Dil nummer bestaat ui! 2 bladen.
Und van altena
Klooster/balsem
Uitgave: Firma L. J. YEEKMAN, Heusden.
iVo. 5079. Woensdag 10 December 1930,
Dit blad verschjjnt WOENSDAGMORGEN en
VRIJDAGMIDDAG.
Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.25,
•o franco per post beschikt f 4.40. Afzonderlyke
nummers 6 cent.
Int. Telefoon no. 19. Postrekening: no. 62525.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 ceDt. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en
Vrijdagmorgen 9 unr ingewacht.
Vervolg raadsverslag
SPRANG-CAPELLE.
De maatschappij adviseert waar be
paalde weggedeelten tot algeheelen om
bouw en voor andere weggedeelten
die met minder druk verkeer tot
inwalsing van een steenslaglaag, al ot
niet met waterdichte afdekking en komt
haar ontwerp neer op:
1. Nieuwstraat (Cap. N.Vaart-Oost-
eind Sprang) asphalt-betonweg f89955.
2. Nieuwe-Vaart Noord (Capelle
Nieuwevaart tot Brug Capelle) asphalt-
betonweg f 23590.
3. Hoogevaartsche weg (Zuidelijke
gedeelte) asphalt-betonweg f17870.
4. Hoogevaartsche weg (Noordelijk
gedeelte) steenslag, geteerd en afgedekt
met spranex f8690.
5. Veerpad met Kerksteeg, steenslag,
geteerd en afgedekt met spranex 112745.
6. Nieuwevaart-Zuid en Molensteeg,
steenslag f9950 of totaal f162960.
Dit totaal bedrag is bij onderhand-
sche opdracht van het werk aan de
Maatschappij Wegenbouw, eenerzijds
wegens toekenning van reductie te ver
minderen met f 1460 en anderzijds we
gens niet geprojecteerde spranex-afdek-
king voor het weggedeelte Nieuwevaart-
Zuid te verhoogen met f1500, zoodat
het bedrag der kosten is te stellen
op f16300.
In dit bedrag is niet gerekend met
mogelijke tegenvallers en zijn niet ver
werkt de kosten van verbetering van
den keiweg Oost-West in de kom te
Capelle. De genoemde weg is niet in
het wegenplan opgenomen, wijl hier
eerst moet worden getracht de moge-
lijkheid van verbreeding te scheppen
en overigens nog overleg is te plegen i
met den Prov. Waterstaat.
Voor de kosten van verbreeding en
afdoende verbetering van dit wegge-
deelte en voor eventueele tegenvallers
bij de uitvoering der wegenplannen,
meenen B. en W. te moeten stellen een
post van f15000 in maximum, zoodat;
de totaalkosten van afdoende wegenver-
betering zijn te begrooten op f 178000. j
Dit bedrag ad f 178000 zou, gezien
den gegeven levensduur der geprojec
teerde deklagen, kunnen worden ver
deeld over 20 jaren. Wordt bij die
verdeeling rekening gehouden met het
vrij komen der „wachtgelden ge
deeltelijk vervallen ze in 1933, gedeel
telijk in 1934 dan ware, teneinde
een te hoogen druk over de eerstvol
gende jaren te voorkomen, de aflossing
te regelen als volgt:
1931 en 1932 f 4000.
1933 en 1934 f5000.
1935 tot 1950 f 10.000.
Het bedrag aan jaarlijksche aflossing,
voorzoover dat f4000 te boven gaat,
wordt dan opgevangen door het vrij
Ikomen van de uitkeeringen wegens
wachtgeld.
Dekking van het bedrag ad f178.000
door het aangaan eener annuïteitsiee-
ming, waardoor over het geheele tijd
vak van 20 jaren een gelijkmatigen druk
zou worden verkregen, en waaraan oor
spronkelijk ook is gedacht, blijkt bij
inadere overweging minder gewenscht,
aangezien dan niet, als bij aflossings-
wijze, in de toekomst voldoende gelden
vrijkomen voor onderhoud. In verband
met !h!et feit, dat niet alle wegen met
een asphalt-betonafdekking zijn gedekt,
moet hiermede rekening gehouden wor
den.
