Tweede Blad
voor het Land
van Heusden en ftltena,
de langstraat
en de Bommelerwaard.
KB. 4810 Mess Mei
Cestuums naar maai van I
F'. JGH4N DE MOL,
Jan Geerfzes
I
f32 50
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
Parlementair Overzicht.
Rechtzaken
IliiifKeniand
iturs;erlljke Stand.
BEBOORENDE BIJ HET
Stalen op aanvraag. Coupeur te
ontbieden.
Voor prima pasvorm en be
werking wordt ingestaan.
Verzuim© niet, zonder «enige ver
plichting stalen aan te vragen.
HEUSDEN.
BOSSCHE RECHTBANK
Uitspraken.
C. M,, Dossen, overtr. Warenwet., appèl
Kgt. Heusden, appèl niet ontvankelijk
J. K„ Almkerk, Motor»Rywielwet,! apjè!
Kgt. Heueden, vonnis vein., vry.
Bezoek
van oude bekend
Hdtel
Café Biliard
Restaurant
Uitspanning.
St- Jansstraat 10-12
'8 BOSCH
Tel. Interc. 436
Huisgezin
Geachte Medeburgers
t
Ruime auto-1
garagre's
Op een theevisite wordt er meestal over kleeding en»,
gesproken.
De een zoekt het hier en de ander daar, doch ik wil
U een goede raad geven Zoek niet meer naar
een adres voor Uw kleeding naar maat,
want W. B BRIK, hoek Vinschersdgk
GORCUM, is mjjn en ooit Uw adres.
Wil U tegen matigen prijs een costuum, dat in coupe,
stof, voerings en afwerking in alle opzichten moet vol
doen, dan kunt U nergens beter terecht
Geen autobus- of andere reiskosten toorden vergoed, maar
daarvoor ontvangt U degelijk werkt
Nomiriatieve opgave van de gekeurde
hengsten, benevens van de eigenaars
met de woonplaats.
(Indien vermeld is valleen voor dekking*,
beteekent zulks, dat die hengsten door de
betrokken stamboeko mmissie wel voor
dekking zijn goedgekeurd, maar nog niet
in aanmerking komen een nieuw stamboek
nummer te ontvangen.)
De hengsten type trekpaard mogen dekken
in bet geheele Ryk de vermelde nummers
zijn alle van het stamboek Nederlandsche
trekpaard.
Goedgekeurd in Noordbrabant.
Hengsten type trekpaard.
Jules de Brake), van L. van Rheen te
Bruchem Nap. v. b. 38071, van M.
Verschoor te Almkerk Brillant, B 357,
van P. Bouman te Aalburg.
Hengsten type tuigpaard.
(Deze hengsten mogen dekken in het
geheele Ryk de vermelde nummers z$n
van de Nationale Vereeniging).
Justico, 269, van Wed. R. v. d. Pluym
te DussenCuetos, H. 38, van GebrS.
Orlemat>8 v. d. Schans te Drongelen
Kupido, 289, van G. J. W. Branderborst
te Eetheo.
De volgende hengst mag niet dekken
in Groningen, Friesland en Friesland
Matadorus, v. b. 119 (alleen voor dek
king), van A. Z Snoek te Almkerk.
Over de maand April.
Geboren: Elisabeth A. J. d. van A.
M Hooymaijers en J. G. van der Pul;
Adriana d. van A. Waarts en J. Burghout
j Mar ia J. d. van J. A Fyneman en P. H.
van Suien Maria J. Th. d. van C. A. H.
Langerwerf en C. M C. Strien Maria C.
Tn. d van C. A. Verschuren en C. Fena;
Josephus L. z. van P. Kamp en P. H.
KuystersAdrianus C. z. van A. van Til-
fcorgh en C. Taktor Cornelia A. d. van
J D. Ruytenberg en A C. DankHen-
drikus L. z. van H. J. vau den Wassen-
berg en M. C van VughtGoverdtna Th.
d., Theodorus en Petrus zonen van G.
V,Zylmans en J. A. M. Vissers Agnes M„
d. van A. P. van 0«rs er> E Distelrath
Marinus A. z. vau A. M Fijoeman en A.
