Tweede Blad HAR voor het Land van Neusden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard. WO. 4759 ¥fij W NOOTjier kinderrubriek. Winterlezing te Woudrichem. Waarschuwingen van nierzwakte, Doffe pijn i'n den rug na irtfpanning, of scherpe steken, als gij u na Üukken op richt, is dikwijls het eerste Verschijnsel van ernstige nierzwakte. Spoedig daarna kunnen urinestoornissen, hoofdpijn, een af gemat gevoel, duizeligheid/ zenuwachtig heid, hartkloppingen, kortademigheid, ver magering of krachteloosheid optreden. De nieren behooren tor de teerste orga nen van het lichaam, fzn dergelijke ver schijnselen waarschuw/n u, dat uw nieren verzwakt of aangedaan zijn. Verwaarloos zulke waarschuwingam niet. Kom de meren zonder uitstel te /ïulp met het middel dat zij'noodig helden. Begin onmiddellijk met het gebruik /an Foster's Rugpijn Nie ren Pillen, hetr specifieke middel voor zwakke nieren/ en blaas. Dit bevordert de goede werlnng der nieren, en beschermt u tegen rhe/matiek, lendepijn, ischias en urinestovrnissen. MannenAn vrouwen uit alle dei Holland ^getuigden hoe terdege Rugpijn /heren Pillen werken^ is gegarandeerd zuiver, en hi nig s^riengesteld, dat de niere^a dj hulp /ntvangen, waardoor zij wtedi werken. Daarom behaalden Foster's' Pillen ookr zulke goede en duurzame resultaten, /erkrijgbaar (in glasverpakking met geel iket let hier vooral op) bij apotheken Én drogisten a f 1.75 per flacon. 33 Beste jongens en meisjes Hier zijn de oplossingen van de vo rige raadsels 1. Vanille-pudding. 2. Room moor. Nieuwe raadsels 1. Vul onderstaande figuur zoo in, dat op de kruisjeslijnen een jongens naam komt te staan. x een klinker, oxo een plaatsje op de Veluwe. ooxoo een kostbaar juweel, xxx xx xx —een jongensnaam. ooxoo een lekkernij, oxo een knaagdier, x een medeklinker. 2. Neem een verscheurend dier, een halve erwt en een halve flik. Dan krijg je een vogel. Rara, hoe kan dat? 3. Wie kan van de volgende let ters een vreemde vrucht mak£n? a a a n n s OOM KA REL. DE MEER DAN WONDERLIJKE HISTORIE VAN PETER TIJGER. II. „Wel haas, wat kom jij doen?" vroeg koning Leeuw een beetje ver stoord. Want hij haa weer erg slecht geslapen, van de angst. Ik heb het geheim ontdekt, ko ning Leeuw, ik heb gehoord, dat D zoo is geschrokken van dat ge heimzinnige gegrom onder den grond en nu kom ik U vertellen, wat dat is! Wat zeg je daar? riep koning Leeuw uit, „Zou jij, een armzalige haas dat geheim kunnen oplossen.'" Jawel, koning Leeuw, dat kan ik, zal ik het L vertellen.3 „Natuurlijk, en zoo gauw moge lijk!", riep de Leeuw uit, die brandde van nieuwsgierigheid. „Ik heb dan gehoord, majesteit, dat U in het bosch heeft gewan deld, en aan een paar vergeet-mij- nietjes rook en toen verschrikkelijk moest niezen. Ook hoorde 1) toen een geheimzinnig gegrom. later ging l in de woestijn met Uw hoofd op een heuveltje liggen, en toen hoorde U weer dat zelfde gegrom en weer moest 0 niezen. Is dat niet zoo, Majesteit?" „Ja ja", riep de koning uit. Maar wat is nu het geheim? „Ik zal het U dadelijk zeggen. Maar eerst wilde ik nog iets vragen, koning. Kent U Peter Tijger?" „Ja, natuurlijk ken ik Peter Tijger, het is nog een heele verre neef van me, zei koning Leeuw." „Maar ik heb hem in een heelen tijd niet gezien. Doch wat heeft dat er nu mee te maken?" Een heefeboel, koning Leeuw, want Peter Tijgeris het geheim! Koning Leeuw keek of hij het in Keulen hoorde onweeren en keek den haas met open mond aan. „Ja," ging de haas voort, „Peter Tijger is het geheim. U heeft ver geten, dat Peter Tijger net zoo'n kleur heeft, als het zand. Hij was het, die vlak bij die vergeet-mij-niet- jes te slapen lag, toen U aan de bloempjes wilde ruiken. Dat gekrie bel in Uw neus, dat kwam door de snorharen van Peter Tijger! Dat ge grom, dat uit den grond scheen te komen, dat was het gesnok