nor bet Land vas Kfiusden en AltenaJeLangstraat en de Bommeterwaard BELANGRIJKE UITBREIDING Electrische Brillenslijperij geheel automatisch kuilt wachten op uw Bril. GORINCHEM Zusterhuis 6 Oil i» MMt mi i Mafim. MODERN Schilderwerk Firma Verschuur-Baert 5. p. tanktwyzcn Co'$ Buk K-V. u Agentschap van de fttnsterdatnsche Bank K VAmsterdam. Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden. No5004 Vrijdag 21 Maart 1930. van onze waardoor thans wordt geslepen. Gediplomeerd Opticien. Autobuslijnen in het Land van Heusden en Altena, HEUSDEN. Binnenland telef. no. is RaamsdonksYeer. 1st. Telefoon no* 19. Postrekening no. 61525. Zij, die zich op dit Blad voenschen te abonneeren ontvangen de tot 1 April verschijnende nummers GRATIS A. BAAI JENS, ^ND VAN ALTEI^ Dit blad vnrschjjnt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG. Abonnemtntsprys: per 3 maanden f 1.25, en franco per post beschikt f 1.40. Afzonderlijke nummers 6 cent. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte, Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. Alles wetenschappelijk zuiver afgewerkt en tegen de bekende lage ppijzen. Als dit artikel in het Nieuwsblad verschijnt is het rapport van de com missie, benoemd door den Heer Com missaris der Koningin in de provincie Noordbrabant, ter adviseering aan Ge deputeerde Staten inzake de oplossing van het autobus-vraagstuk in het Land van Heusden en Altena, reeds open- baïïï, zoodat we het nu eens kunnen hebben over de autobuslijnen, de ex ploitatie van autobusdiensten enz. in het Land van Heusden en Altena. Laat ik beginnen met te zeggen dat ik voor mij alleen heil zie in autobusiij- inen, wier opbrengsten den ondernemers leene winst al is het dan ook ;geen groote., opleveren, zoodat slechts concessie be hoort te worden verleend voor trajec ten. waarvan te voren met grond mag worden verwacht, dat zij aan het einde van het boekjaar een overschot ge ven. En zulke trajecten zijn er in het Land van Heusden en Altena naar mij ne meening slechts twee n.l. Sleeuwijk kWoudrichemHeusden 's Bosch en SleeuwijkjDwissenH eusden-'s Bosch, en dan nog onder voorwaarde dat slechts ééne onderneming op een be paald traject concessie krijgt, dat deze zuinig en degelijk wordt geëxploiteerd en bovendien niet benadeeld wordt door snorders, kleine onderneminkjes enz. Het leed dat in de omgeving van Heus den geleden is en hetwelk veroorzaakt Iwerd door noodlijdende autobusdien sten is inderdaad van beteekenis ge weest en we moeten dan ook alles in het werk stellen om herhalingen te voorkomen. Zeer geregelde diensten in zeer behoorlijke bedrijfszekere auto bussen, dat is het wat het geisoleerde Land van Heusden en Altena noodig heeft. En zouden we nu weer gecon- cessioneerde lijnen krijgen, welke een noodlijdend bestaan moesten voortslee- pen, dan zouden we het reeds geleden autobusleed nog eens moeten medema ken en dan tot dubbele schade en schade. En dat moet en kan voorko men worden. Wanneer we de lijnen Sleeuwijk Dus sen's Bosch en SleeuwijkWou- drichem's Bosch als hoofdlijnen be schouwen, kunnen we alle andere lij nen bijlijnen noemen. De hoofdlijnen vormen te zamen een ringlijn voor het Land van Heusden en Altena, aan wel ker noodzakelijkheid en groot nut wel niemand zal [twijfelen. Maar hoe staat het nu met de bijlijnen of mogelijke bij- lijnen? De bijlijn van Waardhuizen Uitwijk en Giessen op Maandag tot Woudrichem en op Woensdag tot 's Bosch, heeft reden van bestaan, omdat zij reeds meerdere jaren getoond heeft dat zij op marktdagen