Oil nummer aesiaat uil 3 manen. LIMONADESIROPEN SHELL-TOX doodt 5. p. £ankbttyzcn 4 Co's Bank Jf.V. VAN ALTEN* Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden. No. 5040 Vrijdag 25 Juli 1930, Het wegenplan in het Land van Heusden en Altena. II Buitenland Binnenland ftjentjehap van de ftmslgrdatwhe Baak jY.V, Amsterdam progisterij ft. Verjchunr-Baert Botermarkt fteujdea. Dit blad verscbyot WOENSDAGMORGEN en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprys: per 3 maanden f 1.25, en franco per post bfscbikt f 1.40. Afzonderlijke Dammers 6 cent. Int. Telefoon no. 19. Postrekening no 61536. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur et Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. 't Verdient inderdaad lof, dat de be sturen van de Tuinbouwvereenigingen Land van Altena te Woudrichem en Excelsior te Veen het initiatief heb ben genomen, om te geraken tot deug- deugdelijke, en aan het modern verkeer voldoende wegen in het Land van Heus den en Altena. Immers zijn wij er al len wel van overtuigd, dat goede we gen een noodzakelijk vereischte zijn om eene geïsoleerde streek als tusschen Merwede, Oude Maas en Bergsche Maas is gelegen, economisch op te hef fen. Het Land van Heusden en Altena kan zijn een streek in wording, d.w.z. een streek waar nog heel wat van te maken is, indien wegen en verkeersmid delen de mogelijkheid openen van ge makkelijke en snelle verplaatsing van menschen en producten. In drie plaatsen, n.I. Veen, Woudri chem en Meeuwen werden vergaderin gen gehouden ter bespreking van het aan het hoofd dezes vermeld punt, en mede naar aanleiding van het gespro ken? in die vergaderingen, willen wij thans iets zeggen. Als we de verslagen, van het in de vergaderingen behandelde nagaan, dan komt het ons voor, dat genoemde ver- eenigingen met tweeërlei doel hare ac tie zijn begonnen en wel le. om een goeden modernen verkeersweg te krij gen van Dordrecht naar 's-Bosch via het veer bij den Kop van 't Land en 2e om de mogelijkheid te openen, om in de streek geteelde tuinbouwproduc ten zoo snel mogelijk naar de veilingen te Utrecht en Rotterdam te kunnen vervoeren, ten einde daardoor den tuin bouw in het Land van Heusden en Altena zooveel mogelijk te doen toe nemen. Het bestuur der genoemde ver- eenigingen, dat bedoelde vergaderingen heeft belegd, is zelf niet met een plan voor den dag gekomen, maar meende het vormen van een plan aan de ver gaderingen te moeten overlaten. Op de vergadering te Woudrichem heeft de Heer Reinsaardt, technisch ambten, van den Rijkswaterstaat te Werkendam, een plan ingediend, dat nu niet direct onze algeheele instemming heeft. De Heer Reinsaardt wil n.I. een weg vanaf den Krommen Nol (d.i. aan het eind der Polsestraat te Aalburg) via den Bies heuvel en Uitwijk naar den rijksstraat weg nabij het fort Altena. Daardoor zou de afstand WerkendamHeusden aanmerkelijk worden verkort. Dat de ze weg eene belangrijke verkorting zou geven, zien wij met de kaart in de hand niet in, daargelaten nog, dat men er zoo heel veel niet aan zou hebben, omdat in de bestaande wegen van Aalburg naar de Heusdensche brug en van het fort Altena naar het pont- veer van den Kop van 't Land, geen wijziging zou worden gebracht. Gaat men over een lang traject alleen een middenstuk in orde maken en laat men het resteerende zooals het is, dan is men nog geenszins afdoende geholpen. En dan nog de vraag of de kosten, welke de door den Heer Reinsaardt voorgestelde weg zal eischen, wel op wegen tegen de voordeelen, die