BEZOEKT Jan Geertzen, 's-BOSCÏÏ, ALS U KUNT ZEGGEN DRUKWERKEN F. Schreuder Zonen, STUDIEBOEKEN „H. JANSSEN" fastaurant Uitspanning P. J. SGHETSELAAR Spreetra 10-12 eil-3 Uw Keukenuitzet is niet compleet, Wanneer een JUNO-fornuis ontbreekt. 3uii o - Fornuizen 9 vl. Pgr. ii Meubelmagazijnen ,,'T WOONHUI S", mm gEB«EggaE BEDDEN, MATRASSEN l DEKENS, MEUBELEN. Botermarkt 0 104 - HEUSDEN Binnenland. ,.Het raadsel van den Knotwilg". 25 cent. Electrische Waschmachines, Wringmachines, Karnmachines, enz. 's-Hertogenbosch. OMDAT WANT OMDAT BOVENDIEN Firma L J. VEERMAN - HEUSDEN. bij VOOR ALLE ONDERWIJSINRICHTINGEN Firma L. J. Veerman - Boekhandel - Heusden. N.V. STOOMBOOT-ONDERNEMING O A GE LIJK SC HE SNEL DIENST IJZERHANDEL &m======msz==* «=j=rm iomwonden toegeeft, dat de klachten Over slechte bedrijfsuitkomsten nooit groofer zijn geweest dan op het oogen- btik. Wij hebben hier dus een drietal spre kende voorbeelden uit de praktijk van de contingenteering. Voor Twente heeft men wellicht een grooter deet dan vroeger het geval was van de bin nenlandsche vraag naar katoen uit de handen van de buitenlandsche concur rentie gehouden, doch daar staat tegen over een zoodanig toegenomen bin nenlandsche concurrentie, dat alle ver wachte voordeelen der bescherming denkbeeldig zijn gebleken. Fabrieken die anders voor den export werkten, heb ben zich nu uit alle macht op de binnenlandsche markt geworpen, met als gevolg een moordende concurrentie, welke het maken van winst onmoge lijk maakt. Daaruit kan derhalve blijken, dat men een industrie, welke, zooals de fTwentsche textielnijverheid, voor een een overwegend deel op den export is aangewezen, niet uit den nood kan helpen met bescherming van de bin nenlandsche markt. Nu is de Brabantsche schoenindu strie wel geen speciale exportindustrie, maar hier heeft de contingenteeri|ng dit groote nadeel gebracht, dat bui tenlandsche fabrieken, met name Bata, de Nederlandsche markt zijn gaan be dienen met hier te lande gevestigde bedrijven en men zou dus met recht kunnen zeggen, dat met de contingen teering het paard van Troje werd bin nengehaald. Letterlijk zegt het verslag van de Kamer van Koophandel te Til burg, dat de contingenteering niet heeft nagelaten, een stimuleerenden invloed op de werkgelegenheid in de Neder landsche schoenindustrie uit te oefe nen. Niet alleen, dat in de bestaande be drijven een toenemende bedrijvigheid viel waar tie nemen, ook jonger ge stichte bedrijven namen snel in be- teekenis toe, terwijl een betrekkelijk groot aantal nieuwe onder nemingen zich vestigde. Deze laatste nu waaronder dan uiteraard ook van buitenlandsche ori gine con'curreeren op zeer scherpe wijzei, wellicht veel scherper dan ze deden vóór de contingenteering, toen hun producten uit het buitenland moes ten komen. „De in 1932 begonnen prijs daling" aldus het verslag zette zich in het begin van 1933 voort, zoo dat in Maart de laagste prijzen geno teerd werden, welke bij menschenheu- genis zijn voorgekomen". Ziedaar het resultaat van binnenland sche bescherming: aanvankelijk ople ving in de bestaande bedrijven, spoedig gevolgd door een moordende concur rentie, doordat nieuwe bedrijven van de geboden voordeelen willen profi- feieren, met als gevolg een veel te kleine markt y'oor de snel toenemende productie. Het kwaad der bescherming woekert voort als de bekende olievlek. 