MORT, Gorcum,
Bummer bestaat uit 3 Bladen
5. p. lukbnyzei Co s Bank Jt.V.
Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN
0 Losse koffie
No. 5324
Vrijdag 21 April
1933
Orthopaedïe en Bandages,
UNO van altena
Iets belangrijks voor
Autobestuurders.
ftgetsbcbap van de Itasterdamscbc Bank Jt.VAmstcrdaa.
Binnenland.
Prima
if 82 cent per pond
A. BAAIJENSt
A. VERSCHUUR=B4ERT
Buitenfcimi
Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en
VRIJ DAGMIDDAG.
Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.10,
franco per post beschikt f 1.25. Bij onze Agenten lOcent
per week. Afzonderlijke nummers 5 cent.
Int. Telefoon no. 19.
Postrekening no. 61525.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.
ZUSTERHUIS 6,
Gediplomeerd Opticien.
Wij hebben aan onze sinds 1876 bestaande
zaak verbonden een afdeeling
waarin U door een ervaren Specialist
wordt aangemeten.
Breukbanden, Elastieken Kousen, Buik
banden, Gordels, Corsetten, Steunzolen.
Alles naar maat.
Verder alles op het gebied van Brillen.
•it
de Ford, hoewel van rechts, doch uit
een smallen, onoverzichtelijken zijweg
op een hoofdweg met druk en snel
automobiel-verkeer komende, de Es
sex eerst had moeten laten passeeren,
voorrang zich zonder ineer op dien
hoofdweg had mogen begeven."
De rechtbank accepteerde dit verweer
niet. Artikel 5, aldus redeneerde zij,
legde nu eenmaal den monteur de ver
plichting op, de Ford den voorrang
te laten.
Dit deed hij niet, doch reed met een
snelheid van 65 K.M. per uur door,
waaruit zijn schuld moet worden afge- beriidi ,de PUchb artikel 5 na te leven,
Over een en ander werd een proce
dure gevoerd, welke in twee instanties
werd behandeld en ten slotte in cas
satie voor den Hoogen Raad kwam. lp
die instanties en in cassatie werden
verscheidene meeningen verkondigd om
trent de beteekenis van voormeld .arti
kel 5, welke inderdaad van zeer groot
Artikel 5 van het Motor- en Rijwiel- D'jang ^in*
aeglcment behelst de verplichting, om I De automotaelmaatschapptj verweer-
voo-r het Aan rechtkomend verkeer db ,?'ch v"or rechthank als volgt:
den doorgang vrij te laten. Omtrent ™onteur beff< n'et onvoorach
dit artikel krijgen we meer en meer "8 8ereden' omdat de bestuurder van
rechterlijke uitspraken en als we die
uitspraken met elkaar vergelijken zien
we, dat omtrent de strekking van het
voorschrift nog al verschil van mecning
bestaat.
Zoo stelde zich de Hooge Raad oor
spronkelijk op het standpunt, dat be
doelde verplichting onvoorwaardelijk
moest worden nageleefd en dat de-
geen, die den ander aan zijn rechter
hand had, strafbaar was, ook be
ging laatstgenoemde zelfs eene overtre
ding, door 'b.v. de linkerzijde van den
weg te houden.
Dit starre standpunt heeft de Hooge
Raad in 1931 laten varen door te be
slissen, dat 'de van rechts komende
bestuurder ook zijnerzijds moet letten
op het verkeer, dat van de linkerzijde
komt en dat, indien hij verzuimt daar
mede rekening te houden, hij mede
schuld heeft aan een daaruit voortsprui
tend ongeval. i
Wij konden ons met deze uitspraak
aeer wel Vereensgen, omdat zij de mo
gelijkheid opende aan vele onbillijkhe
den een eind te maken en tevens om
dat zij den van rechts komende zijn
vrijbrief om ten aanzien van het ver
keer a an de linkerhand een geheel on
verschillig standpunt in te nemen, te-
*echt ontnam.
Het arrest van den Hoogen Raad,
dat ons dit artikel in de pen geeft, wil
den weg van eene ruimere opvatting
van artikel 5, op. Maar het is in het
bijzonder belangrijk, omdat het zijn
grond vindt in een uitspraak van een
Gerechtshof, die een pleidooi inhoudt
voor eene wetswijziging, waarbij onder-
scheid zal 'worden gemaakt tussehen
hoofd- en zijwegen, waarbij de voor- mobielmaatschappij werd dus veroor-
lang op de eerstgenoemde zal worden deeld de schade aan den verzekeraar
verleend. In zeer groote trekken willen terug te betalen. Zij ging echter in ap-
we hier 'de feiten memoreeren. pel, met het gevolg, dat de zaak in een
De aanrijding, waar het hier over geheel ander daglicht kwam te staan,
gaat, vond plaats op den Leidschen Het Hof overwoog namelijk het
ver dat degene, die uit een geringe,
niet overzichtelijke laan komt rijden,
zich vrijelijk op een hoofdweg mag be
geven en dezen versperren, met ne
gatie van het naderend snelverkeer.