hij eventueel zal brengen. Gewenscht wordt, dat de nieuw aan te leggen weg ten goede zal komen aan een snellen afzet van tuinbouw producten. Stellig zal hij ten dezen op zichte, aan een deel van het Land van Heusden en Altena ten goede komen, maar Meeuwen, Dussen, Hank, Nieu- wendijk en Almkerk, hebben er totaal geen belang bij. En dan de groote vraag of Rijk en provincie, die toch voor het grootste deel de aanlegkosten zouden moeten betalen, bereid zouden worden bevonden, om tot de totstand koming van een weg, als door den Heer Reinsaardt voorgesteld, zouden willen medewerken. Met het Statenlid den heer Bogers, zijn wij van gevoelen, dat de aanleg van<e en weg-Reinsaardt de zaak waar het om gaat niet slechts op de lange baan zal schuiven, maar ook in niet geringe mate in den weg zal staan. De Heer Bogers zeide in de vergade- rng tei Woudrichem, dat het hem veel beter voorkwam, de bestaande wegen te verbeteren, welk gevoelen door het Statenlid Mr. C. W. van Ommeren, blijkens het door deze in de vergadering te Meeuwen gesprokene, geheel werd gedeeld. Verbetert men de bestaande wegen op flinke wijze en niet schriel, aldus Mr. van Ommeren, dan zijn in het Noordelijk- en het Zuidelijk deel van het Land van Heusden en Altena gehol pen en heeft men zeker in den toestand van tientallen jaren voorzien. Door ver breeding en goede verharding der be staande wegen en door wegneming voor zooveel mogelijk der bestaande krom mingen en bochten, komt men de be hoeften van het snelverkeer reeds een groot eind tegemoet. En ongetwijfeld zal het verbeteren der bestaande we gen ook veel minder kosten met zich brengen, dan de aanleg van den weg Reinsaardt, welke voor een gedeelte in een zeer slappen bodem moet worden gelegd en veel kostbare onteigeningen met zich zal brengen. Mr. van Ommeren achtte den aanleg van een weg, dwars door den Biesbosch vanaf het pontveer van den Kop van 't Land tot Nieuwendijk, van groot nut en wel vooral om deze reden, dat met het oog op den bestaanden landhonger in het Land van Heusden en Altena, het klein landbouw- en tuinbouwbedrijf dan ook in den Biesbosch wortel zou kunnen schieten. De Heer de Waard zeide van bevoeg de zijde te weten, dat een weg dwars door den Biesbosch veel te duur zou worden door bruggenbouw enz., wat Mr. van Ommeren de vraag ontlokte of ingenieur Bongaerts, d.i. de man, die den weg door den Biesbosch voor het eerst ter sprake heeft gebracht, daar dün geen rekening mede zou hebben gehouden. Ons komt het voor, dat het geheele Land van Heusden en Altena en ook de Biesbosch, zooveel mogelijk aan ver keerswegen, welke voldoen aan de ei schen van den modernen tijd, moe ten worden geholpen, omdat niets on beproefd mag worden gelaten om de landstreek economisch te verheffen. En het best naar onze meening is, dan te ijveren met alle macht en kracht, wel ke in ons zijn, voor zooveel mogelijk ra dicale verbetering der bestaande wegen d.z. dan de bestaande weg langs den Maasdijk vanaf de draaibrug bij Heus den tot het pontveer bij den Kop van 't Land en de weg vanaf de stoep bij de Heusdensche brug over de Berg sche Maas via Dussen, fort Altena naar Werkendam en bovendien voor den aanleg van een goeden verkeersweg aansluitende aan den rijksstraatweg te Nieuwendijk, door den Biesbosch naar het pontveer bij den Kop van 't Land, Hebben we dan het gewenschte, dan kunnen we ongetwijfeld op een mooi en degelijk wegen-complex prat gaan en zijn andere hoofdverkeerswegen ab soluut overbodig. Sinaasappel, Citroen, Ananae, Frambozen