Bij dekking der kosten en regeling
van aflossing ziju de jaarlijksche kos
ten der voorgestelde wegenverbetering
te stellen als volgt:
1931 en 1932. Rente en aflossing ge
middeld plm. f12350.
Kosten aan onderhoud f500, in totaal
f12850.
1933 en 1934. Rente en aflossing ge
middeld plm. f13000, kosten van on
derhoud f2000, in totaal 115000, terwijl
dan over 1935 als gevolg der ver
hoogde aflossing het hoogst punt
wordt bereikt met plm. 17600 aan ren
te en aflossing en plm. f 2500 aam on
derhoud.
Na 1935 is er dan een geleidelijke
vermindering van druk, doordat deren-
rentepost jaarlijks met plm. f475 ver
mindert. Met deze vermindering is voor
het vervolg van de opgezette bereke
ning niet gerekend, wijl het geboden
lijkt deze te reserveeren voor eventu
eele verhooging van onderhoudskosten.
De verhoogde aflossing in 1933 en
1935 wordt opgevangen door het vrij
komen van „wachtgelden", terwijl de
stijging van onderhoudskosten, voor
•zoover die niet eveneens uit de ge
noemde wachtgelden kunnen worden
gedekt, zijn te kwijten uit de vrijko
mende rentebedragen.
Voor vaststelling van het bedrag,
waarmede de totaal-uitgaven wegens
uitvoering van het wegenplan zullen
stijgen, is dan ook voor het vervolg
van deze toelichting alleen te rekenen
uit het bedrag voor 19311932 ge
steld op f12850.
Ook op dit bedrag echter is de
grooting in zijn tegenwoordige samen
stelling niet berekend. Op die begroo
ting toch is voor wegenonderhoud
slechts beschikbaar een bedrag van plm.
f7500 (totaal-post, verminderd met jaar
wedden personeel en andere blijvende
kosten) zoodat te dekken blijft een be
drag van f5350 per jaar.
Dit bedrag kan alleen gevonden wor
den uit verhooging van bestaande ot
invoering van nieuwe belastingen.
B. en W. meenen, dat verhooging
der bestaande belastingen waarmede
ze bedoelen de heffingen, zoo die on
der het gewijzigd belastingstelsel zijn
gedacht minder gewenscht is.
Deze belastingen zijn onlangs nog
in onaerling verband geregeld gewor
den. Wijziging dier regeling zal allicht
leiden tot een niet bedoelde en ook
niet gewenschte verplaatsing van druk.
Bovendien leek het meer rationeel
het benoodigd bedrag te vinden uit een
speciaal tot het beoogde doel in te
voeren belasting, een z.g. straatbelasting
te heffen wegens het hebben van ge
bouwde eigendommen in de gemeente.
Uiteindelijk toch is het vooral de
„bebouwing en bewoning" die tot uit
voering van het plan dringt. Die be
bouwing en bewoning te betrekken in
een heffing tot dekking der kosten leek
het college niet ongewensht, te meer
niet, wijl er voor de bewoners tegen
over de bedoelde belasting-uitgaaf een
verlaging van diverse andere kosten zal
staan. Men denke aan kosten van rij
wielen, schoeisel enz.
Deze opvatting deed er toe bestuiten,
de ongebouwde eigendommen niet in
de heffing te betrekken. Voor deze soort
van eigendom is de beoogde verbete
ring niet in de eerste plaats bedoeld en
ook niet noodzakelijk. Deze eigendom
kan volstaan met de bestaande wegen.
Hij heeft een wegmoodig, niet bepaald;
een van moderne afwerking.
Als grondslag van bedoelde belasting
is verder gedacht de z.g. kadastrale
huurwaarde der perceeien.
Op basis van dezen grondslag wordt
dan de navolgende heffing voorgesteld:
Kadastrale huurwaarde. belasting.
Tot en met f50 12.50.
f51 tot f100 f5.—
4101 tot f150 f7.50
1151 tot 1200 f 10.
f 201 tot f250 f 15.
Meer dan f250 f20.
Het stellen van een vast bedrag voor
bepaalde groepen instede van zeker per
centage van de huurwaarde der afzon
derlijke perceeien is geschied om be
staande onbillijkheden in de schatting
der huurwaarden minder invloed te ge
ven op den belastingdruk.
De opbrengst dezer belasting zal bij
heffing naar boven gegeven tarief mo
gelijk iets beneden het benoodigde be
drag blijven. Dit verschil is evenwel
niet van dien aard, dat daarmede ver
der gerekend behoeft te worden.
De uitvoering der werken meenen
B. en W. onderhands te moeten aanbe
steden aan de Maatschappij Wegen
bouw te Utrecht. Deze kapitaal krach
tige maatschappij, die op het gebied
van wegenbouw een naam heeft weten
te verwerven heeft vrij van direc
te mededinging hare berekeningen
gemaakt, zoodat aangenomen mag wor
den, dat de uitvoering niet zaï behoe
ven goea te maken wat in de bereke
ning door scherpe concurrentie moge
lijk werd verwaarloosd. Zulks is voor
al bij een werk als het beoogde van
zoo groot belang, dat B. en W. pu-
bheke aanbesteding meenen te moe
ten ontraden.
Bij vorenstaande berekeningen is aan
genomen, dat de kosten tot het volle
bedrag voor rekening der gemeente ko
men.
lntusschen meenen B. en W. dat,
gezien aard en karakter van een gedeel
te der in het plan opgenomen wegen
men denke hier b.v. aan het Veerpad
hier grond is voor het aanvragen van
Provinciale subsidie, waarom zij den
Raad dan ook voorstellen tot dusdanige
aanvrage te besluiten. Mocht de-.bere
kening door gunstige beschikking op
bedoelde subsidie-aanvrage wat zwaar
van opvatting blijken, dan zullen B. en
W. de laatste zijn die dat betreuren.
B. en W. stellen voor:
1. Uitvoering van het wegenplan
zooals dat is ontworpen door de Maat
schappij van Wegenbouw te Utrecht.
2. Onderhandsche aanbesteding van
het werk aan wegenbouw op basis van
de door haar gegeven prijsberekening.
3. Het aangaan eener geldleening
ten bedrage van ten hoogste f 178.000
op te nemen a pari, tegen een rente
van hoogstens 4.75 pCt. per jaar.
4. Het invoeren van een z.g. straat
belasting.
5. Het aanvragen van provinciale
subsidie in de kosten van het wegen
plan.
De heer v. d. Willigenburg acht den
tijd niet erg gelukkig gekozen om met
dit plan te komen, alom heerscht er
malaise die zeer waarschijnlijk nog in
hooge mate zal toenemen. De toestand
van de wegen zijn echter van dien
aard, dat hij kan begrijpen dat B. en j
W. toch met hun plannen zijn gekomen.
Met het voorstel om f5000 bijeen te
krijgen voor een straatbelasting, kan
spr. zich niet vereenigen. Heel veel
kleine boeren en middenstanders kun-
inen niet zwaarder meer belast wor
den en daarom zou hij liever zien,
dat het leeningsplan wordt verlengd
en geen straatbelasting wordt geheven.
Dhr. Kraak heeft bezwaar tegen het
laten werken, zonder dat eenig toezicht
daarop wordt gehouden. Vervolgens zou
spr. Lever zien, dat; inplaats van 11500
te besteden aan het stofvrij maken van 1
de Nieuwe Vaart, de Winterdijk beter;
wordt verlicht. Voorts verklaart hij er j
zich tegen dat de menschen, die niet
aan de verharde straat wonen, straat-
belasting moeten betalen. Spr. stelt voor
die menschen vrij te stellen van straat-
belasting.
