Dil nummer bestaat ui! 2 bladen. Und van altena Klooster/balsem Uitgave: Firma L. J. YEEKMAN, Heusden. iVo. 5079. Woensdag 10 December 1930, Dit blad verschjjnt WOENSDAGMORGEN en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.25, •o franco per post beschikt f 4.40. Afzonderlyke nummers 6 cent. Int. Telefoon no. 19. Postrekening: no. 62525. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel meer 15 ceDt. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 unr ingewacht. Vervolg raadsverslag SPRANG-CAPELLE. De maatschappij adviseert waar be paalde weggedeelten tot algeheelen om bouw en voor andere weggedeelten die met minder druk verkeer tot inwalsing van een steenslaglaag, al ot niet met waterdichte afdekking en komt haar ontwerp neer op: 1. Nieuwstraat (Cap. N.Vaart-Oost- eind Sprang) asphalt-betonweg f89955. 2. Nieuwe-Vaart Noord (Capelle Nieuwevaart tot Brug Capelle) asphalt- betonweg f 23590. 3. Hoogevaartsche weg (Zuidelijke gedeelte) asphalt-betonweg f17870. 4. Hoogevaartsche weg (Noordelijk gedeelte) steenslag, geteerd en afgedekt met spranex f8690. 5. Veerpad met Kerksteeg, steenslag, geteerd en afgedekt met spranex 112745. 6. Nieuwevaart-Zuid en Molensteeg, steenslag f9950 of totaal f162960. Dit totaal bedrag is bij onderhand- sche opdracht van het werk aan de Maatschappij Wegenbouw, eenerzijds wegens toekenning van reductie te ver minderen met f 1460 en anderzijds we gens niet geprojecteerde spranex-afdek- king voor het weggedeelte Nieuwevaart- Zuid te verhoogen met f1500, zoodat het bedrag der kosten is te stellen op f16300. In dit bedrag is niet gerekend met mogelijke tegenvallers en zijn niet ver werkt de kosten van verbetering van den keiweg Oost-West in de kom te Capelle. De genoemde weg is niet in het wegenplan opgenomen, wijl hier eerst moet worden getracht de moge- lijkheid van verbreeding te scheppen en overigens nog overleg is te plegen i met den Prov. Waterstaat. Voor de kosten van verbreeding en afdoende verbetering van dit wegge- deelte en voor eventueele tegenvallers bij de uitvoering der wegenplannen, meenen B. en W. te moeten stellen een post van f15000 in maximum, zoodat; de totaalkosten van afdoende wegenver- betering zijn te begrooten op f 178000. j Dit bedrag ad f 178000 zou, gezien den gegeven levensduur der geprojec teerde deklagen, kunnen worden ver deeld over 20 jaren. Wordt bij die verdeeling rekening gehouden met het vrij komen der „wachtgelden ge deeltelijk vervallen ze in 1933, gedeel telijk in 1934 dan ware, teneinde een te hoogen druk over de eerstvol gende jaren te voorkomen, de aflossing te regelen als volgt: 1931 en 1932 f 4000. 1933 en 1934 f5000. 1935 tot 1950 f 10.000. Het bedrag aan jaarlijksche aflossing, voorzoover dat f4000 te boven gaat, wordt dan opgevangen door het vrij Ikomen van de uitkeeringen wegens wachtgeld. Dekking van het bedrag ad f178.000 door het aangaan eener annuïteitsiee- ming, waardoor over het geheele tijd vak van 20 jaren een gelijkmatigen druk zou worden verkregen, en waaraan oor spronkelijk ook is gedacht, blijkt bij inadere overweging minder gewenscht, aangezien dan niet, als bij aflossings- wijze, in de toekomst voldoende gelden vrijkomen voor onderhoud. In verband met !h!et feit, dat niet alle wegen met een asphalt-betonafdekking zijn gedekt, moet hiermede rekening gehouden wor den. Bij dekking der kosten en regeling van aflossing ziju de jaarlijksche kos ten der voorgestelde wegenverbetering te stellen als volgt: 1931 en 1932. Rente en aflossing ge middeld plm. f12350. Kosten aan onderhoud f500, in totaal f12850. 