Und van alteha Lef op 1 Voor de schoonmaak DROGISTERIJ FIRMA COOPS, k VERSCHÜÜR-BAERT. Ziclssmarf. 5. P. finttiyza (o's Bank Jf.V. Calvé's heele fles prima Slapie UITGAVE FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN. telep. No. is Raamsdonksveer. No. 5216 Vrijdag 8 April 1932. Behangselpapieren FEUILLETON. Agentschap van dc Atasterdamsche Bank ff.VAmsterdam. Buitenland, Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.10 en franco per post beschikt f 1.25. Afzonderlijke nummers 5 cent. Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. AMMONIA, per Liter ZOUTZUUR, per Liter KRESOL ZEEPSOPLOSSING (Lysol), per Liter ZUIVERE AMERIK. TERPENTIJN, per Liter BOENWAS en LINOLEUMWAS in vijf kleuren, als rood, wit, geel, bruin en zwart, in potten van 15 en 60 cent. In busjes van 5, 10 of 15 Kilo, Speciale Prijzen. 15 cent. 15 cent. 60 cent. 50 cent. Op al deze prijzen 5°|o korting. Telefoon 264 GORINCMEM. De beteekenis der auto voor de maatschappij. Er bestaan meerdere hoogst wonder baarlijke voortbrengselen der techniek, welke men na eenigen tijd van dagelijk- schen omgang beschouwt als doodge wone zaken. Zoo vinden we het heel gewoon, dat we door het draaien van een simpel schijfje, binnen enkele minuten kunnen spreken met menechen, die honderden kilometers van ons zijn verwijderd en zulks even duidelijk alsof zij naast ons stonden, De radio, de Indië-vluchten per vliegmachine enz., maken op ons volstrekt geen bijzonderen indruk meer. En evenmin brengen we ons de werke lijkheid voor den geest van de geweldige oeconomische beteekenis van de auto voor onze samenleving Tot kort voor den wereldoorlog was de auto een wel iswaar interessant product, maar de prac- tieche beteekenis en het groote nut, dat zij zou kunnen afwerpen, zag men niet in. De overwinning der geallieerden op het Duiteche leger in den slag aan de Marne, maakte algemeen een buitenge woon grooten indruk en toen men ver nam, dat het de Parijsche taxi's geweest waren, die feitelijk de beslissing brachten, ging men het motorrijtuig al eenigszins door een anderen bril bezien. De misère, die de volgende jaren brachten, stond eene ontwikkeling van bet automobilisme, ook bij ons te lande, sterk in den weg. Het aantal voor de personeele belasting aangeslagen motorvoertuigen daalde dan ook van 1915 tot 1918 met bijna 25 per cent, t. w. van 4608 tot 3763. De jaren na den oorlog brachten echter ook op dit gebied een ongekenden opbloei. Dat bet einde der toeneming nog niet nabij is, blijkt wel uit de volgende cij fers. We nemen dan als voorbeelden Noord-Amerika, omdat aldaar de meeste auto's worden gefabriceerd en Nederland en dan vergelijken we het aantal auto's in 1920 en in 1928. 19201928 Noord-Amerika 8,226,000 Aantal auto's 21,380,000 105,711,000 Aantal inwoners 120,013,000 Nederland 15 000 Aantal auto's 75,C00 6865,000 Aantal inwoners 7,700,000, Op 1 Augustus 1930 waren hier te lande totaal 143,922 motorvoertuigen, waarvan 112,608 auto's. <4 <5* uit voorraad. Staalboeken ter inzage. Restanten worden tegen 8 p o t p r ij s opgeruimd. BEHANGDOEK - PLAKMEEL BORSTELS - KWASTEN DROGISTERIJ Botermarkt 72, HEUSDEN. 4> 4 4> 4 4> 4» 4 4* 4» 4> 4 4» 4» Naar het Fransch. rr 55. Haudecoeur doorwaadde bij voorkeur deze beeken, waarin het water hem dikwijls tot aan zijn gordel reikte, ter wijl hij telkens struikelde of in het een of andere gat viel. Zoo bereikte hij den weg, die van 't schiereiland naar 't vasteland loopt. Van daar langs stonden, zooals wij reeds gezegd hebben, schildwachten. Als een stoïcijn het noodweer tartend, stond daar een soldaat, gehuld in zijn mantel, leunende op zijn geweer, en wilde zijn wachthuisje niet binnengaan. Die waakte! Haudecoeur bemerkte hem in het tien de gedeelte van een sekonde. Zou hij Haudecoeur echter gezien hebben? Was het verbeelding of hoorde Hau decoeur juist? Hij meende het