Het vervoervraagstuk.
MAAGPEPERW
Agentschap van de Amsterdamscbe
Amsterdam.
Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN
No. 5298
Vrijdag 20 Januari 1933.
Bank Jtl,
*-AND VAN ALTENA
Buitenland.
Binnenland.
Plaatselijk Nieuws
Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en
VRIJDAGMIDDAG.
Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.10,
franco per post beschikt f 1.25. Bij onze Agenten lOcent
per week. Afzonderlijke nummers 5 cent.
Int. Telefoon no. 19.
Postrekening no. 61525.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 tyten
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.
telef. No. is RaamsdcnksY60r.
Den laatsten tijd hebben er meerdere
gebeurtenissen plaats gevonden, die on
ze aandacht hebben getrokken inzake
het vervoervraagstuk. We noemen
slechts de fusie van de tramwegen in
de provincie Noordbrabant, welke op
het vervoervraagstuk in het algemeen
een apart licht werpt. Het vraagstuk is
niet nieuw en toch kan zeker niet
gezegd worden, dat we eene oude koe
uit de sloot gaan halen, wanneer wij
er iets over gaan schrijven. Immers is
het vraagstuk van buitengewoon groot
belang tengevolge van de reusachtige
ontwikkeling van het autoverkeer, die
nog steeds aanhoudt. Omwentelingen
in het verkeerswezen hebben meerdere
malen plaats gehad in den loop der
jaren, maar waar het verkeer in vroe
ger dagen nog niet zoo ontwikkeld was
als het thans is, werd daaraan volko
men begrijpelijk minder aandacht ge
schonken. Maatr toch waren de om
wentelingen steeds dezelfde n.l. een
plaats maken door het oude verkeers
middel voor het nieuwe. De schade in
vroegetr dagen daardoor veroorzaakt
trof meer den enkeling of eenige per
sonen, maar raakte geen grooten kring
en daardoor was de belangstelling voor
verdrijving van een verkeersmiddel om
plaats te maken voor een ander veel
minder dan thans het geval is, nu
door den val van een verkeersmiddel
in wijden kring financieel groote scha
de wordt berokkend. Toen de stoom
treinen en stoombooten de diligence
en 'de trekschuit verdrongen, maakte
men 'zich daarover waarlijk geen war
me 'hoofden en beschouwde men deze
verkeers-metomorphose als eene zeer
natuurlijke zaak. En toen meerdere
stoombootdiensten bet veld moesten
ruimen 'voor de stoomtram, werd ook
dit 'allerminst als eene wereldschokken
de gebeurtenis aangemerkt.
De vooruitgang van wetenschap en
techniek maken dat elk verkeersmiddel
vroeger of later plaats moet maken
voor een moderner vervoer. Thans le
ven we in den tijd van motor en auto,
en 't is alleszins waarschijnlijk, dat de
ze binnen afzienbaren tijd, voor een
gedeelte althans het veld zullen moeten
ruimen voor het luchtverkeer. Een en
ander is niets anders dan eene hoogst
natuurlijke evolutie, waartegen niet is
te vechten, maar die toch door velen
slechts moeilijk wordt aanvaard. Die
velen missen een blik in de toekomst
ten eenenmale en spannen zich slechts
in om wat zijn tijd heeft gehad en
op het punt staat te verdwijnen, voor
ondergang 'te behoeden. Als sprekend
voorbeeld van zeer recenten datum noe
men we de tramfusie in Noordbrabant.
De leden der Staten, die tot de tot
standkoming der fusie hebben medege
werkt, zullen binnen zeer afzienbaren
tijd de voor hen harde waarheid moe
ten aanvaarden, dat de stoomtram ge
heel en de spoorweg voor een deel zijn
taak heeft voleindigd. Mogelijk voelen
ze het nu wel, maar willen ze er niet
aan. Zeker het is hard, maar er is zoo
veel hards op de wereld. Erkent men
de waarheid, dan brengt dit mee, dat
men groote kapitalen als verloren be
schouwt, verbloemt men haar, dan
brengt dit niet met zich behoud van
kapitalen, doch slechts een uitstel van
executie en mogelijk een zeer kort uit
stel. Men zie toch niet over het hoofd,
dat het kapitaalverlies geleden wordt
van het oogenblik af, waarop de ver
andering in de structuur van het ver
voerwezen zich voltrekt en niet eerst
vaH het oogenblik, waarop ons voor
de groote veranderingen, welke plaats
grepen, de oogen geopend worden.
