Tweede Blad No. 5020 (frijdag 16 Mei Firma J. H. ATHMER-MARTENS Nergens Beter Nergens Goedkooper voor het Land van Heusden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard. RugpijnNierenPslIen Kinderrubriek. Een rondreis door Amerika. MANTELS DAMES JAPONNEN Kinder Jurken en Kinder Mantels Zwarte Mantels en Japonnen W aarschuwingen dan bij anderen, want bij ons vindt U steeds het NIEUWSTE en het VOORDEELI GASTHUISSTRAAT - GORINCHEM. ZIE ONZE ETALAGESLet op het juiste adres! BEHOORENDE BIJ HET DE TOOVERHUID. 3. „Hij zegt nu", antwoordde Kieir.e Klaas, „dat hij ook nog drie fles- schen wijn voor ons in den oven ver borgen heeft". Er hielp geen lieve moeder of Na der aan, de boerin moest de drie fles- schen wijn ook uit den oven halen en Kleine Klaas en de verheugde b„er lieten zich het eene glas na het an dere wel smaken. „Kan die kabouter van jou ook men- schen te voorschijn tooveren?", vroeg de boer na een poosje. „O ja," antwoordde Kleine Klaas, „mijn Kabouter kan alles, is het niet zoo?" Meteen trapte hij weer op den paardenhuid, die luid piepte. „Hij zegt van ja", ging hij voort, „en dat hij even een doodgraver voor je zal tooveren." „O, gort met krentjes", riep de boer uit, „dat is wat moois. Ik heb een hekel aan doodgravers, ik kan ze ge woonweg niet luchten of zien. Waar is hij?" „Ik zal het aan mijn kabouter vra- DE KWALITEITSSIGAAR IN SUMATRA EN VORSTENLANDEN gen", zei Kleine Klaas, en liet den huid weer piepen. Daarna zette hij een geleerd gezicht en sprak: „Hij zegt, dat hij een doodgraver getooverd heeft in gindsche kist, die daar in den hoek staat, en dat je maar eens het deksel op moet lichten, dan kun je hem zien zitten". „Kom mee, dan kun je me helpen, het deksel vast te houden, want ik wil niet, dat die kerel uit die kist van- komt", zei de boer tot Kleine Klaas. Beiaen gingen naar den kist in den hoek van de kamer, waarin de broer van de boerin zat te bibberen van angst. De boer lichtte het deksel een klein beetje op en gluurde naar binnen. „Ja, ja, ik heb hem gezien, hij zit erin, wat een leelijke vent.", riep hij uit. Daarna deden ze de kist stevig op slot. En dronken nog eens een glas zoete wijn. „Verkoop mij die kabouter in die zak", zei de boer eindelijk, „je mag er voor vragen wat je wil. Al was het een zak vol met goudstukken." „Aangenomen, een zak vol goudstuk ken, en jij mag de zak met den ka bouter hebben", antwoordde Kleine Klaas. „Goed", zei de boer, „maar dan moet je die kist meenemen, want ik wil die leelijke doodgraver niet in mijn huis houden, hoor." Zoo gaf Kleine Klaas zijn zak met den gedroogden paardenhuid aan den boer, en kreeg er een groote zak met goudstukken voor in de plaats. Hij kreeg ook nog een groote kruiwagen, om daarop den kist met den dood graver weg te rijden. „Vaarwel", riep Kleine Klaas, en reed weg, met den kruiwagen en den kist en den dood graver erin. Aan den anderen kant van Let er op of uw urine te donker of te licht van kleur is, of gij zeer vaak of zeer weinig aandrang tot loozing hebt, of uw water bewolkt is, bezinksel of zand bevat, en een branderige pijn veroorzaakt. Ook rug pijn, hoofdpijn, duizeligheid, rheuma- tische pijnen en een gejaagd, vermoeid gevoel kunnen u waarschuwen. Het zijn waarschuwingen der na tuur, dat er iets niet in orde is, en dat uw nieren en blaas verzwakt kunnen zijn. Beproef zonder uitstel Foster's Rugpijn Nieren Pillen, die uw verzwakte organen blijkens de ervaring van zoovelen weder kunnen versterken en uw leven weder tot een lust kunnen maken. Verkrijgbaar bij alle drogisten enz. in glazen verpakking a f 1.75 p. flacon. Beste jongens en meisjes. De oplossingen van de vorige raad sels zijn 1. Koffieboon. 