Tweede Blad voor het Land van Heusden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard. Mo. 5229 Woensdag 25 Mei De nieuwe Ford. Zonnebrand PUROL Burgerlijken Stand. Comité van Actie tegen Wetsontwerp Terpstra BEHOORENDE BIJ HET Het is dan zoo ver! De nieuwe Ford, waarnaar practisch de geheele automobielwereld maandenlang heeft uitgekeken, is door middel van een enorme pers-campagne aan het Ame rikaansche pubhek voorgesteld. Het langverwachte Ford-product, waarvan de vermoedelijke constructie en prijs bijna een half jaar lang stof voor een record aantal gissingen en beschou wingen hebben geleverd, staat nu in de showrooms van het meerendeel der Amerikaansche dealers voor be zichtiging gereed, en meer dan 6000 bioscopen in de Vereenigde Staten vertoonen een sprekende film, welke de cinema-bezoekers met de bijzon derheden van het achtcylinder-model vertrouwd maakt. Wij hebben het genoegen onzen lezers hierbij een primeur aan te bieden, in den vorm van een beschrij ving, zooals hii ook hier zal worden geleverd en die wii rechtstreeks ont vingen van N. V. A. de Graaff en Co, official Ford Dealers te Waal wijk en Meeuwen. De wielbasis bedraagt 2.70 Meter voor de vier- en voor den achtcylin- der, welke in chassis en koetswerk identiek zijn. Dit moge slechts een verlenging in wielbasis van 7 c.M. ten opzichte van het tegenwoordige beteekenen, het chassisraam is desal niettemin 33 c.M. langer dan vroeger in verband met een gewijzigde achterveer-montage terwijl de to tale lengte van den wagen niet min der dan 69 c.M. grooter is geworden. Een groot gedeelte hiervan komt na tuurlijk de ruimte in de carrosserie ten goede, daar de acht-cylinder-mo- tor door zijn V-vorm constructie niet langer behoeft te zijn dan de ,,vier", ja, in verband met de kleinere cy- linderboring zelfs iets korter kan we zen. Alles wijst er op, dat de Ford resources geconcentreerd zullen wor den op de productie en verkoop van het zeer attractief geprijsde acht-cy- linder-model, dat slechts weinig duur der is dan de nieuwe „Four", wel ke, vergeleken met het model A. in prijs is gezakt en gefabriceerd wordt ten gerieve van de klasse koo- pers, die een vier-cylinder-motor blij ven prefereeren. De boring en slag en dus de cylinderinhoud (3.3 Li ter! van dit type zijn onveranderd gebleven tengevolge van verschillen de verbeteringen en verfijningen is het maximum aantal P.K., bii 2400 omw. per min., echter van 40 op 50 gestegen. Met het oog op de ervaring in het bouwen van V-vorm-motoren, die de Ford-Company bij de Lincoln-fabri- cage heeft opgedaan, en de bii een betrekkelijk kort chassis lang niet te verwaarloozen besparing aan in- bouwlengte, vergeleken met een acht- in-lijn, valt het niet te verwonderen dat voor de Ford Eight een V-mo- tor werd gekozen. Echter is hier niet het Lincoln-systeem gevolgd cylinderblokken onder 60 graden doch werd, evenals bijvoorbeeld bij Cadillac, de ingesloten hoek go gra den genomen, en een krukas met vier krukken onder goü toegepast. Bii den Ford acht cylinder-motor vol gen, in tegenstelling tot de Lincoln, de explosies dus met regelmatige tus- schenpoozen op elkaar. De krukas is driemaal gelagerd, weegt 29,5 K.G. en is van tegenwichten voorzien. Boring en slag zijn resp. 77,8 en 95,2 m.M., hetgeen overeenkomt met een cylinderinhoud van 3,6 L., zoodat de Studebaker Dictator de eer, de klein ste Amerikaansche acht-cylinder te zijn, nu met de nieuwe Ford gaat deelen. Bij 3400 toeren pejr minuut worden 65 P.K. ontwikkeld, en als topsnelheid worden 120 K.M. opgegeven. De beide cylinderblokken zijn met het vliegwielcarter in één stuk gegoten. Twee boven voor den motor gemon teerde waterpompen worden in een symmetrischen vierhoek van de krukas af aangedreven, tegelijk met de in de V geplaatste dynamo, die den twee- bladigen ventilator oj> het