Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden.
No. 5172 Woensdag 4 November 1931.
DU nummer hestaat oil 2 Wailei
Opening van de nieuwe
brug bij Keizersveer.
VAN ALTEHA
Dit blad verschynt WOENSDAGMORGEN en
VRIJDAGMIDDAG.
Abonn amantspr y s: per 3 maanden f 1.25,
en franco per post beschikt f 1.40. Afzonderlijke
nummers 6 cent.
Int. Telefoon no. Postrekening no. 01525.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.
V
DRAlSftl A vam VALKt MBURCS-*
A GLÊVERTR;
w
vior tiet Land m Heu
Lanostraat
Bommeierwaard
De officiëele opening van deze
brug geschiedde Zaterdag 31 October
door Z.Exc. den Minister van Water
staat Mr. P. J. Reijmer, in tegenwoor
digheid van tal van genoodigden,
waarvan wij noemen: Oud-Minister
v. d. Vegte, de Commissaris der Ko
ningin in Noordbrabant Mr. Dr. A.
Rijckevorsel, met verschillende leden
der Ged. Staten van Noordbrabant,
benevens den Griffier der Staten van
Noordbrabant, de Directeur-Generaal
v. d. Rijkswaterstaat, de heer Rin
gers, de burgemeesters van de ge
meenten Breda, Gorinchem, Geertrui-
denberg, Raamsdonk en Dussen, ver
schillende Hoofdingenieurs van den
Rijks- en Provincialen Waterstaat, de
Administrateur van het Departement
van Waterstaat, Ir. Rosenwald en de
Hoofd-Ingenieur van den Rijkswater
staat, belast met bruggenbouw Ir.
Harmsen, de Voorzitters en Secreta
rissen van de Kamers van Koophan
del voor Westelijk Noordbrabant en
die voor de Langstraat, de Voorzitter
van den Bond v. Bedrijfsauto-houders,
de Luitenant-Kolonel der Kon. Mare-
chaussée, enz. enz.
Te half 12 werd Z.Exc. minister
Reijmer verwelkomd door Burgemee
ster A. J. W. M. Moons en de Wet
houders J. C. Schoenmakers en Mr.
Th. H. A. M. Heere.
De burgemeester sprak hierbij als
volgt:
Excellentie, HoogEdelgestr.
heer Commissaris der Konin
gin en geachte genoodigden.
Als burgemeester van een der oe-,
vergemeenten van de op heden door
Uwe Excellentie te openen brug aan
het Keizersveer dank ik Uwe Excel
lentie, namens het gemeentebestuur
en namens al mijne gemeentenaren,
voor het voorrecht, mij ondanks de
daaraan verbonden moeilijkheden, in
de gelegenheid te hebben gesteld,
e n woord van welkom te mogen rich
ten IfA Uwe Excellentie, tot den hoog-
edelgestréngen heer Commissaris der
Koningin van deze provincie en tot
alle autoriteiten eri genoodigden, die
hier zijn samengekomen, om bij deze
plechtige opening tegenwoordig te
zijn.
Uwe komst in deze gemeente, Ex
cellentie, wordt door ons niet alleen
op hoogen prijs gesteld, maar stemt
ons tot vreugde en dankbaarheid, op
de eerste plaats wegens het voorrecht
en de onderscheiding,. Uwe Excellen
tie in ons midden te zien, maar ook
omdat aan die komst is verbonden
de openstelling van de zoo lang be
geerde brug aan het Keizersveer, de
brug, die een der schakels vormt van
het verkeer tusschen Holland en het j
Zuiden, de brug, die van veel belang j
is voor deze provincie, en zeer zeker j
ook voor de aangrenzende gemeenten j
hare voordeelen heeft.
Getuigt niet de aanwezigheid hier
van den HoogEd.gestr. heer Commis
saris der Koningin met de leden van
het Dag. Bestuur der provincie, van
het groote belang, dat deze brug
voor het gansche gewest, waar het
toch bekend is, dat deze bekleeder
van het hoogste en waardigste provin
ciaal gezag geen gelegenheid onge
bruikt laat, om van zijn belangstelling
en sympathie te getuigen daar, waar
het betreft den vooruitgang en den
bloei van zijn provincie.