en Grenadine van de N.V. Maatschappij „de Betuwe" in heele en halve flacons. HEEL WAT ANDERS, HÉÉL WAT BETER. A. BAAI JENS, Botermarkt 88, HEUSDEN. TRAGISCH ONGELUK TE KOBLENZ. Tegen het einde der bevrijingsfeesten te Koblenz gebeurde Dinsdagavond een ernstig ongeluk. Toen de menschen- menigte van Neuendorfer Eek naar de voorstad Koblenz Luetzel terugkeerde, stortte een brug over den „Floss-Sicher- heitshafen" de Winter schuilhaven in. Ongeveer 100 menschen, die zich op de brug bevonden vielen te water. On middellijk snelden brandweer, politie en burgers te hulp. Een groot aantal dren kelingen slaagde er echter in om zonder hulp den oever te bereiken. Enkele anderen werden nog gered. Bij het reddingswerk werden reeds 34 dooden geborgen. Het reddingswerk wordt voortgezet. Later wordt nog gemeld De stad Koblenz is in rouw gedom peld. Het bezoek van president Von Hin denburg aan Trier is afgelast. Nog 5 personen worden vermist. Aan verdron kenen heeft men 37 lijken geborgen. Op de brug schijnen zich 420 a 150 menschen te hebben bevonden. o— IN EEN VLAAG VAN WAANZIN. Te St. Etlenne is een arbeider plotseling krankzinnig geworden. Met 2 revolvers gewapend, begaf hij zich op straat, waar hij eerst een koopman, die argeloos voor de deur van zijn winkel stond, doodschoot en vervolgens 4 voorbijgangers verwondde, die zich niet tijdig wisten te bergen. Ten slotte doodde hij een spoorwegambtenaar, die juist uit huis kwam om dienst te gaan doen door een schot in het hart. Toen de politie hem wilde arresteeren, vloog hem zelf een kogel door het hoofd, waar door hij levensgevaarlijk werd jgewond. TWEE BERG-ONGELUKKEN. 13 Dooden en 10 gewonden. Op den Jean de Martin, in de Fransche Alpen, zijn 4 personen van een uit 12 personen bestaand toeristengezelschap, ten gevolge van het breken van een koord in een afgrond gestort. De 4 toeristen, een geestelijke uit Straats burg en 3 scholieren, waren onmiddellijk dood. In het Andesgebergte in Zuid-Amerika is een gezelschap toeristen door een lawine bedolven. Negen hunner zijn om het leven gekomen, terwijl er 10 ernstig gewond werden. AUTOBUS IN AFGROND GESTORT. Op den terugkeer van een toer naar den Tête Noire bij Chamonix is een auto bus, waarschijnlijk tengevolge van het wei geren der remmen, in een afgrond gestort. Van de inzittenden allen jonge meisjes werd een gedood en 5 gewond, terwijl ook de chaufteur verschillende verwon dingen opliep. DE TYFOON. Uit Tokio meldt men Blijkens een of- ficieele mededeeling zijn de gevolgen van den jongsten tyfoon aldus samen te vatten In Korea werden 393 menschen gedood en 205 gewond. Er worden echter nog 1493 personen vermist, van wie men aan neemt dat ze zijn omgekomen. Er werden 8475 huizen verwoest. Op Kioesjoe werden 82 personen ge dood en 425 gewond, terwijl 75 nog wor den vermits. Voorts werden er 16890 huizen verwoest en 20786 beschadigd 1803 schepen zijn gezonken. SCHIP VERGAAN OP DE ZUI DERZEE. In den nacht van Maandag pp Dinsdag is het zeilschip „Eben Haëzer" van schipper Klaas Kroezen uit Zwartsluis tijdens het hevige stormweer op de Zuiderzee tusschen Schokland en Harderwijk omgeslagen en gezonken. Het schip was niet ge laden en was van Kampen op weg naar Amsterdam. De schipper wist met levensgevaar zijn vrouw en drie kinderen van resp. 8', 4 en 3 jaar, van boord te halen en in (de sloep te brengen. Deze sloep werd later door schipper Bouwmees ter uit Zwolle, die met zijn motor schip passeerde pp sleeptouw geno men en naar Schokland