Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN
FEUILLETON.
No5555
Woensdag 17 Juli
1935
l wmwat i i Wn
Buitenland.
De Grootmoeder.
Binnenland.
UND VAN AlTENA
Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en
VRIJDAGMIDDAO.
Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.10,
franco per post beschikt f 1.25. Bij onze Agenten 10 cent
per week. Afzonderlijke nnmmers 5 cent.
Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525.
Advertentiên van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiên worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.
MIJNGASONTPLOFFING.
Op de mijri Laubonyer, nabij Luik, wer
den tengevolge van een myngasontplofi
fing 8 mijnwerkers zwaar gewond.
ERNSTIG ONG~ËLÜK.
Bij Barcelona is een autobus, welke
geheel bezet was met schoolkinderen, ver
ongelukt. 24 Kinderen werden gewond,
eenigen hunner zoo ernstig, dat zij naar
een ziekenhuis moesten worden overge*
bracht.
VLIEGTUIGEN NEERGESTORT.
Te Berghem bij Leuven zijn 2 vlieg
tuigen tegen elkaar gebotst en neergestort.
De twee inzittenden van het eerste en
de piloot van het tweede vliegtuig kwa
men ongedeerd met valschermen naar
beneden.
-o
SCHEEPSRAMP.
Te Tingbai in de provincie Tsjekiang
zouden bij een scheepsramp van het Chi-
neesch stoomschip „Mauil" 100 van de
500 passagiers, die het schip aan boord
had, verdronken zijn.
Het schip zou door overbelasting zijn
omgeslagen. Volgens de scheepvaart-maat
schappij zijn slechts 10 personen verdron
ken.
NIEUW ONHEIL OVER OOSTENRIJK.
Den Oostenrijkschen Bondskanselier
Schuschnigg, die zich Zaterdagmiddag
per auto met zijn vrouw en zoontje naar
een vacantieoord begaf, is bij Ebelsberg
in de buurt van Linz een zeer ernstig
auto-ongeluk overkomen.
Om half een reed de auto van Schusch
nigg, waarin zaten de kanselier zelf,
mevrouw Herna Schuschnigg, hun zoon,
een rechercheur en een dienstbode, van
Linz naar Weenen. Bij Ebersbergen,
een half uur van Linz, reed de auto tegen
een boom, vermoedelijk door onwel wor
den van den chauffeur.
De auto sloeg over den kop. De
bondskanselier werd uit het voertuig
geslingerd, doch was vrijwel ongedeerd
wel kreeg hij een zwaren zenuwschok.
Mevrouw Herna Schuschnigg is vrijwel
onmiddellijk overleden.
De chauffeur werd levensgevaarlijk
gewond, het zoontje van den kanselier
en de dienstbode kregen slechts lichte
wonden.
181.
O, zijt gij het, mijnheer, zeide
zij ik ben zoo blij, u te zien.
Ik ook, vrouw Darasse.
Gij moot mij1 nog bij den moorde
naar mijns mans .brengen.
Ja, ik heb het u beloofd'.
Wanneer zult gij uw woord hou
den
Nog twee of drie dagen geduld.
Het zij zoo! O, nu heb ik ver
trouwen in u
Ik datnk u. v
Gij hebt mij opgedragen, aan me
vrouw de markiezin de Saulien te zeg
gen
O, ja! Welnu, hebt ge mijn bood
schap overgebracht?
Ja. Gij hebt u niet vergist; uw
voorspelling is spoedig verwezenlijkt
geworden. t
Ik begrijp u niet; wat is verwezen
lijkt geworden?
Dat weet ge toch wel: de mar
kiezin heeft haar kleindochter terug
gevonden. i
De kruier beefde.
Wat zegt ge?
Dat mevrouw de Saulien haar
kleindochter heeft teruggevonden.
Zijt ge krankzinnig?
GRUWELIJKE AUTO-RAMP
Bil TURNHOUT.
Elf menschen jammerlijk verdronken.
"Vrachtauto reed een kanaal in.
Zondagmiddag heeft te Turnhout een
ontzettend autobusongeluk plaats gehad.