'Met kleine middelen zijn de ongerech tigheden niet meer te verhelpen en dermaal moet de overheid de helpen de hand uitstrekken. Het laatste red middel, dat veelal dikwijls een paar- demiddiel is, wordt dan aangegrepen, namelijk dat yan de gedwongen aan e<e n s 1 u i t i n g in kartellen, met het doel productie en prijzen te rege len. In Amerika is men op dit punt zeer ver gegaan en men behoeft niet te vragen met welk resultaat. Dreigen nu dn Nederland dezelfde gevaren? Er wordt reeds gemompeld over een van Overheidswege in te stellen dvvangor- ganisatie voor de leerindustrie, teneinde onwillige fabrikanten te dwingen, zich te schikken naar van bovenaf voorge schreven prijzen, leveringsvoorwaarden, productiecontingenten, kortom naar a" die regelingen, welke op instigatie van een bepaalde groep zullen worden in gevoerd. Het is te hopen, dat, indien het ooit zoover mocht komen, men zich van tevoren rekenschap geeft van de gevolgen, welke een dergelijk dwang systeem voor de industrie kan hebben. Het is een proefneming van de aller gevaarlijkste soort en het is zeer de vraag of het verzwakte organisme van jenze volkshuishouding een dergelijk diep in het vleesch snijdende operatie zal overleven. Een door crisisaanvallen geteisterd bedrijfsleven behoeft voor alles rust, Om zich bij de veranderde omstandig heden te kunnen aanpassen. Die aan passing beerikt men echter zeker niet langs den weg van dwang, ook niet door nog meer bescherming toe te passen, zooals de Brabantsche wolin dustrie dat blijkbaar wil. Ongetwijfeld is het voor de betrokken industrie verlok kelijk, een contingenteering naar de hoeveelheid toe te passen, doch men geeft dan het beginsel prijs, dat con tingenteering alleen bedoeld is als maat regel tegen zoogenaamden overmatigen invoer. Men gaat dan geheel den kant van een bescherming op, die in het geheel geen rekening meer houdt met de belangen van den consument, ter wijl het tevens de vraag is of daardoor tenslotte ook wel de belangen van den producent zelf gediend worden. Want zoo goed als de wollenstoffenindustrie bescherming kan vragen, kunnen dat ook alle andere industrieën en wij zou den dan geheel in een stelsel van nood lottige autarkie vervallen. Reeds nu w ij zen de kosten van levens onderhoud in Nederland ee.n stijgende lijn aan. Hoe zal men echter met duurdere levenskosten tot verlaging van de loonen, welke in het belang van onze exportindustrie zooge- wenscht geacht wordt, kunnen gera ken? Protectie leidt tot verslechtering van de levensvoorwaarden der groote mas sa en aldus tot inkrimping van de totale vraag naar industrieproduc ten op de binnenlandsche markt. Pro tectie leidt ook tot verstarring van de productiekosten, welke dat juist nu min der dan ooit kunnen verdragen, wil ons productieapparaat niet geheel in het ongereede geraken en tenslotte leidt protectie, zij het langs ondergrondsche wegen, tot vermeerdering van werklooshe id, omdat de vraag naar industrieproducten, ook in het bin nenland, afneemt en de afzet in het buitenlana door de te hooge productie kosten in het geheel wbrdt lamgesla gen. Algemeene verarming is het laat ste gevolg van bescherming, waarmede aanvankelijk slechts enkele groepen ge holpen zijn, uiteindelijk ons g e h e e- 1 e volksbestaan wordt bedreigd. Het is wel heel gemakkelijk gezegd, dat de werkloosheid kan worden bestreden door de binnenlandsche markt zooveel mogelijk te reserveeren voor de eigen industrie, doch men vergeet dan al te licht, dat onze industrie voor het groot ste deel export-industrie is, die naar het buitenland moet blijven leveren, wil len wij ons grondstof-arme land van de noodige grondstoffen uit het büiten- land "blijven voorzien. 