Dit nummer Destaat ui! 3 bladen A. BAAIJENS, INMAAETIJD, dus-. Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN De herziening van de Steunregeling. CALVES SLAOLIE Agentschap van dc Awsterdaasche Baak fl.V-, Amsterdam No. 5459 Vrijdag 10 Aug. 1934. Firma L. COOPS, S. J). £ankhnyzett (o's Bank Jf.V, VAN ALTENA Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.10, franco per post beschikt f 1.25. Bij onze Agenten 10 cent per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525. Advertentiên van I6 regels 00 cent. Elke regel meer 15 cent Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiên worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 0 uur ingewacht. Bij BLOEDARMOEDE en BLEEKZUCHT per Flesch 75 cent. DROGISTERIJ Gasthuisstraat 62 Telefoon 264 GORINCHEM. Met vrij groote zekerheid kan wor den aangenomen dat het tekort op de gemeentebegrootingen voor werk- loozenzorg in 1934 25 millioen gul den bedraagt, zulks niettegenstaande er op alle mogelijke gebieden door de betrokken gemeenten drastisch is bezuinigd en de belastingen tot bet uiterste zijn opgevoerd. De gemeen ten die noodlijdend zijn en die, wel ke dit jaar de kosten van werkloozen- zorg in het geheel niet of slechts gedeeltelijk konden dekken, hebben reeds het uiterste punt van bezuini ging en belastingverhooging bereikt. Zij kunnen daarom niet blijven door gaan met bezuinigen en opschroeven van de belastingen. Het aantal ge meenten, dat de begrooting niet slui tend kan krijgen, zal daarbij eer tce- dan afnemen, daar de uitgaven niet noemenswaard verminderen en de in komsten steeds meer achteruit loopen. Daarbij kan gereedelijk wor den aangenomen dat de kans groot is dat het tekort van 25 millioen het volgend jaar nog grooter zou zijn als er geen maatregelen zouden worden genomen. Voor alle gemeenten in ons land te zamen wordt blijkens de gemeentebegrootingen voor 1934 op een uitgaaf voor werkloozenzorg van 108 millioen gerekend. Van deze 108 millioen is 25 millioen niet gedekt. Dit tekort kan niet door bezuiniging op steunverleening worden wegge werkt. De vermindering, die door de plaats gehad hebbende herziening zal worden verkregen is veel en veel minder dan 25 millioen, zoodat er zonder twijfel dit jaar een belangrijk tekort zal overblijven. Zeker is het dan ook niet te ver wonderen dat het vraagstuk van de dekking van de gemeentelijke uitga ven voor werkverschaffing en steun verleening aan werkloozen in steeds toenemende mate de aandacht onzer landsregeering vraagt. Bleek het over het jaar 1933 nog mogelijk uit 's Rijks kas een bedrag beschikbaar te stel len, hetwelk over het algemeen bij eene verdeeling, welke volledig reke ning hield met de belangrijkheid van deze uitgaven in verhouding tot de draagkracht der gemeenten, de las ten te dekken, voor 1934, toen het voor dit doel op de Rijksbegrooting beschikbare bedrag moest worden te ruggebracht tot f 46 millioen, wer den de moeilijkheden reeds aanmer kelijk grooter. En voor 1935 zullen de moeilijkheden voor alle daarbij betrokken partijen weer grooter zijn. Reeds kan met zekerheid worden vastgesteld dat de bijdrage van het Rijk in geen geval grooter dan f 46 millioen kan zijn, terwijl de financi- eele draagkracht der gemeenten, wier financiën door de werkloosheid zijn getroffen, weder aanmerkelijk is ver zwakt. Reeds geruimen tijd houdt de Re geering zich met het onderwerpelijk vraagstuk onledig. Zij is ervan over tuigd, dat de betrokken gemeenten met behulp van de bijdragen van het Rijk van f 46 millioen niet in staat zullen zijn de lasten van de werkloosheidsvoorziening op hare gewone begrooting te dekken. Niet minder overtuigd is zij echter van het verderfelijke van elk systeem, waaraan niet ten grondslag ligt het beginsel, dat deze lasten uit het he den uit de gewone middelen gedekt behooren te worden. Deze moeilijkheden hebben de Re geering geleid tot de overweging van een maatregel, welke uitsluitend in den ernst van den toestand