Hij heeft alleen dan voorrang ten op
zichte van het op den hoofdweg van
links komend verkeer, wanneer dit zich
op zoo'danigen afstand bevindt, dat zon
der gevaar voor de veiligheid, tijdig
kan worden gestopt."
In cassatie was de advocaat-gene ah
het in het geheel niet met het 'Hof
telef. wo. is Raamsdonksvser.
Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden.
Opent rekening-courant met rentevergoeding.
Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen.
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
eens. De beperkende onderscheiding, Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën,
die ten aanzien va,, dit artikel 5 U aan-,NeeInl e n t eve r g o e d i n g volgens overeenkomst,
trenomen bestaat niet De ronsenuen- Verhuurt Safe Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
K L SPAARBANK, «oe» Spaarboekjes gratis bij eerste storting.
tie van de opvatting van het Hof
wordt wel in d'en laatsten tijd door
ve!ie automobilisten gewenscht, die dan
op hun rechterhelft van een hoofdweg
zcio snel zouden kunnen rijden als zij ge wijziging spoedig worden aange-
zouden verkiezen, zonder zich te be- bracht, want zoolang zij er nog "iet
kommeren over het van rechts uit zij- is blijft de regel van kracht: ,,het ver
wegen komend verkeer, doch de wet- keer van rechts heeft onder alle om-
gever heeft dit niet gewild en derhalve standigheden den voorrang."
mag de rechter niet aan dezen wensch
tegemoet komen.
De Hooge Raad ten slotte ging
den gulden middenweg.
Het hof neemt terecht aan, aldus ons
hoogste rechtscollege, dat artikel 5 den
bestuurder van een auto, die met zijn
voertuig uit een zijweg op een groo-
ten verkeersweg uitkomt, geen vrijdom
verleent zich van het op dien weg aan
zijn linkerhand naderend verkeer niets
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
T. BOONSTRA
en niet op grond van zijn theoretischen aan tiekken, doch onvenet !ait zijn
plicht om, naar gelang van omstandi
lieden de maatregelen te nemen die,
ook als door eens anders fout een on
geval dreigt, ,het intreden daarvan kun
nen voorkomen.
Het Hof echter verbindt aan het be- Botermarkt 72
staan van dien plicht ten onrechte de
gevolgtrekking, dat voor den bestuur
der van een auto, die den hoofdweg
leid. Het feit, dat de bestuurder van de
Ford het ongeval had kunnen voorko
men, door te stoppen, heft de schuld
is opgeheven. Deze rechtsopvatting is
onjuist.
Wij voor ons voelen het meest voor
van den monteur niet op. De Auto- de opvatting van het Gerechtshof. Het
is teene opvatting, die reeds lang in de
wet had behooren te zijn vastgelegd
door dus onderscheid te maken tus
sehen hoofd- en zijwegen door te be
palen, dat het verkeer op de hoofdwe
gen steeds den voorrang behoort te
hebben. Wij hebben er reeds meer
malen op gewezen, dat het handhaven
van de verplichting in artikel 5 neerge
legd, met betrekking tot snelverkeers-
wegen en daarop aan de rechterzijde
uitkomende secundaire wegen, hoogst
onpractisch is, bovendien in strijd met
de bedoeling van den bouw van snel-
verkeerswegen en ten slotte ook ge
vaar oplevert. De regel van artikel 5
mag ten aanzien van de hoofdverke- rs-
wegen niet blijven bestaan. Zou de
Niet te overtreffen
t* BOTERMARKT 88 *-
1* HEUSDEN.
7**
KOKENDE KOFFIE GEDRONKEN.
Het vijfjarig zoontje van den land
bouwer A. V. aan den Koudenhoven-
scheweg te Eindhoven zette een kan
kokende koffie aan den mond. De jon
gen bekwam ernstige wonden, waaraan;
hij is overleden.
o
DOOR KOELIE VERMOORD.
De 40-jarige A. Luyten, fabriekschef
bij de firma Volker te Bandoeng, werk
zaam bij het bouwen van kleine wo
ningen, is, naar Aneta seint door een
koelie van de gemeente vermoord..