Een autobus uit Willebroeck bij Antwer
pen die naar Baarle-Hertog was geweest,
kwam omstreeks vijf uur bij brug no.
over het kanaal van Turnhout naar Ant
werpen bij het uitwijken voor een wiel
rijder in het water terecht. Van de 21
personen, die zich in de autobus bevon-
deu zijn er elf omgekomen.
De caféhouder J. Verkaart uit Wille
broeck (provincie Antwerpen) was met
18 vrienden en bekenden op reis geweest.
Het gezelschap was over Nederlandsch
gebied naar de enclave Baarle Hertog
geweest, alwaar Verkaart, in het café van
Beerings, een mechanisch orgel had ge
kocht, hetwelk hij zijn stamgasten alvast
eens wilde toonen.
Op den terugweg kwam het gezelschap
aan Brug I over het Kempische kanaal.
De weg maakt aldaar een vrij scherpen
draai en de brug zelve is zeer nauw.
Bovendien liggen er ter weerszijden ver
hoogde voetpaden, zoodat er bitter weinig
plaats om te passeeren overblijft.
Terwijl de auto de brug opieed,kwam
van de tegenovergestelde zijde plotseling
een fietser aangereden. Om een botsing
te voorkomen, wijkte de chauffeur een
weinig te veel uit, kwam op het ver
hoogde voetpad terecht en als gevolg
daarvan sloeg de wagen om, verbrak de
ijzeren ballustiade en stortte te water,
onder het luide gegil der doodelijk ver
schrikte inzittenden.
Het kanaal is ter plaatse zeer diep en
de auto verdween er dan ook geheel in.
Omdat de wagen met de wielen omhoog
kwam te liggen, verdronken de meeste
inzittenden jammerlijk. Slechts 9 zagen
kans uit het vehikel te kruipen en aldus
boven water te geraken.
Vlak bij Brug I lag de Nederlandsche
schipper Griffioen uit Zegveld met zijn
motorschip, waarmede hij hout op België
vaart, gemeerd. Oogenblikkelijk begon
schipper Griffioen met het reddingswerk.
Kabels werden onder de vrachtwagen
doorgetrokken en met het sterke motor-
hijscbwerk van het houtschip, dat inge
richt is voor het transport van boomen,
werd de auto boven water geheschen.
Helaas kon, hoe snel het reddingswerk
begonnen was, geen der in de auto achter
geblevenen nog aan den verdrinkingsdood
onttrokken worden. Op den bodem van
het kanaal lagen de verdronkenen, slechts
één vrouw die bekneld bleek te zitten,
werd tege'ijk met de auto boven water
gehaald. Haar levensgeesten bleken reeds
verdwenen te zijn. Successievelijk werden
daarna, door de vele toegestroomde per
sonen, de overige lijken geborgen. Tegen
den avond waren alle slachtoffers geborgen.
AUTO STORT IN AFGROND.
Nabij Pistole is een vrachtauto, waarop
een 20 tal arbeiders zaten, in een afgrond
gestort. Eenigen slaagden erin, nog juist
op tijd van den wagen te spriogeD, de
meesten werden evenwel meegesleurd.
Drie man werden op slag gedood en
dertien gewond, waarvan vier zóó ernstig,
dat zij vermoedelijk niet zullen herstellen.
Wat, gij wilt mij niet gelooven?
En toch... Welnu, ja, het is waar, en
zooeven heb ik de eer genoten, juf
frouw Laurence de Mérulle te zien.
Gij hebt juffrouw Laurence de
Mérulle gezien! riep hij' uit ten prooi
aan een buitengewone ontroering.
Ja, mijnheer; maar wat scheelt u
toch
Vader Anselme bleef een oogenblik
in gedachten, sloeg zich voor het hoofd
en zeide dof:
Maar dat is nog erger dan een
man te vermoorden!
Maar, mijnheer, stamelde zij.
Het kan zijn, dat ik u eens noo-
dig zal hebben... Kom mee!
De kruier sprak zóó gebiedend, dat
zij geen tegenwerpingen' kon maken.
Pauline Darasse volgde hem.
Zij werden eerst door Dorothea ont
vangen, die haar verbazing niet kon
weerhouden, toen zij vader Anselme
zag.
