LET OP l
Drogisterij FIRMA COOPS
Oil siier Mat ail 3 lies
Zuidvruchten.
5. 2). £ankbnyzcR Bank ff V.
Und van alïena
Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN.
T. BOONSTRA
No. 5274 Vrijdag 28 October 1932.
Gasthuisstraat 62 G O E IN C H E M.
Ziekenverplegingsartikelen
Verbandstoffen.
Binnenland.
TEM3F. No. 15 E.sia.rn.scicrilr$:s v^eer.
Agentschap van de Aaslcrdaascht Bank Jf.Y, Amsterdam.
Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en
VRIJDAGMIDDAG.
Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.10,
franco per post beschikt f 1.25. Bij onze Agenten lOcent
per week. Afzonderlijke nummers 5 cent.
Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur etï
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.
Drogerijen.
Chemicaliën.
Uw eigen belang zegt U
koopt in de
Telefoon 264.
Het autobusverkeer ia gevaar
Telken dagen lezen we in onze
nieuwsbladen berichten over auto
bussen. aan welke in binnen- of bui
tenland een ongeluk is overkomen
en niet zelden betreft het dan ee
ne aanrijding, die ten gevolge had
een in de knel löopen van het ver
voermiddel. 't Betrof dan echter maar
één exemplaar dat in letterlijken zin
in de knel was gereden, maar nu
komt het figuurlijke er nog bii en
dat is nog heel wat erger.
Op het terrein „openbare midde
len van vervoer" heeft ons Neder
land wel heel wat wonderlijke din
gen meegemaakt. Zoo herinneren we
ons nog heel goed hoe na der oor
log b.v. de stQomtrammen in moei
lijkheden geraakten, eensdeels ver
oorzaakt door de concurrentie van
het toen al oplevende autobusverkeer.
anderdeels doordat de kolenprijzen
toen zeer hoog waren en de ver-
voertarieven zich niet aan de hoo-
gere exploitatiekosten hadden aange
past. Van overheidswege werd toen
besloten om de noodlijdende tram
men te steunen en aldus werd het
instituut van kolensubsidie in het le
ven geroepen. En niet alleen werd
van staatswege financieel geholpen,
maar ook de provincie's en niet het
minst ons goede Noordbrabant, acht
ten zich geroepen om te trach
ten de trammetjes met subsidies op
de been te houden. Na eenigen tijd
werd de concurrentie der autobus
grooter en de prijzen der steenkolen
daalden tot beneden een vooroor-
logsch peil. Meerdere tramwegmaat
schappijen konden nu toch weer ren
dabel exploiteeren niettegenstaande
de concurreerende autobus. Men zou
nu zoo zeggen dat de kolensubsidie
gevoeglijk had kunnen verdwijnen,
maar dat is niet geschied en lieden
ten dage bestaat zii nog. al is zij ook,
dank zij de noodige critiek. eenigs-
zins van gedaante veranderd. We
kunnen dus gerust zeggen, dat de
in ons land nog bestaande stoomtram-
metjes kunstmatig in liet leven wor
den gehouden door de publieke kas
sen, .zulks niettegenstaande het pu
bliek de tram niet meer wil en de
autobus verre boven haar prefereert.
En voor vrachtvervoer is er ook wer
kelijk geen tram meer noodig, daar
de vrachtauto's van den tegenwoordi-
gen tijd de zwaarste en grootste
vrachten kunnen vervoeren.
Het vereischte van concessie in het
autobusverkeer heeft zijn ontstaan
mede te danken aan een gewild
beschermen van spoor en tram.
We willen hier niet verder op in
gaan, maar wel mogen we zeggen
dat door de Gedeputeerde Staten der
verschillende provincie's somtijds
zeer bevreemdende beslissingen op.
concessie-aanvragen zijn genomen,
welke meermalen liet duidelijk ken
merk droegen van een overdreven
protectie van spoor of tram.
Uit het vorenstaande blijkt wel,
dat de regeering de autobussen niet
steeds een al te warm Jiart heeft
toegedragen en dit wordt er niet be
ter op nu de bedrijfsresultaten op
de spoorwegen zoo enorm zijn ver
slechterd. In dit verband willen we
er op wijzen dat onze spoorwegen wel
iswaar geen staatsbedrijf zijn. doch
gewone naamlooze vennootschappen,
maar dat neemt niet weg dat cle ver
liezen op den rug van den Staat,
komen, omdat deze destijds, toen jhii
het naastingsrecht verwierf, de plicht
op zich heeft genomen om het te
kort dusdanig aantevullen dat op de
aandeelen een dividend zal kunnen
worden uitgekeerd van aanvankelijk
5 pCt. en sedert het vorige iaar 4
pCt. In de crisis van 1921 heeft die
overeenkomst den Staat al geld ge
kost en nu moet de Schatkist ook
weer met een flink bedrag bijsprin
gen.