in eene behoef te voorziet. Op de bijlijnen Sleeuwijk Keizersveer en SleeuwijkWerkendam u heeifti het vervoer tot nog toe zeer weinig te beteekenen gehad, zoodat de dienst SleeuwijkWerkendam, die maanden lang zeer geregeld werd gereden, stop gezet is geworden en de stopzetting van den dienst Sleeuwijk-Keizersveer reeds meermalen werd overwogen. En nu kom ik vanzelf op de bij- lijn WaalwijkEethen, welke vroeger ook al getoond heeft geen bestaansmo gelijkheid te bezitten. ïn mijn vorige ar tikelen heb ik naar ik meenj duidelijk .aan getoond dat er zeer weinig contact be staat tusschen Waalwijk en het Land van Heusden en Altena., Om nu een autobusverbinding in het leven te roe- ook voor Reclame-doeleinden wordt uitgevoerd door Drogisterij Botermarkt 72 pen tusschen Waalijk en de dorpen be noorden de Bergsche Maas is dus al lerminst noodig voor het Land van Heusden en Altena. Een andere vraag is of zoodanige verbinding voor Waalwijk noodzakelijk of wenschelijk is. Ik kan die: vraag niet beantwoorden, maar moch ten de Waalwijksche autoriteiten op- die vraag een bevestigend antwoord geven, dan is het ook billijk dat de gemeente Waalwijk zich 't zij alleen, 't zij met andere gemeenten bezuiden de Bergsche Maas, voor eventueele ex ploitatietekorten garant stelt. Wil Waalwijk zich hiertoe verbinden dan bestaat er geen enkele reden om een lijn WaalwijkEethen, met aansluiting op de hoofdlijn, tegen te werken. Zou men den eventueelen concessionaris van de hoofdlijn SleeuwijkDussen's Bosch willen opdragen zonder financi- eele hulp ook een lijn WaalwijkEe then te exploiteeren, dan zou zulks den concessionaris zeker op groote offers te- staan komen. Gevolg zou zijn dat de con cessionaris zijn geheele concessie in den steek liet en dat het binnenland daar door beroofd zou worden van buslijnen naar Gorcum en 's Bosch. En dan zou den we veel verder achterop zijn. Zou men willen dat in eventueele exploitatie tekorten werd bijgedragen door aan de hoofdlijn liggende gemeenten, dan moe ten d.e tekorten toch zeker niet veroor zaakt worden door een zijlijn Eethen Waalwijk. Immers zullen de gemeente besturen en m.i. zeer terecht weigeren om tekorten aan te zuiveren, welke niet door de hoofdlijn, maar door eene niet eens begeerde zijlijn, zijn veroorzaakt. Maar hoe ook, dit is zeker dat een gedwongen exploitatie van eene lijn WaalwijkEethen door den exploitant van de hoofdlijn, een bron zou kunnen worden van veel ellende. Wil men deze zijlijn met alle geweld hebben laat dan de concessie er voor gegeven worden aan dengeen, die haar begeert en ont staan er tekorten, dan is Waalwijk toch zeker de aangewezen gemeente om de noodige maatregelen te treffen. En nu nog een woord naar aanleiding van het door den Heer van Campen geschrevene. De Heer van Campen noemt als motief voor zijn bewering dat er een autobusverbinding moet ko men tusschen Eethen, Drongelen en Waalwijk o.a. ook dat er in bepaalde tijden van het jaar vele koop lieden in fruit en aardappelen uit het Land van Heusden en Altena naar Waalwijk, Kaatsheuvel, Loon op Zand en vooral Tilburg gaan. Hierin heeft de Heer van Campen volkomen gelijk, maar hij vergeet dat al die kooplieden een kar bespannen met een paard of met honden bij zich hebben en zij hun koop waar in het klein langs de huizen ven ten en dat een autobus nu eenmaal niet het vervoermiddel is voor zakken fruit en aardappelen en ook niet direct geschikt is om er huis aan huis mede de klanten af te gaan. Werkelijk, Mijn- hr. v. Campen, ik kom nog steeds