nor bet Land vas Kfiusden en AltenaJeLangstraat en de Bommeterwaard
BELANGRIJKE
UITBREIDING
Electrische Brillenslijperij
geheel automatisch
kuilt wachten op uw Bril.
GORINCHEM Zusterhuis 6
Oil i» MMt mi i Mafim.
MODERN
Schilderwerk
Firma Verschuur-Baert
5. p. tanktwyzcn Co'$ Buk K-V.
u
Agentschap van de fttnsterdatnsche Bank K VAmsterdam.
Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden.
No5004 Vrijdag 21 Maart 1930.
van onze
waardoor thans
wordt geslepen.
Gediplomeerd Opticien.
Autobuslijnen in het Land van
Heusden en Altena,
HEUSDEN.
Binnenland
telef. no. is RaamsdonksYeer.
1st. Telefoon no* 19. Postrekening no. 61525.
Zij, die zich op dit Blad
voenschen te abonneeren
ontvangen de tot 1 April
verschijnende nummers
GRATIS
A. BAAI JENS,
^ND VAN ALTEI^
Dit blad vnrschjjnt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG.
Abonnemtntsprys: per 3 maanden f 1.25, en
franco per post beschikt f 1.40. Afzonderlijke
nummers 6 cent.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte,
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.
Alles wetenschappelijk zuiver afgewerkt en
tegen de bekende lage ppijzen.
Als dit artikel in het Nieuwsblad
verschijnt is het rapport van de com
missie, benoemd door den Heer Com
missaris der Koningin in de provincie
Noordbrabant, ter adviseering aan Ge
deputeerde Staten inzake de oplossing
van het autobus-vraagstuk in het Land
van Heusden en Altena, reeds open-
baïïï, zoodat we het nu eens kunnen
hebben over de autobuslijnen, de ex
ploitatie van autobusdiensten enz. in
het Land van Heusden en Altena.
Laat ik beginnen met te zeggen dat
ik voor mij alleen heil zie in autobusiij-
inen, wier opbrengsten den ondernemers
leene winst al is het dan ook ;geen groote.,
opleveren, zoodat slechts concessie be
hoort te worden verleend voor trajec
ten. waarvan te voren met grond mag
worden verwacht, dat zij aan het einde
van het boekjaar een overschot ge
ven. En zulke trajecten zijn er in het
Land van Heusden en Altena naar mij
ne meening slechts twee n.l. Sleeuwijk
kWoudrichemHeusden 's Bosch en
SleeuwijkjDwissenH eusden-'s Bosch,
en dan nog onder voorwaarde dat
slechts ééne onderneming op een be
paald traject concessie krijgt, dat deze
zuinig en degelijk wordt geëxploiteerd
en bovendien niet benadeeld wordt door
snorders, kleine onderneminkjes enz.
Het leed dat in de omgeving van Heus
den geleden is en hetwelk veroorzaakt
Iwerd door noodlijdende autobusdien
sten is inderdaad van beteekenis ge
weest en we moeten dan ook alles
in het werk stellen om herhalingen
te voorkomen. Zeer geregelde diensten
in zeer behoorlijke bedrijfszekere auto
bussen, dat is het wat het geisoleerde
Land van Heusden en Altena noodig
heeft. En zouden we nu weer gecon-
cessioneerde lijnen krijgen, welke een
noodlijdend bestaan moesten voortslee-
pen, dan zouden we het reeds geleden
autobusleed nog eens moeten medema
ken en dan tot dubbele schade en
schade. En dat moet en kan voorko
men worden.
Wanneer we de lijnen Sleeuwijk
Dus sen's Bosch en SleeuwijkWou-
drichem's Bosch als hoofdlijnen be
schouwen, kunnen we alle andere lij
nen bijlijnen noemen. De hoofdlijnen
vormen te zamen een ringlijn voor het
Land van Heusden en Altena, aan wel
ker noodzakelijkheid en groot nut wel
niemand zal [twijfelen. Maar hoe staat
het nu met de bijlijnen of mogelijke bij-
lijnen? De bijlijn van Waardhuizen
Uitwijk en Giessen op Maandag tot
Woudrichem en op Woensdag tot 's
Bosch, heeft reden van bestaan, omdat
zij reeds meerdere jaren getoond heeft
dat zij op marktdagen in eene behoef
te voorziet. Op de bijlijnen Sleeuwijk
Keizersveer en SleeuwijkWerkendam
u heeifti het vervoer tot nog toe zeer weinig
te beteekenen gehad, zoodat de dienst
SleeuwijkWerkendam, die maanden
lang zeer geregeld werd gereden, stop
gezet is geworden en de stopzetting
van den dienst Sleeuwijk-Keizersveer
reeds meermalen werd overwogen.