Het behoeft geen verwondering te
wekken, dat, waar toch al de staats
begrooting zorg genoeg baart, de
nieuwe tegenvaller heel weinig wel
kom is. doordat men op middelen
zint om het gat in het spoorwegbe-
heer op andere manier dan uit de
schatkist te stoppen.
Dat het personen- en goederenver
voer per spoor onder de depressie te
lijden heeft ligt in den aard der
zaak, maar evenzeer ligt het in den
aard der zaak dat cle autobussen,
vrachtauto's, particuliere auto's en
vrachtwagens het spoorwegvervoer in
hooge mate afbreuk doen. Waren er
geen autobussen en vrachtwagens dan
zouden de spoorwegen er zeker heel
wat beter voorstaan dan nu. En nu wil
men niet dat de rijksschatkist het
spoorwegtekort zal dekken maar men
wil dat dit gedekt zal worden door
hen, die van den spoortrein gebruik
zouden maken, indien zii geen auto
bussen of auto's bezigden om zich
te kunnen verplaatsen. Eene eenvou
dige aangelegenheid is dit evenwel
niet.
Niet elke belasting op het motorrij-
tuigtransport sluit in zich eene be
nadeeling van dat transport ten gun
ste van het spoorwegvervoer. De we
genbelasting echter is voortgekomen
uit den wensch om te voorkomen
OOGST 1932.
PRUIMEN 24 ct. per pond.
PEREN 28
JJ
APPELEN 34
A. BAA1JENS g!
BOTERMARKT 88 |j*
- HEUSDEN. - S
dat het motorrijtuigverkeer eene oe-
conomische uitbreiding zou onder
gaan en tevens dat de spoor door
dit middel van transport zou wor
den benadeeld.
Men moet niet voorbij zien dat
de spoorwegmaatschappij heeft te
zorgen voor aanleg en onderhoud van
wegen en werken b.v. bruggen, welke
door den Staat worden aangelegd len
daargestekl, ?oodat 't onoeconomisch
zou zijn gezien om het autoverkeer
niet te laten betalen in de kosten
van aanleg en onderhoud van we
gen en bruggen, welke voor dat ver
keer ten dienste staan. Het autover
keer moet zich zelf bekostigen, het
geen niet meer dan billijk is ook
met het oog op de spoorwegen.
De wegenbelasting dankt haar ont
staan aan die gedachte. Of zii nu de
juiste belasting is, is eene vraag
waarop we hier niet dieper wenschen
in te gaan. Mogelijk zou eene ben-
zinebelas'ting boven haar de voor
keur verdienen, omdat die rekening
houdt met de mate van het gebruik
van den weg door den automobilist.
Immers hoe meer van den weg ge
bruik wordt gemaakt des te meer aan
belasting onderworpen benzine men
noodig heeft. Zou het wegenfonds
te gering zijn om eene vergoeding
te bevatten voor alle kosten, welke
de gemeenschap, ten behoeve van het
autoverkeer betaalt, dan zou er
eene ongelijke verdeeling van lasten
met den spoorweg bestaan. De trein
toch moet al zijne kosten betalen
en waarom zou de auto dat niet moe
ten doen
Nu bestaat het plan bii de regee
ring om een verkeersfonds in te
stellen. Dit plan berust hélaas niet
zoozeer op oeconomische overwegin
gen d.w.z. op eene lastenverdeeling
evenredig met den spoorweg, als wel
op den wensch om de auto het gat te
laten dichten in het spoorwegbudget.
Wil men de ontwikkeling van het
transportwezen op zuiver oeconomi
sche basis houden dan moet er voor
gezorgd worden, dat elk der takken
van vervoer nauwkeurig voor zijn ei
gen kosten opkomt, maar verkeerd
is om door den eenen tak het gat te
laten stoppen dat door een anderen
tak is gemaakt.
