MORT, Gorcum, Bummer bestaat uit 3 Bladen 5. p. lukbnyzei Co s Bank Jt.V. Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN 0 Losse koffie No. 5324 Vrijdag 21 April 1933 Orthopaedïe en Bandages, UNO van altena Iets belangrijks voor Autobestuurders. ftgetsbcbap van de Itasterdamscbc Bank Jt.VAmstcrdaa. Binnenland. Prima if 82 cent per pond A. BAAIJENSt A. VERSCHUUR=B4ERT Buitenfcimi Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en VRIJ DAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.10, franco per post beschikt f 1.25. Bij onze Agenten lOcent per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. ZUSTERHUIS 6, Gediplomeerd Opticien. Wij hebben aan onze sinds 1876 bestaande zaak verbonden een afdeeling waarin U door een ervaren Specialist wordt aangemeten. Breukbanden, Elastieken Kousen, Buik banden, Gordels, Corsetten, Steunzolen. Alles naar maat. Verder alles op het gebied van Brillen. •it de Ford, hoewel van rechts, doch uit een smallen, onoverzichtelijken zijweg op een hoofdweg met druk en snel automobiel-verkeer komende, de Es sex eerst had moeten laten passeeren, voorrang zich zonder ineer op dien hoofdweg had mogen begeven." De rechtbank accepteerde dit verweer niet. Artikel 5, aldus redeneerde zij, legde nu eenmaal den monteur de ver plichting op, de Ford den voorrang te laten. Dit deed hij niet, doch reed met een snelheid van 65 K.M. per uur door, waaruit zijn schuld moet worden afge- beriidi ,de PUchb artikel 5 na te leven, Over een en ander werd een proce dure gevoerd, welke in twee instanties werd behandeld en ten slotte in cas satie voor den Hoogen Raad kwam. lp die instanties en in cassatie werden verscheidene meeningen verkondigd om trent de beteekenis van voormeld .arti kel 5, welke inderdaad van zeer groot Artikel 5 van het Motor- en Rijwiel- D'jang ^in* aeglcment behelst de verplichting, om I De automotaelmaatschapptj verweer- voo-r het Aan rechtkomend verkeer db ,?'ch v"or rechthank als volgt: den doorgang vrij te laten. Omtrent ™onteur beff< n'et onvoorach dit artikel krijgen we meer en meer "8 8ereden' omdat de bestuurder van rechterlijke uitspraken en als we die uitspraken met elkaar vergelijken zien we, dat omtrent de strekking van het voorschrift nog al verschil van mecning bestaat. Zoo stelde zich de Hooge Raad oor spronkelijk op het standpunt, dat be doelde verplichting onvoorwaardelijk moest worden nageleefd en dat de- geen, die den ander aan zijn rechter hand had, strafbaar was, ook be ging laatstgenoemde zelfs eene overtre ding, door 'b.v. de linkerzijde van den weg te houden. Dit starre standpunt heeft de Hooge Raad in 1931 laten varen door te be slissen, dat 'de van rechts komende bestuurder ook zijnerzijds moet letten op het verkeer, dat van de linkerzijde komt en dat, indien hij verzuimt daar mede rekening te houden, hij mede schuld heeft aan een daaruit voortsprui tend ongeval. i Wij konden ons met deze uitspraak aeer wel Vereensgen, omdat zij de mo gelijkheid opende aan vele onbillijkhe den een eind te maken en tevens om dat zij den van rechts komende zijn vrijbrief om ten aanzien van het ver keer a an de linkerhand een geheel on verschillig standpunt in te nemen, te- *echt ontnam. Het arrest van den Hoogen Raad, dat ons dit artikel in de pen geeft, wil den weg van eene ruimere opvatting van artikel 5, op. Maar het is in het bijzonder belangrijk, omdat het zijn grond vindt in een uitspraak van een Gerechtshof, die een pleidooi inhoudt voor eene wetswijziging, waarbij onder- scheid zal 'worden gemaakt tussehen hoofd- en zijwegen, waarbij de voor- mobielmaatschappij werd dus veroor- lang op de eerstgenoemde zal worden deeld de schade aan den verzekeraar verleend. In zeer groote trekken willen terug te betalen. Zij ging echter in ap- we hier 'de feiten memoreeren. pel, met het gevolg, dat de zaak in een De aanrijding, waar het hier