Deze brug, Excellentie, die voor ons
land de eerste schakel vormt in den
onmisbaren keten voor het interna
tionaal verkeer met het zuiden, is
als zoodanig een landsbelang van de
eerste orde.
Deze brug, Excellentie, die voor
Brabant de mogelijkheid opent voor
een ongestoord en ongelimiteerd ver
keer met Holland, is daarom ook voor
deze provincie van onberekenbare
waarde
en ten slotte is deze brug ook voor
de bewoners der aangrenzende plaat
sen van groote beteekenis, omdat zij
hen in staat stelt, beter dan tot nu
toe de belangen, die zij aan de over
zijde der rivier hebben, te behartigen.
Het baart dan ook geen verwon
dering, dat de behoefte aan deze oe
ververbinding het eerst is gevoeld
door de bewoners der naburige plaat
sen, en dat reeds lang voor de ge-
i weldige ontwikkeling van het tegen-
woordig snelverkeer, pogingen wer-
i den gedaan om tot deze brug te
komen.
Reeds meer dan 25 jaar geleden,
werden hiervoor de eerste stappen
gedaan en 't waren toen ook de bur
gemeesters der beide oevergemeen
ten, die gesteund door hun collega's
uit de omgeving, de aandacht van
1 den Minister van Waterstaat op deze
aangelegenheid vesdgden.
voerd en ontworpen door het onder
Uw Departement ressorteerend bu
reau Bruggenbouw; de brug, vor
mend een der schakels in het ver
keer tusschen Holland en het Zuiden
moge, Exc., deze eerste schakel
nog onder Uwe ministerieele leiding
met de tweede en derde schakel wor
den aangevuld, dan zal, als straks
deze brug door Uwe Excellentie zal
zijn geopend, ons verkeer met Hol
land niet alleen zijn vergemakkelijkt,
doch dan zal Uwe Excellentie ons
nader hebben gebracht bij en ons
Brabanders meer een doen voelen
met Holland, waarmede wij onder
alle omstandigheden een zijn en wil
len blijven.
Excellentie, HoogEd.gestr. Heer
Commissaris der Koningin, geachte
genoodigden, allen heet ik U hartelijk
welkom in de gemeente Raamsdonk.
keersgelegenheden
Deze overtuiging gaf het aanzien
aan een vereeniging van heeren Bur
gemeesters van bij de overbrugging
van de Bergsche Maas bij Keizersveer
belanghebbende gemeenten, welke
vereeniging met het daaruit gevorm
de comité van actie, gesteund di
de betrokken gemeenten, sedert/fc) 11
j onafgebroken voor deze overj^fugging
geijverd heeft.
LEEUWARDEN*
[917 moch het gemeentebestuur
Dussen te ter visielegging ont
vangen, de stukken voor de onteige-
De groote nieuwe ve>keersbrug te K
officieel geopend.
V. 1. n. r. ir. Ringers, Mr.
it' G. J.
eizersveer is Zaterdag door den Minister van Waterstaat, den heer P. Reymer
Na de opening betieden de autoriteiten de nieuwe brug.
A. B. v. Rijckevorsel Commissaris der Koningin, Minister Reymer,
v d Broek, Burgemeester Snijders van Dussen.
En toen gedurende de mobilisatie-
dagen er een tijdelijke brug lag over
de Bergsche Maas en men reeds op
beperkte wijze de voordeelen zag van
een vaste oeververbinding, bleef men,
na afbraak van die brug, in nog
grootere mate het gemis van een
oververbinding voelen, en werd de
drang voor het verkrijgen van deze
brug intensiever, blijkende ook uit een
krachtige actie, gevoerd door ande
re officiëele lichamen en instellin
gen.
