Uw Fotograaf Paasch-MaandagCOERTSE
ATELIER DEN GEHEELEN DAG GEOPEND
TS;2966 GORKUM
Kastpapieren,
Jan Gaertzen,
Lij ders Aan
EKZEEM!
Waar koop ik het voordeeligst voor 't a.s. seizoen mijn artikelen?
Wed. A. DUIJSTERS
HEUSDEN.
Firma L. J. VEERMAN,
Walter P. Chrysler.
W Nergens anders, nergens beter, als bij onderstaand adres. "91
Hferis
Het Aiddel Voor U
Van machine-poetser tot een der grootste
automobiel-constrnctenrs en fabri
kanten van den laatsten tijd
met en zonder rand,
wit en gekleurd
Koperen en Celluloid punaises.
BOEKHANDEL
HEUSDEN
'fëêmmÊÊÈ:
NIJMHARDTs
Hoofdpijn Tabletten 60 ct
Laxeer Tabletten 60 et
Zenuw Tabletten 75 et
Staal-Tabletten 90 ct
Maagf-Tabletten 75 c
Bij Apoth. en Drogisten.
jyaw;
JJezoek
van ohids bekend (i|
Hótel
Café Billard j
Restaurant
Uitspanning.
St. Jaasstraat 10-12
'3 BOSCH.
Tel. Interc. -436 jj
Ruime auto- I
garage's
Reclamewagens
speciaal tarief.
TE ZAANDAM WOEDDE EEN
HEVIGE BRAND.
Bij deze brand kwam ook een
pelmolen in de vlammen om. Dit
was een zeer historische molen,
daar Peter de Groote, Czaar van
Rusland, tijdens zyn verblyf in
Holland, hier gewerkt heeft.
Rubriek van den Arbeit!
SAMENWERKING TÜSSCHEN
WERKGEVERS EN ARBEIDERS.
II.
£5
i)
iü
Heeren Overhemden percal met boord
190—245—280
crepé met boord, dit is een byzondere
aanbieding 250
pique, prachtkwaliteit 250-390 425-490
crejé, moderne ruiten en strepen
325—375—390
de nieuwste kleuren l'end'beige reed'
grijs, Lila en zalmkleur 395
zeer chic, met 2 boorden 450—475
Jongens Overhemden, in alle kleuren en maten
125-450—160-475
Heeren Strikjes 2540607595410125—140
Zelfbinders Aricot 253035456070—95110
zijden, moderne ruiten en streepan 3545
65-80-95
zeer chic 175-210—225—245—260—
275-290
Sokken, zeer mooie ruiten en streepen 202535
40—45—50—60
fii d'ecosse, pracht kwaliteit 6075—95145
175—210—225
Sokken, zaiver wol, mooie kleuren 98125145170
490-225
zijdewol, zeer modern 175195210 225275
sajet, in alle kleuren, 2X2 gebreid 75 95
110—125—245
Heeren Bretelles 25406585110125140
Sokkenhouders. Mouwophouders Sportriemen
Boordenknoopjes Manchetknoopen Boordenspeldjes
Dames Kousen, katoen 2540607080
fil d'ecosse 75—98—105—415—135
zeer moderne kleuren 150
175—210—225
zyde-fil d'eoosse 210—225250
zyde, prachtkwaliteit 135175190210
zijde-wol ia alle kleuren 210225250
zijde miseture, zeer nieuw 250275325
zuiver wol 125 150175190225
Zuiver wollen Kinderkousen in zwart, grys en beige.
Zwarte schoolkousen 2X2 gebreid in alle maten,
zeer voordeelig.
Sportkousen, bruin, beige, grijs en zwart, mooie randen,
maat 2 3 4 5 enz.
110" f20 130
Dames Handschoenen, gebreid 85100115125440
met kap 125145175
zeer nieuw 175195210225
Heeren in alle kleuren 125150175 250
Zijden HeereD sjaals 110125145175210245
Zyden Dames sjaals zeer chic en modern.