'Ook nu nog be trekken wij voor meer dan 1 milliard gulden allernoodzakelijkste goederen uit Tiet buitenland. Nemen wij slechts de Brabantsche wol- en lederindustrie, en niet ,te vergeten Twente, die toch voor het .grootste deel hun grondstof ten buitenslands inkoopen. Hoe za! men dat op den duur kunnen, indien men door teveel bescherming de koopkracht van ons land dusdanig zou verminderen, dat betaling aan het buitenland niet j meer mogelijk zou zijn? Niemand zal willen ontkennen, dat, nu het buitenlad allerwege zoovele belemmeringen inden weg legt, bijzondere maatregelen ter be scherming van ons bedrijfsleven nood zakelijk zijn. Doch men hoede zich voor middelen, welke erger zijn dan de kwaal. Ons bedrijfsleven zou door nog meer bescherming stellig den ver stikkingsdood tegemoet gaan. DE i.ooo.oooste FORD V 8 VERVAARDIGD. Dat de Ford V 8 cylinder auto mobiel de wereld stormerhand ver overd heeft, bewijst het feit, dat on langs de i.ooo.oooste V 8 van de montagelijn der Ford fabrieken te Detroit afliep. Eén millioen Ford achtcylinder au tomobielen... Een enorm aantal, voor al wanneer men bedenkt, dat Henrv Ford eerst in 1932 een aanvang maakte met de productie van den V 8 iFord motor, naast den bekenden 4 cylinder, en in successie op den Lincoln V 8 cylinder motor, waar van de productie werd stopgezet om met de vervaardiging van een V 12 type Lincoln-motor te beginnen. En dit cijfer 1.000.000 wordt nog sprekender, wanneer men bedenkt, dat op de geheele wereld door alle andere automobielfabrieken te zamen nog geen millioen achtcylinders wagens zijn vervaardigd. Henry Ford produceert dan ook momenteel bijna 5000 V 8 Fordwa gens per dag, meer dus dan de ver dere automobielindustrie te zamen. Deze enorme cijfers vinden natuur lijk hun oorzaak in de buitengewone kwaliteiten van den Ford V 8, als degelijkheid, zuinigheid, snelheid enz. waarbij nog komt dat dit Ford pro duct zeer laag in prijs is. Henry Ford heeft de productie van dezen i.ooo.ooosten Ford V 8 per soonlijk van het begin tot het einde gevolgd en toen deze wagen de lijn verliet, instructie gegeven om hem ten toon te stellen in het kolossale Ford expositiegebouw op de wereld tentoonstelling in Chicago. Wii willen niet nalaten onze lezers tevens nog te onthullen dat door de Fordfabrieken tot op heden circa 22.000.000 automobielen vervaardigd zijn, ongeacht de 15.000.000 T mo dellen van voor 1927. Een respectabel aantal dus. o AUTO TEGEN EEN BOOM. Een inzittende gedood. Vrijdagmiddag om drie uur is een auto tusschen De Ginkel en Ede te gen een boom gereden. Behalve den bestuurder waren in den auto vier personen gezeten. De 30-jarige mej. De Graaf werd bij de botsing opslag gedood. Haar stoffelijk overschot is naar het lij kenhuisje te Ede vervoerd. De overigen werden niet gewond en kwamen met den schrik vrij. De auto werd gedeeltelijk beschadigd. o DE POST HAASTTE ZICH NIET. Men meldt uit Voorschoten aan het Leidsche Dagblad Er wordt in dezen tijd zoo dikwijls gesproken van gehaastheid en voort jagen, niets gaat vlug genoeg, maar bij de posterijen bestaat een enkele maal, nog wel eens een verzending waar jaren voor noodig zijn, al is het binnenlandsch verkeer. 6 Augustus 1934 werd bij de fa milie v. L. alhier, een briefkaart be zorgd, die 15 Juli 1925 was verzon den uit Geldrop (N.-B.) De datumstempels waren duidelijk leesbaar. En dan klaagt 'men nog over gejaagdheid AUTO VA"N°EEN PONT GEREDEN. 2 Slachtoffers. Vrijdagmiddag omstreeks half vier is te Velsen een tragisch ongeval ge beurd, dat aan twee jonge menschen het leven heeft gekost. Toen een der stoomponten van den steiger wegvoer, is een personenauto, waarin 6 personen waren gezeten en die met de achterwielen nog op de klep stond, achteruit in het Noord- Zeekanaal gereden. Vier van de inzit tenden konden zichzelf redden, doch de twee anderen zijn verdronken. Omtrent de toedracht van dit onge val vernemen wij van den inzittende Karei Bruyns uit Amsterdam de vol gende bijzonderheden. De bestuurder en eigenaar van de auto, de heer G. H. Heynemann, wo nende aan den Overtoom te Amster dam, had in gezelschap van zijn echt- genoote, zijn dochter en zijn zoontje, een uitstapje gemaakt naar Alkmaar. In hun gezelschap bevonden zich nog een Duitsche dame en een vriend je van het zoontje van den heer H. De terugweg leidde over Velsen, waar drie stoomponten het zeer druk ke verkeer over het Kanaal onder houden. De middelste der ponten, een z.g. vrijvarende pont van het nieuwste mo del, lag juist aan den steiger en was bijna volgeladen. De pontknecht beduidde den heer H. dat hij nog mee kon, waarna de auto de pont opreed. Er was echter niet voldoende plaats, waardoor de auto met de ach terwielen op de klep bleef staan in afwachting dat de overige wagens ruimte zouden maken en de klep omhoog getrokken kon worden. Reeds vóór dit gebeurd was, voer de pont van den steiger weg, met het gevolg, dat de klep, toen zij den steun van den steiger miste, onder het gewicht van de auto, naar 'be neden dook en de wagen het Kanaal ingleed. Omstanders, die het gevaar zagen aankomen, schreeuwden nog „stop," doch de pontbestuurder, die op een afgesloten brug staat, heeft dit niet gehoord. De heer H. slaagde er nog in het portier te openen en uit den wagen te springen. Onmiddellijk daarop verdween de auto in de diep te. De heer H. wilde zich direct weer te water begeven, doch dit werd hem door de omstanders belet. o van ouds bekend Hotel Café Billard ST. JANSSTRAAT 10—12 TELEF. INTERC. 436. Ruime Autogarages. RECLAME WAGENS speciaal tarief. 'ëiosm 1 Tandheelkundige, GORINCHEM TELEFOON 349. 's Maandags 9-3 Minvermogenden 9.30—10 v.m. »?asiBg'«iafii graag gaat Zoo juist verschenen in de geïllustreerde als No. 6: Tekst en Teekeningen van FRANS MANDOS Tzn. Dit boek bevat 90 tekst-illus traties met bij behoorenden tekst en is gestoken in een vlotten twee- kleurigen omslag, duidelijk lees bare letter, bestemd voor kinderen van 812 jaar. De prijs slechts FIRMA L. VEERMAN HEUSDEN. in blauw, wit en zwart email. Dubbele wanden en circulatie. Solide afwerking. Schitterende décors. LAGE PRIJZEN. Ruim 500 StdkS voorhanden. Hinthamerstraat No. 129131—133 „Mijn meubelen zijn van ,,'T WOONHUIS", dan za. een ieder begrijpen, dat gij hebt gehandeld als een verstandig menscb. ,,'T WOONHUIS" steeds zorgt voor prima afwer king en coulante bediening. „'T WOONHUIS" heeft steeds de grootste sortee ring en de meest smaakvolle modellen. ,,'T WOONHUIS" heeft daarbij DB LAAGSTE PRIJZEN. ,,'T WOONHUIS" heeft bij een zeer grooten omzet toch slechts geringe exploitatiekosten. ,,'T WOONHUIS" er geen dure afdeelingscbefs of verder onnoodig personeel op na houdt. ,,'T WOONHUIS" is de eenige speciaal MEUBEL ZAAK, die wat sorteering, modellen en kwaliteit betreft, met de grootste zaken op dit gebied in den lande kan wedijveren. ALLEEN met dit verschil, dat wij onze prijzen VEEL LAGER kunnen stellen dan bedoelde zaken. verkoopt „'T WOONHUIS" strikt a contant, waar door wij elk risico uitschakelen, hetgeen den kooper ten goede komt. Bezichtigt steeds onze Passage-Etalages en ruime Magazijnen. G. VENNIX Vughterstraat 46-48 Telefoon 922 HERTOGEN BOSCH. Levering per eigen -wra.olita.iito iranco thuis. LEVERING VAN spoedig, net en billijk, door de SIH£3 SOLlfiD, SIERLIJK EM GOEDKOOP worden GAARNE en SPOEDIG geleverd door v./h. GBBRs. VAN STRATBN Co. Geregelde v.v. uitgezonderd Zaterdags. Van 's-BOSCH via HEUSDEN-GORCUM-UTRECHT naar AMSTERDAM en ZAANSTREEK. Kantoren '•-BOSCH, BREEDE HAVEN 113 A'DAM, DROOGBAK HEUSDEN, B. VAN KUIK, Veerhuis Agenten: UTRECHT, A. VAN EDEN, Merwekade GORCUM, S. v. d. WIEL, Havendijk WORMERVBBR, N.V. EXP. Mij. „Nijverheid" GEREGELDE DAGELIJKSCHE DIENST ROTTERDAM—VENLO— ROERMOND via HEUSDEN. Tel. 732 Tel. 42495 Tel. 27 Tel. 14743 Tel. 303 Tel. 1549

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1934 | | pagina 6