Zij die een helderen blik in de toe
komst hebben, zullen moeten erkennen,
dat een vast denkbeeld moet worden
gevormd van hetgeen is of binnen af
zienbaren tijd zal worden de taak en
de roeping van de onderscheidene ver
keersmiddelen en tevens ook dat, wat
in de naaste toekomst voor welk der
oude Verkeersmiddelen ook, als ver
loren terrein moet worden beschouwd,
zonder aarzeling en zonder vrees moet
worden prijs gegeven. Het terrein moet
absoluut vrij worden gelaten voor het
verkeersmiddel, dat de geest des tijds
vordert. Alle verlangens om een kwij
nend bestaan van een verouderd ver
voermiddel nog wat te rekken op de
meest kunstmatige wijze b.v. door steun
uit overheidskassen, moeten verdwij
nen. Begeerten om b.v. verouderde
stoomtramlijnen te handhaven, door het
steeds meer opkomend en concurree-
rend motorverkeer te bemoeilijken, is
onoeconomisch en heeft reeds tot
vreemde excessen geleid. En dit geldt
evenzeer van de spoorwegen en het
is noodig, dat door onze overheden
toch wordt ingezien, dat een gedeelte
van het vroeger spoorwegvervoer, zoo
wel wat personen als goederen aangaat,
oeconomischer door middel van de auto
kan geschieden en dat dus de spoorwe
gen daarvan afstand hebben te doen
en het kapitaalverlies moeten afschrij
ven. Erg jammer dat dit door meerdere
overheden nog niet wordt aangevoeld
en dat men nog zoo dikwijls hoort
betoogen, dat de spoorwegen tegenover
het autoverkeer in ongelijke mate moe
ten concurreeren, daar de spoorwegen
'n kostbaren wegenaanleg en 'n duur we-
genonderhoud tot hun last hebben, ter
wijl de auto vrij gebruik van den weg
heeft. Dit is echter niet juist, want we
weten allen toch wel welke enorme
bedragen door het autoverkeer aan we
gen- en benzinebelasting zijn opge
bracht en nog opgebracht zullen wor
den.
Maar al had1 de auto niets te beta
len dan nog zou men haar niet mogen
belasten, met 't doel om de spoorwegen te
beschermen en wel om deze eenvoudige
reden, dat de auto voor een gedeelte
van het vervoer oeconomischer ver
voermiddel blijkt te zijn dan de trein.
Evenmin als er reden zou bestaan om
het vliegwezen, wanneer dit zich zóó
sterk zal hebben ontwikkeld, dat het
een ernstige concurrent voor het land-
verkeer wordt, eene soort belasting te
laten betalen, omdat het met wegaanleg
niets uitstaande heeft, evenmin mag
men feitelijk de auto extra treffen in
hoofdzaak omdat zij den spoorweg con
currentie aandoet.
Bij het verkeerswezen moet vrijheid
worden gelaten om het meest oecono-
misch verkeer tot zijn recht te laten
komen. Immers zijn verkeer en welvaart
onafscheidelijk aan elkander verbonden
begrippen. En nu gaat het e|r bij het
verkeersvraagstuk niet om of in be
staande verkeersmiddelen gestoken ka
pitalen nog rendabel kunnen worden
gehouden, maar het gaat er wel om
dat we verkeersmiddelen hebben, dit
het vervoer van personen en goederen
in al zijn schakeeringen het doelmatigst
en goedkoopst kunnen doen plaats heb
ben. Aan deze laatste verkeersmiddelen
is toch de toekomst en alle pogingen
om die in hunne ontwikkeling in den
weg te staan zijn tot mislukking ge
doemd.
ANANAS, per groot blik 30 ct.
ZALM, 42£ct.
SARDINES, 12^19,35,70 ct.
HARING, per pot 4 st. 20 ct.
PINDAKAAS, per pot 35 ct.
per pot
iS, volvet
LUNCBKAASJES, voNet 45 ct.
Prima Leidsche
en witte K
A. BAAIJENS
Botermarkt 88 - HEUSDEN.
STORM BOVEN LISSABON.
Een storm van ongewone hevigheid
heeft boven Lissabon gewoed. Booten
die in de Taag voor anker lagen, heb
ben veel geleden. Zes schuiten zijn ge
zonken. De bemanningen zijn gered.
—O
SPOORWEGONGELUK IN SPANJE.
De sneltrein, die Dinsdagmorgen van
Madrid naar Barcelona is vertrokken,
is in het station van Cetina in .de
provincie Saragossa in botsing geko
men met een trein, die op weg was
naar Madrid. Hierbij werden twee per
sonen gedood en velen gewond, van
wie twee ernstig. De oorzaak van het
ongeluk is niet onbekend.
o
DE BRANDENDE „SACHALIN".
