Dit nummer Destaat ui! 3 bladen
A. BAAIJENS,
INMAAETIJD, dus-.
Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN
De herziening van de
Steunregeling.
CALVES SLAOLIE
Agentschap van dc Awsterdaasche Baak fl.V-, Amsterdam
No. 5459
Vrijdag 10 Aug.
1934.
Firma L. COOPS,
S. J). £ankhnyzett (o's Bank Jf.V,
VAN ALTENA
Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en
VRIJDAGMIDDAG.
Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.10,
franco per post beschikt f 1.25. Bij onze Agenten 10 cent
per week. Afzonderlijke nummers 5 cent.
Int. Telefoon no. 19.
Postrekening no. 61525.
Advertentiên van I6 regels 00 cent. Elke regel
meer 15 cent Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiên worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en
Vrijdagmorgen 0 uur ingewacht.
Bij BLOEDARMOEDE
en BLEEKZUCHT
per Flesch 75 cent.
DROGISTERIJ
Gasthuisstraat 62 Telefoon 264
GORINCHEM.
Met vrij groote zekerheid kan wor
den aangenomen dat het tekort op
de gemeentebegrootingen voor werk-
loozenzorg in 1934 25 millioen gul
den bedraagt, zulks niettegenstaande
er op alle mogelijke gebieden door
de betrokken gemeenten drastisch is
bezuinigd en de belastingen tot bet
uiterste zijn opgevoerd. De gemeen
ten die noodlijdend zijn en die, wel
ke dit jaar de kosten van werkloozen-
zorg in het geheel niet of slechts
gedeeltelijk konden dekken, hebben
reeds het uiterste punt van bezuini
ging en belastingverhooging bereikt.
Zij kunnen daarom niet blijven door
gaan met bezuinigen en opschroeven
van de belastingen. Het aantal ge
meenten, dat de begrooting niet slui
tend kan krijgen, zal daarbij eer tce-
dan afnemen, daar de uitgaven niet
noemenswaard verminderen en de in
komsten steeds meer achteruit
loopen. Daarbij kan gereedelijk wor
den aangenomen dat de kans groot
is dat het tekort van 25 millioen het
volgend jaar nog grooter zou zijn als
er geen maatregelen zouden worden
genomen. Voor alle gemeenten in
ons land te zamen wordt blijkens de
gemeentebegrootingen voor 1934 op
een uitgaaf voor werkloozenzorg van
108 millioen gerekend. Van deze 108
millioen is 25 millioen niet gedekt.
Dit tekort kan niet door bezuiniging
op steunverleening worden wegge
werkt. De vermindering, die door de
plaats gehad hebbende herziening zal
worden verkregen is veel en veel
minder dan 25 millioen, zoodat er
zonder twijfel dit jaar een belangrijk
tekort zal overblijven.
Zeker is het dan ook niet te ver
wonderen dat het vraagstuk van de
dekking van de gemeentelijke uitga
ven voor werkverschaffing en steun
verleening aan werkloozen in steeds
toenemende mate de aandacht onzer
landsregeering vraagt. Bleek het over
het jaar 1933 nog mogelijk uit 's Rijks
kas een bedrag beschikbaar te stel
len, hetwelk over het algemeen bij
eene verdeeling, welke volledig reke
ning hield met de belangrijkheid van
deze uitgaven in verhouding tot de
draagkracht der gemeenten, de las
ten te dekken, voor 1934, toen het
voor dit doel op de Rijksbegrooting
beschikbare bedrag moest worden te
ruggebracht tot f 46 millioen, wer
den de moeilijkheden reeds aanmer
kelijk grooter. En voor 1935 zullen
de moeilijkheden voor alle daarbij
betrokken partijen weer grooter zijn.
Reeds kan met zekerheid worden
vastgesteld dat de bijdrage van het
Rijk in geen geval grooter dan f 46
millioen kan zijn, terwijl de financi-
eele draagkracht der gemeenten, wier
financiën door de werkloosheid zijn
getroffen, weder aanmerkelijk is ver
zwakt.
Reeds geruimen tijd houdt de Re
geering zich met het onderwerpelijk
vraagstuk onledig. Zij is ervan over
tuigd, dat de betrokken gemeenten
met behulp van de bijdragen van
het Rijk van f 46 millioen niet in
staat zullen zijn de lasten van de
werkloosheidsvoorziening op hare
gewone begrooting te dekken. Niet
minder overtuigd is zij echter van
het verderfelijke van elk systeem,
waaraan niet ten grondslag ligt het
beginsel, dat deze lasten uit het he
den uit de gewone middelen gedekt
behooren te worden.
