Tweede Blad
No. 5020 (frijdag 16 Mei
Firma J. H. ATHMER-MARTENS
Nergens Beter Nergens Goedkooper
voor het Land
van Heusden en Altena,
de Langstraat
en de Bommelerwaard.
RugpijnNierenPslIen
Kinderrubriek.
Een rondreis door
Amerika.
MANTELS
DAMES JAPONNEN
Kinder Jurken en Kinder Mantels
Zwarte Mantels en Japonnen
W aarschuwingen
dan bij anderen, want bij ons
vindt U steeds het NIEUWSTE
en het VOORDEELI
GASTHUISSTRAAT - GORINCHEM.
ZIE ONZE ETALAGESLet op het juiste adres!
BEHOORENDE BIJ HET
DE TOOVERHUID.
3.
„Hij zegt nu", antwoordde Kieir.e
Klaas, „dat hij ook nog drie fles-
schen wijn voor ons in den oven ver
borgen heeft".
Er hielp geen lieve moeder of Na
der aan, de boerin moest de drie fles-
schen wijn ook uit den oven halen
en Kleine Klaas en de verheugde b„er
lieten zich het eene glas na het an
dere wel smaken.
„Kan die kabouter van jou ook men-
schen te voorschijn tooveren?", vroeg
de boer na een poosje.
„O ja," antwoordde Kleine Klaas,
„mijn Kabouter kan alles, is het niet
zoo?" Meteen trapte hij weer op den
paardenhuid, die luid piepte.
„Hij zegt van ja", ging hij voort,
„en dat hij even een doodgraver voor
je zal tooveren."
„O, gort met krentjes", riep de boer
uit, „dat is wat moois. Ik heb een
hekel aan doodgravers, ik kan ze ge
woonweg niet luchten of zien. Waar is
hij?"
„Ik zal het aan mijn kabouter vra-
DE KWALITEITSSIGAAR
IN SUMATRA
EN VORSTENLANDEN
gen", zei Kleine Klaas, en liet den
huid weer piepen. Daarna zette hij een
geleerd gezicht en sprak: „Hij zegt,
dat hij een doodgraver getooverd heeft
in gindsche kist, die daar in den hoek
staat, en dat je maar eens het deksel
op moet lichten, dan kun je hem zien
zitten".
„Kom mee, dan kun je me helpen,
het deksel vast te houden, want ik wil
niet, dat die kerel uit die kist van-
komt", zei de boer tot Kleine Klaas.
Beiaen gingen naar den kist in den
hoek van de kamer, waarin de broer
van de boerin zat te bibberen van angst.
De boer lichtte het deksel een klein
beetje op en gluurde naar binnen. „Ja,
ja, ik heb hem gezien, hij zit erin,
wat een leelijke vent.", riep hij uit.
Daarna deden ze de kist stevig op slot.
En dronken nog eens een glas zoete
wijn.
„Verkoop mij die kabouter in die
zak", zei de boer eindelijk, „je mag
er voor vragen wat je wil. Al was
het een zak vol met goudstukken."
„Aangenomen, een zak vol goudstuk
ken, en jij mag de zak met den ka
bouter hebben", antwoordde Kleine
Klaas.
„Goed", zei de boer, „maar dan moet
je die kist meenemen, want ik wil
die leelijke doodgraver niet in mijn
huis houden, hoor."
Zoo gaf Kleine Klaas zijn zak met
den gedroogden paardenhuid aan den
boer, en kreeg er een groote zak met
goudstukken voor in de plaats. Hij
kreeg ook nog een groote kruiwagen,
om daarop den kist met den dood
graver weg te rijden. „Vaarwel", riep
Kleine Klaas, en reed weg, met den
kruiwagen en den kist en den dood
graver erin. Aan den anderen kant van
Let er op of uw urine te donker
of te licht van kleur is, of gij zeer
vaak of zeer weinig aandrang tot
loozing hebt, of uw water bewolkt
is, bezinksel of zand bevat, en een
branderige pijn veroorzaakt. Ook rug
pijn, hoofdpijn, duizeligheid, rheuma-
tische pijnen en een gejaagd, vermoeid
gevoel kunnen u waarschuwen.
Het zijn waarschuwingen der na
tuur, dat er iets niet in orde is, en
dat uw nieren en blaas verzwakt
kunnen zijn. Beproef zonder uitstel
Foster's Rugpijn Nieren Pillen, die
uw verzwakte organen blijkens de
ervaring van zoovelen weder kunnen
versterken en uw leven weder tot
een lust kunnen maken.
Verkrijgbaar bij alle drogisten enz.
in glazen verpakking a f 1.75 p. flacon.
Beste jongens en meisjes.