De voorstanders van het regee-
ringsplan beweren dat het verkeers-
vraagstuk meer als één geheel moet
worden beschouwd dan tot nu toe.
maar alle vervoermiddelen te laten
bijdragen in één potje moet er nood
zakelijk toe leiden dat het inzicht in
de relatieve kostprijsberekeningen
wordt vertroebeld. Natuurlijk is 't niet
aangenaam wanneer het oude door 't
nieuwe wordt verdrongen en daar
door voor het oude bedrijfskapitaal
verloren gaat, maar, vragen wii ons
af, komt zoo iets niet dagelijks
voor
Van harte hopen wii dat het au-
tomobielverkeer, hetwelk zeker zijn
eigen kosten behoort te dragen, niet
gebruikt zal worden om een anderen
noodlijdenden tak van verkeer finan
cieel te steunen of op de been te
helpen houden. Zou dit gebeuren dan
achten wij dat oeconomisch geheel
onjuist en overigens hoogst onbil
lijk.
En bovendien mag men het auto
verkeer. hetwelk de laatste jaren
zulk eene enorme vlucht heeft geno
men en bii de Nederlandsche bevol
king zeer gewild is, niet benadeelen
of in de knel brengen en tegengaan
in zijne ontwikkeling, door het las
ten op te leggen ten behoeve van
een ander noodlijdend middel van
vervoer, dat voor den korten afstand
met den dag meer en meer uit den
tijd geraakt.
DE „HOOGTIJ-DAG" DER S.D.A.P.
De Minister van Waterstaat heeft thans
een beslissing genomen inzake het ver"
leenen van zijn medewerking aan een uit"
zending door de omroepvereeniging V A,R. A.
van de op 8 November a s. ter gelegen
heid der voorgenomen betoogingen te 's Gra-
venhage te houden redevoeringen en van
het verloop dier betoogingen. In dat ge
val zou aan de A.V.R.O. de plicht wor
den opgelegd voor dat doeleinde eenige
zenduren aan de socialistische omroepver
eeniging af te staan.
Minister Rymer deelt mede dat er bij
hem overwegend bezwaar bestaat om zijn
medewerking te verleenen ten behoeve
van het bovenbedoeld» ruilen van zend
uren.
De door de V.A.R.A* aangevraagde uit
zending zal dus niet plaats hebben.
O—
HONDERDJARIGE.
Maandag werd de weduweS ten Have-
Mulder te Zuidbroek (Gron.) 100 jaar. De
krasse vrouw leest nog dagelijks zonder
bril de courant.
—O
MOTORONGELUK.
Dinsdagavond heeft de politie op den
kanaaldijk langs het Voornsche kanaal
onder de gemeente Heenvliet een motor
rijder op den weg gevonden, die onder
zijn machine lag. Hevig bloedend en met
een zware hersenschudding werd het
slachtoffer, zekere Silvester uit Nieuw-
Helvoet, naar zijn woning vervoerd. De
gemeentelijke geneesheer achtte zijn over
brenging naar het Diaconessen-ziekenhuis
te Rotterdam noodzakelijk. Zijn toestand
is zeer ernstig, men vreest voor zijn leven.
Vermoed wordt dat de motorfiets een aan
rijding heeft gehad.
O—
DE STRIJD OVER DE TARIEFSVER
LAGING.
Regeeringscrisis vermeden.
Naar het Hbl. uit gewoonlijk goed-in-
gelichte bron verneemt, is een parlemen
taire meerderheid, bestaande uit alle Katho.
Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden.
Opent rekening-courant met rentevergoeding.
Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen.
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst
Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK. W" Spaarboekjes gratis bij eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
lieke en Christelijk-historische Kamerleden,
versterkt met het overgroote deel der
anti-revolutionnairen zonder dr. Colijn
bereid gevonden het Regeersplan tot
het heffen van 30 opcenten op de in
voerrechten, te steunen. De aanneming
van het wetsontwerp zou hiermede ver
zekerd zijn en een Regeeringscrisis ver
meden.
O
PAN SOEP OMGETROKKEN.
Het driejarig dochtertje van den heer
v. d. P. te Tilburg, trok een pan kokende
soep van het vuur, met het gevolg, dat
de kleine deerlijke brandwonden opliep.
In zorgwekkenden toestand werd de
kleine naar het ziekehhuis overgebracht.
Koop bij A Verschuur-Baart
Versterkt het gestel
Verhoogt het weer
standsvermogen.
INBRAAK TE EDAM.
Ingebroken is in Edam's museum. Men
heeft zich toegang weten te verschaffen
door het forceeren van een deur aan de
achterzijde van het gebouw. Gouden en
zilveren voorwerpen worden vermist tot
een geschatte waarde van f800 af 1000.
Van de dader(s) tot dusver geen spoor.
O—
DE ZESDAAGSCHE TE AMSTERDAM.
Thans zijn alle renners voor de a.s.
