voor een vluchthaven, hii vreest ech ter, dat de schippers zich zullen te rug trekken en de gemeente in den steek zullen laten. Spreker zegt, met genoegen te hebben vernomen, dat het bestuur van „Schuttevaer" ver klaard heeft, dat alles zal worden gedaan, om de schippers te bewegen hun domicilie over te brengen naar ■deze gemeente. Spreker verklaart, dat de meerdere kosten van werkver schaffing, geheel buiten de rekening zullen blijven, en voor de gemeente k'omen waarvoor niet mag worfien geleend, zoodat men bij iele bereke- 4ning uit moet gaan van f 40.000 waarvoor geleend mag worden, zoo idat de gemeente na 30 jaren een prachtige haven kan hebben, zonder eenige schuld. De heer Hakkers vraagt of „Schut- tevaer" niet kan garandeeren, dat de schippers hun domicilie overbrengen, waarop de heer de Waard antwoordt niet verder te kunnen gaan, dan de toezegging, om alles te beproeven om dit te bereiken. De heer de Waal vreest, dat de Schippers zullen weggaan, wanneer er niets voor hun wordt gedaan. De Voorzitter vraagt of het finan cieel bezwaar misschien kan worden ondervangen als de gemeente de Werken c.a., wat bijdraagt en zoo mogelijk de exploitatie komt voor re kening van beide gemeenten. De heer Rogers zegt, met genoegen te hebben geluisterd naar het geest driftig betoog van den heer de Waard, ook verheugde het hem. dat door den heer de Waard de financi- eele zijde was bekeken, want volgens eereker geeft de financieele zijde wel degelijk den doorslag. Spreker heeft het genoegen gehad, jaren met den vader van den heer de Waard in verschillende colleges te zitten en deze had altijd als ge zegde: „Ik zie het maar graag op tafel liggen." Ook spreker zag gaar ne eenige zekerheid en wie deze zaak kaufmannisch beschouwen, als men ■een zaak begint zet men een exploi tatierekening op. Dit getuigt van wijs 'beleid. Volgens de Heide-Maatschap- pii zou bet de gemeente f 40.000 kos ten tegen ó1/^ pCt., f2500, voor on derhoud f 500, samen f 3000. Volgens de heer de Waard kan er van de schippers komen plm. f 4400, als zulks waar is, dan gaat spreker ten volle met den heer de Waard mede. Als de zaak niet rendeert, wordt het ■een strop, hetgeen het geval zal zijn als „Schuttevaer niet voldoende reg- genschap heeft over zijn leden. Wordt door „Schuttevaer" f 3000 gegaran- deert, dan is de heer Rogers geheel voor het plan, doch wil daarvoor ab solute waarborg. De heer v. Oord wil nog verder gaan en wil de garantie terug bren gen op f2500 per jaar, terwijl spre ker hoopt, da/ de heer de Waard, deze zaak zal bezien als raadslid en niet als Voorzitter van „Schuttevaer." De heer de Waard antwoordt en zegt, dat zijn vader het genoegen heeft gehad te leven in een veel gun stigere tijd, dan waarin wij ons thans bevinden. Wij hebben niet alleen te kijken naar het financieele, doch moet men het ook bezien uit een oogpunt van werkverschaffing. Nogmaals wijst de heer de Waard op de moreele zijde, dat men moet zorgen, de werkloozen aan het werk te krijgen. „Schuttevaer" kian onmo gelijk een garantie geven van f2500 per jaar. De heer Bogers zegt, dat de kwes tie van werkverschaffing ook bij hem geldt, en de verhoogde uitgaven dien aangaande wil aanvaarden, maar hii staat er op, dat eenige waarborgen worden gegeven. Tevens deelt de heer de Waard mede, dat bij nieuw reglement is be paald, dat de tegenwoordige havens zoodanig als ligplaats mag worden gekozen, dat een doorvaartwijde blijft voor twee passeerende schepen. Door deze maatregel is de ligruimte aan zienlijk verkleind, hier diene men ook rekening mede te houden. De heer Zuidam is het geheel eens met het betoog van den heer de Waard, de heer Hakkers informeert naar de kosten berekening en