De oplossingen van de vorige raad
sels zijn
1. Koffieboon.
2. Iedereen die twee oogen heeft
3. Citroen.
De nieuwe raadsels zijn:
1. Ik ga met een gespleten hoef,
maar steeds langs gladde banen;
en krijg ik dorst dan doopt men
mij, in donkere zwarte baden. Ver-
frischt kom ik dan uit het bad
en 't spoor dat 'k nalaat op mijn
pad, kan dikwijls oorzaak wezen,
van vreugde, smart of vreezen.
Rara wie ben ik?
2. Wat is wel de langste visch ter
wereld
3. Welk woord schrijft men altijd
verkeerd?
OOM KAREL.
FBTCIILETOM
Men mag Washington niet verlaten
alvorens een bezoek te hebben ge
bracht aan het op 27 K.M. afstand ge
legen Mount Vernon, The Nation's Sac
red Shrine. In dit liefelijke landschap
bevindt zich het vroegere woonhuis, en
tevens het graf van Washington. Op
den terugweg kan een bezoek worden
gebracht aan Arlington, waar o.m. het
graf van den Onbekenden Soldaat is
te vinden.
Washington heeft, niettegenstaande
zich ook <h'ier een omvangrijk modern
verkeer heeft ontwikkeld, het typische
karakter van residentiestad behouden.
De keurig gereinigde straten maken
het niet noodig, gelijk in de andere
steden w<9 het geval is, om voortdu
rend een choe-shine binnen te treden,
waar men, veelal electrisch, voor een
nickel (Amerikaansche stuiver) zijn
schoenen kan laten poetsen. In Amerika
blijft de toerist altijd op deze gelegen
heden aangewezen, doordat in de ho
tels niet alleen geen maaltijden, zelfs
geen ontbijt, worden geserveerd, doch
ook geen zorg voor de schoenen wordt
gedragen. Ook de Amerikaan maakt
veel gebruik van deze „shines", en kan
zich daar, in het hooge gestoelte ge
lijk op een troon gezeten, met eenige
boys aan zijn voeten, eiken dag ge
durende eenige oogenblikken koning
wanen.
U vind bij ons de grootste sorteering
in de beste kwaliteiten en de nieuwste mo
dellen, in prijzen van f5.90, f6.90, f7 50,
f8.90, f 10.50, f 11.90, f 13.50, f14.50,
f 15.90 en hooger.
De meest uitgebreide sorteering
nieuwe modellen en kleuren, in prijzen van
f2.90, f3.90, f4.50, f5,90, f7.50, f9.80,
f 10.50, f 11.90. f 12.50, f 14.50 en hooger.
steeds de grootste verscheidenheid
ook in de grootste maten voorradig.
Wegens zijn vele breede verkeers
wegen is Washington een stad, waar
de auto-bezitter eerst recht genieten
kan van zijn „car". Prachtige wagens
ziet men hier voorbijrijden. Een twee- j
de-hands auto kan men in Amerika al
heel goedkoop krijgen; echter zagen wij
de „used cars" nimmer lager dan voor
15 dollars (in waarde gelijk aan 15
gulden) aangeboden; zijn zij minder dan
dat bedrag waard, dan worden zij een
voudig op een stille plek naast den weg
neergezet of wel naar een auto-kerk-
hof gebracht. Langs de inderdaad uit
nemende auto-wegen in Amerika vindt
men, telkens vlak naast elkander, legio
benzine-stations van concurreerende
j maatschappijen; een dezer had, bij wij-
ze van reclame, een klein auto-kerkhof
1 ingericht, en vóór de wrakstukken een
kruis geplaatst met het opschrift, ln-
dien de eigenaar onze benzine had ge-
bruikt zou deze auto thans niet op
j dit kerkhof rusten.... In het stadsbeeld
van Washington mist men de luid-
schreeuwende courantenventers; men
koopt hier rustig zijn courant aan een
der vele stalletjes, welke geheel zon
der toezicht zijn en waar men het geld
in een bakje werpt; dit z.g.n. honor-
system is wel zeer merkwaardig in Dol-
vlarland. De Amerikaan abonneert zich
bijna nimmer op een blad; hij koopt
telkens de courant welke het eerst uit
komt. Vandaar de wedloop tusschen
de bladen om met belangrijk nieuws
het eerst te verschijnen; vandaar ook,
dat het ochtendblad reeds den vorigen
avond, het avondblad reeds des mor
gens wordt rondgevent. Een Amerikaan
sche courant is een heele bundel pa-
I pier; een Zondagochtendblad over
schrijdt spoedig honderd pagina's. Men
ziet op Zondagmorgen den Amerikaan
met zijn uitverkoren blad naar huis
wandelen; het geheele gezin vindt er
wat van zijn gading in en blijft vele
uren in de lectuur verdiept.