M SmitsCornells J. z. van M. J. de
Roo'j en M. Schouten Lucia Th. d vao
A. van Dongen en A. M de BoutWil
lem z van J. P. Schouten en P. A. Ver*
schuren.
Gehuwd: M. W. de Man, 30 j. en
C Schcnitz, 22 j.
Overleden: C. Schoones, echtg. van
A. Vegers, 74 j.H. L. v. d. Wassen-
berg, 3 dagen.
BRAKEL, over de msand April,
Geboren: Johanna Cornelia, d. v.
D. J. de Vries en H. v. Willigen Peterko
d. v. A. v. d. Zalm en H. Sleeuwenboek
Jenneke, d. v. J. D. van Giessen en C*
van Zanten Hendrifaa d. van B. Sleeuwen
boek en W. VervoornLyntje d. van G.
van Hees.
Getrouwd: H. van Dalen 27 j. en
P. van Hemert 27 j.H. Bouman 25 j.
en A. van Balen 26 j.
Geboren: Willem, z. v. A. van Briei
en W. BoumanJan, z. v. W. A. van
Giessen en J. de Kloe.
Overleden: M. Yerheij, 2 ro.C.
Kolbag, 84 j., wed. van L. Groenenbetrg
G. Baks, 69 j., wed. van L. van Os,
ANDEL over April.
Geboren: Aagje Barbara d. v. A',
Verwys en B. ProbetHuibertje d. v. H,
A. Verzyl en 6. v. Tiiborg Elisabeth Bina
d. v. G. J. Beuckhnysea en C. C. van de
WaterJacoba d. v. A. Duister en A. Foe
Catbartna Johanna d. v. G. de Feyter en
en H. de Feyter; Leendert z. v. A. van
Noord en J. UylLeendert Willem 3. v.
N. Schouten en J. van Masbergen Pan!
v. A. G. Cool en J. C. H. Stoel.
Overleden: H, Crielaard 52 j,
wedn. van J. Schouten.
Geboren: Elisabeth d. v. C. v. tl»
Tak en C. Baks; Maaike d. v. T„ v.
Straten en M. KraayMachielia d. V. P.
Lubrun en H. Hartman.
Getrouwd: J. C. Berm 33 j. met
A. Krielaart 29 j.
WERKENDAM, over April.
Geboren: Arie z. v. A. Paans en
J. IppelEngeltje d. v. T. Ippel en
deB Dekker.
Getrouwd: G. Damen 23 j, en J.
G. v. d. Stelt 23 j.T. Klop 24 j. en
J. A. H. Ippel 21 j.
Overleden: J. v. Driel 51 j.A.
Rogge 79 j. eehtg. van W. v. d. Oven-
JtieuwsMad
Purol bij doorzitten, stukloopen en smetten der Huid.
W
Kliekjesdag Begrootingspraat jea
De Eerste Kamer is lang van stof
Een bescheiden minister Motivs
's Gravenhage, 3 Mei.
Het is dan werkelijk gelukt. Dj Staats-
begrooting werd door de Eerste Kamer
dan toch afgewerkt, al moest men er
Zaterdag j.l. ook des middags voor „over
werken", iets, dat volgens enk de leden
sedert menschenheugenis niet was voorge
komen. Maar bij de laatste hoofdstuk
ken is zooveel afgepraat, dat mm zich
in de Tweede Kamer gewaand zon heb
ben, in stede van in het corrigerende en
remmende lichaam: den senaat Zooiat
we dus kliekjesdag houden en alleen de
smakelijkste stukjes uit den begrootings-
potpourri opwarmen en opdienen
Bij Waterstaat bijvoorbeeld Daar dien
de warempel de heer Muralt (v b.) een
motie in, om een onderzoek naar de vei
ligheid op de spoorweg overgangen en
stopzetting der opheffingen van vwakin-
gen van overgangen te vragen Het liefst
had hij bewaking van alle overwegen
van internationale lijnen gevraagd, maai
daarin zou de Kamer toch niet meegaan
Bovendien, zelfs deze motie ondervond
niet zoobar veel steun. De minister vond,
dat de kwestie van de onbewaakte o-
verwegen sterk overdreven werd Over
al gebeurden auto- en andere verkeerson
gelukken en die werden niet met dik
ke letters in de kranten gezet De straat
was veel gevaarlijker dan de spoor. Daar
kwam nog bij, dat de chauffeurs zelf
liever geen bewaakte overwegen laadden
Bij onbewaakte overwegen hadden ze niet
meer voorzichtigheid te betrachten, dan
zij gewoonlijk op straat betrachten. In
de doodelijke ongevallen had Nederland
een heel goede plaats. En nadat hij nog
verklaard had, dat hij een onderzo k niet
noodig achtte, doch er toe beslot -n had,
nadat de Tweede Kamer met algemeen©
stemmen een motie daartoe aannam, trok
de heer de Muralt zijn motie in.