zijn recht vaardiging vindt. Deze maatregel zou neerkomen op het bestemmen van een gedeelte van het gemeentelijk be lastinggebied van alle gemeenten des Rijks voor de dekking van de meer genoemde lasten. Daar het van belang is, dat de gemeentebesturen van het voornemen der regeering niet onkundig blijven, opdat zij daarmede bij het opmaken harer begrootingen voor 1935 reke ning kunnen houden, heeft de minis ter van binnenlandsche zaken, onder dagteekening van 27 Juli, een cir culaire terzake aan de gemeentebe sturen gericht. Uitsluitend met het oog op deze wenschelijkheid, derhalve zonder op IN BUSSEN, INHOUDENDE 3 FLESSCHEN» Goudmerk f 2.15 per bus Roodmerk f 1 37V2 per bus Botermarkt 88 HEUSDEN. Telefoon 52. eenigerlei wijze vooruit te loopen op <de besluiten, welke de Kroon in ge meen overleg met de Staten-Generaal terzake zal nemen, doet de minister van binnenlandsche zaken in deze circulaire mede namens zijn ambt- genooten van sociale zaken en van financiën, mededeeling van de re geling, welke thans in overweging is. Zij is de volgende: ie. de instelling van een fonds, waarvan de inkomsten zullen worden aangewend ter tegemoetkoming aan de gemeenten in haar uitgaven ter zake van de werkloosheid (Werkloos- heids-subsidie-fonds) 2e. als inkomsten van het fonds zullen gelden behalve de f 46 mil lioen, welke het rijk beschikbaar stelt: a. 25 opcenten op de hoofdsom der gemeentefondsbelasting volgens de ie klasse; b. 10 opcenten op de hoofdsom der vermogensbelasting; c. 75 opcenten op de hoofdsom der personeele belasting, in elke ge meente te heffen volgens het tarief der wet op de personeele belasting 1896 en. volgens de klasse of de klassen, waarin de gemeenten ge rangschikt zijn d. 40 pCt. van de hoofdsom der grondbelasting. De heffingen sub a en b vangen aan met ingang van het belasting jaar 1935/36. De gemeentebesturen zullen er rekening mede behooren te houden dat hun bevoegdheid tot heffing van 100 opcenten op de hoofdsom der fondsbelasting en van 50 opcenten op de hoofdsom der ver mogensbelasting met ingang van het zelfde belastingjaar zal worden ge wijzigd in een bevoegdheid tot hef- fing van 75 opcenten op de hoofd som der fondsbelasting en van 40 opcenten op de hoofdsom der. ver mogensbelasting. De heffing sub c vangt aan met het belastingjaar 1935. De gemeen tebesturen zullen alsdan met ingang van hetzelfde belastingjaar uit de personeele belasting wegens hoofd som en opcenten geen hooger bedrag mogen heffen dan overeenstemt met 225 ten honderd van de hoofdsom der personeele belasting volgens het tarief der wet op de personeele be lasting 1896 en volgens de klasse of de klassen, waarin de gemeenten gerangschikt zijn. In bijzondere ge vallen zal aan een gemeente toestem ming kunnen worden verleend van het hierboven bepaalde af te wijken. De bestemming voor het in te stel len fonds van het -sub d genoemde gedeelte van de hoofdsóm der grond belasting gaat eveneens in met het belastingjaar 1935. Terzelfder tijd wordt het aandeel, dat de gemeenten in de hoofdsom der grondbelasting ontvangen, van 75 pCt. teruggebracht tot 35 pCt. 3e. Uit het fonds wordt een bij drage verleend in de uitgaven we gens kosten van steunuitkeeringenaan werkloozen en die van arbeidsloonen, betaald bij werkverschaffing aan werkloozen. Met arbeidsloonen, betaald bij werk verschaffing aan werkloozen, worden weer gelijkgesteld de door den mi nister van sociale zaken aangewezen uitgaven. 4e. de sub 3 bedoelde bijdrage zal over het algemeen worden ver leend in de mate, als in een bij de ministerieele circulaire gevoegde schaal is aangegeven. Uiteraard zul len nog eenige punten nadere rege ling behoeven. 5e. op de gémeente-begrooting voor 1935 behoort te worden ge bracht het 1/10 gedeelte van het be drag aan werkloosheidsuitgaven, dat buiten de begroeting voor 1934 is gesteld (z.g. uitgestooten bedrag), zooals dat bedrag nader definitief zal worden vastgesteld, In dit gedeelte zal ten laste van het fonds een bij drage worden verleend, berekend naar hetzelfde percentage, als inge volge het sub 4 gestelde in de uit gaven, sub 3 bedoeld zal worden ver leend. 