Uw Fotograaf Paasch-MaandagCOERTSE ATELIER DEN GEHEELEN DAG GEOPEND TS;2966 GORKUM Kastpapieren, Jan Gaertzen, Lij ders Aan EKZEEM! Waar koop ik het voordeeligst voor 't a.s. seizoen mijn artikelen? Wed. A. DUIJSTERS HEUSDEN. Firma L. J. VEERMAN, Walter P. Chrysler. W Nergens anders, nergens beter, als bij onderstaand adres. "91 Hferis Het Aiddel Voor U Van machine-poetser tot een der grootste automobiel-constrnctenrs en fabri kanten van den laatsten tijd met en zonder rand, wit en gekleurd Koperen en Celluloid punaises. BOEKHANDEL HEUSDEN 'fëêmmÊÊÈ: NIJMHARDTs Hoofdpijn Tabletten 60 ct Laxeer Tabletten 60 et Zenuw Tabletten 75 et Staal-Tabletten 90 ct Maagf-Tabletten 75 c Bij Apoth. en Drogisten. jyaw; JJezoek van ohids bekend (i| Hótel Café Billard j Restaurant Uitspanning. St. Jaasstraat 10-12 '3 BOSCH. Tel. Interc. -436 jj Ruime auto- I garage's Reclamewagens speciaal tarief. TE ZAANDAM WOEDDE EEN HEVIGE BRAND. Bij deze brand kwam ook een pelmolen in de vlammen om. Dit was een zeer historische molen, daar Peter de Groote, Czaar van Rusland, tijdens zyn verblyf in Holland, hier gewerkt heeft. Rubriek van den Arbeit! SAMENWERKING TÜSSCHEN WERKGEVERS EN ARBEIDERS. II. £5 i) iü Heeren Overhemden percal met boord 190—245—280 crepé met boord, dit is een byzondere aanbieding 250 pique, prachtkwaliteit 250-390 425-490 crejé, moderne ruiten en strepen 325—375—390 de nieuwste kleuren l'end'beige reed' grijs, Lila en zalmkleur 395 zeer chic, met 2 boorden 450—475 Jongens Overhemden, in alle kleuren en maten 125-450—160-475 Heeren Strikjes 2540607595410125—140 Zelfbinders Aricot 253035456070—95110 zijden, moderne ruiten en streepan 3545 65-80-95 zeer chic 175-210—225—245—260— 275-290 Sokken, zeer mooie ruiten en streepen 202535 40—45—50—60 fii d'ecosse, pracht kwaliteit 6075—95145 175—210—225 Sokken, zaiver wol, mooie kleuren 98125145170 490-225 zijdewol, zeer modern 175195210 225275 sajet, in alle kleuren, 2X2 gebreid 75 95 110—125—245 Heeren Bretelles 25406585110125140 Sokkenhouders. Mouwophouders Sportriemen Boordenknoopjes Manchetknoopen Boordenspeldjes Dames Kousen, katoen 2540607080 fil d'ecosse 75—98—105—415—135 zeer moderne kleuren 150 175—210—225 zyde-fil d'eoosse 210—225250 zyde, prachtkwaliteit 135175190210 zijde-wol ia alle kleuren 210225250 zijde miseture, zeer nieuw 250275325 zuiver wol 125 150175190225 Zuiver wollen Kinderkousen in zwart, grys en beige. Zwarte schoolkousen 2X2 gebreid in alle maten, zeer voordeelig. Sportkousen, bruin, beige, grijs en zwart, mooie randen, maat 2 3 4 5 enz. 110" f20 130 Dames Handschoenen, gebreid 85100115125440 met kap 125145175 zeer nieuw 175195210225 Heeren in alle kleuren 125150175 250 Zijden HeereD sjaals 110125145175210245 Zyden Dames sjaals zeer chic en modern. Fantasie tafelkleedjes 5060—75110140 Imitatie Smyrna kleedjes 110210350 Tafelzeilen, mooie patronen, per el 4975110 Tafelzeilen afgepast in diverse maten en kwaliteiten. Cocosmaijes 35 40-50-65-75 Kacbelzeilen dieren dessins Cocosdeurmatten vanaf 95 65-85-125-140 Afgepaste matteo, zooals damast, bedrukte olymphia en Twisted matten, ruime keuze en lage prijzen. dervoorzitter te Nieuwendijk verklaart al dus: De kluiten liggen er nog op, maai vre hadden gedacht dat 't wel zou bezak ken, maar dat is niet gebeurd. De kade if wel iets verhoogd en feitelijk is de kade door verdachte verbeterd en meer ge ge ëgaliseerd. VerdachteDe kade is absoluut niet verhoogd. Kantonrechter tot getuige Snoek: Nu begrijp ik er niet veel meer van. U zegt de kade is wel iets verhoogd en onmid dellijk laat U er op volgen„feitelijk is de kade door verdachte verbeterd er meer geegalizeerd. De kruin is niet ver hoogd, maar de kanten wel." Getuige Snoek: De kruin is feitelijk niet verhoogd. Kantonrechter: Als de kruin niet ver- is, is verdachte ook niet strafbaar en spreek ik hem dus vrij. J. A. B. werkman, A. N. bakker en -T. H. K. werkman, allen wonende te Wijk hadden op 4 Februari j.l. des avonds te ruim half twaalf te Veen burengerucht verwekt. Zij hadden aan de politie ver klaard als volgtWij zijn hedenavond naar eene