DE SNELSTE MENSCHEN DER WERELD. Het maken van tenten. DE SCHEEVE TOREN VAN PISA. F igZ. De Piazza del Duomo is een groot plein te Pisa in Italië, waar vier monumenten prijken, die wereldgeschiedenis hebben ge maakt. Tezamen met de Duomo, de Bat- tistero en de Campisanto staat daar een febouw, dat de wetten van de natuur schijnt uit te dagen, de scheeve toren. De scheeve toren is ontworpen door den bouwmeester Bonanno in 1174. Ze is cylin- dervorming en 54 y2 meter hoog, heeft een uitwendige doorsnede van ongeveer 15 me ter en hangt 3 meter 26 cm. over. De toren is geheel uit marmer gebouwd. De toren bevat zeven klokken, waarvan de twee grootste, de Assunta en de Crosefisco resp. 2300 K.G. en 3400 K.G. wegen. De bovenste verdieping wordt bereikt door een wentel trap, die uit 296 treden bestaat. O.V. as van den toren in verticalen stand; OT. as van den toren in zijn werkelijke positie; OZ. as van den toren, wanneer gevaar voor omvallen kan ontstaan. Dikwijls wordt de vraag gehoord of de toren met opzet scheef gebouwd is of dat een grondverzakking de scheefheid heeft veroorzaakt. De waarheid is tusschen beide veronderstellingen gelegen. De bouwmees ters hebben een meesterstuk van bouw kunst willen oprichten en zullen dus niet met opzet het gebouw scheef hebben gezet. Bovendien bevinden er zich in Pisa nog andere bouwwerken, die niet geheel recht A: sponsachtige grond; B: gele klei; C. zand (bevat water); D: laag blauwe klei. staan, bijv. de klokketoren van de St. Nico- laaskerk. Uit de geschiedenis blijkt, dat Bonanno het fundament in den zomer van 1174 op een volkomen horizontale plaats heeft ge legd. Het gebouw is geleidelijk hooger ge worden tot bij de derde galerij. Op dit tijd stip is de grond gaan zakken onder het ge wicht van den toren. Volgens de overleve ring is Bonanno in uiterste wanhoop van het hoogste punt van het halfklaargekomen gebouw gesprongen. Het onderbroken werk is later hervat en geleidelijk is de toren verder gaan overhellen naarmate deze hoo ger werd. Niettemin werden al voorzorgs maatregelen genomen om de oorspronke lijke fout te herstellen, want toen de bouw meesters bemerkten, dat de grondverzak king plaats vond aan den zuid-kant hebben zij de daarop volgende galerijen, te begin nen van de vierde verdieping, aan den zuidkant hooger gebouwd dan aan den noord-kant. Maar men moet wel zeer nauw keurig opletten om te kunnen zien, dat de pilaren aan de noord-zijde korter zijn dan die aan het zuiden. Als men er dus in zou siagen het fundament weer recht te leggen, zou de Campanile toch niet rechtop staan, maar in de tegenovergestelde richting over hellen. Is de scheeve toren in de zeven en een halve eeuw van zijn bestaan scheever ge worden? Van tijd tot tijd worden onder zoekingen ingesteld om deze vraag te be antwoorden. Uit de aanteekeningen van de onderzoekingen uit verschillende tijdper ken blijkt namelijk, dat de scheeve toren van tijd tot tijd meer of minder voorover gebogen heeft gestaan. Als dit het geval is, behoeven de bewoners van Pisa niet in het minst verwonderd te zijn als zij op zekeren dag hun prachtige Campanille rechtop vin den staan, of naar de andere zijde overhel lend. Vasari vermeldt een overhang van 3 m. 79 cm., La Condamine rekent, dat dit 4 m. 22 cm. is, terwijl Soufflot deze op 3 m. Hoe ver lijken de dagen van de trek schuit, de postkoets en andere door paarden voortgetrokken vervoermiddelen! En toch waren die nog geen honderd jaar geleden algemeen in gebruik. Toen maakte men zich niet zoo druk om snelheid, maar tegen woordig! Loopen is uit de mode. Op zijn minst moet je je toch met een fiets kunnen verplaatsen. Maar bekijk nu eens dezen wagen. Lijkt hij eigenlijk niet meer op een voor wereldlijk monster dan op een automobiel? Het is de beroemde „Blue Bird" oftewel „blauwe vogel" van den Engelschen auto rijder Majoor Campbell, die 2600 paarde- kracht ontwikkelt. Het geweldige rugstuur als een machtige vischstaart