De moordenaar, de Makassaar Adji,
was twee maanden geleden door de
firma Volker ontslagen en hield thans
toezicht op de rioleering voor het
werkloozentuindorp, waar de heer Luy
ten tijdelijk een woning had betrokken,
Adji trad tegen een baboe op. Zij hief
een gegil aan, waarop de heer Luy
ten naar het tweetal toeging, en den
Makassaar vermaande. Deze bracht den
heer Luyten een doodelijken steek toe.
De heer Luyten werd naar het zre-
kenhuis overgebracht, waar hij onmid-
HET VERRE OOSTEN. de[lijk na aankomst overleed.
Het oprukken van de Japanners.Ecn tragische omstandigheid ,s, dat
VWIorpnc m„n de moord geschiedde, m tegenwoor
digheid van een jeugdig zoontje van
het slachtoffer.
De dader is in volle confessie. Hij
DROGISTERIJ
HEUSDEN.
Volgens de berichten maakt men
zich bezorgd over de Japansche troe-
penbewegingen in de richting van
de streken van Tienstin en Peking.
T P' beweerde door den heer Luyten ge-
De Japansche en Mandsjoenjsche s| tc zij he( tlli^n *t.
troepen hebben binnen den Grooten keIfnen 'heeft sfesrke dach1e
Muur reeds een gebied van 250 vier- t dat hicr wraaWe,iing in
kante mijlen bezet. In dit gebied in t jV.
de nabijheid van Tsin-wang-tao lig-
gen groote Amerikaansche en Engel-
sche belangen. De Japansche zaakge-
o
BOERDERIJEN AFGEBRAND.
1 - j 1 1 x, r i Te Lattrop (gemeente Denekamp) ïs
lastigde te Peking heeft zijn twijfel de boeremv£n^g} bewoond door den
uitgesproken over de mogelijkheid heeJ. Damhuis hee, daor bramJ
van een bezetting van Tientsin cn Pe- vernie]d den stcrken wind slo€
king en verklaarde, dat de Japansche het vuur ovcr dc jn de nabijbekJ
troepen zullen worden teruggetrok- staande schuur> die mede ]n asch wer(J
wetgever hem bij eventueele wetswij- ken, wanneei de Chmeesche aanval- gejogd. Van den inboedel kon vrijwel
ziging handhaven, dan zou hij daar- Jen °P de doorgangen van den Groo- niets worden gered. Verzekering dekt
door in hooge mate nalatig zijn, om-
dar hij er dan aan mede zoude werken
ten Muur zullen ophouden. De Rijks- de schade. De oorzaak van den brand
geldmiddelen zijn door de Chinee- js onbekend
om de vrijheid van het verkeer op de zen uit de beide bedreigde steden Persoonlijke ongevallen kwamen niel
groote snelverkeerswegen te belemme- verwijderd. Na een hevig bombar- Voor.
ren en gevaarlijke toestanden te be
stendigen.
Het Gerechtshof heeft op een en an
clement te lancl, en uit de lucht zijn j Ook ontstond brand door onbekende
de Chineezen teruggetrokken met een oorzaak i n de boerderij van A.
verlies van 4000 dooden en 10,000 van Dijken aan de Kromme Velders-
gewonden. Er wordt nog hevig ge- laan onder Apeldoorn. De geheeleboer-
der een zeer juisten kijk gehad. Het
Straatweg, geheel voor snelverkeer aan- volgende: I heeft de mogelijkheid willen openen vochten 15 mijl ten Westen van derij brandde uit. Alleen ecnig huisraad
gelegd en die men hoofdweg welk Wat de snelheid betreft, waarmede J om aan de bezwaren en gevaren, die Peithaiho, dat zich reeds zou hebben kon worden gered. De schade wordt
begrip onze wetgeving evenwel niet op den Leidschen Straatweg ter plaat- aan eene strenge uitlegging van ^riikel overgegeven en waar de vreemde- door verzekering gedekt.
lingen overhaast de wijk hebben ge- j
nomen.
O
GLI] VLIEGERS DOODGEVAL
LEN
BOSCHBRAND TE TILBURG, f
Op den tweeden Paaschdag des!
namiddags omstreeks kwart voort
twee werd te Tilburgsche brandweer
kent zou kunnen noemen. se is gereden, moet het van algemeene 5 kleven, tegemoet te komen.
