M. NORT, GORINCHEM
Ou immer sestaat uil 3 aiaden
Ruwe Handen
Vrachtauto-concessies.
Uw juist gewicht
Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN,
Gediplomeerd Opticien.
A.Verschuur-Baert
No5310 Vrijdag 3 Maart 1933.
Bijzonder voordeelige aanbieding
buitenland.
telbp. mo. is Eaamsdonksveer.
Agentschap vae de flajUrdanjcbc Bask jf.V, Amsterdam.
ÊtÊkËk ÊÊÊk nnmn
HERO
Binnenland.
1and van altena
Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en
VRIJDAGMIDDAG.
Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.10,
franco per post beschikt f 1.25. Bij onze Agenten 10 cent
per week. Afzonderlijke nummers 5 cent.
Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.
Zusterhuis 6
lederen MAANDAG van 911 uur komt een
Gediplomeerd Specialist Orthopaedist-Bandagist ten
onzent, voor het aanmeten van
Buikgordels, -Banden, -Corsetten
Breakbanden, Elastieken kousen, Steunzolen.
UITSLUITEND NAAR MAAT.
Het hand over hand toenemende
automobielverkeer heeft de laatste
jaren in ons land heel wat beroering
gewekt. Het hardst is natuurlijk ge
schreeuwd door die partijen, die zich
in hare verdiensten door dit ver
keer zagen benadeeld n.l. de trams
en de spoorwegen. De trams werden
gedwongen de autoconcurrentie met
eigen wagens te lijf te gaan door
n.l. zelf autobusdiensten in te stel
len om zoo de bezwaren aan de
stoomtram verbonden, t.w. geringe
snelheid en geringe rijfrequentie, te
ondervangen. Was eene trammaat-
schappii niet krachtig genoeg om
zich zelf te helpen dan werd zoo
nu en dan door de regeering de
helpende hand toegestoken. Autobus
concessies werden niet gegeven of
niet verlengd wanneer de tram zich
verbond om door electrificatie of an
dere verbetering in de tractie aan de
wenschen van het publiek weer te
gemoet te komen.
Van hoogerhand is het vraagstuk
inderdaad reeds geruimen tijd beke
ken, eenige staatscommissies hebben
zich ermee bezig gehouden, en het
laatst heeft de commissie-Weiter op
dit terrein ook nog een hartig woord
je meegesproken. Dat vooral in de
laatste paar jaren dit onderwerp meer
en meer de aandacht trekt en dat
juist nu de regeering het in haar (be
leid begint te betrekken, moet wel
voornamelijk worden toegeschreven
aan de omstandigheid dat zii daar
direct belang bij heeft gekregen nu
de staatsspoorwegen een stevig te
kort hebben dat de Staat ingevolge
de bekende overeenkomst inzake de
naasting moet aanvullen, dusdanig
dat op de aandeelen 4 pCt. (vroeger
5 pCt.j dividend kan worden uitge
keerd. Het is dus voor de regeering
direct eigen belang geworden om de
autoconcurrentie die eigenlijk staats-
concurrentie is geworden in een zoo
eng mogelijk gebied terug te drin
gen.
De begrooting heeft al verschillen
de maatregelen aangekondigd die
hierop betrekking hebben, dit in ver
band met het geraamde tekort op
de spoorwegen, dat men maar onge
dekt liet omdat het toch op deze
wijze zou verdwijnen. Die plannen
wachten nog steeds op uitvoering. Is
juist hetgeen wij vernamen dan wil
men daarmede de richting uitgaan,
zooals die in het rapport-Weiter is
aangegeven n.l. instelling van een
Verkeersfonds, waarin inkomsten
worden gestort niet alleen uit het
autovervoer, maar ook uit de
spoor- en tramwegen, terwijl ook uit
gaven voor beide doeleinden daar
voor geput zullen worden. Zulks ge
schiedt dan onder de leuzemeer
eenheid in de politiek ten aanzien
van het verkeerswezen, niet telkens af
zonderlijke behandeling van een be
paalde groep verkeer. Die leuze klinkt
erg mooi, maar zii komt ten slotte
daarop neer dat de weg naar een
absoluut onoeconomische verkeers-
ontwikkeling wordt geopend.
Bedoelde eenheid is de vlag, maar
de lading ishet lichaam van de
spoorwegen, dat gesauveerd moet
worden. En om dat doel te berei
ken werden plannen beraamd om de
meest elementair oeconomische be
ginselen met voeten te treden.