dient voor het evenwicht dat bij de monsterach tige snelheden, die Campbell bereikt, zeker noodig is. Op de zandbaan aan de Amerikaansche kust bij Daytona is de mooiste lijnrechte racebaan der wereld aangelegd. Hier haal de Campbell het nieuwe wereldrecord voor auto's, toen hij 444 K.M. in een uur aflegde. Jullie moeten daarmee eens vergelijken, dat een normaal mensch 4 tot 6 K.M. in een uur marcheer en kan! Zoodoende is Campbelle de snelste man van de wereld. Maar zijn recordcollega's in de lucht overtreffen hem toch nog in snel heid! De Engelsche vlieger Luitenant Stainforth vliegt met zijn sportvliegtuig 657 K.M. in een uur! Deze snelheid is de 90 cm. vaststelde. In 1792 berekende Da Morrone de overhang op 4 m. 37 cm. Klaarblijkelijk waren deze metingen on zuiver en de toren heeft zeker niet al de vermelde bewegingen uitgevoerd. De geleerde, die zich het minst bekom merd heeft om het vooroverneigen van den toren, maar eerder van deze omstandig heid gebruik gemaakt heeft, was de be kende Galileus Galilei, die in 1564 te Pisa werd geboren. Hij was het, die de wetten van de slingerbeweging ontdekte en het horloge uitvond. Verder heeft hij stukjes kurk en metaal van de bovenste verdieping van den scheeven toren afgegooid en de rotatie van de aarde ontdekt. Wij móeten ons bepalen tot den heden- daagschen tijd om in staat te zijn de juiste stand vaii zaken te verklaren. Zuivere op metingen bewijzen, dat de neiging tot hel len toeneemt. Volgens de jongste bereke ningen vermeerdert de overhang met één milimeter per jaar. Als deze vermeerde ring zoo doorgaat zal de toren binnen twee honderd jaar gevaar loopen om te vallen. Natuurlijk zijn wij niet zeker van de re gelmatigheid van het verschijnsel, maar andere dingen kunnen misschien gebeuren, die de zaak ingewikkelder maken. Italië ondervond reeds verschillende ma len, welk een ontzettende verstoring in het evenwicht een aardbeving kan aanrichten. Ook de scheeve toren heeft hiermede reeds te kampen gehad. In Augustus van 1846 heeft een geweldige schok een der klokken laten luiden en sommige menschen, die zich op het plein bevonden, waren met schrik vervuld, want de toren moet ook gezwaaid hebben. Na de aardbeving van 1913 werd een verdere afwijking van vijf millimeter waargenomen. Vanaf het jaar 1907 zijn onder leiding van professoren in de gologie rondom den toren boringen verricht om zoodoende de geaardheid van de grondlagen onder den toren te bestudeeren. Hierdoor kon worden vastgesteld, dat de kleilaag onder den to ren indeukte en dat de grootste verzakking niet onder het gebouw, maar meer naar den zuid-kant plaats vond. Deze verzakking wordt natuurlijk verergerd door het reus achtig gewicht van den toren, dat op 14257 ton (duizend Kilogram) geschat wordt. Deze druk is ver boven de draagkracht van den grond in Pisa, die slechts een vijfde ge deelte van den druk van den toren kan verdragen. Bovendien is ook het funda ment van den toren niet sterk genoeg. Op het oogenblik maakt men er werk van, den scheeven toren te behouden. De grond rond den toren wordt versterkt zoo dat deze in staat zal zijn om het groote gewicht zonder gevaar te dragen. De ver sterking geschiedt door middel van cement, dat onder grooten druk in den grond wordt gegoten. Men hoopt door deze maatregelen het gebouw voor het nageslacht te bewa- rén. grootste, die tot dusver oodt bereikt werd. Dan volgt Campbell, en hij overtreft weer den motorrijder Wright, die 242 K.M. in een uur aflegt. En eigenlijk kunnen we Kaye-Don ook niet vergeten, de koene Amerikaan, die met zijn motorboot „Miss Engeland II„ het wereldrecord op het water haalde met 176.9 K.M. in een uur. En hoe staat het met het loopen, het ge wone hulpmiddel, dat door de moderne machines, wel eens iets aan belangrijkheid verliest? Hier geldt de neger Tolan als een der besten. Hij loopt honderd meter in 10.3 seconden, en de Italiaan Valente loopt 25 K.M. in twee uur en eenige