voor een vluchthaven, hii vreest ech
ter, dat de schippers zich zullen te
rug trekken en de gemeente in den
steek zullen laten. Spreker zegt, met
genoegen te hebben vernomen, dat
het bestuur van „Schuttevaer" ver
klaard heeft, dat alles zal worden
gedaan, om de schippers te bewegen
hun domicilie over te brengen naar
■deze gemeente. Spreker verklaart, dat
de meerdere kosten van werkver
schaffing, geheel buiten de rekening
zullen blijven, en voor de gemeente
k'omen waarvoor niet mag worfien
geleend, zoodat men bij iele bereke-
4ning uit moet gaan van f 40.000
waarvoor geleend mag worden, zoo
idat de gemeente na 30 jaren een
prachtige haven kan hebben, zonder
eenige schuld.
De heer Hakkers vraagt of „Schut-
tevaer" niet kan garandeeren, dat de
schippers hun domicilie overbrengen,
waarop de heer de Waard antwoordt
niet verder te kunnen gaan, dan de
toezegging, om alles te beproeven om
dit te bereiken.
De heer de Waal vreest, dat de
Schippers zullen weggaan, wanneer er
niets voor hun wordt gedaan.
De Voorzitter vraagt of het finan
cieel bezwaar misschien kan worden
ondervangen als de gemeente de
Werken c.a., wat bijdraagt en zoo
mogelijk de exploitatie komt voor re
kening van beide gemeenten.
De heer Rogers zegt, met genoegen
te hebben geluisterd naar het geest
driftig betoog van den heer de
Waard, ook verheugde het hem. dat
door den heer de Waard de financi-
eele zijde was bekeken, want volgens
eereker geeft de financieele zijde wel
degelijk den doorslag.
Spreker heeft het genoegen gehad,
jaren met den vader van den heer
de Waard in verschillende colleges
te zitten en deze had altijd als ge
zegde: „Ik zie het maar graag op
tafel liggen." Ook spreker zag gaar
ne eenige zekerheid en wie deze zaak
kaufmannisch beschouwen, als men
■een zaak begint zet men een exploi
tatierekening op. Dit getuigt van wijs
'beleid. Volgens de Heide-Maatschap-
pii zou bet de gemeente f 40.000 kos
ten tegen ó1/^ pCt., f2500, voor on
derhoud f 500, samen f 3000. Volgens
de heer de Waard kan er van de
schippers komen plm. f 4400, als
zulks waar is, dan gaat spreker ten
volle met den heer de Waard mede.
Als de zaak niet rendeert, wordt het
■een strop, hetgeen het geval zal zijn
als „Schuttevaer niet voldoende reg-
genschap heeft over zijn leden. Wordt
door „Schuttevaer" f 3000 gegaran-
deert, dan is de heer Rogers geheel
voor het plan, doch wil daarvoor ab
solute waarborg.
De heer v. Oord wil nog verder
gaan en wil de garantie terug bren
gen op f2500 per jaar, terwijl spre
ker hoopt, da/ de heer de Waard,
deze zaak zal bezien als raadslid en
niet als Voorzitter van „Schuttevaer."
De heer de Waard antwoordt en
zegt, dat zijn vader het genoegen
heeft gehad te leven in een veel gun
stigere tijd, dan waarin wij ons thans
bevinden. Wij hebben niet alleen te
kijken naar het financieele, doch moet
men het ook bezien uit een oogpunt
van werkverschaffing.
Nogmaals wijst de heer de Waard
op de moreele zijde, dat men moet
zorgen, de werkloozen aan het werk
te krijgen. „Schuttevaer" kian onmo
gelijk een garantie geven van f2500
per jaar.
De heer Bogers zegt, dat de kwes
tie van werkverschaffing ook bij hem
geldt, en de verhoogde uitgaven dien
aangaande wil aanvaarden, maar hii
staat er op, dat eenige waarborgen
worden gegeven.
Tevens deelt de heer de Waard
mede, dat bij nieuw reglement is be
paald, dat de tegenwoordige havens
zoodanig als ligplaats mag worden
gekozen, dat een doorvaartwijde blijft
voor twee passeerende schepen. Door
deze maatregel is de ligruimte aan
zienlijk verkleind, hier diene men ook
rekening mede te houden.
De heer Zuidam is het geheel eens
met het betoog van den heer de
Waard, de heer Hakkers informeert
naar de kosten berekening en of de
ze wel geheel juist is, tevens vraagt
hij of er geen andere lichamen zijn
dan de Heide-Maatschappij, die deze
werken uitvoeren.