Mevrouw de markiezin, zeide
Dorothea, nadat zij bij haar meesteres
was gekomen daar is vrouw Darasse
terug met een kruier en die kruier is
vader Anselme, die gedurende verschei
den jaren op den hoek van de straat
zijn standplaats heeft gehad.
Ik herinner mij dien man, ant
woordde mevrouw de Saulien ik
herinner mij ook, dat vrouw Darasse
van dien kruier heeft gesprokenDat
is vreemdDorothea, laat hen bin
nenkomen.
De markiezin ontving de bezoekers
DE WARMSTE DAG VAN HET JAAR
TE LONDEN.
Zondag is het te Londen de warmste
dag van dit jaar geweest. In de schaduw
heeft men een temperatuur van 32 gr. C.
geregistreerd. Ook uit andere deelen des
lands meldt men hooge temperaturen.
Tengevolge van de hitte zijn tal van
personen bezweken, terwijl ook verschei
dene personen bij het baden en zwemmen
om het leven zijn gekomen.
OVERSTE DREYFUS OVERLEDEN
Luitenant-kolonel Alfred Dreyfus is Vrij
dag na langdurige ziekte in zijn woning
te Parys op 75 jarigen leeltijd overleden.
Alfred Dreyfus was geboren op 9 Oct
1859 als zoon van een te Mulhouse ge-
vestigden manufacturier. Na zijn studies
aan de „Ecole polytechnique" te hebben
volbracht, giDg hij in militairen dienst.
Hij werd benoemd tot luitenant bij de
artillerie. In 1889 werd hij bevorderd
tot kapitein. Na een cursus aan de Hoo-
gere Krijgsschool te hebben gevolgd, volgde
zijn benoeming aan het ministerie van
Oorlog.
Door een rechterlijke dwaling, waarvan
hij het slachtoffer werd, is Alfred Dreyfus
bekend gewordeD. Jarenlang was tegeD
het door den krijgsraad tegen hem uit
gesproken vonnis in binnen- en buitenland
geageerd. Deze actie leidde tot de reha
bilitatie van kapitein Dreyfus in 1906.
DE HITTEGOLF IN AMERIKA.
Als gevolg van de hittegolf stierven
vorige week Donderdag 63 personen.
DE OVERSTROOMINGEN VAN DE
JANGTSE KIANG.
Volgens berichten uit Hankou zyn de
overstroomingen van de Jangtse-Kiang even
ernstig als in 1931. De zijrivier Han is
buiten haar oevers getreden en heeft het
geheele gebied van Tien Mien-Sin over
stroomd. 100.000 Menschen zouden zijn
omgekomen, terwijl een kwart millioen
huizen zijn weggespoeld.
staande en gevoelde een onbestemde
ongerustheid.
Vader Anselme boog eerbiedig voor
haar en zeide op bevenden toon:
.Mevrouw de markiezin, voor u
en voor mij is de tijd kostbaar, en daar
om zal ik maar dadelijk beginnen:
vrouw Pierre Darasse, die ik beter ken,
dan zij wel denkt, heeft mij zooeven
verteld, dat gij eindelijk uw kleindoch
ter, juffrouw Laurence de Mérulle hebt
gevonden.
Dat is waar, mijnheer.
Neen, mevrouw, het is niet waar;
gij zijt het slachtoffer van een even
misdadig als schandelijk bedrog!
Ik beweer, mevrouw, dat de per
soon, die hier den naam draagt van
Laurence de Mérulle, een avonturier
ster is, een bedriegster, helpster van
een of meer brutale schurken.
Mijnheer, gij durft zeggen
De markiezin zag den kruier ver
schrikt aan.
Gij zegt iets afschuwelijks, mijn
heer, antwoordde zij en gij ver
schrikt mij. Waarlijk, ik weet niet, wat
ik moet denkengij spreekt van bru
tale schurken, maar zijt gij zelf niet
even brutaal, door dat met zoo'n ze
kerheid te durven zeggen?
Ik ben zoo zeker, omdat ik een
eerlijk man ben, die van plan is de
bedriegers te ontmaskeren.