Een andere spreker, die ook met een
motie zijn verlangens kwanu ,ondfnstree-
pen, was de heer Moltmaker (s.d.) die
van meening was, dat geen bedrijf in ons
land meer „persklaar" was voor mede
zeggenschap in de leiding als hst spoor
wegbedrijf. De kwestie van da classifica
tie noemde hij een groot onrecht, wes
halve hij op gelijkmaking van de regeling
van het Rij kspersoneel en do regeling
voor het spoorwegpersoneel aandrong, wat
hoogstens f 600.000 per jaar zou kosten
En hij diende een (later nog gewijzigde)
motie in, die uit moest sprek m, dat da
kamer van oordeel was, dat het w nscha-
lijk is, een zelfde systeem voor de clas
sificatie der standplaatsen te handhaver
en waarin de minister uitgenooli^d werd
spoedig en dringend in overleg te tre
den met de directie der Nederlandsche
spoorwegen, waardoor aan de achterstel
ling van het personeel een einde zou wor-
den gemaakt. De heer Jansen (r.k.) was
jnist een tegengestelde meening toege
daan, vond de classificatie kwelemaal
geen. grof onrecht en vond dat de Ka
mer niet op de stoel van de dir> tie dei
spoorwegen mocht gaan zitten en van
den minister iets vragen, wat zij toch
niet van hem verlangen mocht En me
neer Smeenge (v.b.) vestigde onder moei
de aandacht op de hinderlijke reclame
op de stations, die in den Haag zelfs
zoo sterk was, dat men 's avonds niet
op de klok kon zien, hoe laat het wa-s.
Do minister van Waterstaat, de heer van
der Vegte, toonde zich zeer nederig. Hij
zeide zich bewust te zijn van hit onvol-
komene en onvolmaakte van zijn oeleid,
maar hij zou als minister het grootste
bezwaar hebben om veel bi beloven en
niets te doen. Daarom kwam hij tegen de
beweringen van den heer Moltmaker op,
dat zijn beleid gekenmerkt wer l als van
een belover, die niets doet Over het
Twente-Rijnkanaal. dat ook ter sprake
kwam, zeide hij, dat dit maar riet hol
derdebolder gegra,ven kon worden., al zou
hei aan een practische en vluggï behaa-
handeling bij de uitvoering van dat werk
niet ontbreken. Het eirste onteigenings-
mtworp had zijn departement al v j-labm
En nu die kwestie van de medezoggea-
ichap. Meneer Moltmaker zei: trek de
nedezeggenschapskwestie nu eventjes
door. Maar de warmste voorstanders van
de medezeggenschap waren daarover nog
aan het studeeren. Men had immers me
dezeggenschap in den psrsonoelraalMe
dezeggenschap was geen ding om door te
trekken, doch om met teederheid te be
handelen. En moest niet kunstmatig ge
maakt worden. Groeien moest ze. Daar-
cm gaf hij den heer M. den raadDenk
aan wat je hebt, en zorg dat dit in
goede verpleging blijft. Inzakj de clas
sificatie meende de minister, lat men
er met de motie-Moltmaker niet kwam
Weer r aadde hij den heer M.Tracht met
den personeelraad van de zaak te ma
ken, wat ervan te maken is. M- n moest
terug naar het overleg met de directie
door den personeelraad. Waarop de mo
tie met 16 tegen 15 stemmen (s d., v.d
en v.b.) verworpen werd.
