Eerste Blad
S. D. LANKHUYZEN ;Jiïs BANK
'n Buitenkansje!
A. BAAIJENS
A. VERSCHUUR-BAERT,
Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden.
No. 4759. Vrijdag 11 November 1927.
DAMRUBRIEK.
Jiiiuienlaiid
UND VAN ALTEN*
Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525.
De verblindende verlichting
van motorrijtuigen.
Artikel 19 van het op 1 Novemoer
.1. in werking getreden gewijzigde
"otor- en Rijwielreglement luidt al
dus
,£en motorrijtuig, hetwelk zich op
een weg bevindt gedurende den in
art. 16, eerste lid, aangegeven tijd,
mag niet eene verblindende verlich
ting voeren voor zoover
b. het motorrijtuig stilstaat
c. het motorrijtuig een ander mo
terrijtuig, een rijwiel, een ander rij-
voertuig, of een rij- of trekdier
of vee tegenkomt, van het oogenblik
af dat. het op 100 M. genaderd is tot
op het oogenblik waarop een ontmoe
ting plaats heeft gehad."
Het is waarlijk met moeilijk om op
$oede gronden te voorspellen dat dit
artikel een bron van onoverkomelijke
moeilijkheden zal opleveren en een
gereede aanleiding zal zijn tot erger
lijken hinder en plagerij.
Aan den inhoud van het artikel
absoluut voldoen, kan niemand, want
waar „verblinding" op geen enkele
wijze nader wordt omschreven, zal
Met wel steeds onmogelijk blijven aan
s strekking van het artikel te kun-
•n voldoen. Het opent de deur voor
tel van hinderlijke fitterijen, waarvan
stellig aog menig automobielbestuur-
«Èer de dupe zal worden.
in een der jongste nummers van de
jj^ufio", weekblad van de Kormaklij-
M* Nederlandsche Automobielclub, le
zen we o.m. het volgende
„Gezien den hoogst gevaarlijken
teestand, waarin de nieuwe redactie
van artikel 19 alle bestuurders van
automobielen na 1 November zal
plaatsen, bij het van kracht worden
der wet, was het noodzakelijk dat wij,
ter voorlichting der leden, op 't De-
paitement van Waterstaat inlichtin
gen gingen inwinnen, hoe men zich
daar voorstelde, dat aan deze opge
legde verplichtingen, wat de verblin
dende verlichting betreft, in de prak
tijk kan worden beantwoord.
Uit de verkregen inlichtingen valt
helaas geen andere conclusie te trek
ken, dan dat de regeering zelf in *leze
haar machteloosheid erkent en daar-
•m dus een voorschrift schept, dat
zal blijken volkomen onuitvoerbaar
t« zijn.
Aan het departement deelde men
«ns mede, dat ook de regeering dit
betreurt, maar dat voorals nog de
door de Permanente Verlichtings—
commissie voorgestelde metingen,
blijkens ingewonnen adviezen, in de
praktijk niet uitvoerbaar zouden zijn
Ook het voorschrift omtrent ver
blindende verlichting, zooals dit in de
Fransche Code de la Route voor
komt, dat verbiedt een verlichting,
waarvan de directe stralen hooger
komen dan een denkbeeldig vlak,
e.ve©wijdig aan het wegoppervlak, ®n
1.40 M. daar boven gelegen, is van
rcgeeringszijde als volkomen onvol
doende geoordeeld, zoodat men, bij
gebrek aan een goed voorschrift in
deze moeilijke materie, het beter vond
geen enkele definitie te dien opzich
te in het Motor- en Rijwielreglement
©p te nemen."
Wat men onder verblindende ver
lichting in den zin der wet heeft te
verstaan wordt nergens gezegd, zoo
dat de automobielbestuurder zulks
dan ook moeilijk kan weten. En wie
moet nu beoordeelen of eene ver
lichting verblindend is? Wei niemand
meer of minder dan de verbaliseeren-
d* dorps- of rijksveldwachter of een
wachtmeester of korporaal van de Ko
ninklijke Marechaussee. Zegt zoo ie
mand dat de verlichting verblindend
is dan is het zoo, tenzij de betrokken
Kantonrecht-er als zijne meening doet
Tijdelijk verkrijgbaar een partij
UITSCHOT-SIGAREN, in kwa
liteit minstens een ACHT-cents-
sigaar gelijk, tegen den prijs van
ZES cent, per kistje van '100f5,50.