Deze moeilijkheden hebben de Re
geering geleid tot de overweging van
een maatregel, welke uitsluitend in
den ernst van den toestand zijn recht
vaardiging vindt. Deze maatregel zou
neerkomen op het bestemmen van
een gedeelte van het gemeentelijk be
lastinggebied van alle gemeenten des
Rijks voor de dekking van de meer
genoemde lasten.
Daar het van belang is, dat de
gemeentebesturen van het voornemen
der regeering niet onkundig blijven,
opdat zij daarmede bij het opmaken
harer begrootingen voor 1935 reke
ning kunnen houden, heeft de minis
ter van binnenlandsche zaken, onder
dagteekening van 27 Juli, een cir
culaire terzake aan de gemeentebe
sturen gericht.
Uitsluitend met het oog op deze
wenschelijkheid, derhalve zonder op
IN BUSSEN,
INHOUDENDE 3 FLESSCHEN»
Goudmerk f 2.15 per bus
Roodmerk f 1 37V2 per bus
Botermarkt 88 HEUSDEN.
Telefoon 52.
eenigerlei wijze vooruit te loopen op
<de besluiten, welke de Kroon in ge
meen overleg met de Staten-Generaal
terzake zal nemen, doet de minister
van binnenlandsche zaken in deze
circulaire mede namens zijn ambt-
genooten van sociale zaken en van
financiën, mededeeling van de re
geling, welke thans in overweging
is. Zij is de volgende:
ie. de instelling van een fonds,
waarvan de inkomsten zullen worden
aangewend ter tegemoetkoming aan
de gemeenten in haar uitgaven ter
zake van de werkloosheid (Werkloos-
heids-subsidie-fonds)
2e. als inkomsten van het fonds
zullen gelden behalve de f 46 mil
lioen, welke het rijk beschikbaar
stelt:
a. 25 opcenten op de hoofdsom
der gemeentefondsbelasting volgens
de ie klasse;
b. 10 opcenten op de hoofdsom
der vermogensbelasting;
c. 75 opcenten op de hoofdsom
der personeele belasting, in elke ge
meente te heffen volgens het tarief
der wet op de personeele belasting
1896 en. volgens de klasse of de
klassen, waarin de gemeenten ge
rangschikt zijn
d. 40 pCt. van de hoofdsom der
grondbelasting.
De heffingen sub a en b vangen
aan met ingang van het belasting
jaar 1935/36. De gemeentebesturen
zullen er rekening mede behooren te
houden dat hun bevoegdheid tot
heffing van 100 opcenten op de
hoofdsom der fondsbelasting en van
50 opcenten op de hoofdsom der ver
mogensbelasting met ingang van het
zelfde belastingjaar zal worden ge
wijzigd in een bevoegdheid tot hef-
fing van 75 opcenten op de hoofd
som der fondsbelasting en van 40
opcenten op de hoofdsom der. ver
mogensbelasting.
De heffing sub c vangt aan met
het belastingjaar 1935. De gemeen
tebesturen zullen alsdan met ingang
van hetzelfde belastingjaar uit de
personeele belasting wegens hoofd
som en opcenten geen hooger bedrag
mogen heffen dan overeenstemt met
225 ten honderd van de hoofdsom
der personeele belasting volgens het
tarief der wet op de personeele be
lasting 1896 en volgens de klasse
of de klassen, waarin de gemeenten
gerangschikt zijn. In bijzondere ge
vallen zal aan een gemeente toestem
ming kunnen worden verleend van
het hierboven bepaalde af te wijken.
De bestemming voor het in te stel
len fonds van het -sub d genoemde
gedeelte van de hoofdsóm der grond
belasting gaat eveneens in met het
belastingjaar 1935. Terzelfder tijd
wordt het aandeel, dat de gemeenten
in de hoofdsom der grondbelasting
ontvangen, van 75 pCt. teruggebracht
tot 35 pCt.
3e. Uit het fonds wordt een bij
drage verleend in de uitgaven we
gens kosten van steunuitkeeringenaan
werkloozen en die van arbeidsloonen,
betaald bij werkverschaffing aan
werkloozen.
Met arbeidsloonen, betaald bij werk
verschaffing aan werkloozen, worden
weer gelijkgesteld de door den mi
nister van sociale zaken aangewezen
uitgaven.
4e. de sub 3 bedoelde bijdrage
zal over het algemeen worden ver
leend in de mate, als in een bij de
ministerieele circulaire gevoegde
schaal is aangegeven. Uiteraard zul
len nog eenige punten nadere rege
ling behoeven.