Fantasie tafelkleedjes 5060—75110140
Imitatie Smyrna kleedjes 110210350
Tafelzeilen, mooie patronen, per el 4975110
Tafelzeilen afgepast in diverse maten en kwaliteiten.
Cocosmaijes 35 40-50-65-75
Kacbelzeilen dieren dessins
Cocosdeurmatten vanaf 95
65-85-125-140
Afgepaste matteo, zooals damast, bedrukte olymphia en
Twisted matten, ruime keuze en lage prijzen.
dervoorzitter te Nieuwendijk verklaart al
dus: De kluiten liggen er nog op, maai
vre hadden gedacht dat 't wel zou bezak
ken, maar dat is niet gebeurd. De kade if
wel iets verhoogd en feitelijk is de kade
door verdachte verbeterd en meer ge ge
ëgaliseerd.
VerdachteDe kade is absoluut niet
verhoogd.
Kantonrechter tot getuige Snoek: Nu
begrijp ik er niet veel meer van. U zegt
de kade is wel iets verhoogd en onmid
dellijk laat U er op volgen„feitelijk
is de kade door verdachte verbeterd er
meer geegalizeerd. De kruin is niet ver
hoogd, maar de kanten wel."
Getuige Snoek: De kruin is feitelijk
niet verhoogd.
Kantonrechter: Als de kruin niet ver-
is, is verdachte ook niet strafbaar en
spreek ik hem dus vrij.
J. A. B. werkman, A. N. bakker en
-T. H. K. werkman, allen wonende te Wijk
hadden op 4 Februari j.l. des avonds te
ruim half twaalf te Veen burengerucht
verwekt. Zij hadden aan de politie ver
klaard als volgtWij zijn hedenavond
naar eene uitvoering geweest te Wijk
en hebben daarvan zoo juist ons meis
je thuis gebracht. Om deze redenen ver-
keeren wij in zoo'n lollige stemming
Kantonrechter: Dus blij omdat ze hun
meisje kwijt waren Dat is niet hoopvol
voor de toekomst.
Enfin, 't was feest, dan ieder maai
f 3.00 of 2 dagen.
„Hoeveel tijd en geld verliest men met
loopen Hoeveel kans op zaken doen hebt
ge ermede verspeeld? Haastige -spoed is
zelden goedMen mag het dan nog wel
oens spreekwoordelijk aldus uitdrukken
maar onder spoed verstaan wij niets an
ders dan vlugheid om daar te komen
waar men iets nuttigs- snel kan ver
richten. Dat is de toon, waarop heder
ten dage ons zakenleven is afgestemd
Thans zijn wij in het tijdperk van het
snelvervoer, en degene, die ongelukki
gerwijze daarbij uit heb tempo geraakt
raakt verloren."
Dit iseen verklaring van een fabri
kant, die begonnen is als machine-poet
ser tegen een loon va.n 10 cent per uur
en 't bracht tot bouwer van honderd
tallen locomotieven en later van honderd
duizenden automobielen, n.l. Walter P
Chrysler.
Chrysler is de man, die eenige jarer
geleden een staf van uitnemende auto
mobiel-constructeurs, die volkomen op d<
hoogte waren met de voor- e/n nadee
len van de automobielmerken, die aai
de Amerikaansche en Euxopeesche maxkf
verschenen (en wel, omdat zij stuk vooi
stuk als ingenieur of als hoofdingenieui
hadden gewerkt aan de meeste en aan
de grootste Amerikaansche en Europee
sche automobiel-fabrieken), om zich heer
sche bijzonderheden, die zoowel wagen,
motor als eigenaar ten goede kwamen.