over geheel ander daglicht kwam te staan, gaat, vond plaats op den Leidschen Het Hof overwoog namelijk het ver dat degene, die uit een geringe, niet overzichtelijke laan komt rijden, zich vrijelijk op een hoofdweg mag be geven en dezen versperren, met ne gatie van het naderend snelverkeer. Hij heeft alleen dan voorrang ten op zichte van het op den hoofdweg van links komend verkeer, wanneer dit zich op zoo'danigen afstand bevindt, dat zon der gevaar voor de veiligheid, tijdig kan worden gestopt." In cassatie was de advocaat-gene ah het in het geheel niet met het 'Hof telef. wo. is Raamsdonksvser. Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden. Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen. Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. eens. De beperkende onderscheiding, Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën, die ten aanzien va,, dit artikel 5 U aan-,NeeInl e n t eve r g o e d i n g volgens overeenkomst, trenomen bestaat niet De ronsenuen- Verhuurt Safe Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). K L SPAARBANK, «oe» Spaarboekjes gratis bij eerste storting. tie van de opvatting van het Hof wordt wel in d'en laatsten tijd door ve!ie automobilisten gewenscht, die dan op hun rechterhelft van een hoofdweg zcio snel zouden kunnen rijden als zij ge wijziging spoedig worden aange- zouden verkiezen, zonder zich te be- bracht, want zoolang zij er nog "iet kommeren over het van rechts uit zij- is blijft de regel van kracht: ,,het ver wegen komend verkeer, doch de wet- keer van rechts heeft onder alle om- gever heeft dit niet gewild en derhalve standigheden den voorrang." mag de rechter niet aan dezen wensch tegemoet komen. De Hooge Raad ten slotte ging den gulden middenweg. Het hof neemt terecht aan, aldus ons hoogste rechtscollege, dat artikel 5 den bestuurder van een auto, die met zijn voertuig uit een zijweg op een groo- ten verkeersweg uitkomt, geen vrijdom verleent zich van het op dien weg aan zijn linkerhand naderend verkeer niets Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie T. BOONSTRA en niet op grond van zijn theoretischen aan tiekken, doch onvenet !ait zijn plicht om, naar gelang van omstandi lieden de maatregelen te nemen die, ook als door eens anders fout een on geval dreigt, ,het intreden daarvan kun nen voorkomen. Het Hof echter verbindt aan het be- Botermarkt 72 staan van dien plicht ten onrechte de gevolgtrekking, dat voor den bestuur der van een auto, die den hoofdweg leid. Het feit, dat de bestuurder van de Ford het ongeval had kunnen voorko men, door te stoppen, heft de schuld is opgeheven. Deze rechtsopvatting is onjuist. Wij voor ons voelen het meest voor van den monteur niet op. De Auto- de opvatting van het Gerechtshof. Het is teene opvatting, die reeds lang in de wet had behooren te zijn vastgelegd door dus onderscheid te maken tus sehen hoofd- en zijwegen door te be palen, dat het verkeer op de hoofdwe gen steeds den voorrang behoort te hebben. Wij hebben er reeds meer malen op gewezen, dat het handhaven van de verplichting in artikel 5 neerge legd, met betrekking tot snelverkeers- wegen en daarop aan de rechterzijde uitkomende secundaire wegen, hoogst onpractisch is, bovendien in strijd met de bedoeling van den bouw van snel- verkeerswegen en ten slotte ook ge vaar oplevert. De regel van artikel 5 mag ten aanzien van de hoofdverke- rs- wegen niet blijven bestaan. Zou de Niet te overtreffen t* BOTERMARKT 88 *- 1* HEUSDEN. 