5e. op de gémeente-begrooting
voor 1935 behoort te worden ge
bracht het 1/10 gedeelte van het be
drag aan werkloosheidsuitgaven, dat
buiten de begroeting voor 1934 is
gesteld (z.g. uitgestooten bedrag),
zooals dat bedrag nader definitief zal
worden vastgesteld, In dit gedeelte
zal ten laste van het fonds een bij
drage worden verleend, berekend
naar hetzelfde percentage, als inge
volge het sub 4 gestelde in de uit
gaven, sub 3 bedoeld zal worden ver
leend.
6e. indien met de bijdragen sub
4 en 5 aangegeven geen evenwicht in
de begrooting kan worden verkregen,
kan op de begrooting op een afzon
derlijken post een extra-bijdrage wor
den geraamd. Deze extra-bijdrage zal
tezamen met de bijdrage sub 4, niet
meer dan 99 pCt. van de uitgaven,
sub 3 aangegeven, mogen uitmaken.
De extra-bijdrage wordt slechts
verleend, indien ten genoege van de
regeering, die zich terzake door Ged.
Staten doet voorlichten, wordt aan
getoond, dat inderdaad de inkomsten
van de gemeente zoo hoog zijn op
gevoerd, als voor de gemeente, re
kening houdende met de realiteit,
mogelijk is, en dat de huishouding
van de gemeente in die mate verso
berd is, als in de huidige omstandig
heden, nu voor de dekking van de
crisis-uitgaven allerwege zware of
fers gebracht moeten worden, nood
zakelijk is.
De vorenstaande regeling is nog
slechts een voorstel van de Regeering
aan de Tweede Kamer, zoodat er
nog heel wat veranderingen in kun
nen worden aangebracht.
Vervolg raads verslag A ND EL.
Procesverbaal van kasopneming hij
den gemeente-ontvanger op 16 Juni,
waaruit blijkt, dat alles in behoorlijke
orde is bevonden.
Voorlocpige vaststelling Gemeen
terekening 1933.
Met het nazien dezer rekening is
een commissie belast geweest, be
staande uit de heeren Hoesen, v.
Houwelingen en v. Wijgerden.
De heer Hoesen brengt namens
deze commissie rapport uit en deelt
mede, dat de rekening aanving met
een batig saldo van f4798,77. Uit
de fondsbelasting een uitkeering werd
ontvangen van f 5201.90, de landerij
en opbrachten f2569,Aan arbeids
loonen is uitbetaald f3247.de Ge
meenterekening een achter uitgang
geeft te zien van f 1369,27.
TBLBF. no. is Raamsdonksvesr.
Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden.
Opent rekening-courant met rentevergoeding.
Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingenl
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden d Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst.
Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK, ■onas Spaarboekjes gratis bij eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
T. BOONSTRA
De rekening van het Gemeentelijk
Electriciteitsbedrijf geeft een nadee-
lig saldo van f 261.11, het .vorig jaar
bedroeg dit nog f911-waaruit
blijkt, dat het bedrijf een gunstig
perspectief vertoont. De commissie
adviseert beide rekeningen voorloo-
pig vast te stellen, waarmede de raad
accoord gaat.
De wethouders onthielden zich in
gevolge de wet van mede stemmen.
Vaststelling Bouwverordening.
Deze verordening wordt vastge
steld, zooals ze door B. en W. is
aangeboden.
ROZ1JN-AZIJN
BLANKE AZIJN
PEPERKORRELS
LAURIERBLADEREN
CAYENNEPEPER
MOSTERDZAAD
VENKEI ZAAD
ALUIN
Groote enveloppen met inmaakkruiden
f 0.15
Drogisterij
A. VERSCHUURBAERT
Botermarkt 72 HEUSDEN.
Wijziging begrootng 1934.
De Voorzitter licht toe, dat deze
wijziging in hoofdzaak verband houdt
met de kosten van werkverschaffing
en steunverlaging, waarvoor in totaal
f7216,19 is uitgegeven.
Met algemeene stemmen wordt tot
de voorgestelde wijziging besloten.
Verpachting omgespit griendland.
De Voorzitter zegt, dat hij de 'be
sprekingen in de vergadering van B.
en W. hierover gevoerd niet heeft
bijgewoond, hii meent evenwel, dat
het college het omgespitte griend
land voor één jaar zouden willen ver
pachten, onder bepaling, dat de ge
meente gerechtigd is graszaad in te
zaaien en de pachters vrij te laten
om te zaaien, wat zii willen. Aan
vankelijk dachten B. en W. er over
het land in eigen exploitatie te ne
men, doch met het oog op het werk,
dat daaraan verbonden is, zijn zii
daarop teruggekomen.
De heer Millenaar zou de voorkeur
geven aan één jaar verpachten.