of de ze wel geheel juist is, tevens vraagt hij of er geen andere lichamen zijn dan de Heide-Maatschappij, die deze werken uitvoeren. De Voorzitter leest de correspon dentie met de Heide-Maatschappij voor, waaruit niet blijkt hoe men aan de cijfers is gekomen. De heer Bogers wil de Kloof over bruggen en hij vraagt of het misr schien niet mogelijk is, dat „Schut tevaer" een gedeeltelijke garantie geeft hij adviseert de leden bijeen te roepen, want zegt hij .de geest is wild. Garandeert „Schuttevaer" de helft, dan wil hij persoonlijk gaarne medewerken. De heer de Waard is dankbaar voor deze overbrugging, doch kan geen enkele toezegging dien aangaan de doen. De heer de Waard brengt in het midden, dat er misschien wel een scheep werf je aan de haven kan ko men. De heer Bogers zegt, dat het heel mooi klinkt, dat we over 30 jaar een haven hebben zonder eenige schuld, verder zegt spreker, dat cle heer cle Waard zoo weinig vertrou wen heeft in zijn exploitatierekening, dat hij niet aandurft een derde ge deelte van zijn begrooting te garan deeren. De heer v. Oord oppert het denk beeld te stichten een N.V., en er een gemengd bedrijf van te maken. De Voorzitter brengt in het mid den, dat hij nog niet de gevoelens heeft vernomen, inzake samenwerking met de Werken c.a. Deze samenwer king is volgens den heer de Waard heel mooi en toe te juichen men zou dan gezamelijk kunnen exploiteeren en de eventueele winsten pond-ponds gewijze kunnen verdeelen en de even tueele verliezen bijpassen. De beer v. Oord zegt, dat hir als raadslid op zoo'n velletje papier geen f 125,000 kan voteeren, waarbij hij eraan herinnert den .eed te hebben afgelegd. De ondervinding met de Heide-Maatschappij is bij hem niet te best, en dan spreekt de heer de Waard, gaat spreker voort, van de loonen, de menschcn gaan niet wer ken voor f0,24 per uur, in slaven dienst van de Heide-Maatschappij. De Voorzitter zegt, dat ook andere Maatschappijen geen hooger uurloon mogen geven, aan f0,24 Per uur is men gebonden. De heer v. Oord geeft aldus spre ker een verkeerde voorstelling van- de Heide-Maatschappij Tenslotte stelt de heer de Waard voor B. en W. te machtigen een uitgebreide begrooting te zien te krij gen en deze met de verschillende stukken aan den raad voor te leg gen, waarop de Raad een besluit kan nemen. De Voorzitter zegt, gehoord te heb ben, dat de Heide-Maatschappij niet bekwaam wordt geacht, om het werk uit te voeren. Spreker wil daarom even zeggen, dat er de Heide-Maat schappij en ook hii geheel vrii zijn. Indien men zulks wenscht kan ook een andere Maatschappij worden ge vraagd, om een begrooting samen te stellen. Besloten wordt een begrooting te vragen bij de Heide-Maatschappij en de Grond-Maatschappij, terwijl de Maatschappij aan wie eventueel de uitvoering van het werk wordt toege kend, geen kosten voor deze begroo ting nu worden in rekening gebracht. Vooraf moet overleg worden ge pleegd met B. en W., tenslotte be sluit de raad in principe om een ha ven in werkverschaffing te maken, waarvoor een maximum bedrag van f30.000 zal worden gevoteerd. Goedgekeurd wordt het voorstel, tot het aangaan eener rekening-cou rant overeenkomst met de Bank voor Nederlandsche Gemeenten, en wel een crediet van f 10.000 voor de ge wone uitgaven en f 1000 voor de be talingen, met het Rijk. een en ander ingaande 1 Januari 1934. Uitgeloot worden de navolgende obligatiën1 a f 500 van de leening 1920 groot f8000 pro resto f2000 no. 4. 