Op een ander oogenblik was d>. Kamei
weer verdiept in de begrooting van Ar
beid, Handel en Nijverheid en hooren wc
den heer Muralt (v.b.) de staatpsnsi'.m-
neering bepleiten. De vrijwillire ouder -
domsverzekering was tot ondergang ge
doemd. Van de 400.000 mannen en vrou
wen boven de 65 jaar in ons land zouden
binnen niet al te langen tijd 100.000
armlastig zijn, 31.000 krijgen staatspen
sioen, 65.000 uitkeering volgens de invali
diteitswet, 119.000 staatspensioen volgens
de ouderdomswet-Aalberse, 117.000 semi-
staatspensioen en slechts 818 r,nte vol
gens de vrijwillige ouderdomsv ^"zekering
Thans bleven 30.000 ouden van dagen on
verzorgd, en over enkele jaren aai dat
leger 100.000 bedragen. Daarom bepleitte
hijElke 65-jarige man en vrouw in
ons land, die niet meer in eigen onder
houd kan voorzien, moet van staatswege
een uitkeering krijgen van f 3.— per week
of f 5.— per gehuwd paar. Deze oplossing
zou rond f 30 millioen per jaar kost-en. En
de staat had nu, tot 1963, f31,600.000
per jaar te storten in het Invaliditeits-
fonds. In elk geval zou de minister bij de
staatspensionneering terecht moten ko
men.
De heer Wibaut (s.d.) vonl, dat op
dezen minster het negatieve ompliment
van toepassing kon zijn: Gedurende zijn
ministerieel leven heeft hij de opruiming
van krotten niet tegengahoud n, maar
overigens heeft hij zich aan g n enkele
verbetering van de woningto standen
schuldig gemaakt.
Minister Slotcmaker de Bruin.; zatte
uiteen, dat men wat de ouderdomsvoor
ziening aangaat heeft kunnen ki'.z*an tus-
zen tusschen verzekering en verzorging
en dat men het eerste gekozen heeft.
Verzorging was een gunst, verzekering
een recht. Op grond daarvan was hij ook
voor verzekering. Hetgeen meneer Her
mans (s.d.) de ontboezeming ontlokte,
dat hij staatspensioen ook een recht von 1
Maar de minister bleef bij zijn oordeel,
wees er nog op, dat meneer Muralt niet
had verteld, hoe men aan de f30 millioen
moest komen en zag ten slotte ook zijn
begrooting z.h.s. aannemen. Waarna we
de koloniale begrootingen bewaarden tot
een volgende week.
Politi. us.
AUTO-ONGELUK.
Dood door schuld
Terecht stond J. W. v. d. G.. handels
reiziger te St. Laurens in Zeeland, ver
dacht ter zake dat hij op 12 Febr. 1928
to Almkerk als bestuurder van <jen auto
daarmee hoogst roekeloos en onvoorzich
tig over den openbaren weg heeft ge
reden tengevolge waarvan D. v. d. Wat-er
werd aangereden die spoedig aan de be
komen verwondingen is overleden
Verdacht© reed via Dussen naar Alm
kerk, had de pont aan Sleeuwrjk gemist
mist en wilde langs een omweg de laat-
en wilde langs een omweg de laat
ste pont iialen die om half tien ver
trok. Hard reed hij langs een bocht,
kwam terecht tegen een telefoonpaal,
voorts met het gevolg dat hij Dirk van
de Water aanreed. Verdachte schrok ge
weldig en was geheel van streek over
j wat in een minimum van tijd was ge
beurd. Hij rijdt reeds vier jaren- maar
heeft nimmer een ongeluk gehad.
De wagen was terzijde gevlogen en
het mocht verdachte niet moer geluk
ken op den weg te komen. Hij ontkent
schuld; 't was een ongeluk.
Getuige dr. Hartog te Gorinchein had
Inet een collega de sectie op het lijk
verricht. Een been was geamputeerd en
er had ook een operatie plaats gehad.
-Toen Van de Water na het ongeluk
werd opgenomen, had hij een telefoon
draad in de hand, doch de electrische
stroom had volgens getuige geen invloed
gehad op de doodsoorzaak. Bloedverlies
en zenuwschok waren oorzaak van den
dood.
