toot het Land van Hensden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard
Dit nummer Mat uit 2 bladen
De Grootmoeder.
Aspirin
UITGAVE FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN.
1935
FEUILLETON.
IIAME S, om ook kennis
te maken met onze voortreffelijke
Amilda-huidcrême ontvangt U bij een
tube IVOROL-tandpasta tijdelijk een
Uit het dagelijksch leven.
No. 5527 Woensdag 10 April
Binnenland.
UND VAN ALTEHA
Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en
VRIJDAGMIDDAG.
Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.10,
franco per post beschikt f 1.25. Bij onze Agenten 10 cent
per week. Afzonderlijke nummers 5 cent.
Int. Telefoon no. 19.
Postrekening no. 61525.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en
Vrijdagmorgen 9 uur Ingewacht.
De Leeuwerik te pletter
geslagen en verbrand
Het K. L. M. vliegtuig „De Leeu
werik", type F. XII, op wég van Praag
naar Amsterdam is Zaterdagmiddag bij
Brilon tusschen Kassei en Dortmund
neergestort en geheel vernield.
Het toestel is tengevolge van die
slechte weersgesteldheid tegen een berg
gevlogen en is kort daarop in brand
geraakt.
De bemanning van het vliegtuig
de (gezagvoerder P. Soer, de tweede
bestuurder E. A. J. Prillwitz, piloot
der K.N.I.L.|M., met Europeesch ver
lof, de marconist Van der Klein, de
werktuigkundige Weiman en de werk
tuigkundige Wingelaar, die de reis mee
maakte om het traject te leeren ken
nen, kwamen, evenals twee passagiers,
n.l. de heer W. de Vlugt, zoon van
den burgemeester van Amsterdam en
de heer H. L. A. Briel uit Arnhem,
lid van de directie der A. K. U., ;om
het leven.
Het toestel deed dienst op de Maan
dag j-k geopende luchtlijn Amsterdam
—Praag, het was om 13 u. 14 (M.E.T.)
uit Halle-Leipzig vertrokken naar Es
sen. Om 14 u. 35 (M.E.T.) meldde het
vliegtuig zich boven Kassei, vier mi
nuten later werd geseind: „antenne
ingehaald wegens onweer".
Om ongeveer drie uur Zaterdagmid
dag heeft men de wrakstukken van
het toestel gevonden.
Te 15.15 Duitsche tijd is de „Leeu
werik" tegen een bergheuvel bij Rio-
senbeck, acht K.M. Noordoostelijk van
Briton, terechtgekomen. Het toestel is
over den kop geslagen en in brand'
gevlogen. Alle zeven opvarenden zijn
om het leven gekomen!
De plaats van het ongeluk is een
400 M. boven den zeespiegel gelegen.
Het is een open plek tegen een helling,
vlak bij een boschrand. De vlucht ver
liep normaal. Te elf uur was het toe
stel uit Praag vertrokken. De radio
berichten wezen er op, dat alles n,or-
maal verliep.
Het ongeluk heeft plaats gev.onden
op een afstand van naar schatting 25
K.M. van het plaatsje Brilon, vanwaar
de plaats: van de ramp per auto in een
half uur rijden bereikbaar is. De berg,
waartegen de „Leeuwerik" is gevlo
gen is de Burgberg nabij1 het gehucht
Roesenbeck in het Sauerland. Destreek
153.
Ik had u verboden, haar te zeggen,
dat zij' ons) kind1 niet is; gij zijt miij
ongehoorzaam geweest, ja, gij hebt van
mijne afwezigheid gébruik gemaakt, om
haar zonder mededoogen weg te jagen,
zonder er om! te geven, wat er van
haar zou worden.
Ik hield niet van haar, dat weet
ge wel.
Zeg liever, dat gij haar haat.
Welnu, ja, ik haatte haar, ik kon
haar niet langer voor mijn oogen zien;
gij wist, wat ik door haar heb geleden;
desniettegenstaande hebt gij' mij haar
tegenwoordigheid' opgedrongen.
Wij hadden haar geadopteerd, zij
was dus onze dochter.