En nu kom ik vanzelf op de bij-
lijn WaalwijkEethen, welke vroeger
ook al getoond heeft geen bestaansmo
gelijkheid te bezitten. ïn mijn vorige ar
tikelen heb ik naar ik meenj duidelijk .aan
getoond dat er zeer weinig contact be
staat tusschen Waalwijk en het Land
van Heusden en Altena., Om nu een
autobusverbinding in het leven te roe-
ook voor Reclame-doeleinden
wordt uitgevoerd door
Drogisterij Botermarkt 72
pen tusschen Waalijk en de dorpen be
noorden de Bergsche Maas is dus al
lerminst noodig voor het Land van
Heusden en Altena. Een andere vraag
is of zoodanige verbinding voor Waalwijk
noodzakelijk of wenschelijk is. Ik kan die:
vraag niet beantwoorden, maar moch
ten de Waalwijksche autoriteiten op-
die vraag een bevestigend antwoord
geven, dan is het ook billijk dat de
gemeente Waalwijk zich 't zij alleen,
't zij met andere gemeenten bezuiden
de Bergsche Maas, voor eventueele ex
ploitatietekorten garant stelt. Wil
Waalwijk zich hiertoe verbinden dan
bestaat er geen enkele reden om een
lijn WaalwijkEethen, met aansluiting
op de hoofdlijn, tegen te werken. Zou
men den eventueelen concessionaris van
de hoofdlijn SleeuwijkDussen's
Bosch willen opdragen zonder financi-
eele hulp ook een lijn WaalwijkEe
then te exploiteeren, dan zou zulks den
concessionaris zeker op groote offers te-
staan komen. Gevolg zou zijn dat de con
cessionaris zijn geheele concessie in den
steek liet en dat het binnenland daar
door beroofd zou worden van buslijnen
naar Gorcum en 's Bosch. En dan zou
den we veel verder achterop zijn. Zou
men willen dat in eventueele exploitatie
tekorten werd bijgedragen door aan de
hoofdlijn liggende gemeenten, dan moe
ten d.e tekorten toch zeker niet veroor
zaakt worden door een zijlijn Eethen
Waalwijk. Immers zullen de gemeente
besturen en m.i. zeer terecht weigeren
om tekorten aan te zuiveren, welke niet
door de hoofdlijn, maar door eene niet
eens begeerde zijlijn, zijn veroorzaakt.
Maar hoe ook, dit is zeker dat een
gedwongen exploitatie van eene lijn
WaalwijkEethen door den exploitant
van de hoofdlijn, een bron zou kunnen
worden van veel ellende. Wil men deze
zijlijn met alle geweld hebben laat dan
de concessie er voor gegeven worden
aan dengeen, die haar begeert en ont
staan er tekorten, dan is Waalwijk toch
zeker de aangewezen gemeente om de
noodige maatregelen te treffen.
En nu nog een woord naar aanleiding
van het door den Heer van Campen
geschrevene. De Heer van Campen
noemt als motief voor zijn bewering
dat er een autobusverbinding moet ko
men tusschen Eethen, Drongelen en
Waalwijk o.a. ook dat er in
bepaalde tijden van het jaar vele koop
lieden in fruit en aardappelen uit het
Land van Heusden en Altena naar
Waalwijk, Kaatsheuvel, Loon op Zand
en vooral Tilburg gaan. Hierin heeft de
Heer van Campen volkomen gelijk, maar
hij vergeet dat al die kooplieden een
kar bespannen met een paard of met
honden bij zich hebben en zij hun koop
waar in het klein langs de huizen ven
ten en dat een autobus nu eenmaal
niet het vervoermiddel is voor zakken
fruit en aardappelen en ook niet direct
geschikt is om er huis aan huis mede
de klanten af te gaan. Werkelijk, Mijn-
hr. v. Campen, ik kom nog steeds meer
tot de overtuiging dat U als gewezen
directeur eener autobusonderneming
een grapje hebt wi len maken en de lezers
v. het Nieuwsblad in het ootje hebt wil
len nemen. En aldus beschouwd heeft
uw artikel stellig zijn verdienste. Maar
mocht U inderdaad ernstig meenen, het
geen U geschreven hebt, mag ik U dan
ééne vraag stellen, 't ls deze: „waarom
heeft de thans verdwenen autobuson-
iderneming „N.A.B.O.", van welke U
directeur zijt geweest, niet de exploita
tie v. de lijn Waalwijk, Drongelen en Ee
then iop zich genomen, toen U zagndat dei
exploitatie der lijn, welke door de „N.A.