De heer Kerst heeft groote waardee
ring voor het plan en de wijze, waar
op de raad wordt toegelicht. Spr. juicht
het pian toe, omdat gesproken mag
worden van een noodtoestand. Er kan
niet langer meer gewacht worden met
verbetering, want des zomers is de stof- j
piaag ondraaglijk en 's winters verkee-
ren de wegen in een modderpoel, zoo-
dat absoluut niet meer met verbetering
van wegen kan worden gewacht. Ver- j
volgens vraagt spr. of het niet ge-
wenscht is, dat ook bij een andere firma j
prijsopgaaf wordt gevraagd. Publieke
aanbesteding behoeft niet te worden
gehouden, maar op meer plaatsen ot-
ferte vragen zou hij zeker doen. Ten
slotte stelt spr. de vraag, of in de
f15000, die als onvoorziene uitgaven
zijn geboekt, de kosten van toezicht
zijn begrepen. Een deskundige zou de
offerte eens danig onder de loop kun
nen nemen. Ook verneemt spr. gaarne,
of met het aanbrengen van het wegdek
gedacht is om het slibgevaar te voor-
komen en hoe het met de afwatering
zal gaan. Wat de straatverlichting be-
tret, daar zou spr. gaarne een wijziging
in zien gebracht, in dien zin, dat eige
naars van landerijen die niet in deze
gemeente woonachtig zijn, er ook in
moeten betalen wijl de pachters van de
ze landerijen even goed gebruik van de
wegen maken.
De heer Michaels, wethouder, wenscht
de sprekers te beantwoorden. Spr. be
gint met er op te wijzen, dat in een
vorige vergadering het belastingstelsel
is gewijzigd en daardoor f14000 minder
behoeft te worden opgebracht, zegt nu,
dat ze f 5000 voor straatbelasting moe
ten betalen, dan blijft er nog 19000
over dat minder aan belasting betaald
behoeft te worden, terwijl men dan
profiteert van buitengewoon goede we
gen.
De heer Kraak wijst hij erop, dat in
vorige vergaderingen gesproken is over
de verlichting van den Winterdijk en
er toen een besluit is genomen, dat
men nu weer niet kan gaan wijzigen.
Het niet laten betalen aan de straat-
belasting door menschen die buitenaf
wonen, is druk door B. en W. bespro
ken. Het is zeer moeilijk om daaraan
te beginnen, want waar zal men gaan
beginnen en waar zal men eindigen.
Bovendien profiteeren toch tenslotte alle
ingezetenen van de goede wegen.
De heer Kerst moet hij opmerken,
dat die f15000 niet zijn voor onvoor
ziene uitgaven, maar voor verbetering
en verbreeding van den, weg in de Kom
van Capelle. Over een lengte van plm.
500 M. is daar verbetering dringend
noodig. De dijkjes gaan daar weg,
zoodat een flinke verbreeding van den
weg wordt verkregen. Enkel moet hier
over met de Provinciale Waterstaat wor
den gecorrespondeerd.
Wat betreft de vraag ot toezicht op
het werk moet worden gehouden, daar
over hebben B. en W. lang discussie
gevoerd en zijn tenslotte tot de con
clusie gekomen, dat het benoemen van
een opzichter absoluut geen doel heeft.
Immers, het is een procédé dat Wegen
bouw heeft en wie van de opzichters
kent dat. En dan nog, Wegenbouw
heeft een naam te verliezen waar ze
wel voor zal waken, want bijna de
helft van de wegen in het land hebben
zij in orde gemaakt en dat zullen ze
gaarne willen blijven doen.
B. en W. hebben zich ook gewend
tot de A.N.W.B., en die heeft het ge
meentebestuur direct naar Wegenbouw
verwezen.
De heer Sneep begint met hulde te
brengen voor de buitengewoon heldere
toelichting door het rapport gegeven. J
De breedte van den weg acht spr. te j
gering, gaarne zou hij deze op 5 M.
willen zien gebracht.
De Voorzitter merkt op, dat langs de
Doe er wat
Klooster balsem op
,,Geen goud
kanten van den weg ook een verharding
wordt aangebracht, zoodat de breedte
4.80 M. bedraagt wat hij voor deze ge
meente voldoende acht.
De heer Sneep heeft ook bezwaar j
om een dergelijk werk zonder toezicht
te laten bouwen evenals om het werk
zoo maar aan Wegenbouw te geven.1
Hij geeft in overweging om ook elders,
een prijsopgaaf te vragen en blijkt, dat
het goedkooper wordt gemaakt dan
door Wegenbouw, dan zou van We
genbouw het toezicht gehouden kun- j
neri worden. Men moet altijd bedenken,
dat Wegenbouw een zaak is en een-
zaak tracht om zooveel mogelijk te
verdienen. Spr. vraagt of men thans ai
weet wanneer met verbetering van den
weg in Capelle zal worden begonnen j
Voor 5 jaar geleden werd reeds ge-
zegd, dat de Provincie dezen weg zou
overnemen en nog hoort of ziet men j
er niets van. Spr. wil dat maatregelen
worden genomen, dat deze weg, dej
hoofdweg, zeker verbeterd zal worden.
Tenslotte wijst spr. op de Kerksteeg
en het Veerpad. Nu deze wegen onder
water staan, rijden er nog geregeld,
zware vrachtauto's over. Die wegen, nu j
zoo week, moeten stuk gereden worden
en daarom wil hij in overweging ge-
ven het rijden thans daarover te ver
bieden.
De heer Michael zegt, dat het rijden 1
daarover van geen nadeeligen invloed
voor deze wegen is. Vervolgens wijst
spr. er op den heer Kerst beantwoor- j
dende dat door de verandering van j
den weg men niet bevreesd behoeft j
te zijn voor geen goede waterafvoer.
Dit wordt langs den berm van den
weg agevoerd. Alleen bij een hevige
stortbui zou het kunnen gebeuren, dat
men hier en daar eenig overlast van j
het water zal krijgen, doch dit zal
zeer weinig voorkomen. En nu wat
het toezicht op het uit te voeren werk
betreft. Ik lees, aldus gaat spr. verder,
heel wat vak- en andere bladens en ik
heb nog nooit gezien, dat de Maat
schappij van Wegenbouw bij een pu-
biieke inschrijving heeft meegedaan.
Wel heb ik meermalen gezien, dat al
was er een aanbesteding geweest, het
werk niet aan den laagsten inschrijver
werd opgedragen, maar aan de Maat
schappij Wegenbouw. Van groote be-
teekenis is de groote ondervinding die
de Wegenbouw heeft en de diverse
procedé's waarvan zij alleen het bezit
heeft. Bovendien zegt. voor mij ook veel,
dat 3 jaar garantie wordt gegeven en
gedurende dien tijd 10 pCt. van het
bedrag blijft staan. Veerpad en Kerk
steeg worden van een waterdicht weg
dek voorzien, Waar om de 2 jaar kei
slag op moet worden gebracht.
De heer Middelkoop is er sterk
voor om Wegenbouw het werk op te
dragen aangezien de Maatschappij de
grootste en kapitaalkrachtigste van het
land is. In Engeland heeft deze Maat
schappij groote ervaring opgedaan. Spr.
durft het gerust aan, om het werk hen
op te dragen. In verband hiermede wijst
hij er op, dat voor enkele jaren gele
den bij het verbouwen van de schooi
ook geen opzichter is geweest. Wie zal
hier toezicht kunnen houden? Er is
niemand van dat soort menschen, die
het procédé kent.
De heer Sneep wil in het geheel
niet aan de soliditeit van Wegenbouw
twijfelen, doch men moet niet uit het
oog verliezen, dat het een zaak is,
die er voor is, om er uit te halen wat
er uit te halen valt. Op een dergelijk
bedrag kan heel wat worden gedaan.
De heer Middelkoop merkt op, dat
men hier met een opzichter niets op
schiet en men er ook niets meer me
de verantwoord is.
De heer Sneep zegt, dat men bij de
havenwerken een opzichter heeft gehad,
doch hij moet toegeven, dat het nu
nog niets is.
De heer Michaels wijst er nogeens
op, dat het werk zoo maar niet te
goeder trouw wordt gegeven. In het
geheel niet. In Den Haag is een Rijks
bureau die een en ander wel degelijk
onderzoekt en nagaat wat de gemeen-e
niets kost.
De heer Sneep zegt, dat de Haven
kant dringend om verbetering vraagt.
Het zijn er niets anders dan gaten en
kuilen.
