niet naast dèn op het plan voorkomenden weg Heusden-Dussen- Hank waartegen anderen aanvoerden, dat de laatste weg van het plan zou kunnen worden afgevoerd. De weg zou bovendien, daar het talud van den dijk, waarover hij loopt, goeddeels met huizen bebouwd is, öf niet kunnen worden verbeterd, zoo als geëischt wordt, èf alleen ten koste van enorme uitgaven. En deze laatste achtte men niet gerechtvaardigd door het pro blematisch nut van den weg als verbindingsweg naast den zoo juist bedoelden weg Heusden-Dussen-Hank. Een lid zou het beter vinden, indien in plaats van den weg Dussen-Hank op het plan werd gebracht de weg van Werkendam naar den Rijksweg Woudrichem-Hank, benevens de weg Dussen-Alm- kerk-Werkendam." De conclusie der Commissie van Rapporteurs luidt aldus Alleen meent de Commissie reeds thans wel als haar voor- loopig oordeel te mogen uitspreken, dat het haar gewenscht voorkomt, dat de wegenVierlingsbeek-Maasveer, Roosen- daal-Belgische grens, Fijnaart-Stampersgat, de Pettelaarsche weg en Heusden-Haarsteeg-Vlijmen, op het plan worden ge bracht. Of daartegenover bereids op het plan geplaatste we gen daarvan kunnen worden afgevoerd is een vraag, waar omtrent Uwe Commissie in afwachting van nadere voorlichting haar oordeel wenscht op te schorten. In het antwoord van Gedeputeerde Staten naar aanleiding van het verslag der Commissie van Rapporteurs lezen we o.m. het volgende De Wegenbelastingwet is voor de provinciale kas van Noord brabant zeer nadeelig. Hierom is het meer dan- noodzakelijk, dat wij alles in het werk stellen om dit verlies tot een minimum te beperken. Zoo als het provinciale wegenplan ontworpen is, omvat het eene lengte van ongeveer 458 KM. provinciale wegen en van 42 KM. wegen, welke in beheer en onderhoud zijn bij anderen dan de Provincie. Afgezien van de 85 KM. op het Rijkswegen plan voorkomende provinciale wegen, waarvan verwacht mag worden, dat zij binnen niet te langen tijd aan het Rijk zullen worden overgedragen, beteekent dit, dat van het aandeel der Provincie in de uitkeering van de belastingopbrengst bij eene evenredige verdeeling naar de wegenlengte, ongeveer 8/2 pCt. moet worden afgestaan aan anderen. Bedraagt bedoeld aan deel f 425.000.(het bij art. 40 der wet voor de eerste vijf jaren gegarandeerd bedrag), dan zal de Provincie daarvan dus plm. f 35.000.moeten afstaan. Dit herhaalt zich van jaar op jaar, zoodat feitelijk afstand wordt gedaan van een kapi taal ineens, van ongeveer f 800.000. Dit is een zeer belangrijk offertot een verzwaring daarvan mag de provincie zich o.i. niet verbinden. Aannemende, dat de Minister van Waterstaat thans toe staat eene speling van ongeveer 5 pCt. in de totale wegen- lengte op het wegenplan, dan wil dat zeggen, dat ongeveer 25 KM. wegen aan het plan mogen worden toegevoegd. Het onzekere en gevaarlijke terrein, waarop de provinciale finan ciën door de Wegenbelasting worden gebracht, moet met groote voorzichtigheid worden betreden en de vraag mag worden gesteld of het niet, zacht uitgedrukt, een gewaagde stap zijn zou om voor de 25 KM., waarmede eventueel het wegennet op het provinciale plan mag worden vermeerderd, onnoodig in aanmerking te laten komen niet-provinciale we gen." Zouden aan de 42 KM. niet-provinciale wegen nog 25 KM. worden toegevoegd, zoodat in totaal op het wegenplan 458 KM. provinciale wegen en 67 KM. niet-provinciale wegen worden aangetroffen, dan moet in plaats van 8.2 pCt. niet minder dan 12.8 pCt. door de Provincie worden afgestaan van het aandeel in de uitkeering der belastingopbrengst. Wordt dit aandeel wederom geraamd op f 425.000, dan zal in plaats van f 35.000.jaarlijks moeten worden gecedeerd eene som van plm. f 55.000. Wanneer derhalve voor de bewuste 25 KM. niet genomen worden provinciale wegen, dan vraagt dat jaarlijks van het provinciale aandeel nog weer een bedrag van plm. f 20.000, hetgeen vertegenwoordigt een kapitaal van bijna een half mil- lioen gulden. Weg Heusden-Hedikhuizen-Vlijmen. Bij de opstelling van het provinciaal wegenplan is, zooals door ons reeds meermalen is gezegd, uitgegaan van de ge dachte, dat zooveel mogelijk provinciale wegen op het plan zullen worden gebracht, waar zulks althans mogelijk is zon der het verkeersbelang te schaden. Dit heeft de instemming van den Minister van Waterstaat en het schijnt wenschelijk in verband met de teruggestelde positie, waarin de provinciale kas door de Wegenbelastingwet wordt gebracht, dit beginsel stevig vast te houden. Op dezen grond kan het geen aanbeveling verdienen om den weg van Heusden over Hedikhuizen naa* Vlijmen in het provinciaal wegenplan op te nemen. Wel is waar biedt genoemde weg de kortste verbinding tusschen Heusden en Vlijmen, doch daartegenover moet wor den aangevoerd, dat de weg Heusden-Elshout-Drunen op de kortste wijze Heusden in