Het vervoervraagstuk. MAAGPEPERW Agentschap van de Amsterdamscbe Amsterdam. Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN No. 5298 Vrijdag 20 Januari 1933. Bank Jtl, *-AND VAN ALTENA Buitenland. Binnenland. Plaatselijk Nieuws Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.10, franco per post beschikt f 1.25. Bij onze Agenten lOcent per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 tyten Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. telef. No. is RaamsdcnksY60r. Den laatsten tijd hebben er meerdere gebeurtenissen plaats gevonden, die on ze aandacht hebben getrokken inzake het vervoervraagstuk. We noemen slechts de fusie van de tramwegen in de provincie Noordbrabant, welke op het vervoervraagstuk in het algemeen een apart licht werpt. Het vraagstuk is niet nieuw en toch kan zeker niet gezegd worden, dat we eene oude koe uit de sloot gaan halen, wanneer wij er iets over gaan schrijven. Immers is het vraagstuk van buitengewoon groot belang tengevolge van de reusachtige ontwikkeling van het autoverkeer, die nog steeds aanhoudt. Omwentelingen in het verkeerswezen hebben meerdere malen plaats gehad in den loop der jaren, maar waar het verkeer in vroe ger dagen nog niet zoo ontwikkeld was als het thans is, werd daaraan volko men begrijpelijk minder aandacht ge schonken. Maatr toch waren de om wentelingen steeds dezelfde n.l. een plaats maken door het oude verkeers middel voor het nieuwe. De schade in vroegetr dagen daardoor veroorzaakt trof meer den enkeling of eenige per sonen, maar raakte geen grooten kring en daardoor was de belangstelling voor verdrijving van een verkeersmiddel om plaats te maken voor een ander veel minder dan thans het geval is, nu door den val van een verkeersmiddel in wijden kring financieel groote scha de wordt berokkend. Toen de stoom treinen en stoombooten de diligence en 'de trekschuit verdrongen, maakte men 'zich daarover waarlijk geen war me 'hoofden en beschouwde men deze verkeers-metomorphose als eene zeer natuurlijke zaak. En toen meerdere stoombootdiensten bet veld moesten ruimen 'voor de stoomtram, werd ook dit 'allerminst als eene wereldschokken de gebeurtenis aangemerkt. De vooruitgang van wetenschap en techniek maken dat elk verkeersmiddel vroeger of later plaats moet maken voor een moderner vervoer. Thans le ven we in den tijd van motor en auto, en 't is alleszins waarschijnlijk, dat de ze binnen afzienbaren tijd, voor een gedeelte althans het veld zullen moeten ruimen voor het luchtverkeer. Een en ander is niets anders dan eene hoogst natuurlijke evolutie, waartegen niet is te vechten, maar die toch door velen slechts moeilijk wordt aanvaard. Die velen missen een blik in de toekomst ten eenenmale en spannen zich slechts in om wat zijn tijd heeft gehad en op het punt staat te verdwijnen, voor ondergang 'te behoeden. Als sprekend voorbeeld van zeer recenten datum noe men we de tramfusie in Noordbrabant. De leden der Staten, die tot de tot standkoming der fusie hebben medege werkt, zullen binnen zeer afzienbaren tijd de voor hen harde waarheid moe ten aanvaarden, dat de stoomtram ge heel en de spoorweg voor een deel zijn taak heeft voleindigd. Mogelijk voelen ze het nu wel, maar willen ze er niet aan. Zeker het is hard, maar er is zoo veel hards op de wereld. Erkent men de waarheid, dan brengt dit mee, dat men groote kapitalen als verloren be schouwt, verbloemt men haar, dan brengt dit niet met zich behoud van kapitalen, doch slechts een uitstel van executie en mogelijk een zeer kort uit stel. Men zie toch niet over het hoofd, dat het kapitaalverlies geleden wordt van het oogenblik af, waarop de ver andering in de structuur van het ver voerwezen zich voltrekt en niet eerst vaH het oogenblik, waarop ons voor de groote veranderingen, welke plaats grepen, de oogen geopend worden. Zij die een