Zesdaagsche definitief geëngageerd. Als
laatste twee koppels heeft de directie ten
einde ook de aankomende Hollandsche
renners gelegenheid tot starten te geven
de Hollanders Klaas van Nek Jr., Van
der Heyden en Van der HorstVan Hout
gecontracteerd.
o
EEN 80-JARIGE VERMOORD.
Te Putten is de 80-jarige gepension-
neerde oud-Indisch militair J. Sneeman
vermoord. De man zat in zijn kosthuis
te eten, toen hij werd aangevallen door
zijn ongeveer 40-jarige mede-kostganger
J. v. R., met wien hij des morgens ruzie
had gehad. De aanvaller trof den ouden
man met een mes in het hart. Het slacht
offer was onmiddellijk dood.
De kostbaas die kwam toesnellen, heeft
den aanvaller vastgegrepen en hem zoo'n
hevigen slag toegebracht, dat hij bewuste
loos ineen zakte. Toen de man weer
bijkwam, is hij door de inmiddels gearri
veerde politie naar het gemeentehuis over
gebracht. Het lijk van den vermoorde
is naar het lijkenhuisje vervoerd.
o—
OVERCOMPLEET MACHINISTEN
BIJ DE SPOORWEGEN.
Thans zijn er bij de Ned. Spoorwegen
1884 machinisten, 901 ondermachinisten
1785 leerlingen-machinist en 13 leerlin
gen voor lichten dienst in functie.
Ingaande 1 November a.s. zullen naar
de Utr. Crt. meldt, 30 machinisten en 1
leerling machinist ontslagen worden, waar
na er, als gevolg van de malaise nog
249 locomotief-beambten overcompleet zul
len zijn.
Met den winterdienst zullen ditmaal
geen ondermachinisten tot machinist be
vorderd worden, terwijl niet doorgegaan
zal worden met het afnemen van examen
voor hen, die nog niet aan een examen
hebben deelgenomen.
-o- i
VLIEGVELD IN NIJMEGEN.
Naar men verneemt zijn bij B. en W,
van Nymegen plannen, bij wijze van
werkverschaffing, in voorbereiding tot
aanleg van een vliegveld. De regeering
zegde eventueel steun toe.
O—
EEN WOEDENDE STIER.
In den stal van den veehouder J. B.
te Haarlemmermeer is de 54 jarige losse
arbeider M. v. P. door een stier tegen
een der zijwanden gesmakt, waardoor de
man bewusteloos bleef liggen, Bij een
medisch onderzoek werd beschadiging
van de wervelkolom geconstateerd, alsmede
een lichte hersenschudding. Vijf man
waren noodig om den stier, welke zich
had weten los te werken, wederom vast
te binden.
-o-
INBRAAK IN EEN MUSEUM.
Naar het „Hbd." meldt, is ingebroken
in Edams museum.
Men heeft zich toegang weten te ver
schaffen door het forceeren van een deur
aan de achterzijde van het gebouw.
Gouden en zilveren voorwerpen worden
vermist tot een geschatte waarde van
f800 a f1000.
Van de(n) dader(s) tot dusver nog
geen spoor.
o
ROEKELOOZE MOTORRIJDER.
De Krijgsraad te 's Hertogenbosch deed
uitspraak in de zaak tegen cadet-sergeant
bij de K.M.A. te Breda P. F. D. M die
op 44 Juli op den Leidsche Vaartweg te
Haarlem een Duitsche dienstbode heeft
aangereden, tengevoige waarvan zij is
overleden en veroordeelde den cadet
sergeant tot 3 maanden hechtenis met
ontzegging van de bevoegdheid geduren
de 1 jaar een motorrijwiel te besturen.'
De eisch was 5 maanden.
TRAGISCH JACHTONGELUK.
Te Einighausen bij Sittard is een zeer
tragisch ongeluk met doodelijken afloop
gebeurd. De 24 jarige v. d. B. ging
naar het veld teneinde wild te schieten
met een oud jachtgeweer. Bij het door
een heg kruipen is het geweer per on
geluk afgegaan en kreeg v. d. B. de
volle lading in de borst. Toen de man
Zondagmorgen niet thuis was en men op
onderzoek uitgegaan was vond men na
lang zoeken zijn lyk.
O
VEE VERBRAND.
Tijdens de afwezigheid van de bewo
ners ontstond door nog onopgehelderde
oorzaak brand in de boerderij van de
weduwe VeldHendriks te Schaijk (N.-Br.)
De heele inboedel en landhouwinven-
taris gingen verloren. Een paard en
twee koeien kwamen in de vlammen om.
NIEUWSBLAD
voor het Land van Hensden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard
\p»
1 ABRIKOZEN 40
Drogisterij
Botermarkt Hensden