verbinding brengt met het wegen net, dat in het provinciaal wegenplan is verwerkt. Voor Heusden biedt de weg over Elshout naar Drunen eene alleszins geschikte richting zoowel voor de motorrijtui gen, welke naar Waalwijk en Tilburg rijden als voor die, welke bestemd zijn voor 's Hertogenbosch. Heeft men der halve voor het opnemen in het wegenplan te kiezen tusschen den weg Heusden-Elshout-Drunen en Heusden-Hedikhuizen- Vlijmen, dan is de eerstgenoemde zonder eenigen twijfel de meest verkieslijke. De richting Heusden-Hedikhuizen-Vlijmen zou uitsluitend geschikt kunnen zijn voor het verkeer van Heusden op 's Hertogenbosch, doch geenszins voor het ver keer van Heusden o p Waalwijk en Tilburg. De weg Heusden- Elshout-Drunen daarentegen beantwoordt aan eene verkeers- behoefte in dubbele richting. Weg Heusden-Andel-Woudrichem-Sleeuwijk. De weg van Heusden over Andel en Woudrichem naarl Sleeuwijk is geen provinciale weg. Om dezen weg te laten beantwoorden aan de door den Minister van Waterstaat ge stelde minimum eischen, zouden belangrijke werken moete'n: worden uitgevoerd, welke groote kapitalen zouden verslinden. Immers de rijbaan ligt grootendeels op een hoogen dijk, die' een kostbare verbreeding zou moeten ondergaan. Wanneer de weg zou worden gebracht op het provinciaal wegenplan, dan wil dat niet zeggen, dat deze weldra in beheer en onder houd door de Provincie wordt overgenomen neen, dari 'blijft de weg althaqs zeker in de eerste jaren in beheler on! onderhoud bij de tegenwoordige onderhoudsplichtigen. Die' beheerders krijgen daardoor kans op eenige uitkeering uit de opbrengst van de wegenbelastingdit ontvangen zij echter niet zonder aan bepaalde verplichtingen, welke veel geld zullen kosten, te voldoen. Wanneer de beheerders in de illusie ver keeren, dat de aanwezigheid van den weg op het provinciaal wegenplan in de toekomst lijden zal tot mindere uitgaven, dan' hebben zij het mis, temeer, omdat de ongelukkige ligging van den weg het finantieei uiterst bezwaarlijk en kostbaar maakt otn den weg te brengen in den stijl, welke de Minister van Waterstaat voor de wegen op het provinciaal wegenplan voor geschreven heeft. Het opnemen van dezen weg op het provinciaal wegenplari verdient dan ook allerminst aanbeveling. Ook moet ernstig worden ontraden om in plaats van den weg Dussen-Hank de weg van Werkendam naar den Rijks weg Woudrichem-Hank, benevens de weg Dussen-Almkerk- Werkendam op het wegenplan te brengen. Op het wegvak Werkendam-Rijksweg is een minimaal autoverkeer en zeker in de toekomst geen druk verkeer te verwachten, zoodra de brug over de Merwede bij Gorinchem zal zijn gebouwd. Boven dien zou verbreeding van den hoogen smallen dijk, waarop de weg ligt, enorme geldelijke offers vragen. Bruggen te Keizersveer en te Gorinchem. Op het Rijkswegenplan zijn in den hoofdverbindingsweg van Utrecht over Gorinchem, Keizersveer en Breda naar de Belgische grens (Antwerpen) bruggen ontworpen over de' groote rivieren bij Vreeswijk, Gorinchem en Keizersveer. Het ontmoet onzerzijds geen bezwaar op eene spoedige tot standkoming van de beide laatsgenoemde kunstwerken bij' het Rijk aan te dringen, evenals op den bouw van de gepro jecteerde overbruggingen te Hedel en te Moerdijk. Aan het einde van hun antwoord zeggen Ged. Staten Ten slotte achten wij ons verplicht het nog eens met nadruk te herhalen, dat wij, behalve door de verkeersbelangen, ons bij onze voorstellingen en beschouwingen hebben laten leiden door onze door de omstandigheden gedwongen groote zorg voor de provinciale financiën. Daarom hebben wij, nu het blijkt, dat eenige speelruimte toegestaan wordt, aan het ontwerp van het provinciaal we genplan alsnog toegevoegd den provincialen weg Oirschot- Hilvarenbeek-Tilburg, ter lengte van 21.8 KM. Voorts stellen wij U voor ook den provincialen weg van Oss naar 'Schans Lithoijen (gedeeltelijk gemeenteweg), "ter lengte van 4.7 KM., alsnog op het "'provinciaal wegenplan te brengen. Het oorspronkelijk ontwerp-wegenplan wordt dan met 26.5 KM. uitgebreid. Wij vertrouwen, dat Uwe Vergadering zich met het aldus aangevuld ontwerp zal kunnen vereenigen. Mocht zulks onverhoopt niet het geval, zijn, dan komen .naar onze meening in de plaats van de zooeven genoemde wegen, het meest voor plaatsing op het provinciaal wegenplan' in aanmerking de wegen op welke door de Commissie van Rapporteurs de bijzondere aandacht werd gevestigd, n.l. 1. de weg VierlingsbeekMaasveer, lengte 0.75 KM. 2. de weg RoosendaalNispen, lengte 6.90 KM. 3. de prov. weg Fijnaart—Stampersgat, lengte 3.10 KM. 4. de Pettelaarscheweg, lengte 6.50 KM. 5. de weg HeusdenVlijmen, lengte 8.90 KM. Te zamen 26.15 KM. NIEUWSBLAD voor het Land van Heusden en Altena,deLaiigstraat en de Bommelerwaard

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1927 | | pagina 1