minuten. Wie doet het hen na? Zoodra het lentezonnetje warm koeste rend schijnt, zijn alle wintervermaken in 'n wip vergeten. Dan denken we weer aan den zomer, aan bruinbranden, aan zwem men, aan kampeeren. Ja, aan kampeeren vooral. Om te kunnen kampeeren hebben we op zijn minst een tent noodig. Nu is het wel mogelijk zulk een tent kant en klaar te koopen, maar veel aardiger en ook goed- koopen is het om er een zelf te maken. Als we verre tochten gaan maken, moe ten we er natuurlijk voor zorgen zoo wei nig mogelijk bagage mee te nemen en daar om mag de tent ook niet te zwaar zijn, vooral omdat we haar in onzen rugzak willen meedragen. Wij willen daarom een beschrijving geven, hoe een tent te maken, die op zijn hoogst twee kilogram weegt en niet duur der wordt dan een gulden of twee. De hoofdzaak is natuhrlijk het tentedak. Dit kan van verschillende stoffen werden ge maakt, van geel katoen of van linnen. Maar ook van andere stoffen, mits ze dicht geweven zijn en niet -te zwaar. Maar het goedkoopste is waarschijnlijk wel het on gebleekte katoen, dat al voor een paar dub beltjes per meter verkrijgbaar is. Je moet de breedste soort vragen, die er in den win kel voorradig is, want onze tent mag zoo weinig mogelijk naden hebben, daar deze bij regen spoedig doordruppelen, ook al is het tentedak ondoordringbaar gemaakt, waarover we straks meer zullen vertellen. Het spreekt vanzelf, dat we verschillen de stukken van het katoen aan elkaar moe ten naaien. Dit werkje zal je moeder of een zuster wel voor je willen opknappen. Er moet rekening mee worden geehouden, dat de' zoomen uiterst stevig zijn, daar een terrt veel te verduren heeft. Figuur 1 toont ons hoe zulk een zoom kan gemaakt worden, maar de zoom op fig. 2 is steviger en dus aan te bevelen. Figuur 3 laat ons een versterkingshoekje zien, zoo als die op verschillende plaatsen van de tent ((zie fig. 4) moeten aangebracht wor den. Op deze versterkingshoekjes worden stevige lussen vastgenaaid en over het tent doek verdeeld zooals op teekening 4 duide lijk is aangegeven. Onze tent is nu klaar. Maar eerst gaan we haar nog waterdicht maken. De eenvoudigste manier (er zijn ook nog andere methoden) is het tentdoek op een tafel uit te spreiden en in te wrij ven met een stuk parafine, dat je bij eiken drogist kunt krijgen. Als je dat gedaan hebt, neem je een niet te heet strijkijzer en strijkt ermede over de stof. De parafine zal dan smelten en tusschen alle fijne ope ningetjes dringen. Maar nu zul je graag willen weten hoe de tent te gebruiken. Het mooiste van deze tent is, dat je er verschillende tenten mee kunt maken. Stel je eens voor, dat je na een vermoeienden dag laat op een kamp plaats komt. Het is een heerlijke dag en het ziet er niet naar uit, dat het zal gaan regenen. Goed! Je pakt de tent uit en maakt er een slaapzak van, door het tentdoek om je heen te wikkelen. Ook op een andere eenvoudige manier hun je de tent gebruiken als het niet koud is. Je neemt een der overlangsche einden van het tentdoek en schuift een touw door de lussen. Daarna moet je dit touw tus schen twee boomen ophangen en klaar is de tent.' Ofwel kun je een touw of een stok halen door de lussen 12, 13, 14, 16 en 6 (zie fig. 4> en dat aan twee boomen vastmaken. Misschien stel je je met een kleinere tent tevreden. Alles wat je dan te doen hebt is de lussen 4, 14 en 9 te nemen in plaats van de anderen. Om een kant van de tent dicht te hebben nemen we de lussen 12, 13, en 14 en laten het geddeelte met lus 12 vallen, (fig. 6). Zooals de afbeelding verder laat zien zijn er nog verschillende manieren om een tent samen te stellen. Het beste zal zijn, dat je eerst eens probeert zulke tenten te maken van een stuk papder, dat je volgens de verschillende aangegeven figuren vouwt. Misschen vind je dan. zelf nog meer mo dellen. Is dat even een fijne tent, die ik jullie geleerd heb te maken!

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1935 | | pagina 8