Een klein voorbeeldom den eigenaa:
van een wagen te ontlasten van het
steeds weer terugkomende lastige sme
ren van veerbouten etc., voerde hij zijn
wagens uit met rubber veerkussjns, die
absoluut geen smering behoeven. Elk
smeersysteem, hoe vernuftig ook be
dacht, kan door een klein foutje wei
geren te werken. Rubber veerkussens e-
venwel behoeven nimmer smering
Om „shimmy" in de voorwielen uit
te schakelen, voerde Chrysler zijn wa
gens uit met eleetriscli uitgebalanceerde
voorwielen, waardoor zelfs de minste
„shimmy" voorkomen wordt en de wa
gens een buitengewoon vaste ligging op
den weg verkrijgen.
Dat ex na- enkele jaren zooveel Clirvs-
Iers loopen, is niet alleen een veer op
vroeger reeds hebben uiteengezet, is de
ze Hooge Raad van Arbeid xort gele
den op een wettelijken basis geschoeid
welke 1 Juli a.s. in werking zal tre
den.
Naast den Hoogen Raad van Arbeid
staan tal van permanente of bijzondere
commissies, waarin ook vertegenwoordi
gers van werkgevers- en arbeidersorgani
saties elkaar ontmoeten. Zoo bij\". de Cen
trale Commissie voor de Statistiek, de
Commissie voor de Economische Poli
tiek, de Rijkscommissie voor Werkver
ruiming, de Rijkscommissie voor beroeps
verandering en vakopleiding, de Commis
sie van bijstand voor de Arbeidsbemidde
ling, enz. Al deze commissies hebben
een bepaald doel en de leden van de com
missies worden, voor zoover zij niet,
rechtstreeks door hun organisaties zijn
aangewezen, geacht de denkbeelden naar
derl. Werkgevers het initiatief heeft ges
nomen. Dit heeft onlangs de tentral®
arbeiders-organisaties, het N V.Y., R.K.
W., C.N.V. en A.N.V. tot een bespreking
uitgenoodigd over de vraagstukken va*
algemeenen aard, waarbij de belangen tvaa
werkgevers en arbeiders parallel loopen.
Hoewel men uitdrukkelijk de arbeidsvoor
waarden buiten het overleg heeft ge*
p»laatst (deze toch worden door de orga
nisaties in de bedrijfstakken geregeld), je
het duidelijk, dat er toch tal van vraag
stukken zijn, waarvoor dit overleg nut
tig is. De eerste bespreking, die 10 Fe
bruari plaats vond, heeft een bevredigend,
resultaat gehad. Met belangstelling mag
de verdere ontwikkeling van dit overleg
worden afgewacht.
mri
verzamelde als help>er om zijn ideaal lx
verwezenlijken. Chrysler had zie h n.l. ah
zijn ideaal gesteld, een auto te bou
wen, zoo perfect en zoo fraai als geer
andere.
Het is thans 4 jaar geleden, dat hij
voor 't eerst met den Chrysler „70" uit
kwam, een wagen, die destijds veel op
zien baarde, omdat hij technisch uit
muntend en buitengewoon snel en vei
lig was. Deze Chrysler „70" heeft mede
den stoot gegeven tot het bouwen var
snelle wagens, die daarna vrijwel alge
meen zijn geworden.
Walter P. Chrysler was degene, die
zijn wagen voorzag van hydraulische vier,
wielremmen, een krukas op zeven lagen
toepaste (een noviteit, destijds uitslui»
tend in zeer kostbare wagens toege
past), lucht- en oliereiniger, die geheel
nieuw waren, een speciaal geconstrueer
de tubulaire vooras (ronde holle as)
om den enormen druk der krachtige vier-
wielremmen op de vooras te weerstaan
ve-eren, die niet in de lijn van het chas
sis mee waren gebouwd, doch dichtbi;
en gelijk met de achterwielen Het resul
taat van deze constructie was en is, dal
men met den wagen een bocht met groo-
te snelheid kan nemen, zonder dat var
een zijdelingscli slippen sprake is. Chrys
ler was mede de eerste, die op de New-
Yorksche Show uitkwam met een, in se
rie gebouwden, Roadster, in de thans be
kende Chrysler „stream-line".