En al moge de totstandkoming van
de brug niet zijn gebaseerd op locale
belangen,* doch te danken zijn aan
de uitvoering der wegenwet, als ge
volg van het tegenwoordige snelver
keer, en aan andere groote landsbe
langen, dit neemt niet weg, Excel
lentie, dat de bewoners van deze stre
ken met de totstandkoming zeer zijn
gebaat.
Wij verheugen ons daarenboven
niet alleen over het verkrijgen van
deze verbinding, maar wij verheugen
ons ook, omdat dit landschap is ver
rijkt met een monumentaal kunststuk,
getuigend van de stoere werkkracht
en energie van de bij uitstek kundige
Hollandsche ingenieurs en industrie
en het bewijs leverend, dat ook een
klein land technisch groot kan zijn.
Excellentie, moge, nu dit belang
rijke technische werk is tot stand ge
komen, niet de eerste, dan toch een
der eerste groote bruggen ingevolge
de wegenwet; de eerste brug, uitge
Nadat het dochtertje en zoontje
van den Burgem. Z.Exc. met een
aardig versje hadden toegesproken,
dankte de Minister voor de vriende
lijke ontvangst en toog het gezel
schap naar den Thorsteiger te Raams-
donksveer waar een boot van de Ree-
derij de Lek, gereed lag om het ge
zelschap naar Dussen te vervoeren,
waar men te ruim één uur arriveerde,
aan den steiger van de papierfabriek
,,De Maasmond". Het gemeentebe
stuur van Dussen was hier ter be
groeting aanwezig.
Burgemeester Snijders sprak hierbij
als volgt:
Het is voor mij als burgemeester
een bijzonder voorrecht Uwe Excel
lentie op het grondgebied der ge
meente Dussen te mogen ontvangen
en te verwelkomen als de brenger
van de hier lang verwachte blijde tij
ding, dat de overbrugging van de
Bergsche Maas bij Keizersveer is tot
stand gebracht.
Spoedig na de uitvoering van de
wet van 26 Jan. 1883, Stbl. no. 4,
houdende verlegging van den Maas
mond, vestigde zich in deze streek
algemeen de overtuiging, dat dedaar-
gestelde werken tot behoud van de
gemeenschap over de nieuwe rivier,
onvoldoende moesten worden geacht
in verband met de toen reeds stij
gende verkeersontwikkeling en de
daarmede overal elders gepaard gaan
de verbetering en uitbreiding van ver-
ning ten behoeve van den bouw ee-
ner vaste overbrugging over de Berg
sche Maas te Keizersveer. Door het
opvolgend Ministerie werden de be
trokken ontwerpen echter teruggeno
men en de berooide toestand van
's Rijks financiën in de na-oorlogsja
ren gaf weinig hoop, dat deze aan
gelegenheid spoedig weer aan de or
de zou wordèn gesteld.
Inmiddels was ook door de Noord-
Brabantsche Kamers van Koophandel
en Fabrieken, meer speciaal door die
gevestigd in de gemeenten Waalwijk
en Breda eene actie voor het ver
krijgen van deze overbrugging inge
steld, welke op energieke wijze werd
doorgevoerd en bij de vaststelling
van het Rijkswegenplan in 1927 werd
met meer anderen ook den bouw
eener brug over de Bergsche Maas
te Keizersveer andermaal in uitzicht
gesteld.
Excellentie, vanaf den aanvang
hebben wij gestaan in de beweging
voor het verkrijgen van dezen brug
genbouw en bewaren de meest aan
gename herinnering aan de prettige
samenwerking, welke wij daarbij van
onze collega's burgemeesters hebben
mogen ontvangen. Wij zeggen harte
lijk dank aan allen die ons streven
gesteund en bevorderd hebben en
brengen een eerbiedige en dankbare
hulde aan de nagedachtenis van wij
len Z.Exc. minister Ir. dr. C. Lely,
die als hoofd van het Departement
van Waterstaat in 1917 den bouw
eener brug over de Bergsche Maas
bij Keizersveer aan de orde stelde.