meer tot de overtuiging dat U als gewezen directeur eener autobusonderneming een grapje hebt wi len maken en de lezers v. het Nieuwsblad in het ootje hebt wil len nemen. En aldus beschouwd heeft uw artikel stellig zijn verdienste. Maar mocht U inderdaad ernstig meenen, het geen U geschreven hebt, mag ik U dan ééne vraag stellen, 't ls deze: „waarom heeft de thans verdwenen autobuson- iderneming „N.A.B.O.", van welke U directeur zijt geweest, niet de exploita tie v. de lijn Waalwijk, Drongelen en Ee then iop zich genomen, toen U zagndat dei exploitatie der lijn, welke door de „N.A. B.O." werd bereden, een financieel débacle werd, hetwelk stopzetting van -den dienst noodzakelijk maakte?" Het Land van Hieusden,en Altena is op vele plaatsen zeer dun bevolkt en de bevolking is eene landbouwende, die zich lang niet zooveel verplaatst als de bevolking eener industriestreek, zoodat ihet passagiersvervoer per autobus er nooit druk kan worden. Hieraan valt niets te veranderen, wat men ook be proeven moge en daarom kunnen we gerust zeggen dat meerdere autobus- lijnen dan de genoemde hoofdlijnen be halve een paar trajecten op marktda gen geen reden van bestaan hebben, en voor het Land van Heusden en Altena dan ook geen of al heel weinig nut zouden kunnen afwerpen. VAN OMMEREN. (Slot volgt.) HET EERSTE KIEVITS EI. Oader Offlogawier (Fe.) is het eerste kievitsei gevonden en naar H. M, de Koningin verzonden. Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden. Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen. Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. OUT Spaarboekjes gratis hij eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie T. BOONSTRA KIND DRONKEN GEMAAKT. Het Gerechtshof te Amsterdam heeft in hooger beroep uitspraak gedaan in de zaak tegen een 27 jarigen bierbottelaar uit Eg mond aan Zee, die door de rechtbank te Alkmaar wegens bet dronken maken van een kind veroordeeld was tot een gevange nisstraf van drie maanden. Conform den eisch, bevestigde het Hof het vonnis van de Alkmaarsche rechtbank. VERDUISTERING*" De Haagsche Rechtbank heeft veroordeeld den smid L. S. uit Monster, wegens ver duistering van gelden, gepleegd als kerkvoogd der Nederl. Herv. Gemeente te Terheyde, tot 6 weken gevangenisstraf. MOLENS. De molen »Het Voolc te Wormerveer, sedert lang niet meer in bedryf, is thans van wieken en opstand ontdaan en zal eer lang verdwynen. Een MOLEN, die NIET ver- dwijnt is het Handelsmerk van de SPOOR'S Mosterdfabrieken, sinds 1888 gevestigd te CULEMBORG. EEN ZESLING,^" Een schaap van den veehouder J. van der Meer te Dronryp heeft 6 lammeren geworpen, waarvan ééa echter gestorven is. De andere 5 zijn springlevend. OVERREDEN. Bij het oversteken van den rijweg is de landbouwer H. J. Danners te Heescb, door een auto overreden en vrijwel onmiddellijk gedood. □E Paling in gelei. Haring in tomatensans. Ansjovis. Sardines in olie en tomatensaus. Sardelrings. Kippered Her rings. Zalm. Makreel. Lunchtong. Ossetong. Kip en Ham, Kip en toog. Plccalilly. Uitjes enz. enz. aiD VERDRONKEN. De heer D. Zalm te Budel is in een waterput achter zijn woning geraakt en verdronken. OVERLEDEN. Te Driesum (Fr.) is de 46 jarige dochter van den beer J. Kramer, die een puistje op haar arm openkrabde, aan bloedvergif tiging overleden. EEN ZELDZAME VANGST. Toob de heer A. Hol met een schouw door de wetering te Bleskensgraaf voer zag hy een snoek rechtop in het water staan, met den staart boven de oppervlak te. Voorzichtig wist H. de visch te naderen en