De Voorzitter leest de correspon
dentie met de Heide-Maatschappij
voor, waaruit niet blijkt hoe men aan
de cijfers is gekomen.
De heer Bogers wil de Kloof over
bruggen en hij vraagt of het misr
schien niet mogelijk is, dat „Schut
tevaer" een gedeeltelijke garantie
geeft hij adviseert de leden bijeen te
roepen, want zegt hij .de geest is
wild. Garandeert „Schuttevaer" de
helft, dan wil hij persoonlijk gaarne
medewerken.
De heer de Waard is dankbaar
voor deze overbrugging, doch kan
geen enkele toezegging dien aangaan
de doen.
De heer de Waard brengt in het
midden, dat er misschien wel een
scheep werf je aan de haven kan ko
men.
De heer Bogers zegt, dat het heel
mooi klinkt, dat we over 30 jaar
een haven hebben zonder eenige
schuld, verder zegt spreker, dat cle
heer cle Waard zoo weinig vertrou
wen heeft in zijn exploitatierekening,
dat hij niet aandurft een derde ge
deelte van zijn begrooting te garan
deeren.
De heer v. Oord oppert het denk
beeld te stichten een N.V., en er een
gemengd bedrijf van te maken.
De Voorzitter brengt in het mid
den, dat hij nog niet de gevoelens
heeft vernomen, inzake samenwerking
met de Werken c.a. Deze samenwer
king is volgens den heer de Waard
heel mooi en toe te juichen men zou
dan gezamelijk kunnen exploiteeren
en de eventueele winsten pond-ponds
gewijze kunnen verdeelen en de even
tueele verliezen bijpassen.
De beer v. Oord zegt, dat hir als
raadslid op zoo'n velletje papier geen
f 125,000 kan voteeren, waarbij hij
eraan herinnert den .eed te hebben
afgelegd. De ondervinding met de
Heide-Maatschappij is bij hem niet te
best, en dan spreekt de heer de
Waard, gaat spreker voort, van de
loonen, de menschcn gaan niet wer
ken voor f0,24 per uur, in slaven
dienst van de Heide-Maatschappij.
De Voorzitter zegt, dat ook andere
Maatschappijen geen hooger uurloon
mogen geven, aan f0,24 Per uur is
men gebonden.
De heer v. Oord geeft aldus spre
ker een verkeerde voorstelling van-
de Heide-Maatschappij
Tenslotte stelt de heer de Waard
voor B. en W. te machtigen een
uitgebreide begrooting te zien te krij
gen en deze met de verschillende
stukken aan den raad voor te leg
gen, waarop de Raad een besluit kan
nemen.
De Voorzitter zegt, gehoord te heb
ben, dat de Heide-Maatschappij niet
bekwaam wordt geacht, om het werk
uit te voeren. Spreker wil daarom
even zeggen, dat er de Heide-Maat
schappij en ook hii geheel vrii zijn.
Indien men zulks wenscht kan ook
een andere Maatschappij worden ge
vraagd, om een begrooting samen te
stellen.
Besloten wordt een begrooting te
vragen bij de Heide-Maatschappij en
de Grond-Maatschappij, terwijl de
Maatschappij aan wie eventueel de
uitvoering van het werk wordt toege
kend, geen kosten voor deze begroo
ting nu worden in rekening gebracht.
Vooraf moet overleg worden ge
pleegd met B. en W., tenslotte be
sluit de raad in principe om een ha
ven in werkverschaffing te maken,
waarvoor een maximum bedrag van
f30.000 zal worden gevoteerd.
Goedgekeurd wordt het voorstel,
tot het aangaan eener rekening-cou
rant overeenkomst met de Bank voor
Nederlandsche Gemeenten, en wel
een crediet van f 10.000 voor de ge
wone uitgaven en f 1000 voor de be
talingen, met het Rijk. een en ander
ingaande 1 Januari 1934.
Uitgeloot worden de navolgende
obligatiën1 a f 500 van de leening
1920 groot f8000 pro resto f2000
no. 4. 4 h f 500 van de leening
1900, groot f80.000 (waterleiding)
proresto f41.000, de nummers 141,
138, 55, 81.
Het voorstel van B. en W. tot
wijziging van het ambtenaren regle
ment wordt goedgekeurd, eveneens (de
ontwerp-reglementen op den rechts
toestand van den secretaris', de ont
vanger en de ambtenaren van den
gerlijken Stand, zulks in verband, met
het feit, dat gedeeltelijke regeling
heeft plaats gehad bii de Gemeente
wet.
De beslissing tot vaststelling van
het uitbreidingsplan wordt verdaagd,
omdat het adres van de Gezondheids
commissie nog niet is ontvangen.
De gemeente-begrooting, dienst ',33
wordt gewijzigd, en verschillende
posten, worden gewijzigd terwijl
overschriivingen plaats vinden. Als
commissie tot wering van schoolver
zuim wegens periodieke aftreding op
31 Dec. 1933 worden bij acclamatie
herbenoemd de heeren M. J. de Ja
ger, Adr. Hakkers, J. J. A. Leenders,
L. Verdoorn en C. de Boon.
De vaststelling van de nieuwe bouw
verordening wordt aangehouden, om
dat het advies van de Gezondheids
commissie nog niet is ontvangen.
De begrooting van het Burgerlijk
Armbestuur, dienst 1934 wordt vast
gesteld in uitgaaf en ontvangst op
een bedrag van f 6500.
De heer H. Groeneveld als rappor
teur der commissie tot nazien van
de bedrijfsbegrootingen en de ge-
meentebegrooting dienst i£L)4 breijgt
namens de commissie verslag uit en
zegt dat alles in orde is bevonden,
en adviseert den raad de bedrijfsbe-
erootinsen nood te keuren.
Naar aanleiding van de begrooting
van het waterleidingbedrijf vraagt de
heer de Waard, waarom de voorge
stelde bezuinigingen aangegeven door
de ingestelde commissie voor de her
ziening der waterleiding tarieven tniet
zijn ingevoerd, zooals het schrobver-
bod, enz. Ook vindt bii wederom
een post van f 1000 van electrische
stroom voor de electromotor, met
kracht dringt hij er op aan den elec
tromotor zoo min mogelijk te gebrui
ken en de ruwolie motor te gebrui
ken. Ook vraagt bij of de tarieven
voor de nieuw gebouwde wouingen
zijn vastgesteld, zooals de commissie
heeft voorgesteld, hii betreurt het.
dat liet rapport van de commissie,
die zich veel moeite heeft getroost,
voor herziening der tarieven, niet is
verschenen.
De Voorzitter antwoordt, dat daar
het bedrijf na één jaar toch overgaat
aan de N.W. Brabantsche Waterlei
ding-Maatschappij het niet voordeelig
zou zijn, om de electromotor op te
ruimen en een nieuwe ruwoliemotor
aan te schaffen, echter zal zoo zui
nig mogelijk met de electromotor
worden gewerkt. Ook het schrobver-
bod, kan volgend jaar beter door
de Waterleiding-Maatschappij worden
geregeld. De tarieven van de nieuwe
woningen zijn met eenig, overleg
samengesteld, doch de wijze waarop
de tarieven tot stand komen, zal
steeds moeilijkheden geven. Ook hier
zal de waterleidingmaatschappij t.z.t.
regelend optreden.
Daarna komt de gemeenterekening
aan de orde, doch allereerst geeft de
de Voorzitter nog een paar aanvul
lingen n.l. om voor het avondschool-
onderwijs beschikbaar te stellen
f4.50 per leerling per cursus, terwijl
het aantal uren per cursus wordt ge
steld op 90.
Ook komt nog een post op de be
grooting voor ontwikkeling der jeug
dige werkloozen. De regeering geeft
gemiddeld f 350 per werklooze, wan
neer de gemeente hierin 50 pCt. of
of 1,75 subsidieert. De besprekingen
ziin reeds zoover gevorderd, dat spoe
dig wordt begonnen, onderricht zal
worden gegeven in teekenen, turnen
en algemeene ontwikkeling, reeds
hebben zich 40 deelnemers aange
meld. De onderwijzers voor het ge
ven van lessen hebben zich allen gra
tis beschikbaar gesteld, terwijl liet
Nutsgebouw en de turnwerktuigen
van liet Nut, evenals liet 1 gebouw'
voor christelijke Belangen, gratis voor
het gebruik werden ter beschikking
gestekl.
Ook stellen B. en W. nog voor
de klok geen driemaal, doch slechts
éénmaal per dag te luiden, dan kan
de post voor klokluiden verminderd
worden. De meeste leden vim den
raad voelen voor deze bezuiniging
niet veel, omdat het klokluiden een
oud historisch gebruik is.