Neen, neen! riep mevrouw
Lionnet heftig uit zij was slechts een
vreemdelinge hier; voortdurend heeft
zij oneenigheid gezaaid', zij heeft mij de
liefde van mijn man en van mijn zoon
ontroofd; daar moest een einde aan
komen
Indien gij door uw afschuwelijken
haat niet verblind' waart, antwoord1-
de mijnheer Lionnet en gij uw ge
weten eens raadpleegde, dan zoudt gij
zien, dat niet zij', maar gijzelf longe-
daar is buitengewoon eenzaam, zoo
dat het ongeveer een kwartier duur
de alvorens degenen, die het vreeselijk
ongeluk z^agen gebeuren, ter plaatse
konden zijn.
Een deerniswekkend schouwspel bo
den d.e lijken der zeven inzittenden.
Geen hunner Rad kans gezien uit het
brandende vliegtuig te ontsnappen,
waarschijnlijk doordat het reeds voor
het in br,and vloog over den kop was
geslagen. De lijken waren geheel ver
koold en volkomen onherkenbaar.
De eerst.aangekomenen waarschuw
den onmiddellijk de politie te Brilot,
die ruim een half uur na de ramp ter
plaatse verscheen, onder leiding van
tien L,andrat van de Kreis Brilot, den
tube AM1LDA gratis.
1VOROL in tuben van 40 en 60 ct.
Verkrijgbaar in alle voorname zaken.
„WAT MIJNHARDT MAAKT IS GOED."
heer Heinrich Jansen. Deze constateer
de, dat geen hulp meer geboden kon
worden en liet de nog rookende puin
hoop onder politiebewaking stellen. On
middellijk waarschuwde hij de Flug-
w.ache van Dortmund, die in den loop
van den avond personeel naar de plaats
van den ramp zond, terwijl ook on
derzoekingsambtenaren zich onmiddel
lijk van Dortmund naar de plaats van
de ramp begaven, waar zij omstreeks
zeven uur arriveerden. In afwachting
van hun komst liet men zoowel de
lijken van de slachtoffers als den puin
hoop van het vernielde toestel onaan
geroerd. Alleen werden nog bij dag
licht de noodige foto's gemaakt.
De K.L.M. gaf over de ramp het
vol ge n d e c o m m u n i qué
Het K.L.M.-vliegtuig „Leeuwerik" ty
pe F. 12, commandant P. Soer, is
gistermiddag op weg van Praag naar
Amsterdam bij Brilot (Duitschland), tus
schen Cassel en Dortmund, veronge
lukt. Alle zeven ingezetenen n.l. de vijf
leden der bemanning en twee passa
giers werden gedood.
Het toestel was om 13.14 uur uit
Leipzig vertrokken op weg naar Am
sterdam via Essen. Om 14.35 meldde
het zich draadloos boven Cassel. Al
les scheen normaal. Vier minuten later
14.39 uur seinde de „Leeuwerik", d^t
de antenne zou worden ingehaald we
gens pnweer. Om 15 uur is het toe
stel gevonden.
noegen veroorzaakte. Maar gij kunt
niet redelijk oordeelen en hebt zelfs
geen berouw.
Gij' haat Geneviève, en waarom haat
gij haar? O! gij moest van schaamte
door den grond zinken!... Gij haat
Geneviève niet alleen, omdat ik haar
liefhad als' een dochter, en omdat Al-
bert haar liefhad als een zuster, maar
omdat gij jaloersch waart op haar
jeugd, haar schoonheid, haar zeldzaam
verstand.
O! haar verstand! O! haar schoon
heid! herhaalde mevrouw Lionnet
bevende van woede; ik weet, dat
zij alle schoonheid, alle deugden bezat;
ik weet ook, dat gij' gemakkelijk een
middel' kunt vinden, om uw vrouw te
beleedigen en diie meid gelijk te geven.
En, ging zij: op bijtenden toon
voort als ik haat in rpijn hart heb,
hebt gij een ander gevoel' in uw hart;
weet dan, mijnheer, dat ik heel goed
alles gezien en begrepen heb, en ik
weet, waaraan ik mijl heb te houden.
Hé! riep mijnheer Lionnet ver
baasd' wat bedoelt ge?