gebracht, waar de schipper Kroezen en zijn ge zin thans nog vertoeven. Men zal trachten de „Eben Haë zer", een licht scheepje van 134 ton, te lichten. Het vaartuig was verze kerd, de inboedel echter niet. KAS-TEKORT BIJ HET REGI MENT JAGERS? Naar de „Avondpost" van welinge richte zijde verneemt, moet aan het licht zijn gekomen, dat bij de admi nistratie van het regiment jagers een niet onaanzienlijk kas-tekort bestaat. Nadat dit tekort is geconstateerd, is de verantwoordelijke functionnaris van zijn functie ontheven en een offi cier van het departement van defensie aangewezen om een onderzoek in te stellen en de administratie, die danig in de war schijnt te zijn, op orde te brengen. Zooals bekend mag worden geacht, bekleedt bij een regiment in fanterie (Jagers), een kapitein van de militaire administratie de functie van administrateur van hét regiment. Ofschoon het tekort reeds eenigen tijd geleden werd geconstateerd, schijnen tot nog toe tegen den ver antwoordelijken functionnaris geen bijzondere maatregelen te zijn geno men. telef. wo. 15 Raamsdcnksveer. Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden, Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingeau Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. Spaarboekjes gratis b(j eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie T. BOONSTRA GOEDKOOP LINNEN OF KATOEN Vele dames werden reeds gedu peerd door het koopen aan de deur van z.g. linnen voor lakens, dat af komstig zou zijn uit den nog aanwe zigen voorraad van de op j.l. 20 Juni door brand verwoeste linnenfa- briek der N.V. Weverijen G. Kersse- makers Zonen te Eindhoven en in wier opdracht de verkooper zou han delen. De verkooper toont dan voorna melijk rollen goed, die met opzet min of meer met slik' zijn besmeurd', terwijl hij zegt dit z.g. prima linnen te mogen verkoopen voor f 1.25 (la ger biedenden slagen goedkooper), daar de voornoemde firma met de fabricage niet zou doorgaan en al het nog voorradige k tout prix op ruimt, terwijl hij binnen enkele da gen terug zou komen met handdoe ken en tafelgoed. Naar andere inlichtingen uitwijzen is het z.g. prima linnen een heel ge wone qualiteit katoen, in elke manu facturenzaak onder den naam van congolinnen verkrijgbaar a ca. f 0.30 per el. De N.V. Weverijen G. Kersse- makers heeft niemand opdracht ge geven voor haar goederen te verkoo pen, rechtstreeks aan den verbruiker, terwijl zij al het mogelijke doet pm ten spoedigste wederom de fabricage ter hand te kunnen nemen. Men zij dus gewaarschuwd. VLIEGEN MUGGEN MOTTEN MIEREN WANDLUIZEN KAKKERLAKKEN WESPEN, enz. Verkrijgbaar bij ERNSTIG AUTO-ONGEVAL. Op den Waalbandijk bij Doode- waard is een ernstig auto-ongeval ge beurd, dat een persoon het leven heeft gekost. Een met bessen geladen vrachtauto van de vruchtenconserven- fabriek „De Betuwe" te Tiel moest uitwijken voor een passeerenden wa gen. Daar de auto te veel aan den kant van den dijk reed, zakte ze weg, sloeg om en bleef zwaar gehavend liggen aan den voet van den dijk. De chauffeur, zekere Slech uit Tiel, werd ernstig gewond en had snijwonden in het gelaat, terwijl de naast hem zittende G., eveneens uit Tiel afkom stig, die vermoedelijk tijdens den val pogingen heeft gedaan uit de auto te springen, dit met den dood heeft moeten bekoopen. LEGESGELDEN VOOR RIJBE WIJZEN. Volgens de Motor- en Rijwielwet moeten de rijbewijzen om de twee jaar worden vernieuwd. De reeds be staande ontevredenheid over deze tel kens terugkeerende heffingen wordt nog vergroot door de omstandigheid, dat er groot verschil in de bedragen dier heffingen bestaat. 