De rapporteur Groeneveld zegt ten
aanzien van de gemeentebegrooting
dat de commissie heeft geoordeeld,
gezien de verhoogde belastingdruk
n.l. de Pers. Belasting van 75 tot
200 opcenten, de gemeentefondsbelas
ting van 80 op 100 opcenten; de
ambtenaren het hunne moesten bij
dragen, in de toestand van de ge
meentekas.
De commissie lieeft een regeling
ontworpen, inzake de verlaging der
salarissen afwijkend van het voorstel
van B. en W., dat n.l. luidt 10 pCt.
korting op alle salarissen, terwijl de
eerste f 500 vrij blijven van korting.
Ook de eerste f 500 laat de commis
sie vrij, doch om den druk op de
lagere salarissen té verlichten, stelt
zij voor te korten 5 pCt. tot f750;
750—1000 gld. 71/, pCt.; boven
f 1000 10 pCt., boven 1500 12 pCt.
en boven f 2000 15 pCt. Deze kor
tingen acht de commissie gerecht
vaardigd, gezien de verlaging in de
particuliere bedrijven, ook het Rijk
heeft verlagingen toegepast, terwijl
in het zakenleven geen salaris meer
is te verdienen, doch verlies wordt
geleden. Bovendien kunnen verschil
lende tegenvallers o.a. verlaging der
huren van de Woningbouwvereen.,
en andere, de gemeentebegrooting on
gunstig beinvloeden, ook de post
voor de steunuitkeering ad f 40,000
zal vólgens spr. niet toereikend zijn,
dus een verlaging der salarissen is
noodzakelijk.
De heer de Waard is het absoluut
niet eens met de zienswijze van B.
en W. en nog minder met die van
de commissie van onderzoek. Het
strijdt z.i. tegen alle rechtvaardigheid
en billijkheid, wanneer men de lagere
salarissen gaat verlagen, terwij) het
salaris van de hoofdambtenaren der
gemeente ongewijzigd blijven, zoolang
de hoogere instanties, de tijd nog
niet gekomen achten om de salaris
sen van hun personeel in gemeente
dienst te verlagen, zoolang bestaat
voor hem geen aanleiding het perso
neel te verlagen, waartoe de raad
de bevoegdheid heeft. Bovendien
wanneer men de salarissen van de
gemeente Werkendam gaat vergelij
ken met de jaarwedden van ambte
naren in andere gemeenten van de
zelfde grootte, dan staat Werkendam
ver onderaan. Bovendien, zegt spr.,
is de Rijkscommissie Schouten be
noemd om een rapport samen te stel
len, inzake nivelleering van salaris
sen van alle ambtenaren in dienst
van Rijk, Provincie, Gemeente en
Waterschappen en spr. wenscht eerst
dit rapport af te wachten. Ook wijst
de heer de Waard, op de niet-goed-
keuring der begrooting van die ge
meenten die ook een poging deden,
om de salarissen hunner ambtenaren
te verlagen. Ten slotte dient de heer
de Waard het navolgende voorstel in:
Het college van B. en W. neemt
zijn voorstel inzake verlaging terug,
waardoor ook het voorstel der be-
grootingscommissie vervalt. B. en W.
benoemen een commissie uit den raad
welke met B. en W. in overleg met
het college van Ged. St. van Noord
brabant de salarissen der gemeente
ambtenaren bezien.
Weth. v. Oord zegt zich hiermede
te kunnen verecnigen, terwijl ook de
commissie met het voorstel accoord
gaat.
Weth. Bogers zegt van deze gele
genheid gebruik te maken om te
verklaren, dat hij aanvankelijk posi
tief tegen elke salarisverlaging was.
Spr. zegt er kan niet bereikt wor
den een uniforme regeling der 'sala
rissen, want wil men verlagen, dan
moeten alle salarissen daarvoor in
aanmerking komen, doch onder het
vigeerend stelsel is dit niet mogelijk.
Ten slotte heeft hij in het college
van B. en W., als uiterste compro
mis goedgekeurd een verlaging van
10 pCt., hoewel het hem niet van
harte ging. Het voorstel door de
commissie der begrooting gedaan, is
voor hem nog veel minder aanneme
lijk.