Getuige dr. De Vries te Almkerk was
bij den patiënt geroepen onmiddellijk na
het ongeluk. De patiënt, die aan hevig
bloedverlies geleden had was in hoogst
ernstigen toestand. Zijn been was gebro
ken en de beensplinters en stukken st;i~
ken hem door de kleeren. Bij het verbin
den bleef de patiënt- zeer goed bij ken
nis. Volgens getuige was de 'jlee.rische
stroom niet van invloed geweest op den
toestand.
Getuige J. Lathouwers, auto-handelaar
to Den Bosch, als deskundige gehoord,
concludeerde in zijn eerste rapport dat
het ongeluk niet veroorzaakt was door
fouten aan de banden van Jen wagen
Nadere gegevens hebben getuige vain o-
pinie veranderd, .ban den achterband was
een spijkergaatje gekomen tengevolge
waarvan de band gedeeltelijk leeg liep
en den wagen ongelijk deed loopen
Het is mogelijk dat verdachte zijd best
gedaan heeft van richting te w raeidoren
Getuige acht het niet onwaarschijnlijk
dat verdachte niets van het z.,er kleine
lekje heeft bemerkt en zoolang hij inoax
recht toe reed, kan het zijn dat do
gang van den wagen niet merkbaar ver
anderde. Bij het langzaam leegloopen van
den band kan de wagen van richting zijn
veranderd. Verdachte reed links maar
weet niet waarom. Mogelijk is door den
leegloopenden band juist voor d n bocht
de wagen niet- behoorlijk te besturen ge
weest en geschiedde het ongeluk I i
Hierna pauzeerde dc rechtbank
Na de pauze werd het getuig overhoor
langdurig voortgezet. Het bleek, dat d
buren die spoedig ter plaatso warm on
middellijk alles hebben gedaan om den-
ongelukkige te hulp te komen
Een der getuigen had den indruk ge
kregen, dat verdachte er vandoor wilde
gaan, hield hem op en liet op hem
letttan.
Verdachte ontkent voornem ms te zijn
geweest maar voort te rijden.
Toen Van de Water bij de buren was
binnengedragen vroeg een der omstan
ders hemhoe liet ongeluk had plaats
gevonden. De patiënt antwoordde: „Ik
weet het niet, ik kon niet zien door de
verblindende lichten van de auto. Ik
sprong nog achter een telefoonpaal, maar
nog geraakte ik er onder".
Een andere getuige had hem, terwijl
hij op den weg lag, hooren ro pen: Er
staat stroom op mijn been
Een der getuigen voelde ook den stroom
door zich heen, toen hij in donker
rondgreep.
OBrj onderzoek is gebleken, dat drie
banden van den wagen vol en hard wa
ren, de vierde was langzaam 1 "^ggeloo-
pen. De auto was een Chevrolet.
Na. het verhoor van alle getuigen werd
nogmaals door den president naar het.
oordeel van getuige-deskundig-j Lathou
wers gevraagd. Deze bleef van meening,
dat in aanmerking genomen de slingeren
de beweging van den wagen, dat er
onderweg iets met de banden moet ge
beurd zijn.
Er was dranklucht bij verdachte waar
genomen, maar hij was niet onder in
vloed van drank.
Verdachte weet van niets. Hij zag geen
man en geen paajhet ongeluk gebeurde
plotseling.
Het O.M. gaf een relaas van het ge
heel en kwam tot de overtuiging, dat ver
dachte maar raak gereden hesft en maar
voortreed om de pont te knnn n halen.
In verband met de mogelijkheid, dat
de electrische draden hun gevaarlijk werk
hebben gedaan, wil het O.M. dood door
schuld niet aannemen. Blijft dan nog
fchuld aan zwaar lichamelijk letsel en
zeker overtreding der Motor- en Rij wiel -
wet.
Spa", oordeelt, dat verdachte gr nzeloos
dom is te werk gegaan. De ',ls h luidde
een maand hechtenis.
De verdediger mr. E. van Zianicq-B ,rg-
maan pleitte mede vooral op juridische
grond-en, vrijspraak subs, voorwaardelijke
veroordeel ing of geldboeten
l>e behandeling dezer strafzaak had
vier uren geduurd.
Uitspraak 15 Mei a,ö.