vooreinde van zijn as 'draagt. De twee aan twee naast elkaar om de krukpen grijpende drijfstangen zijn voorzien van krukpenlagers, waarvan de stalen lagerschalen een witmetalen voering aan binnen- en buitenzijde heb ben, zoodat het lagqr zoowel om da krukpen dis in de drijfstang draait. De constructie is zoodanig, dat de druk van beide drijfstangen over de geheele breedte der desbetreffende krukpen ver deeld wordt. De aluminium zuigers dra gen drie zuigerveeren boven de zuiger pen, waarvan de onderste een olie- schraapring is. Voor de bediening der staande klep pen van beide rijen cylinders zorgt een enkele nokkenas, die door bakeliet tand wielen wordt aangedreven. Het klep- penmechanisme bevat een minimaal aan tal onderdeden; de niet-nastelbare klep pen met breeden voet, volgens het be kende Ford-patent, worden direct door nokken gelicht. Direct op het vooreinde der nokkenas is de verdeeler van de ontsteking aangebracht. Wanneer deze gedemonteerd is geweest, kan hij er alleen weer opgezet worden in den stand, die de juiste afstelling terug geeft. Voor wijziging der instelling dient een schroef in den buitenwand van den verdeelerkop. Bij zware belasting van den motor wordt de ontsteking verlaat door tusschenkomst van een op den onderdruk in den inlaat reageerende vacuum-inrichting; de ontstekingsma- nette is vervallen. Als „gasfabriek" fun geert een midden boven den motor ge plaatste valstroomcarburateur metlucht- reiniger-inlaatgeluiddemper en automa tische voorverwarming. Het geheele in- laatspruitstuk voor beide cylindergroe- pen vormt een, aan de bovenzijde glad afgewerkt, aluminium deksel, dat de ruimte tussehen de twee cylinderblokken geheel afsluit en waarop de valstroom carburateur is gemonteerd. Achteraan het motorblok bevindt zich het, door de nokkenas aangedreven pompje voor den benzinetoevoer uit een achter aan het chassis opgehangen tank, die 53 Liter kan bevatten. Het smeersysteem heeft ook verandering ondergaan; hoofdlagers, drijfstanglagers en nokken- aslagers krijgen thans de olie onder] druk toegevoerd1. De motor, die op de principieele Ford-manier weer geheel en al op goede toegankelijkheid en gemakkelijk onderhoud' werd geconstrueerd, is in drie punten op rubber blokken opge hangen. Ook op andere plaatsen heeft men ruim1 gebruik van rubber gemaakt, bijvoorbeeld bij de lagering van den kogel der vooras-driehoekstang onder tegen het vliegwiel-carter, in de veer- schommels, op de punten waar de car- rosserie op het chassis wordt beves tigd en in de verbindingsstangen der schokbrekers. Het Ford dwarsveersy- steem is bij de nieuwe modellen weer toegepast, doch met het oog op een lageren bouw van den wagen werd de uitvoering eenigszins gewijzigd ach- J teraan zelfs véél veranderd, doordat de veer nu niet meer boven, maar achter de achteras loopt en in een lager vlak ligt dan voorheen. De schommels aan haar uiteinden zijn bevestigd aan con soles tegen de achterzijde van het as- huis. In velband met deze constructie is de achterste chassisdwarsbalk ook meer naar achteren gekomen en het chassisraam dus langer geworden. Bo vendien is het doorgezet tussehen voor- en achteras in. De veeren worden af geremd door Houdaille hydraulische schokbrekers van het nieuwe type, met een ingebouwde automatische regeling, welke de dempende werking aan varia ties en temperatuur en weggesteldheid aanpast. De mechanische vierwielrem- men hebben centrifuse geperst stalen remtrommels met gietijzeren voering; de handrem werkt onafhankelijk. Het Ford-type draadspaakwiel met gelasch- te spaken, wordt ook nu weer gebruikt, maar de naven en naafdeksels zijn groo ter en de bandenmaat is verzwaard! (18" X 5.25"). De synchro-mesh gangwissel heeft drie versnellingen en een geruischlooze tweede. Het carrosserie-interieur is, behalve aanmerkelijk