4 h f 500 van de leening 1900, groot f80.000 (waterleiding) proresto f41.000, de nummers 141, 138, 55, 81. Het voorstel van B. en W. tot wijziging van het ambtenaren regle ment wordt goedgekeurd, eveneens (de ontwerp-reglementen op den rechts toestand van den secretaris', de ont vanger en de ambtenaren van den gerlijken Stand, zulks in verband, met het feit, dat gedeeltelijke regeling heeft plaats gehad bii de Gemeente wet. De beslissing tot vaststelling van het uitbreidingsplan wordt verdaagd, omdat het adres van de Gezondheids commissie nog niet is ontvangen. De gemeente-begrooting, dienst ',33 wordt gewijzigd, en verschillende posten, worden gewijzigd terwijl overschriivingen plaats vinden. Als commissie tot wering van schoolver zuim wegens periodieke aftreding op 31 Dec. 1933 worden bij acclamatie herbenoemd de heeren M. J. de Ja ger, Adr. Hakkers, J. J. A. Leenders, L. Verdoorn en C. de Boon. De vaststelling van de nieuwe bouw verordening wordt aangehouden, om dat het advies van de Gezondheids commissie nog niet is ontvangen. De begrooting van het Burgerlijk Armbestuur, dienst 1934 wordt vast gesteld in uitgaaf en ontvangst op een bedrag van f 6500. De heer H. Groeneveld als rappor teur der commissie tot nazien van de bedrijfsbegrootingen en de ge- meentebegrooting dienst i£L)4 breijgt namens de commissie verslag uit en zegt dat alles in orde is bevonden, en adviseert den raad de bedrijfsbe- erootinsen nood te keuren. Naar aanleiding van de begrooting van het waterleidingbedrijf vraagt de heer de Waard, waarom de voorge stelde bezuinigingen aangegeven door de ingestelde commissie voor de her ziening der waterleiding tarieven tniet zijn ingevoerd, zooals het schrobver- bod, enz. Ook vindt bii wederom een post van f 1000 van electrische stroom voor de electromotor, met kracht dringt hij er op aan den elec tromotor zoo min mogelijk te gebrui ken en de ruwolie motor te gebrui ken. Ook vraagt bij of de tarieven voor de nieuw gebouwde wouingen zijn vastgesteld, zooals de commissie heeft voorgesteld, hii betreurt het. dat liet rapport van de commissie, die zich veel moeite heeft getroost, voor herziening der tarieven, niet is verschenen. De Voorzitter antwoordt, dat daar het bedrijf na één jaar toch overgaat aan de N.W. Brabantsche Waterlei ding-Maatschappij het niet voordeelig zou zijn, om de electromotor op te ruimen en een nieuwe ruwoliemotor aan te schaffen, echter zal zoo zui nig mogelijk met de electromotor worden gewerkt. Ook het schrobver- bod, kan volgend jaar beter door de Waterleiding-Maatschappij worden geregeld. De tarieven van de nieuwe woningen zijn met eenig, overleg samengesteld, doch de wijze waarop de tarieven tot stand komen, zal steeds moeilijkheden geven. Ook hier zal de waterleidingmaatschappij t.z.t. regelend optreden. Daarna komt de gemeenterekening aan de orde, doch allereerst geeft de de Voorzitter nog een paar aanvul lingen n.l. om voor het avondschool- onderwijs beschikbaar te stellen f4.50 per leerling per cursus, terwijl het aantal uren per cursus wordt ge steld op 90. Ook komt nog een post op de be grooting voor ontwikkeling der jeug dige werkloozen. De regeering geeft gemiddeld f 350 per werklooze, wan neer de gemeente hierin 50 pCt. of of 1,75 subsidieert. De besprekingen ziin reeds zoover gevorderd, dat spoe dig wordt begonnen, onderricht zal worden gegeven in teekenen, turnen en algemeene ontwikkeling, reeds hebben zich 40 deelnemers aange meld. De onderwijzers voor het ge ven van lessen hebben zich allen gra tis beschikbaar gesteld, terwijl liet Nutsgebouw en de turnwerktuigen van liet Nut, evenals liet 1 gebouw' voor christelijke Belangen, gratis voor het gebruik werden ter beschikking gestekl. Ook stellen B. en W. nog voor de klok geen driemaal, doch slechts éénmaal per dag te luiden, dan kan de post voor klokluiden verminderd worden. De meeste leden vim den raad voelen voor deze bezuiniging niet veel, omdat het