2. Iedereen die twee oogen heeft 3. Citroen. De nieuwe raadsels zijn: 1. Ik ga met een gespleten hoef, maar steeds langs gladde banen; en krijg ik dorst dan doopt men mij, in donkere zwarte baden. Ver- frischt kom ik dan uit het bad en 't spoor dat 'k nalaat op mijn pad, kan dikwijls oorzaak wezen, van vreugde, smart of vreezen. Rara wie ben ik? 2. Wat is wel de langste visch ter wereld 3. Welk woord schrijft men altijd verkeerd? OOM KAREL. FBTCIILETOM Men mag Washington niet verlaten alvorens een bezoek te hebben ge bracht aan het op 27 K.M. afstand ge legen Mount Vernon, The Nation's Sac red Shrine. In dit liefelijke landschap bevindt zich het vroegere woonhuis, en tevens het graf van Washington. Op den terugweg kan een bezoek worden gebracht aan Arlington, waar o.m. het graf van den Onbekenden Soldaat is te vinden. Washington heeft, niettegenstaande zich ook <h'ier een omvangrijk modern verkeer heeft ontwikkeld, het typische karakter van residentiestad behouden. De keurig gereinigde straten maken het niet noodig, gelijk in de andere steden w<9 het geval is, om voortdu rend een choe-shine binnen te treden, waar men, veelal electrisch, voor een nickel (Amerikaansche stuiver) zijn schoenen kan laten poetsen. In Amerika blijft de toerist altijd op deze gelegen heden aangewezen, doordat in de ho tels niet alleen geen maaltijden, zelfs geen ontbijt, worden geserveerd, doch ook geen zorg voor de schoenen wordt gedragen. Ook de Amerikaan maakt veel gebruik van deze „shines", en kan zich daar, in het hooge gestoelte ge lijk op een troon gezeten, met eenige boys aan zijn voeten, eiken dag ge durende eenige oogenblikken koning wanen. U vind bij ons de grootste sorteering in de beste kwaliteiten en de nieuwste mo dellen, in prijzen van f5.90, f6.90, f7 50, f8.90, f 10.50, f 11.90, f 13.50, f14.50, f 15.90 en hooger. De meest uitgebreide sorteering nieuwe modellen en kleuren, in prijzen van f2.90, f3.90, f4.50, f5,90, f7.50, f9.80, f 10.50, f 11.90. f 12.50, f 14.50 en hooger. steeds de grootste verscheidenheid ook in de grootste maten voorradig. Wegens zijn vele breede verkeers wegen is Washington een stad, waar de auto-bezitter eerst recht genieten kan van zijn „car". Prachtige wagens ziet men hier voorbijrijden. Een twee- j de-hands auto kan men in Amerika al heel goedkoop krijgen; echter zagen wij de „used cars" nimmer lager dan voor 15 dollars (in waarde gelijk aan 15 gulden) aangeboden; zijn zij minder dan dat bedrag waard, dan worden zij een voudig op een stille plek naast den weg neergezet of wel naar een auto-kerk- hof gebracht. Langs de inderdaad uit nemende auto-wegen in Amerika vindt men, telkens vlak naast elkander, legio benzine-stations van concurreerende j maatschappijen; een dezer had, bij wij- ze van reclame, een klein auto-kerkhof 1 ingericht, en vóór de wrakstukken een kruis geplaatst met het opschrift, ln- dien de eigenaar onze benzine had ge- bruikt zou deze auto thans niet op j dit kerkhof rusten.... In het stadsbeeld van Washington mist men de luid- schreeuwende courantenventers; men koopt hier rustig zijn courant aan een der vele stalletjes, welke geheel zon der toezicht zijn en waar men het geld in een bakje werpt; dit z.g.n. honor- system is wel zeer merkwaardig in Dol- vlarland. De Amerikaan abonneert zich bijna nimmer op een blad; hij koopt telkens de courant welke het eerst uit komt. Vandaar de wedloop tusschen de bladen om met belangrijk nieuws het eerst te verschijnen; vandaar ook, dat het ochtendblad reeds den vorigen avond, het avondblad reeds des mor gens wordt rondgevent. Een Amerikaan sche courant is een heele bundel pa- I pier; een Zondagochtendblad over schrijdt spoedig honderd pagina's. Men ziet op Zondagmorgen den Amerikaan met zijn uitverkoren blad naar huis wandelen; het geheele gezin vindt er wat van zijn gading in en blijft vele uren in de lectuur verdiept. Washington verlaat men slechts noo- de. Vooral ook, omdat van hier uit de groote zijsprong naar het Westen