1933 en 1934. Rente en aflossing ge middeld plm. f13000, kosten van on derhoud f2000, in totaal 115000, terwijl dan over 1935 als gevolg der ver hoogde aflossing het hoogst punt wordt bereikt met plm. 17600 aan ren te en aflossing en plm. f 2500 aam on derhoud. Na 1935 is er dan een geleidelijke vermindering van druk, doordat deren- rentepost jaarlijks met plm. f475 ver mindert. Met deze vermindering is voor het vervolg van de opgezette bereke ning niet gerekend, wijl het geboden lijkt deze te reserveeren voor eventu eele verhooging van onderhoudskosten. De verhoogde aflossing in 1933 en 1935 wordt opgevangen door het vrij komen van „wachtgelden", terwijl de stijging van onderhoudskosten, voor •zoover die niet eveneens uit de ge noemde wachtgelden kunnen worden gedekt, zijn te kwijten uit de vrijko mende rentebedragen. Voor vaststelling van het bedrag, waarmede de totaal-uitgaven wegens uitvoering van het wegenplan zullen stijgen, is dan ook voor het vervolg van deze toelichting alleen te rekenen uit het bedrag voor 19311932 ge steld op f12850. Ook op dit bedrag echter is de grooting in zijn tegenwoordige samen stelling niet berekend. Op die begroo ting toch is voor wegenonderhoud slechts beschikbaar een bedrag van plm. f7500 (totaal-post, verminderd met jaar wedden personeel en andere blijvende kosten) zoodat te dekken blijft een be drag van f5350 per jaar. Dit bedrag kan alleen gevonden wor den uit verhooging van bestaande ot invoering van nieuwe belastingen. B. en W. meenen, dat verhooging der bestaande belastingen waarmede ze bedoelen de heffingen, zoo die on der het gewijzigd belastingstelsel zijn gedacht minder gewenscht is. Deze belastingen zijn onlangs nog in onaerling verband geregeld gewor den. Wijziging dier regeling zal allicht leiden tot een niet bedoelde en ook niet gewenschte verplaatsing van druk. Bovendien leek het meer rationeel het benoodigd bedrag te vinden uit een speciaal tot het beoogde doel in te voeren belasting, een z.g. straatbelasting te heffen wegens het hebben van ge bouwde eigendommen in de gemeente. Uiteindelijk toch is het vooral de „bebouwing en bewoning" die tot uit voering van het plan dringt. Die be bouwing en bewoning te betrekken in een heffing tot dekking der kosten leek het college niet ongewensht, te meer niet, wijl er voor de bewoners tegen over de bedoelde belasting-uitgaaf een verlaging van diverse andere kosten zal staan. Men denke aan kosten van rij wielen, schoeisel enz. Deze opvatting deed er toe bestuiten, de ongebouwde eigendommen niet in de heffing te betrekken. Voor deze soort van eigendom is de beoogde verbete ring niet in de eerste plaats bedoeld en ook niet noodzakelijk. Deze eigendom kan volstaan met de bestaande wegen. Hij heeft een wegmoodig, niet bepaald; een van moderne afwerking. Als grondslag van bedoelde belasting is verder gedacht de z.g. kadastrale huurwaarde der perceeien. Op basis van dezen grondslag wordt dan de navolgende heffing voorgesteld: Kadastrale huurwaarde. belasting. Tot en met f50 12.50. f51 tot f100 f5.— 4101 tot f150 f7.50 1151 tot 1200 f 10. f 201 tot f250 f 15. Meer dan f250 f20. Het stellen van een vast bedrag voor bepaalde groepen instede van zeker per centage van de huurwaarde der afzon derlijke perceeien is geschied om be staande onbillijkheden in de schatting der huurwaarden minder invloed te ge ven op den belastingdruk. De opbrengst dezer belasting zal bij heffing naar boven gegeven tarief mo gelijk iets beneden het benoodigde be drag blijven. Dit verschil is evenwel niet van dien aard, dat daarmede ver der gerekend behoeft te worden. De uitvoering der werken meenen B. en W. onderhands te moeten aanbe steden aan de Maatschappij Wegen bouw te Utrecht. Deze kapitaal krach tige maatschappij, die op het gebied van wegenbouw een naam heeft weten te verwerven heeft vrij van direc te mededinging hare berekeningen gemaakt, zoodat aangenomen mag wor den, dat de uitvoering niet zaï behoe ven goea te maken wat in de bereke ning door scherpe concurrentie moge lijk werd verwaarloosd. Zulks is voor al bij een werk als het beoogde van zoo groot belang, dat B. en W. pu- bheke aanbesteding meenen te moe ten ontraden. Bij vorenstaande berekeningen is aan genomen, dat de kosten tot het volle bedrag voor rekening der gemeente ko men. lntusschen meenen B. en W. dat, gezien aard en karakter van een gedeel te der in het plan opgenomen wegen men denke hier b.v. aan het Veerpad hier grond is voor het aanvragen van Provinciale subsidie, waarom zij den Raad dan ook voorstellen tot dusdanige aanvrage te besluiten. Mocht de-.bere kening door gunstige beschikking op bedoelde subsidie-aanvrage wat zwaar van opvatting blijken, dan zullen B. en W. de laatste zijn die dat betreuren. B. en W. stellen voor: 1. Uitvoering van het wegenplan zooals dat is ontworpen door de Maat schappij van Wegenbouw te Utrecht. 