klokluiden een oud historisch gebruik is. De rapporteur Groeneveld zegt ten aanzien van de gemeentebegrooting dat de commissie heeft geoordeeld, gezien de verhoogde belastingdruk n.l. de Pers. Belasting van 75 tot 200 opcenten, de gemeentefondsbelas ting van 80 op 100 opcenten; de ambtenaren het hunne moesten bij dragen, in de toestand van de ge meentekas. De commissie lieeft een regeling ontworpen, inzake de verlaging der salarissen afwijkend van het voorstel van B. en W., dat n.l. luidt 10 pCt. korting op alle salarissen, terwijl de eerste f 500 vrij blijven van korting. Ook de eerste f 500 laat de commis sie vrij, doch om den druk op de lagere salarissen té verlichten, stelt zij voor te korten 5 pCt. tot f750; 750—1000 gld. 71/, pCt.; boven f 1000 10 pCt., boven 1500 12 pCt. en boven f 2000 15 pCt. Deze kor tingen acht de commissie gerecht vaardigd, gezien de verlaging in de particuliere bedrijven, ook het Rijk heeft verlagingen toegepast, terwijl in het zakenleven geen salaris meer is te verdienen, doch verlies wordt geleden. Bovendien kunnen verschil lende tegenvallers o.a. verlaging der huren van de Woningbouwvereen., en andere, de gemeentebegrooting on gunstig beinvloeden, ook de post voor de steunuitkeering ad f 40,000 zal vólgens spr. niet toereikend zijn, dus een verlaging der salarissen is noodzakelijk. De heer de Waard is het absoluut niet eens met de zienswijze van B. en W. en nog minder met die van de commissie van onderzoek. Het strijdt z.i. tegen alle rechtvaardigheid en billijkheid, wanneer men de lagere salarissen gaat verlagen, terwij) het salaris van de hoofdambtenaren der gemeente ongewijzigd blijven, zoolang de hoogere instanties, de tijd nog niet gekomen achten om de salaris sen van hun personeel in gemeente dienst te verlagen, zoolang bestaat voor hem geen aanleiding het perso neel te verlagen, waartoe de raad de bevoegdheid heeft. Bovendien wanneer men de salarissen van de gemeente Werkendam gaat vergelij ken met de jaarwedden van ambte naren in andere gemeenten van de zelfde grootte, dan staat Werkendam ver onderaan. Bovendien, zegt spr., is de Rijkscommissie Schouten be noemd om een rapport samen te stel len, inzake nivelleering van salaris sen van alle ambtenaren in dienst van Rijk, Provincie, Gemeente en Waterschappen en spr. wenscht eerst dit rapport af te wachten. Ook wijst de heer de Waard, op de niet-goed- keuring der begrooting van die ge meenten die ook een poging deden, om de salarissen hunner ambtenaren te verlagen. Ten slotte dient de heer de Waard het navolgende voorstel in: Het college van B. en W. neemt zijn voorstel inzake verlaging terug, waardoor ook het voorstel der be- grootingscommissie vervalt. B. en W. benoemen een commissie uit den raad welke met B. en W. in overleg met het college van Ged. St. van Noord brabant de salarissen der gemeente ambtenaren bezien. Weth. v. Oord zegt zich hiermede te kunnen verecnigen, terwijl ook de commissie met het voorstel accoord gaat. Weth. Bogers zegt van deze gele genheid gebruik te maken om te verklaren, dat hij aanvankelijk posi tief tegen elke salarisverlaging was. Spr. zegt er kan niet bereikt wor den een uniforme regeling der 'sala rissen, want wil men verlagen, dan moeten alle salarissen daarvoor in aanmerking komen, doch onder het vigeerend stelsel is dit niet mogelijk. Ten slotte heeft hij in het college van B. en W., als uiterste compro mis goedgekeurd een verlaging van 10 pCt., hoewel het hem niet van harte ging. Het voorstel door de commissie der begrooting gedaan, is voor hem nog veel minder aanneme lijk. Het doet den heer Bogers genoe gen, dat door het gedane voorstel de Waard, deze zaak weer kon wor den teruggenomen, en