Een monteur eener automohielmaat- bekendheid worden geacht, dat die weg! We willen geenszins zeggen, dat wij
schappij reed op dien weg met een het snelverkeer alleszins toelaat, vooral accoord gaan met hen, die artikel 5
Essex, toebehoorend aan een der cliën- op deze plaats, waar van kruisende we- in zijne algemeenheid veroordeelen. In-
ten dier maatschappij, in de richting gen en dichte bebouwing geen sprake tegendeel, daar wij de meening gijn
naar Leiden, met een snelheid van meer is. Een snelheid van 63 K.M. toegedaan, dat eene bepaling, als die
ongeveer 65 K.M. per uur. per uur 'kan aldaar dan ook niet boven- van artikel 5, groot nuttig .effect kan
Onverwacht kwam uit een niet over- matig genoemd worden. Het is den sorteeren. We wijzen slechts op het
zichtelijken kleinen weg men zou Hove voorts bekend, dat de bestuurder gewone stadsverkeer en 00L builen pp
hem „zijweg" kunnen noemen een van een 'auto, die van den smallen bebouwde kommen, waar de verschil- berger vlieger"Beek <reVallen De pi- len Noordoostenwind vrat het vuup
Ford langzaam den grooten weg ppge- weg den 'hoofdweg op komt rijden, lende elkaar kruisende wegen bijna loot overleed op weg naar het zie- in de mastebosschen snel door. Dei
reden, ofschoon de bestuurder daarvan alle gelegenheid 'heeft zich te verge- niet van aard verschillen, waar ,de re- kenhuis. brandweer, bijgestaan door politie-
Op het vliegveld Neuenkamp bii gealarmeerd voor een grooten brand,
Duisburg is de glijvlieger Schmidt die woedde in de bosschen gelegen
uit Duisburg omlaag gestort. Hii achter het Stade Wandelbosch, ten
werd op slag gedood. Bii Bamberg Noorden van de spoorlijn Tilburg—:
is het glijvliegtuig van den Neuren- Breda. Aangewakkerd door den fel-
den Essex zag aankomen. Om een aan- wissen, of 'het naderend snelverkeer gel „verkee rvan rechts gaat steeds
rijding te voorkomien maakte demon- op den hoofdweg toelaat, dat hij zich voor" volkomen op zijn plaats is.
teur, die dus de Ford aan zijn rechter- op dien hoofdweg begeeft,
hand had, een manoeuvre, die echter „Een zoodanig bestuurder" aldus
mislukte, miet het gevolg, dat de Essex gaat het Hof verder, „is tot zoodanig
omslaat en belangrijk beschadigd werd. onderzoek ook gehouden, alvorens den
De verzekiringsmaatschaip j van den hoofdweg op te rijden en een groot
eig'enaar der Essex betaalde de schade, gedeelte daarvan te versperren. Er
maar sprak daarvoor de automobiel- wordt nu wel een beroep gedaan op
maatschappij aan, omdat haar monteur, artikel 5 Motor- en Rijwielreglement,
door op hoogst onvoorzichtige wijze waarbij aan het verkeer van rechts
te rijden, de schade door zijn schuld voorrapg is gegeven, doch de strek-
zou hebben vefoorzaakt. j hing van deze bepaling gaat niet zoo-
Ten aanzien van snelverkeer moet
echter wijziging in het Motor- en Rij
wielreglement worden aangebracht en
wel hoe eerder hoe beter. Immers
neemt net aantal snelverkeerswegen in
ons land met den dag toe en in even
redigheid daarmede wordt het ver
keerde der bepaling van artikel 5 voor
snelverkeerswegen steeds in meerdere
mate gevoeld.
Moge de gewenschte en hoog ,noodi-
omannen, padvinders en burgers*
GROOTE DORPSBRAND IN slaagde er eerst na ongeveer ander-
ROEMENIE. half uur hard werken m den branidi
In de gemeente Turda bii Klaa- meester te worden. V iei a vijf hec-
senburg is een brand uitgebroken
welke zich tengevolge van het ge
brek aan water snel uitbreidde en
meer dan de helft van het dorp in
de asch legde. Een vrouw werd van
schrik waanzinnig, een andere vrouw
werd van schrik waanzinnig, een an
dere vrouw kreeg van schrik een be
roerte en viel dood neer.
O—
mren mastbosch is verloren gegaan.
Van meer dan één zijde vernamen!
wij. dat bii het blusschingswerk
bleek, dat het vuur op verschillendei
plaatsen tegelijk woedde.
Kwaadwilligheid wordt niet uitgen
sloten geacht.
Ongeveer een uur vóór het uitbïen
ben van dezen brand was de brandt
weer nog uitgerukt voor een boschr
voor het Land van Hensden en Altena, de Langstraat en de Bommeleraaard
-o-
,1 X O I I I I X II I V 1 I 1 V I I X V xl I 1 II rII 1 f - II I I II I I V 1, K-A. A XVil A U. V I CA AA AA v- A V5 'VA VI V/ -A. ^A V. A A A V/X