ruimer, ook comfortabe ler uitgerust dan vroeger. De voorzit ting kan gemakkelijk worden versteld en het ovale, indirect verlichte instru mentenbord bevat een benzinestandme- ter, grooten snelheidsmeter, motorther mometer em Ampéremeter, plus de re- gelknoppen voor gas en choke. Het driespakige stuurwiel heeft een groo- tere middellijn en een dunne velg. Alle ruiten zijn van Triplex-glas. Wat het aspect van den nieuwön wagen betreft, zijn de gewijzigde dak lijn, de schuin staande voorruit en de stomp V-vormige radiateurmantel wel de voornaamste, direct aanwijsbare ver anderingen. Vier- en achtcylinder zul len geleverd worden in veertien carros seriemodellen, n.l. Roadster, Phaeton, Coupé, Tudor Sedan en Fordor Sedan, elk in gewone en in De Luxe uitvoe ring, verder Sport Coupé, Cabriolet, Victoria Coupé en Convertible Sedan. De nieuwe Ford mag, met uitzonde ring van den achtcylinder-motor, in zijn constructie niet die sensationeele wij zigingen vertoonen, welke na alle geruchten, die in omloop zijn geweest sommigen misschien onbewust had den verwacht, reeds door zijn afkomst en zijn prijs, die ook in Holland zeer aantrekkelijk zal worden, mag de jong ste creatie van Henry en Edsel Ford als een buitengewoon interessant ob ject en een opmerkelijke commercieele propositie worden beschouwd. Naar de Graaff Co. ons mede deelde, kunnen de eerste wagens van het nieuwe model over twee a drie weken in ons land worden verwacht. Volgens nadere berichten zouden reeds een groot aantal orders voor le vering van dit nieuwe model geplaatst zijn, naar becijfering op Donderdag 14 April bedroegen dit reeds 200.000 wa gens. De nieuwe modellen zijn thans bij de Fordfabrieken te Rottendam aan gekomen. HEUSDEN. Geboren: Johannes Rudolf Hubertus Maria, z. v. R. H. A. J. Verhoeven en R. M. P. Keunen. Overleden: Johannes Cornelis Jo- sephus van Eggelen, wed. van C. M. Kusters, 71 j. EETHEN. Over de maand April. Geboren: Teunis Philippus, z. v. D. G. Sterkenburg en J. van Beuzekom. Teunis Neelis, z. v. C. J. van Wijk en H. J. Kramer. Cornelia, d. v. A. Burg hout en A. van Beuzekom. Getrouwd: Teunis Willem Vos, 21 j. en Janneke Johanna Nieuwkoop, 18 j. Overleden: Willem Dirk van Wijlen 48 j. m. v. Cornelia Maria Gijbe. Judik van Mersbergen, 62 j. v. v. Cornelis de Graaff. Betere Bezuinigingsvoorstellen. De eenige bezuinigingsmaatregel, die Minister Terpstra voorstelt, is beperking van het aantal onderwijzers door de leerlingenschaal te verhoogen. Andere methoden van bezuiniging vond de Staatscommissie niet zoo zegt Prof. Mr. Rutgers in No. 6 van de door hem uitgegeven serie geschriftjes „Her ziening der Lager Onderwijswet" en wat door anderen als bezuinigsmaatregelen werden aangegeven, kwam neer op aan tasting der vrijheid van onderwijs. Andere methoden van bezuiniging zijn niet gevonden, nóch door de Staatscom missie, nóch door den Minister, 't Is de vraag of ernstig gezocht is naar andere methoden. Intusschen nu het der Regeering niet is mogen gelukken, bezuinigingen voor te stellen, dan met schade voor de vitale belangen van het onderwijs, heeft het Comité van Actie tegen het Wets ontwerp Terpstra niet willen nalaten, aan te wijzen, waar die bezuiniging op dit terrein wèl kan worden verkregen, zonder eenig nadeel voor de vitale belangen en zonder in strijd te komen met het beginsel der financiëele gelijkstelling tus sehen openbaar en bijzonder onderwijs. Verschillende van die bezuinigings maatregelen komen speciaal de gemeenten ten goede doch er zal wel niemand zijn, die ontkennen wil, dat het juist talrijke gemeenten zijn, die diep gebukt gaan onder de kosten voor het onderwijs. Verlichting van die druk zal die gemeenten, en dus de belastingbetalers, ten goede komen. De regeering gaat in haar voorstellen een anderen kant uitzij bezuinigt op eene geheele verkeerde