6e. indien met de bijdragen sub 4 en 5 aangegeven geen evenwicht in de begrooting kan worden verkregen, kan op de begrooting op een afzon derlijken post een extra-bijdrage wor den geraamd. Deze extra-bijdrage zal tezamen met de bijdrage sub 4, niet meer dan 99 pCt. van de uitgaven, sub 3 aangegeven, mogen uitmaken. De extra-bijdrage wordt slechts verleend, indien ten genoege van de regeering, die zich terzake door Ged. Staten doet voorlichten, wordt aan getoond, dat inderdaad de inkomsten van de gemeente zoo hoog zijn op gevoerd, als voor de gemeente, re kening houdende met de realiteit, mogelijk is, en dat de huishouding van de gemeente in die mate verso berd is, als in de huidige omstandig heden, nu voor de dekking van de crisis-uitgaven allerwege zware of fers gebracht moeten worden, nood zakelijk is. De vorenstaande regeling is nog slechts een voorstel van de Regeering aan de Tweede Kamer, zoodat er nog heel wat veranderingen in kun nen worden aangebracht. Vervolg raads verslag A ND EL. Procesverbaal van kasopneming hij den gemeente-ontvanger op 16 Juni, waaruit blijkt, dat alles in behoorlijke orde is bevonden. Voorlocpige vaststelling Gemeen terekening 1933. Met het nazien dezer rekening is een commissie belast geweest, be staande uit de heeren Hoesen, v. Houwelingen en v. Wijgerden. De heer Hoesen brengt namens deze commissie rapport uit en deelt mede, dat de rekening aanving met een batig saldo van f4798,77. Uit de fondsbelasting een uitkeering werd ontvangen van f 5201.90, de landerij en opbrachten f2569,Aan arbeids loonen is uitbetaald f3247.de Ge meenterekening een achter uitgang geeft te zien van f 1369,27. TBLBF. no. is Raamsdonksvesr. Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden. Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingenl Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden d Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst. Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK, ■onas Spaarboekjes gratis bij eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie T. BOONSTRA De rekening van het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf geeft een nadee- lig saldo van f 261.11, het .vorig jaar bedroeg dit nog f911-waaruit blijkt, dat het bedrijf een gunstig perspectief vertoont. De commissie adviseert beide rekeningen voorloo- pig vast te stellen, waarmede de raad accoord gaat. De wethouders onthielden zich in gevolge de wet van mede stemmen. Vaststelling Bouwverordening. Deze verordening wordt vastge steld, zooals ze door B. en W. is aangeboden. ROZ1JN-AZIJN BLANKE AZIJN PEPERKORRELS LAURIERBLADEREN CAYENNEPEPER MOSTERDZAAD VENKEI ZAAD ALUIN Groote enveloppen met inmaakkruiden f 0.15 Drogisterij A. VERSCHUURBAERT Botermarkt 72 HEUSDEN. Wijziging begrootng 1934. De Voorzitter licht toe, dat deze wijziging in hoofdzaak verband houdt met de kosten van werkverschaffing en steunverlaging, waarvoor in totaal f7216,19 is uitgegeven. Met algemeene stemmen wordt tot de voorgestelde wijziging besloten. Verpachting omgespit griendland. De Voorzitter zegt, dat hij de 'be sprekingen in de vergadering van B. en W. hierover gevoerd niet heeft bijgewoond, hii meent evenwel, dat het college het omgespitte griend land voor één jaar zouden willen ver pachten, onder bepaling, dat de ge meente gerechtigd is graszaad in te zaaien en de pachters vrij te laten om te zaaien, wat zii willen. Aan vankelijk dachten B. en W. er over het land in eigen exploitatie te ne men, doch met het oog op het werk, dat daaraan verbonden is, zijn zii daarop teruggekomen. De heer Millenaar zou de voorkeur geven aan één jaar verpachten. De heer Verwijs heeft er nogeens over nagedacht en nadat hii het land nogeens heeft bekeken lijkt hem ver pachting voor twee jaar beter, omdat de