Washington verlaat men slechts noo-
de. Vooral ook, omdat van hier uit
de groote zijsprong naar het Westen
moet worden gemaakt, hetgeen betee-
kent: talrijke uren tusschen de wielen.
Maar een Amerikaansche express-trein
is geheel op deze lange afstanden in
gericht, is een rijdend hotel. Wij ver
lieten Washington met The Liberty Li
mited; toen wij uit dezen luxueuzen
trein stapten, waren wij de Chicago.
Chicago! De stad zonder verleden,
maar met een machtig heden en een
groote toekomst. Nog slechts vijftig
jaren geleden was het een onbeteeke-
nend dorpje; thans is het de tweede
stad van Amerika, met ruim drie mil-
lioen inwoners. Gelegen in het hart
van Noord-Amerika, aan het geweldi
ge Michigan meer, staat het niet al
leen als handels-, doch ook als indus
triestad voor onbegrensde expansie-mo
gelijkheden. Chicago is een belangrijk
spoorwegknooppunt; 24 hoofdlijnen ko
men hier tezamen; het aantal in- en
uitgaande treinen bedraagt ruim 1500
per dag; de ruim 120 stations, waar
onder S hoofdstations, zijn door ver
scheidene ringbanen onderling verbon
den, terwijl het goederentransport door
afzonderlijke tunnels geschiedt. The
Loop, de City van Chicago, geldt als
de drukste stadswijk ter wereld; snelle
bovengrondsche electrische treinen, sub
ways, trams en bussen vervoeren de
massa's, welke in deze zakenwijk hun
dagelijksch werk vinden, naar en van de
op tientallen kilometers afstand gelegen
woonkwartieren.
Aan de zijde van het meer vormen
de talrijke skyscrapers langs de onaf
zienbare Michigan Boulevard een im
posante skyline; vooral des avonds
krijgt men hier onvergetelijke indruk
ken. Hier bevindt zich ook Tribune To
wer, op welks 35ste verdieping men
een prachtig panorama heeft. Het ge
bouw is de zetel van de „Chicago
Tribune", de grootste courant ter we
reld; de oplaag bedraagt 800.000 per
dag en 12.000.000 des Zondags. Dit
machtige courantenbedrijf, dat in alle
Europeesche hoofdsteden een perma
nenten staf van redacteuren en duizen-
citn correspondenten over de geheele
wereld heeft, verzorgt o.m. per radio
de scheepscourant van de meeste Oce-
aanstoomers. Buiten The Loop is
de stad zeer uiteengebouwd, hetgeen de
afstanden buitengewoon groot maakt;
de huisnummers der avenue's, welke
vanaf The Loop in Noordelijke en Zui
delijke richting beginnen te tellen, loo-
pen dan ook op tot vijf cijfers, zoodat
men b.v. op Westen Avenue kan wo
nen op No. 10820 Zuid of No. 14631
Noord. Nadat men in een auto uren
achtereen heeft rondgereden, krijgt men
het gevoel alsof er nimmer een einde
komt aan deze huizen- en fabrieken-
massa's
Chicago is over de geheele wereld
bekend als „Packing Town", de stad
der vleeschindustrie. Een introductie
stelde ons in staat, een bezoek te bren
gen aan Swift Plant, een der vijf groo
te export-slachterijen (the bigfive), wel
ke 55.000 employe's in dienst heeft.
het bcsch was een diepe rivier, waar
in het water woest stroomde en er
was een groote, breede brug over ge
bouwd. Midden op <ie brug bleef Klei
ne Klaas staan en sprak hardop, zoo-
dat de doodgraver het heel goed kon
hooren: „Wat doe ik eigenlijk met die
leelijke oude kist? Het ding is zoo
zwaar en hij is bovendien niets waard.
Ik zal hem maar in de rivier gooien,
dan ben ik er af."
Daarna pakte hij de kist beet en
deed net, alsof hij hem in de rivier
wilde gooien. „Neenee, doe dat niet."
riep de doodgraver angstig vanuit de
kist, iaat me er asjeblieft uit, dan krijg
je een zak vol met goudstukken van
me,,
„O, dat is wat anders", zei Kleine
Klaas, liet den doodgraver uit de kist
en ging met hem mee naar huis, waar
hij nog een zak met goudstukken
kreeg. Zijn kruiwagen lag nu vol met
goudstukken.
„Nu", sprak hij tot zichzelf, „ik heb
een goede prijs voor dat paard gekre
gen, dat moet ik zeggen". Toen ging
hij naar huis en gooide al de goud
stukken op een groote hoop in het
schuurtje achter zijn huis.