Een van die beginselen is, dat in
dien door een uitvinding of door wel
ke gebeurtenis ook een bepaald pro
duct goedkooper dan tot nu toe ge
maakt kan worden, de gemeenschap
er belang bij heeft dat die nieuwe
productiewijze wordt gevolgd.
Dien vooruitgang tegen te willen
houden omdat voorkomen moet wor
den dat het volksvermogen belegd
in de oude productiewijze te gron
de gaat" berust op een misvatting,
om de eenvoudige reden dat van het
moment af dat die nieuwe methode
mogelijk is, dat vermogen voor de
gemeenschap al verloren is. Nu kan
men schijnbaar dat kapitaal intact
houden door met behulp van regee-
ringsmaatregelen de opkomst van het
nieuwe product tegen te houden,
maar dan beteekent dat: dat de
verbruikers in den prijs een belas
ting gaan betalen waarmee de hou
ders van het kapitaal, dat zichzelf
door den techniekvooruitgang heeft
overleefd, gesteund worden. Nu zijn
er inderdaad heel veel bedrijven te
gronde gegaan omdat rif de econo
mische ontwikkeling tegen hadden,
maar als regel heeft men die toch
niet op deze wijze gesteund. Zou
men dat wel gedaan hebben dan zou
den wii de chemische industrie in
de kiem hebben gesmoord opdat
toch vooral indigo- en meekrapcul
tuur niét te gronde zouden gaan, dan
voor 3 ct.
op de Perionen-weegachaal
in de
DROGISTERIJ
Botermarkt 72 HEUSDEN.
zouden wii.geen gasfabrieken hebben,
omdat de raapolienijverheid onder de
nieuwe verlichtingstechniek zou lil
den. Met andere woorden: dan zou
den wii nog in de middeleeuwen zit
ten.
Deze heele geschiedenis is even
wel nog in een toestand van wording.
Wel is een ander punt al in een
wat verder gevorderd stadium en dat
is 'dit. Het vrachtautoverkeer, voor
zoover het betreft publieke diensten,
dus niet eigen vrachtautovervoer in
bedrijven, zal geconcessioneerd wor
den. Dat belanghebbenden dit be
schouwen als een stap op den weg
om hen te verdringen ten behoeve
van het vrachtvervoer per spoor, is
volkomen begrijpelijk. Toch behoeft
zulks nog niet te zijn eene bevoor
deeling van een bepaalden tak van
bedrijf, die de regeering na aan het
hart ligt. Wii kennen het concessie
wezen op het gebied van vriiwel alle
openbare vervoermiddelen, den trein,
de tram, de autobus, de stationnee-
rende taxi, alle zijn geconcessioneerd
en hebben zich te houden aan be
paalde door de overheid gestelde re
gelen. Die regelen ziin gesteld ten
behoeve van het publiek, opdat men
kan rekenen op een regelmatig, goed
functionneeren van den dienst en om
overmatige concurrentie, die een
dienst absoluut slecht kan maken, te
weren. Ook is met het stellen dier
regelen beoogd „dubbelinvesteering"
van kapitaal te voorkomen.
Dat men op het gebied van het
vrachtvervoer ten dienste van het pu
bliek diezelfde principes zou gaan
huldigen, is zeker te motiveeren. Het
vrachtvervoer met spoor en tram is
trouwens wel reeds in de concessiepo-
litiek betrokken en alleen al daar
om zou men kunnen concludeeren.
dat het niet geheel billijk is een
andere groep vrachtvervoer geheel en
al vrijheid te geven van doen en la
ten.
Binnen afzienbaren tijd zal de
Tweede Kamer deze aangelegenheid
te behandelen hebben en dan is het
noodig. dat zii in het bijzonder- let
op de strekking der wetsvoorstellen.
Zii zal nauwgezet hebben na te gaan
of het werkelijk de bedoeling is om
ten behoeve van het publiek, dat door
de vrachtauto's wordt bediend, ze
kere regelen te stellen om te voor
komen dat andere vervoerders in ee
ne minder gunstige positie staan,
dan wel of men beoogt den spoor
wegen inkomsten toe te voeren, die
op oeconomische gronden bii het au
totransport thuis behoeven. Om dit
te kunnen uitmaken moet een nauw
keurig onderzoek worden ingesteld
naar de kosten, welke beide vormen
van transport involveeren. Het rap-
port-Welter met een paar algemeene
opmerkingen is daarvoor niet vol
doende. maar alle kostenfactoren
moeten deugdelijk worden nagegaan,
terwijl ook de belastingen die reeds
worden opgebracht (voor het auto
transport dus ook de benzinebelas
ting') in aanmerking moeten wor
den genomen.