7** KOKENDE KOFFIE GEDRONKEN. Het vijfjarig zoontje van den land bouwer A. V. aan den Koudenhoven- scheweg te Eindhoven zette een kan kokende koffie aan den mond. De jon gen bekwam ernstige wonden, waaraan; hij is overleden. o DOOR KOELIE VERMOORD. De 40-jarige A. Luyten, fabriekschef bij de firma Volker te Bandoeng, werk zaam bij het bouwen van kleine wo ningen, is, naar Aneta seint door een koelie van de gemeente vermoord.. De moordenaar, de Makassaar Adji, was twee maanden geleden door de firma Volker ontslagen en hield thans toezicht op de rioleering voor het werkloozentuindorp, waar de heer Luy ten tijdelijk een woning had betrokken, Adji trad tegen een baboe op. Zij hief een gegil aan, waarop de heer Luy ten naar het tweetal toeging, en den Makassaar vermaande. Deze bracht den heer Luyten een doodelijken steek toe. De heer Luyten werd naar het zre- kenhuis overgebracht, waar hij onmid- HET VERRE OOSTEN. de[lijk na aankomst overleed. Het oprukken van de Japanners.Ecn tragische omstandigheid ,s, dat VWIorpnc m„n de moord geschiedde, m tegenwoor digheid van een jeugdig zoontje van het slachtoffer. De dader is in volle confessie. Hij DROGISTERIJ HEUSDEN. Volgens de berichten maakt men zich bezorgd over de Japansche troe- penbewegingen in de richting van de streken van Tienstin en Peking. T P' beweerde door den heer Luyten ge- De Japansche en Mandsjoenjsche s| tc zij he( tlli^n *t. troepen hebben binnen den Grooten keIfnen 'heeft sfesrke dach1e Muur reeds een gebied van 250 vier- t dat hicr wraaWe,iing in kante mijlen bezet. In dit gebied in t jV. de nabijheid van Tsin-wang-tao lig- gen groote Amerikaansche en Engel- sche belangen. De Japansche zaakge- o BOERDERIJEN AFGEBRAND. 1 - j 1 1 x, r i Te Lattrop (gemeente Denekamp) ïs lastigde te Peking heeft zijn twijfel de boeremv£n^g} bewoond door den uitgesproken over de mogelijkheid heeJ. Damhuis hee, daor bramJ van een bezetting van Tientsin cn Pe- vernie]d den stcrken wind slo€ king en verklaarde, dat de Japansche het vuur ovcr dc jn de nabijbekJ troepen zullen worden teruggetrok- staande schuur> die mede ]n asch wer(J wetgever hem bij eventueele wetswij- ken, wanneei de Chmeesche aanval- gejogd. Van den inboedel kon vrijwel ziging handhaven, dan zou hij daar- Jen °P de doorgangen van den Groo- niets worden gered. Verzekering dekt door in hooge mate nalatig zijn, om- dar hij er dan aan mede zoude werken ten Muur zullen ophouden. De Rijks- de schade. De oorzaak van den brand geldmiddelen zijn door de Chinee- js onbekend om de vrijheid van het verkeer op de zen uit de beide bedreigde steden Persoonlijke ongevallen kwamen niel groote snelverkeerswegen te belemme- verwijderd. Na een hevig bombar- Voor. ren en gevaarlijke toestanden te be stendigen. Het Gerechtshof heeft op een en an clement te lancl, en uit de lucht zijn j Ook ontstond brand door onbekende de Chineezen teruggetrokken met een oorzaak i n de boerderij van A. verlies van 4000 dooden en 10,000 van Dijken aan de Kromme Velders- gewonden. Er wordt nog hevig ge- laan onder Apeldoorn. De geheeleboer- der een zeer juisten kijk gehad. Het Straatweg, geheel voor snelverkeer aan- volgende: I heeft de mogelijkheid willen openen vochten 15 mijl ten Westen van derij brandde uit. Alleen ecnig huisraad gelegd en die men hoofdweg welk Wat de snelheid betreft, waarmede J om aan de bezwaren en gevaren, die Peithaiho, dat zich reeds zou hebben kon worden gered. De schade wordt begrip onze wetgeving evenwel niet op den Leidschen Straatweg ter plaat- aan eene strenge uitlegging van ^riikel overgegeven en waar de vreemde- door verzekering gedekt. lingen overhaast de wijk hebben ge- j nomen. O GLI] VLIEGERS DOODGEVAL LEN BOSCHBRAND TE TILBURG, f Op den tweeden Paaschdag des! namiddags omstreeks kwart voort twee werd te Tilburgsche brandweer kent zou kunnen noemen. se is gereden, moet het van algemeene 5 kleven, tegemoet te komen. Een monteur eener automohielmaat- bekendheid worden geacht, dat die weg! We willen geenszins zeggen, dat wij schappij reed op dien weg met een het snelverkeer alleszins toelaat, vooral accoord gaan met hen, die artikel 5 Essex, toebehoorend aan een der cliën- op deze plaats, waar van kruisende we- in zijne algemeenheid veroordeelen. In- ten dier maatschappij, in