En thans, nu Uwe Excellentie op
dezen gedenkwaardigen 3ien Octo
ber 1931 tot ons hebt willen komen,
vergezeld van vele autoriteiten en ge
nodigden om hier te Dussen aan
het Keizersveer het verkeer te ope
nen over de eerste brug, welke vol
gens het Rijkswegenplan is tot stand
gebracht, zijn wij Uwe Excellentie
en de Nederlandsche regeering daar
voor erkentelijk en oprecht dankbaar.
De arbeidzame en welgezinde be
woners dezer gemeente hebben rond
deze plechtigheid eenige feestelijkhe
den georganiseerd, om uiting te ge
ven aan hunne gevoelens van waar
deering, erkentelijkheid en dank voor,
het verheven, indrukwekkende bouw
werk, waarmede hun streek is ver
sierd geworden.
Moge dan de brug aan het Keizers
veer aan de gestelde verwachtingen
beantwoorden en dienstbaar zijn aan
het internationaal en interlocaal ver
keer, maar moge zij vooral ook be
vorderlijk zijn aan de ontwikkeling
en welvaart van deze door de natuur
gezegende streek.
Excellentie, mijne heeren, wij wen-
schen u veel voldoening van dit be
zoek aan Dussen en dat gij nog dik-
wijls met toegenegenheid zult willen
terugdenken aan de menschen, en de
streek die gij hier aantreft.
De schoolkinderen van Dussen zon
gen de hooge gasten hierna het Wil-
helmus toe.
Nabij den steiger en de papierfa
briek waren een drietal eerebogen
opgericht.
Na de begroeting begaf men zich!
naar het noordelijk landhoofd, waar
de opening zou plaats hebben.
De Hoofd-Ingenieur-Directeur inde
directie Wegenverbetering Ir. G. J.
v. d. Broek, hield de volgende rede:
Excellentie,
U is thans op de plaats gekomen
waar zich het laatste beletsel in dew
nieuwen vasten rivierovergang be
vindt. Het Js voor de Rijkswaterstaat
en in het bijzonder voor het Bruggen-
bureau een groote eer, dat U heeft
goedgevonden op dezen dag dit be
letsel weg te nemen en daarmede de
brug voor gewoon verkeer over de
Bergsche Maas te Keizersveer open
te stellen.
Van den aanvang van Uw optreden
als minister, heeft U de verbetering,
van het Rijkswegennet van Nederland
en vooral den bouw van de over
bruggingen der groote rivieren krach
tig bevorderd. Aan Uw wensch, het
werk te bespoedigen, dat door Uwen
ambtsvoorganger is begonnen, is!
door den Rijkswaterstaat, ik mag wel
zeggen met dankbaarheid, gevolg ge
geven. Met dankbaarheid, want het
is in deze dagen een niet genoeg te
waardeeren voorrecht, om zich te
kunnen wijden aan werken van op
bouw, terwijl op zoovele plaatsen de
ongunst der tijden tot economische
afbraak dwingt. Een werk van op
bouw is de aanleg der bruggen in
hooge mate.
Ik wil er daarbij aan herinneren,
dat deze brug de eerste is, waarvan
de kosten geheel uit het Wegenfonds!
zijn gekweten, en dat, indien zich1
geen onoverwinnelijke hindernissen1
op den weg stellen, die U heeft aan
gewezen, deze eerste brug in een
tijdsverloop van ten hoogste 10 ja
ren door elf of twaalf andere bruggen
zal gevolgd worden. Het meerendeel
dezer bruggen zal de verbinding van
het centrum en het Noorden van ons
land met het Zuidelijk deel, die thans
nog zooveel te wenschen overlaat,
verbeteren.
Dus zal het werk van den bruggen
bouw, waarvan thans het eerste deel
is voltooid, de beide in vele punten
verschillende, maar juist daarom el
kander zoo aanvullende en voor el
kander zoo noodige deelen van ons
land tezamen, tot een krachtiger een
heid samensmeden en een groot na
tionaal belang dienen.