helderen blik in de toe komst hebben, zullen moeten erkennen, dat een vast denkbeeld moet worden gevormd van hetgeen is of binnen af zienbaren tijd zal worden de taak en de roeping van de onderscheidene ver keersmiddelen en tevens ook dat, wat in de naaste toekomst voor welk der oude Verkeersmiddelen ook, als ver loren terrein moet worden beschouwd, zonder aarzeling en zonder vrees moet worden prijs gegeven. Het terrein moet absoluut vrij worden gelaten voor het verkeersmiddel, dat de geest des tijds vordert. Alle verlangens om een kwij nend bestaan van een verouderd ver voermiddel nog wat te rekken op de meest kunstmatige wijze b.v. door steun uit overheidskassen, moeten verdwij nen. Begeerten om b.v. verouderde stoomtramlijnen te handhaven, door het steeds meer opkomend en concurree- rend motorverkeer te bemoeilijken, is onoeconomisch en heeft reeds tot vreemde excessen geleid. En dit geldt evenzeer van de spoorwegen en het is noodig, dat door onze overheden toch wordt ingezien, dat een gedeelte van het vroeger spoorwegvervoer, zoo wel wat personen als goederen aangaat, oeconomischer door middel van de auto kan geschieden en dat dus de spoorwe gen daarvan afstand hebben te doen en het kapitaalverlies moeten afschrij ven. Erg jammer dat dit door meerdere overheden nog niet wordt aangevoeld en dat men nog zoo dikwijls hoort betoogen, dat de spoorwegen tegenover het autoverkeer in ongelijke mate moe ten concurreeren, daar de spoorwegen 'n kostbaren wegenaanleg en 'n duur we- genonderhoud tot hun last hebben, ter wijl de auto vrij gebruik van den weg heeft. Dit is echter niet juist, want we weten allen toch wel welke enorme bedragen door het autoverkeer aan we gen- en benzinebelasting zijn opge bracht en nog opgebracht zullen wor den. Maar al had1 de auto niets te beta len dan nog zou men haar niet mogen belasten, met 't doel om de spoorwegen te beschermen en wel om deze eenvoudige reden, dat de auto voor een gedeelte van het vervoer oeconomischer ver voermiddel blijkt te zijn dan de trein. Evenmin als er reden zou bestaan om het vliegwezen, wanneer dit zich zóó sterk zal hebben ontwikkeld, dat het een ernstige concurrent voor het land- verkeer wordt, eene soort belasting te laten betalen, omdat het met wegaanleg niets uitstaande heeft, evenmin mag men feitelijk de auto extra treffen in hoofdzaak omdat zij den spoorweg con currentie aandoet. Bij het verkeerswezen moet vrijheid worden gelaten om het meest oecono- misch verkeer tot zijn recht te laten komen. Immers zijn verkeer en welvaart onafscheidelijk aan elkander verbonden begrippen. En nu gaat het e|r bij het verkeersvraagstuk niet om of in be staande verkeersmiddelen gestoken ka pitalen nog rendabel kunnen worden gehouden, maar het gaat er wel om dat we verkeersmiddelen hebben, dit het vervoer van personen en goederen in al zijn schakeeringen het doelmatigst en goedkoopst kunnen doen plaats heb ben. Aan deze laatste verkeersmiddelen is toch de toekomst en alle pogingen om die in hunne ontwikkeling in den weg te staan zijn tot mislukking ge doemd. ANANAS, per groot blik 30 ct. ZALM, 42£ct. SARDINES, 12^19,35,70 ct. HARING, per pot 4 st. 20 ct. PINDAKAAS, per pot 35 ct. per pot iS, volvet LUNCBKAASJES, voNet 45 ct. Prima Leidsche en witte K A. BAAIJENS Botermarkt 88 - HEUSDEN. STORM BOVEN LISSABON. Een storm van ongewone hevigheid heeft boven Lissabon gewoed. Booten die in de Taag voor anker lagen, heb ben veel geleden. Zes schuiten zijn ge zonken. De bemanningen zijn gered. —O SPOORWEGONGELUK IN SPANJE. De sneltrein, die Dinsdagmorgen van Madrid naar Barcelona is vertrokken, is in het station van Cetina in .de provincie Saragossa in botsing geko men met een trein, die op weg was naar Madrid. Hierbij werden twee per sonen gedood en velen gewond, van wie twee ernstig. De oorzaak van het ongeluk