moet worden gemaakt, hetgeen betee- kent: talrijke uren tusschen de wielen. Maar een Amerikaansche express-trein is geheel op deze lange afstanden in gericht, is een rijdend hotel. Wij ver lieten Washington met The Liberty Li mited; toen wij uit dezen luxueuzen trein stapten, waren wij de Chicago. Chicago! De stad zonder verleden, maar met een machtig heden en een groote toekomst. Nog slechts vijftig jaren geleden was het een onbeteeke- nend dorpje; thans is het de tweede stad van Amerika, met ruim drie mil- lioen inwoners. Gelegen in het hart van Noord-Amerika, aan het geweldi ge Michigan meer, staat het niet al leen als handels-, doch ook als indus triestad voor onbegrensde expansie-mo gelijkheden. Chicago is een belangrijk spoorwegknooppunt; 24 hoofdlijnen ko men hier tezamen; het aantal in- en uitgaande treinen bedraagt ruim 1500 per dag; de ruim 120 stations, waar onder S hoofdstations, zijn door ver scheidene ringbanen onderling verbon den, terwijl het goederentransport door afzonderlijke tunnels geschiedt. The Loop, de City van Chicago, geldt als de drukste stadswijk ter wereld; snelle bovengrondsche electrische treinen, sub ways, trams en bussen vervoeren de massa's, welke in deze zakenwijk hun dagelijksch werk vinden, naar en van de op tientallen kilometers afstand gelegen woonkwartieren. Aan de zijde van het meer vormen de talrijke skyscrapers langs de onaf zienbare Michigan Boulevard een im posante skyline; vooral des avonds krijgt men hier onvergetelijke indruk ken. Hier bevindt zich ook Tribune To wer, op welks 35ste verdieping men een prachtig panorama heeft. Het ge bouw is de zetel van de „Chicago Tribune", de grootste courant ter we reld; de oplaag bedraagt 800.000 per dag en 12.000.000 des Zondags. Dit machtige courantenbedrijf, dat in alle Europeesche hoofdsteden een perma nenten staf van redacteuren en duizen- citn correspondenten over de geheele wereld heeft, verzorgt o.m. per radio de scheepscourant van de meeste Oce- aanstoomers. Buiten The Loop is de stad zeer uiteengebouwd, hetgeen de afstanden buitengewoon groot maakt; de huisnummers der avenue's, welke vanaf The Loop in Noordelijke en Zui delijke richting beginnen te tellen, loo- pen dan ook op tot vijf cijfers, zoodat men b.v. op Westen Avenue kan wo nen op No. 10820 Zuid of No. 14631 Noord. Nadat men in een auto uren achtereen heeft rondgereden, krijgt men het gevoel alsof er nimmer een einde komt aan deze huizen- en fabrieken- massa's Chicago is over de geheele wereld bekend als „Packing Town", de stad der vleeschindustrie. Een introductie stelde ons in staat, een bezoek te bren gen aan Swift Plant, een der vijf groo te export-slachterijen (the bigfive), wel ke 55.000 employe's in dienst heeft. het bcsch was een diepe rivier, waar in het water woest stroomde en er was een groote, breede brug over ge bouwd. Midden op <ie brug bleef Klei ne Klaas staan en sprak hardop, zoo- dat de doodgraver het heel goed kon hooren: „Wat doe ik eigenlijk met die leelijke oude kist? Het ding is zoo zwaar en hij is bovendien niets waard. Ik zal hem maar in de rivier gooien, dan ben ik er af." Daarna pakte hij de kist beet en deed net, alsof hij hem in de rivier wilde gooien. „Neenee, doe dat niet." riep de doodgraver angstig vanuit de kist, iaat me er asjeblieft uit, dan krijg je een zak vol met goudstukken van me,, „O, dat is wat anders", zei Kleine Klaas, liet den doodgraver uit de kist en ging met hem mee naar huis, waar hij nog een zak met goudstukken kreeg. Zijn kruiwagen lag nu vol met goudstukken. „Nu", sprak hij tot zichzelf, „ik heb een goede prijs voor dat paard gekre gen, dat moet ik zeggen". Toen ging hij naar huis en gooide al de goud stukken op een groote hoop in het schuurtje achter zijn huis. (Wordt vervolgd). PUBLICITY STORY NO. 2 Onder de groote verscheidenheid van