DE SECRETARIS VAN EORD ONT
VOERD?
Sinds Maandagmiddag wordt de secre
taris van Henri Ford, G. Liebold, ver
mist. Men vreest, dat hij is ontvoerd.
Hy was den laatsten tyd met Edsel Ford
bezig met de saneering van het bank
wezen te Detroit. De geheele politie is
in actie om den vermiste op te sporen.
Liebold is sedert ODgeveer 20 jaren bij
Ford in dienst.
O—
„HEKS" LEVEND VERBRAND.
Te Sohlhaes in Portugal heeft zich een
vreeselijk drama afgespeeld. Een vrouw,
die reeds geruimen tijd met een ernstige
ziekte te bed lag, ontbood een toovenares,
die verklaarde, dat een buurvrouw schuld
had aan haar ziekte. Op aanraden van
de toovenares hebben vijf sterke boeren,
familieleden van de vrouw, de zoogen.
„behekste" buurvrouw overvallen en haar
zwaar mishandeld en ten slotte levend
verbrand. Vijf daders zyn aangehouden.
O
VIER ARBEIDERS IN DE SCHELDE
VERDRONKEN
Uit Parijs wordt gemeldMaandag
avond te ongeveer half vijf is bij 't me
ren van de Cie. Maritime Beige, aan den
drijvenden aanlegsteiger te Hemixem bij
Antwerpen, een ernstig ongeluk gebeurd,
dat aan vier personen het leven heeft
gekost.
Tengevolge van de giertij is een kabel,
waarmede een der drijvende pontons aan
den wal vastgemaakt was, gebroken.
De ponton werd door den stroom me-
degesleurd. De brug, die er op rustte,
brak middendoor; 12 arbeiders die zich
erop bevonden, kwamen in de Schelde
terecht. Een motorboot snelde onmiddel
lijk te hulp en wist verschillende dren
kelingen op te pikken. Vier man zijn
verdronken.
O
DE ONTVOERING VAN
BOETTCHER.
Uit Danver in Colorado wordt gemeld,
dat Charles Boettcher een nieuwen brief
heeft ontvangen van de ontvoerders van
zijn zoon, waarin bem wordt medegedeeld,
dat hij binnenkort de laatste instructies
zal ontvangen omtrent de wijze waarop
bij de 60.000 dollar losgeld voor zijn
zoon zal moeten deponeeren. Boettcher
heeft na het ontvangen van deze brief
geweigerd verdere inlichtingen te ver
strekken aan bet hoofd van de politie
Al bert Clark, uit vrees, dat de ontvoer
ders zich op zijn zoon zullen wreken.
O
DE STRIJD IN JEHOL.
Er ziin aanwijzingen, dat de Japanners
op bun opmarsch naar de stad in Jebol
krachtiger tegenstand gaan ontmoeteo,
dan zij tot dusver te overwinnen heb
ben gehad. De Chineezen vinden hierbij
5. P. üiktoyiei f Co'; Soak K-V-
Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden
Opent rekening-courant met rentevergoeding.
Incasseert Binaen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst
Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK. W Spaarboekjes gratis bjj eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
T. BOONSTRA
Ruwe Huid-Schrale Lippen
in de natuurlijke gesteldheid van den
bodem een geweldigen hulp. Het terrein
is hier n.l. doorsneden door ravijnen. Te
Dairen heeft men d«n indruk dat uit
de wijze van strijden van de Chineezen,
blijkt, dat zij de adviezen van buiten
landsche militaire raadgevers opvolgen,
Van Chineesche zijde wordt gemeld,
dat de Japansche opmarsch definitief tot
staan is gebracht, zoodat men in de
eerstvolgende dagen bloedige en verbit
terde gevechten verwacht Gelijk tot
dusver steeds het geval was, gaat ook
thans iedere nieuwe Japansche aanval
gepaard met een geweldig luchtbombar
dement.
PICCALILLY
UITJES I per flacon 30 ct.
AUGURKEN
SPERCIE-
BOONEN
SPINAZIE
p. gr. bl. 29, 50 ct.
30
SNIJBOONEN 33,40
DOPERWTEN,, 37%,
55, 70
a, öaaueivs
Botermarkt 88 - HEUSDEN.
KON DE DEKENS NIET
VERDRAGEN.
Voelde zich als vergiftigd.
Rheumatische pijnen nu overwonnen.