van... Peter Tijger! Dat heuveltje, waarop U ging liggen slapen in den woestijn, dat was niemand anders dan... Peter Tijger, die daar een dutje lag te doen Ik heb het allemaal met eigen oogen gezien." „Wel pap-met-basterdsuikerbul derde koning Leeuw woedend. Dat is me wat moois! Maar dat zal niet meer gebeuren! Dus om dien leelij- ken Peter Tijger heb ik al die nach ten van angst niet kunnen siapen? Dat zal me niet nog eens overkomen! Roep Peter Tijger en laat ook den schilder hier komen, dadelijk. De haas rende weg, en een oogen- blik later kwam hij terug met Peter Tijger en met den schilder, die een paar groote potten met verf droeg. „Hier!", beval koning Leeuw, „schil der, neem een kwast met zwarte verf en schilder den tijger voi met zwarte streepen, over zijn heele lichaam, en goed hoor, dat het er nooit meer aft gaat!" De schilder deed het en Peter Tij ger moest het wel goedvinden, want de koning had het bevolen. En zoo gebeurde het, dat Peter Tijger voor taan allemaal zwarte streepen over zijn heele lichaam droeg. En sedert dien tijd is dat altijd zoo sebfeven. legen ^oos 60 et. Bij Apoth. en Drogist} Vervolg en slot. Nietw zaaizaad en pootgoed. II. In ons eerste artikeltje onder dit op schrift, vestigden wij de aandacht er op, dat in de practijk van het daaglijksch leven onder „NIEUW ZAAIZAAD EN POOTGOED" verstaan wordt ander materiaal van dezelfde plantkundige Boort, zonder dat men vaak met eenige redelijke grond vermoeden kan, dat het beter is, dan betzelf geteelde wat betreft: de raszuiverheid en echtheid der soort, de afwezigheid van plantenziekten over gaande met het zaaigoed en pootmate- riaal en dergelijke belangrijke eigen schappen. We eindigden met de mededeeling, dat men daar toch eigenlijk niet meer mee voort mag blijven gaan, daar men, dank zij de keuringediensten, thans in de gelegenheid ie, werkelijk gewaarborgd materiaal voor den zaai en het pooten aan te schaffen. Voor we iets naders daaromtrent gaan zeggen, willen we eerst trachten, u een idee te geven wat men in de tegenwoor dige moderne landbouw begrijpt onder „nieuw" zaaizaad en pootgoed, wat men dus onder „nieuw" verstaat. Met dat woordje doelt men daar op een soortgelijk „iets" als wat men er mee bedoelt ineen „nieuwe" ploeg, n.l. gemaakt uit de desbetreffende grond stoffen en nog niet gemaakt. Hoogstens ter beproeving t Als zoodanig behoort men het woordje „nieuw" ook op te vatten in de uit drukking nieuw zaaizaad en pootgoed i Ook daar moet men dan denken, aan „ontstaan uit de grondstoffen, zonder nog gebruikt te zijn, in de groote land- bouwpraktijk 1 Zonder dus nog uitge zaaid of uitgepoot te zijn in het groot," onder gewone praktijk-omstandigheden Sommigen zullen er misschien zoo op het eerste oog niet geheel bij kunnen, dat we hun daar meedeelen, dat „zaden ook gemaakt worden 1" Doch bij eenige nadere beschouwing daaromtrent, valt het toch niet moeilijk om de zin van dat gezegde te begrijpen. Als voorbeeld willen we het „ontstaan" van één onzer eerste nieuwe tarwesoorten kort beschrij ven; n.l. van De bekende Wilhelmina- tarwe De toenmalige directeur der Land-, Tuin- en Boschbouwschool te Wage- ningen, de heer Broekema was (in 1886 naar ik meeri) begonnen met te trachten voor ons land een tarwe-ras te verkrijgen, dat meer-opbrengend was, als de toen sterk verbreide Zeeuwsche tarwe Zijn doel was, een tarwesoort te kweeken, die nog niet bestond 1 Hij poogde dat op de volgende manier Zooals iedere landbouwer natuurlijk weet, ontstaan nieuwe zaden pas, nadat op de stempel van het vruchtbeginsel een stuifmeelkorrel is terecht gekomen en daarop door de stijl gegroeid is, om haar inhoud te vereenigen met de in houd van het vruchtbeginsel 1 Dat „bevruchtingeproces" bracht Broekema nu kunstmatig tot stand en wel tusschen 2 verschillende tarwerassea de Roode Dikkop-tarwe