Botermarkt 88 HEUSDEN.
kennen dat het persoonlijk oordeel
van genoemde politiebeambten voor
hem in deze aangelegenheid wemig of
geen waarde heeft.
Aan het departement heeft men
aan het Bestuur der Koninklijke Ne
derlandsche Automobiel-club erkend,
dat men daar niet wist waar verblin
ding begint en ophoudt of wat als
verblindende verlichting moet worden
aangemerkt. Men meende dat be
doeld Bestuur maar eene beslissing in
hoogste instantie moest uitlokken.
Bij al de bezwaren, die dit nieuwe
artikel het automobilisme in den weg
legt, komt nog de grootste onbil
lijkheid n.l. dat men voor een tegen
komend wielrijder, die een sterk ver
blindend en flikkerend licht op zijn
rijwiel heeft, moet dooven, terwijl de
wielrijder rustig kan doorrijden zon
der zijn verblindende lamp te tempe
red
Tegenwoordig zijn de meeste rij
wiellantaarns sterk verblindend, niet
alleen door hare betere constructie,
maar ook door haar groote beweeg
lijkheid, waardoor de verblijdende
stralen plotseling en op zeer hinder
lijke wijze in het gezichtsveld van de
tegemcetrijdende bestuurders van mo
torrijtuigen komen.
Maar in het verbod, neergelegd in
meergenoemd artikel 19, schuilen nog
meer moeilijkheden. Niet slechts dat
het den automobilist aan hoogst on
billijke straffen en aan groote geva
ren voor hem zelf blootstelt, schept
het bovendien niet te onderschatten
gevaren voor alle andere weggebrui
kers, want rijden zonder voldoende
licht kan niet anders dan aanleiding
geven tot ernstige verkeersongeval
len. Zoo ontbreekt b.v. in vele be
bouwde kommen op het platteland
waar een druk verkeer is de straat
verlichting en nu ïs'de autobestuurder
verplicht in die duistere kommen te
rijden zonder behoorlijke verlichting.
We vragen nu „kunnen ongelukken
uitblijven"? En wanneer het dan daar
bij regent en de weg het licht, dat de
z.g.n. stadslampen no-g geven, absor
beert, dan kan een kind begrijpen
dat de wetgever met zijne bepaling
heel wat meer kwaad dan goed heeft
gebracht.
Een paar dagen geleden hebben
we bij avond een tochtje per auto
gemaakt langs den Hoogen Maasdijk
van Heusden tot Woudrichem en te
rug. We reden met inachtneming der
bepalingen van bovengenoemd arti
kel 19, dus was het een z.g.n. proef
tocht.
pp onzen wagen bevonden zich 2
gr«&fce lampen, twee stadslampen en
een schijnwerper, dien we gebruik
ten als we de g'.oote lichten doofden
en de stadslampen ontstaken. We
hebben op onze route 84 maal de
groote lichten moeien doven en ais
we geen schijnwerper hadden gehad,
die óp den rechtergrasrand van den
weg was gericht en het ons daardoor
mogelijk maakte bij doving zeer lang
zaam deer te rijden, dan zouden we
tea minst* 60 kenen absoluut heb
bel moeten stilstaan ©m niet het ge-
va. m loepen met wagen en al van
d.- dijk te vallen. Werke-
1' ven der groote lampen
ka...: i.i ztrr vele gevallen eenvoudig
neer op stilstaan, terwijl het, streng
doorgevoerd, dikwijls zat beteekenen
het voortdurend rijden met Stadslam
pen, waaraan, zooals we reeds zeiden,
de grootste gevaren voor alle weg
gebruikers zijn verbonden.
Laten we hopen dat de regeering
de dwalingen haars weegs spoedig
moge inzien en de autobestuurders
moge verheugen met minder kwel
lende voorschriften, betreffende de
verlichting.
M. J. L. BÉNEKEB,
Kerkstraat 105 WOUDRICHEM.
OP LOSSINGSWEDSTRIJD
g WEDSTRIJD-PROBLEEM No. 1.
w.H§ PUL
Parol zeep
Teer-zeep
Scheer-zeep
Karnemelk-zeep
Toilet zeep
D D.D. zeep
Carbol-zeep
Hoot zeep
Sunlight zeep
Poeder-zeep
DROGISTERIJ
HEUSDEN
Wittebreodstraat 52.
POGING TOT MOORD.
Een 43-jarige man is te Amster
dam aangehouden, die getracht had
een 48-jarige man ran het leven te
berooven, door hene in het water der
Buitensingel gracht te duwen en hem
ettelijke malen oader te dompelen.
TUSSCHEN AUTO EN HEK.
Een stilstaande kolenauto werd
door een trana aangereden. De man,
die bezig was kolen te lossen, F. E.
F. te Rotterdam, geraakte bekneld
tusschen een auto wiel en het hek
waardoor feefn een been werd afgte-
k&epea
telef. No. is Raamsd0nksYe©r.
AGENTSCHAP YAN DE AMSTERDMISCHE BANK A'DAM
Verstrekt Handelscredieten tegejRnader overeen te komen voorwaarden.
Opent rekening^póurant met rentevergoeding.
Incasseert Biptfen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aanéén verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen.
Koopfen verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden a Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst.
Verhpurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK.Spaarboekjes gratis bij eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
T. BOONSTRA
FRANS HOLLEMAN, MARIA VOS,
(VEEL ANIMO.
Voer de betrekking van concierge
aan het gemeentehuis te Leeuwar-
deradeel, hebben zich niet minder
dan 296 sollicitanten aangemeld.
Voor een gelijke betrekking bij een
gelijke betrekking bij een bankinstel
ling aldaar bedroeg het aantal gega
digden meer dan 400.
IN HET RUIM GEVALLEN.
Aan boord van het in de Waalha
ven te Rotterdam liggende Rijnschip
„Hermann Buchloh" is de 20-jarige
schipper A. Loebe, uit Heidelberg
afkomstig, in het ruim gevallen. Met
een gebroken linkerpols, een wond
aan het hoofd en een gebroken rib
is hij in het Ziekenhuis opgenomen.
heict van den weg gevallen.
In bewusteloozen toestand werd hij'
binnengedragen. De onmiddellijk ont
boden geneesheer constateerde sche
delbreuk. Per brancard werd de ge
wonde naar een ziekeninrichting te
Purmerend vervoerd.
VERGIFTIGE MAKREEL.
Op het Staringplein stond te Rot
terdam een vischkoopman, die o.a.
makreel te koop aanbood. Verschil
lende bewoners van dit plein kochten
bij hem makreel en werden na van
deze visch te hebben gegeten onwel.
De behandelende geneesheer consta
teerde vergiftigingsverschijnselen en
waarschuwde onmiddellijk de politie.
Deze stelde een onderzoek in.
IN BESLAG GENOMEN.
De Rijksveldwachter te Chaam
heeft op den weg naar Baarle-Nassau
een voerman aangehouden, zekeren
J. >M., di« een kor, geladen met kalk,
vervoerde. Het bleek, dat er behalve
d* kalk zich nog wat anders op den
wagen bevond, namelijk vijf vaten
jenever, elk inhoudende 50 ntcr. Al
les werd in beslag genomen.
MOTOR-ONGELUK.
De heer Kimman uit Purmeread
is in de bocht bij het café De Tnin-
bbuw in cfe Deemster doer de glütt-
EEN DUBBELTJE OP'Z'N KANT.
Een met boomstammen geladen
schip, dat bestemd was voor de Pi-
cus-fabriek te Eindhoven, is bij da
Veemarkt te 's Hertogenbosch tegen
de brug over de Zuid-Willemsvaart
aangevaren. Een zoon van den schip
per Lutoz, raakte bekneld onder dei
rollende boomstammen, en zijn moe
der, die het roer bediende, werd over
boord geslagen. Arbeiders, die in de
buurt bezig waren met het lossen van
een schip, redden de vrouw. De jon
ge Lutoz kreeg slechts enkele schaaf
wondten aan het been.
DIENSTWEIGERING.
Voor den krijgsraad te 's Hertogen.-
bosch stonden 5 militairen terecht
wegens principiëele dienstweigering
n.l. B. H. en P. H. te Amsterdam,
E. H. te Sneek, N. K. te Helder eni
G. L. te Wolvega. Allen werden ver
oordeeld tot tien maanden gevange
nisstraf met aftrek van voorarresten,
ontslag uit den dienst.
DE CORRUPTHEMN GASBEDRIJ-
VEN.