pachters dan het eerste jaar zul len bemesten en het land goed be werken, waaraan het groote behoefte heeft. De heer v. Wijgerden is het met dit denkbeeld eens. Ook de heer Dibbits is van dit gevoelen. De Voorzitter is ook van meening, dat met één jaar verpachten minder waardig grasland zal worden verkre gen en als alle voorteekenen niet be driegen, zal minderwaardig grasland totaal geen waarde hebben. Spreker hoopt, dat de ontwatering van de streek wordt doorgevoerd, opdat men gelegenheid zal krijgen er bouwland van te maken. De heer Hoesen voelt meer voor het bewerken in eigen beheer, met het oog op werkverruiming. Spreker zou de bewerking dan willen aanbe steden. De heer Verwijs noemt het jammer, dat dit werk in tien zomer moest worden uitgevoerd, het had in het na jaar moeten gebeuren, men had dan beter werk gekregen. De heer Schouten is tegen zelf exploiteeren, werkverruiming zou er, niet veel mede bereikt worden. Spre ker is er voor, het land voor één jaar te verpachten. De Voorzitter zal het voorstel om het omgespitte griendland vooai 2 "jaar. te verpachten, onder "de gebruikelijke voorwaarden en de bepaling, dat de gemeente als zii 'dit wenscht, het 2de ]aar 'Ier verpachting graszaad kan inzaaien, in omvraag brengen. Dit voorstel wordt met twee stem-* men tegen aangenomen, de heeren' Schouten en Millenaar stemden te gen. Verslag toestand der gemeente oven 1933 wordt voor, de leden ter inzage gelegd. Wijziging Ambtenaren-reglement. De Voorzitter licht toe, dat Ged. Staten nogmaals aandringen op eeni paar administratieve wijzigingen. B. en W. stellen voor daaraan te vol doen, met welk voorstel de raad ac coord gaat. Rondvraag De heer Hoesen vraagt hoe of het! goederenvervoer, met kar en paard, door B. en W. geregeld wordt. De Voorzitter antwoordt, dat dit om beurten aan de gegadigden wordt opgedragen, terwijl het zandrijdenl wordt aanbesteed. De heer Hoesen vraagt of het juist is, dat de gemeente voor werk verschaffing en steunverlaging iiï klasse A is gekomen, waardoor de steuntrekkers minder krijgen, wan neer zij uit hun kas trekken. De Voorzitter antwoordt, dat het grondloon is verminderd, daardoor is de gemeente in een lagere klasse ingedeeld. De heer Hoesen vraagt of het juist is, dat er steuntrekkers zijn die daar door in een jaar f 400 schade lijden. De Voorzitter kan dit niet zeggen, maar hii gelooft zooiets niet. Als er evenwel gevraagd wordt, wat is het loon, dat wordt betaald, dan kunnen,1 B. en W. toch niet anders doen dan de waarheid zeggen. De heer Hoesen vindt het jammer, dat de menschen daardoor gedupeerd worden. De Voorzitter stemt dit toe, maan daar kan men hier niets aan ver anderen. De heer Hoesen vraagt wat B. en W. er mede voor hebben gehad, voor de werkloozen de werktijd zoo te ver deden, dat deze daarover ontstemd zijn geweest en slechts schoorvoetend aan het werk zijn gegaan. De Voorzitter zegt, dat de Heide- Maatschappii het noodig achtte, dat! de verschillende gemeentenbesturen, meer in onderling overleg de werk tijden vaststelden, om daardoor meen eensvormigheid te verkrijgen. Dit heeft in deze gemeente tot onstem- ming geleid. B. en W. hebben ge tracht bemiddelend op te treden, doch de werkeloozen, waren zoo on verstandig niet aan het werk te gaan. B. en W. zijn overtuigd geweest, dat de overgroote meerderheid niet de bedoeling had te staken, daaroven hebben de werkeloozen er dan ook slechts kort schade door geleden. Zii hadden echter aan den raad van spr, om nog een dag aan het werk te blijven gevolg moeten geven. De heer Hoesen zegt, dat de men schen die ver van huis moesten gaar* werken, met -het warme weer, doodl op waren, de werktijden hadden doel matiger verdeeld moeten worden. De heer v. Houwelingen noemt hef jammer, dat de werkeloozen nog niet een dag hebben gewacht met hef voor het Land van Densden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard J

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1934 | | pagina 1