De heer Verwijs heeft er nogeens
over nagedacht en nadat hii het land
nogeens heeft bekeken lijkt hem ver
pachting voor twee jaar beter, omdat
de pachters dan het eerste jaar zul
len bemesten en het land goed be
werken, waaraan het groote behoefte
heeft.
De heer v. Wijgerden is het met
dit denkbeeld eens.
Ook de heer Dibbits is van dit
gevoelen.
De Voorzitter is ook van meening,
dat met één jaar verpachten minder
waardig grasland zal worden verkre
gen en als alle voorteekenen niet be
driegen, zal minderwaardig grasland
totaal geen waarde hebben. Spreker
hoopt, dat de ontwatering van de
streek wordt doorgevoerd, opdat men
gelegenheid zal krijgen er bouwland
van te maken.
De heer Hoesen voelt meer voor
het bewerken in eigen beheer, met
het oog op werkverruiming. Spreker
zou de bewerking dan willen aanbe
steden.
De heer Verwijs noemt het jammer,
dat dit werk in tien zomer moest
worden uitgevoerd, het had in het na
jaar moeten gebeuren, men had dan
beter werk gekregen.
De heer Schouten is tegen zelf
exploiteeren, werkverruiming zou er,
niet veel mede bereikt worden. Spre
ker is er voor, het land voor één
jaar te verpachten.
De Voorzitter zal het voorstel om
het omgespitte griendland vooai 2 "jaar.
te verpachten, onder "de gebruikelijke
voorwaarden en de bepaling, dat de
gemeente als zii 'dit wenscht, het 2de
]aar 'Ier verpachting graszaad kan
inzaaien, in omvraag brengen.
Dit voorstel wordt met twee stem-*
men tegen aangenomen, de heeren'
Schouten en Millenaar stemden te
gen.
Verslag toestand der gemeente oven
1933 wordt voor, de leden ter inzage
gelegd.
Wijziging Ambtenaren-reglement.
De Voorzitter licht toe, dat Ged.
Staten nogmaals aandringen op eeni
paar administratieve wijzigingen. B.
en W. stellen voor daaraan te vol
doen, met welk voorstel de raad ac
coord gaat.
Rondvraag
De heer Hoesen vraagt hoe of het!
goederenvervoer, met kar en paard,
door B. en W. geregeld wordt.
De Voorzitter antwoordt, dat dit
om beurten aan de gegadigden wordt
opgedragen, terwijl het zandrijdenl
wordt aanbesteed.
De heer Hoesen vraagt of het
juist is, dat de gemeente voor werk
verschaffing en steunverlaging iiï
klasse A is gekomen, waardoor de
steuntrekkers minder krijgen, wan
neer zij uit hun kas trekken.
De Voorzitter antwoordt, dat het
grondloon is verminderd, daardoor is
de gemeente in een lagere klasse
ingedeeld.
De heer Hoesen vraagt of het juist
is, dat er steuntrekkers zijn die daar
door in een jaar f 400 schade lijden.
De Voorzitter kan dit niet zeggen,
maar hii gelooft zooiets niet. Als er
evenwel gevraagd wordt, wat is het
loon, dat wordt betaald, dan kunnen,1
B. en W. toch niet anders doen dan
de waarheid zeggen.
De heer Hoesen vindt het jammer,
dat de menschen daardoor gedupeerd
worden.
De Voorzitter stemt dit toe, maan
daar kan men hier niets aan ver
anderen.
De heer Hoesen vraagt wat B. en
W. er mede voor hebben gehad, voor
de werkloozen de werktijd zoo te ver
deden, dat deze daarover ontstemd
zijn geweest en slechts schoorvoetend
aan het werk zijn gegaan.
De Voorzitter zegt, dat de Heide-
Maatschappii het noodig achtte, dat!
de verschillende gemeentenbesturen,
meer in onderling overleg de werk
tijden vaststelden, om daardoor meen
eensvormigheid te verkrijgen. Dit
heeft in deze gemeente tot onstem-
ming geleid. B. en W. hebben ge
tracht bemiddelend op te treden,
doch de werkeloozen, waren zoo on
verstandig niet aan het werk te gaan.
B. en W. zijn overtuigd geweest,
dat de overgroote meerderheid niet
de bedoeling had te staken, daaroven
hebben de werkeloozen er dan ook
slechts kort schade door geleden. Zii
hadden echter aan den raad van spr,
om nog een dag aan het werk te
blijven gevolg moeten geven.
De heer Hoesen zegt, dat de men
schen die ver van huis moesten gaar*
werken, met -het warme weer, doodl
op waren, de werktijden hadden doel
matiger verdeeld moeten worden.
De heer v. Houwelingen noemt hef
jammer, dat de werkeloozen nog niet
een dag hebben gewacht met hef
voor het Land van Densden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard
J