Het „Dgbi. v. N.-Br." meldt, dat
in verband met eventueele corrup
ties, gepleegd door den gasdirec—
teur van Waalwijk, men den direc
teur gelegenheid zou geven eervol
ontslag aan tie vragen. Zou hij nalaten,
zulks te doen, dan zou hem oneervol
ontslag worden verleend.
Heden komt deze kwestie in open»
bare raadsvergadering ter sprake.
BLIKSEM IN EEN TOREN GE
SLAGEN.
Donderdagnacht te ongeveer kwart
©ver een sloeg de bliksem ini^fwa to
ren svan de Ned. Herv. Kerl^ge Am
sterdam. Brand werd niet ^Rtdekt.
IA toren en het uurwerk werden
grootendeels vernield. Op ruim 100
meter afstand warden de stukken
steen teruggevonden. Het resteerende
oor lel Lam van Hsusdsn en AlteeajsLeaqstraat en U gsifisleriaari
Dit blad verschijnt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG.
Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.25, en
franco per post beschikt fl.40. Afzonderlijke
nummers 6 cent.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uq» en
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.
h. de weg is gelegen binnen een
bebouwde kom eetier gemeente;
Redacteur:
Wen wordt verzocht alle correspondentie,
iez* rubriek betreffende, aan bovenstaand
adres te richten.
Gelijk we in onze vorige rubriek mee
deelden, beginnen we thans een
Dezelfde regels van vorige jaren zyn oek
voor deze wedstrijd weer geldig, behoudens
eei>e wijziging. Voor degenen die ze nog
niet kennen, laat ik ze hier volgen.
Ter oplossing worden aangeboden tien
problemen elke week een.
Voor elk goed opgelost en op tijd in
gezonden probleem worden twee punten
toegekend. Mocht er een probleem
voorkomen dat een nevenoplossing
heeft, dan wordt daarvoor één pont
toegekend, voor dat probleem zijn dus
in totaal DRIE pueten te behalen.
Oplossingen inzenden per briefkaart.
Meerdere oplossers mogen op één briefkaart
inzenden, mits persoonlijk onderteekend.
Veertien dagen na plaatsing van het
probleem moet de oplossing isgezonden zijn.
Indien meerdere oplossers het maximum
aantal pariten behalen, beslist het lot, wie
«oor een prys in aanmerking komt.
Beschikbaar worden gesteld
DRIE FRAAIE PR IJ ZEN.
Allen dus aan den arbeid
Wit begint en wint.
Stand in cijfers
Zwart schijven op 5, 8, 9, 10, 11, 17,
21, 24, 25, 30 en dam op 50.
Wit schfjven op 19, 22, 28, 32, 33,
39, 42, 43 en dam op 37.
Oplossingen vóór 23 Nov. aan mijn adres.
B.
7 y' 7
te ALMKERK,
geboren geboren
17 Augustus 1851, 8 Augustus 1858,
hopen 17 November a.s. hunne 40-jarige Echt-
vereeniging te herdenken.
O
EEN DROEVIG ONGELUK
OP EEN SCHIP.
Een kind van 14 maanden verbrand.
Te Maasttricht heeft zich op het schip
Louise Pierre«r, toebehoorende aan den
schipper Hermans van Rotterdam, een
droevig ongeluk afgespeeld. Terwijl de
vrouw van Hermans naar de stad bood
schappen was gaan doen, was eveneens
haar man even weggegaan om in de buurt
te telefoneeren, drie kleine kinderen alleen
in de kajuit achterlatend. De vader was
nauwelijks vertrokken, of het ongeluk wilde,
dat een 2ich op de tafel bevindende petro
leumlamp omviel, waardoor de kajuit in
een ommezien iu lichte laaie stond. In de
wieg bevond zich het 14 maanden oude
dochtertje van H,, dat toiaal verbrandde.
De twee overige kleinen, een meisje en
een jongetje v*n resp. 4 en 5 jaar, maakten,
dat zij uit de brandende kajuit wegkwamen,
anders waren ook zy een prooi der vlam
men geworden.
Toen de brandweer arriveerde, viel aan
blusscben niet meer te denken. Wel slaagde
men er in het overige deel van het schip
voor brand te vrijwaren.
De vader, die de brandende kajuit wilde
binnengaaa, werd door de omstanders
tegengehouden.
—o
-o