VOOR DEI WIITER
B
H
B
B
Abdijsiroop
Salmiaktabletten ,0' ^üdo3®
Longo Pijpdrop
Pijpdrop (Santi franco) j i2\ JJ' ct"
Katjesdrop 1
Knoopjesdrop 20 ct. per ons
Jujubes
Thermogene watten 145,75 o
Verbeesjestegen keelpijn15 ct
F® 11. TEEKMAK
CAHIERS
Voor de a.s. Feestdagen
prima Wijnen:
HET ANKER
Vuchterstraat 65
- 's-BOSCH -
Op vertoon van deze advertentie I0°|o korting.
„NAAK DE KLEINE WINST."
•v|h Firma P.ODENKIKCHEN
ril
Pracht Winter Stalencoliectie
P. BASELAAR te Ammerzoden.
VOORTZETTING
CONFECTIE-OPRUIMING
i
SPECIAAL AANBEVOLEN
OPTICIEN
DAMRUBRIEK.
van 3% 5 en 6 cent
C. BOUMAN
Qroote voorraad Kerst-Artikelen, als:
Prachtsorteering Kerstboomversieringen
alle soorten gemaakte Bloemen,
A. G. v. d. Hejjden, Markt 85 's-Hertogenbosch.
Vughterstr. 25 - 's-BOSCH
Uitsluitend Kleeding naar Maat.
MM
m
m
m.
m
UW CASSABON GEEFT 5 pCl. KORTING!
Buitenland
SPECIAALZAAK voor
Elastieken Kousen, Buikbanden,
BreukbandenKunstledematen.
WINTERMANTELS
JAPONNEN
VESTEN
PULLOVERS
KIN&ERKIEEDIHd
BOSCH
dpeesmann!
fcINDHOVEN
Redakteur
M. J. L. BÉNEKER,
Kerkstraat 105 WOUDR1CHEH.
Men word verzocht alle korrespondentie,
deze rubriek betreffende, aan bovenstaand
adres te richten.
Oplossing probleem No, 3.
Auteur A. DE GRAAG, Heusden.
De stand in cyfers wasZwart scbyven
©p 2, 6, 8, 41, 12, 13, 16, 18, 19,20,
23, 24 en 25.
Wit: 17, 22, 26, 27, 29, 31,33,34,
40, 42, 44, 46 en 50.
De oplossing isWit speelt 5045,
42—38, 29X9.46-41, 44—39, 34X14,
40X29, 26-21, 9—3, 3X3.
Goede oplossingen ontving ik van de
heeren A. K. Deurloo te Heusden, A, Egas
te Werkendam, C. de Joode te Meeuwen,
C. Bax te Heesbeen, C. S, de Joode. A.
de Joode en G. v. d. Kolk te Genderen,
Joh. Pellikaan te Almkerk.
PROBLEEM No. 6.
Druivenborstsiroop L25 en
XiGfflUSl tegen verkoudheid en£ 45 ct.
slijmhoestp. fl.
de echte 15 ct.
IP
JU
1
lü
Hg
üi
Hjg2
1Ü
S
ÉSII
s
'm
m
m
S
m
f 1-50 p. flesch
tegen rheumatiekP ^00s
en heeschheid jp. doosje
In den Boekhandel van de
te HEUSDEN,
zyn verkrygbaar
ROOOE PORT.
WITTE PORT.
SAMOS WIJN
ZOETE ROODE WIJN.
BLOED WIJN.
BISSCHOP WIJN.
Per flesch f 1.10.
Per 6 flesschen ges. f 1.
per flesch.
KERSEN en FRAMBOZEN
LIKEUR 60 cent per flesch.
POTTEN BOERENJONGENS
en BOERENMEISJES.
Verder alle soorten
Kruidenierswaren en Comestibles.
HEUSDEN. Telef. No. 9.
Wit begint en wiot.
Stand in cyfers Zwart schijven op 2,
11, 13, 14, 17, 18, 19, 22, 23,
24, 25, 26, 30 en 36.
Wit schijven op28, 32, 33, 34, 35,
37, 39, 40, 41, 42, 44, 45 en 48.
Oplossingen worden ingewacht binnen
10 dagen.
99
SPOFD SPOED
BEELDEN, STALLEN, allen in verschillende
maten en prijzen.
Elk stuk afzonderlijk verkrijgbaar.
VERKRIJGBAAR
tegen enorme lage prijzen, enz. enz.
Aanbevelend
HERMAN CAARLS
Niemand verzuime voor hij een WINTERJAS,
REGENJAS, COSTUUM of DEMISAISON
koopt, eerst de
aan te vragen bij
Voor solide stoffen, Pasvorm en Prachtige
Afwerking wordt zorg gedragen.
-4
Buitengewone koopjes
ZIET ONZE
ETALAGES
li
FLANEL JAPONNEN, nieuwe rui
ten en dessins, thans extra AAA
goedkoop1.95, I
FLUWEEL JAPONNEN, fantasie en
effen koordfluweel, thans A9K
uitzoeken 6.90, 5.90, "fr
DAMES JAPONNEN, mooie wollen
stoffen, uitsluitend van dit OQO
seizoen6.90, 4.90,
11
j
i
MODERNE FANTASIEMANTELS, mooie wollen Engel- OQfl
sche stoffen, zeer voordeelig 6.90, 5.90, 4.90, 3.90, m*
PRACHTIGE WINTERMANTELS, zuiver wollen stoffen «RflQfi
met bontkraag en mouwbewerking 14.90, 12.90, ISr
i i~-f ■■«■iawïHBESESBI
1 1
Wn
wam
s
GEB. VERHEES, Ortlenstr. 20, Viighterstr. 77, s-Boscli.
Minzaam aanbevelend
BERNARD VAES
DE RAMP RIJ NAMEN.
Verslagenheid overal.
rAlle spoorarbeiders uit de omgeving fcijn
tnaar Nacnen gedirigeerd, om de lijn zoo
Spoedig mogelijk voor het internationale
[Verkeer Brussel—Bazel vrij te (maken.
Het tooneel van de ramp hiedt een af-
grijselijken aanblik. Overal ligt half ver-
koold hout en verbogen ijzer verspreid
en er stijgt een wrange lucht -op van ge
schroeid hout, smeulend papier en lap
pen.
De spoorwegarbeiders bergen het kleine
puin in zakken; zijl zijn zwart bestoven,
als waren zij zelf door de rampi getrof
fen, Zij wroeten voorzichtig in de scher
ven, want reeds zijn, lichaamsdeelen ge-
Vonden, die men aanvankelijk voor stuk-
kén hout had aangezien.
Buiten de 11 dooden, waarvan de laat-
sten eerst na drie uren werk uit de
puinhcopen van ijzer en hout gehaald
kenden worden ,zijn er een zestigtal ge-
[wionden, onder wie veertien levensgevaar -
is je adres.
p.fizsmsu, iüskns
■vrsmrrxtno
Koning Albert heeft zich naar de plaats
des onheils begeven, met den minister
van spoorwegen, Lippens. Ook het parket
yan Namen is ter plaatse aanwezig. In
Üe Kamer en in den Senaat werd de
ramp herdacht, en werd hulde gebracht
ftan de dooden door den eersten minister
Een overlevende vertelt.
Een bankwerker uit de fabriekt van
Baspres te Namen, die. zich in een van
de verongelukte wagons bevond, vertelt:
„Gelijk eiken dag bevond ik mij in den
VToegtrein uit Brussel, om mij' naar mijn
[werk te begeven in de fabriek Baspres. Ik
'bevond mij' in een der eerste wagons, sar
men met andere menschen, die zich blijik-
fblaar ook naar hun werk begaven. Bij de
helling van Beauvallon voorbij het station
Rhisnes bemerkte ik, dat"er zich iets ab
normaals voordeed.
Hcewel wijl het station van Namen na
derden, bleef de trein met een snelhéid
van 80 K.M. doorrijden. Op de helling, die
zich voor het station bevindt, heb ik de
remmen niet hooren werken. Ik klom olp
!de bank en gaf den anderen reizigers den
raad het zelfde te doen. Hoeveel seconden
aldus verliepen, weet ik niet, maar plotse
ling vloog het rijtuig! met oorverdoovend
gekraak aan splinters. De stukken van
den wagon vlogen over mij heen, terwijl
ik mij1 wanhopig aan de ijzeren staaf van
het bagagenet vastgeklemd hield. De vol
gende seconde werd het geraamte van
het rijtuig met- groot geweld naar achte
ren geslingerd. Té midden van een dich
te rook- en stofwolk, zag ik, dat de
twee vrouwen en twee mannen, die zich
'staande in de treingang bevonden, naai
Voren geslingerd werden.
Ik weet niet, watj er verder gebeurd©.
T.oen ik mijtn tegenwoordigheid van géést
geheel had herwonnen lag ik o'p den
grond met het lijk; van een reiziger op
mijn linkerarm. Rondom onder het 'puin
der rijtuigen lagen dooden en gewonden.
Deze laatsten slaakten ijselijke kreten,
die zich vermengden met het gehuil van
de verschrikte reizigers. Ik! ben de ee-
nige reiziger uit mijin CiOmpartementj, die
ongedeerd bleef en zal de ontzetfaendé
iGOgenblikken, die ik dezen ochtend be
leefde, nimmer vergeten,"