B.O." werd bereden, een financieel
débacle werd, hetwelk stopzetting van
-den dienst noodzakelijk maakte?"
Het Land van Hieusden,en Altena is op
vele plaatsen zeer dun bevolkt en de
bevolking is eene landbouwende, die
zich lang niet zooveel verplaatst als de
bevolking eener industriestreek, zoodat
ihet passagiersvervoer per autobus er
nooit druk kan worden. Hieraan valt
niets te veranderen, wat men ook be
proeven moge en daarom kunnen we
gerust zeggen dat meerdere autobus-
lijnen dan de genoemde hoofdlijnen be
halve een paar trajecten op marktda
gen geen reden van bestaan hebben,
en voor het Land van Heusden en
Altena dan ook geen of al heel weinig
nut zouden kunnen afwerpen.
VAN OMMEREN.
(Slot volgt.)
HET EERSTE KIEVITS EI.
Oader Offlogawier (Fe.) is het eerste
kievitsei gevonden en naar H. M, de Koningin
verzonden.
Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden.
Opent rekening-courant met rentevergoeding.
Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen.
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst
Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK. OUT Spaarboekjes gratis hij eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
T. BOONSTRA
KIND DRONKEN GEMAAKT.
Het Gerechtshof te Amsterdam heeft in
hooger beroep uitspraak gedaan in de zaak
tegen een 27 jarigen bierbottelaar uit Eg
mond aan Zee, die door de rechtbank te
Alkmaar wegens bet dronken maken van
een kind veroordeeld was tot een gevange
nisstraf van drie maanden. Conform den
eisch, bevestigde het Hof het vonnis van
de Alkmaarsche rechtbank.
VERDUISTERING*"
De Haagsche Rechtbank heeft veroordeeld
den smid L. S. uit Monster, wegens ver
duistering van gelden, gepleegd als kerkvoogd
der Nederl. Herv. Gemeente te Terheyde,
tot 6 weken gevangenisstraf.
MOLENS.
De molen »Het Voolc te Wormerveer,
sedert lang niet meer in bedryf, is thans
van wieken en opstand ontdaan en zal eer
lang verdwynen.
Een MOLEN, die NIET ver-
dwijnt is het Handelsmerk
van de
SPOOR'S Mosterdfabrieken,
sinds 1888 gevestigd te CULEMBORG.
EEN ZESLING,^"
Een schaap van den veehouder J. van
der Meer te Dronryp heeft 6 lammeren
geworpen, waarvan ééa echter gestorven is.
De andere 5 zijn springlevend.
OVERREDEN.
Bij het oversteken van den rijweg is de
landbouwer H. J. Danners te Heescb, door
een auto overreden en vrijwel onmiddellijk
gedood.
□E
Paling in gelei. Haring in
tomatensans. Ansjovis.
Sardines in olie en tomatensaus.
Sardelrings. Kippered Her
rings. Zalm. Makreel.
Lunchtong. Ossetong. Kip
en Ham, Kip en toog.
Plccalilly. Uitjes enz. enz.
aiD
VERDRONKEN.
De heer D. Zalm te Budel is in een
waterput achter zijn woning geraakt en
verdronken.
OVERLEDEN.
Te Driesum (Fr.) is de 46 jarige dochter
van den beer J. Kramer, die een puistje
op haar arm openkrabde, aan bloedvergif
tiging overleden.
EEN ZELDZAME VANGST.
Toob de heer A. Hol met een schouw
door de wetering te Bleskensgraaf voer
zag hy een snoek rechtop in het water
staan, met den staart boven de oppervlak
te. Voorzichtig wist H. de visch te naderen
en met de handen te grypeo. Tot zijn
verbazing had hy echter niet één maar
twee snoeken gesnapt, daar de grootste,
die drie pond woog, een snoek in den bek
hield, die één pond woog.
DE M00RDZAAK-LANS.
Ilet O.M. in hooger beroep.
Het O.M. heeft in de moordzaak-Lans
tegen den procuratiehouder J. G. van O.,
die wegens doodslag, verduistering en valsch-
heid in geschrifte door de Rechtbank is
veroordeeld tot 15 jaren gevangenisstraf,
hooger beroep aangeteekend. Vertegen
woordiger van het O.M. was mr. J. A de
Visser, die 20 jaar gevangenisstraf had
geë'scht.
AANGEREDEN.
De 40-jarige Frederik Kooiman te Rijs-
oord begaf zich naar school. Even na het
verlaten der ouderlyke woning stak hij on
verhoeds den weg over en werd gegrepen
door de bestelauto van den slager J. de
Koning, De jongen werd zwaar gewond
aan het hoofd en had het bewustzyn ver
loren. Na verbonden te zyn door dokter
Hoogzand werd hy per auto vervoerd naar
het Kinderziekenhuis te Rotterdam.
DOODELIjlTÖNGEVAL.
Tc Leeuwarden liep het ongeveer 7-
jarig zoontje van den heer J. A. Mie-
dema, uit de Lijsterstraat, in de Spanr;
jaardslaan achter een automobiel.
Toen hij op een gegeven moment
achter de auto vandaan ging, kwam hij
in aanraking met een beladen vracht
wagen, die van den tegenovergestelden
kant naderde. De jongen viel, doch
werd "niet overreden.
De jongen werd een sigarenwinkel
binnengedragen om weer wat op ver
haal te komen. Niet lang daarna ging
hij alleen naar huis, waar hij over pijn
in de zij begon te klagen. Genees
kundige hulp, die werd ingeroepen,
achtte operatief ingrijpen noodzakelijk,
daar de milt was gescheurd. De ope
ratie heeft echter niet meer mogen ba
ten. De jongen is overleden.
ONGEVAL AAN~ROORD VAN DE
„ABBEKERK".
Vijf gewonden.
Dinsdagmorgen waren aan boord van
het in de Maashaven te Rotterdam lig
gende s.s. „Abbekerk" vier mannen be
zig om op een in ruim 2 opgehangen
stelling de binnenzijde van het schip
te verven. Door het breken van een
stellinghout viel de stelling met de man
nen van zes meters hoogte in het ruim.
De 27-jarige C. Donker, wonende
Schulpweg, verstuikte den linkerenkel;
de 48-jarige B. Sneep, uit de Deman-
straat, verwondde den rechterarm, de
35-jarige M. Kleinendorst, wonende Vei-
gendijkstraat, kreeg een wond aan het
linkerbeen en de 28-jarige L. van de
Waal, uit de 2e Carnissestraat, ver
wondde den rechterarm, de rechterhand
en de rechterknie. Bovendien kreeg dè
51-jarige F. v. d. Leer, uit de Kla
verstraat, die juist in het ruim stond,
toen de stelling met de mannen naar
omlaag kwam, verwondingen aan den
rechterarm.
Per „PolitielII" is het vijftal naar het
bureau der Rivierpolitie en vervolgens
naar het Ziekenhuis aan den Coolsingel
vervoerd. Na te zijn verbonden kon
den allen weder huiswaarts keeren.
MIEN DUYMAER°VAN TWIST BE
STOLEN.
Een bericht, dat aan de reclame-on
derneming van groote buitenlandsche
zangeressen en actrices herinnert, komt
uit Berlijn:
De bekende Nederlandsche actrice
Wilhelmina Duymaer van Twist heeft
in de Duitsche hoofdstad een bioscoop
bezocht waarbij haar sieraden ter waar
de van 35.000 Mark zijn ontstolen. Zij
was zoo onvoorzichtig geweest haar
handtaschje op haar stoel te laten lig
gen en hoewel zij eigenlijk Berlijn wel
voldoende moet kennen, daar zij hier
jarenlang heeft gewoond, heeft zij blijk
baar geen rekening gehouden met de
Berlijnsche langvingers en zoodoende
een kleinvermogen verloren.
I 1
Mil WSIHV
M. NORT,
HEUSDEN, Botermarkt 88.
—HO
10—