uitvoering geweest te Wijk en hebben daarvan zoo juist ons meis je thuis gebracht. Om deze redenen ver- keeren wij in zoo'n lollige stemming Kantonrechter: Dus blij omdat ze hun meisje kwijt waren Dat is niet hoopvol voor de toekomst. Enfin, 't was feest, dan ieder maai f 3.00 of 2 dagen. „Hoeveel tijd en geld verliest men met loopen Hoeveel kans op zaken doen hebt ge ermede verspeeld? Haastige -spoed is zelden goedMen mag het dan nog wel oens spreekwoordelijk aldus uitdrukken maar onder spoed verstaan wij niets an ders dan vlugheid om daar te komen waar men iets nuttigs- snel kan ver richten. Dat is de toon, waarop heder ten dage ons zakenleven is afgestemd Thans zijn wij in het tijdperk van het snelvervoer, en degene, die ongelukki gerwijze daarbij uit heb tempo geraakt raakt verloren." Dit iseen verklaring van een fabri kant, die begonnen is als machine-poet ser tegen een loon va.n 10 cent per uur en 't bracht tot bouwer van honderd tallen locomotieven en later van honderd duizenden automobielen, n.l. Walter P Chrysler. Chrysler is de man, die eenige jarer geleden een staf van uitnemende auto mobiel-constructeurs, die volkomen op d< hoogte waren met de voor- e/n nadee len van de automobielmerken, die aai de Amerikaansche en Euxopeesche maxkf verschenen (en wel, omdat zij stuk vooi stuk als ingenieur of als hoofdingenieui hadden gewerkt aan de meeste en aan de grootste Amerikaansche en Europee sche automobiel-fabrieken), om zich heer sche bijzonderheden, die zoowel wagen, motor als eigenaar ten goede kwamen. Een klein voorbeeldom den eigenaa: van een wagen te ontlasten van het steeds weer terugkomende lastige sme ren van veerbouten etc., voerde hij zijn wagens uit met rubber veerkussjns, die absoluut geen smering behoeven. Elk smeersysteem, hoe vernuftig ook be dacht, kan door een klein foutje wei geren te werken. Rubber veerkussens e- venwel behoeven nimmer smering Om „shimmy" in de voorwielen uit te schakelen, voerde Chrysler zijn wa gens uit met eleetriscli uitgebalanceerde voorwielen, waardoor zelfs de minste „shimmy" voorkomen wordt en de wa gens een buitengewoon vaste ligging op den weg verkrijgen. Dat ex na- enkele jaren zooveel Clirvs- Iers loopen, is niet alleen een veer op vroeger reeds hebben uiteengezet, is de ze Hooge Raad van Arbeid xort gele den op een wettelijken basis geschoeid welke 1 Juli a.s. in werking zal tre den. Naast den Hoogen Raad van Arbeid staan tal van permanente of bijzondere commissies, waarin ook vertegenwoordi gers van werkgevers- en arbeidersorgani saties elkaar ontmoeten. Zoo bij\". de Cen trale Commissie voor de Statistiek, de Commissie voor de Economische Poli tiek, de Rijkscommissie voor Werkver ruiming, de Rijkscommissie voor beroeps verandering en vakopleiding, de Commis sie van bijstand voor de Arbeidsbemidde ling, enz. Al deze commissies hebben een bepaald doel en de leden van de com missies worden, voor zoover zij niet, rechtstreeks door hun organisaties zijn aangewezen, geacht de denkbeelden naar derl. Werkgevers het initiatief heeft ges nomen. Dit heeft onlangs de tentral® arbeiders-organisaties, het N V.Y., R.K. W., C.N.V. en A.N.V. tot een bespreking uitgenoodigd over de vraagstukken va* algemeenen aard, waarbij de belangen tvaa werkgevers en arbeiders parallel loopen. Hoewel men uitdrukkelijk de arbeidsvoor waarden buiten het overleg heeft ge* p»laatst (deze toch worden door de orga nisaties in de bedrijfstakken geregeld), je het duidelijk, dat er toch tal van vraag stukken zijn, waarvoor dit overleg nut tig is. De eerste bespreking, die 10 Fe bruari plaats vond, heeft een bevredigend, resultaat gehad. Met belangstelling mag de verdere ontwikkeling van dit overleg worden afgewacht. mri verzamelde als help>er om zijn ideaal lx verwezenlijken. Chrysler had zie h n.l. ah zijn ideaal gesteld, een auto te bou wen, zoo perfect en zoo fraai als geer andere. Het is thans 4 jaar geleden, dat hij voor 't eerst met den Chrysler „70" uit kwam, een wagen, die destijds veel op zien baarde, omdat hij technisch uit muntend en buitengewoon snel en vei lig was. Deze