Het lijkt bijna ongelooflijk, dat een
vrouw in een dergelijken toestand
kan geraken bedlegerig door rheu-
matiek, zoo gekweld door pijn, dat
zij het gewicht van de dekens zelfs
niet verdragen kon en toch, dank
zij Kruschen, leeft en beweegt zij zich
nu zoo goed als ieder ander. Maar
hier volgt haar eigen verslag van
haar herstel zooals zij het zelf
schreef
„Ik had hevige rheumatiek en het
werd zoo ernstig, dat ik niet meer
loopen kon; ik lag zelfs in bed met
een rek om mijn been gebouwd, om
dat ik het gewicht van de dekens
niet verdragen kon. Mijn heele or
ganisme leek wel vergiftigd. In een
Engelsch blad, dat een vriendin me
leende, had ik eens een Kruschen-
advertentie gelezen, en die adverten
tie wilde mij maar niet uit de ge
dachten. Ik kocht toen een flacon
Kruschen Salts en vanaf de eerste
paar doses voelde ik me al beter.
Dus ben ik er steeds mee doorgegaan.
Dat alles was ongeveer acht jaar ge
leden. Maar ik heb sedert jaren geen
rheumatiek meer gehad en kan nu
even goed loopen als ieder ander.
Nog steeds ga ik door met Kruschen
te nemen. Eiken dag mijn kleine do
sis, anders heb ik niets noodig. Mijn
teint is frisch en helder als van een
baby. Ik ben 46 jaar oud, maar ik
voel me ongeveer 20, dank zij Kru
schen". Mevr. M. G.
De oorzaak van rheumatiek is een
teveel aan urinezuur in het lichaam,
hetgeen ontstaan is door te trage
werking der inwendige organen (o.a.
ingewanden en nieren). En indien
deze organen niet beter gaan wer
ken, hoopt dit kwaadaardig urine
zuur en andere afvalstoffen, die Uw
gezondheid kunnen benadeelen, zich
steeds meer in Uw lichaam op. De
zes verschillende zouten in Kruschen
nu, sporen deze afvoerorganen tot
betere werking aan, zóó dat alle op
gehoopte schadelijke afvalstoffen uit
het lichaam verwijderd worden. Daar
na zal de geregelde „kleine, dage-
lijksche dosis" ervoor zorgen, dat der
gelijke schadelijke stoffen zich nooit
meer in Uw organisme ophoopen.
Kruschen Salts is uitsluitend ver
krijgbaar bij alle apothekers en dro
gisten a f0,90 en f 1,60 per flacon.
Stralende gezondheid voor één cent
per dag. Adv.
HET GEVAARLIJKE WAPEN.
Toen de ongehuwde sleepbootkapi
tein H. K. uit Zutfen, liggende met
zijn sleepboot „Gelria" uit Arnhem
nabij de Nieuwe Havenbrug te Zwol
le, bezig was een revolver te laden,
ging het wapen plotseling af, en werd
K. door een kogel in de linkerborst
streek getroffen. Ernstig gewond viel
hij neer. De op het schip aanwezige
bootslieden waarschuwden terstond de
politie, die den man naar een zieken
huis brachten.
Bij het schoonmaken van een ge
laden geweer door den landbouwer
D. M. te Haarlemmermeer ging on
verwacht een schot af, waarbij de
geheele lading den man door den
linkervoet ging. Dit lichaamsdeel
werd zoo zwaar gekwetst, dat een
tweetal teenen geamputeerd moest
worden.
O—
IN EEN LOOIKUIP GEVALLEN.
De 68-jarige leerlooier H. Tiele-
mans te Rijen is voorover in een
kuip gevallen, waarin men huiden
placht te spoelen. Een dokter stelde
den dood vast tengevolge van hart
verlamming.
O
„DE ZEVEN PROVINCIËN".
De kapitein-luitenant ter zee P. Ei
kenboom, de luitenant ter zee ie
klasse C. Meyer en de luitenant ter
zee der ie klasse W. F. J. Fels,
zijn met ingang van 24 Februari j.l.
in hun betrekkingen geschorst op
grond van het ie lid van artikel
17 van het reglement op den rechts
toestand der militairen bij de Zee
macht.
O—
OVERREDEN.
De 31-jarige P. de Krom uit Steen-
sel is op den weg tusschen Steensel
en Eersel, doordat hij verkeerd uit
week, door de stoomtram gegrepen
en overreden. Het linkeronderbeen
werd geheel verbrijzeld. In zorgwek-
kenden toestand werd hij naar het
R. K. Ziekenhuis te Eindhoven over
gebracht, alwaar hij is overleden.
Den machinist treft geen schuld.
voor het Land van Hensden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard
—O—