Het doet den heer Bogers genoe
gen, dat door het gedane voorstel
de Waard, deze zaak weer kon wor
den teruggenomen, en nader kan wor
den beschouwd. In afwijking van het
voorstel-de Waard, wil spr. afwach
ten het rapport Schouten, en dus
geen commissie aanwijzen, want daar
van verwacht hij weinig resultaat.
De rapporteur zegt, dat het hem ook
een bezwaar is, de korting niet op
de hoogere salarissen te kunnen toe
passen, doch dit neemt niet weg, dat
men moet korten die salarissen, waar
toe de raad de bevoegdheid heeft.
De Voorzitter zegt, de commissie
Schouten kan niet alle jaarwedden
beoordeelen, en het zijn nut heeft
overleg te plegen met Ged. Staten.
De heer Bogers zegt, de commissie
Schouten zal richtlijnen aangeven,
waarmede men rekening moet hou
den, de heer v. Oord heeft in het
dagblad „de Standaard" gelezen, een
artikel, waarin de heer Schouten heeft
verklaard, dat de lagere besturen hun
eigen personeelsuitgaven hebben te
regelen.
Daarna ontstaat verschil van mee
ning of de begrooting 1934 reeds
salaris verlaging moet te zien ge
ven, of dat dit eventueel eerst in '35
zal tot uitdrukking komen.
De heer Bogers zegt zich thans
geheel los te maken van het voor
stel van B. en W. inzake salarisver
laging, de heer v. Oord zegt, wan
neer B. en W. met de commissie
overleg hebben gepleegd met Ged.
Staten, iedereen nog geheel vrij is
te doen wat hij in deze aangelegen
heid wenscht.
De heer Visser wenscht de begroo
ting 1934 vast te stellen, zonder re
kening te houden met eventueele ver
laging.
Ten slotte wijst de Voorzitter een
commissie aan, zooals belichaamd in
het voorstel de Waard, en wel de
heeren H. Groeneveld, W. G. de
Waard en D. van Zuidam.
Daarna wordt de begrooting 1934
vastgesteld zonder wijziging, dus met
handhaving van de geldende salaris
sen der ambtenaren.
De heer Zuidam wenscht aantee-
kening, dat hij tegen de post ad
f75 voor de Burgerwacht en Bijzon
dere Vrijwillige Landstorm is.
Plet voorstel van B. en W. tot hef
fen van 100 opcenten op de Gemeen
tefondsbelasting wordt goedgekeurd.
De heer de Boon vraagt hoe het
nu staat met het klokluiden, zal dat
nu in het vervolg eenmaal gebeuren,
waarop de Voorzitter antwoordt, dat
alles voorloopig blijft, zooals het
thans is.
De heer de Waard merkt op, dat
vorig jaar is toegezegd, dat om de
twee of drie maanden geregeld ie
mand de haven zou bijhouden, doch
hieraan is niet voldaan, ook heeft hij
gemist de ontvangst-post voor bijdra
ge onderhoud haven door de gemeen
te de Werken. Een en ander zal na
der onder het oog worden gezien.
De heer Visser merkt op, dat de
straatlantaarns vaak branden wanneer
het heldere maan is, en vaak uit zijn,
als het donker is, ook blijven zij
's morgens vaak te lang branden. Is
het niet een bezwaar, dat de agent
van de PNEM de heer v. Eeden te
ver woont van zijn te bedienen ge
bied. De Voorzitter zegt dat de fout
in hoofdzaak zit in het niet function-
neeren van de klok in het hoogspan
ningsgebouwtjes, deze klok is meer
malen defect. Ook bepleit de heer
Visser meer overleg tusschen werk
gever en werknemer van het bureau
der arbeidsbemiddeling.
De Voorzitter zegt, dat dit noodig
is, doch in de practijk stuit men vaak
op bezwaren.
De heer de Waal merkt op, dat
eenigen tijd geleden is besloten, dat
de vuilnisbelt af en toe met zand
zou worden afgedekt, om de ondra
gelijke stank aldaar tegen te gaan,
zulks is echter nog niet gebeurd.
De heer Bogers zegt toe zoo spoe
dig mogelijk hieraan te voldoen, want
ook hem is de vuilnisbelt een doorn
in het oog hij zal trachten een an
dere bergplaats voor het vuil te zoe
ken.
De heer Zuidam bespreekt de mo
gelijkheid om toestemming van den.
Minister te verkrijgen om werklooze
personen tot 66-jarigen leeftijd in
jle steunregeling op te nemen. In.