is niet onbekend. o DE BRANDENDE „SACHALIN". De passagiers op het ijs ontscheept. De passagiers van het Russische s.s. „Sachalin" hebben volgens 'n radiobe richt van het schip zelf, kans gezien het brandende vaartuig te verlaten. Zoo als men weet bevonden zich 250 pas sagiers aan boord van de „Sachalin", die in de Zee van Ochotsk in brand was geraakt. Uit Nikolajewsk is een Russische boot ter assistentie vertrokken. Zij heeft de „Sachalin" nog niet kunnen ontdek ken. Op het oogenblik woeden in de betreffende streek hevige sneeuwstor men, zoodat het onmogelijk is, van den vasten wal uit de plaats van de stri ding te breiken. Medicinale rG OU DEiN KRU 30 CENT PER ONS. Drogisterij A. VERSCHUUR BAERT Botermarkt 72 HEUSüEN. Y EEN DRAMA TE 's GRAVEN- HAGE. Een man plotseling krankzin nig geworden. Dinsdagnacht heeft zich in de Kra- nestraat te 'sGravenhage 'n drama af gespeeld, waarbij een echtpaar levens gevaarlijk gewond werd. Omstreeks half twee hoorden agenten van politie een hevig gegil in die straat. Zij zagen toen, dat uit het perceel no. 27 een vrouw ernstig bloedende naair buiten kwam, gevolgd door een man, die met een dolk in de hand liep. Toen de genten naderbij kwamen rende de man op hen toe en gaf een der agenten met het dolkmes een snede over vier vingers van de linkerhand. De agent zag zich genoodzaakt uit noodweer een tweetal revolverschoten te lossen en trof daarbij den man in het been en in id en buik. Beide ernstig gewonde personen (de vrouw bleek twaalf dolksteken en snijwonden aan hoofd, handen, buik en beenen te heb ben bekomen), werden naar het ge meente-ziekenhuis vervoerd, waar zij Dinsdagnacht nog in levensgevaar ver keerden. De 33-jarige vrouw kon nog verkla ren, dat haar man (de 43-jarige foto graaf H. G.) omstreeks 1 uur plot seling krankzinnig is geworden en haar met het dolkmes was aangevallen met het gemelde droeve resultaat. Do toestand van krankzinnigheid van G. werd doo?r dfe medici bevestigd. Uit den aard was de politieagent daar mede niet bekend toen hij zijn revolver schoten loste. De agent heeft zich ziek gemeld. Woensdagochtend 'was de toe stand van de vrouw naar omstandig heden bevredigend, die van den man og ernstig. —o OLITIE-AGENTEN AANGEVAL- LEI^ Anèta seint uit Medan: Vijf en twintig Bengaleezen van Gloe- goer vielen met stokken en parangs twee politiemannen aan, omdat deze procesverbaal tegen hen hadden opge maakt wegens het zonder vergunning laten weiden van vee op de onder- Verstrekt Handelscredieten tegen nactór overeen te komen voorwaarden Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst, Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. HT Spaarboekjes gratis b(j eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie T. BOONSTRA neming Sampili. Bij deze vechtpartij werden Bengaleezen door klewanghau wen gewond, terwijl de politiemannen stokslagen opliepen. OVERREDEN EN GEDOOD. Op den Venloscheweg te Roermond, is de 21-jarige dienstbode Th. B. uit Swalmen, het slachtoffer van een aan rijding geworden. Het meisje, dat per fiets een auto wilde passeeren, werd door een uit de tegenovergestelde richting komende au to gegrepen en op slag gedood. Den chauffeur treft geen schuld1. o ERNSTIGE VAL. De 26-jarige J. W., woonachtig te Loenen, gemeente Apeldoorn, sprong zonder eenige waarschuwing op den Loenenscheweg ter hoogte van zijn wo ning uit een rijdende autobus. Hij be kwam een zware hersenschudding en een schedelbreuk en is spoedig over leden. o EEN ONVOORDEELIGE PENSION GAST. De politie heeft aangehouden zekeren Van D., die er zijn gewoonte van maakte in pensions eenigen tijd te lo- geeren en dan te vertrekken zonder te betalen. Thans bezocht hij onder politiegeleide alle gemeenten, waar hij pensionhoudsters heeft opgelicht. Be zocht werden of zullen worden onder meer: Steenbergen, Roosendaal, Til