Fjjj Reclamewagens jii
speetaal ijl.
Te lezen door radio-bezitters
De directe van het gemeente-electri-
oitieits bedrijf te Rotterdam d-adt mede:
De-iec- dagen weus een werkman van den
*«k>foopdi«ast, ütafl&dc in ejo dakgoot,
bezig een bovengrondsche telefoonaan
sluiting te sloopcn, De telefoondraad
kwam in aanraking met een antenn.-^ wel
ke onder spanning stond, waardoor de
werkman een schok voelde. Gelukkig woe1
deze niet doodelijk, noch is de man uit
de dakgoot gevallen. Hij nam direct de
voorzorg, den draad te aarden, waardoor
voor hem alle gevaar gewekm was.
Bij onderzoek bleek, dat het op deze
antenne aangesloten radiotoestel gevoed
werd door een plantstroomappaxaat. aan
gesloten op het gelijkstroomnet De schar
keling was zoodanig, dat de anIenne
220 volt spanning had. Door he( aarden
van de antenne is het toestel natuurlijk
gedeeltelijk verbrand
Wij wijzen er met nadruk op, dat bij
een plaatstroomapparaat voor het gelijk-
stroomnet een condensator behoort be
hoort voor de antenneketen Dize be
schermt personen tegen aanraking van
spanningvoerende doelen cn uw toestel
tegen verbranden, indien de antenne ge
aard wordt.
f%~
Intrekking van bankbiljetten van
f 25.—.
Gelijk indertijd gemeld, zullen de bank
biljetten van f25, model 1862 en 1914,
worden ingetrokken.
Hierbij zij er nog eens aan herinnerd,
dat de termijn, binnen welken genoemde
biljetten bij de Hoofd bank, Bijbank, A-
gentschappen en de Correspond sntschap-
pen van De Nederlandse he Bank moeten,
worden aangeboden, 26 Juli as. af-j
loopt.
iDe bovenbedoelde biljetten zijn:
lo. de door De Nederlandsche Bank
van 1 Januari 1890 af uitgegeven bank
biljetten van f25.—, welk© zijn gedo
teerd van 1 Jan. 1890 tot *9 Maart 1921.
Deze biljetten zijn alleen op de voorzijde
bedrukt. De druk bestaat uit e n oranje-
kleurigcn ondergrond met een in zwarte
gedrukten tekst en gegraveerden rand;
in dien rand komt boven den tekst een
leeuwenmotief voor;
2a de door De Nederlandscbo Bank
uitgegeven zoogenaamde hulpbiljetten v.
f 25, gedateerd 1 Augustus 1914. Van de
coupure van f 25 zullen dus alleen gang
baar blijven de ook op de achterzijde be
drukte biljetten, Welke gedateerd zijn
van 11 Mei 1921 af. Dit zijn. de biljetten,
op welke zich boven den tekst' oen me-
daillonportret van Prins Willam I van
Oranje (Willem de Zwijger) bevindt.
—O
Rijkshengetenkeoringen
voorjaar 1928
o
Incident in Jen Ha&gschen RaVL 1
De Haagse he Raad behandeld i >.cn in
terpellatie van den heer W. Vliegen o-
ver het niet-toestaan door den burge
meester van eenige optochten op 1 Mei.
Aaa bat einde der zitting deed zich ee»
heftig incident voor. Het soc.-dem }i.cf
Van Langen begon den burgemeester Mr,
Patijn te sarren en te belsedigen. Tocnf
de burgemeester verklaarde er niet op
to zullen antwoorden, schreeuwd2 de hr..
v. Langen: „Daar bent u onbeschoft gen
noeg voor, onbeschofte kerel"
Van alle kanten, zelfs van de -rijmaer-j^
kwamen krachtige protesten teg n deze
nieuwe beleediging. De vroeden, die al'
©enigszins verhit geworden warm door de
gedachtenwisseling, waren nu op ens hee-»
ïemaal van streek.
De burgemeesbj was doodsbl ek, maar
beheerschte zich en sloot kort daarna dot
vergadering. Do verontwaardiging der 1 n
den was algemeen.
"waspikT"
I
P0EDER01JEN.
WOUDRICHEM.