Michaels. Zoo erg is het daar niet.
Sneep. Niet. Er zijn kuilen van 25
cM. diep.
Michael. Als het daar wat opgehaald
wordt, zal het best in orde zijn.
Sneep. De heeren; moeten er zelf maar
eens gaan kijken.
De heer Kerst wil gaarne gelooveti,
dat het een zeer hoogstaande firma is,
maar dat neemt niet weg, dat het een
zaak blijft die er voor is om zooveel
mogelijk te verdienen. Welke particu
lier zal bouwen of een groot werk la
ten verrichten zonder daarbij eenig toe
zicht te laten houden. Spr. acht het
wel gewenscht, dat er een technisch
goed onderlegde opzichter komt, die
door geen der partijen kan worden be-
invloed. Ten slotte zegt spr. nog geen
antwoord te hebben gehad omtrent zijn
vraag slippingsgevaar.
De heer Michael zegt, dat daar reeds
door den ingenieur op is gewezen toen
deze een uiteenzetting van het plan
heeft gegeven.
De heer Kerst merkt verder nog op,
dat de landeigenaars .niets aan de ver
betering betalen.
De heer Michael zegt, dat dit prac-
tisch niet doenbaar is. Dan zou men
alle passeerende auto's ook moeten la
ten betalen. Bovendien moet in aanmer
king worden genomen, dat het allemaal
bijna ingezetenen zijn die het landpach
ten en die betalen reeds aan de straat
belasting. Subsidie aan de provincie
vragen, dat moet worden gedaan.
De heer Middelkoop meent, dat men
aan deze belasting gaarne zal betalen.
Immers men krijgt een mooie weg en
is verlost zomers van een ondraaglijke
stofplaag en 's winters van modder
poelen.Het spaart de belasting aan slij
tage van kleeding en schoenen uit.
De heer Kraak wil de menschen die
achteraf wonen vrij stellen van de straat
belasting.
De Voorzitter zegt, dat de buitenwe
gen ook verbeterd zullen worden.
De heer Kraak vreest, dat de men
schen die van niets profiteeren en overal
aan moeten betalen, ontevreden zullen
worden.
De heer v. d. Willigenburg komt te-
rug op de finantieele kwestie. Hij geeft
toe, dat er een belastingverlaging van
f 14000 is gekomen, doch dat is gelijk
matig verdeeld en nu zullen die f5000
alleen door een bepaalde categorie moe
ten worden betaald. Ergo, de belas
tingverlaging wordt voor deze men
schen weer teruggenomen. Spr. blijft
dit alles een groot bezwaar noemen,
voora» omdat het leeningsplan over een
langere duur kan worden aangegaan.
De heer Verheijden zegt, ook over
deze zaak ernstig te hebben nagedacht.
Hij is tot de conclusie gekomen, dat
men aan toezicht nog niet zoo heel
vcei heeft. Velen zullen zich nog her
inneren, dat de heer Sneep tot ver
grooting van zijn zaak is overgegaan.
Hij had toen ook een opzichter. Wat
is echter het geval geweest? Toeni
moest begonnen worden en de ma
chines waren gesteld, bleek het voet
stuk niet deugdelijk te zijn gebouwd
en moest van voren af aan worden
begonnen. Wat heeft men nu aan een
dergelijk opzicht.
De heer Sneep erkent toen in iemand
vertrouwen te hebben gesteld die bleek
dat niet waardig te zijn geweest. Ech
ter blijft hij steeds, wanneer hij iets
laat maken, een opzichter houden.
De heer Verheijden zou de Hooge-
vaartscheweg wat zwaarder willen
maken. Is de weg goed, dan zal
de Directie van de gasfabriek uit
Kaatsheuvel haar steenkolen n
in de haven te Labbegat 1
komen en niet meer in
wat voor deze gemeente t
voordeel zou beteekenen.
De Voorzitter merkt op
afstand voor de gasfabriek
voor het Land van Hgystlen gn
erwaard
is het gewone gezegde, ala men zich
heeft gesneden, gestooten, gebrand,
geklemd of geschramd. Die verzacht,
zuivert en er blijven géén litteekens.