Ik bedoel', mijnheer, antwoord
de mevrouw Lionnet met vlammende
oogen dat ik uw droefheid heel
goed begrijj). Kom', ik weet heel! goed',
wat voor roli zij tegenover mij heeft
gespeeld; ik weet waarin uw weder-
keerige teederheid' bestond.
Verder, ik begrijp er niets van.
Hoe verblind ik ook was door
mijn haat, heb ik heel goed eenige
Als tweede bestuurder deed dienst
Prillewitz, vliegtuigbestuurder van K.
N.l.L.M.» met Europeesch verlof hier
te lande; de marconist was v. d. Klein,
terwijl wegens organisatie van den
dienst ook de werktuigkundige Weiman
aan boord was.
Passagiers waren de heeren de Vlugt,
zoon van den burgemeester van Am
sterdam en Briel.
Onmiddellijk na het vernemen van
het rampspoedig bericht, zijn de des
kundigen van de K.L.M. de heeren
Patist en van der Muien, naar de
plaats van het ongeluk vertrokken
voor het instellen van een nader on
derzoek.
Piet Soer.
Piet Soer, de eerste bestuurder van
de verongelukte „Leeuwerik" gold
als een der bekwaamste piloten van
de K.L.M. Hii werd op 4 Januari
1903 te Havelte geboren en kwam op
10 Maart 1927 in dienst bii de K.L.M.
Vóór dien tijd was hij militair vlieger
op Soesterberg. Hii had in totaal
7000 vlieguren bij de K.L.M. en heeft
ongeveer 17 vluchten naar Indië ge
maakt. Soer, die gehuwd was en een
dochtertje had, is vooral bekend ge
worden door zijn vlucht met de „Pe
likaan," in 1933 met Smirnoff onder
nomen.
E. A. J. Prillwitz.
Is het heengaan van Soer een groo
te slag voor de K.L.M. niet minder
zwaar is de slag die de K.N.l.L.M.
getroffen heeft, door het heengaan
van den piloot E. A. J. Prillwitz,
een oud vlieger dezer maatschappij.
Na een jaar bii de K.L.M. te zijn
geweest, ging de heer Prillwitz over
naar de K.N.l.L.M, Dat gebeurde in
1928hij bracht toen de driemotorige
P.K. A.F.C. naar Indië, op welke
vlucht hii te Cawnpore een klein on
geval had.
In Indië maakte Prillwitz zich tal
van vrienden. Hii was de crack van
de BataviaMedanlijnbemind bii'
de passagiers. Het zal voor de pas
sagiers van de K.N.l.L.M, een droeve
tijding zijn da,t zii nimmer meer met
Prillwitz hun reizen kunnen maken.
In 1934 kwam hii met verlof via
Amerika naar ons land. Van zijn ver
loftijd heeft Prillwitz niet veel ge
bruik gemaakt. De K.L.M. had vlie
gers noodig en terstond gaf hii ge
hoor aan het verzoek van den heer
Plesman, om te treden in de rii der
piloten van de Nederlandsche maat
schappij.
Th. van der Klein.
De marconist Th. van der Klein
is op 5 October 1910 te Rotterdam
géboren en trad 1 Jtuni 1934 in dienst
bii de K.L.M. als telegrafist. Voor
dien was hij dienstplichtig sergeant
en vliegtuig-metraÜlist.
Weiman.
Omtrent den boordwerktuigkundi
ge Weiman die reeds geruimcn tijd
in dienst der K.L.M. is, vernamen wii
schandalen opgemerkt; ja, mijnheer,
men kan een vreemde bedriegen, maar
zijn vrouw niiet.
Wat vertelt ge dan toch? riep
de fabrikant uit, die er nog niets van
begreep; wat beteekenen dan al die
belachelijke woorden? Zijt ge krank
zinnig geworden?
Neen, mijnheer, ik ben niet krank
zinnig; ja, dat zoudt gij' wel willen
om van mij af te zijn, om mij in een
gesticht te kunnen laten opsluiten; maar
die voldoening zal iik u niet geven.
Stel' mijn geduld' niet zoo op de
proef!
O! gij' hebt heel goed begrepen;
en toch... Zult; gij ontkennen, mijn
heer, dat ik! u meer dan eens met Ge
neviève in uw armen heb betrapt?