De passagiers op het ijs ontscheept.
De passagiers van het Russische s.s.
„Sachalin" hebben volgens 'n radiobe
richt van het schip zelf, kans gezien
het brandende vaartuig te verlaten. Zoo
als men weet bevonden zich 250 pas
sagiers aan boord van de „Sachalin",
die in de Zee van Ochotsk in brand
was geraakt.
Uit Nikolajewsk is een Russische
boot ter assistentie vertrokken. Zij heeft
de „Sachalin" nog niet kunnen ontdek
ken. Op het oogenblik woeden in de
betreffende streek hevige sneeuwstor
men, zoodat het onmogelijk is, van den
vasten wal uit de plaats van de stri
ding te breiken.
Medicinale
rG
OU DEiN KRU
30 CENT PER ONS.
Drogisterij
A. VERSCHUUR BAERT
Botermarkt 72 HEUSüEN. Y
EEN DRAMA TE 's GRAVEN-
HAGE.
Een man plotseling krankzin
nig geworden.
Dinsdagnacht heeft zich in de Kra-
nestraat te 'sGravenhage 'n drama af
gespeeld, waarbij een echtpaar levens
gevaarlijk gewond werd. Omstreeks half
twee hoorden agenten van politie een
hevig gegil in die straat. Zij zagen
toen, dat uit het perceel no. 27 een
vrouw ernstig bloedende naair buiten
kwam, gevolgd door een man, die met
een dolk in de hand liep. Toen de
genten naderbij kwamen rende de man
op hen toe en gaf een der agenten
met het dolkmes een snede over vier
vingers van de linkerhand.
De agent zag zich genoodzaakt uit
noodweer een tweetal revolverschoten
te lossen en trof daarbij den man in het
been en in id en buik. Beide ernstig
gewonde personen (de vrouw bleek
twaalf dolksteken en snijwonden aan
hoofd, handen, buik en beenen te heb
ben bekomen), werden naar het ge
meente-ziekenhuis vervoerd, waar zij
Dinsdagnacht nog in levensgevaar ver
keerden.
De 33-jarige vrouw kon nog verkla
ren, dat haar man (de 43-jarige foto
graaf H. G.) omstreeks 1 uur plot
seling krankzinnig is geworden en haar
met het dolkmes was aangevallen met
het gemelde droeve resultaat.
Do toestand van krankzinnigheid van
G. werd doo?r dfe medici bevestigd.
Uit den aard was de politieagent daar
mede niet bekend toen hij zijn revolver
schoten loste. De agent heeft zich ziek
gemeld. Woensdagochtend 'was de toe
stand van de vrouw naar omstandig
heden bevredigend, die van den man
og ernstig.
—o
OLITIE-AGENTEN AANGEVAL-
LEI^
Anèta seint uit Medan:
Vijf en twintig Bengaleezen van Gloe-
goer vielen met stokken en parangs
twee politiemannen aan, omdat deze
procesverbaal tegen hen hadden opge
maakt wegens het zonder vergunning
laten weiden van vee op de onder-
Verstrekt Handelscredieten tegen nactór overeen te komen voorwaarden
Opent rekening-courant met rentevergoeding.
Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst,
Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK. HT Spaarboekjes gratis b(j eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
T. BOONSTRA
neming Sampili. Bij deze vechtpartij
werden Bengaleezen door klewanghau
wen gewond, terwijl de politiemannen
stokslagen opliepen.
OVERREDEN EN GEDOOD.
Op den Venloscheweg te Roermond,
is de 21-jarige dienstbode Th. B. uit
Swalmen, het slachtoffer van een aan
rijding geworden.
Het meisje, dat per fiets een auto
wilde passeeren, werd door een uit de
tegenovergestelde richting komende au
to gegrepen en op slag gedood. Den
chauffeur treft geen schuld1.
o
ERNSTIGE VAL.
De 26-jarige J. W., woonachtig te
Loenen, gemeente Apeldoorn, sprong
zonder eenige waarschuwing op den
Loenenscheweg ter hoogte van zijn wo
ning uit een rijdende autobus. Hij be
kwam een zware hersenschudding en
een schedelbreuk en is spoedig over
leden.
o
EEN ONVOORDEELIGE PENSION
GAST.
De politie heeft aangehouden zekeren
Van D., die er zijn gewoonte van
maakte in pensions eenigen tijd te lo-
geeren en dan te vertrekken zonder
te betalen. Thans bezocht hij onder
politiegeleide alle gemeenten, waar hij
pensionhoudsters heeft opgelicht. Be
zocht werden of zullen worden onder
meer: Steenbergen, Roosendaal, Til
burg, Doetinchem, Haarlem en Ber
gen op Zoom.