en Zeeuwsche tarwe. De korrels die op die manier in aanleg gemaakt werden" groeiden uit tot kiem- £are zaden. Elke korrel werd op flinke onderlinge afstand uitgepootEén dier „nieuw geformeerde" planten hield Broekema afzonderlijk 1 Al het zaad daarvan werd weer korrel voor korrel afzonderlijk uitgepoot. Toen bleek, dat de er uit opgegroeide planten zoo goed als geheel gelijkvormig aan elkaar waren, werd deze „nieuwe tarwesoort" voor be proeving aangehouden I Elk jaar zaaide de Heer Broekema ze weer uit, inspec teerde tijdens den groei plant voor plant om goed Da te gaan, of de eigenschappen, waarom het in de groote 'andbouwprak tijk gaat, goed overerfden. f Toen hij daar na eenige jaren, een groote mate van zekerheid van had, heeft hij zaaitarwe van die „nog nergens anders ooit verbouwde soort" gegeven aan enkele eerste-klaese landbouwers, om ze te probeeren onder de gewone landbouwkundige omstandighedenZelf inspecteerde hy ook deze velden nauw keurig Vanaf die „vermeerderingsbe- drijven" werd nu iedere landbouwer, die zulks wenschte, bediend I Daar kon men dus werkelijk „nieuwe" tarwe koo- pen, waaronder men dus verstaat tarwe, afkomstig van een gewas, dat vanaf de zaaimachine tot het afleveren onder scherpe controle staat van daarvoor deskundige personen. Alle afwijkingen, die even tueel nog mochten voorkomen worden, voor zoover ze zichtbaar zijn, verwijderd. Zaad dat men op zoo'n bedrijf aan koopt, noemt men ORIGINEEL-ZAAD. Tijdens de proeven van Broekema was dat dus nog voor geen enkele boer verkrijgbaar alleen pas, toen hij de soort geschikt achtte voor de uitzaai, gaf hij het zaad over van die gewassen, welke hij, na scherpe controle, als raszuiver had be schouwd 1 Sinds 1 October 1912 is die contro- leerende taak, omtrent de zuiverheid van door binnenlandsche kweekers „ge maakte" nieuwe cultuurrassen opgedra gen aan het Instituut voor Plantenveredeling te Wa- geningen Van binnenlandsche nieuwe rassen kan men alleen dus daar maar terecht als men van die gewassen „Origineel Zaad" wenscht uit te zaaienDaar het Instituut niet over voldoende oppervlakte land beschikt, om op een eigen bedrijf voldoende Origineel zaad te telen, heeft het met verschillende prima-landbouwers overeenkomsten gesloten omtrent het onder toezicht van het Instituut telen en afleveren van Origineel zaad der di verse rassen der cultuurgewassen. Van die „vermeerderiDgsvelden" kan de land bouwer dus zijn zaaizaad betrekken, met de absolute zekerheid, dat er, voorzoover menschelijk kennen het mogelijk maakt, zekerheid bestaat, dat men beslist zuiver, soortecht zaad van het gewenschte^ras ontvangt Bekeken van uit het oogpunt der te genwoordige landbouwkundige kennis, heeft men dus pas werkelijk „nieuw" zaaizaad en pootgoed. als men Origineel zaaizaad en pootgoed aankoopt@£9 Inlichtingen wadr, van een bepaald ras van een bepaald cultuurgewas, „Ori- ginetV„zaadkoorn" te verkrijgen is, zijn, zooals uit het bovenstaade reeds over- duidelijk kan blijken, te verkrijgen bij het„Instituut voor Plantenveredeling" te Wageningen. Als men u daar niet in kan lichten, bestaat er van de soort door u verlangt, geen Origineel zaad, wat dan zooveel zeggen wil, alsde ver langde soort wordt niet onder controle gesteld «n afgeleverd! BEHOORENDE BIJ HET Kieuwsblad EINDE. ;fcable"Hen versfegping In het verdere van het gebed van den onwetende lijkt het of in het zielsleven van Multatuli een wending is gekomen. Hy begint de mogelijkheid groot te achten dat er een tijd komt dat by wijzer zal zijn. Hij heeft een afgestompt geweten, die verhardt in den weg der geestelijke on wetendheid. Multatuli heeft niet bewezen dat er een onwetendheid is in dien zin. Het is niet een twijfelaar. Het staat onder den invloed »Ik wil niet dat er een God is«. Spr. gebruikt hier een prachtig beeld. Een moeder