M. NORT, GORINCHEM Ou immer sestaat uil 3 aiaden Ruwe Handen Vrachtauto-concessies. Uw juist gewicht Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN, Gediplomeerd Opticien. A.Verschuur-Baert No5310 Vrijdag 3 Maart 1933. Bijzonder voordeelige aanbieding buitenland. telbp. mo. is Eaamsdonksveer. Agentschap vae de flajUrdanjcbc Bask jf.V, Amsterdam. ÊtÊkËk ÊÊÊk nnmn HERO Binnenland. 1and van altena Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.10, franco per post beschikt f 1.25. Bij onze Agenten 10 cent per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. Zusterhuis 6 lederen MAANDAG van 911 uur komt een Gediplomeerd Specialist Orthopaedist-Bandagist ten onzent, voor het aanmeten van Buikgordels, -Banden, -Corsetten Breakbanden, Elastieken kousen, Steunzolen. UITSLUITEND NAAR MAAT. Het hand over hand toenemende automobielverkeer heeft de laatste jaren in ons land heel wat beroering gewekt. Het hardst is natuurlijk ge schreeuwd door die partijen, die zich in hare verdiensten door dit ver keer zagen benadeeld n.l. de trams en de spoorwegen. De trams werden gedwongen de autoconcurrentie met eigen wagens te lijf te gaan door n.l. zelf autobusdiensten in te stel len om zoo de bezwaren aan de stoomtram verbonden, t.w. geringe snelheid en geringe rijfrequentie, te ondervangen. Was eene trammaat- schappii niet krachtig genoeg om zich zelf te helpen dan werd zoo nu en dan door de regeering de helpende hand toegestoken. Autobus concessies werden niet gegeven of niet verlengd wanneer de tram zich verbond om door electrificatie of an dere verbetering in de tractie aan de wenschen van het publiek weer te gemoet te komen. Van hoogerhand is het vraagstuk inderdaad reeds geruimen tijd beke ken, eenige staatscommissies hebben zich ermee bezig gehouden, en het laatst heeft de commissie-Weiter op dit terrein ook nog een hartig woord je meegesproken. Dat vooral in de laatste paar jaren dit onderwerp meer en meer de aandacht trekt en dat juist nu de regeering het in haar (be leid begint te betrekken, moet wel voornamelijk worden toegeschreven aan de omstandigheid dat zii daar direct belang bij heeft gekregen nu de staatsspoorwegen een stevig te kort hebben dat de Staat ingevolge de bekende overeenkomst inzake de naasting moet aanvullen, dusdanig dat op de aandeelen 4 pCt. (vroeger 5 pCt.j dividend kan worden uitge keerd. Het is dus voor de regeering direct eigen belang geworden om de autoconcurrentie die eigenlijk staats- concurrentie is geworden in een zoo eng mogelijk gebied terug te drin gen. De begrooting heeft al verschillen de maatregelen aangekondigd die hierop betrekking hebben, dit in ver band met het geraamde tekort op de spoorwegen, dat men maar onge dekt liet omdat het toch op deze wijze zou verdwijnen. Die plannen wachten nog steeds op uitvoering. Is juist hetgeen wij vernamen dan wil men daarmede de richting uitgaan, zooals die in het rapport-Weiter is aangegeven n.l. instelling van een Verkeersfonds, waarin inkomsten worden gestort niet alleen uit het autovervoer, maar ook uit de spoor- en tramwegen, terwijl ook uit gaven voor beide doeleinden daar voor geput zullen worden. Zulks ge schiedt dan onder de leuzemeer eenheid in de politiek ten aanzien van het verkeerswezen, niet telkens af zonderlijke behandeling van een be paalde groep verkeer. Die leuze klinkt erg mooi, maar zii komt ten slotte daarop neer dat de weg naar een absoluut onoeconomische verkeers- ontwikkeling wordt geopend. Bedoelde eenheid is de vlag, maar de lading ishet lichaam van de spoorwegen, dat gesauveerd moet worden. En om dat doel te berei ken werden plannen beraamd om de meest elementair oeconomische be ginselen met voeten te treden. Een van die beginselen is, dat in