Schiedam is dit goedgekeurd, hij wil
dit ook. gedaan zien te krijgen vopr
deze gemeente.
De Voorzitter zegt toe een en an
der te onderzoeken.
De heer Visser hekelt, den onhoud-
baren toestand, waarin de wegen ver-
keeren in het Laantje, waar de nieu
we woningen zijn gebouwd, hier moet
dringend voorziening worden getrof
fen.
De Voorzitter zegt, dat de eigenaar
van de betreffende gronden niet be
reid is mede te werken, om hier ver
betering aan te brengen. De gemeen
te kan hier niet ingrijpen, omdat hot
particulier bezit is.
Daarna sluit de Voorzitter de ve*-
gadering.
ÏIGEKOIIIEN.
SPRANG.
—o—
Beleefd verzoeken wjj U, het onder
staande in Uw veelgelezen blad te willen
opnemen, waarvoor bij voorbaat onzen
dank.
TABAKSVERGUNNINGEN.
Verhooging tot f 50,
Dezer dagen verscheen in enkele groote
dagbladen een bericht als zou de moge
lijkheid bestaan, dat per 1 Januari a s.
de prijs van de tabaksvergunningen ver
hoogd worden van t 5.00 tot f 50.00.
Wij vatten dit bericht echter NIET als
serieus op, al achten wij een kleine ver
hooging niet geheel uitgesloten.
Na gedaan onderzoek is ons gebleken
dat in de aankondiging van het wetsont
werp tot banderolleverhooging, het punt
betreffende de verhoogiDg van de prijs
der tabaksvergunningen, in het geheel
niet door den Minister werd aangeroerd.
Alleen heeft de Minister daarbij mede
gedeeld dat de commissie van deskundigen
voor de tabaksaccijns zijn aandacht geves
tigd had op een tweetal punten, t.w. de
bescherming van den banderolleprys en
de mogelijkheid eener bespreking van de
afgifte van bedrijfsvergunningen tot hen,
die blijkens de inrichting van hun ver-
koopsgelegenheid als winkeliers moeten
worden aangemerkt. Omtrent deze beide
punten zegt de Minister, dat hij zich nog
wilde beraden.
Sindsdien is door bet verbond van de
groote sigarenfabrikanten een verzoekschrift
ingediend om de banderolle op sigaren
niet te verhoogen.
Als aequivalent gaf dit verbond ver
schillende middelen aan, waartoe o.m.
ook behoorde de verhooging der bedrijfs-
vergunning met f20. een lucifersbe
lasting etc.
Wij vermoeden dat dit de oorsprong
van bovengenoemd gerucht in de dagbladen
is geweest.
Zooals men thans echter zal inzien is
dit uitsluitend een, van de groote siga
renfabrikanten, geopperd denkbeeld en
gaat als zoodanig niet van den Minister
uit.
Zooals hierboven gezegd, achten wij het
niet geheel uitgesloten dat de minister
tenslotte tot eene kleine verhooging zou
overgaan. Dat hij echter ineens een sprong
zou maken tot f50. daarmede spe
ciaal op het platteland voor een groot
aantal winkeliers het bestaan nog aan
zienlijk zou verzwaren (en tegelijk mis
schien de verkoopsgelegenheden buiten de
groote steden veel te schaars maken) achten
wij, zachts genomen, zéér twijfelachtig.
Ai kan men tenslotte in deze tijden
nooit iets met 100°/o zekerheid zeggen,
geloven wij dat wij de winkeliers en
speciaal die op het platteland op dit
punt zonder eenig bezwaar gerust kunnen
stellen.
Met het bovenstaande hopen wij tot
verduidelijking van de zaak en gerust
stelling van de winkeliers te hebben bij
gedragen
Wij kunnen de winkeliers de verze
kering geven, dat wij voor hun belangen
blijven waken, hetgeen mede ook zeer
zeker in ons belang zal zjjo.
N.V v/h M. Ravenswaay Zonen
Tabaks- en Sigarenfabriek
Gorinchem.
De timmerman J. Mayers had het
ongeluk met zijn linkerhand met den bei
tel der schaafmachine in aanraking te
komen waarvan hem nagenoeg van drie
vingers de toppen half werden afgesne-
den. Door dr. W. werden de vingers ver
bonden,
-t- Bij eerste stemming is in de vaca
ture van wijlen de heer J. A. Haverhals
tot lid van het kiescollege bij de Ned
Herv. gemeente alhier benoemd de heer
Am. Hoevenaars.