Welnu, wat zou dat? Wat wilt ge
daarvan?
Maar
Antwoord, antwoord!
Onder den schijn v,an vaderliefde,
die toch niet oprecht kon zijn, was
het een andere liefde, een hartstocht,
beleedigend! voor uw vrouw...
O! riep mijnheer Lionnet.
Welnu, mijnheer, ik weet, dat juf
frouw Geneviève, die slechts een on
dankbaar monster is tegenover mij', uw
ma fires' was!
Hoe afschuwelijk de beschuldiging
ook was, zijl was tegelijkertijd zóó be
lachelijk, zóó dom, zoo zot, dat hij
slechts door een schaterepd lachen ant
woordde. Maar dadelijk de reaktie. Hij
dat hij over eenige dagen in het hu
welijk zou treden.
Mr. W. de Vlugt.
Mr. Willem de Vlugt, de zoo tra
gisch om het leven gekomen zoon
van den burgemeester van Amster
dam, dr. W. de Vlugt. is 31 jaar ge
worden. Hii studeerde aan de Vrije
Universiteit, waar hii promoveerde tot
doctor in de rechtswetenschappen.
Ongeveer zeven jaar vertoefde hii
in Indië en China voor de Neder-
lanclsch-Indische Handelsbank. Te
ruggekeerd in Nederland was hii se
dert ongeveer anderhalf jaar lid van
de firma Ingwersen en Co., commis-
sionnair in effecten van de Keizers
gracht te Amsterdam. De heer De
Vlugt was ongehuwd.
H. V. A. Briel.
De heer Hendrik Lodewijk, Antoon
Briel, in leven hoofdprocuratiehouder
van de Algemeene Kunstzijde Unie
te Arnhem, is ongeveer 50 iaar oud
geworden. Hii begon ziin loopbaan
bi; de E.N.K.A. te Arnhem, ging van
daar over naar de Hollandsche Kunst
zijde Industrie te Breda en keerde
bh de fusie van E.N.K.A. en H.K.I.
tot A.K.U. naar Arnhem terug. De
heer Briel keerde van een 14-daag-
sche zakenreis naar het vaderland te
rug.
H. Wingelaar.
De 30-jarige Hendrik Wingelaar is
van Aspirin-tabletten berust
daarop, dat zij, in tegen
stelling tot veel namaak-
producten, ook de kleinste
bloedvaten verwijden, de
circulatie van het bloed
gunstig beïnvloeden en
zodoende de bloedsom
loop bevorderen. Dit is bij
zonder belangrijk bij griep
en verkoudheidsziekten.
et product van vertrouwen.
werd wit als. een doek, zijn wijdge
opende oogen schitterden en zijn ge-
heiele lichaam schokte.
Afschuwelijk, schandelijk! riep
hij uit.
Toen barsttie zijn woede los. Hij
balde zijn vuisljen, kromp ineen van
smart en ri|ep:
Zwijg! zwijg! of ik zal je v{er-
plettjeren.
Mevrouw Lionnet zweeg geheel' ver
schrikt.
Gij zijt eien ellendeling! ging
hij voort. Uw gedrag tiegenover
Geneviève is altoos afschuwelijk ge
weest. "Wat gij' zooeven hebt gezegd,
is schandelijk! Haat en jaloesie ver
oorloven zóó echter nog niet. Gij hebt
niet alleen ,allen eerbied voor mij uit
het toog .verloren, maar gij hebt mij
o*5k op de grofste manier beleediigd.
De beschuldiging, die gij tegen mij
en tegen een. arm onschuldig kind hebt
ingebracht iis in mijn oogen een mis
daad. i
Gij beweert, dat gij uw volle ver
stand hebt; maar alles, wat gij' zegt
en doet, getuigt van volslagen krankzin
nigheid. Maar als gij niet krankzinnig
zijt, wat zijt ge dan?... O! gij zijt
een booze vrouw, een lage ziel!
Toen ik u, arm als gij waart, heb
getrouwd, niettegenstaande de geruch
ten, die er van u liepen, die ik echter
niet heb willen hooren, beminde ik u;
omdat ik u lief had', heb ik u mijn
naam en mijn fortuin gegieven; Ja, ik
geboren te Bussum, den 26en Juni
1904. Hii was sedert een maand ge
huwd.