de richting gen en dichte bebouwing geen sprake tegendeel, daar wij de meening gijn naar Leiden, met een snelheid van meer is. Een snelheid van 63 K.M. toegedaan, dat eene bepaling, als die ongeveer 65 K.M. per uur. per uur 'kan aldaar dan ook niet boven- van artikel 5, groot nuttig .effect kan Onverwacht kwam uit een niet over- matig genoemd worden. Het is den sorteeren. We wijzen slechts op het zichtelijken kleinen weg men zou Hove voorts bekend, dat de bestuurder gewone stadsverkeer en 00L builen pp hem „zijweg" kunnen noemen een van een 'auto, die van den smallen bebouwde kommen, waar de verschil- berger vlieger"Beek <reVallen De pi- len Noordoostenwind vrat het vuup Ford langzaam den grooten weg ppge- weg den 'hoofdweg op komt rijden, lende elkaar kruisende wegen bijna loot overleed op weg naar het zie- in de mastebosschen snel door. Dei reden, ofschoon de bestuurder daarvan alle gelegenheid 'heeft zich te verge- niet van aard verschillen, waar ,de re- kenhuis. brandweer, bijgestaan door politie- Op het vliegveld Neuenkamp bii gealarmeerd voor een grooten brand, Duisburg is de glijvlieger Schmidt die woedde in de bosschen gelegen uit Duisburg omlaag gestort. Hii achter het Stade Wandelbosch, ten werd op slag gedood. Bii Bamberg Noorden van de spoorlijn Tilburg—: is het glijvliegtuig van den Neuren- Breda. Aangewakkerd door den fel- den Essex zag aankomen. Om een aan- wissen, of 'het naderend snelverkeer gel „verkee rvan rechts gaat steeds rijding te voorkomien maakte demon- op den hoofdweg toelaat, dat hij zich voor" volkomen op zijn plaats is. teur, die dus de Ford aan zijn rechter- op dien hoofdweg begeeft, hand had, een manoeuvre, die echter „Een zoodanig bestuurder" aldus mislukte, miet het gevolg, dat de Essex gaat het Hof verder, „is tot zoodanig omslaat en belangrijk beschadigd werd. onderzoek ook gehouden, alvorens den De verzekiringsmaatschaip j van den hoofdweg op te rijden en een groot eig'enaar der Essex betaalde de schade, gedeelte daarvan te versperren. Er maar sprak daarvoor de automobiel- wordt nu wel een beroep gedaan op maatschappij aan, omdat haar monteur, artikel 5 Motor- en Rijwielreglement, door op hoogst onvoorzichtige wijze waarbij aan het verkeer van rechts te rijden, de schade door zijn schuld voorrapg is gegeven, doch de strek- zou hebben vefoorzaakt. j hing van deze bepaling gaat niet zoo- Ten aanzien van snelverkeer moet echter wijziging in het Motor- en Rij wielreglement worden aangebracht en wel hoe eerder hoe beter. Immers neemt net aantal snelverkeerswegen in ons land met den dag toe en in even redigheid daarmede wordt het ver keerde der bepaling van artikel 5 voor snelverkeerswegen steeds in meerdere mate gevoeld. Moge de gewenschte en hoog ,noodi- omannen, padvinders en burgers* GROOTE DORPSBRAND IN slaagde er eerst na ongeveer ander- ROEMENIE. half uur hard werken m den branidi In de gemeente Turda bii Klaa- meester te worden. V iei a vijf hec- senburg is een brand uitgebroken welke zich tengevolge van het ge brek aan water snel uitbreidde en meer dan de helft van het dorp in de asch legde. Een vrouw werd van schrik waanzinnig, een andere vrouw werd van schrik waanzinnig, een an dere vrouw kreeg van schrik een be roerte en viel dood neer. O— mren mastbosch is verloren gegaan. Van meer dan één zijde vernamen! wij. dat bii het blusschingswerk bleek, dat het vuur op verschillendei plaatsen tegelijk woedde. Kwaadwilligheid wordt niet uitgen sloten geacht. Ongeveer een uur vóór het uitbïen ben van dezen brand was de brandt weer nog uitgerukt voor een boschr voor het Land van Hensden en Altena, de Langstraat en de Bommeleraaard -o- ,1 X O I I I I X II I V 1 I 1 V I I X V xl I 1 II rII 1 f - II I I II I I V 1, K-A. A XVil A U. V I CA AA AA v- A V5 'VA VI V/ -A. ^A V. A A A V/X

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1933 | | pagina 1