met de handen te grypeo. Tot zijn verbazing had hy echter niet één maar twee snoeken gesnapt, daar de grootste, die drie pond woog, een snoek in den bek hield, die één pond woog. DE M00RDZAAK-LANS. Ilet O.M. in hooger beroep. Het O.M. heeft in de moordzaak-Lans tegen den procuratiehouder J. G. van O., die wegens doodslag, verduistering en valsch- heid in geschrifte door de Rechtbank is veroordeeld tot 15 jaren gevangenisstraf, hooger beroep aangeteekend. Vertegen woordiger van het O.M. was mr. J. A de Visser, die 20 jaar gevangenisstraf had geë'scht. AANGEREDEN. De 40-jarige Frederik Kooiman te Rijs- oord begaf zich naar school. Even na het verlaten der ouderlyke woning stak hij on verhoeds den weg over en werd gegrepen door de bestelauto van den slager J. de Koning, De jongen werd zwaar gewond aan het hoofd en had het bewustzyn ver loren. Na verbonden te zyn door dokter Hoogzand werd hy per auto vervoerd naar het Kinderziekenhuis te Rotterdam. DOODELIjlTÖNGEVAL. Tc Leeuwarden liep het ongeveer 7- jarig zoontje van den heer J. A. Mie- dema, uit de Lijsterstraat, in de Spanr; jaardslaan achter een automobiel. Toen hij op een gegeven moment achter de auto vandaan ging, kwam hij in aanraking met een beladen vracht wagen, die van den tegenovergestelden kant naderde. De jongen viel, doch werd "niet overreden. De jongen werd een sigarenwinkel binnengedragen om weer wat op ver haal te komen. Niet lang daarna ging hij alleen naar huis, waar hij over pijn in de zij begon te klagen. Genees kundige hulp, die werd ingeroepen, achtte operatief ingrijpen noodzakelijk, daar de milt was gescheurd. De ope ratie heeft echter niet meer mogen ba ten. De jongen is overleden. ONGEVAL AAN~ROORD VAN DE „ABBEKERK". Vijf gewonden. Dinsdagmorgen waren aan boord van het in de Maashaven te Rotterdam lig gende s.s. „Abbekerk" vier mannen be zig om op een in ruim 2 opgehangen stelling de binnenzijde van het schip te verven. Door het breken van een stellinghout viel de stelling met de man nen van zes meters hoogte in het ruim. De 27-jarige C. Donker, wonende Schulpweg, verstuikte den linkerenkel; de 48-jarige B. Sneep, uit de Deman- straat, verwondde den rechterarm, de 35-jarige M. Kleinendorst, wonende Vei- gendijkstraat, kreeg een wond aan het linkerbeen en de 28-jarige L. van de Waal, uit de 2e Carnissestraat, ver wondde den rechterarm, de rechterhand en de rechterknie. Bovendien kreeg dè 51-jarige F. v. d. Leer, uit de Kla verstraat, die juist in het ruim stond, toen de stelling met de mannen naar omlaag kwam, verwondingen aan den rechterarm. Per „PolitielII" is het vijftal naar het bureau der Rivierpolitie en vervolgens naar het Ziekenhuis aan den Coolsingel vervoerd. Na te zijn verbonden kon den allen weder huiswaarts keeren. MIEN DUYMAER°VAN TWIST BE STOLEN. Een bericht, dat aan de reclame-on derneming van groote buitenlandsche zangeressen en actrices herinnert, komt uit Berlijn: De bekende Nederlandsche actrice Wilhelmina Duymaer van Twist heeft in de Duitsche hoofdstad een bioscoop bezocht waarbij haar sieraden ter waar de van 35.000 Mark zijn ontstolen. Zij was zoo onvoorzichtig geweest haar handtaschje op haar stoel te laten lig gen en hoewel zij eigenlijk Berlijn wel voldoende moet kennen, daar zij hier jarenlang heeft gewoond, heeft zij blijk baar geen rekening gehouden met de Berlijnsche langvingers en zoodoende een kleinvermogen verloren. I 1 Mil WSIHV M. NORT, HEUSDEN, Botermarkt 88. —HO 10—

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1930 | | pagina 1