Mevrouw de Saulien glimlachte droe
vig en zeide:
Mijnheer, ik geloof, dat gij niet
in het volle bezit van uw verstand zijt.
Vliegtüigcatastrofe nabij
Schiphol.
Amsterdam en geheel Nederland zijn
Zondagochtend opgeschrikt door een
vliegtuigcatastrophe in de onmiddelij-
ke nabijheid van Schiphol, zooals wij
tot dusverre in ons land zelf nog niet
hebben gekend.
Kort na den start is de Fokker 22
P.H.A.J.Q. „De Kwikstaart" veronge
lukt, waarbij de vier leden van de be
manning en twee passagiers om het
leven zijn gekomen.
De hofmeester en dertien passagiers
konden zich redden.
Verscheidene van hen liepen echter
verwondingen op.
De Kwikstaart startte Zondagochtend
te half tien met bestemming naar Ham
burg, Kopenhagen en Malmö. Even
later is het toestel op ruim 2 K.M.
afstand van Schiphol neergestort en
direct daarop in brand gevlogen met
het gemelde noodlottige gevolg.
Volgens verklaringen van den gered
den hofmeester Haberer en den even
eens geredden Deenschen passagier Pe
tersen, kreeg het toestel onmiddellijk
na den start op geringe hoogte
naar schatting ongeveer 25 M. moei
lijkheden, vermoedelijk door het sterk
terugloopen in toeren van de twee
linkermotoren. De vliegtuigbestuurder,
gezagvoerder H. Silberstein, probeer
de het vliegtuig in den polder te lan
den. Bij deze poging botste de linker
vleugel tegen den dijk van den nieu
wen weg in aanleg tusschen Amster
damDen Haag. Tengevolge hiervan
viel het vliegtuig onmiddellijk achter
dezen dijk aan de Noord westzijde
cp een bouwland.
Direct daarop vloog het toestel in
brand, waardoor slechts een gedeelte
van de inzittenden zich in veiligheid
wist te stellen. Het staat vast dat der-
tien passagiers en de hofmeester na
het ongeluk uit het vliegtuig zijn ge
komen.
Twee passagiers, de heer Newman
en Hodson, beiden van Engelsche na
tionaliteit en op weg van Londen naar
Kopenhagen en vi'er leden van de be
manning, zijn helaas in het vliegtuig
omgekomen.
De namen van de leden der beman
ning die bij deze ramp omkwamen zijn:
de gezagvoerder H. Silberstein de
radio-telegrafist G. F. Niebo>er de
werktuigkundige G. Brom en de leer
lingwerktuigkundige L. J. van D ij k.
De ramp heeft op Schiphol groote
Wat, mevrouw, houdt gij een man,
die u komt zeggen: „Gij wordt bedro
gen!" voor een ellendeling of een gek?
Maar, mijnheer, waarom doet men
dat dan?
Om zich van uw geld meester
te maken!
O! zeide de markiezin.
Maar, ging zij voort ik weiet
waarlijk niet waarom ik u nog aan
hoor. Wie zijt gij toch?
Wie ik ben? Ik ben vader An
selme, en juffrouw Dorothea, Jean en
Constant kennen mij reeds vele jaren,
en ik heb dikwijls de eer gehad voor
mevrouw de markiezin te werken.
Verleden jaar October heb ik een
standplaats in den faubourg Saint-An-
tcine ingenomen; ik werd daarheen ge
roepen; God heeft mijn schreden ge
leid, en mij geholpen, want veertien
dagen geleden heb ik vrouw Darasse
kunnen opdragen, u te zeggen, dat uw
kleindochter u spoedig zou terugge
geven worden.
Ja, hoe hebt ge dat kunnen we
ten?
Dat kan ik u nu niet uitleggen,
mevrouw; laat het u genoeg zijn, te
weten, dat niemand anders dan ik Lau
rence de Mérulle, de dochter van Ga-
brielle de Saulien, bij u kan brengen,
wanf niemand anders weet waar zij is.
De oude dame schudde het hoofd,
fronste de wenkbrauwen en haar ge
laat nam een wantrouwende uitdruk
king aan.