2. Onderhandsche aanbesteding van het werk aan wegenbouw op basis van de door haar gegeven prijsberekening. 3. Het aangaan eener geldleening ten bedrage van ten hoogste f 178.000 op te nemen a pari, tegen een rente van hoogstens 4.75 pCt. per jaar. 4. Het invoeren van een z.g. straat belasting. 5. Het aanvragen van provinciale subsidie in de kosten van het wegen plan. De heer v. d. Willigenburg acht den tijd niet erg gelukkig gekozen om met dit plan te komen, alom heerscht er malaise die zeer waarschijnlijk nog in hooge mate zal toenemen. De toestand van de wegen zijn echter van dien aard, dat hij kan begrijpen dat B. en j W. toch met hun plannen zijn gekomen. Met het voorstel om f5000 bijeen te krijgen voor een straatbelasting, kan spr. zich niet vereenigen. Heel veel kleine boeren en middenstanders kun- inen niet zwaarder meer belast wor den en daarom zou hij liever zien, dat het leeningsplan wordt verlengd en geen straatbelasting wordt geheven. Dhr. Kraak heeft bezwaar tegen het laten werken, zonder dat eenig toezicht daarop wordt gehouden. Vervolgens zou spr. Lever zien, dat; inplaats van 11500 te besteden aan het stofvrij maken van 1 de Nieuwe Vaart, de Winterdijk beter; wordt verlicht. Voorts verklaart hij er j zich tegen dat de menschen, die niet aan de verharde straat wonen, straat- belasting moeten betalen. Spr. stelt voor die menschen vrij te stellen van straat- belasting. De heer Kerst heeft groote waardee ring voor het plan en de wijze, waar op de raad wordt toegelicht. Spr. juicht het pian toe, omdat gesproken mag worden van een noodtoestand. Er kan niet langer meer gewacht worden met verbetering, want des zomers is de stof- j piaag ondraaglijk en 's winters verkee- ren de wegen in een modderpoel, zoo- dat absoluut niet meer met verbetering van wegen kan worden gewacht. Ver- j volgens vraagt spr. of het niet ge- wenscht is, dat ook bij een andere firma j prijsopgaaf wordt gevraagd. Publieke aanbesteding behoeft niet te worden gehouden, maar op meer plaatsen ot- ferte vragen zou hij zeker doen. Ten slotte stelt spr. de vraag, of in de f15000, die als onvoorziene uitgaven zijn geboekt, de kosten van toezicht zijn begrepen. Een deskundige zou de offerte eens danig onder de loop kun nen nemen. Ook verneemt spr. gaarne, of met het aanbrengen van het wegdek gedacht is om het slibgevaar te voor- komen en hoe het met de afwatering zal gaan. Wat de straatverlichting be- tret, daar zou spr. gaarne een wijziging in zien gebracht, in dien zin, dat eige naars van landerijen die niet in deze gemeente woonachtig zijn, er ook in moeten betalen wijl de pachters van de ze landerijen even goed gebruik van de wegen maken. De heer Michaels, wethouder, wenscht de sprekers te beantwoorden. Spr. be gint met er op te wijzen, dat in een vorige vergadering het belastingstelsel is gewijzigd en daardoor f14000 minder behoeft te worden opgebracht, zegt nu, dat ze f 5000 voor straatbelasting moe ten betalen, dan blijft er nog 19000 over dat minder aan belasting betaald behoeft te worden, terwijl men dan profiteert van buitengewoon goede we gen. De heer Kraak wijst hij erop, dat in vorige vergaderingen gesproken is over de verlichting van den Winterdijk en er toen een besluit is genomen, dat men nu weer niet kan gaan wijzigen. Het niet laten betalen aan de straat- belasting door menschen die buitenaf wonen, is druk door B. en W. bespro ken. Het is zeer moeilijk om daaraan te beginnen, want waar zal men gaan beginnen en waar zal men eindigen. Bovendien profiteeren toch tenslotte alle ingezetenen van de goede wegen. De heer Kerst moet hij opmerken, dat die f15000 niet zijn voor onvoor ziene uitgaven, maar voor verbetering en verbreeding van den, weg in de Kom van Capelle. Over een lengte van plm. 500 M. is daar verbetering dringend noodig. De dijkjes gaan daar weg, zoodat een flinke verbreeding van den weg wordt verkregen. Enkel moet hier over met de Provinciale Waterstaat wor den gecorrespondeerd. Wat betreft de vraag ot toezicht op het werk moet worden gehouden, daar over hebben B. en W. lang discussie gevoerd en zijn tenslotte tot de con clusie gekomen, dat het benoemen van een opzichter absoluut geen doel heeft. Immers, het is een procédé dat Wegen bouw heeft en wie van de opzichters kent dat. En dan nog, Wegenbouw heeft een naam te verliezen waar ze wel voor zal waken, want bijna de helft van de wegen in het land hebben zij in orde gemaakt en dat zullen ze gaarne willen blijven doen. B. en W. hebben zich ook gewend tot de A.N.W.B., en die heeft het ge meentebestuur direct naar Wegenbouw verwezen. De heer Sneep begint met hulde te brengen voor de buitengewoon heldere toelichting door het rapport gegeven. J De breedte van den weg acht spr. te j gering, gaarne zou hij deze op 5 M. willen zien gebracht. De Voorzitter merkt op, dat langs de Doe er wat Klooster balsem op ,,Geen goud kanten van den weg ook een verharding wordt aangebracht, zoodat de breedte 4.80 M. bedraagt wat hij voor deze ge meente voldoende acht. De heer Sneep heeft ook bezwaar j om een dergelijk werk zonder toezicht te laten bouwen evenals om het werk zoo maar aan Wegenbouw te geven.1 Hij geeft in overweging om ook elders, een prijsopgaaf te vragen en blijkt, dat het goedkooper wordt gemaakt dan door Wegenbouw, dan zou van We genbouw het toezicht gehouden kun- j neri worden. Men moet altijd bedenken, dat Wegenbouw een zaak is en een- zaak tracht om zooveel mogelijk te verdienen. Spr. vraagt of men thans ai weet wanneer met verbetering van den weg in Capelle zal worden begonnen j Voor 5 jaar geleden werd reeds ge- zegd, dat de Provincie dezen weg zou overnemen en nog hoort of ziet men j er niets van. Spr. wil dat maatregelen worden genomen, dat deze weg, dej hoofdweg, zeker verbeterd zal worden. Tenslotte wijst spr. op de Kerksteeg en het Veerpad. Nu deze wegen onder water staan, rijden er nog geregeld, zware vrachtauto's over. Die wegen, nu j zoo week, moeten stuk gereden worden en daarom wil hij in overweging ge- ven het rijden thans daarover te ver bieden. De heer Michael zegt, dat het rijden 1 daarover van geen nadeeligen invloed voor deze wegen is. Vervolgens wijst spr. er op den heer Kerst beantwoor- j dende dat door de verandering van j den weg men niet bevreesd behoeft j te zijn voor geen goede waterafvoer. Dit wordt langs den berm van den weg agevoerd. Alleen bij een hevige stortbui zou het kunnen gebeuren, dat men hier en daar eenig overlast van j het water zal krijgen, doch dit zal zeer weinig voorkomen. En nu wat het toezicht op het uit te voeren werk betreft. Ik lees, aldus gaat spr. verder, heel wat vak- en andere bladens en ik heb nog nooit gezien, dat de Maat schappij van Wegenbouw bij een pu- biieke inschrijving heeft meegedaan. Wel heb ik meermalen gezien, dat al was er een aanbesteding geweest, het werk niet aan den laagsten inschrijver werd opgedragen, maar aan de Maat schappij Wegenbouw. Van groote be- teekenis is de groote ondervinding die de Wegenbouw heeft en de diverse procedé's waarvan zij alleen het bezit heeft. Bovendien zegt. voor mij ook veel, dat 3 jaar garantie wordt gegeven en gedurende dien tijd 10 pCt. van het bedrag blijft staan. Veerpad en Kerk steeg worden van een waterdicht weg dek voorzien, Waar om de 2 jaar kei slag op moet worden gebracht. De heer Middelkoop is er sterk voor om Wegenbouw het werk op te dragen aangezien de Maatschappij de grootste en kapitaalkrachtigste van het land is. In Engeland heeft deze Maat schappij groote ervaring opgedaan. Spr. durft het gerust aan, om het werk hen op te dragen. In verband hiermede wijst hij er op, dat voor enkele jaren gele den bij het verbouwen van de schooi ook geen opzichter is geweest. Wie zal hier toezicht kunnen houden? Er is niemand van dat soort menschen, die het procédé kent. De heer Sneep wil in het geheel niet aan de soliditeit van Wegenbouw twijfelen, doch men moet niet uit het oog verliezen, dat het een zaak is, die er voor is, om er uit te halen wat er uit te halen valt. Op een dergelijk bedrag kan heel wat worden gedaan. De