Chrysler „70" heeft mede den stoot gegeven tot het bouwen var snelle wagens, die daarna vrijwel alge meen zijn geworden. Walter P. Chrysler was degene, die zijn wagen voorzag van hydraulische vier, wielremmen, een krukas op zeven lagen toepaste (een noviteit, destijds uitslui» tend in zeer kostbare wagens toege past), lucht- en oliereiniger, die geheel nieuw waren, een speciaal geconstrueer de tubulaire vooras (ronde holle as) om den enormen druk der krachtige vier- wielremmen op de vooras te weerstaan ve-eren, die niet in de lijn van het chas sis mee waren gebouwd, doch dichtbi; en gelijk met de achterwielen Het resul taat van deze constructie was en is, dal men met den wagen een bocht met groo- te snelheid kan nemen, zonder dat var een zijdelingscli slippen sprake is. Chrys ler was mede de eerste, die op de New- Yorksche Show uitkwam met een, in se rie gebouwden, Roadster, in de thans be kende Chrysler „stream-line". Terwijl de Chrysler bij het eetste uit komen in 1924 op de 27 ste plaats stond in de Amerikaansche automobielproduo tie, staat zij thans op de 3de plaats Dat de Chrysler op dit niveau is geko men, is te danken aan het feit, dat Wal ter P. Chrysler onvermoeid is doorge gaan met steeds nieuwe verbeteringen aan zijn wagens aan te brengen, techni- den hoed van den importeur, noch uit sluitend een gevolg van de bowon lerens- waardig opgezette reclame-campagne. Chryslers staan thans op den hoog- sten trap van Amerika's wonderlijke Au tomobiel-industrie en zullen daar wel blij ven ook. Districts Dealers voor het Laad var Heusden en Altena en de Langstraat N. V. A. de Graaf f en Co's automobielhan del Waalwijk Tel. 194 Meeuwen Tel. 1 Na de samenwerking in de beIrijtstak ken zullen wij thans de samenwerking tusschen de centrale organisaties van werkgevers en arbeiders nader beschou wen. Deze samenwerking bestaat, voor al in de officieele en semi-officieele re geeringsinstellingen, bijv. in den Hoo gen Raad van Arbeid, waar de vertegen woordigers van de werkgevers- en ar beidersorganisaties met een aantal z.g. wetenschappelijke leden geregeld samen komen om den Minister van Arb tid van advies te dienen over verschillen 1.-: vraag stukken op arbeidsgebied. Zooals wij voren te brengen, welke in de kringen, waarin zij door hun dagelijkschsn ar beid verkeeren, «bestaan. Een bijzondere wijze van contaca tus schen de centrale organisaties is in 1920 in het leven geroepen, in verband met plannen inzake de ziektewet. Het over leg, dat toen plaats vond, leidde tot een overeenkomst, het z.g. plan Post- liuma-Kupexs, doch de toenmalige Mi nister van Arbeid wenschte dit niet als basis voor een wettelijke regeling t© aanvaarden, zoodat dit overleg helaas op niets uitliep. Een ander contact, dat, in 1919 in de R. K. organisaties nrar vo ren kwam en leidde tot de oprichting van den R. K. Centralen Raad van Be drijven, is ook niet dat geworden, wat men er zich aanvankelijk van voorge steld had, omdat het voor de R. K. groot-werkgevers te bezwaarlijk werd bun medewerking aan dezen Centralen Raad te blijven geven. De Centrale Raad be staat nog wel tusschen de R. K. arbei ders-, boeren- en middenstandorganisa tics, doch met de R. K. groot-werk gevers is het contact veel geringer en vinden slechts af en toe besprekingen plaats in den z.g. Raad van Overleg. Tenslotte moeten wij hier rpelding ma ken van de jongste poging tot samen werking, waartoe het Verbond van Ne- Denkt U eens wat het beteekent in enkele seconden het brandende jeuken te bedaren 1 Een paar druppels D.D.D. brengen onmiddellijk verzachting. Geen slapelooze nachten meer, geen hinderlijk jeuken overdag. Waarom nog langer lijden, als verzachting mogelijk is? Reeds de allereerste aanwending van D.D.D. doet het brandende jeuken ophouden. Het is een beproefd middel tegen Ekzeem, Ringworm, Open Beenen, Zeere Plek ken, Huidroos, Huiduitslag en andere huidkwalen. Waarom zoudtU dralen? Koop vandaag nog een flacon ad. f.0.75 of f.2.50 bij Uw apotheker of drogist. D.D.D. zeep f.1.per stuk.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1928 | | pagina 6