dien door een uitvinding of door wel ke gebeurtenis ook een bepaald pro duct goedkooper dan tot nu toe ge maakt kan worden, de gemeenschap er belang bij heeft dat die nieuwe productiewijze wordt gevolgd. Dien vooruitgang tegen te willen houden omdat voorkomen moet wor den dat het volksvermogen belegd in de oude productiewijze te gron de gaat" berust op een misvatting, om de eenvoudige reden dat van het moment af dat die nieuwe methode mogelijk is, dat vermogen voor de gemeenschap al verloren is. Nu kan men schijnbaar dat kapitaal intact houden door met behulp van regee- ringsmaatregelen de opkomst van het nieuwe product tegen te houden, maar dan beteekent dat: dat de verbruikers in den prijs een belas ting gaan betalen waarmee de hou ders van het kapitaal, dat zichzelf door den techniekvooruitgang heeft overleefd, gesteund worden. Nu zijn er inderdaad heel veel bedrijven te gronde gegaan omdat rif de econo mische ontwikkeling tegen hadden, maar als regel heeft men die toch niet op deze wijze gesteund. Zou men dat wel gedaan hebben dan zou den wii de chemische industrie in de kiem hebben gesmoord opdat toch vooral indigo- en meekrapcul tuur niét te gronde zouden gaan, dan voor 3 ct. op de Perionen-weegachaal in de DROGISTERIJ Botermarkt 72 HEUSDEN. zouden wii.geen gasfabrieken hebben, omdat de raapolienijverheid onder de nieuwe verlichtingstechniek zou lil den. Met andere woorden: dan zou den wii nog in de middeleeuwen zit ten. Deze heele geschiedenis is even wel nog in een toestand van wording. Wel is een ander punt al in een wat verder gevorderd stadium en dat is 'dit. Het vrachtautoverkeer, voor zoover het betreft publieke diensten, dus niet eigen vrachtautovervoer in bedrijven, zal geconcessioneerd wor den. Dat belanghebbenden dit be schouwen als een stap op den weg om hen te verdringen ten behoeve van het vrachtvervoer per spoor, is volkomen begrijpelijk. Toch behoeft zulks nog niet te zijn eene bevoor deeling van een bepaalden tak van bedrijf, die de regeering na aan het hart ligt. Wii kennen het concessie wezen op het gebied van vriiwel alle openbare vervoermiddelen, den trein, de tram, de autobus, de stationnee- rende taxi, alle zijn geconcessioneerd en hebben zich te houden aan be paalde door de overheid gestelde re gelen. Die regelen ziin gesteld ten behoeve van het publiek, opdat men kan rekenen op een regelmatig, goed functionneeren van den dienst en om overmatige concurrentie, die een dienst absoluut slecht kan maken, te weren. Ook is met het stellen dier regelen beoogd „dubbelinvesteering" van kapitaal te voorkomen. Dat men op het gebied van het vrachtvervoer ten dienste van het pu bliek diezelfde principes zou gaan huldigen, is zeker te motiveeren. Het vrachtvervoer met spoor en tram is trouwens wel reeds in de concessiepo- litiek betrokken en alleen al daar om zou men kunnen concludeeren. dat het niet geheel billijk is een andere groep vrachtvervoer geheel en al vrijheid te geven van doen en la ten. Binnen afzienbaren tijd zal de Tweede Kamer deze aangelegenheid te behandelen hebben en dan is het noodig. dat zii in het bijzonder- let op de strekking der wetsvoorstellen. Zii zal nauwgezet hebben na te gaan of het werkelijk de bedoeling is om ten behoeve van het publiek, dat door de vrachtauto's wordt bediend, ze kere regelen te stellen om te voor komen dat andere vervoerders in ee ne minder gunstige positie staan, dan wel of men beoogt den spoor wegen inkomsten toe te voeren, die op oeconomische gronden bii het au totransport thuis behoeven. Om dit te kunnen uitmaken moet een nauw keurig onderzoek worden ingesteld naar de kosten, welke beide vormen van transport involveeren. Het rap- port-Welter met een paar algemeene opmerkingen is daarvoor