O! hernam de kruier op droe-
entzetting teweeg gebracht. Uit dfl
hoofdstad werd onmiddellijk hulp van
den gemeentelijken Geneeskundigen en
Gezondheidsdienst hulp naar het vlieg*
veld gezonden, terwijl mede de ass£«
stentie van de brandweer werd inge*
roepen. De betrokken autoriteiten en
de directie van de K.L.M. werden on*
middellijk van het gebeurde in kenni$
gesteld. j
De stationchef van de K.L.M'. op
Schiphol, de heer Thomson, stond toen
de ramp geschiedde, op het punt voofl
den tijd van veertien dagen met var
cantie te vertrekken. Hij wachtte nog
even, totdat het toestel voor Malmö
was gestart. Juist toen hij in zijn auto
wilde stappen zag hij tot zijn groote
ontsteltenis even voorbij het vliegveld!
een groote vuurzuil opstijgen. Voor-
loopig heeft de heer Thomson zijn
vacantie uitgesteld.
Een ooggetuige vertelt. 1
Enkele wielrijders die op het mo
ment van de ramp op den weg naar,
Schiphol reden, waren wel de eerste
personen die bij'"het verongelukte vlieg*
tuig aankwamen. Wij spraken een van
deze ooggetuigen, die, zooals te begrijp
pen viel, sterk onder den indruk va»
de ramp, welke zich vrijwel onder zijn
bereik afspeelde, waren.
„Ik zag, zoo deelde een van hen
mede, dat het toestel koers zette in
de richting Sloten. Het vloog tamelijk!
laag tusschen den Spaarndammerdijk
en Sloten. Het was duidelijk dat er iets
aan de hand was. Het toestel vloog
laag en de twee linkermotoren ston
den, voor zoover wij konden nagaan^
stil. Het toestel draaide en het was
duidelijk, dat de piloot trachtte ons
Schiphol' te bereiken of een noodlan
ding te maken. Het toestel verloof)
snelheid en zakte. Bij een draai kwara^
de 'linkervleugel' tegen den dijk vAn
den nieuwen weg naar Sassenheim,-
vlak bij het viaduct. Het toestel brand
de toen nog niet. Met een plof kwam'
het tegen den dijk terecht.
We renden er heen en de eerste daéf
er uit stapte was een man in uniform'.
Verschillende passagiers volgden. Wi).
trokken hen naar buiten zop vlug het
maar kon. Alles speelde zich in enkele
seconden af.
Bijna direct daarop hoorden wij een
explosie en de vlammen sloegen uilt
het toestel. Het was een vreeselij'k ge
zicht. De bemanning zat in de cockpit
en vlioog tegen de wanden. Wij kon
den weldra niet meer in de nabijheid
van het toestel komen, daar het in
lichte laaie stond'.
vigen toon gij twijfelt, en meent in
mij één van die lage schelmen te zien,
van wie ik u zooeven heb gesproken,
Gij zegt mij ook iets heel ernstigs^
dat gij mij moet kunnen bewijzen.
Ik zal het bewijzen. f
Doe dat dan, mijnheer.
Ik zal' u de bewijzen leveren, als
het oogenblik daarvoor gekomen zal
zijn. O! ik wil u volmaakt geluk ver
schaffen, even onverwacht als groot.
Mevrouw de Sauüen glimlachte on
gel oovig.
Ja, zeide zij maar de pleeg
ouders mijner kleindochter hebben mij
de geschiedenis verteld, die volkomen
overeenkomt met die, welke een oud
vriend van mij, die reeds onderzoek had
gedaan, mij verhaalde. En dan komt
er nog bij, dat het jonge meisje volko
men op haar moeder gelijkt; hetzelfde
mooie haar, dezelfde blauwe oogen,
dezelfde blik.
Dat is merkwaardig, mevrouw,
het toeval heeft de schelmen uitmun
tend geholpen.
Zie, mijnheer, zeide de oude
dame haastig, en liet den kruier een
voorwerp zien, dat zij in de plooien
van haar Ideed verborgen had gehou
den.
Laurence's vader kon niet naiate»
te beven; maar hij bleef kalm en zeide:
Ja, mevrouw, ik zie die porte
feuille.
(Wordt vervolgd).
voor het Land van Hensden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard