Zuur
Agentschap van de Amsterdamsche Bank jf.V-, Amsterdam.
Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden.
No. 4988. Vrijdag 24 Januari 1930.
Bil Hiiimntr nesiaai Hit 2 maden.
Snorders in het Autobus
bedrijf.
Binnenland.
5. p. £a»kk«yzn Co's Bank Jt.V.
Plaatselijk Nieuws
®-AND VAN ALTE^
lat. Telefoon no. 19. Postrekening no. 91525.
A. VERSCHUUR BAfiRT
Botermarkt 72
HEUSDEN
Winterteenen
KLOOSTERBALSEM
T. BOONSTRA
dRECLAME h
Mantels - Japonnen - Hoeden
Dit blad verschynt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG.
Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.25, en
franco per post beschikt f 1.40. Afzonderlyke
nnmmers 6 cent.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte,
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 nor en
Vry dagmorgen 9 nar ingewacht.
.1
A
I
jf
h'
f"
ZOUT-
ZWAVEL-
SALPETER-
AZIJN-
DROGISTERIJ
MET PEPER GEWORPEN.
In de N.V. Frank Rysdyks Industrieële
Ondernemingen te Rotterdam hebben zich
sinds eenigen tyd moeilijkheden voorgedaan
in verband met een geschil van de onder
neming met de N.V. Simons Metaalhandel,
tegen wie de directeur, S. Simons Jr., een
klacht heeft ingediend terzake van de be
zwaring van een sloopobject met 250.000
Mark bovon den pry's die by aankoop was
besteed. Het was bekend, dat de ver
gadering die Maandag 20 Jan. werd ge
houden, rumoerige oogenblikken zou opleve
ren, doch dat de gebeurtenissen een zoo
ernstigen keer zouden nemen, als zjj hebben
genomen, was niet te voorzien.
Even voordat de vergadering n.l. werd
geopend, werd een zak peper stukgeslagen
op het hoofd van den heer Simons Jr.,
aftredend directeur van de N.V. Frank
Rysdyks Ondernemingen, die de klacht
tegen de N.V. Simons Metaalhandel heeft
ingediend. Men beweert, dat een der jongere
directeuren van dezen metaalhandel dit
heeft gedaan. Er ontstond een geweldig
tumult, waarvan ook de heer Bart Wilton,
die waarnemend president-commissaris is
van de N.V. Frank Rysdyks ondernemingen
een slag kreeg.
Toen het tumult echter wat bedaard
was en de heer Simons, die luid jammerend
op een stoel was neergevallen, naar het
ziekenhuis was gebracht, is er door de
politie een onderzoek ingesteld. De dader
bleek zich echter reeds te hebben ver
wijderd.
Een later bericht meldt
Maandagavond zyn in den Haag in hun
woning aangehouden de 24-jarige Siegfried
Simons en de 27-jarige Simon Simons.
Zij zyn in verband met hetgeen op de aan
deelhoudersvergadering van de N V. Frank
Rysdyks Industriëele Ondernemingen is
gebeurd, naar Rotterdam op transport ge
steld, waar zjj voorloopig in bewaring zjjn
gehouden.
De 24-jarige heer Simons heeft op die
vergadering den directeur van de N. V.
met peper in het gelaat gegooid en de
27-jarige is aangehouden als verdacht van
medeplichtigheid. In den loop van den
middag hadden beiden zich gemeld op een
politiebureau te Rotterdam, maar omdat
men op dat bureau van de zaak niets af
wist, heeft men de heeren weer laten gaan.
Uit de verhooren is o.m. komen vast te
staan, dat de getroffene voor en tjjdens
de vergadering bedreigingen tegen den dader,
diens vader en den medeplichtige heeft
geuit. In den loop van den dag zjjn de
aangehoudene weer op vrjje voeten gesteld.
DIPHTHERITIS TE ARNHEM.
Men meldt uit Arnhem
De laatste dagen is de diphtheritis-epide-
mie welke hier ter stede reeds geruimeD
tjjd met hardnekkigheid heerschte, met ver
schillende nieuwe of verdachte gevallen uit
gebreid.
Reeds is de Talmaschool gesloten en 't
laat zich aanzien dat meerdere scholen
zullen volgen
Voorts zyn dezer dagen van overheids
wege verdere maatregelen te verwachten
ter bestrjjding van de epidemie.
In het St. Elisabethga8thuis beerscht de
diphtheritis onder de patiënten en het ver
plegend personeel in nog hevige mate. On
middellijk zjjn echter de diphtheritispatiën-
len en bacillendragers geïsoleerd en alle
mogeljjke andere maatregelen genomen
om verdere uitbreiding te voorkomen.
Een 15-tal leden van het personeel en
een achttal verpleegden zjjn aldus geisoleerd.
In de meeste gevallen betreft het bacil
lendragers.
De gruwelijke jeuk ver
dwijnt onmiddellijk met
A Kif PB'.
zuivert verzacht
"geneest
AUTOBUS IN BRAND.
Op den Kethenschendjjk te Cappelle a d.
IJsel is een autobus van de firma Wilton
te Rotterdam in brand gevlogen en vernield.
In de bus waarmee arbeiders naar Cape)Ie
a.d. IJsel waren vervoerd, zat alleen de
chauffeur, die zich kon redden.
oi
BOERDERIJEN AFGEBRAND.
Te Herveld bjj Eist is de nieuwe kapi
tale heerenboerderjj »De Moordak kers c af
gebrand. Het hoornvee werd gered door
de technische beveiliging der stallingen.
De geheele boerderij ligt tegen den grond.
De motorbrandweer van Eist is ter assis
tentie geroepen, maar kwam door den mist
te laat op de plaats van 't onheil. Een
stuk van het heerenhuis is behoudeD. De
boerderjj behoort aan dr. Van der Hoeven
te Njjmegen. Alles was verzekerd. De
oorzaak onbekend.
Te Pleegste is de kapitale boerderjj van
den landbouwer Reimerts in vlammen op
gegaan. Tien stuks vee kwamen hierbjj orr>,
twee moesten worden afgemaakt. De motor-
brandspuiten uit Raalte konden weinig uit
richten. Alles was laag verzekerd.
EEN NOODLOTTIGE MAALTIJD.
Zekere C. van O., uit de Noord Besterd-
straat te Tilborg, had, toen hij zich in het
café Frick, aan de Lange Schrjjfstraat, be
vond, trek in een stukje eten. Hjj liet zich
een biefstukje voorzetten en verorberde dit
met groote haast. Deze haast werd den
man noodlottig. Een stukje vleesch bleef
hem in de keel zitten, dat door den ijlings
ontboden geneesheer van den Geneeskun
digen Dienst, Dr. Grimbrère, met moeite
werd verwjjderd. Aanvankelijk dacht men
dat Van O. bewusteloos was en werd ge
poogd door kunstmatige ademhaling de le
vensgeesten weer op te wekken, evenwei
zonder resultaat. Dr. Gimbrère kon nog
slechts den dood constateeren.
o—i 1
AUTO IN EEN SLOOT.
Een vrachtauto uit Halfweg, waarin zeven
arbeiders van het Provinciaal Electrisch Net
gezeten waren, geraakte in hetWoudmeer
te Oudkarspel te water, doordat de chauffeur
de macht over zjjn stuur kwjjtraakte. De
auto kwam op den kop in een sloot terecht.
Vjjf arbeiders werden gewond. Na ver
bonden te zjjn door dr. Vogelenzang werden
zjj met een auto naar Halfweg teruggebracht,
-b-
ONGELUK DOOR DEN MIST.
De 75-jarige vrouw van schipper J. Ten-
hoeve, woonachtig te Leeuwarden, schip
de 4 Gebroeders, dat aan de Nieuwe Kade
aldaar lag, wilde zich over de loopplank
naar den wal begeven. De vrouw raakte
tengevolge van den mist en de gladheid
te water. Niemand merkte het ongeluk.
telbf. No. is Raamsdonksveer.
Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden.
Opent rekening-courant met rentevergoeding.
Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingea.
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden A Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst
Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK. WtT Spaarboekjes gratis bjj eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
Toen de vrouw later werd opgehaald waren
de levensgeesten reeds geweken.
103-JARIGE OVERLEDEN.
De ondste inwoonster van Ede, mej. K.
Braafhart, is op 103 jarigen leeftijd overleden
BISSCHOPWIJN
A. BAAI JENS,
Botermarkt 88, HEUSDEN".
EEN VERGETEN SCHOOLKIND.
Dinsdagavond om ongeveer 7 uur bleek
dat in een school te Katwyk aan Zee een
7-jarig dochtertje van K. Klein was achter
gebleven. De kleine maakte door geschreeuw
en door een ruit stuk te slaan de voor bjj.
gangers hierop opmerkzaam, die haar uit
de opsluiting verlosten.
VOOR
li uw adres
BAELMANN GORJNCHEM
HEUSDEN. I
Onze bekende dammer A. de
Graag wist beslag te leggen op den meester
titel van den Ned. Dambond, waardoor hjj
recht heeft verkregen, mede te dingen
naar den meestertitel voor Nederland. Wjj
wenschen den heer de Graag van harte
geluk met dit mooie succes.
De Telegraaf schrijft onder dagteekening
van 19 Jan. Heden werd de slotronde
gespeeld van den wedstryd om den meester
titel van den Ned. Dambond. De resultaten
waren
A. de Graag wint van Ph. de Schaap,
P. Beers remise met J. B. Sluiter.
C. Kortlever remise met J. Kleer.
Door een overwinning op zyn gevaarljjksten
concurrent, die met een punt voorsprong
de slotronde was ingegaaD, verzekerde De
Graag zich van den eersten pry's, waar
aan verbonden is de meestertitel, welke
recht geeft op deelneming aan de belang
rijkste tournooien. Dit is de eerste maal
dat de meestertitel valt buiten de groote
damcentra. De eindstand luidt
A. de Graag (Heusden) 7 punten.
Ph. de Schaap (Amsterdam) 6 punten."
J. B. Sluiter (Haarlem) 6 punten,
P. Beers (Amsterdam) 5 ponten.
C. Kortlever (Eindhoven) 3 punten.
J. Kleer (Leiden) 3 punten.
Woensdag 1.1 vergaderde de dam
club »V. D.« in het Wapen van Amster
dam, alwaar dhr. de Graag gehuldigd werd
voor zyn meesterschap. Dhr. Schmiehausen
reikte hem een prachtige bloemenmand over
namens de leden, na vooraf eenige woorden
gesproken te hebben. Dhr. de Graag dankt
spreker voor zijn welwillende woorden,
waarna nog een en ander gezegd werd
over den wedstryd.
Openbare vergadering van den Raad
dezer gemeente op heden Vrijdagavond om
8 uur.
Aan de orde:
1. Notulen der vorige vergadering.
2. Mededeeling der ingekomen stukken.
3. Rekeningen over 1928 en begrootingen
voor 1930 van de Godshuizen.
4. Vaststelling van de vergoeding bedoeld
in art. 101 der Lager-Onderwjjswet
ten behoeve der byzondere scholen
over 1928.
5. Vaststelling van het voorschot op de
sub 3 bedoelde vergoeding over 1930.
6. Verzoek van het Bestuur der R. K.'
Byzondere Jongensschool om beschik
baarstelling van gelden voor de ver
bouwing der school.
7. Verzoekschriften om ontheffing riool
belasting 1929.
8. Wijziging gemeentebegroting 1929.
In de Dinsdagavond gehouden Al-
gem. Ledenvergadering der Heusdensch^
NIEUWSBLAD
voor bet Land «au Heusden en Altenaje Langstraat en de Bontmelerwaard
r
li
I
In het autobusbedrijf in bet algemeen,
dreigt een toestand te ontstaan, die, zoo
er geen verandering komt, ongetwijfeld
tot eene ontwrichting van het bedrijf
zal leiden. En hiermede doelen we op
dé z.g.n. snorders, waaronder we verstaan
houders van luxe-auto's met ten hoogste
acht zitplaatsen, die tamelijk geregeld
personen, die zich daartoe aanmelden
ever een bepaald traject vervoeren en w©l
tegen een prijs, die niet hooger is dan die,
welke betaald wordt in de geconcessio-
neerde autobusdiensiten, die hetzelfde of
ongeveer hetzelfde traejet berijden.
Die snorders zijn. buiten kijf ge
vaarlijke concurrenten voor de autobus-
exploitanten. Ze vallen niet onder de be
palingen der Wet op de openbare Mid
delen van Vervoer, zoodat linn exploitatie
oneindig minder kosten met zich brengt.
Him wagens behoeven niet gekeurd te
worden, waardoor ze geen keurloonen be
hoeven te betalen en met alle mogelijke
oude en versleten vehikels straffeloos
op den weg kunnen rijden. Terwijl een
autobuschauffeur ten minste 21 jaren
oud moet zijn, mag een snorder reeds1
op 18 jarigen leeftijd als chauffeur fun-
geeren. Aan dienstregelingen en bepaalde
tarieven heeft hij' zich niet te storen.
Op standplaatsen, welke in sommige ge
meenten vbor autobussen zijn aangewe
zen, behoeft hij1 niet te letten. Zijn wageA
mag ruimte bieden voor ten hoogste acht
personen met inbegrip van den bestuur
der, maar wat valt er aan te doen als
hiji in dien voor acht personen ruimte
biedenden wagen er nog eenige bij laadt
Concessie heeft een snorder niet noodig,
zoodat hiji ook geen verplichte verze
keringen, die veel geld kosten, heeft te
sluiten. En zoo zouden we nog lieel
wat meer kunnen noemen waaruit ten
duidelijkste blijkt dat een snorder onder
heel veel gunstiger1 voorwaarden rijdt dan.'
een officieel geconcessioneerde auto-bus
onderneming. Wat doet nu een snorder?
Hiji zoekt zijn kracht in het rijden van
ritten eenige minuten vóór een rit van
een autobus. Hij: weet precies welke rit
ten de beste zijn en voor die beste rit
ten uit laa.t hij zijn wagen ioopen, waar
door hij heel wat passagiers aan de
autobus ontfutselt. De weinig opleveren
de ritten, welke een autobus zoo vaak
heeft te rijden, kan hij negeeren en voor
al daarin ook zit voor den snorder een
groot voordeel.
Dat het- snorders bedrijf eene oneerlijke
concurrentie voert: met het geconcessio-
neerde autobusbedrijf is moeilijk voor te
genspraak vatbaar, maar dat er steeds
meerdereen komen, die zich als snorder
.opwerpen is toch alleszins begrij.peiijk Im
mers is het een voordeelig haantje, daar
bij niet te druk en erg vrij, dus in vele
óp-zichten begeerlijk.
Blijft het snordersbedrijf zich in de
zelfde mate uitbreiden als in den laat-
sten tijd het geval is geweest dan zul
len heel wat autobusondernemingen in
den lande genoodzaakt binnen afzienbaren
tijd worden hunne bedrijven stil te leg
gen en dan zijn niet slechts die onder
nemingen daarmede gedupeerd, maar bo
venal het publiek.
Hoe nu aan den wantoestand een eind.
te maken Hef' eenig'e middel is wijziging
te brengen in anti. 15, lid 2, der Wet op
de Openbare Middelen van vervoer. Dit
artikel luidt:„Voor de toepassing
van deze wet worden onder de woorden
„openbare middelen tot vervoer van per
sonen" verstaan de rijtuigen met uitzon
dering van die der spoorwegdiensten en
en de vaartuigen, bestemd om „geregeld"
langs een „bepaalden" weg personen,
die zich daartoe aanmelden te vervoeren,
onverschillig of het vervoer al dan niet
van eenige voorwaarde of van de inacht
neming van eenigen vorm afhankelijk is
gesteld.
Motorrijtuigen met andere bestemming,
Ivvelke voor vervoer van personen wor
den gebezigd, w;orden voor de toepassing
van den bij: artikel 10 bedoelden al-
geineenen maatregejj van bestuur mede
als openbare middelen tot: vervoer van
personen beschouwd, indien zij ruimte
bieden voor ten minste acht personen bui
ten den bestuurder.
„Het vervoer van personen binnen eene
gemeente, alsmede de overzetveren, wor
den door deze wet niet geregeld."
Uit dit artikel blijkt dus dat de criteria
bij de beoordeeling- of een motorrijtuig al
of niet een openbaar middel van ver
voer is, voornamelijk zijn het „geregeld"
vervoeren van personen en bet vervoer
doen plaats hebben langs- een „bepaalden"
weg. Het motorrijtuig moet dus bestemd
zijn om op- „vaste terugkeerende tijdstip
pen" en steeds langs „denzelfden" weg
ten heboeve van bet publiek de com
municatie tusschen twee plaatsen te on
derhouden.
Wanneer nu een snorder maar zorgt
dat hij: niet steeds al te precies op het
zelfde uur rijdt en zoo nu en dan eens een
anderen dan zijn gewonen weg neemt,
dan is er voor hem geen koude aan de
lucht.
Wil het autobusverkeereen gezonde
ontwikkeling hebben, dan „moeten" de
snorders er uit. Kunnen deze rustig hun
gang blijven gaan zooals thans het geval
is, dan richten ze op den duur de wet
tig1 bestaande autobusbedrijven te gron
de hetgeen toch in lijnrechten strijd is
met de moderne verkeersbelangen. Zooa-ls
we reeeds zeiden kan alleen wetswijziging
het euvel doen verdwijnen, maar hoe
die wijziging moet luiden is niet ge-
makkelijk te zeggen. Om daarvoor een
goede redactie te vinden is uiterst moei
lijk omdat men met heel veel factoren re
kening moet houden; en daarbij, vooral
moet zorgen dat het automobielwezen
niet meer dan noodig in zijne vrijheid
w'ordt verkorf.
„Geen goud
zoo goed."
EEN SERIE MOTOR-ONGELUKKEN TE
ROTTERDAM
Gevolg van proef-rijden door een. on
deskundige.
Een 21-jarige etaleur wilde voor het
eeerst met. een motor met zij: span gaan
pfroegrijden, en wel in de Bloemstraat
te Rotterdam. Vrijwel onmiddellijk na
dat hij1 den motor op gang had gekregen,
reed hij het trottoir oip en daar moest
een fiets, welke tegen een huis sjfoftd,
het ontgelden.
Na dit evenement, schoot de motor
rijder weer de rijweg op waar hij een e-en
73-ajrige dame tegen den grond reed,
ten gevolge waarvan zij een schaafwon
de aan de knie opdiep en over pijn in
de heup klaagde. De ontboden G. G. D.
heeft haar behandeld, waarop zij naar
huis kon gaan.
Inmiddels was: ook de politie versche
nen, die proces verbaal opmaakte tegen
de motorrijder, waarna: zij hem aanaad-
den met de motor aan de hand zijn
weg te vervolgen.
De jongeman meende nu dat de motor
ewl ken Wijven Ioopen, zodat hij het
gevaarte niet. zou behoeven te duwen.
Hij had er echter geen rekening mee ge
houden dat de graskraan was blijven
openstaan, zo-oda.tzocdra hij den mo
tor aanzette het rijwiel met groote vaart
'vooruit schooit, en, den etaleur meetrok.
De motor reed toen een kleermaker uit
de El c ernst raat, die met zijn moeder liep,'
tegen den grond.
De jongeman bleef bewusteloos liggen
en het, 'personeel van den G. G. D., dalti
nogla anwezig was van de vorige aan
rijding, constateerde bij hem een hersen
schudding, een hoofdwonde en een gebro
ken rechterbeen, zoodat zij dezen patiënt'
onmiddellijk naar het ziekenhuis aan den
Goolsingel brachten.
De etaleur had hij deze aanrijding de
motorfiets losgelaten en het voertuig was
voertgerend naar een stapel dakpannen
van een in aanbouw zijnd huis. Vrij
wel de geheele stapel werd in puin ge
reden en van de motor bleef evenmin
veel over.
Het publiek dat) van al deze weder
waardigheden getuige was geweest, wilde
zijn ergernis op den motorrijder koelen,
zoodat deze een huis in vluchtte, waar
hij ten slotte door de politie weer werd
uitgehaald.
Onder politiebescherming is hij: naar
de politiepost aan het Kruisplein ge
bracht, waar hlj| werd gehoord en waar
zijn handen, waaraan hij schaafwonden
had gekregen, werden verbonden.
Het motorrijwiel is in beslag genomen.
65 cent per flesch.
Heerlijk en Goedkoop!
Verder ROODE PORT, SAMOS»
MISTELLA, VERMOUTH, ST-
JULIËN, MEIWIJN in verschil
lende prjjzen
Onze oud-stadgenoot de heer H^
Kramer, die voor enkele weken weer tiej-'
rugging naar Ned. Oost-Indië, is aldaakj
aangesteld tot hoofd der sehqal te Tand
jong Pinang.
De tweede wintierxiitvoering van dé
R.-K. Fanfare w'ordt gegeven den 2enj
Febr. De verschillende nummers zullein)
worden afgewisseld door komische voóï-
dirachten van den heer H. v. Engelen!,;
humorist te Waalwijk- u i