niet vol doende. maar alle kostenfactoren moeten deugdelijk worden nagegaan, terwijl ook de belastingen die reeds worden opgebracht (voor het auto transport dus ook de benzinebelas ting') in aanmerking moeten wor den genomen. DE SECRETARIS VAN EORD ONT VOERD? Sinds Maandagmiddag wordt de secre taris van Henri Ford, G. Liebold, ver mist. Men vreest, dat hij is ontvoerd. Hy was den laatsten tyd met Edsel Ford bezig met de saneering van het bank wezen te Detroit. De geheele politie is in actie om den vermiste op te sporen. Liebold is sedert ODgeveer 20 jaren bij Ford in dienst. O— „HEKS" LEVEND VERBRAND. Te Sohlhaes in Portugal heeft zich een vreeselijk drama afgespeeld. Een vrouw, die reeds geruimen tijd met een ernstige ziekte te bed lag, ontbood een toovenares, die verklaarde, dat een buurvrouw schuld had aan haar ziekte. Op aanraden van de toovenares hebben vijf sterke boeren, familieleden van de vrouw, de zoogen. „behekste" buurvrouw overvallen en haar zwaar mishandeld en ten slotte levend verbrand. Vijf daders zyn aangehouden. O VIER ARBEIDERS IN DE SCHELDE VERDRONKEN Uit Parijs wordt gemeldMaandag avond te ongeveer half vijf is bij 't me ren van de Cie. Maritime Beige, aan den drijvenden aanlegsteiger te Hemixem bij Antwerpen, een ernstig ongeluk gebeurd, dat aan vier personen het leven heeft gekost. Tengevolge van de giertij is een kabel, waarmede een der drijvende pontons aan den wal vastgemaakt was, gebroken. De ponton werd door den stroom me- degesleurd. De brug, die er op rustte, brak middendoor; 12 arbeiders die zich erop bevonden, kwamen in de Schelde terecht. Een motorboot snelde onmiddel lijk te hulp en wist verschillende dren kelingen op te pikken. Vier man zijn verdronken. O DE ONTVOERING VAN BOETTCHER. Uit Danver in Colorado wordt gemeld, dat Charles Boettcher een nieuwen brief heeft ontvangen van de ontvoerders van zijn zoon, waarin bem wordt medegedeeld, dat hij binnenkort de laatste instructies zal ontvangen omtrent de wijze waarop bij de 60.000 dollar losgeld voor zijn zoon zal moeten deponeeren. Boettcher heeft na het ontvangen van deze brief geweigerd verdere inlichtingen te ver strekken aan bet hoofd van de politie Al bert Clark, uit vrees, dat de ontvoer ders zich op zijn zoon zullen wreken. O DE STRIJD IN JEHOL. Er ziin aanwijzingen, dat de Japanners op bun opmarsch naar de stad in Jebol krachtiger tegenstand gaan ontmoeteo, dan zij tot dusver te overwinnen heb ben gehad. De Chineezen vinden hierbij 5. P. üiktoyiei f Co'; Soak K-V- Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binaen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. W Spaarboekjes gratis bjj eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie T. BOONSTRA Ruwe Huid-Schrale Lippen in de natuurlijke gesteldheid van den bodem een geweldigen hulp. Het terrein is hier n.l. doorsneden door ravijnen. Te Dairen heeft men d«n indruk dat uit de wijze van strijden van de Chineezen, blijkt, dat zij de adviezen van buiten landsche militaire raadgevers opvolgen, Van Chineesche zijde wordt gemeld, dat de Japansche opmarsch definitief tot staan is gebracht, zoodat men in de eerstvolgende dagen bloedige en verbit terde gevechten verwacht Gelijk tot dusver steeds het geval was, gaat ook thans iedere nieuwe Japansche aanval gepaard met een geweldig luchtbombar dement. PICCALILLY UITJES I per flacon 30 ct. AUGURKEN SPERCIE- BOONEN SPINAZIE p. gr. bl. 29, 50 ct. 30 SNIJBOONEN 33,40 DOPERWTEN,, 37%, 55, 70 a, öaaueivs Botermarkt 88 - HEUSDEN. KON DE DEKENS NIET VERDRAGEN. Voelde zich als vergiftigd. Rheumatische pijnen nu overwonnen. Het lijkt bijna ongelooflijk, dat een vrouw in een dergelijken toestand kan geraken bedlegerig door rheu- matiek, zoo gekweld door