problemen, die de vooruitstrevende za- keman heeft op te lossen, neemt het transport zijner waren een voorname plaats in. Hoeveel uren worden jaar lijks niet verloren door hen, die vooi; hun goederenvervoer nog aan het ge bruik van paard en wagen vasthouden. Immers kan een goede vrachtauto op een dag een last zesmaal zoo ver ver voeren als een paard, Leiders van groo te bedrijven erkennen dan ook, dat zij met een snellen bedrijfszekeren en economischen truck hun bestellingen vlugger en regelmatiger kunnen aLe veren en klanten over een aanmerke lijk grooter zakenrayon kunnen bedie nen, dan het geval was, voordat zij hun viervoeters voor goed afschaften. Onder de goede vrachtwagens is er een, die zich in de na-oorlogsche ja ren hi ons land een welverdiende re putatie heeft verworven en die, on danks zware concurrentie, heeft we ten te handhaven. Wij bedoelen den Chevrolet-truck, fabrikaat van Ceneral Motors, uitgerust met den zelfden eco nomischen zescylinder, kopkleppenmö- tor, die zooveel heeft bijgedragen tot de populariteit van de honderdduizen den personenauto's van dit merk, die tot in de meest afgelegen uithoeken der wereld in gebruik zijn. Het is interessant na te gaan, waar om het aantal Chevrolet-trucks op on ze wegen zoo snel is toegenomen. Na tuurlijk in de eerste plaats omdat dei- ze vrachtauto in de practijk bewezefii heeft, dat de slagzin „Voor economisch! vervoer", waaronder zij door de fa briek verkocht wordt, geen ijdele leu ze is. De bedrijfszuinigheid van den Chrevrolet-zescylinder-truck kwam ter; gelegenheid van den laatsten wedstrijd1, door den bond van Bedrijfsautohouders in Nederland te Groningen georgani seerd, onomstootelijk vast te staan. Vastgesteld werd, dat een Standaard Chevrolet-truck met twee ton belast, een afstand van 8.3 K.M. kon afleggen op één liter benzine, hetgeen overeen komt met een verbruik van ruim 12 liter per 100 K.M. Voegen we bij den zeer robu stoot bouw van het chassis de omstandig heid, dat de krachtige, soepele en eco nomischen motor voorzien is van een vierversnellingsbak, waardoor de truck ook in zwaar terrein met volle belas ting gemakkelijk wegtrekt en slijtage aan motor en koppeling aanmerkelijk wordt gereduceerd, dan kunnen we ge makkelijk verklaren waarom de Che- vrolet-vrachtauto dagelijks meer aan hangers vindt. Ook de aanschaffings- Gansche kudden vee worden hier el- ken dag geslacht; varkens 800 a 1600 per uur. Men kan de bewerking vol gen vanaf het oogenblik, dat, elke vier seconden, een brullend dier aan den transportband wordt gehangen en al dus een zekeren dood tegemoet wordt gevoerd, tot twintig minuten later het vleesch, keurig afgewogen en door amb tenaren van het Gouvernement geïn specteerd, in de koelkelders wordt op gehangen, of aanstonds wordt inge laden in de eigen spoorwagons, van welke deze firma er ruim 6000 bezit. Deernis wekt de aanblik van een kud de schapen, welke ter slachtbank wordt geleid, hun leider wordt naar binnen gelokt, en de angstig blatende dieren, welke hem in blind vertrouwen volgen, voltrekken daarmede hun doodvonnis.... Zonderling doet het aan, te midden van deze omgeving een radio-studio aan te treffen, de fabriek heeft name lijk een eigen zendstation, en tusschen de muzieknummers door worden de producten der firma aanbevolen, ja kan men wellicht de doodskreten van het slachtvee hooren. Neen waarlijk, deze ongebreidelde vrijheid op radio-gebied in Amerika heeft ook haar schaduw zijden. j 1 j Van Chicago ging de reis naar De troit, het industrie-wonder. Zeer gun stig uit verkeersoogpunt gelegen, ont wikkelde het zich in korten tijd tot een millioenen-stad met een bloeien de industrie, en steeds groeit het elke week aan met geheele straten tege lijk. JYienwslilad .1 'VVj:vj*a (Wordt vervolgd.)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1930 | | pagina 5