nader kan wor den beschouwd. In afwijking van het voorstel-de Waard, wil spr. afwach ten het rapport Schouten, en dus geen commissie aanwijzen, want daar van verwacht hij weinig resultaat. De rapporteur zegt, dat het hem ook een bezwaar is, de korting niet op de hoogere salarissen te kunnen toe passen, doch dit neemt niet weg, dat men moet korten die salarissen, waar toe de raad de bevoegdheid heeft. De Voorzitter zegt, de commissie Schouten kan niet alle jaarwedden beoordeelen, en het zijn nut heeft overleg te plegen met Ged. Staten. De heer Bogers zegt, de commissie Schouten zal richtlijnen aangeven, waarmede men rekening moet hou den, de heer v. Oord heeft in het dagblad „de Standaard" gelezen, een artikel, waarin de heer Schouten heeft verklaard, dat de lagere besturen hun eigen personeelsuitgaven hebben te regelen. Daarna ontstaat verschil van mee ning of de begrooting 1934 reeds salaris verlaging moet te zien ge ven, of dat dit eventueel eerst in '35 zal tot uitdrukking komen. De heer Bogers zegt zich thans geheel los te maken van het voor stel van B. en W. inzake salarisver laging, de heer v. Oord zegt, wan neer B. en W. met de commissie overleg hebben gepleegd met Ged. Staten, iedereen nog geheel vrij is te doen wat hij in deze aangelegen heid wenscht. De heer Visser wenscht de begroo ting 1934 vast te stellen, zonder re kening te houden met eventueele ver laging. Ten slotte wijst de Voorzitter een commissie aan, zooals belichaamd in het voorstel de Waard, en wel de heeren H. Groeneveld, W. G. de Waard en D. van Zuidam. Daarna wordt de begrooting 1934 vastgesteld zonder wijziging, dus met handhaving van de geldende salaris sen der ambtenaren. De heer Zuidam wenscht aantee- kening, dat hij tegen de post ad f75 voor de Burgerwacht en Bijzon dere Vrijwillige Landstorm is. Plet voorstel van B. en W. tot hef fen van 100 opcenten op de Gemeen tefondsbelasting wordt goedgekeurd. De heer de Boon vraagt hoe het nu staat met het klokluiden, zal dat nu in het vervolg eenmaal gebeuren, waarop de Voorzitter antwoordt, dat alles voorloopig blijft, zooals het thans is. De heer de Waard merkt op, dat vorig jaar is toegezegd, dat om de twee of drie maanden geregeld ie mand de haven zou bijhouden, doch hieraan is niet voldaan, ook heeft hij gemist de ontvangst-post voor bijdra ge onderhoud haven door de gemeen te de Werken. Een en ander zal na der onder het oog worden gezien. De heer Visser merkt op, dat de straatlantaarns vaak branden wanneer het heldere maan is, en vaak uit zijn, als het donker is, ook blijven zij 's morgens vaak te lang branden. Is het niet een bezwaar, dat de agent van de PNEM de heer v. Eeden te ver woont van zijn te bedienen ge bied. De Voorzitter zegt dat de fout in hoofdzaak zit in het niet function- neeren van de klok in het hoogspan ningsgebouwtjes, deze klok is meer malen defect. Ook bepleit de heer Visser meer overleg tusschen werk gever en werknemer van het bureau der arbeidsbemiddeling. De Voorzitter zegt, dat dit noodig is, doch in de practijk stuit men vaak op bezwaren. De heer de Waal merkt op, dat eenigen tijd geleden is besloten, dat de vuilnisbelt af en toe met zand zou worden afgedekt, om de ondra gelijke stank aldaar tegen te gaan, zulks is echter nog niet gebeurd. De heer Bogers zegt toe zoo spoe dig mogelijk hieraan te voldoen, want ook hem is de vuilnisbelt een doorn in het oog hij zal trachten een an dere bergplaats voor het vuil te zoe ken. De heer Zuidam bespreekt de mo gelijkheid om toestemming van den. Minister te verkrijgen om werklooze personen tot 66-jarigen leeftijd in jle steunregeling op te nemen. In. Schiedam is dit goedgekeurd, hij wil dit ook. gedaan zien te