burg, Doetinchem, Haarlem en Ber gen op Zoom. Zijn het nu reeds, dus 700 huisvrouwen méér dan 14 dagen geleden, dia uit wel willendheid en voor reclame eèn mooi cadeau ontvingen, wegens gerege\d ver bruik en Atrax-Artikelen. U moet het toch ook eens meL alle Atrax-Artikelen probeeren 1 Uw winklier kan ze U leveren 1 VERDRONKEN. In een sloot nabij de ouderlijke wo ning te Bergum, is een 7-jarig doch tertje van den arbeider G. v. d. Berg verdronken. Zondagmiddag bezocht de 28-jarige W. v. d. Stam uit Boskoop met een vriend het voetbalterrein te Alphen a.d. Rijn. Toen het terrein werd afgekeurd keerden de beide Boskoopers per rij wiel naar hun woonplaats terug. Onder weg werd een café blezocht. Zondag avond kwam v. d. S. niet thuis, doch aanvankelijk werd hieraan weinig aan dacht geschonken. Toen hij echter ook Dinsdag niet was teruggekeerd, werd de politie van een en ander op de hoogte gebracht. De politie van Alphen en van Boskoop stelden een onder zoek in. De vriend van v. d. S. kon zich niets van het voorgevallene herin neren, hij wist ook niet, waar hij v. d. S. was kwijtgeraakt. De politie is daar op in de Gouwe gaan dreggen met het resultaat, dat Dinsdagmiddag het lijk van v. d. S. is opgehaald. Van der Stam was niet gehuwd. o BRAND TE UTRECHT. Dezer dagen brak brand uit in een perceel aan de Oude Gracht te Utrecht, waar gevestigd is een werkplaats van de N.V. Utrechtsche Fabriek van Rol lend Materiaal. Onmiddellijk werd de brandweer gewaarschuwd, die met twee stralen het vuur, dat in het achter gedeelte van het pand woedde, aan tastte. Binnen een half uur was men den brand meester. Omtrent de schade en de oorzaak kon nog niets medegedeeld worden. HEUSDEN. Boterprijs. Rectificatie. De boterprijs in ons nummer van j I. Woensdag 18 dezer moet niet zijn 97y2 cent, doch 92yg cent per pond. De beide candidaten van de Eerw. Zuster Aniceta der R. K. Zusterschool, de dames A. van Haren en A. de Visser, slaagden te Geertruidenberg bij het op 44 en 16 Januari gehouden examen voor costumière. De heer Adr. J. Dankers, bouw kundige alhier, is door den Inspecteur der Dir Belastingen te Waalwijk benoemd tot schatter van de Personeele Belasting. De Zaterdag gehouden Damwed- strijd tusschen „V. D." en „Bossche dam club" werd door laatstgenoemde vereeni- ging met 408 (voorloopig) gewonnen. Aan het le bord speelde de Graag tegen Kipping, een zeer kalme partij aangezien Kipping heel voorzichtig speelde en blijk baar op remise aanstuurde, 't geen hem bijna gelukt was. Doch in een stand van 4 om 4 speelde de Graag zijn laatste troef en won na een blunder van zijn tegenstander. A. Deurloo die zijn partij eerst 1 x/g uur later kon beginnen speelde tegen Sterk. Deze partij moest echter afgebroken worden en aan een arbitraire beslissing worden overgegeven. De Joode kon op het spel van zijn tegenstander (Hanegraaf) geen vat krijgen en toen in het eindspel zich een winstvariant voor deed zag den V.D.er deze over het hoofd en eindigde de partij in remise. De 4e party tusschen Pellekaan en v. d. Sluis werd aan beide zijden goed gespeeld zoo dat ook deze partij remise werd. De debutant van bord 5 Ger. Jonker had in Roefïen een gevaarlijke tegenstander. Doch de jonge V.D.er weerde zich geducht maar in een goede stand deed hij een fatale zet waarna de partij verloren was. Bax speelde tegen W. v. d. Loo. Aan beide zijden werd goed spel geleverd, doch Bax liep in een combinatie die direct be slissend was, de V.D.er gaf de partij dan ook op. Bord 7 J. Swagemakers speelde een partij tegen J. Peperkamp met wis selende kansen, beiden zagen enkele com- voor het Land van Hensden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard J. j). tattkhnyzen (o'$ lank Jt.V. Pil nunimer tiestaat uil 3 dladen UUIStRO

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1933 | | pagina 1