wijze en met ernstige aantasting van de levensbelangen van goed onderwijs voor 's Rijks kas, maar legt op gemeenten, die prijsstellen op goed, deugdelijk onderwijs, nog hoogere lasten. Rekening houdende met de noodzake. lijkheid van goed in te richten onderwijs en met de financiëele draagkracht van Rijk en Gemeenten is het van het hoogste belang, dat in de toekomst door gemeen tebesturen gèèn medewerking tot de stichting van bijzondere scholen zal be hoeven te worden verleend, als deze ingevolge de bepalingen betreffende het aantal leerlingen, waarvoor het Rijk het salaris van één leerkracht betaalt, minder dan drie leerkrachten zou tellen. Die eisch minstens drie leerkrachten is uit onderwijskundig oogpunt zeker niet overdreven en wordt b.v. door Rector Goorts, directeur der Bisschoppelijke kweekschool te 's Hertogenbosch, onder schreven in een artikel in „Het Huisgezin". Deze R.K. deskundige gaat zelfs verder hij schrijft„in verband met het 7de leerjaar is de school met vier leerkrachten toch wel het minste van wat men een geschikte school kan noemen." Werd zoo'n bepaling in de wet op genomen, dan zou het aantal één- en tweemans schooltjes bij het bijzonder onderwijs niet vermeerderen, terwijl de aanleiding tot het onstaan van zulke schooltjes bijna steeds het gevolg van de stichting van de eerste bij het openbaar onderwijs voor een zeer groot deel zou zijn weggenomen. Stukloopen van Huid en Voeten en Doorzitten bij Wielrijden verzacht en geneest De belangen van het onderwijs in zijn geheel zouden niet worden geschaad, integendeel bevorderd en voor de ge meenten zou een belangrijke bezuiniging verkregen worden. Een tweede bezuiniging is te verkrijgen, door in de Wet vast te leggen, dat bij de aanvrage tot medewerking voor stich ting van bijzondere scholen niet mogen meetellen leerlingen, die reeds een bij zondere school bezoeken. De grondgedachte van de Pacificatie is toch, dat de gelegenheid geopend moet worden zonder onoverkomelijke finan ciëele bezwaren voor de ouders voor „gemoedsbezwaarden" ander onderwijs dan openbaar te ontvangen. Als de kinderen van de „gemoedsbezwaarden" reeds een bijzondere school bezoeken, is aan het bezwaar tegemoet gekomen en bestaat er geen enkele aanleiding om, voor rekening van alle belastingbetalers dus, de gelegenheid te openen nog weer eens een nieuwe school te stichten. Deze middelen tot bezuiniging zullen aan enkele der meest noodlottige toestan den bij ons lager onderwijs geleidelijk een einde maken, zonder het beginsel der financieele gelijkstelling en de vrijheid van onderwijs aan te tasten, zonder schade te doen aan de vitale belangen van het on derwijs, doch wèl door verbetering te bren gen van vérstrekkende beteekenis. Het Comité van Actie tegen Wetsontwerp Terpstra. 97. „Dit is geen erg prettige plaats om te bezoeken, zelfs niet bij daglicht," zei Rob, daar hij overal om zich heen woedende groene en gele oogen op zich gevestigd zag. De oude man glimlachte. „Slechts weinigen durven de vallei zonder m'n toestemming binnen te gaan," zei hij. Toen klom hij een steenen trap op, die in de voorkant van de rots uitgehouwen was. 98. Boven gekomen ging Rob onder een boog door en bevond zich in een lange, nauwe gang, die een eind verder in inktzwarte duisternis gehuld was. 99. Het licht van de lantaarn stelde hen in staat de steenen en rotsblokken te vermijden, die overal verspreid lagen, totdat ze eindelijk op een steenen platje uitkwamen en weer in dag licht stonden. Toen Rob naar beneden keek, zag hij heel in de verte water tussehen de rots achtige afgronden stroomen. „Daar zul je de schat vinden, die je zoekt," zei de oude man, met z'n vinger langs de rivier wijzend. jficaw;blad r-0- Doos 30. Tube 80 ct. Bij Apoth. Drogisten

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1932 | | pagina 5