eigenaardig geluid te hooren van een geweer, dat men laadt. Het water reikte Haudecoeur tot aan zijn hals. Hij dompelde zijn hoofd onder het water. Bij den volgenden bliksemstraal zag de soldaat niets. Haudecoeur weerhield zijn adem zoolang mogelijk, wijl hij on der water zat. Daarna waagde hij het De toestanden in ons land wettigen de voorspelling, dat na het verdwijnen der malaise, het aantal motorvoertuigen nog in snel tempo zal toenemen. In een der nummers van de Groene Amsterdammer van dit jaar lezen we o. m. het volgende „De netto-invoer van auto's, vracht auto's, chassis, motorrijwielen, benzine en banden had in het tijdperk 1927 1930 een waarde van ruim 300 millioen gulden, zijnde 11 pCt. van onzen totalen netto-invoer. Een groot deel daarvan was aan 12 pCt. invoerrecht onderworpen. zijn hoofd boven water te steken, ver liet de beek, bereikte een kleine ver hooging van den grond en bleef daar onbewegelijk liggen. Gedurende den volgenden bliksem straal zag hij rond. De schildwacht had zijn geweer te gen den schouder gelegd, gereed om te vuren. Maar de vluchteling was verdwe nen. De soldaat meende zich vergist te hebben en den volgenden bliksemstraal zag Haudecoeur, hoe hij zijn geweer weer bij den voet had geplaatst en er op leunde. j Eenige oogenblikken daarna had Hau decoeur het einde van den weg be reikt. Nu kwam hij aan een gedeelte, waar de grond bebouwd was met sui kerriet, maïs, tabak en andere hooge gewassen, waarvan op het oogenblik de storm het grootste gedeelte verwoestte. Haudecoeur richtte zich op. Vanaf zijn hut had hij onophoudelijk in voor overgebogen houding geloopen. Alle wegen, alle paden in het hooge gras zijn bewaakt door gendarmen. Haudecoeur was nog nooit tot zoo ver doorgedrongen en was onbekend met de ligging van het terrein, maar hij wist, waar de posten gelegen waren. Hij snelde in het hooge gras en riet, dat alleen doordringbaar schijnt te we zen voor negers en ontsnapte gevange nen; hij schreed langzaam voorwaarts, vermeed 'de posten, die hij bij het zware weerlicht bemerkte. De orkaan nam langzamerhand af, De Personeele Belasting voor motorrij tuigen bracht in 1927 3Vs millioen gul den op, in 1928 3*/4 millioen, in 1929 4Vj millioen. Aan wegenbelasting werd ontvangen (in ronde cijfers) in 1927 .f 6 545.000.— 1928 - 7.884 000.— 1929 - 9.444.000.— 1930 ....- 10.887.000.— de eerste 11 maanden van 1931 - 11 154 000 Geraamd voor 1932 - 12.000 000.— Bij het sluitend maken van de Rijks- begrooting voor 1932 moest ook de auto helpen met een aderlating (benzinebe lasting) die op ruim 15 000 000 gulden geraamd wordt. Al deze cijfers geven reeds een indruk van de directe betee kenis van de auto voor de schatkist. Ook in ander opzicht is het snelverkeer van enorm belang. Wij staan nog slechts aan het begin van de uitvoering van een geweldig werk de wegenverbetering en alles, wat daarbij komt (bruggen bouw, enzwaarmede een bedrag van 500 millioen gulden gemoeid zal zijn, een project dat van groote beteekenis is voor werkverschaffing, voor industrie, enz., en dat hoofdzakelijk door de weg gebruikers zelf betaald zal wordeu. Met de verdere ontwikkeling van het auto mobilisme zijn tal van nevenbedrijven gebaat. De autohandel en -reparatie geeft aan talloozen werk. Stichting en uitbreiding van garages en fabrieken is weer van belang voor het bouwvak metr zijn nevenbedrijven. Dat de gemeenten dit zelf ook wel inzien, moge blijken uit den vinnigen strijd om de Fordfabrieken tusschen Rotterdam en Amsterdam 1" Ook de beurs moet hier worden ge noemd. Na de ontzaglijke koersdalingen j durven we haast niet te wijzen op de tallooze aandeelen in de automobiel industrie, welke daar zijn verhandeld en op andere industrie aandeelen, die met de auto in het nauwste verband staan De brandstof en smeerolie maatschappijen, onder welke de Konink- lijke petroleum zeer zeker wel