krijgen vopr deze gemeente. De Voorzitter zegt toe een en an der te onderzoeken. De heer Visser hekelt, den onhoud- baren toestand, waarin de wegen ver- keeren in het Laantje, waar de nieu we woningen zijn gebouwd, hier moet dringend voorziening worden getrof fen. De Voorzitter zegt, dat de eigenaar van de betreffende gronden niet be reid is mede te werken, om hier ver betering aan te brengen. De gemeen te kan hier niet ingrijpen, omdat hot particulier bezit is. Daarna sluit de Voorzitter de ve*- gadering. ÏIGEKOIIIEN. SPRANG. —o— Beleefd verzoeken wjj U, het onder staande in Uw veelgelezen blad te willen opnemen, waarvoor bij voorbaat onzen dank. TABAKSVERGUNNINGEN. Verhooging tot f 50, Dezer dagen verscheen in enkele groote dagbladen een bericht als zou de moge lijkheid bestaan, dat per 1 Januari a s. de prijs van de tabaksvergunningen ver hoogd worden van t 5.00 tot f 50.00. Wij vatten dit bericht echter NIET als serieus op, al achten wij een kleine ver hooging niet geheel uitgesloten. Na gedaan onderzoek is ons gebleken dat in de aankondiging van het wetsont werp tot banderolleverhooging, het punt betreffende de verhoogiDg van de prijs der tabaksvergunningen, in het geheel niet door den Minister werd aangeroerd. Alleen heeft de Minister daarbij mede gedeeld dat de commissie van deskundigen voor de tabaksaccijns zijn aandacht geves tigd had op een tweetal punten, t.w. de bescherming van den banderolleprys en de mogelijkheid eener bespreking van de afgifte van bedrijfsvergunningen tot hen, die blijkens de inrichting van hun ver- koopsgelegenheid als winkeliers moeten worden aangemerkt. Omtrent deze beide punten zegt de Minister, dat hij zich nog wilde beraden. Sindsdien is door bet verbond van de groote sigarenfabrikanten een verzoekschrift ingediend om de banderolle op sigaren niet te verhoogen. Als aequivalent gaf dit verbond ver schillende middelen aan, waartoe o.m. ook behoorde de verhooging der bedrijfs- vergunning met f20. een lucifersbe lasting etc. Wij vermoeden dat dit de oorsprong van bovengenoemd gerucht in de dagbladen is geweest. Zooals men thans echter zal inzien is dit uitsluitend een, van de groote siga renfabrikanten, geopperd denkbeeld en gaat als zoodanig niet van den Minister uit. Zooals hierboven gezegd, achten wij het niet geheel uitgesloten dat de minister tenslotte tot eene kleine verhooging zou overgaan. Dat hij echter ineens een sprong zou maken tot f50. daarmede spe ciaal op het platteland voor een groot aantal winkeliers het bestaan nog aan zienlijk zou verzwaren (en tegelijk mis schien de verkoopsgelegenheden buiten de groote steden veel te schaars maken) achten wij, zachts genomen, zéér twijfelachtig. Ai kan men tenslotte in deze tijden nooit iets met 100°/o zekerheid zeggen, geloven wij dat wij de winkeliers en speciaal die op het platteland op dit punt zonder eenig bezwaar gerust kunnen stellen. Met het bovenstaande hopen wij tot verduidelijking van de zaak en gerust stelling van de winkeliers te hebben bij gedragen Wij kunnen de winkeliers de verze kering geven, dat wij voor hun belangen blijven waken, hetgeen mede ook zeer zeker in ons belang zal zjjo. N.V v/h M. Ravenswaay Zonen Tabaks- en Sigarenfabriek Gorinchem. De timmerman J. Mayers had het ongeluk met zijn linkerhand met den bei tel der schaafmachine in aanraking te komen waarvan hem nagenoeg van drie vingers de toppen half werden afgesne- den. Door dr. W. werden de vingers ver bonden, -t- Bij eerste stemming is in de vaca ture van wijlen de heer J. A. Haverhals tot lid van het kiescollege bij de Ned Herv. gemeente alhier benoemd de heer Am. Hoevenaars.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1933 | | pagina 11