heer Middelkoop merkt op, dat men hier met een opzichter niets op schiet en men er ook niets meer me de verantwoord is. De heer Sneep zegt, dat men bij de havenwerken een opzichter heeft gehad, doch hij moet toegeven, dat het nu nog niets is. De heer Michaels wijst er nogeens op, dat het werk zoo maar niet te goeder trouw wordt gegeven. In het geheel niet. In Den Haag is een Rijks bureau die een en ander wel degelijk onderzoekt en nagaat wat de gemeen-e niets kost. De heer Sneep zegt, dat de Haven kant dringend om verbetering vraagt. Het zijn er niets anders dan gaten en kuilen. Michaels. Zoo erg is het daar niet. Sneep. Niet. Er zijn kuilen van 25 cM. diep. Michael. Als het daar wat opgehaald wordt, zal het best in orde zijn. Sneep. De heeren; moeten er zelf maar eens gaan kijken. De heer Kerst wil gaarne gelooveti, dat het een zeer hoogstaande firma is, maar dat neemt niet weg, dat het een zaak blijft die er voor is om zooveel mogelijk te verdienen. Welke particu lier zal bouwen of een groot werk la ten verrichten zonder daarbij eenig toe zicht te laten houden. Spr. acht het wel gewenscht, dat er een technisch goed onderlegde opzichter komt, die door geen der partijen kan worden be- invloed. Ten slotte zegt spr. nog geen antwoord te hebben gehad omtrent zijn vraag slippingsgevaar. De heer Michael zegt, dat daar reeds door den ingenieur op is gewezen toen deze een uiteenzetting van het plan heeft gegeven. De heer Kerst merkt verder nog op, dat de landeigenaars .niets aan de ver betering betalen. De heer Michael zegt, dat dit prac- tisch niet doenbaar is. Dan zou men alle passeerende auto's ook moeten la ten betalen. Bovendien moet in aanmer king worden genomen, dat het allemaal bijna ingezetenen zijn die het landpach ten en die betalen reeds aan de straat belasting. Subsidie aan de provincie vragen, dat moet worden gedaan. De heer Middelkoop meent, dat men aan deze belasting gaarne zal betalen. Immers men krijgt een mooie weg en is verlost zomers van een ondraaglijke stofplaag en 's winters van modder poelen.Het spaart de belasting aan slij tage van kleeding en schoenen uit. De heer Kraak wil de menschen die achteraf wonen vrij stellen van de straat belasting. De Voorzitter zegt, dat de buitenwe gen ook verbeterd zullen worden. De heer Kraak vreest, dat de men schen die van niets profiteeren en overal aan moeten betalen, ontevreden zullen worden. De heer v. d. Willigenburg komt te- rug op de finantieele kwestie. Hij geeft toe, dat er een belastingverlaging van f 14000 is gekomen, doch dat is gelijk matig verdeeld en nu zullen die f5000 alleen door een bepaalde categorie moe ten worden betaald. Ergo, de belas tingverlaging wordt voor deze men schen weer teruggenomen. Spr. blijft dit alles een groot bezwaar noemen, voora» omdat het leeningsplan over een langere duur kan worden aangegaan. De heer Verheijden zegt, ook over deze zaak ernstig te hebben nagedacht. Hij is tot de conclusie gekomen, dat men aan toezicht nog niet zoo heel vcei heeft. Velen zullen zich nog her inneren, dat de heer Sneep tot ver grooting van zijn zaak is overgegaan. Hij had toen ook een opzichter. Wat is echter het geval geweest? Toeni moest begonnen worden en de ma chines waren gesteld, bleek het voet stuk niet deugdelijk te zijn gebouwd en moest van voren af aan worden begonnen. Wat heeft men nu aan een dergelijk opzicht. De heer Sneep erkent toen in iemand vertrouwen te hebben gesteld die bleek dat niet waardig te zijn geweest. Ech ter blijft hij steeds, wanneer hij iets laat maken, een opzichter houden. De heer Verheijden zou de Hooge- vaartscheweg wat zwaarder willen maken. Is de weg goed, dan zal de Directie van de gasfabriek uit Kaatsheuvel haar steenkolen n in de haven te Labbegat 1 komen en niet meer in wat voor deze gemeente t voordeel zou beteekenen. De Voorzitter merkt op afstand voor de gasfabriek voor het Land van Hgystlen gn erwaard is het gewone gezegde, ala men zich heeft gesneden, gestooten, gebrand, geklemd of geschramd. Die verzacht, zuivert en er blijven géén litteekens.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1930 | | pagina 1