de meest belangrijke is alsmede de fabrieken van wegenbouwmaterialen, hebben hunne aandeelhouders onder vrijwel alle lagen der maatschappij. En goede rendeering dezer maatschappijen en fabrieken wordt voor een belangrijk deel beheerscht door het autoverkeer. De petroleum met al hare producten is heden ten dage wel de belangrijkste energiebron ter wereld, i Naast het autobedrijf in engeren zin heeft het toerisme in al zijne vertak- kingen eene enorme werkgelegenheid geschapen. Het hótel-restaurant en het café-bedrijf staan met het automobilisme in nauw verband als centrale punten van het vreemdelingenverkeer. Ook het auto verkeer binnen de steden is een bestaans- bron voor velen (taxi's enz.), terwijl ook de autobus niet mag worden vergeten. Het vrachtautoverkeer, dat hier te lande nog in zijn beginstatium verkeert, is zeker ook niet van groote beteekenis ontbloot. Hoe zich een en ander verder Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden. Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen. Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst. Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. Spaarboekjes gratis by eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie T. BOONSTRA zal ontwikkelen, is niet te zeggen, maar zeker is dat de economische verhoudingen een grooten invloed zullen ondervinden van de toename van het autogebruik. Het auto- en autobusverkeer heeft ook nog eene andere beteekenis. Het platte land is er door uit zijn isolement ver lost en de gemakkelijke verplaatsings mogelijkheden maken het den menschen mogelijk op verderen afstand van hun werk te wonen, waaraan de voorsteden hare opkomst te danken hebben. Het internationaalverkeer is door het motor rijtuig sterk toegenomen en ook de volks klasse reist per auto (touringcars) van het eene land naar het andere. Mogelijk kan dit ook het zijne bijdragen tot een meer uitgebreid verlangen naar vrede- bewaring en vredestichting, omdat vreemde volken elkander gemakkelijker kunnen leeren kennen en, laten we hopen, ook begrijpen. heele flesch FIJNSTE SLA-OLJE 1.00 MAYONNAISE, per pot 70 DELF1A, per pak 50 DELFRIT&f per pak 55 A. BAAIJENS I Èotermarkt 88 HEUSDEN de donder rommelde niet meer; de blik semflitsen verminderden; maar de re gen viel nog zonder' ophouden in stroo men neer en herschiep alles in meeren. Haudecoeur liep op goed geluk in de duisternis verder, maar verontrustte zich niet. Bij dag zou hij echter beter den weg gevonden hebben. Hij berekende, dat hij met het oog op den tijd, die verstreken was sinds hij de laatste wachtpost ach ter zich had gelaten, reeds de posten der gendarmes en die der Canaques achtelr zich moest hebben. Hij verzuimde echter geen enkelej voorzorg. Ongelukkig wist hij niet, dat de ne- gerposten, in plaats van de wegen en paden te bewaken, zooals de soldaten, in het hooge gras geplaatst zijn, waar zij onzichtbaar voor de vluchtenden zijn en daar, gewend aan het minste geluid, de wacht houden. Hunne stroohutten waren door een enkele palissade omringd en strekten zich uit over den weg, die van Noumea naar Bourail en Tiremba loopt. Zoo lang hij tusschen de gendarme-posten geloopen had, was hij steeds door het hooge gras gered. Nu hij zich echter midden onder de Canaques bevond, had hij beter gedaan, het hoo ge gras te verlaten en onbevreesd de paden en wegen te volgen. Plotseling hoorde hij vlak bij hem, in de schaduw een ruwe kreet in de taal der Canaques, waarvan hij reeds eenige woorden kende: B ad m a n!... Slechte man! SMOKKELBENDE OMSINGELD. Een smokkelbende, bestaande uit 17 smokkelaars, meerendeels afkomstig uit Cleef, werd door Duitsche douanebeambten te Giünewald nabij Goch in een hinderlaag Hij boog haastig om in het gras te verdwijnen, maar niet snel genoeg, want eensklaps voelde hij een hevige pijn aan zijn schouder. De neger had hem, niettegenstaande