heeft een klein kind, de vader is op het oorlogsveld. De moeder leert h-t kind, dat het zoo'n beste vader heeft. Het kind wordt grooter, de vader komt met terug, en de moeder houdt vol dat het kind zoo'n beste vader heeft. Maar als het meisje groot wordt zegt het aan ieder, «geen vader gehad te hebben. En men zegt «dat kind is gek, want wie kan er zonder vader zijo« Mutatuli zegt dat bet dwaasheid is God te dienen, zonder dat deze geopenbaard heeft op welke wijs. Wat verwacht God voor dierst Liefde dienst 1 Mutaluli vraagt een gebruiksaan wijzing. De liefde werkt spontaan, uit het hart, heeft geen gebruiksaanwijzing Mutatult's dienst is in de diepte van het wezen, geen liefde dienst. Judas gaf Jezns een kus, uiterlyk was het in orde, maar naar het wezen deugde het niet. Geen jongen vraagt aan z'n vader, «Hoe moet ik doen als ik by acyn meisje ben De hemel zend ons zooals Mutatuli be geerd, geen programma. Het Goddelyke moet onder ons woning maken. Wie de liefde heeft, heeft de vervulling. Christus is gekomen om de wet en de profeten te vervullen. Het is niet zooals Mutatoli zegt om het loon dat wij God dienen, maar wij dienen God om God zelf Gestorven om met God vervuld te worden. Hot goddelijke genade loon wordt uitgekeerd door de dood heen. Uit vrees voor straf, zegt Mutatuli. Ten deele is dat waar. Vrees is een tucht middel. De vreeze des Heere is het be ginsel der wijsheid. «Antwoord vadert zoo roept Mutatnli. Hoe komt Multatuli er nu aan om te we ten, hoe je God moet dienen, als hij zich niet geopenbaard heeft. En het zwijgen Gods is nog geen reden om athëist te worden. Zegt niet den 13a psalm. «Hoe lang Haar* znlt Gy my steeds vergeten, hoe lang zult Gij Uw aangezicht vet bergen. Hat vergéten kan het rechte kénnen wezan. De graankor rel die schittert in zoanestralen, zichtbaar voor ieders oog haaft minder waarde, als de graankorrel die winters in den grond, en straks heerlijk ta voorschijn komt. Het zwijgen Gods kan groot zyn. God zwijgt als Multatuli raaskalt. De weg van Gods liefdeleven eindigt niet in verlatenheid, maar in hetVadar in Uwe banden beveel ik mijn geestc. De wijze Multatuli bedoelt de vrome, dia het wél weet, vél God kent, bespot den dwaas en zingt; «Welzalig hij die inden boozen raadt enz., en scbachert in staats papieren. Maar waar blijf^ Multatuli met de vele martelaren die goelf en bloed ifïerde voor hun geloof «Derf vrouw en kinderen 't graf. Neemt goed en bloed ons af enz. Het gaat toch niet, om te zeggen dat ieder die ter beurze gaat, een Christen is. Het geheele gebed van den onwetende, is geen gedicht dat geboren is in het hart van den dichter, maar is een onlogisch betoog dat zijn bedoeling vindt in den laatsten regel, »0 God er is geen God De duidelyke weerlegging van Multatuh's gebed vond een aandachtig gehoor. Er volgde nog een lange, aangename, leerzame bespreking mat de heeren Kentie, Versterg, Verbeek, Verbeek van Veen, kWynbelt en Vogelaar. In de beantwoording van de vragen was de Heer Smink wear de oude filosoof wat voor velen (allen moeilijk was hem te volgen. Zoowel de reden als de bespreking war den door den Spr. verduidelykt door tal van uit het leven gegrepen beelden. De vergadering die onder leiding stond van den Heer Kentie is schitterend ge slaagd, wanneer het comité voor winter- lezingen te Woudrichem dergelijke avonden organiseert, belooft het bestaansrecht. MINISTER VAN DER VEGTE HEEFT EEN BEZOEK GEBRACHT AAN IJMUIDEN, ten einde in nieuw te bouwen zeeweg in oogenschouw te nemen. Hierboven v.l.p.r. de de secretaris van den minister, Min. v. d. Vegte en wethouder Tusenius. MISS RUTH ELDER HEEFT MET DEN PILOOT HALDERMAN Parijs weer verlaten. Wij kiekten de beide Oceaanvliegers nog even voor hun vertrek. Laiirihouwmhriek.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1927 | | pagina 5