pijn, dat zij het gewicht van de dekens zelfs niet verdragen kon en toch, dank zij Kruschen, leeft en beweegt zij zich nu zoo goed als ieder ander. Maar hier volgt haar eigen verslag van haar herstel zooals zij het zelf schreef „Ik had hevige rheumatiek en het werd zoo ernstig, dat ik niet meer loopen kon; ik lag zelfs in bed met een rek om mijn been gebouwd, om dat ik het gewicht van de dekens niet verdragen kon. Mijn heele or ganisme leek wel vergiftigd. In een Engelsch blad, dat een vriendin me leende, had ik eens een Kruschen- advertentie gelezen, en die adverten tie wilde mij maar niet uit de ge dachten. Ik kocht toen een flacon Kruschen Salts en vanaf de eerste paar doses voelde ik me al beter. Dus ben ik er steeds mee doorgegaan. Dat alles was ongeveer acht jaar ge leden. Maar ik heb sedert jaren geen rheumatiek meer gehad en kan nu even goed loopen als ieder ander. Nog steeds ga ik door met Kruschen te nemen. Eiken dag mijn kleine do sis, anders heb ik niets noodig. Mijn teint is frisch en helder als van een baby. Ik ben 46 jaar oud, maar ik voel me ongeveer 20, dank zij Kru schen". Mevr. M. G. De oorzaak van rheumatiek is een teveel aan urinezuur in het lichaam, hetgeen ontstaan is door te trage werking der inwendige organen (o.a. ingewanden en nieren). En indien deze organen niet beter gaan wer ken, hoopt dit kwaadaardig urine zuur en andere afvalstoffen, die Uw gezondheid kunnen benadeelen, zich steeds meer in Uw lichaam op. De zes verschillende zouten in Kruschen nu, sporen deze afvoerorganen tot betere werking aan, zóó dat alle op gehoopte schadelijke afvalstoffen uit het lichaam verwijderd worden. Daar na zal de geregelde „kleine, dage- lijksche dosis" ervoor zorgen, dat der gelijke schadelijke stoffen zich nooit meer in Uw organisme ophoopen. Kruschen Salts is uitsluitend ver krijgbaar bij alle apothekers en dro gisten a f0,90 en f 1,60 per flacon. Stralende gezondheid voor één cent per dag. Adv. HET GEVAARLIJKE WAPEN. Toen de ongehuwde sleepbootkapi tein H. K. uit Zutfen, liggende met zijn sleepboot „Gelria" uit Arnhem nabij de Nieuwe Havenbrug te Zwol le, bezig was een revolver te laden, ging het wapen plotseling af, en werd K. door een kogel in de linkerborst streek getroffen. Ernstig gewond viel hij neer. De op het schip aanwezige bootslieden waarschuwden terstond de politie, die den man naar een zieken huis brachten. Bij het schoonmaken van een ge laden geweer door den landbouwer D. M. te Haarlemmermeer ging on verwacht een schot af, waarbij de geheele lading den man door den linkervoet ging. Dit lichaamsdeel werd zoo zwaar gekwetst, dat een tweetal teenen geamputeerd moest worden. O— IN EEN LOOIKUIP GEVALLEN. De 68-jarige leerlooier H. Tiele- mans te Rijen is voorover in een kuip gevallen, waarin men huiden placht te spoelen. Een dokter stelde den dood vast tengevolge van hart verlamming. O „DE ZEVEN PROVINCIËN". De kapitein-luitenant ter zee P. Ei kenboom, de luitenant ter zee ie klasse C. Meyer en de luitenant ter zee der ie klasse W. F. J. Fels, zijn met ingang van 24 Februari j.l. in hun betrekkingen geschorst op grond van het ie lid van artikel 17 van het reglement op den rechts toestand der militairen bij de Zee macht. O— OVERREDEN. De 31-jarige P. de Krom uit Steen- sel is op den weg tusschen Steensel en Eersel, doordat hij verkeerd uit week, door de stoomtram gegrepen en overreden. Het linkeronderbeen werd geheel verbrijzeld. In zorgwek- kenden toestand werd hij naar het R. K. Ziekenhuis te Eindhoven over gebracht, alwaar hij is overleden. Den machinist treft geen schuld. voor het Land van Hensden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard —O—

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1933 | | pagina 1