(Wordt vervolgd).
PUBLICITY STORY NO. 2
Onder de groote verscheidenheid van
problemen, die de vooruitstrevende za-
keman heeft op te lossen, neemt het
transport zijner waren een voorname
plaats in. Hoeveel uren worden jaar
lijks niet verloren door hen, die vooi;
hun goederenvervoer nog aan het ge
bruik van paard en wagen vasthouden.
Immers kan een goede vrachtauto op
een dag een last zesmaal zoo ver ver
voeren als een paard, Leiders van groo
te bedrijven erkennen dan ook, dat
zij met een snellen bedrijfszekeren en
economischen truck hun bestellingen
vlugger en regelmatiger kunnen aLe
veren en klanten over een aanmerke
lijk grooter zakenrayon kunnen bedie
nen, dan het geval was, voordat zij
hun viervoeters voor goed afschaften.
Onder de goede vrachtwagens is er
een, die zich in de na-oorlogsche ja
ren hi ons land een welverdiende re
putatie heeft verworven en die, on
danks zware concurrentie, heeft we
ten te handhaven. Wij bedoelen den
Chevrolet-truck, fabrikaat van Ceneral
Motors, uitgerust met den zelfden eco
nomischen zescylinder, kopkleppenmö-
tor, die zooveel heeft bijgedragen tot
de populariteit van de honderdduizen
den personenauto's van dit merk, die
tot in de meest afgelegen uithoeken
der wereld in gebruik zijn.
Het is interessant na te gaan, waar
om het aantal Chevrolet-trucks op on
ze wegen zoo snel is toegenomen. Na
tuurlijk in de eerste plaats omdat dei-
ze vrachtauto in de practijk bewezefii
heeft, dat de slagzin „Voor economisch!
vervoer", waaronder zij door de fa
briek verkocht wordt, geen ijdele leu
ze is. De bedrijfszuinigheid van den
Chrevrolet-zescylinder-truck kwam ter;
gelegenheid van den laatsten wedstrijd1,
door den bond van Bedrijfsautohouders
in Nederland te Groningen georgani
seerd, onomstootelijk vast te staan.
Vastgesteld werd, dat een Standaard
Chevrolet-truck met twee ton belast,
een afstand van 8.3 K.M. kon afleggen
op één liter benzine, hetgeen overeen
komt met een verbruik van ruim 12
liter per 100 K.M.
Voegen we bij den zeer robu stoot
bouw van het chassis de omstandig
heid, dat de krachtige, soepele en eco
nomischen motor voorzien is van een
vierversnellingsbak, waardoor de truck
ook in zwaar terrein met volle belas
ting gemakkelijk wegtrekt en slijtage
aan motor en koppeling aanmerkelijk
wordt gereduceerd, dan kunnen we ge
makkelijk verklaren waarom de Che-
vrolet-vrachtauto dagelijks meer aan
hangers vindt. Ook de aanschaffings-
Gansche kudden vee worden hier el-
ken dag geslacht; varkens 800 a 1600
per uur. Men kan de bewerking vol
gen vanaf het oogenblik, dat, elke vier
seconden, een brullend dier aan den
transportband wordt gehangen en al
dus een zekeren dood tegemoet wordt
gevoerd, tot twintig minuten later het
vleesch, keurig afgewogen en door amb
tenaren van het Gouvernement geïn
specteerd, in de koelkelders wordt op
gehangen, of aanstonds wordt inge
laden in de eigen spoorwagons, van
welke deze firma er ruim 6000 bezit.
Deernis wekt de aanblik van een kud
de schapen, welke ter slachtbank wordt
geleid, hun leider wordt naar binnen
gelokt, en de angstig blatende dieren,
welke hem in blind vertrouwen volgen,
voltrekken daarmede hun doodvonnis....
Zonderling doet het aan, te midden
van deze omgeving een radio-studio
aan te treffen, de fabriek heeft name
lijk een eigen zendstation, en tusschen
de muzieknummers door worden de
producten der firma aanbevolen, ja kan
men wellicht de doodskreten van het
slachtvee hooren. Neen waarlijk, deze
ongebreidelde vrijheid op radio-gebied
in Amerika heeft ook haar schaduw
zijden. j 1 j
Van Chicago ging de reis naar De
troit, het industrie-wonder. Zeer gun
stig uit verkeersoogpunt gelegen, ont
wikkelde het zich in korten tijd tot
een millioenen-stad met een bloeien
de industrie, en steeds groeit het elke
week aan met geheele straten tege
lijk.
JYienwslilad
.1 'VVj:vj*a
(Wordt vervolgd.)