Terwijl de Chrysler bij het eetste uit
komen in 1924 op de 27 ste plaats stond
in de Amerikaansche automobielproduo
tie, staat zij thans op de 3de plaats
Dat de Chrysler op dit niveau is geko
men, is te danken aan het feit, dat Wal
ter P. Chrysler onvermoeid is doorge
gaan met steeds nieuwe verbeteringen
aan zijn wagens aan te brengen, techni-
den hoed van den importeur, noch uit
sluitend een gevolg van de bowon lerens-
waardig opgezette reclame-campagne.
Chryslers staan thans op den hoog-
sten trap van Amerika's wonderlijke Au
tomobiel-industrie en zullen daar wel blij
ven ook.
Districts Dealers voor het Laad var
Heusden en Altena en de Langstraat
N. V. A. de Graaf f en Co's automobielhan
del Waalwijk Tel. 194 Meeuwen Tel. 1
Na de samenwerking in de beIrijtstak
ken zullen wij thans de samenwerking
tusschen de centrale organisaties van
werkgevers en arbeiders nader beschou
wen. Deze samenwerking bestaat, voor
al in de officieele en semi-officieele re
geeringsinstellingen, bijv. in den Hoo
gen Raad van Arbeid, waar de vertegen
woordigers van de werkgevers- en ar
beidersorganisaties met een aantal z.g.
wetenschappelijke leden geregeld samen
komen om den Minister van Arb tid van
advies te dienen over verschillen 1.-: vraag
stukken op arbeidsgebied. Zooals wij
voren te brengen, welke in de kringen,
waarin zij door hun dagelijkschsn ar
beid verkeeren, «bestaan.
Een bijzondere wijze van contaca tus
schen de centrale organisaties is in 1920
in het leven geroepen, in verband met
plannen inzake de ziektewet. Het over
leg, dat toen plaats vond, leidde tot
een overeenkomst, het z.g. plan Post-
liuma-Kupexs, doch de toenmalige Mi
nister van Arbeid wenschte dit niet als
basis voor een wettelijke regeling t©
aanvaarden, zoodat dit overleg helaas op
niets uitliep. Een ander contact, dat,
in 1919 in de R. K. organisaties nrar vo
ren kwam en leidde tot de oprichting
van den R. K. Centralen Raad van Be
drijven, is ook niet dat geworden, wat
men er zich aanvankelijk van voorge
steld had, omdat het voor de R. K.
groot-werkgevers te bezwaarlijk werd bun
medewerking aan dezen Centralen Raad
te blijven geven. De Centrale Raad be
staat nog wel tusschen de R. K. arbei
ders-, boeren- en middenstandorganisa
tics, doch met de R. K. groot-werk
gevers is het contact veel geringer en
vinden slechts af en toe besprekingen
plaats in den z.g. Raad van Overleg.
Tenslotte moeten wij hier rpelding ma
ken van de jongste poging tot samen
werking, waartoe het Verbond van Ne-
Denkt U eens wat het beteekent in
enkele seconden het brandende jeuken
te bedaren 1 Een paar druppels D.D.D.
brengen onmiddellijk verzachting.
Geen slapelooze nachten meer, geen
hinderlijk jeuken overdag. Waarom
nog langer lijden, als verzachting
mogelijk is? Reeds de allereerste
aanwending van D.D.D. doet het
brandende jeuken ophouden. Het is
een beproefd middel tegen Ekzeem,
Ringworm, Open Beenen, Zeere Plek
ken, Huidroos, Huiduitslag en andere
huidkwalen. Waarom zoudtU dralen?
Koop vandaag nog een flacon ad. f.0.75
of f.2.50 bij Uw apotheker of drogist.
D.D.D. zeep f.1.per stuk.