de duisternis, met zijn lans getroffen, maar de lans was gelukkig niet ver in zijn schouder gedrongen. Haudecoeur sidderde. Ik ben verloren! Die man zal hulp roepen En dat was ook zoo. De wilde uitte een langgerekten kreet. Daarna viel hij moedig op Haude coeur aan, die in het duister trachtte te ontkomen. De Canaques zijn buitengewoon vlug. Spoedig had hij Haudecoeur inge haald. Toen Haudecoeur bemerkte, dat hij achtervolgd werd, was hij blijven staan. In dit oogenblik, waarvan zijn j leven afhing, zou de geringste besluite loosheid hem den dood kunnen kosten. Maar Haudecoeur was energiek en vastberaden. Hij had de lans uit zijn schouder getrokken en dien medegenomen. Nu hurkte hij in het gras, met het wapen vooruitgestrekt en op deze wijze door boorde de wilde zich zelf de borst. De man viel onmiddelijk neer en be woog zich niet meer. Was hij gewond? Zeker! Was hij dood? Haudecoeur dacht er niet aan, zich hiervan te vergewissen. In de verte weerklonken kreten. Die patrouille der Canaques was op de been en trachtte den schildwacht te vinden, die alarm had geroepen. gelokt en omsingeld. Acht man der bend- kon gearresteerd worden In beslag gee nomen werden 85 K G. koffie, 43 K.G. tabak en 8000 K.G. meel, alsmede een 15 tal fietsen. O— VROUW SCHIET HAAR KINDEREN DOOD. Te Montclair, in New-Jersey, heeft mevrouw Raymond B. Fosdick, de vrouw van een bekend advocaat en schoonzuster van reverend Harry Emerson Fosdick, een der bekendste predikanten der Ver- eenigde Staten, haar beide kinderen 45 en 9 jaar oud, doodgeschoten en daarna zelfmoord gepleegd. Fosdick ontdekte de tragedie toen hij 's morgens ontwaakte. Hij vond de lijken van de kinderen in afzonderlijke kamers en het lijk van zijn vrouw in zijn eigen kamer. Een revolver en een briefje, waarvan de in houd niet is bekend gemaakt, lagen naast haar. Mevrouw Fosdick was onder be handeling van een zenuwarts. Fosdick was in 19191920 onder- secretaris-generaal van den Volkenbond. O— DRIE KINDEREN DOOR ONTPLOFFING GEDOOD. In de buurt van Friedek (Tsjecho-Slo- wakije) waren vier kinderen bezig in 'n vuilnisbelt naar oude pannen te zoe ken, die zy bij een oudijzer-handelaar wilden verkoopen. De kinderen vonden een zware metalen flesch, die plotseling ontplofte, Drie kinderen werden op slag gedood en het vierde zwaar gewond. O— KOFFIE VOOR STEENKOLEN. De „Lokalanzeiger" meldt uit Sao Pa olo dat de Braziliaansche minister van financiën het verdrag heeft ondergeteekend, waarbij 300 000 zakken koffie worden geruild voor Duitsche steenkolen. O— Haudecoeur leed verschrikkelijk on der zijn verwonding. 't Bloed vloeide er onophoudelijk uit. Als h et dag was geweest, zou men ge makkelijk zijn spoor hebben kunnen volgen. Gelukkig wiesch de regen het bloed uit, dat druppelsgewijze op het gras viel. Loopende, scheurde hij zijn hemd stuk en verbond er zoo goed mogelijk zijn schouder mede. Wat hij vreesde was niet alleen de vervolging der Canaques, maar ook dat deze de gendarmes en de soldatenpa- trouilles zouden waarschuwen, die nu de wegen bewaken zouden. Maar de Canaques verloren geruimen tijd met het terug vinden van hun ge wonden of dooden kameraad en met zich te vergewissen, wat er eigenlijk geschied was. Die tijd was kostbaar voor Haude coeur. Hij moest er gebruik van maken; zonder iets te vreezen, liep hij uit alle macht denzelfden weg terug, dien hij zooeven had afgelegd en kroop slechts over den grond, wanneer hij een post voorbij moest. Bovendien kon het hepi weinig sche len, of men die vluchtende schaduw over het land zag loopen. Hij bereikte het kamp; men vermoed de niets; 't Consigne was, niemand er uit te laten gaan, maar het binnen treden was iets anders. (Wordt vervolgd.) HVSIÜI voor het Land van Heusden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard 4 4

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1932 | | pagina 1