Otp 1 [Maart 1934 was hii in dienst
getreden van de K.L.M. Voordien wasi
hii sergeant-monteur bii den militai
ren vliegdienst.
Voor het verrichten van werkzaam
heden had hii eenige dagen op het
vliegveld Praag vertoefd en was Za
terdag zonder functie aan boord van
de Leeuwerik naar Nederland ver
trokken.
GEVALLEN VOGEL.
Leeuwerik, tot de vlucht geboren
Fiere koning van de lucht,
't Ronkend lied van uw motoren
Begeleid uw koningsvlucht.
't Motorlied is 't harte kloppen
In uw slanke lichaamsbouw,
Statig stijgt gij naar de toppen
Van het hoogste hemelblauw
Storm en nood en onweersvlagen
In het woeste luchtgebied,
Sneeuw en wind en bliksem jagen
Dwars door het motoren-lied.
Donkere bergen, harde wanden,
Duisternis en nood rondom
Vogellichaam ligt te branden,
Zingend motor-lied blijft stom.
Leeuwerik, gij zijt bezweken
Voor natuur haar stomme macht
Neerland zendt uit alle streken
Hare droeve deernis-klacht.
Leeuwerik,
Leeuwerik, met roem en eere
Deed gij hier uw volle best.
Nimmer zult gy wederkeeren
Naar uw leeg, ontluisterd nest
H. POLL.
ERNSTIG AUTO-ONGELUK.
In het ziekenhuis.' te Weert werden
twee jonge mannen opgenomen, die
door dienstdoende kommiezen, op dén
weg naar Kelpen (Limburg) gevonden'
waren tusschen de brokstukken vani
een totaal' vernielde auto. Zij waren
zeer ernstig gewond. Omtrent het ge
beurde is nog niets bekend'. D'ei slacht
offers zijn de 28-jarige F. Claessen en
de 21-jarige J. Carisi beiden uit Heyt-
huizen.
o
BEZUINIGINGSONTWERP BEHAN
DELD DOOR RAAD VAN STATE.
De Raad van State heeft het grootej
aanpassingsointwerp. thans behandeld! en
teruggezonden aan d'e regeering. In ver
band met de door de Raad' van Sraté
gemaakte opmerkingen zal het ontwerp
had u lief, zopals e'en vrouw slechts
kan verlangen; en to.t den dag, waarop
ik inzag, dat gij' mijn liefde én mijn!
teed'erheid' n,iet meer verdiende, heb'
ik u bennind. Maar nu is de maat vol
en boez'emt gij1 mij afkeer in, gij jaagt
mij' vrees ,aan.
Zij bleef gébogen staan, geheel ver
nietigd onder den strengen blik van
haar man.
Maar, ging hij voprt I'aTat mij
op uw zottte beschuldiging terugkon
men. Ik ,kan mij' de houding voorstellen,
die gij tegenover Geneviève hebt aan
genomen, want ik w'eet, waartoe iuwi
onverbiddellijk'e haat in staat is. Maar,
hadt gij' dan allen e'crbied uit het oog
toen gij haar zeid'et, dat ik haar miin-
naa rwas en zij mijn maitres?
Mevrouw Lionnet zwfeeg en: zocht
haa rhanden uit de ijz|eren vuisten van
haar «nan tos te maken.
Welnu, zeid(e mijnheer Lionnet
gij antwoordt niet? j
Ik heb niets tje antwoorden.
Ik weet, waaraan, ik uw .stilzwijg
gen moet toeschrijven. Maar gij zult
voor mij neerknielen en ,aan God, aan
Geneviève en aan uw echtgenoot ver
giffenis vragen. i
Mevrouw Lionnet richtte zich op met
woedenden blik en zocht zich los te
maken inplaats van te gehoorzamen, j
Op uw knieën! op uw knieën!
beval haar man. i f
(Woedt vervolgd.)
Uitsluitend verkrijgbaar in de oranje-bandbuisjes van
20 tabl. 70 ets. en oranjezakjes van 2 tabl. 10 ets.