'In de provin cies Groningen, Overijssel en Noord- Holland is slechts één gulden ver schuldigd, in de andere provincies zijn de bedragen hooger, in enkele zelfs f2.50. Naar aanleiding van deze verschillen heeft de Bond van Be drijfsautohouders in Nederland zich' tot de provinciale besturen, die meer dan één gulden heffen, gewend, purê het bedrag ook voor deze provincies op één gulden te stellen. o VAN EEN BRAND EN EEN JU BILEUM- Door het warmloopen van een as brak brand uit in den kdrenmoleis; van den heer P. Sprnmerdijk te L«- bith. De brandweer verscheen met een kleine handbrandspuit, die moest gevoed worden door middel van em mers water, die over een afstand vare: 300 ,M- aangedragen werden. Het re sultaat van de bran dblu schpogmgeis was echter van dien aard, dat men spoedig het werk staakte. Een brand weerman ontdekte plotseling, dat de spuit juist honderd jaar oud was- De brandweerlieden vonden hierin aan leiding, p!m de spuit te gaan versie ren. Een soortelijk brandbluschappa- raat, dat uit Lobith-Tolkamer ter as sistentie was aangekomen, bleek evenmin de vuurzee te kunnen be strijden. Besloten werd daarom1, de aangrenzende perceelen te beveiliger^ hetgeen boven wonder gelukte. Juist toen men met de versierinigj van de spuit gereed was, stortte de molen in. De molen is tot den growl toe afgebrand. 4 o FELLE BRAND TE BEVERWIJK'. Een zeer felle brand heeft Dins dagavond te Beverwijk gewoed in eetó pakhuis aan de Koningstraat, daüt door de N.V. Sigaren fabriek v. hl Gebroeders Majoor werd gebruikt als opslagplaats van emballage. 0.a. be vonden zich vele tienduizenden bruikte sigarenkistje in dat gebouw. Toen de brand werd ontdekt ha hij reeds een grooten omvang aange nomen. Tengevolge van de groote brandbaarheid van het materiaal breidde het vuur zich zeer snel uit en weldra stond het gebouw in lich ter laaie. Groot gevaar bestond voor de aangrenzende perceelen, de titnr merfabriek van Heidoorn en voor twee huisjes die inderhaast werdetï ontruimd. De brandweer bést reed het vuur met 6 stralen en wist te voorkomeig dat de timmerfabriek en de woningen in brand geraakten. Het pakhuis brandde totaal uit. De belendende perceelen kregen belangrijke water schade. EEN CYCLOON"BOVEN DEN 4 ACHTERHOEK. Maandagavond is over de gemeen1- te Aalten en omgeving een cycloon' getrokken van het zuidwesten naar, het noordoosten. De cycloon had een' breedte van 20 tot 25 meter. Geluk kig was de kracht van den wind nidï zoo hevig als eenige jaren geleden'. In de baan van den cycloon wer den van vele huizen de pannen en? schoorsteenen afgërukt. Kippenhok ken werden vernield en ontelbare hoornen werden ontworteld. Op en kele plaatsen werden de aardappeleBf en bieten uit den grond getrokken en op verren afstand weer neergeworpen. Veel schade werd aangericht bij den! landbouwer te Hennepe op het Fort. Hij bevond zich in zijn schuur ee toen hij zich naar buiten wilde bege ven, kon hij de deur door de krachï van den wind niet openen. Even fet ter vlogen alle pannen van de schuur evenals van het nabij gelegen woon huis. Stukken van den schoorsteen' werden op grooten afstand terugge vonden. Bij het station Breedevoort werii de houten landbouwschuur van den landbouwer Navis eeheel opgenomen en daarna gedraaid weer neergezet NIEUWSBLAD voor het Land van H6usH6n ei) Altenaje Langstraat en de BommGlerwaarii

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1930 | | pagina 1