Zijn het nu reeds, dus 700 huisvrouwen
méér dan 14 dagen geleden, dia uit wel
willendheid en voor reclame eèn mooi
cadeau ontvingen, wegens gerege\d ver
bruik en Atrax-Artikelen.
U moet het toch ook eens meL alle
Atrax-Artikelen probeeren 1 Uw winklier
kan ze U leveren 1
VERDRONKEN.
In een sloot nabij de ouderlijke wo
ning te Bergum, is een 7-jarig doch
tertje van den arbeider G. v. d. Berg
verdronken.
Zondagmiddag bezocht de 28-jarige
W. v. d. Stam uit Boskoop met een
vriend het voetbalterrein te Alphen a.d.
Rijn. Toen het terrein werd afgekeurd
keerden de beide Boskoopers per rij
wiel naar hun woonplaats terug. Onder
weg werd een café blezocht. Zondag
avond kwam v. d. S. niet thuis, doch
aanvankelijk werd hieraan weinig aan
dacht geschonken. Toen hij echter ook
Dinsdag niet was teruggekeerd, werd
de politie van een en ander op de
hoogte gebracht. De politie van Alphen
en van Boskoop stelden een onder
zoek in. De vriend van v. d. S. kon
zich niets van het voorgevallene herin
neren, hij wist ook niet, waar hij v. d.
S. was kwijtgeraakt. De politie is daar
op in de Gouwe gaan dreggen met het
resultaat, dat Dinsdagmiddag het lijk
van v. d. S. is opgehaald. Van der
Stam was niet gehuwd.
o
BRAND TE UTRECHT.
Dezer dagen brak brand uit in een
perceel aan de Oude Gracht te Utrecht,
waar gevestigd is een werkplaats van
de N.V. Utrechtsche Fabriek van Rol
lend Materiaal. Onmiddellijk werd de
brandweer gewaarschuwd, die met twee
stralen het vuur, dat in het achter
gedeelte van het pand woedde, aan
tastte.
Binnen een half uur was men den
brand meester. Omtrent de schade en
de oorzaak kon nog niets medegedeeld
worden.
HEUSDEN.
Boterprijs. Rectificatie.
De boterprijs in ons nummer van j I.
Woensdag 18 dezer moet niet zijn 97y2
cent, doch 92yg cent per pond.
De beide candidaten van de Eerw.
Zuster Aniceta der R. K. Zusterschool,
de dames A. van Haren en A. de Visser,
slaagden te Geertruidenberg bij het op
44 en 16 Januari gehouden examen
voor costumière.
De heer Adr. J. Dankers, bouw
kundige alhier, is door den Inspecteur
der Dir Belastingen te Waalwijk benoemd
tot schatter van de Personeele Belasting.
De Zaterdag gehouden Damwed-
strijd tusschen „V. D." en „Bossche dam
club" werd door laatstgenoemde vereeni-
ging met 408 (voorloopig) gewonnen.
Aan het le bord speelde de Graag tegen
Kipping, een zeer kalme partij aangezien
Kipping heel voorzichtig speelde en blijk
baar op remise aanstuurde, 't geen hem
bijna gelukt was. Doch in een stand van
4 om 4 speelde de Graag zijn laatste
troef en won na een blunder van zijn
tegenstander. A. Deurloo die zijn partij
eerst 1 x/g uur later kon beginnen speelde
tegen Sterk. Deze partij moest echter
afgebroken worden en aan een arbitraire
beslissing worden overgegeven. De Joode
kon op het spel van zijn tegenstander
(Hanegraaf) geen vat krijgen en toen in
het eindspel zich een winstvariant voor
deed zag den V.D.er deze over het hoofd
en eindigde de partij in remise. De 4e
party tusschen Pellekaan en v. d. Sluis
werd aan beide zijden goed gespeeld zoo
dat ook deze partij remise werd. De
debutant van bord 5 Ger. Jonker had in
Roefïen een gevaarlijke tegenstander.
Doch de jonge V.D.er weerde zich geducht
maar in een goede stand deed hij een
fatale zet waarna de partij verloren was.
Bax speelde tegen W. v. d. Loo. Aan
beide zijden werd goed spel geleverd, doch
Bax liep in een combinatie die direct be
slissend was, de V.D.er gaf de partij dan
ook op. Bord 7 J. Swagemakers speelde
een partij tegen J. Peperkamp met wis
selende kansen, beiden zagen enkele com-
voor het Land van Hensden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard
J. j). tattkhnyzen (o'$ lank Jt.V.
Pil nunimer tiestaat uil 3 dladen
UUIStRO